NSB-konsernet har i perioden 2003-2005 hatt
en positiv utvikling innenfor alle virksomhetsområdene. Likevel
har ledelsen i NSB etter departementets vurdering klare utfordringer
i forhold til å styrke konsernets konkurranseevne, og oppfylle
de samfunnsmessige mål som er satt for virksomheten. Departementet
forventer tøffere konkurranse fra flere hold. Bilbruken øker
og lavpris flybilletter er stadig lettere tilgjengelig. For å møte
disse utfordringene må konsernet være kostnadseffektivt
og ha en sterk appell hos kundene. Departementet er oppmerksom på at
den videre utviklingen av selskapets togdrift henger nøye
sammen med forbedring av kvaliteten på infrastrukturen.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering har NSBs
omfattende omstilling av virksomheten de siste årene vært
vellykket, både med hensyn til utviklingen i kvaliteten
på tilbudet og lønnsomheten. I perioden 2003-2005
har konsernet gått med overskudd og avkastningen på egenkapitalen
nærmer seg avkastningskravet. Denne tendensen har fortsatt
i 1. tertial av 2006. Resultatutviklingen bidrar positivt til verdiutviklingen
i NSB.
NSB har i løpet av de siste årene
gjennomført omfattende omstillinger og effektiviseringer
av driften. Tiltakene har resultert i bedre lønnsomhet
og forbedret kvalitet på transporttilbudet.
Persontogvirksomheten har hatt en vesentlig
forbedring i lønnsomheten fra 2003 til 2005. I perioden
har virksomheten økt inntektene med 4,6 pst. og redusert driftskostnadene
med 6,6 pst.
Nettbuss har også hatt en sterk omsetningsvekst
i perioden. Dette henger delvis sammen med at selskapet har ekspandert
i perioden. Departementet legger vekt på at NSB fortsetter
arbeidet med å konsolidere bussdriften i Norge for på den
måten å kunne styrke driftsresultatet.
CargoNet har hatt en positiv lønnsomhetsutvikling
i Norge. Avviklingen av et ulønnsomt vognlasttilbud og konsentrasjon
om kombinerte transporter har bidratt til denne utviklingen. I det
svenske godsmarkedet har ikke CargoNet oppnådd tilstrekkelig
lønnsomhet. Etter departementets vurdering er det viktig
at NSB klarer å snu den negative inntektsutviklingen for
godstogvirksomheten i Sverige. Hovedutfordringen for CargoNet er
restrukturering av virksomheten uten at dette går ut over
den øvrige utviklingen i selskapet.
Trafikksikkerheten har utviklet seg positivt
i perioden 2003-2005. For person- og godsvirksomheten har det ikke
forekommet større jernbaneulykker med omkomne eller alvorlig
skadde personer blant passasjerer og ansatte de fem siste årene.
Den positive utviklingen har fortsatt i 1. kvartal 2006. Utviklingen
kan ses i sammenheng med at trafikksikkerhet er et prioritert arbeid
i konsernet.
Departementet forutsetter at omlegginger for å bedre tilbudet
til de reisende kun gjennomføres om sikkerheten kan bevares
på et minst like høyt nivå som i dag.
Kundetilfredsheten har også forbedret
seg i foregående periode. Dette har etter Samferdselsdepartementets
vurdering sammenheng med økt punktlighet i togfremføringen
og bedre informasjon til de reisende ved avvikssituasjoner.
Det er viktig at NSB leverer sikre og punktlige
tog til kundene hver eneste dag. Dette vil medføre at kundene ønsker å ta
toget igjen. Et nært og godt samarbeid med Jernbaneverket,
som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen og tildeling av rutekapasitet,
både i forbindelse med ruteplanleggingen og i den daglige
operative virksomheten, spiller etter Samferdselsdepartementets vurdering
en nøkkelrolle i denne sammenheng.
Driftsmarginene i eiendomsvirksomheten har vært varierende
i forrige periode. Samferdselsdepartementet finner grunn til å påpeke
at virksomheten i NSB Eiendom ikke er helt sammenlignbar med virksomheten
i en rent kommersiell eiendomsforvaltning. Dette skyldes hovedsakelig
rollen NSB har i sin eiendomsvirksomhet, som bl.a. gir begrensede
inntekter og store vedlikeholdskostnader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil legge
vekt på at økt bruk av tog og fornøyde
passasjerer er transportselskapets viktigste suksesskriterier. Flertallet merker
seg med tilfredshet at antall reisende med jernbanen øker, og
at punktligheten og kundetilfredsheten i NSB samlet ligger på et
høyt nivå og har blitt bedre i perioden.
Flertallet mener at NSBs omfattende
omstilling av virksomheten de siste årene vært
vellykket, både med hensyn til utviklingen i kvaliteten
på tilbudet og lønnsomheten. Det er viktig at
NSB også i den kommende perioden fortsetter dette arbeidet.
Flertallet vil peke på at
punktlighet og utvikling av effektive reisealternativer er helt
sentrale parameter i folks reisemiddelvalg. Flertallet mener
at et nært og godt samarbeid med Jernbaneverket, som er
ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen og tildeling av rutekapasitet,
både i forbindelse med ruteplanleggingen og i den daglige
operative virksomheten, spiller en nøkkelrolle i denne
sammenhengen.
Flertallet vil vise til at NSBs
muligheter henger nært sammen med samferdselspolitiske
prioriteringer og rammevilkår. Flertallet vil
understreke at infrastrukturen rundt hovedstaden er avgjørende
viktig for å bedre punktligheten til lokaltogtrafikken.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepart og Senterpartiet,
vil peke på at regjeringen Stoltenberg derfor prioriterer
rask framdrift i utbyggingsprosjektene omkring Oslo spesielt, og
har økt bevilgningene til jernbaneinvesteringer betydelig.
Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har
merket seg at tilbudet er bedret og at passasjertallene har økt
på Gjøvikbanen etter inngåelse av ny kontrakt
basert på anbudskonkurranse, og finner utviklingen interessant.
Den positive utviklingen har åpenbart sammenheng med kravene
i den nye avtalen, og det viser at selskapet evner å håndtere
skjerpede krav. Resultatet i anbudskonkurransen indikerer også at
selskapet er høyst konkurransedyktig. Dette
flertallet er tilfreds med selskapets prestasjoner, og forutsetter
at NSB kan hente ut dette effektivitets- og markedspotensialet også uten
konkurranseutsetting, og på strekninger uten offentlig
kjøp. Dette flertallet mener
erfaringene med skjerpede krav også bør vurderes
for andre banestrekninger i forbindelse med offentlig kjøp.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen nettopp har valgt å skjerpe kravene til NSBs
persontogtrafikk i den nye kjøpsavtalen for perioden 2007-2010.
Avtalen inneholder vesentlige tilbudsforbedringer i form av økt frekvens, økt
kapasitet, fornyelse av rullende materiell og tilpasning til funksjonshemmede.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise
til de gode erfaringene med konkurranseutsetting på Gjøvikbanen,
der de reisende har fått et langt bedre tilbud. Disse
medlemmer vil vise til forslag satt fram under Stortingets
behandling av statsbudsjettet for 2007 om å foreta tilsvarende
anbudsutlysing av driften på Kongsvingerbanen.
Disse medlemmer har merket seg
at NSBs ledelse på høringen i forbindelse med
Stortingets behandling av denne sak, uttalte at Kongsvingerbanen er
godt egnet som en videreføring av bruk av anbud. Disse
medlemmer er overbevist om at Kongsvingerbanens reisende
ville få et bedre tilbud med anbud. Disse medlemmer merker
seg det paradoksale og selvmotsigende i de rødgrønnes
aversjon mot konkurranseutsetting. Til tross for at de anerkjenner
suksessen på Gjøvikbanen og hilser velkommen at
NSB arbeider i konkurranseutsatt virksomhet i Norden med stor suksess,
er det nei til mer konkurranse på persontransport i Norge.
Disse medlemmer har merket seg
NSB-ledelsens egne utsagn om hva konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen
og suksessen NSB Anbud har hatt der, har betydd for hele selskapet.
Disse medlemmer vil videre vise
til de positive uttalelsene om hva konkurranseutsettingen gjorde
med NSB som organisasjon allerede fra konkurranseutsetting ble varslet,
altså allerede forut for tildelingen til NSB Anbud AS,
som vant. Man fjerner ikke effekten av monopolet på de øvrige
strekningene gjennom avkastningskrav, utbytte og kjøpsavtale. Disse medlemmer understreker
at formålet med anbud er ytterligere styrking av tilbudet
til brukerne, de reisende, men er glad for den økte tilfredshet
og lagånd blant de ansatte og i hele selskapet som sådan.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at selv senterpartiordførere
langs Gjøvikbanen bejubler det historiske grepet som ble
gjort av regjeringen Bondevik II.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at NSB de siste årene har levert langt bedre økonomiske
resultater enn tidligere, i tillegg til at kundetilfredsheten har
gått opp og punktligheten har blitt bedre enn før.
Det vises til at selskapet for å snu nedgangen i passasjertall
på 11,6 pst. i perioden 2000 til 2003 gjennomførte
en rekke tiltak som nye kundeløsninger, effektiv togproduksjon,
konkurransedyktige rutemodeller, effektivt vedlikehold og renhold av
tog, samt bedre løsninger for informasjon og salg.
Disse medlemmer viser til at
selskapet ved systematisk arbeid for å møte konkurransen
fra andre transportformer gjennomførte et omfattende forbedringsarbeid
som resulterte i positive virkninger både for selskapet
selv, eieren og kundene.
Disse medlemmer vil derfor vise
til at denne utviklingen må fortsette slik at NSB kan videreutvikle seg
for å få enda flere kunder der hvor jernbanen
har de beste forutsetninger for å kunne konkurrere mot
andre transportformer og transportselskaper.
Disse medlemmer vil her spesielt
peke på at konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen
har vært svært vellykket, med 40 pst. flere avganger
enn før konkurranseutsettingen uten å øke
statens utgifter. I tillegg har Gjøvikbanen hatt en økning
i passasjerantallet på over 15 pst., noe som med all tydelighet
viser at konkurranse gir kundene et langt bedre tilbud, og at NSB
klarer seg godt i konkurranse mot andre aktører.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at
man går videre med denne prosessen, og at for eksempel Kongsvingerbanen,
Sørlandsbanen og Trønderbanen er nye strekninger
som man eventuelt kan legge ut for konkurranse i 2007 som neste
ledd i en prosess for å styrke transporttjenesten så vel
som tjenestetilbyderne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å starte
arbeidet med å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger
i 2007."
Komiteens medlem fra Venstre mener
at økt kundetilfredshet er en forutsetning for en levedyktig
og sterk jernbane. Dette medlem mener derfor at virksomheten
i økt grad må legges opp slik at kunden er i sentrum.
Dette stiller større krav til informasjon om avvik i trafikken, økt
punktlighet og økt service om bord og høyere kvalitet
på materiell. Dette medlem vil peke på at økt
bruk av anbud er et virkemiddel som kan bidra til dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser et stort behov for fornyelse av NSBs
rullende materiell, og mener at det både er behov for nytt
materiell og økt kapasitet. Økt standard vil være
til glede for både dagens reisende og nye reisende, også funksjonshemmede. Flertallet forutsetter
at NSB anskaffer materiell som fungerer optimalt under norske forhold
både vinter og sommer. Flertallet forutsetter
at NSB i samarbeid med Jernbaneverket evner å føre
fram tog sikkert og punktlig også under norske vinterforhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at Signaturtogene som ble kjøpt
inn for noen år siden, har problemer med fremkommeligheten
når det kommer snø. Det at man i Norge enkelte
deler av året har mye snø, burde ikke være
ukjent for noen. Disse medlemmer mener derfor at
dette burde vært viktige momenter som man skulle tatt høyde
for når man gikk til innkjøp av disse togene. Disse
medlemmer vil derfor peke på at når NSB
skal gå til innkjøp av nytt togmateriell, så må det
tas hensyn til at togmateriellet også må klare
seg under norske vinterforhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen kvalitetssikre
at NSB ved kjøp av togmateriell, sikrer at materiellet
takler norske værforhold."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser blant annet til problemene med materiellet
på enkelte langdistansestrekninger. Fra flere hold fremheves
det at NSBs materiell ikke er godt nok tilpasset norske forhold,
særlig i vinterhalvåret. Disse medlemmer støtter
denne vurderingen i noen grad, men vil også peke på at
Jernbaneverket har et spesielt ansvar for å holde strekningene åpne
og tilgjengelige for trafikk. Disse medlemmer vil
peke på at det burde være anledning til å stille
strengere krav til togdriften på langdistansestrekninger.
Konkurranseutsetting kan være et egnet virkemiddel for å nå dette
målet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av langdistansestrekningene innen togtrafikken og fremme
en plan for å konkurranseutsette strekninger hvor det er
potensial for forbedringer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at NSB eier en rekke eiendommer. Disse
medlemmer mener at driftsuavhengige eiendommer
bør selges, og at midlene fra dette benyttes til kjernevirksomheten
i selskapet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen selge
ut all NSBs eiendomsmasse som man ikke har behov for, som ledd i å sikre
selskapets kjernevirksomhet."