Det vises til Transport- og kommunikasjonskomiteens
brev av 1. februar 2007 hvor det i anledning av Dokument nr. 8:33
(2006-2007) bes om uttale fra Fiskeri- og kystdepartementet.
I Dokument nr. 8:33 (2006-2007) fremmer stortingsrepresentantene
Per Sandberg, Bård Hoksrud, Tord Lien og Arne Sortevik
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen
om at saken om behandling av ubåten ved Fedje og fjerning
av kvikksølvlasten straks forelegges Stortinget for behandling."
Det vises videre til komiteens to brev av 19. februar 2007
med spørsmål i anledning saken.
I pressemelding fra Fiskeri- og kystdepartementet den
13. februar 2007 ble det informert om at jeg, etter at
saken har vært drøftet i Regjeringen, har besluttet
at ubåtvraket og de forurensede områdene rundt
dette skal dekkes til. En tildekking skal isolere kvikksølvet fra
de marine omgivelsene og dermed eliminere forurensingsfaren. Årlige
etterkontroller skal sikre at tildekningen verner miljøet
på lang sikt.
Jeg vil understreke at jeg i denne saken har
lagt avgjørende vekt på at det tiltaket vi iverksetter
skal være det beste for miljøet både
på kort og på lang sikt. Kvikksølvet
må isoleres permanent for å hindre opptak i marine
organismer, skalldyr og fisk. Kystverkets anbefaling, basert på vurderinger
fra nasjonal og internasjonal ekspertise, om at både vraket
og forurensede sedimenter bør dekkes til er derfor lagt
til grunn. I tildekkingen skal det først brukes ren olivinsand
som har god evne til å binde kvikksølv. Over dette
skal det brukes masser som beskytter mot erosjon. Tildekkingsarbeidene
skal lyses ut på anbud og dersom det er praktisk mulig
tas det sikte på at arbeidet starter allerede til sommeren.
Kystverket har i sin rapport til Fiskeri- og
kystdepartementet vurdert flere alternativer for å eliminere
forurensningen fra vraket. Kystverkets vurderinger og anbefaling
er basert på fysiske undersøkelser av selve vraket
og området rundt dette i 2005 og 2006, samt vurderinger
innhentet fra en rekke norske og internasjonale fagmiljøer.
Det norske Veritas har gjort en uavhengig risikovurdering av alternative
måter for å håndtere vraket. Risikovurderingen
tilsier at den samlede miljørisikoen er betydelig lavere
ved en tildekking enn ved en heving.
En heving innebærer stor fare for spredning
av kvikksølvforurensning til helt nye områder.
Områder som i dag er rene. Ukontrollert spredning av kvikksølv ved
heving kan skje på to måter. For det første
kan ødelagte kvikksølvbeholdere/løst
kvikksølv i vraket lekke ut ved selve hevingsoperasjonen
og den forflytting av vraket til skjermet farvann som er nødvendig
for å kunne heve vraket. For det andre vil det under en heving
være stor fare for en ukontrollert spredning av de allerede
forurensede sedimentene til helt nye områder. Et annet
aspekt er mulige uhell ved fjerning av ammunisjon fra vraket, noe
som kan få meget store negative konsekvenser.
Årlige etterkontroller og prøvetaking
med analyser av sedimenter og fisk i området, vil sikre
at tildekkingen er effektiv - også på sikt.
Når det gelder de spørsmålene
i komiteens to brev av 19. februar 2007 kan jeg opplyse
følgende:
"Det bes om å få oversendt
Kystverkets rapport der ulike løsninger vedrørende
behandling av ubåtvraket og behandling av kvikksølv
vurderes. Det bes om å få oppgitt kostnadsanslagene
ved de ulike metodene."
Kopi av Kystverkets rapport er vedlagt. Denne
rapporten med vedlegg er også åpen og tilgjengelig
på www.kystverket.no (under rubrikken Aktuelt, U-864). Her
ligger rapporter både fra 2005 og 2006, som danner grunnlag
for Kystverkets anbefaling.
Når det gjelder kostnadsanslagene ved
de ulike metodene, er disse av hensyn til gjennomføringen
av en reell anbudskonkurranse ikke omtalt i de rapporter som er gjort
offentlig tilgjengelige. Jeg vil komme tilbake til Stortinget med
kostnadene så snart anbudskonkurransen er gjennomført.
"Det bes om å få oppgitt hvilke
norske og utenlandske leverandører som er kontaktet når
det gjelder heving av ubåtvraket og kvikksølv,
og om hvordan disse løsningene er vurdert."
Kystverket har opplyst at det ble bedt om tilbud
på en mulighetsstudie for heving fra 3 ulike leverandører:
Eide Marine Services
Kystverket opplyser at de har et mangeårig
samarbeid med Eide Marine Services. Samarbeidet har vært knyttet
til skips- og vrakhåndtering etter ulykker, senest i forbindelse
med heving av forskipet til "Server", men også i forbindelse
med snuoperasjonen av "Rocknes" i 2004 i tilegg til en rekke andre
operasjoner.
Eide Marine ble 7. juli 2006 tilskrevet
pr. e-post og forspurt som en av tre store leverandører,
om de kunne gjennomføre en mulighetsstudie og risikoanalyse
av ulike hevingsalternativer. Eide Marine svarte ikke på denne
henvendelsen. Selskapet ble da kontaktet per telefon og forespurt
om det samme. Da Kystverket aldri mottok svar på denne
henvendelsen ble det lagt til grunn at Eide Marine ikke hadde kapasitet
eller interesse for oppdraget.
I slutten av oktober 2006 tok så Eide
Marine kontakt med Kystverket og ytret ønske om å presentere
en løsning for heving av U-864. Det hadde på dette
tidspunktet vært kjent i ett år at anbefalingen
om endelig tiltak skulle leveres Fiskeri- og kystdepartementet i
desember 2006. Kystverket inviterte da Eide Marine til et møte
8. november 2006, der en metode for heving med en grabb
ble presentert. Det ble lagt frem en skisse (tegning) av løsningen.
Det ble ikke fremvist animasjonsfilm av metoden.
Kystverket har opplyst at de har flere tekniske
betenkeligheter i forhold til Eide Marines metode:
– Grabben
veier (i følge Eide Marine) 1000 tonn. Beregninger gjort
av Norges Geologiske Institutt (NGI) viser at havbunnen rundt U-864
er svært ustabile. Bare det å sette ned grabben
for å løfte vraket kan utløse et ras.
– Det er fjell i forkant av forskipet
og i akterkant av akterskipet. Eide Marine opplyste til Kystverket
at grabben ikke kan skjære gjennom fjell. Dermed er det
fare for at man ikke vil klare å komme under vraket.
– Metoden er ny og dermed ikke
utprøvd for berging av skip og vrak.
– Kystverket ønsker ikke å eksperimentere
med en prototype og hittil uprøvd teknologi i forbindelse med
U- 864.
Switzer Wijsmüller
Det ble avholdt et møte i Horten der
det nederlandske Switzer Wijsmüller ble informert om oppdraget.
Switzer Wijsmüller tok senere kontakt og informerte om
at de ikke hadde kapasitet til å ta et slikt oppdrag sommer/høst
2006.
SMIT Salvage BV
Det nederlandske selskapet SMIT Salvage BV ble valgt
av Kystverket til leverandør av en mulighetsstudie.
SMIT Salvage er verdensledende innen hevingsoperasjoner
og skipsberging, med en markedsandel på over 50 %.
SMIT vurderte i sitt arbeid med U-864 flere forskjellige metoder
for heving. I forbindelse med utarbeidelsen av rapporten har Kystverket
hatt flere møter med SMIT. Som det framgår i Kystverkets
rapport kap. 5.4 har SMIT beskrevet en mulig løsning for
heving av U-864.
Kystverkets vurdering av en heving som foreslått
av SMIT framgår i kap. 7.4 i vedlagte kopi av Kystverkets rapport
til Fiskeri- og kystdepartementet. Som det framgår der
anser Kystverket at det er en rekke usikkerhetsmomenter knyttet
til en slik heving. Kystverket har også benyttet Det norske
Veritas (DnV) for å gjøre en uavhengig vurdering
av risiko knyttet til en heving av vraket med kvikksølvlasten.
Risikoanalysen gir en klar indikasjon på at heving av vraket
har størst miljørisiko på kort sikt.
"Det bes om å få oppgitt hvilken
norsk/internasjonal ekspertise som har gitt Kystverket/Fiskeri-
og kystdepartementet faglige vurderinger om hhv. heving og om tildekking
av kvikksølv; særlig vedr. mulige langtidsvirkninger
av tildekning på havbunnen som valgt metode."
Når det gjelder faglige vurdering av
heving viser jeg til svaret ovenfor til spørsmål
1, ii).
Når det gjelder faglige vurderinger
av tildekking har Norsk institutt for vannforskning (NIVA), det
nederlandske entreprenørselskapet Van Oord og Det norske Veritas
(DNV), i stor grad har levert underlaget og vurderingene. Faglig
sett har NIVA også trukket på nasjonal og internasjonal
ekspertise, spesielt fra USA. Norges Geologiske Institutt (NGI)
har vurdert havbunnen og sammen med DnV vurdert omfanget og utformingen
av en tildekking. DnV har gjort en risikoanalyse av heving og ulike
metoder for tildekking.
Rapportene fra fagmiljøene er tilgjengelig
på www.kystverket.no, under rubrikken Aktuelt, U-864.
"Det bes om å få oppgitt hvordan
de mulige negative omdømmevirkninger av tildekkingsmetoden
på Norges anseelse som fiskerinasjon og i forhold til nabostater
rundt Nordsjøen er vurdert."
Dette hensynet har vært med i min vurdering
av saken. Forurensningen av sjømat er et moment som taler
for at det iverksettes tiltak, og at iverksettingen ikke utsettes
uten at det er god grunn for det. Jeg anser det som avgjørende å velge
det tiltaket som etter en faglig vurdering er det beste for miljøet
samlet sett. Kystverkets anbefaling er klar i så måte.
En tildekking vil på en varig måte isolere kvikksølvet
og de forurensede sedimentene fra det marine miljøet, mens
en heving innebærer for stor risiko for å gjøre
forholdene verre. Som nevnt ovenfor er det internasjonalt gjennomført
en rekke tildekkinger av kvikksølvforurenset sjøbunn.
Overvåkingsprogrammet iverksettes nettopp for å sikre
oss at tildekkingen har den ønskede effekten.
"Dersom man dekker til U-864 slik som beskrevet
i rapporten, endres omgivelsene fra et basisk og oksygen rikt miljø,
til et surt og oksygenfattig miljø.
– Vil ikke
korrosjonen og tæringen av stålet i båten og
kvikksølvflaskene akselerere i et surere miljø?
– Vil ikke denne endringen innen
få år medvirke til at kvikksølvet vil
være ute av flaskene?
– Hvis dette skulle skje og kvikksølvet
sprer seg rundt i sedimentene, vil det ikke relativt for lekke ut
i de frie vannmassene?
Det er foretatt vurderinger som kan tyde på at
korrosjonshastigheten kan øke. Dette endrer imidlertid
ikke på det forhold at en tildekking anses å være
det beste tiltaket og et evigvarende tiltak. De fagmiljøer
som Kystverket har benyttet er klar over og har lagt til grunn at
alt kvikksølv som måtte være igjen på flasker i
eller rundt vrakdelene før eller siden vil lekke ut i havbunnen/olivinlaget.
Dette vil imidlertid skje under tildekkingen, som Kystverket anser
at må være minimum 50 cm. tykk (pluss 20 armeringslag
over dette igjen) og som ved vrakdelen vil ære betydelig
tykkere (opptil omkring 12 meter). Tildekking med olivinsand skal binde
opp og innkapsle kvikksølvet slik at det øvre sjiktet
av havbunnen, som er i kontakt med sjøen uansett er rent.
Dermed vil kvikksølvet forbli utilgjengelig for det marine
miljøet.
"Det er relativt kraftige strømmer
i området der ubåten ligger, derfor vil også vannet
i sedimentene over ubåten, bli skiftet ut. På den
måten kommer kvikksølvet ut i havet.
Jeg vil i denne sammenheng minne om at den forurensede
havbunnen ved vraket uansett må dekkes til. Med dagens
kunnskap gir den valgte metode, etter Kystverkets vurdering og med
støtte i fagmiljøene nevnt ovenfor, det beste
resultat med hensyn på miljørisiko - både
nå og i fremtiden - også for selve vraket med
lasten. Hensikten med tildekking er at det skal være et
permanent og evigvarende tiltak både i forhold til forurenset
havbunn og lasten i vraket. Dette vil være bestemmende
for utformingen og dimensjoneringen av tildekkingen. Tildekkingen
skal derfor også utformes og dimensjoneres slik at den
stabiliserer havbunnen og hindrer utrasing.
Tildekkingen vil binde opp og innkapsle kvikksølvet slik
at det øvre sjiktet av havbunnen, som er i kontakt med
sjøen er rent. Dermed vil kvikksølvet forbli utilgjengelig
for det marine miljøet. Etterkontroll og årlig prøvetaking
med analyser av sedimenter i området, vil sikre at tildekkingen
er effektiv.