3.1 Sammendrag

NSB-konsernet har i perioden 2003-2005 hatt en positiv utvikling innenfor alle virksomhetsområdene. Likevel har ledelsen i NSB etter departementets vurdering klare utfordringer i forhold til å styrke konsernets konkurranseevne, og oppfylle de samfunnsmessige mål som er satt for virksomheten. Departementet forventer tøffere konkurranse fra flere hold. Bilbruken øker og lavpris flybilletter er stadig lettere tilgjengelig. For å møte disse utfordringene må konsernet være kostnadseffektivt og ha en sterk appell hos kundene. Departementet er oppmerksom på at den videre utviklingen av selskapets togdrift henger nøye sammen med forbedring av kvaliteten på infrastrukturen.

Økonomisk utvikling

Etter Samferdselsdepartementets vurdering har NSBs omfattende omstilling av virksomheten de siste årene vært vellykket, både med hensyn til utviklingen i kvaliteten på tilbudet og lønnsomheten. I perioden 2003-2005 har konsernet gått med overskudd og avkastningen på egenkapitalen nærmer seg avkastningskravet. Denne tendensen har fortsatt i 1. tertial av 2006. Resultatutviklingen bidrar positivt til verdiutviklingen i NSB.

NSB har i løpet av de siste årene gjennomført omfattende omstillinger og effektiviseringer av driften. Tiltakene har resultert i bedre lønnsomhet og forbedret kvalitet på transporttilbudet.

Persontogvirksomheten har hatt en vesentlig forbedring i lønnsomheten fra 2003 til 2005. I perioden har virksomheten økt inntektene med 4,6 pst. og redusert driftskostnadene med 6,6 pst.

Nettbuss har også hatt en sterk omsetningsvekst i perioden. Dette henger delvis sammen med at selskapet har ekspandert i perioden. Departementet legger vekt på at NSB fortsetter arbeidet med å konsolidere bussdriften i Norge for på den måten å kunne styrke driftsresultatet.

CargoNet har hatt en positiv lønnsomhetsutvikling i Norge. Avviklingen av et ulønnsomt vognlasttilbud og konsentrasjon om kombinerte transporter har bidratt til denne utviklingen. I det svenske godsmarkedet har ikke CargoNet oppnådd tilstrekkelig lønnsomhet. Etter departementets vurdering er det viktig at NSB klarer å snu den negative inntektsutviklingen for godstogvirksomheten i Sverige. Hovedutfordringen for CargoNet er restrukturering av virksomheten uten at dette går ut over den øvrige utviklingen i selskapet.

Trafikksikkerhet

Trafikksikkerheten har utviklet seg positivt i perioden 2003-2005. For person- og godsvirksomheten har det ikke forekommet større jernbaneulykker med omkomne eller alvorlig skadde personer blant passasjerer og ansatte de fem siste årene. Den positive utviklingen har fortsatt i 1. kvartal 2006. Utviklingen kan ses i sammenheng med at trafikksikkerhet er et prioritert arbeid i konsernet.

Departementet forutsetter at omlegginger for å bedre tilbudet til de reisende kun gjennomføres om sikkerheten kan bevares på et minst like høyt nivå som i dag.

Kundetilfredshet

Kundetilfredsheten har også forbedret seg i foregående periode. Dette har etter Samferdselsdepartementets vurdering sammenheng med økt punktlighet i togfremføringen og bedre informasjon til de reisende ved avvikssituasjoner.

Det er viktig at NSB leverer sikre og punktlige tog til kundene hver eneste dag. Dette vil medføre at kundene ønsker å ta toget igjen. Et nært og godt samarbeid med Jernbaneverket, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen og tildeling av rutekapasitet, både i forbindelse med ruteplanleggingen og i den daglige operative virksomheten, spiller etter Samferdselsdepartementets vurdering en nøkkelrolle i denne sammenheng.

Eiendomsvirksomheten

Driftsmarginene i eiendomsvirksomheten har vært varierende i forrige periode. Samferdselsdepartementet finner grunn til å påpeke at virksomheten i NSB Eiendom ikke er helt sammenlignbar med virksomheten i en rent kommersiell eiendomsforvaltning. Dette skyldes hovedsakelig rollen NSB har i sin eiendomsvirksomhet, som bl.a. gir begrensede inntekter og store vedlikeholdskostnader.

3.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil legge vekt på at økt bruk av tog og fornøyde passasjerer er transportselskapets viktigste suksesskriterier. Flertallet merker seg med tilfredshet at antall reisende med jernbanen øker, og at punktligheten og kundetilfredsheten i NSB samlet ligger på et høyt nivå og har blitt bedre i perioden.

Flertallet mener at NSBs omfattende omstilling av virksomheten de siste årene vært vellykket, både med hensyn til utviklingen i kvaliteten på tilbudet og lønnsomheten. Det er viktig at NSB også i den kommende perioden fortsetter dette arbeidet.

Flertallet vil peke på at punktlighet og utvikling av effektive reisealternativer er helt sentrale parameter i folks reisemiddelvalg. Flertallet mener at et nært og godt samarbeid med Jernbaneverket, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen og tildeling av rutekapasitet, både i forbindelse med ruteplanleggingen og i den daglige operative virksomheten, spiller en nøkkelrolle i denne sammenhengen.

Flertallet vil vise til at NSBs muligheter henger nært sammen med samferdselspolitiske prioriteringer og rammevilkår. Flertallet vil understreke at infrastrukturen rundt hovedstaden er avgjørende viktig for å bedre punktligheten til lokaltogtrafikken.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepart og Senterpartiet, vil peke på at regjeringen Stoltenberg derfor prioriterer rask framdrift i utbyggingsprosjektene omkring Oslo spesielt, og har økt bevilgningene til jernbaneinvesteringer betydelig.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at tilbudet er bedret og at passasjertallene har økt på Gjøvikbanen etter inngåelse av ny kontrakt basert på anbudskonkurranse, og finner utviklingen interessant. Den positive utviklingen har åpenbart sammenheng med kravene i den nye avtalen, og det viser at selskapet evner å håndtere skjerpede krav. Resultatet i anbudskonkurransen indikerer også at selskapet er høyst konkurransedyktig. Dette flertallet er tilfreds med selskapets prestasjoner, og forutsetter at NSB kan hente ut dette effektivitets- og markedspotensialet også uten konkurranseutsetting, og på strekninger uten offentlig kjøp. Dette flertallet mener erfaringene med skjerpede krav også bør vurderes for andre banestrekninger i forbindelse med offentlig kjøp.

Dette flertallet viser til at Regjeringen nettopp har valgt å skjerpe kravene til NSBs persontogtrafikk i den nye kjøpsavtalen for perioden 2007-2010. Avtalen inneholder vesentlige tilbudsforbedringer i form av økt frekvens, økt kapasitet, fornyelse av rullende materiell og tilpasning til funksjonshemmede.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til de gode erfaringene med konkurranseutsetting på Gjøvikbanen, der de reisende har fått et langt bedre tilbud. Disse medlemmer vil vise til forslag satt fram under Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2007 om å foreta tilsvarende anbuds­utlysing av driften på Kongsvingerbanen.

Disse medlemmer har merket seg at NSBs ledelse på høringen i forbindelse med Stortingets behandling av denne sak, uttalte at Kongsvingerbanen er godt egnet som en videreføring av bruk av anbud. Disse medlemmer er overbevist om at Kongsvingerbanens reisende ville få et bedre tilbud med anbud. Disse medlemmer merker seg det paradoksale og selvmotsigende i de rødgrønnes aversjon mot konkurranseutsetting. Til tross for at de anerkjenner suksessen på Gjøvikbanen og hilser velkommen at NSB arbeider i konkurranseutsatt virksomhet i Norden med stor suksess, er det nei til mer konkurranse på persontransport i Norge.

Disse medlemmer har merket seg NSB-ledelsens egne utsagn om hva konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen og suksessen NSB Anbud har hatt der, har betydd for hele selskapet.

Disse medlemmer vil videre vise til de positive uttalelsene om hva konkurranseutsettingen gjorde med NSB som organisasjon allerede fra konkurranseutsetting ble varslet, altså allerede forut for tildelingen til NSB Anbud AS, som vant. Man fjerner ikke effekten av monopolet på de øvrige strekningene gjennom avkastningskrav, utbytte og kjøpsavtale. Disse medlemmer understreker at formålet med anbud er ytterligere styrking av tilbudet til brukerne, de reisende, men er glad for den økte tilfredshet og lagånd blant de ansatte og i hele selskapet som sådan.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at selv senterpartiordførere langs Gjøvikbanen bejubler det historiske grepet som ble gjort av regjeringen Bondevik II.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfreds med at NSB de siste årene har levert langt bedre økonomiske resultater enn tidligere, i tillegg til at kundetilfredsheten har gått opp og punktligheten har blitt bedre enn før. Det vises til at selskapet for å snu nedgangen i passasjertall på 11,6 pst. i perioden 2000 til 2003 gjennomførte en rekke tiltak som nye kundeløsninger, effektiv togproduksjon, konkurransedyktige rutemodeller, effektivt vedlikehold og renhold av tog, samt bedre løsninger for informasjon og salg.

Disse medlemmer viser til at selskapet ved systematisk arbeid for å møte konkurransen fra andre transportformer gjennomførte et omfattende forbedringsarbeid som resulterte i positive virkninger både for selskapet selv, eieren og kundene.

Disse medlemmer vil derfor vise til at denne utviklingen må fortsette slik at NSB kan videreutvikle seg for å få enda flere kunder der hvor jernbanen har de beste forutsetninger for å kunne konkurrere mot andre transportformer og transportselskaper.

Disse medlemmer vil her spesielt peke på at konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har vært svært vellykket, med 40 pst. flere avganger enn før konkurranseutsettingen uten å øke statens utgifter. I tillegg har Gjøvikbanen hatt en økning i passasjerantallet på over 15 pst., noe som med all tydelighet viser at konkurranse gir kundene et langt bedre tilbud, og at NSB klarer seg godt i konkurranse mot andre aktører.

Disse medlemmer vil derfor foreslå at man går videre med denne prosessen, og at for eksempel Kongsvingerbanen, Sørlandsbanen og Trønderbanen er nye strekninger som man eventuelt kan legge ut for konkurranse i 2007 som neste ledd i en prosess for å styrke transporttjenesten så vel som tjenestetilbyderne.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å starte arbeidet med å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger i 2007."

Komiteens medlem fra Venstre mener at økt kundetilfredshet er en forutsetning for en levedyktig og sterk jernbane. Dette medlem mener derfor at virksomheten i økt grad må legges opp slik at kunden er i sentrum. Dette stiller større krav til informasjon om avvik i trafikken, økt punktlighet og økt service om bord og høyere kvalitet på materiell. Dette medlem vil peke på at økt bruk av anbud er et virkemiddel som kan bidra til dette.

Rullende materiell, vinterforhold mv.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser et stort behov for fornyelse av NSBs rullende materiell, og mener at det både er behov for nytt materiell og økt kapasitet. Økt standard vil være til glede for både dagens reisende og nye reisende, også funksjonshemmede. Flertallet forutsetter at NSB anskaffer materiell som fungerer optimalt under norske forhold både vinter og sommer. Flertallet forutsetter at NSB i samarbeid med Jernbaneverket evner å føre fram tog sikkert og punktlig også under norske vinterforhold.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Signaturtogene som ble kjøpt inn for noen år siden, har problemer med fremkommeligheten når det kommer snø. Det at man i Norge enkelte deler av året har mye snø, burde ikke være ukjent for noen. Disse medlemmer mener derfor at dette burde vært viktige momenter som man skulle tatt høyde for når man gikk til innkjøp av disse togene. Disse medlemmer vil derfor peke på at når NSB skal gå til innkjøp av nytt togmateriell, så må det tas hensyn til at togmateriellet også må klare seg under norske vinterforhold.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen kvalitetssikre at NSB ved kjøp av togmateriell, sikrer at materiellet takler norske værforhold."

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser blant annet til problemene med materiellet på enkelte langdistansestrekninger. Fra flere hold fremheves det at NSBs materiell ikke er godt nok tilpasset norske forhold, særlig i vinterhalvåret. Disse medlemmer støtter denne vurderingen i noen grad, men vil også peke på at Jernbaneverket har et spesielt ansvar for å holde strekningene åpne og tilgjengelige for trafikk. Disse medlemmer vil peke på at det burde være anledning til å stille strengere krav til togdriften på langdistansestrekninger. Konkurranseutsetting kan være et egnet virkemiddel for å nå dette målet.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av langdistansestrekningene innen togtrafikken og fremme en plan for å konkurranseutsette strekninger hvor det er potensial for forbedringer."

Eiendomsvirksomheten

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at NSB eier en rekke eiendommer. Disse medlemmer mener at drifts­uavhengige eiendommer bør selges, og at midlene fra dette benyttes til kjernevirksomheten i selskapet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen selge ut all NSBs eiendomsmasse som man ikke har behov for, som ledd i å sikre selskapets kjernevirksomhet."