Ovennevnte grunnlovsforslag, som er fremmet
av Inge Lønning, Jan Tore Sanner, Martin Engeset og André Dahl,
gjelder innføring av en begrenset oppløsningsrett.
Forslaget går ut på å gi
adgang for Kongen til å utskrive nyvalg, etter nederlag
for regjeringen under votering i Stortinget over mistillitsforslag
eller kabinettspørsmål.
I henhold til forslagsstillerne kan man ikke
utelukke at det også i Norge kan oppstå så problemfylte
parlamentariske forhold at det blir praktisk talt umulig å etablere
mindretallsregjeringer med selv det nødvendige minimum
av handlekraft. Forslaget viser videre til at de problemer som skal
løses i årene fremover, synes usedvanlig krevende,
enten det dreier seg om innenriks- eller utenrikspolitiske spørsmål.
Dette gjør det etter forslagsstillernes oppfatning hensiktsmessig
på ny å fremme forslag om oppløsningsrett
selv om forskjellige forslag om oppløsningsrett har vært
behandlet i Stortinget en rekke ganger fra 1907 og frem til siste gang
i 2003, uten å oppnå det nødvendige grunnlovsflertall.
Norge er fortsatt det eneste parlamentariske demokrati i Vest-Europa
uten oppløsningsrett.
Forslagsstillerne antar at det uansett politisk
syn er enighet om at dersom en regjering skal kunne ivareta landets
interesser på en forsvarlig måte, må den
besitte et minimum av autoritet overfor nasjonalforsamlingen. Dersom
dette minimum av autoritet ikke lenger er til stede, kan det ha
oppstått en situasjon hvor folkeviljen på ny bør
komme til uttrykk gjennom valg. Det påpekes at de fremlagte
forslag om oppløsningsrett således ikke innebærer
at det skal bli lettere for en regjering å styre på tvers
av folkeviljen, men snarere at folkeviljen skal avgjøre
i en situasjon der det har oppstått en uløselig
konflikt mellom Stortinget og regjeringen.
Adgang for regjeringen til å oppløse
nasjonalforsamlingen og utskrive nyvalg før valgperiodens
utløp innebærer en styrkelse av regjeringens stilling
i forhold til Stortinget. Begrunnelsen for et slikt forslag ligger
i en engstelse for at parlamentarismen over tid har forrykket maktbalansen
så langt i nasjonalforsamlingens favør gjennom
dens adgang til å skifte regjering, at det i bestemte situasjoner
har oppstått et behov for å styrke regjeringens
stilling. En trussel om nyvalg fra regjeringens side overfor Stortinget
kan i hvert fall i noen tilfeller bidra til å styrke regjeringens
autoritet og motvirke at en mindretallsregjering blir styringsudyktig. Men
for samtidig å forhindre at oppløsningsretten
blir et maktmiddel som en regjering kan benytte etter forgodtbefinnende,
inneholder de fremsatte grunnlovsforslag bestemte begrensninger
i anvendelsen av dette instituttet. I motsatt fall vil en regjering
kunne utskrive nyvalg på tidspunkter som er gunstige for
regjeringspartiene uten at det foreligger noen tvingende parlamentarisk
grunn som tilsier at nasjonalforsamlingen bør oppløses.
Samtlige alternativer tar sikte på å gi
adgang til nyvalg bare dersom regjeringen har lidd nederlag ved en
votering i Stortinget, etter at det på forhånd
er varslet at voteringens utfall kan avgjøre om det blir
nyvalg. Dermed svekkes ikke kabinettspørsmålet
som maktinstrument, ved at en regjering som sliter på meningsmålingene
har mulighet til å fremme kabinettspørsmål, og
eventuelt gå av, uten å skrive ut nyvalg. Som
kjent er dette en mer begrenset adgang til nyvalg enn den man finner
i mange andre vestlige land.
Under henvisning til ovenstående er
det fremsatt følgende forslag til endringer:
§ 54 nye annet og tredje ledd
skal lyde:
"Kongen kan dog udskrive extraordinært
Valg over hele Riget til nyt Storthing, som skal afløse
det tidligere valgte Storthing, før dettes ordinære
Funktionstid er ude, dersom et Forslag som Regjeringen anbefaler,
ikke er blevet antaget i Storthinget, eller Storthinget har bifaldt et
Forslag, som Regjeringen har modsat sig, og Statsministeren eller
dennes Stedfortræder før Afstemningen har meddelt
Storthinget, eller i Tilfælde dets Afdelinger, at der vil
blive udskrevet extraordinært Valg, saafremt denne Afstemning
faar et Resultat, som Regjeringen ikke kan akseptere. Kongens Beslutning
om Udskrivning af extraordinært Valg maa i Tilfælde
fattes senest 2 Dage efter Afstemningen og strax meddeles Storthinget, hvorefter
Valget skal være tilendebragt ikke tidligere end 3 Uger
og ikke senere end 9 Uger efterat Kongens Beslutning er meddelt
Storthinget.
Efter et extraordinært Valg skal næste
ordinære Valg holdes i den tredie September Maaned efter
Udgangen af den Maaned, i hvilken det extraordinære Valg
er afholdt, dog saaledes at næste ordinære Valg
efter et extraordinært Valg ikke skal holdes tidligere,
end det som vilde have fulgt af denne Paragrafs første
Led, dersom intet extraordinært Valg var afholdt."
Andre alternativer til forslag til nye ledd
til § 54:
– Ordene
"3 Uger" erstattes med "4 Uger", "5 Uger" eller "6 Uger".
– Alle foran nevnte alternativer
kombineres med at tallet "9" erstattes med "8", "10" eller "12".
– Alle foran nevnte alternativer
kombineres med at siste ledd skal lyde:
"Efter extraordinært Valg skal næste
ordinære Valg holdes i den fjerde September Maaned efter
Udgangen af den Maaned, i hvilken det sidste extraordinære
Valg er afholdt."
Grunnen til at adgangen til å utskrive
nyvalg er knyttet til forkastelse av et forslag som regjeringen
anbefaler, og ikke til et forslag fra Kongen, er at man må være forberedt
på votering over forslag som man ikke kan rekke å drøfte
i formelt statsråd før avstemningen. Et krav om
statsrådsbehandling av et forslag som kan danne grunnlag
for varsel om nyvalg, ville kunne gjøre det vanskeligere å vise
rimelig elastisitet under behandlingen i Stortinget.
Av tilsvarende grunner er det foreslått
at forhåndsvarsel om muligheten for nyvalg skal gis til
Stortinget av statsministeren eller dennes stedfortreder, uten at det
kreves at dette skal skje etter beslutning av Kongen i statsråd.
Politiske hensyn tilsier at det i alle fall vil foregå omfattende
drøftelser foran en slik avgjørelse, men det vil
neppe være hensiktsmessig å stille opp bestemte
formkrav i den forbindelse, utover at meddelelse skal gis av regjeringens
politiske leder, med det nødvendige tillegg med hensyn
til stedfortreder ved uunngåelig forfall som f.eks. sykdom.
Den lange avstand mellom korteste og lengste
frist for nyvalg er foreslått for å gjøre
det mulig å unngå et valg om sommeren som følge
av regjeringsnederlag mot slutten av vårsesjonen. Men her
fremsettes flere alternativer for å gi valgmuligheter.
Varigheten av funksjonstiden for et storting
som velges ekstraordinært, kan være et kontroversielt
spørsmål. Svaret bør antagelig være
en mellomløsning, med en viss forkortelse i forhold til
den ordinære valgperiode for ikke å friste til
for utstrakt bruk av ekstraordinære valg. Også på dette
punkt fremsettes alternativer. Men det tas ikke opp noe forslag
som innebærer at neste ordinære valg ikke kan
forskyves. En slik ordning ville innebære at oppløsningsretten
ville få meget begrenset verdi, idet tiden mellom det ekstraordinære valg
og det derpå følgende valg ville kunne bli altfor kort
til at man kan rekke å løse problemer for landet.
Alle nedennevnte forslag betraktes formelt som
særskilte forslag, med den valgfrihet med hensyn til kombinasjoner
som dette gir under behandlingen.
"§ 54 første ledd
skal lyde:
Valgthingene holdes i Almindelighed hvert fjerde Aar.
De ordinære Valgthing skulle være tilendebragte inden
September Maaneds Udgang."
Merknad: Det nye
her er at ordene "i Almindelighed" er tilføyet i første
punktum, og at ordene "ordinære Valgthing" er innføyet
i annet punktum. Derved gjøres det klart at eventuelle
ekstraordinære valg i tilfelle også kan holdes
etter utløpet av september. Dette vil antagelig være
tilfellet også uten en slik spesiell tilføyelse, men
forslaget tas likevel med for å gi Stortinget valgfrihet
også med hensyn til dette formspørsmål.
§ 68 nytt annet ledd skal
lyde:
"Saafremt nyt Valg besluttes i Henhold til § 54
andet Led, skal Storthinget, før det indstiller Forhandlingerne,
bestemme Dagen for det nyvalgte Storthings Sammentræden."
"Saafremt nyt Valg besluttes i Henhold til § 54
andet Led, skal denne Beslutning tillige indeholde Kongens Bestemmelse
om Dagen for det nyvalgte Storthings Sammentræden."
Merknad: En tilføyelse
av denne art synes nødvendig som ledd i et regelverk om
adgang til utskriving av nyvalg.
Det kan være grunn til å drøfte
om dagen for det nyvalgte stortings sammentreden etter et ekstraordinært
valg bør fastlegges av Stortinget selv, eller om slik myndighet
kan overlates til Kongen. Forslag fremmes derfor i to alternativer.
"§ 71 første ledd
skal lyde:
Storthingets Medlemmer fungere i Almindelighed som
saadanne i fire paa hinanden følgende Aar."
Merknad: Det nye
her er innføyelse av ordene "i Almindelighed". Denne tilføyelse
er muligens ikke påkrevet, men kan virke klargjørende
dersom man innfører adgang til ekstraordinære
valg.
"§ 71 nytt annet ledd skal
lyde:
Bliver der i Overensstemmelse med § 54
andet Led holdt extraordinært Valg til nyt Storthing, fungere
de tidligere valgte Medlemmer af Storthinget indtil det nye Storthing
er valgt."
Merknad: En slik
tilføyelse er kanskje ikke helt nødvendig. Man
vil antagelig uten en slik tilføyelse innfortolke den nødvendige
reservasjon. Men § 71 vil da formelt stå som
en for generell regel.
"§ 112 nytt tredje ledd skal
lyde:
Dersom nyt Valg overensstemmende med § 54
andet Led, besluttes, skal Forslag om Forandring af denne Grundlov;
som da maatte foreligge uden at blive afgjorte før Valget,
overgaa til Behandling paa første eller andet Storthing
efter Valget. Forslag, der kunne fremsættes i Overensstemmelse
med første Leds første Punktum, maa, for at kunne
behandles i den paafølgende Periode, være indkomne
til Storthinget og kundgjorte ved Trykken senest tre Maaneder før
Valgthingets Paabegyndelse, og kunne først behandles i
den paafølgende Periode paa et Storthing, der er adskilt
fra det Storthing, hvortil Forslaget indkom, med mindst eet mellemliggende
Storthing."
Merknad: Det er ikke
uten videre nødvendig med noen tilføyelse til § 112.
Paragrafen kan anvendes som den står også for
tilfelle av et ekstraordinært valg. Men uten et tillegg
vil selve det demokratiske grunnprinsipp i § 112
kunne bli sterkt fraveket ved et ekstraordinært valg. Et
slikt valg kan da medføre at folket ikke får den i § 112
tilmålte tid til å vurdere de fremsatte grunnlovsforslag
før valget. Dessuten vil - for tilfelle man vedtar det
prinsipale forslag til § 54 tredje ledd - grunnlovsendring
kunne bli vedtatt på det siste storting etter et ekstraordinært
valg, og umiddelbart før et nytt valg. Dette er også i
strid med det nåværende system i § 112.
Den gjengitte forslagstekst er praktisk talt
identisk med formuleringen i Innst. S. nr. 94 for 1956 s. 169. Det
er bare tilføyet at ordet "Forslag" gjelder grunnlovsforslag.
Teksten er nok komplisert, men ikke tvetydig.
Det første punktum gjelder tidspunktet
for vedtagelse av allerede fremsatte forslag. Disse forslag
får en tilleggsfrist ved ekstraordinært valg.
Dette punktum ivaretar det hensyn at en regjering ikke skal kunne hindre
vedtagelse av tidligere fremsatte grunnlovsforslag ved å avbryte
et storting gjennom sin oppløsningsrett. Dessuten sørger
regelen i første punktum for at selve vedtaket treffes
så vidt lang tid før neste valg at folkets mulige
reaksjon skal få tid til å påvirke dette valget.
Det annet punktum gjelder både tidspunktet for fremsettelse
av nye forslag og tidspunktet for vedtagelse av slike forslag. Dette
punktum avveier det hensyn at en regjering heller ikke skal kunne
hindre gyldig fremsettelse av grunnlovsforslag mot det hensyn at
folket skal få tid til vurdering før det ekstraordinære
valg. Fremsettelse senest tre måneder før valget
- sammen med et års tid til betenkning og debatt deretter
- er vel en akseptabel kompromissløsning i så henseende.
Under henvisning til ovenstående fremsettes
følgende forslag:
§ 54 nye annet og tredje ledd
skal lyde:
Kongen kan dog udskrive extraordinært
Valg over hele Riget til nyt Storthing, som skal afløse
det tidligere valgte Storthing, før dettes ordinære
Funktionstid er ude, dersom et Forslag som Regjeringen anbefaler, ikke
er blevet antaget i Storthinget, eller Storthinget har bifaldt et
Forslag, som Regjeringen har modsat sig, og Statsministeren eller
dennes Stedfortræder før Afstemningen har meddelt
Storthinget, eller i Tilfælde dets Afdelinger, at der vil
blive udskrevet extraordinært Valg, saafremt denne Afstemning
faar et Resultat, som Regjeringen ikke kan akseptere. Kongens Beslutning om
Udskrivning af extraordinært Valg maa i Tilfælde fattes
senest 2 Dage efter Afstemningen og strax meddeles Storthinget,
hvorefter Valget skal være tilendebragt ikke tidligere
end 3 Uger og ikke senere end 9 Uger efterat Kongens Beslutning
er meddelt Storthinget.
Efter et extraordinært Valg skal næste
ordinære Valg holdes i den tredie September Maaned efter
Udgangen af den Maaned, i hvilken det extraordinære Valg
er afholdt, dog saaledes at næste ordinære Valg
efter et extraordinært Valg ikke skal holdes tidligere,
end det som vilde have fulgt af denne Paragrafs første
Led, dersom intet extraordinært Valg var afholdt.
Som alternativ 1, bortsett fra at ordene "3
Uger" erstattes med "4 Uger".
Som alternativ 1, bortsett fra at ordene "3
Uger" erstattes med "5 Uger".
Som alternativ 1, bortsett fra at ordene "3
Uger" erstattes med "6 Uger".
Som alternativ 1, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "8".
Som alternativ 2, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "8".
Som alternativ 3, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "8".
Som alternativ 4, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "8".
Som alternativ 1, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "10".
Som alternativ 2, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "10".
Som alternativ 3, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "10".
Som alternativ 4, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "10".
Som alternativ 1, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "12".
Som alternativ 2, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "12".
Som alternativ 3, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "12".
Som alternativ 4, bortsett fra at tallet "9"
erstattes med "12".
Som henholdsvis alternativene 1 til 16, bortsett
fra at tredje ledd skal lyde:
Efter extraordinært Valg skal næste
ordinære Valg holdes i den fjerde September Maaned efter
Udgangen af den Maaned, i hvilken det sidste extraordinære
Valg er afholdt.
§ 54 første ledd
skal lyde:
Valgthingene holdes i Almindelighed hvert fjerde Aar.
De ordinære Valgthing skulle være tilendebragte inden
September Maaneds Udgang.
§ 68 nytt annet ledd skal
lyde:
Saafremt nyt Valg besluttes i Henhold til § 54
andet Led, skal Storthinget, før det indstiller Forhandlingerne,
bestemme Dagen for det nyvalgte Storthings Sammentræden.
Saafremt nyt Valg besluttes i Henhold til § 54
andet Led, skal denne Beslutning tillige indeholde Kongens Bestemmelse
om Dagen for det nyvalgte Storthings Sammentræden.
§ 71 første ledd
skal lyde:
Storthingets Medlemmer fungere i Almindelighed som
saadanne i fire paa hinanden følgende Aar.
§ 71 nytt annet ledd skal
lyde:
Bliver der i Overensstemmelse med § 54
andet Led holdt extraordinært Valg til nyt Storthing, fungere
de tidligere valgte Medlemmer af Storthinget indtil det nye Storthing
er valgt.
§ 112 nytt tredje ledd skal
lyde:
Dersom nyt Valg overensstemmende med § 54
andet Led, besluttes, skal Forslag om Forandring af denne Grundlov;
som da maatte foreligge uden at blive afgjorte før Valget,
overgaa til Behandling paa første eller andet Storthing
efter Valget. Forslag, der kunne fremsættes i Overensstemmelse
med første Leds første Punktum, maa, for at kunne
behandles i den paafølgende Periode, være indkomne
til Storthinget og kundgjorte ved Trykken senest tre Maaneder før
Valgthingets Paabegyndelse, og kunne først behandles i
den paafølgende Periode paa et Storthing, der er adskilt
fra det Storthing, hvortil Forslaget indkom, med mindst eet mellemliggende
Storthing.