I samsvar med det etablerte styringsopplegget
for NSB AS (NSB) legger Samferdselsdepartementet fram en stortingsmelding
om virksomheten i konsernet.
Stortingsmeldingen tar utgangspunkt i NSBs plandokument
for 2007-2011 (§ 10-planen 2006).
Formålet med meldingen er å gi
Stortinget en orientering om utviklingen i forrige planperiode og
om NSBs hovedutfordringer, strategier og planer for de kommende årene.
Med basis i dette utformes politikken for eierstyringen av selskapet.
Meldingen er konsentrert om årene 2007-2009.
Flertallsregjeringen har i Soria Moria-erklæringen lagt
følgende overordnede føringer og mål
for eierskapet i NSB-konsernet:
"NSB skal utvikles som et statlig transportselskap innenfor
persontrafikk, godstrafikk og busstrafikk."
Nasjonal transportplan har fem sentrale målsettinger:
trafikksikkerhet, miljø- og klimavennlig transport, bedre
framkommelighet mellom regioner, et mer effektivt transportsystem
og tilgjengelighet. Etter Samferdselsdepartementets vurdering er
NSB-konsernets virksomhet, strategi og utvikling av stor betydning
for å nå de overordnede målsettinger
i Nasjonal transportplan.
Da dette er en melding om statens eierskap til
NSB, vil den ikke i særlig grad omhandle spørsmål
knyttet til utviklingen av jernbaneinfrastrukturen, omfanget av eller
betingelsene for statlig kjøp av persontransporttjenester
eller regulatoriske spørsmål. Etter omorganiseringen
av forvaltningsbedriften NSB i 1996 er spørsmål
knyttet til jernbaneinfrastrukturen underlagt Jernbaneverkets forvaltningsansvar.
Ansvaret for omfanget av og betingelsene for statlig kjøp
av persontransporttjenester med tog, er underlagt Samferdselsdepartementet
som kjøper av persontransporttjenester, mens ansvaret for
regulatoriske spørsmål i jernbanesektoren er underlagt
Samferdselsdepartementet som regulatør.
Departementets formelle eierstyring av NSB skjer gjennom
vedtak i generalforsamling.
Statens eierskap er langsiktig og industrielt.
For Samferdselsdepartementet som eier innebærer dette forventninger
om at selskapet også legger vekt på tilleggshensyn
ut over kortsiktig avkastning, for eksempel hensyn til miljø,
lokalsamfunn, FoU, etiske standarder og mangfold i styre og ledelse.
I eierstyringen av NSB er Samferdselsdepartementet opptatt
av at selskapet skal:
– sikre
et kundevennlig, punktlig og sikkert transporttilbud,
– gi staten størst mulig
verdiskaping over tid,
– yte det transporttilbudet som
er fastsatt gjennom avtalen om statlig kjøp av persontransporttjenester med
tog og i egne avtaler med ulike fylkeskommuner, og oppfylle avtalene
på en god og kostnadseffektiv måte,
– oppfylle de regulatoriske krav
virksomheten er underlagt,
– bidra til å styrke
norsk næringsliv og effektiviteten i norsk økonomi
gjennom å utvikle et moderne og effektivt godstransporttilbud,
– utnytte synergien som ligger
i det å være et bredt sammensatt konsern, være
en attraktiv arbeidsplass med dyktige og serviceinnstilte medarbeidere.
Samferdselsdepartementet ivaretar flere roller
i jernbanesektoren. Det legges vekt på å skape
klarhet mellom rollen som eier av NSB og departementets andre roller.
Departementet legger vekt på å opptre ryddig i forhold
til disse for å ha nødvendig legitimitet enten som
eier, kjøper av persontransporttjenester, reguleringsmyndighet
eller infrastrukturforvalter. NSB-konsernet konkurrerer med private
virksomheter både når det gjelder tog og buss.
Departementet vil i eierforvaltningen av konsernet opptre slik at
det ikke skapes konkurransevridninger mellom NSB som statlig selskap
og private virksomheter som NSB konkurrerer med.
Jernbanen er et prioritert område for
Regjeringen. Et godt kollektivtilbud og overføring av gods
fra veg til sjø og bane er viktig for å redusere
samfunnsmessige problemer knyttet til miljø og trafikksikkerhet.
For å sikre toget en sterk posisjon i konkurransen med
andre transportmidler, ser Samferdselsdepartementet det som viktig
at statens eierinteresser i NSB opprettholdes. Dette er spesielt
begrunnet i den betydningen konsernet har i Norge i dag. Statlig
eierskap i NSB sikrer nasjonal forankring av konsernet. Videre sikrer
eierskapet til NSB staten råderetten over verdiene i konsernet.
Jernbanedrift er virksomhet med betydelig økonomisk risiko
som følge av store faste kostnader. Dette gjør
det nødvendig med et eierskap som har et langsiktig perspektiv
på utviklingen av virksomheten fremfor uthenting av kortsiktige
gevinster. Sektorpolitiske hensyn tilsier at Samferdselsdepartementet
ivaretar eierskapet.
Samferdselsdepartementets eierskap alene eller
i kombinasjon med andre virkemidler gir større mulighet
for å nå samferdselspolitiske målsettinger.
Slik fungerer eierskapet som et sektorpolitisk virkemiddel.
Som en sterk gods- og persontransportaktør
i Norge er NSB et viktig virkemiddel for å nå det
samferdselspolitiske målet om å få overført
mer transport fra veg til bane.
Samferdselsdepartementets oppgave som eier av NSB-konsernet
er særlig knyttet til å fastlegge hovedområdet
for virksomheten, sørge for forsvarlig egenkapitalfinansiering
som sikrer gjennomføringen av fastsatte planer, samt fastsette
avkastningskrav og utbyttepolitikk.
Samferdselsdepartementet mener at selskapets
evne til å ha gode omstillingsprosesser med aktiv involvering
av de ansatte styrker selskapets langsiktige omstillingsevne og
lønnsomhet. Tilsvarende mener departementet at evnen til å fungere
som en tilgjengelig, ansvarlig og forutsigbar aktør i samvirke
med sine omgivelser også er viktig for et selskap med en
langsiktig horisont. Departementet oppfatter at selskapet nyter økt
tillit internt hos egne ansatte og eksternt, og er fornøyd
med denne utviklingen.
Selskapet bør ha et mangfold i ledelsen
på alle nivåer, ellers vil evnen til å forstå omgivelsene
rundt selskapet svekkes. Høye etiske standarder i alle
forhold bidrar til å styrke selskapets verdier og legitimitet. Hensynet
til økt tilgengelighet i transportsektoren ivaretas i første
rekke gjennom rikspolitiske retningslinjer, men også gjennom
statens kjøp av persontransporttjenester. I rollen som
eier er Samferdselsdepartementet opptatt av at selskapet bidrar
til å drive utviklingen fremover på området,
og gjennom dette også bidrar til å bygge sitt
omdømme som et moderne og tilpasningsdyktig transportkonsern.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
NSB-konsernet kontinuerlig søker effektive løsninger
både på inntekts- og kostnadssiden og foretar
nødvendige omstillinger for å sikre en god lønnsomhet.
Statens kjøp av persontransporttjenester
med tog og regulatoriske tiltak må ses atskilt fra eierstyringen. Disse
virkemidlene er effektive for å realisere samfunnsmål
og muliggjør at departementet som eier i større
grad kan styre konsernet på forretningsmessige vilkår
og legge til grunn alminnelig aksepterte prinsipper i eierstyringen.
Dette skaper etter departementets vurdering et godt grunnlag for
utviklingen av NSB, og derigjennom også en positiv utvikling
av statens verdier. Departementet er opptatt av at nødvendige
omstillinger ikke skjer på bekostning av forbedring
av kvaliteten på de tjenester konsernet tilbyr. Omstillinger
i sårbare lokalsamfunn må håndteres på en
god måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra
Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra
Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig
Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild
Tenden, mener det er viktig å ha en sterk og velfungerende
jernbane i Norge. Flertallet viser til at Nasjonal
transportplan har fem sentrale målsettinger; trafikksikkerhet,
miljø- og klimavennlig transport, bedre framkommelighet
mellom regioner, et mer effektivt transportsystem og tilgjengelighet.
Etter flertallets vurdering er
NSB-konsernets virksomhet, strategi og utvikling av stor betydning
for å nå de overordnede målsettinger
i Nasjonal transportplan.
Flertallet mener at jernbanen
må være et prioritert område. Et godt
kollektivtilbud og overføring av gods fra veg til bane
er viktig for å redusere samfunnsmessige problemer knyttet
til miljø og trafikksikkerhet. Som en sterk gods- og persontransportør
i Norge er NSB et viktig virkemiddel for å få dette
til.
Flertalletvil
framheve jernbanens store miljøfortrinn sammenliknet med
vegtrafikk og flytrafikk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, vil vise til at Regjeringens arbeid med å redusere klimautslippene
gjennom sektorvise klimaplaner og kvotesystem og satsing på jernbanen,
er viktig bidrag til å redusere norske klimautslipp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
som transportkonsern har NSB mulighet til å ta ut synergieffekter mellom
virksomhetsområdene. Det gjelder i særlig grad
mellom persontog og buss. Det er viktig at vi får et sterkt
samlet kollektivtilbud.
Flertallet vil peke på at
statens eierskap skal være langsiktig og industrielt. Det
innebærer forventninger om at selskapet også legger
vekt på tilleggshensyn ut over kortsiktig avkastning, for
eksempel hensyn til miljø, lokalsamfunn, FoU, etiske standarder,
universell utforming og mangfold i styre og ledelse.
Flertallet er enig i at det er
viktig at statens eierinteresser opprettholdes for å sikre
toget en sterk posisjon i konkurransen med andre transportmidler.
Flertallet viser til at statens
kjøp av persontransporttjenester med tog og regulatoriske
tiltak må ses atskilt fra eierstyringen. Kjøp
av transporttjenester gjør det mulig å ivareta
viktige samfunnsoppgaver med togtilbud der det ikke er grunnlag
for kommersiell drift. Dette er avgjørende viktig bl.a.
for å opprettholde togtilbudet i og rundt de sentrale,
befolkningstette områdene. Uten slik kjøp vil
store deler av togtilbudet bli lagt ned og medføre stor økning
av vegtrafikken med kø, kork og forurensede utslipp.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, mener derfor at Regjeringen gjør
en viktig og riktig prioritering når togtrafikken ble utvidet,
bl.a. i hovedstadsområdet, i den nylig inngåtte
rammeavtalen mellom staten og NSB for perioden 2007 til 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at
departementet som eier, samtidig i større grad kan styre
konsernet på forretningsmessige vilkår og legge
til grunn alminnelig aksepterte prinsipper i eierstyringen.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Soria Moria-erklæringen som har lagt følgende
overordnede føringer og mål for eierskapet i NSB-konsernet:
"NSB skal utvikles som et statlig transportselskap både
innenfor persontrafikk, godstrafikk og busstrafikk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det vil være ryddig
og tillitvekkende at man nå etter omstillingene som har
pågått i NSB, vurderer flytting av eierskapet
til NSB fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og handelsdepartementet. Disse
medlemmer viser til at dette under forrige regjering ble
gjort med BaneTele med samme begrunnelse.
Disse medlemmer mener dette også vil
tjene den langsiktige utviklingen av NSB. I dag er Samferdselsdepartementets
rolle både å være regulatør,
eier og bestiller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, og
fra Høyre, mener at NSB de siste årene
har vist en god utvikling på en rekke områder. Disse
medlemmer vil blant annet vise til at jernbanen har hatt
en god vekst både når det gjelder antallet passasjerer
og i godstransporten i årene etter 2003. Dette er en god
og positiv utvikling. Disse medlemmer mener at det
er viktig å legge til rette for at man skal ha en sterk
og velfungerende jernbane der hvor jernbanen har konkurransekraft
og -fortrinn fremfor andre transportformer.
Disse medlemmer mener videre
at i en slik konkurranse er det viktig å bringe private
inn som eiere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem en sak i 2007 om statlig nedsalg og børsnotering av
NSB."
NSB-konsernets kjernevirksomhet er persontransport
og godstransport på jernbane, samt busstransport.
Konsernet omfatter i dag morselskapet NSB AS
og blant annet selskapene CargoNet AS, NSB Anbud AS, Nettbuss AS,
NSB Eiendom AS, ROM Eiendom AS og Mantena AS.
Persontransport med tog møter stadig
større konkurranse fra andre transportmidler. På korte
og mellomlange avstander møter toget i særlig
grad konkurranse fra personbilen. Endringer i transportmarkedet
stiller NSB-konsernet overfor store utfordringer knyttet til effektivisering
og omstilling av virksomheten, samt markedsposisjonering og tilpasning
av transporttilbudet.
NSB-styrets strategi for virksomheten var utgangspunktet
for et systematisk forbedringsarbeid i NSB for å øke
konkurransekraften og inntektene fra persontogtrafikken. Dette la
grunnlag for et positivt vendepunkt i trafikkutviklingen i 2003
etter en periode med nedgang i antall reisende med tog. På tross
av stadig større konkurranse fra andre transportmidler økte
antall reisende med tog med NSB med 4,6 pst. i perioden 2003-2005.
NSBs satsing på kombinerte godstransporter,
transport av containere og semitrailere på jernbanen, har
gitt en betydelig økning i transportvolumet. CargoNet, hvor
NSB eier 55 pst. av aksjene, har økt antall lasteenheter
med 50 pst. i perioden.
Fra 1. januar 2006 ble hele det norske jernbanenettet åpnet
for internasjonal godstransport. Fra 1. januar 2007 vil også det
innenlandske godstransportmarkedet åpnes for jernbaneforetak
fra andre EØS-land. Dette innebærer at det blir
konkurranse på all godstransport fra 1. januar 2007.
Nettbuss har også hatt en positiv utvikling
i antall reiser i perioden 2003-2005. I perioden økte antall
reisende med Nettbuss med 33 pst. Oppkjøp av busselskaper
og utfallet av anbudskonkurranser gjør det vanskelig å sammenlikne
antall reisende fra år til år.
For å kunne realisere togets potensial
ytterligere mener styret i NSB at vedlikehold og investeringer i jernbaneinfrastrukturen
på trafikktunge strekninger må økes vesentlig.
Ifølge styret legger eksisterende jernbaneinfrastruktur
blant annet begrensninger på den videre godstransportutviklingen.
Ytterligere oppgradering av infrastrukturen vil gi redusert fremføringstid,
forbedret punktlighet og regularitet, og derved øke togets
konkurranseevne. Dette vil også bidra til økt
sikkerhet og komfort for de reisende.
Når det gjelder vedlikehold og investeringer
i jernbaneinfrastrukturen, prioriterer NSB-styret tiltak innenfor
flere områder:
I forbindelse med stortingsbehandlingen av St.meld. nr.
6/Innst. S. nr. 118 (2004-2005) ba flertallet regjeringen
nøye vurdere forvaltningen av eierskapet til de driftsavhengige
eiendommene i NSB, herunder stasjoner og terminaler. På denne
bakgrunn nedsatte Samferdselsdepartementet høsten 2005
en arbeidsgruppe for å vurdere organiseringen av stasjons-
og godsterminalfunksjoner i det nasjonale jernbanenettet. Høsten 2006
ble arbeidsgruppens rapport sendt på høring til berørte
parter. Arbeidsgruppen har bestått av representanter fra
Jernbaneverket, NSB, Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet.
Stortinget vil bli orientert om konklusjonene av dette arbeidet
på en hensiktsmessig måte.
Det pågår for tiden forhandlinger
mellom Samferdselsdepartementet og NSB om ny rammeavtale om statlig
kjøp av persontransporttjenester med tog som etter planen
vil gjelde for perioden 2007-2010.
Ansvaret for kjøp av lokale bussrutetjenester
i Norge er tillagt fylkeskommunene og det er opp til den enkelte
fylkeskommune å avgjøre hvilken kontraktsform
som skal brukes ved kjøp av bussrutetransport. Dette må derfor
NSBs styre drøfte med de fylkeskommuner hvor Nettbuss AS
transporterer passasjerer.
I henhold til § 9 i lovforslaget
om likeverd og tilgjengelighet, jf. NOU 2005:8, vil både
offentlig og privat virksomhet rettet mot allmennheten ha plikt
til å arbeide aktivt og målrettet for å fremme
universell utforming så langt det ikke medfører
en uforholdsmessig byrde for virksomheten.
Dersom ovennevnte lovforslag blir vedtatt, vil
NSB som utøver av transporttjenester rettet mot allmennheten,
være lovpålagt å arbeide aktivt og målrettet
for å fremme universell utforming.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til
at NSB-konsernets kjernevirksomhet er persontransport og godstransport
på jernbane, samt busstransport.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har merket
seg at på tross av stadig større konkurranse fra
andre transportmidler, økte antall reisende med tog med
NSB med 4,6 pst. i perioden 2003-2005. I perioden 2000 til 2003
gikk antall reisende med NSB ned med 11,6 pst.
Flertallet mener dette viser
at NSB har gjort et godt arbeid for å snu en negativ utvikling,
slik det ble understreket i St.meld. nr. 6 (2004-2005). Et systematisk
forbedringsarbeid la grunnlaget for et positivt vendepunkt i trafikkutviklingen
i 2003.
Flertallet understreker at det
er viktig at NSB fortsetter dette arbeidet.
Flertallet har merket seg at
kollektivtrafikkens andel av trafikken økte i 2004 og 2005. Flertallet mener
det må arbeides systematisk for å øke
kollektivtrafikkens andel ytterligere framover. NSB vil ha en avgjørende
rolle i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at det i stamnettutredningene går fram at persontrafikken
skal videreutvikles i regionene og i de større byene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er bekymret for at en stadig større
andel av godstrafikken går på veg. Jernbanen har
en konkurransekraft når store godsmengder skal fraktes
over lange avstander. I meldingen vises det til at det har vært
en vekst i kombinerte transporter i Norge og at CargoNet nå i
hovedsak satser på kombinerte transporter.
Flertallet understreker målet
om å få en større del av godstransport
over fra veg til bane. For å lykkes med dette må utbyggingen
av dobbeltspor, kryssingsspor og godsterminaler fortsette i stort
omfang. NSB må også gjennom sitt datterselskap
CargoNet fortsette innsatsen for å skape et enda mer attraktivt
alternativ til lastebil.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er kjent med at det er en utfordring å skaffe
tilstrekkelig kapasitet til å møte etterspørselen etter
godstrafikk på jernbane. Mens bevilgende myndigheter og
Jernbaneverket må ta utfordringen når det gjelder
infrastruktur, må NSB og datterselskapet CargoNet aktivt
møte utfordringen med å skaffe nok materiell.
Dette flertallet er opptatt av
at godstrafikk på jernbane ikke skal svekkes som følge
av den innførte NOx-avgiften,
og viser til at departementet vil følge utviklingen nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er tvilende til at de avgiftskompenserende
tiltak virkelig kompenserer for NOx-avgiften. Disse
medlemmer mener avgiften er konkurransevridende og viser
til sine alternative statsbudsjett for 2007 der avgiften er fjernet.
Disse medlemmer viser til at
CargoNet de siste årene har hatt en god utvikling, og at
det har vært vekst i godstransporten på jernbanenettet. Disse
medlemmer mener derfor at det er viktig at i den videre utbyggingen
av jernbanenettet må tiltak som bidrar til å øke
kapasiteten innenfor godstransporten, prioriteres.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at CargoNet får større konkurranse.
Det er viktig at det tilrettelegges for dette også infrastrukturmessig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener det
er viktig å videreføre satsingen på jernbanen
framover.
Flertallet viser til at el-avgiften
for skinnegående transport ble fjernet i budsjettet for
2007, med virkning fra 1. januar 2007. Dette gir kostnadsbesparelser
for CargoNet og styrker konkurransekraften til toget som godstransportør.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den historiske satsingen på jernbane i statsbudsjettet
for 2007. Jernbanebudsjettet er nå på 7,1 mrd.
kroner, 15,3 pst. høyere enn i 2006. NSBs virksomhet er
avhengig av en god infrastruktur for å kunne realisere
togets potensial, og i 2007-budsjettet er det spesielt investeringene
som øker. Investeringer i linjen økte med 50,3
pst. fra 2006 til 2007.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Venstre og Kristelig Folkeparti understreker at den suksess
NSB nå opplever, skyldes de strukturendringer i selskapet
som ble vedtatt under Bondevik II-regjeringen, og den historiske
jernbanesatsingen som da ble gjennomført.
Komiteen viser til at det pågår
et arbeid for å vurdere organiseringen av stasjons- og
godsterminalfunksjoner i det nasjonale jernbanenettet. Komiteen ser det
som positivt at NSBs pågående arbeid med utvikling
av sine stasjons- og terminalområder ikke stopper opp i
påvente av utfallet av denne gjennomgangen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det kan være riktig å vurdere å la
driftsoperatører delta i utvikling av nye stasjonsområder.
Komiteen viser til at tilgjengelighet
til transport er ett av hovedmålene i transportpolitikken.
Hensynet til likeverd og at alle skal ha like muligheter til samfunnsdeltakelse
uavhengig av funksjonsevne, er et viktig prinsipp som må følges
opp.
Komiteen vil understreke at selskapet
må ha stor oppmerksomhet knyttet til at det er mange ulike
funksjonshemminger som skal tas hensyn til ved universell utforming.
Komiteen viser til høringsinnspill
fra FFO og Norges Handikapforbund som uttrykker bekymring for arbeidet
med universell utforming. Komiteen viser til at det
i den nye fireårige kjøpsavtalen med NSB for første
gang er slått fast at togtilbudet skal utformes slik at
flest mulig kan utnytte tilbudet på en ordinær
og likeverdig måte. Det er også satt av 100 mill.
kroner i kjøpsavtalen til oppgradering av togmateriell
for å gjøre togene mer tilgjengelig for alle. Komiteen mener
NSB skal legge til grunn prinsipp for universell utforming når
selskapet anskaffer nytt materiell eller oppgraderer eksisterende
materiell. Komiteen forutsetter også at
brukerorganisasjoner trekkes aktivt inn i arbeidet med å utvikle
et transporttilbud som er mest mulig tilgjengelig for alle.
Komiteen viser til oppfølgingen
av NOU 2005:8 Likeverd og tilgjengelighet. I henhold til lovforslaget vil
både offentlig og privat virksomhet rettet mot allmennheten
ha plikt til å arbeide aktivt og målrettet for å fremme
universell utforming. Komiteen mener dette tydeliggjør
NSBs forpliktelser til å fremme universell utforming.
Komiteen viser til at flere organisasjoner
er opptatt av at man ved utskifting av materiell og nyinnkjøp vektlegger
universell utforming for å sikre at alle skal ha muligheten
til å benytte jernbanens tilbud likeverdig.
Komiteen vil be Regjeringen sørge
for at selskapet ved innkjøp av nytt materiell og utstyr
skal tilfredsstille kravene til universell utforming. I tillegg
til at det sørges for aktiv deltakelse fra brukerorganisasjonene,
slik at man sikrer god universell utforming av materiell og utstyr.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er tilfreds med at Regjeringen
i den nye rammeavtalen med NSB har slått fast at togtilbudet
skal utformes slik at flest mulig kan benytte tilbudet på en
ordinær og likeverdig måte. Disse medlemmer mener
imidlertid at Regjeringen i kjøpsavtale med NSB i tillegg
bør stille mer spesifikke krav om tilgjengelighet ved innkjøp
av nye tog og ved oppgradering av eksisterende materiell. Disse medlemmer mener
at forpliktende krav om å gjøre eksisterende materiell
tilgjengelig og konkrete krav om universell utforming i alle nye
innkjøp NSB gjør i perioden, bør være
en del av en slik kjøpsavtale.
Disse medlemmer vil understreke
at både Samferdselsdepartementet og NSB har et ansvar for å gjøre nytt
og eksisterende materiell tilgjengelig for funksjonshemmede. Disse
medlemmer vil således peke på at det er
nettopp i avtaler om offentlig kjøp at konkrete og forpliktende
krav om bedre tilgjengelighet for funksjonshemmede kan og bør
stilles.
NSB-konsernet har i perioden 2003-2005 hatt
en positiv utvikling innenfor alle virksomhetsområdene. Likevel
har ledelsen i NSB etter departementets vurdering klare utfordringer
i forhold til å styrke konsernets konkurranseevne, og oppfylle
de samfunnsmessige mål som er satt for virksomheten. Departementet
forventer tøffere konkurranse fra flere hold. Bilbruken øker
og lavpris flybilletter er stadig lettere tilgjengelig. For å møte
disse utfordringene må konsernet være kostnadseffektivt
og ha en sterk appell hos kundene. Departementet er oppmerksom på at
den videre utviklingen av selskapets togdrift henger nøye
sammen med forbedring av kvaliteten på infrastrukturen.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering har NSBs
omfattende omstilling av virksomheten de siste årene vært
vellykket, både med hensyn til utviklingen i kvaliteten
på tilbudet og lønnsomheten. I perioden 2003-2005
har konsernet gått med overskudd og avkastningen på egenkapitalen
nærmer seg avkastningskravet. Denne tendensen har fortsatt
i 1. tertial av 2006. Resultatutviklingen bidrar positivt til verdiutviklingen
i NSB.
NSB har i løpet av de siste årene
gjennomført omfattende omstillinger og effektiviseringer
av driften. Tiltakene har resultert i bedre lønnsomhet
og forbedret kvalitet på transporttilbudet.
Persontogvirksomheten har hatt en vesentlig
forbedring i lønnsomheten fra 2003 til 2005. I perioden
har virksomheten økt inntektene med 4,6 pst. og redusert driftskostnadene
med 6,6 pst.
Nettbuss har også hatt en sterk omsetningsvekst
i perioden. Dette henger delvis sammen med at selskapet har ekspandert
i perioden. Departementet legger vekt på at NSB fortsetter
arbeidet med å konsolidere bussdriften i Norge for på den
måten å kunne styrke driftsresultatet.
CargoNet har hatt en positiv lønnsomhetsutvikling
i Norge. Avviklingen av et ulønnsomt vognlasttilbud og konsentrasjon
om kombinerte transporter har bidratt til denne utviklingen. I det
svenske godsmarkedet har ikke CargoNet oppnådd tilstrekkelig
lønnsomhet. Etter departementets vurdering er det viktig
at NSB klarer å snu den negative inntektsutviklingen for
godstogvirksomheten i Sverige. Hovedutfordringen for CargoNet er
restrukturering av virksomheten uten at dette går ut over
den øvrige utviklingen i selskapet.
Trafikksikkerheten har utviklet seg positivt
i perioden 2003-2005. For person- og godsvirksomheten har det ikke
forekommet større jernbaneulykker med omkomne eller alvorlig
skadde personer blant passasjerer og ansatte de fem siste årene.
Den positive utviklingen har fortsatt i 1. kvartal 2006. Utviklingen
kan ses i sammenheng med at trafikksikkerhet er et prioritert arbeid
i konsernet.
Departementet forutsetter at omlegginger for å bedre tilbudet
til de reisende kun gjennomføres om sikkerheten kan bevares
på et minst like høyt nivå som i dag.
Kundetilfredsheten har også forbedret
seg i foregående periode. Dette har etter Samferdselsdepartementets
vurdering sammenheng med økt punktlighet i togfremføringen
og bedre informasjon til de reisende ved avvikssituasjoner.
Det er viktig at NSB leverer sikre og punktlige
tog til kundene hver eneste dag. Dette vil medføre at kundene ønsker å ta
toget igjen. Et nært og godt samarbeid med Jernbaneverket,
som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen og tildeling av rutekapasitet,
både i forbindelse med ruteplanleggingen og i den daglige
operative virksomheten, spiller etter Samferdselsdepartementets vurdering
en nøkkelrolle i denne sammenheng.
Driftsmarginene i eiendomsvirksomheten har vært varierende
i forrige periode. Samferdselsdepartementet finner grunn til å påpeke
at virksomheten i NSB Eiendom ikke er helt sammenlignbar med virksomheten
i en rent kommersiell eiendomsforvaltning. Dette skyldes hovedsakelig
rollen NSB har i sin eiendomsvirksomhet, som bl.a. gir begrensede
inntekter og store vedlikeholdskostnader.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil legge
vekt på at økt bruk av tog og fornøyde
passasjerer er transportselskapets viktigste suksesskriterier. Flertallet merker
seg med tilfredshet at antall reisende med jernbanen øker, og
at punktligheten og kundetilfredsheten i NSB samlet ligger på et
høyt nivå og har blitt bedre i perioden.
Flertallet mener at NSBs omfattende
omstilling av virksomheten de siste årene vært
vellykket, både med hensyn til utviklingen i kvaliteten
på tilbudet og lønnsomheten. Det er viktig at
NSB også i den kommende perioden fortsetter dette arbeidet.
Flertallet vil peke på at
punktlighet og utvikling av effektive reisealternativer er helt
sentrale parameter i folks reisemiddelvalg. Flertallet mener
at et nært og godt samarbeid med Jernbaneverket, som er
ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen og tildeling av rutekapasitet,
både i forbindelse med ruteplanleggingen og i den daglige
operative virksomheten, spiller en nøkkelrolle i denne
sammenhengen.
Flertallet vil vise til at NSBs
muligheter henger nært sammen med samferdselspolitiske
prioriteringer og rammevilkår. Flertallet vil
understreke at infrastrukturen rundt hovedstaden er avgjørende
viktig for å bedre punktligheten til lokaltogtrafikken.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstrepart og Senterpartiet,
vil peke på at regjeringen Stoltenberg derfor prioriterer
rask framdrift i utbyggingsprosjektene omkring Oslo spesielt, og
har økt bevilgningene til jernbaneinvesteringer betydelig.
Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har
merket seg at tilbudet er bedret og at passasjertallene har økt
på Gjøvikbanen etter inngåelse av ny kontrakt
basert på anbudskonkurranse, og finner utviklingen interessant.
Den positive utviklingen har åpenbart sammenheng med kravene
i den nye avtalen, og det viser at selskapet evner å håndtere
skjerpede krav. Resultatet i anbudskonkurransen indikerer også at
selskapet er høyst konkurransedyktig. Dette
flertallet er tilfreds med selskapets prestasjoner, og forutsetter
at NSB kan hente ut dette effektivitets- og markedspotensialet også uten
konkurranseutsetting, og på strekninger uten offentlig
kjøp. Dette flertallet mener
erfaringene med skjerpede krav også bør vurderes
for andre banestrekninger i forbindelse med offentlig kjøp.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen nettopp har valgt å skjerpe kravene til NSBs
persontogtrafikk i den nye kjøpsavtalen for perioden 2007-2010.
Avtalen inneholder vesentlige tilbudsforbedringer i form av økt frekvens, økt
kapasitet, fornyelse av rullende materiell og tilpasning til funksjonshemmede.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise
til de gode erfaringene med konkurranseutsetting på Gjøvikbanen,
der de reisende har fått et langt bedre tilbud. Disse
medlemmer vil vise til forslag satt fram under Stortingets
behandling av statsbudsjettet for 2007 om å foreta tilsvarende
anbudsutlysing av driften på Kongsvingerbanen.
Disse medlemmer har merket seg
at NSBs ledelse på høringen i forbindelse med
Stortingets behandling av denne sak, uttalte at Kongsvingerbanen er
godt egnet som en videreføring av bruk av anbud. Disse
medlemmer er overbevist om at Kongsvingerbanens reisende
ville få et bedre tilbud med anbud. Disse medlemmer merker
seg det paradoksale og selvmotsigende i de rødgrønnes
aversjon mot konkurranseutsetting. Til tross for at de anerkjenner
suksessen på Gjøvikbanen og hilser velkommen at
NSB arbeider i konkurranseutsatt virksomhet i Norden med stor suksess,
er det nei til mer konkurranse på persontransport i Norge.
Disse medlemmer har merket seg
NSB-ledelsens egne utsagn om hva konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen
og suksessen NSB Anbud har hatt der, har betydd for hele selskapet.
Disse medlemmer vil videre vise
til de positive uttalelsene om hva konkurranseutsettingen gjorde
med NSB som organisasjon allerede fra konkurranseutsetting ble varslet,
altså allerede forut for tildelingen til NSB Anbud AS,
som vant. Man fjerner ikke effekten av monopolet på de øvrige
strekningene gjennom avkastningskrav, utbytte og kjøpsavtale. Disse medlemmer understreker
at formålet med anbud er ytterligere styrking av tilbudet
til brukerne, de reisende, men er glad for den økte tilfredshet
og lagånd blant de ansatte og i hele selskapet som sådan.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at selv senterpartiordførere
langs Gjøvikbanen bejubler det historiske grepet som ble
gjort av regjeringen Bondevik II.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med at NSB de siste årene har levert langt bedre økonomiske
resultater enn tidligere, i tillegg til at kundetilfredsheten har
gått opp og punktligheten har blitt bedre enn før.
Det vises til at selskapet for å snu nedgangen i passasjertall
på 11,6 pst. i perioden 2000 til 2003 gjennomførte
en rekke tiltak som nye kundeløsninger, effektiv togproduksjon,
konkurransedyktige rutemodeller, effektivt vedlikehold og renhold av
tog, samt bedre løsninger for informasjon og salg.
Disse medlemmer viser til at
selskapet ved systematisk arbeid for å møte konkurransen
fra andre transportformer gjennomførte et omfattende forbedringsarbeid
som resulterte i positive virkninger både for selskapet
selv, eieren og kundene.
Disse medlemmer vil derfor vise
til at denne utviklingen må fortsette slik at NSB kan videreutvikle seg
for å få enda flere kunder der hvor jernbanen
har de beste forutsetninger for å kunne konkurrere mot
andre transportformer og transportselskaper.
Disse medlemmer vil her spesielt
peke på at konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen
har vært svært vellykket, med 40 pst. flere avganger
enn før konkurranseutsettingen uten å øke
statens utgifter. I tillegg har Gjøvikbanen hatt en økning
i passasjerantallet på over 15 pst., noe som med all tydelighet
viser at konkurranse gir kundene et langt bedre tilbud, og at NSB
klarer seg godt i konkurranse mot andre aktører.
Disse medlemmer vil derfor foreslå at
man går videre med denne prosessen, og at for eksempel Kongsvingerbanen,
Sørlandsbanen og Trønderbanen er nye strekninger
som man eventuelt kan legge ut for konkurranse i 2007 som neste
ledd i en prosess for å styrke transporttjenesten så vel
som tjenestetilbyderne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å starte
arbeidet med å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger
i 2007."
Komiteens medlem fra Venstre mener
at økt kundetilfredshet er en forutsetning for en levedyktig
og sterk jernbane. Dette medlem mener derfor at virksomheten
i økt grad må legges opp slik at kunden er i sentrum.
Dette stiller større krav til informasjon om avvik i trafikken, økt
punktlighet og økt service om bord og høyere kvalitet
på materiell. Dette medlem vil peke på at økt
bruk av anbud er et virkemiddel som kan bidra til dette.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser et stort behov for fornyelse av NSBs
rullende materiell, og mener at det både er behov for nytt
materiell og økt kapasitet. Økt standard vil være
til glede for både dagens reisende og nye reisende, også funksjonshemmede. Flertallet forutsetter
at NSB anskaffer materiell som fungerer optimalt under norske forhold
både vinter og sommer. Flertallet forutsetter
at NSB i samarbeid med Jernbaneverket evner å føre
fram tog sikkert og punktlig også under norske vinterforhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at Signaturtogene som ble kjøpt
inn for noen år siden, har problemer med fremkommeligheten
når det kommer snø. Det at man i Norge enkelte
deler av året har mye snø, burde ikke være
ukjent for noen. Disse medlemmer mener derfor at
dette burde vært viktige momenter som man skulle tatt høyde
for når man gikk til innkjøp av disse togene. Disse
medlemmer vil derfor peke på at når NSB
skal gå til innkjøp av nytt togmateriell, så må det
tas hensyn til at togmateriellet også må klare
seg under norske vinterforhold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen kvalitetssikre
at NSB ved kjøp av togmateriell, sikrer at materiellet
takler norske værforhold."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser blant annet til problemene med materiellet
på enkelte langdistansestrekninger. Fra flere hold fremheves
det at NSBs materiell ikke er godt nok tilpasset norske forhold,
særlig i vinterhalvåret. Disse medlemmer støtter
denne vurderingen i noen grad, men vil også peke på at
Jernbaneverket har et spesielt ansvar for å holde strekningene åpne
og tilgjengelige for trafikk. Disse medlemmer vil
peke på at det burde være anledning til å stille
strengere krav til togdriften på langdistansestrekninger.
Konkurranseutsetting kan være et egnet virkemiddel for å nå dette
målet.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en gjennomgang av langdistansestrekningene innen togtrafikken og fremme
en plan for å konkurranseutsette strekninger hvor det er
potensial for forbedringer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at NSB eier en rekke eiendommer. Disse
medlemmer mener at driftsuavhengige eiendommer
bør selges, og at midlene fra dette benyttes til kjernevirksomheten
i selskapet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen selge
ut all NSBs eiendomsmasse som man ikke har behov for, som ledd i å sikre
selskapets kjernevirksomhet."
Styrets mål og strategier for kommende
periode tar hensyn til den stadig økende konkurransen fra
store internasjonale transportkonsern som allerede er etablerte
i Norden. NSB har som mål å være av en
slik størrelse og inneha en slik kompetanse at konsernet
vil utgjøre et slagkraftig alternativ til disse selskapene.
For å nå dette målet
anser NSB det som viktig å ha aktivitet innenfor flere
virksomhetsområder og markeder. Ifølge styret
gir økt virksomhet på flere områder mulighet
for lønnsomhet og avgrenser risiko i konsernet. Dette bidrar
i så måte til å bygge opp et sterkt samlet
kollektivtilbud for de reisende.
Trafikksikkerheten i transportvirksomheten har
høyeste prioritet. Styrets mål er at ingen personer
skal omkomme eller bli alvorlig skadd som følge av konsernets
virksomhet. Det skal heller ikke forekomme miljøskadelige
utslipp som følge av virksomheten.
Styret definerer Norden som hjemmemarkedet for sin
virksomhet. Konsernets mål er å være
en ledende aktør i dette markedet. Styret vil arbeide for
en systematisk forbedring av togtilbudet i Norge. Det legges videre
opp til å konkurrere om oppdrag på persontransportstrekninger
i Sverige gjennom konsernets svenske datterselskap Tågkompaniet
AB.
Styrets mål er å konsolidere
bussvirksomheten i konsernet i Norge og øke markedsandelene
i Norden for øvrig.
På grunn av positive erfaringer med
satsingen på kombinerte godstransporter i Norge legger
styret opp til å etablere tilsvarende tilbud i Norden for øvrig.
Styrets overordnede mål er å befeste sin posisjon
som ledende aktør på kombinerte transporter i
Norden. Godsvirksomheten i Sverige vil bli restrukturert for å oppnå lønnsomhet.
Styrets strategier for kommende periode innebærer en økning
av de årlige investeringene fra i underkant av 1 mrd. kroner
i foregående planperiode til om lag 2 mrd. kroner i kommende
periode. Økningen reflekterer nødvendig kapasitetsøkning
og fornying av tog- og bussmateriell.
Samferdselsdepartementet gjør oppmerksom
på at endelige investeringsplaner knyttet til nye lokaltog
i Oslo-området og oppgradering av eldre tog først
vil foreligge etter at forhandlingene med staten om kjøp
av persontransporttjenester for neste rammeavtaleperiode er avklart.
Nyinvesteringer knyttet til statlige kjøpprodukter skal
godkjennes av Samferdselsdepartementet i forbindelse med disse forhandlingene.
I tråd med Soria Moria-erklæringen
legger Regjeringen opp til at NSB skal utvikles som statlig transportselskap
både innenfor persontrafikk, godstrafikk og busstrafikk.
Samferdselsdepartementet stiller seg bak en
strategi som går ut på at hjemmemarkedene skal
være Norden både for persontransporten og godstransporten.
Etter departementets vurdering vil et marked som ikke bare omfatter
Norge, bidra til å redusere sårbarheten til konsernet
og gi NSB flere ben å stå på, noe som
vurderes som særskilt viktig for godsvirksomheten og bussvirksomheten.
Som transportkonsern har NSB mulighet til å ta
ut synergieffekter mellom virksomhetsområdene. Dette gjelder
i særlig grad mellom persontog og buss. Etter departementets
vurdering bidrar dagens konsernstruktur til et kostnadseffektivt
transporttilbud og understøtter hovedmålet om
en mest mulig lønnsom togdrift.
NSB legger opp til å øke sitt
engasjement innen reiseliv. Samferdselsdepartementet støtter
denne satsingen. Dette vil kunne utgjøre et viktig ledd
i Regjeringens satsing på turisme og utvikling av norsk
reiseliv. Departementet forventer på samme tid at fokuset
på kjernevirksomheten ikke svekkes og at omleggingene bidrar
til trafikkvekst og økt lønnsomhet i persontransportvirksomheten.
Departementet mener det er hensiktsmessig at
fokuset for konsernets bussvirksomhet i Norge i perioden fremover
flyttes fra vekst til drift. Nettbuss har oppnådd en sterk
posisjon i Norge. Dette bidrar til at flere velger å reise
kollektivt.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at
bussvirksomheten fremdeles skal inngå som en del av den langsiktige
satsingen til NSB-konsernet, der toget utgjør grunnstammen
i transportsatsingen. Buss inngår i et samspill med tog
som vil styrke kollektivtrafikken og NSB-konsernets tilbud til kundene.
Samferdselsdepartementet forventer at konkurransesituasjonen
vil skjerpes som følge av at tilgangen til det norske jernbanemarkedet
for både nasjonal og internasjonal godstransport blir fullstendig åpnet
fra 1. januar 2007 i tråd med liberaliseringen i hele EØS-området.
Samferdselsdepartementet støtter derfor
styrets arbeid med sikte på å finne forretningsmessige
og strukturelle løsninger i tråd med konsernets
etablerte godsstrategi.
Ved selskapsdannelsen ble det lagt til grunn
at NSB burde ha en egenkapitalandel på om lag 40 pst. For Samferdselsdepartementet
er det viktig at NSB sikres en finansiell stilling som samsvarer
med de krav som stilles til utviklingen av selskapet. Etter departementets vurdering
er det viktig at størrelsen på egenkapitalandelen
blir tatt hensyn til ved fastsettelse av utbyttepolitikken for NSB-konsernet.
Det er avgjørende for den framtidige
lønnsomhetsutviklingen at NSB i tiden fremover arbeider
videre med effektiviseringstiltak og ytterligere styrking av konkurranseevnen,
slik at konsernet tar vare på eller øker sin markedsposisjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil peke
på at NSB som transportkonsern har mulighet til å ta
ut synergieffekter mellom virksomhetsområdene. Dette gjelder
i særlig grad mellom persontog og buss. Etter flertallets vurdering
bidrar dagens konsernstruktur til et kostnadseffektivt transporttilbud
og understøtter hovedmålet om en mest mulig lønnsom
togdrift.
Flertallet mener at mens sikkerhet
og punktlighet er grunnleggende forventninger til NSBs tilbud, er antall
passasjerer det viktigste suksesskriteriet for passasjertrafikken.
Rutetilbudet og prisen er de viktigste faktorene som påvirker
folks reisemiddelvalg. Disse faktorene må derfor fokuseres.
Flertallet mener at en langsiktig
vekst i passasjergrunnlaget vil være en nøkkel
til suksess og lønnsomhet for selskapet. Dette innebærer
at selskapet i sin prispolitikk må foreta en avveining
mellom optimal prising av sine tilbud på kort sikt, og
en pris og produktutvikling som gir grunnlag for god kapasitetsutnyttelse
og dermed flere reisende på lang sikt. Flertallet vil
peke på at det også er samfunnsøkonomisk gunstig
at kapasiteten både i sporet og i togene har høy utnyttelse.
Dette vil igjen styrke kundegrunnlaget og øker selskapets
betydning i samfunnet, samt muligheten for å ta ut ytterligere
nettverkseffekter over tid.
Flertallet er tilfreds med styrets
betraktning av kollektivtilbudet som et nettverk når de
skriver i sin virksomhetsplan om hvordan forbedringene på t-bane, trikk
og buss i Oslo har bidratt positivt til NSBs trafikkvolum. Dette
er viktige tanker også når det gjelder takstsystem,
hvor for eksempel gjennomgående/integrerte periodekort
kan bidra til at flere daglige reisende reiser kollektivt.
Flertallet merker seg NSBs påpekning
av at vedlikehold og investeringer må økes vesentlig
for å kunne øke togets konkurranseevne i forhold
til andre transportformer. For å realiseres togets potensial
er det nødvendig å bygge ut dobbeltspor på trafikktunge
strekninger og andre kapasitetsøkende tiltak på jernbanenettet. NSB-styret
er også opptatt av at nye togstrekninger må ha
en standard som sikrer høyere hastighet.
Flertallet stiller seg bak en
strategi som går ut på at hjemmemarkedene skal
være Norden både for persontransporten og godstransporten. Flertallet deler departementets
vurdering av at et marked som ikke bare omfatter Norge, vil bidra
til å redusere sårbarheten til konsernet og gi
NSB flere ben å stå på. Det kan være
spesielt viktig for godsvirksomheten og bussvirksomheten.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Regjeringens Soria Moria-erklæring hvor det legges
opp til at NSB skal utvikles som statlig transportselskap både
innenfor persontrafikk, godstrafikk og busstrafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke se at det i et marked preget
av sunn konkurranse mellom flere aktører er nødvendig
med et omfattende statlig eierskap for å sikre toget en
sterk posisjon i konkurransen med andre transportmidler. Med henvisning
til foranstående er det åpenbart at NSB med dagens
rammebetingelser åpner for at selskapet kan utvikle sine
sterke sider og er i stand til å utvikle et godt tilbud
videre.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen gir sin tilslutning til at NSB kan konkurrere over hele
Norden som hjemmemarked, men samtidig ikke er villig til å åpne
det norske jernbanenettet for konkurranse. Disse medlemmer mener
det er påfallende og lite konsekvent holdning fra statens
side som eier og som ansvarlig for utforming av lovverket, at man
velger å gi NSB adgang til å konkurrere om tjenester
man selv er imot å konkurranseutsette i Norge.
Disse medlemmer viser til NSB
og Jernbaneverkets strategi om å utvikle persontogtrafikken
i regionene rundt de største byene. Disse medlemmer vil
derfor peke på at også NSB bør ha en
rolle for å bedre samordningen innenfor kollektivtrafikk
i og rundt de store byene.
Disse medlemmer viser i samme
forbindelse til at en av målsettingene med Nasjonal transportplan
er å få til en bedre samordning innenfor samferdselssektoren.
I den forbindelse er samordning av strategi, planer, investering
og operativ drift innen kollektivtrafikk i og rundt de største
byene særlig viktig.
Disse medlemmer peker på at
både NSB og Jernbaneverket har stor kompetanse om persontransport
på skinner og at Jernbaneverket flere steder er eier av
eksisterende og ubenyttet linjenett som kan rustes opp igjen til
bruk i moderne kollektivtrafikk. Disse medlemmer peker
spesielt på at arbeidet med Bybane innenfor rammen av Bergensprogrammet fremstår
som et svært godt egnet prosjekt for slik samordning. Disse
medlemmer viser til at Bergen kommune som er uten erfaringskompetanse
innenfor kollektivtrafikk, har fått foreløpig
byggherreansvar og operativansvar for bygging og drift av Bybane
i Bergen. Disse medlemmer viser videre til at etter
forsøksordning med ansvar for kollektivtrafikk lagt til Bergen
kommune, skal dette forsøket avsluttes og ansvaret flyttes
tilbake til fylkeskommunen fra og med 2008. Etter reviderte planer
skal Bybanen først åpne for ordinær drift
sommeren 2010. Disse medlemmer har merket seg at
i forbindelse med avslutning av forsøket er forholdene
om byggherre- og driftsansvar for Bybanen fortsatt uavklart. Dette øker
risiko og usikkerhet i et prosjekt som fortsatt inneholder en rekke
uavklarte forhold både når det gjelder investering
og drift. Disse medlemmer peker videre på at NSB
har klare planer for videreføring av eksisterende jernbanenett
til Flesland flyplass via Oasen og Sandsli/Kokstad. En
slik løsning vil kunne koble landets nest største
flyplass direkte til jernbanenettet og samtidig kunne fungere som
effektiv kollektivtransport mellom flere bydeler i Bergen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge frem sak om samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp.
nr. 75 (2004-2005) og Innst. S. nr. 94 (2005-2006), med utvikling
av nærtrafikk med jernbane i Bergensregionen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at NSB innenfor dagens rammebetingelser bør prioritere
sin virksomhet til kjernevirksomheten sin i Norge, som selskapets
hjemmemarked.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har merket seg at Nettbuss viser
en positiv utvikling både økonomisk og målt
i antall reisende. Flertallet vil peke på at
det er viktig at NSBs busselskap vektlegger langsiktighet i økonomiske
og driftsmessige disposisjoner, og at selskapet går foran
når det gjelder å utvikle attraktive løsninger for
publikum. Flertallet viser til at Nettbussproduktet
"TIMEkspressen", som tilbyr høyfrekvent, komfortabel og
effektiv transport på mellomlange strekninger, er et godt
eksempel på dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartietviser til at ekspressbussvirksomheten
drives i konkurranse med en rekke andre selskaper, og at denne tilfører
selskapet betydelige inntekter. Tilsvarende at konkurranse er åpnet
om godstransporten. Det er disse medlemmers syn at
dette tilsier en langt mer utstrakt konkurranse også om
togrutene. Disse medlemmer viser videre til at det
i dag er en god og velfungerende konkurranse og mange aktører
i ekspressbussmarkedet. Disse medlemmer kan ikke
se at det er nødvendig at NSB som statlig jernbaneselskap
har busstjenester som en del av sin kjernevirksomhet.
Disse medlemmer viser til at
Nettbuss AS har hatt en meget god utvikling de siste årene. Disse medlemmer vil
videre vise til at ekspressbussvirksomheten har vært en
skikkelig suksess som har hatt en formidabel utvikling siden tilbudet
ble etablert. Disse medlemmer vil peke på at
dette er tilbud som man vil stimulere til at skal få fortsette å utvikle
seg. Konseptet med "Timebusser" og ekspressbusser er tilbud som
både er rimelig, raskt og med mange avganger. Disse
medlemmer mener derfor at Nettbuss er et svært
godt selskap som kan drives like godt av andre som av NSB, i tillegg
til at selskapets virksomhet også i stor grad konkurrerer
med NSBs øvrige virksomhet. Disse medlemmer mener
således at det vil være en fordel for alle om
Nettbuss skilles ut og selges.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
Nettbuss AS ut for salg innen utgangen av 2007."
Komiteens medlem fra Høyre og
Kristelig Folkeparti vil understreke at NSBs hovedfokus
skal ligge på togdriften. Disse medlemmer advarer
mot en utvikling der busstrafikken tar passasjerer fra toget, noe
som fører til økt behov for offentlig kjøp
og svekket konkurransekraft for jernbanen.
Disse medlemmer mener det er
uheldig dersom det viser seg at NSBs busselskap utkonkurrerer NSBs togtrafikk
på strekninger der det legges opp til parallell kjøring
og det er mangel på samordning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, har med interesse merket seg at
NSB mener at en jernbaneinfrastruktur som tillater høye
hastigheter, vil gi toget et betydelig konkurransefortrinn og ha
et betydelig potensial for å øke trafikken. Dette
er et viktig innspill til de utredningene som Regjeringen gjennomfører
om høyhastighetsjernbane.
Flertallet synes det er positivt
at NSB har ambisjoner innenfor utvikling av høyhastighetsjernbaner
i Norge.
Flertallet har merket seg at
NSBs ledelse under høringen understreket at høyhastighetsbaner
er nøkkelen hvis toget skal ta virkelig stor markedsandel
på lengre strekninger. Det er avgjørende at satsingen
på disse ikke skjer på bekostning av investeringer
i øvrig infrastruktur for person- og godstrafikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til debatten som pågår om høyhastighetsbane/-ring
i Norge. En utbygging av en ny høyhastighetsbane/-ring
vil kunne koste et sted mellom 150 og 200 mrd. kroner. Med den lave
politiske viljen til å prioritere samferdsel i Norge er
mulighetene for en slik satsing langt unna å kunne bli
en realitet. Disse medlemmer vil også peke
på at dagens jernbane har et behov på ca. 80-100
mrd. kroner for å sikre nasjonen en moderne jernbane med
konkurransekraft også i fremtiden. Disse medlemmer er
selvfølgelig ikke motstandere av en privatfinansiert og
-drevet jernbane uten statlig tilskudd, men er allikevel av den
oppfatning at det er viktigere å sørge for at
dagens jernbane rustes opp på den delen av nettet som jernbanen
er konkurransedyktig på, og hvor det er naturlig å bygge
ut og oppruste eksisterende infrastruktur.
Disse medlemmer viser også til
at Fremskrittspartiet ønsker opprettet et infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner der årlig avkastning skal øremerkes
infrastruktur. Et slikt fond vil innebære at det årlig
sannsynligvis vil bli stilt til disposisjon 2,4 mrd. kroner til varige
og forutsigbare infrastruktur-tiltak for jernbane og kollektiv. Disse
medlemmer viser til forslag fremsatt i Stortinget 5. oktober
2006:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kr Avkastningen øremerkes veiinvesteringer
med 70 %, jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert
kollektivtrafikk 25 % og bredbånd 5 %."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og
Venstre, har merket seg at meldingen ikke tar opp språkbruken/språkpolitikken
til NSB. Flertallet understreker at NSB som statlig
bedrift har et ansvar i denne sammenhengen og viser til at vedtektenes § 11 slår
fast at prinsippene i mållova skal følges så langt råd
er.
I forarbeidet til stortingsmeldingen har KPMG
på oppdrag fra Samferdselsdepartementet vurdert i hvilken
grad det er grunnlag for å endre departementets avkastningskrav
til NSB. Etter en ny gjennomgang med utgangspunkt i dagens markedssituasjon
har KPMG beregnet et avkastningskrav til NSB-konsernet på 7,0
pst. etter skatt på bokført verdi av egenkapitalen. Dette
er på samme nivå som Samferdselsdepartementets
avkastningskrav på 7,2 pst. Differansen på 0,2
prosentpoeng skyldes noen ulikheter når det gjelder estimerte
betaverdier og vekting av egenkapital og gjeld.
For å sikre NSB stabile og forutsigbare
rammevilkår, legger Samferdselsdepartementet opp til å videreføre avkastningskravet
på 7,2 pst. av egenkapitalen.
For kommende periode legges det opp til at utbytte fra
NSB AS fastsettes på grunnlag av statens innlånsrente
multiplisert med den markedsverdivurderte egenkapitalen, begrenset
oppad til 75 pst. av overskuddet til konsernet etter skatt. Samferdselsdepartementet
er opptatt av at selskapet og styret kan gjennomføre investeringer
som sikrer en langsiktig og god utvikling av selskapet, og som ivaretar
selskapets samfunnsmessige og sektorpolitiske oppgaver.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, legger til
grunn at departementet fører en langsiktig og forutsigbar
utbyttepolitikk slik at NSB AS har mulighet til langsiktig utvikling,
planlegging og drift.
Flertallet er opptatt av at selskapet
og styret kan gjennomføre investeringer som sikrer en langsiktig
og god utvikling av selskapet, og som ivaretar selskapets samfunnsmessige
og sektorpolitiske oppgaver.
Flertallet er opptatt av at toget
skal være et attraktivt reisealternativ, et aktivt virkemiddel
i miljø- og klimapolitikken og i arbeidet med å redusere
andre ulemper i vegtrafikken. Det er derfor viktig at NSB evner å gjennomføre
en offensiv investeringsstrategi. Flertallet viser
til at det i meldingen legges opp til en videreføring av
utbyttepolitikken fra NSB, jf. St.prp. nr. 1 (2006-2007). Utbytte
begrenses oppad til 75 pst. av overskuddet til konsernet etter skatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at NSB de neste årene vil måtte foreta store
investeringer i materiell og annet utstyr, og at man i den forbindelse
bør se på, i sammenheng med investeringsbehovet,
om statens utbyttekrav overfor NSB i denne perioden bør
reduseres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en vurdering av om NSB skal få beholde
en større andel av overskuddet for å møte
det økte behovet for investering i materiell de kommende årene."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å starte
arbeidet med å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger
i 2007.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen kvalitetssikre at
NSB ved kjøp av togmateriell, sikrer at materiellet takler
norske værforhold.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen selge ut all NSBs
eiendomsmasse som man ikke har behov for, som ledd i å sikre
selskapets kjernevirksomhet.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem
sak om samordning av Bybaneprosjektet i Bergen, jf. St.prp. nr.
75 (2004-2005) og Innst. S. nr. 94 (2005-2006), med utvikling av
nærtrafikk med jernbane i Bergensregionen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen legge frem en sak
i 2007 om statlig nedsalg og børsnotering av NSB.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen legge Nettbuss AS
ut for salg innen utgangen av 2007.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til
Stortinget med en vurdering av om NSB skal få beholde en større
andel av overskuddet for å møte det økte
behovet for investering i materiell de kommende årene.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av langdistansestrekningene innen togtrafikken og fremme en plan
for å konkurranseutsette strekninger hvor det er potensial
for forbedringer.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 18 (2006-2007) - om virksomheten
til NSB AS for perioden 2007-2009 - vedlegges protokollen.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. mars 2007
Per Sandberg
leder |
Torstein Rudihagen
ordfører |