Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik om å gjenopprette hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje

Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen om å reetablere hoveddepotet for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland med inndekning for kostnadene i Revidert statsbudsjett for 2007.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, Arne Sortevik og Hanne Dyveke Søttar, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, fung. leder Borghild Tenden, har med stor tilfredshet mottatt Regjeringens beslutning om å reetablere hoveddepotet med oljevernutstyr på Fedje i Nordhordland. Beslutningen innebærer en vesentlig styrking av oljevernberedskapen i et område med stor skipstrafikk. Reetableringen av hoveddepotet på Fedje innebærer både mer og bedre oljevernmateriell på Fedje og gjenoppretting av en øvet mannskapsstyrke som kan mobilisere og betjene utstyret, slik som ved de øvrige 15 hoveddepotene.

Komiteen er vel kjent med at det er en betydelig skipstrafikk i Nordhordland, både i form av tankskipstrafikk til Mongstad og Sture og i form av lokaltrafikk og ordinær kysttrafikk. Fedje ligger sentralt plassert i forhold til denne trafikken.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til vedlagte uttalelse datert 5. mars 2007 fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.

Flertallet viser til at det tidligere hoveddepotet på Fedje ble flyttet til Florø under regjeringen Bondevik II fordi det var behov for å styrke oljevernberedskapen i det området.

Flertallet er fornøyd med at regjeringen Stoltenberg II mener at det også er behov for et hoveddepot på Fedje, og at Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgning.

Flertallet viser til at skipet MS "Server" forliste sørvest av Fedje i januar, og at forliset er en sterk påminnelse om viktigheten av beredskapen langs kysten.

Flertallet har merket seg Regjeringens faglig begrunnede oppfatning av at det ikke er umiddelbart behov for ytterligere endringer i depotstrukturen, men at det er utrustningen av det enkelte depot som er viktig nå. Flertallet oppfatter det som et positivt signal når Regjeringen sier at aktuelle tiltak vil prioriteres på bakgrunn av risikovurderinger, og følges opp gjennom de kommende budsjettprosessene.

Et annet flertall i komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er fornøyd med Regjeringens vurderinger når det gjelder generelle risiko- og beredskapsvurderinger knyttet til trafikken langs kysten, og da spesielt det arbeidet Regjeringen gjør for forebyggende sjøsikkerhet gjennom blant annet økt slepebåtberedskap og etablering av seilingsleder langt fra land for å øke responstiden i tilfelle motorhavari eller lignende. Så langt har Regjeringen fått IMO-godkjenning for ny seilingsled 30 nautiske mil fra land på strekningen Vardø-Røst.

Dette flertallet imøteser Regjeringens forslag til satsinger innen sjøsikkerhet og oljevernberedskap i tiden som kommer, og slutter seg til vurderingen om at det i første omgang er mest aktuelt å oppgradere hoveddepotene og erstatte gammelt utstyr.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre peker på at til tross for at samtlige partier på Stortinget med små nyanser faktisk har gått inn for reetablering av hoveddepotet på Fedje, har det tatt for lang tid å få på plass nødvendig vedtak. Disse medlemmer peker på at dette heller ikke ble lagt inn i statsbudsjettet for 2007 fra Regjeringen, og heller ikke fra regjeringspartiene da budsjettet ble behandlet i Stortinget høsten 2006. Disse medlemmer er tilfreds med at Regjeringen nå har endret syn i denne viktige saken.

Disse medlemmer understreker at oljevern­depot må på plass så snart som mulig og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at oljeverndepot på Fedje reetableres så snart som mulig og innen 1. august 2007."

Disse medlemmer viser til Kystverkets rapport datert 21. oktober 2005 om status beredskapsmateriell oljevern i forhold til anbefalt beredskapsnivå. Rapporten viser at det er behov for å anskaffe opptakere, dispergeringsutstyr og nødlosserutstyr for bunkersoljer for å nå det anbefalte beredskapsnivået.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til følgende merknader fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i Innst. S. nr. 178 (2004-2005), jf. St. meld. nr. 14 (2004-2005) Om sjøsikkerhet og oljevernberedskap:

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosia­listisk Venstreparti og Senterpartiet mener at det er et åpenbart behov for både styrking og oppgradering av mellomdepot og hoveddepot, og viser til at Statens forurensningstilsyn i 2001 anslo at nødvendige strakstiltak ville koste rundt 100 mill. kroner. Disse medlemmer vil peke på at med dagens utskiftningstakt vil det ta 60 år før utstyret i depotene er oppgradert.

Disse medlemmer ber på denne bakgrunn Regjeringen legge fram en konkret plan om oppgradering og styrking av hoved- og mellomdepotene, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2006. Disse medlemmer legger til grunn at en oppgradering og styrking av depotene skjer raskt, og at de strakstiltak som fremdeles ikke er gjennomført, gjennomføres umiddelbart.

Disse medlemmer viser til at Fedje ligger sentralt plassert i forhold til skipstrafikken både til Mongstad og Sture. Mongstad har alene ca. 2 500 anløp av store tankskip hvert år; over 50 av disse anløpene er skip på over 300 000 dwt. På tvers av denne trafikken går lokaltrafikk og ordinær kysttrafikk. Selv driftsstans på noen av disse største skipene, etter at de har lastet og forlatt Mongstad-området, kan medføre betydelig risiko for uønskede hendelser. Hoveddepotet som lå på Fedje er nå redusert til et mellomdepot. For lettere å kunne dekke utsatte havområder er hoveddepotet nå flyttet til Florø. Etter disse medlemmers syn var det gode grunner til å etablere et hoveddepot i Florø, men det er likevel grunnlag for et eget hoveddepot ved Fedje med samme beredskapsnivå som tidligere, og ber Regjeringen legge til rette for at det skjer."

Disse medlemmer viser også til følgende merknader i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2006-2007) punkt 5.1.2 Komiteens merknader, Kap. 1062 Kystverket, Hoveddepot på Fedje:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at saken vil bli vurdert som en del av samla plan for oppgradering av hoveddepot.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke behovet for at Fedje raskt blir gjenopprettet som hoveddepot. Disse medlemmer mener man må vurdere en egen avgjørelse for Fedje uavhengig av arbeidet med samlet plan for hoveddepot, for at området raskt sikres en bedre beredskap.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative forslag til statsbudsjett hvor post 45 ønskes økt med 25 mill. kroner, øremerket gjenoppbygging av hoveddepot på Fedje. Disse medlemmer vil peke på at komiteen i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2006, enstemmig var enig om at gjenopprettingen av hoveddepoet på Fedje for oljevernberedskap måtte etableres snarest mulig. Disse medlemmer peker derfor på at dette ikke er tatt inn i statsbudsjettet for 2007. Disse medlemmer viser til St.meld. nr. 14 (2004-2005) om oljevernberedskap og til Innst. S. nr. 178 (2004-2005) der behovet for videreføring av eget hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland begrunnes.

Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets alternative forslag til budsjett der bevilgning til gjenoppretting av hoveddepot på Fedje er lagt inn og kjøp av nytt oljevernutstyr er styrket med 100 mill. kroner."

Disse medlemmer mener flytting av oljeverndepot bort fra Fedje var en feil beslutning basert på en undervurdering av den store risikoen i området rundt Fedje

Disse medlemmer vil vise til at dersom en tar hensyn til utfasing og gjenanskaffelse av materiell, er investeringsbehovet fra og med 2006 til og med 2010 på 260 mill. kroner for å nå anbefalt beredskapsnivå i Kystverkets rapport datert 21. oktober 2005. En re­etablering av Fedje er ikke tatt med og øker investeringsbehovet med 20 mill. kroner inkl. mva.

Disse medlemmer peker på at verken budsjettet i 2006 eller 2007 har beløpsmessige rammer som dekker inn dette store etterslepet i oljevernutstyr. Det er derfor behov for at Stortinget får en oversikt over depotdekning, utstyr og tilstand på materiell som sikrer ønsket beredskapsnivå på oljevernberedskapen.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap."

Disse medlemmer har for øvrig merket seg at Kystverket i sitt brev av 9. januar 2006 til Fiskeri- og kystdepartementet som følger rapporten med status for materiell i oljevernberedskapen, avslutter med følgende uttalelse: "Kystdirektoratets vurdering er at det ikke er behov for statlige oljevernressurser på Fedje verken i form av hoved- eller mellomdepot." Disse medlemmer er sterkt kritisk til den faglige vurdering fra Kystverket i denne saken.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen sørge for at oljeverndepot på Fedje reetableres så snart som mulig og innen 1. august 2007.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen legge frem en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap.

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:34 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik om å gjenopprette hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje - vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/konstituertstatsråd til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert5. mars 2007

Dokument nr. 8:34 (2006–2007) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik om å gjenopprette hoveddepot for oljevernberedskap på Fedje

Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens brev av 1. februar 2007 hvor det i anledning av Dokument nr. 8:34 (2006-2007) bes om en uttalelse fra Fiskeri- og kystdepartementet i saken.

I dokument nr. 8:34 (2006-2007) fremmer stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen om å reetablere hoveddepotet for oljevernberedskap på Fedje i Hordaland med inndekning for kostnadene i Revidert statsbudsjett for 2007.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen legge fram en oversikt over hvorvidt det er tilstrekkelig depotdekning, utstyr og tilstand på materiellet som sikrer ønsket beredskapsnivå ved alle kyststrekninger hvor skipstrafikken, vær- eller andre forhold tilsier slik beredskap"

Det vises videre til komiteens brev av 19. februar 2007 hvor det bes om å få oversendt rapporten utarbeidet av Kystdirektoratet fra januar 2006 med status for oljevernberedskapen langs kysten.

Når det gjelder forslagets punkt 1 om reetablering av det statlige hoveddepotet med oljevernutstyr på Fedje, viser jeg til at Fiskeri- og kystdepartementet den 13. februar 2007 sendte ut en pressemelding om at hoveddepotet på Fedje skal reetableres.

Det tidligere hoveddepotet på Fedje ble under Regjeringen Bondevik II flyttet til Florø fordi det var behov for å styrke oljevernberedskapen i det området. Denne Regjeringen mener det også er behov for et hoveddepot på Fedje. Det er en betydelig skipstrafikk i Nord-Hordaland, både i form av tankskipstrafikk til Mongstad og Sture og i form av lokaltrafikk og ordinær kysttrafikk. Fedje ligger sentralt plassert i forhold til denne trafikken.

Reetableringen av hoveddepotet på Fedje innebærer både en betydelig styrking av oljevernmateriellet på Fedje og gjenoppretting av en øvet mannskapsstyrke som kan mobilisere og betjene utstyret, slik som ved de øvrige 15 hoveddepotene.

Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med forslag til bevilgning.

Når det gjelder forslagets punkt 2 om oversikt over beredskapsnivå langs kysten og anmodningen i brevet av 19. februar 2007 om oversendelse av rapporten utarbeidet av Kystdirektoratet fra januar 2006 med status for oljevernberedskapen langs kysten, så følger rapporten vedlagt.

Når det gjelder depotstruktur langs kysten og utstyret i depotene vurderer Kystdirektoratet at det ikke er behov for endringer i depotstrukturen, men at det er behov for å skifte ut og oppgradere utstyr i de eksisterende depotene.

Jeg vil i denne sammenheng påpeke at oljevernberedskapen ikke må vurderes isolert fra forebyggende sjøsikkerhetstiltak. Forebyggende sjøsikkerhet bidrar til å redusere sannsynligheten for at ulykker inntreffer og bidrar dermed til å redusere risikoen for oljeutslipp.

Det er de siste årene satset betydelig på styrket sjøsikkerhet og oljevernberedskap. Som eksempler på dette kan nevnes etableringen av Kystverkets AIS-nettverk og bygging av en ny trafikksentral for Nord-Norge, som ble satt i drift 1. januar 2007. Norge har også fått IMOs tilslutning til å etablere seilingsleder fra Vardø til Røst, omkring 30 nautiske mil fra land. Hensikten er å flytte skipstrafikken lenger fra land og gi en lengre responstid dersom uhellet først er ute.

Det er også etablert en statlig slepebåtberedskap i Nord-Norge i et samarbeid mellom Kystverket og Kystvakten. Denne fungerer godt, med 2 fartøyer i sommerhalvåret og 3 fartøyer i vinterhalvåret. Innen kystberedskapen er det viktig å huske at etableringen av Kystverkets AIS-nettverk også har gitt Kystverket en langt bedre oversikt over tilgjengelige sleperessurser, både private og offentlige fartøyer, som kan bistå ved en hendelse. Dette har bidratt til å bedre kystberedskapen langs hele kysten. Det er nå også under utvikling et automatisert system for tidlig varsling av avvik fra normal seilas, basert på Kystverkets AIS-system.

Statsbudsjettet for 2007 styrker mange av områdene som er nevnt i Soria Moria-erklæringen. Det er likevel ikke mulig å prioritere alle områdene samtidig. Vi vil derfor se på mulige satsinger innen sjøsikkerhet og oljevernberedskap i en lengre tidsperiode enn hvert enkelt budsjettår. Kystverkets vurdering av behov for fornyelse og utskifting av oljevernutstyr inngår i det samlede grunnlagsmaterialet på dette området og er nå til vurdering i departementet. Aktuelle tiltak vil prioriteres på bakgrunn av risikovurderinger, og følges opp gjennom de kommende budsjettprosessene. I første omgang vil det være aktuelt å oppgradere hoveddepotene og erstatte gammelt utstyr.

Vi vil følge trafikkutviklingen langs kysten nøye i forhold til vurderingen av ytterligere tiltak på området. Det er likevel viktig at behovene innen oljevernberedskapen vurderes i en helhetlig sammenheng for å sikre at vi får mest mulig effektiv ressursbruk.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. april 2007

Borghild Tenden

fung leder

Tor-Arne Strøm

ordfører