I stortingsmeldingen gir Regjeringen en tilbakemelding
på de sakene som Sametinget har tatt opp i årsmeldingen
for 2005. Den omfatter også en omtale av videreføringen
av de saker som er tatt opp i meldingen. Sametingets årsmelding
er tatt inn som kapittel 2 i meldingen.
Det vises til kapittel 2.3 i Sametingets årsmelding.
Siden inngåelsen av avtalen om konsultasjonsprosedyrer
i 2005 er det blitt avholdt konsultasjoner med Sametinget i en rekke
saker. Miljøverndepartementet og Sametinget arbeider nå også for å fastsette
nærmere retningslinjer for konsultasjoner i saker om utarbeidelse
av verneplaner, innenfor rammene av den generelle konsultasjonsavtalen.
Regjeringen legger også opp til å konsultere
direkte med reindriftsnæringen i saker som direkte berører reindriften.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite
og Arild Stokkan-Grande, fra Høyre, Kari Lise Holmberg
og Bent Høie, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra
Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Vera Lysklætt,
vil framheve at samene som urfolk, i henhold til ILO-konvensjon
nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, har en rett
til å bli konsultert i saker som har betydning for dem.
En avtale om nærmere prosedyrer for konsultasjoner mellom
statlige myndigheter og Sametinget ble inngått 11. mai
2005. Det er utarbeidet en veileder for statlige myndigheters konsultasjoner
med Sametinget og eventuelle øvrige samiske interesser.
Dette er viktig for å innfri Norges folkerettslige forpliktelser. Flertallet merker
seg at statlige forvaltningsmyndigheter også kan ha konsultasjonsplikt
overfor andre berørte samiske interesser enn Sametinget.
Det er oppnevnt en arbeidsgruppe som skal utarbeide en
rapport om Sametingets formelle stilling og budsjettprosedyrer mellom
regjeringen og Sametinget innenfor rammen av regjeringens ordinære
budsjettprosess. Arbeidsgruppen skal bestå av medlemmer
fra Sametinget, Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Justisdepartementet.
På bakgrunn av arbeidsgruppens rapport
og Sametingets behandling av rapporten vil departementet drøfte disse
spørsmålene i den neste prinsippmeldingen om samepolitikken.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at Sametinget står overfor
mange utfordringer i arbeidet med å bevare den samiske
kulturen og språket for framtida. Sametinget er nå inne
i sin femte periode som folkevalgt organ, og Sametingets oppgaver
og ansvar er omfattende. Sametinget har overtatt forvaltningen av
en rekke tilskuddsordninger og er gitt myndighet gjennom bl.a. sameloven
og opplæringsloven. Flertallet ser fram
til å få en prinsippmelding om samepolitikken
til behandling, hvor bl.a. Sametingets formelle stilling og budsjettprosedyrene
mellom regjering og Sametinget vil bli omhandlet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen,
viser til at enhver etnisk same med norsk statsborgerskap i utgangspunktet
har de samme grunnleggende demokratiske og politiske rettigheter
i det norske samfunn som enhver annen norsk statsborger.
Disse medlemmer tar sterk avstand
fra at kulturell bakgrunn avgjør stemmerett og valgbarhet
i sametingsvalg, og viser til Fremskrittspartiets grunnleggende
menneskesyn om respekt for enkeltindividet uavhengig av kulturell
bakgrunn, etnisk opprinnelse, religion, politisk ståsted
og nasjonal tilhørighet. Disse medlemmer mener
at et politisk system bygd på kulturell eller etnisk tilhørighet
er helt uakseptabelt, og at dette skaper grobunn for konflikter.
Disse medlemmer påpeker
at det å gi samene demokratiske tilleggsrettigheter skaper
en farlig presedens, fordi samene ikke er i nærheten av å være
den største minoriteten i Norge. Særlig i Oslo-området
finnes det mange grupper som over tid kan gjøre krav på de
samme rettighetene som Stortinget på feil grunnlag har
gitt samene.
Disse medlemmer viser til at
grunnlaget for Sametinget er Samerettsutvalget, som ble oppnevnt ved
kronprinsregentens resolusjon 10. oktober 1980 som et ledd
i arbeidet for å skape forsoning etter konflikten om Alta-vassdraget.
Prosessene som senere har gitt samer en rekke særrettigheter
ble med andre ord satt i gang for å skape innenrikspolitisk
ro, og ikke nødvendigvis for å styrke urfolks
rettigheter eller leve opp til internasjonale konvensjoner.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets politikk
om nedleggelse av Sametinget og kraftig redusering av budsjettkapitlene
i sitt alternative budsjettfremlegg.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.2.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet deler
Sametingets oppfatning om at det er behov for en større
helhetlig gjennomgang av Sametingets valgordning. Kommunal- og regionaldepartementet
har bidratt med 300 000 kroner til Sametingets utredning
som tar sikte på å se nærmere på alle
sider av valget, også valgoppgjøret, et eventuelt
behov for endret valgkretsinndeling og endret antall representanter
fra de ulike valgkretsene. Utredningen skal danne grunnlag for eventuelle nye
endringer i valgordningen før valget i 2009.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg Sametingets ønske om å ha
avgjørende myndighet over utformingen av egen valgordning.
Det vises til at i henhold til sameloven så er Sametinget øverste
valgmyndighet ved valg til Sametinget. Flertallet ser
at det er behov for en nærmere avklaring av dette spørsmålet,
slik at man for framtida kan ha en felles forståelse av
hva som ligger i selve lovteksten.
Flertallet deler Sametingets
og Arbeids- og inkluderingsdepartementets oppfatning om at det er
behov for en større og helhetlig gjennomgang av Sametingets valgordning.
Det vil være behov for å se nærmere på alle
sider ved valget, bl.a. valgkretsinndeling, antall representanter
fra de ulike valgkretsene og selve valgoppgjøret. Det bør
være et mål at det foreløpige valgresultatet
skal kunne foreligge parallelt med resultatene for stortingsvalget.
Sametinget har utarbeidet midlertidige retningslinjer om
vurderinger av samiske interesser ved endret bruk av utmark i samsvar
med finnmarksloven § 4. De midlertidige retningslinjene
ble godkjent av Arbeids- og inkluderingsdepartementet i brev av
26. juni 2006.
Et sentralt element i den brede enigheten om
finnmarksloven var det at det skal opprettes en kommisjon som skal
kartlegge kollektive og private bruks- og eierrettigheter som samer
og andre har opparbeidet seg i Finnmark. Det skal også etableres
en særdomstol for å pådømme
tvister som kan oppstå i kjølvannet av kartleggingen.
Justisdepartementet arbeider med sikte på at kommisjonen
skal være opprettet til 1. januar 2007 og domstolen
noen tid senere.
Miljøverndepartementet har ansvaret
for å utarbeide forskrifter om en lokal og rettighetsbasert
forvaltning av fiskeressursene i Tana- og Neidenvassdragene. Arbeidet
igangsettes i løpet av høsten 2006. Sametinget
konsulteres om saken.
Det er oppnevnt et utvalg som skal utrede samers
og andres rett til å fiske utenfor Finnmark, jf. Stortingets anmodningsvedtak
6. juni 2005 i forbindelse med behandlingen av finnmarksloven.
Det har vært avholdt konsultasjoner mellom Fiskeri- og
kystdepartementet og Sametinget om utvalgets mandat.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, følger med i opprettingen
av Finnmarkskommisjonen. Denne er et sentralt redskap for at ulike
rettighetsspørsmål kan få en avklaring.
Flertallet ser det også som
viktig at utarbeidelsen av forskrifter om en lokal og rettighetsbasert
forvaltning av fiskeressursene i Tana- og Neidenvassdragene får
høy prioritet. Det samme gjelder arbeidet med utredningen
av samers og andres rett til å fiske utenfor kysten av
Finnmark.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at finnmarksloven i praksis omgjorde de 96 pst. av Finnmark
som tidligere var eid av Statsskog til eget område der
den samiske minoriteten har full kontroll over naturressursene. Disse
medlemmer mener at alle i Finnmark bør ha lik rett
til å utnytte naturressursene, både i nærings-
og rekreasjonsmessig sammenheng. Disse medlemmer vil
fraråde at eiendom i Troms og Nordland som i dag er i Statskogs eie,
gis til samene gjennom opprettelsen av Hålogalandseiendom.
Utkast til en nordisk samekonvensjon.
Konvensjonsutkastet tar utgangspunkt i at samene
er urfolk, og utkastet er utarbeidet på bakgrunn av de
folkerettslige instrumentene som de tre landene er bundet av. En
nordisk samekonvensjon foreslås å ha som målsetting å lette
samhandlingen mellom samer på tvers av landegrensene. Konvensjonsutkastet
ble sendt på samtidig høring i Finland, Sverige
og Norge i begynnelsen av 2006.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at utkastet til en
nordisk samekonvensjon nå har vært ute til høring,
og ser fram til å følge det videre arbeidet med
konvensjonen i Norge, Sverige og Finland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
motstandere av en eventuell nordisk samekonvensjon, men registrerer
at heldigvis har verken Sverige, Finland eller Russland knyttet
seg til ILOs konvensjon nr. 169 som i dag legges til grunn for samiske
særrettigheter. Pr. 10. februar 2007 er denne konvensjonen
kun ratifisert av 17 land, hvorav de fleste i Sør- eller
Mellom-Amerika for å sikre indianeres rettigheter slik
konvensjonen i utgangspunktet var ment. Disse medlemmer er
for øvrig motstandere av at Norge tar del i denne ILO-konvensjonen,
og viser til Innst. O. nr. 80 (2004-2005) der Fremskrittspartiet varslet
at Norge bør trekke seg fra konvensjonen ved første
anledning. Uavhengig av hvorvidt Norge tar del i konvensjonen eller
ikke, er disse medlemmer uansett i tvil om samene
i det hele tatt kan regnes som urfolk, og ønsker at denne
urfolkstatusen revurderes på vitenskapelig grunnlag.
Barne- og likestillingsdepartementet anser det
som viktig og interessant at resultatet i valget til Sametinget i
2005 ga et så kjønnsbalansert resultat, og at
Sametinget vil fortsette å prioritere arbeidet med likestilling
i forhold til valg og representasjon. Det er imidlertid like viktig
at Sametinget følger opp pålegget i lov om likestilling
om aktivitetsplikten.
Departementet tar sikte på at man i
løpet av 2006, der Norge har formannskapet i det nordiske
samarbeidet, får iverksatt tiltak som kan sikre bedre deltakelse
for de nordiske urfolkene i det nordiske samarbeidet om kjønnslikestilling.
Det er store utfordringer i det samiske samfunnet når det
gjelder likestilling mellom kjønnene, og det er viktig
at dette arbeidet styres gjennom samenes folkevalgte organ i samråd
med blant annet Barne- og likestillingsdepartementet.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at det er store utfordringer
i det samiske samfunn når det gjelder likestilling mellom
kjønnene. Arbeidet for å bedre likestillingen
styres gjennom Sametinget i samråd med Barne- og likestillingsdepartementet.
I Sametingets årsmelding kapittel 2.6
Helse vises det bl.a. til at Sametinget har jobbet for at barne-
og familievernreformen skal ta hensyn til samiske barn og unges
språklige og kulturelle identitet.
Barne-, ungdoms- og familieetaten, region nord,
har et spesielt ansvar for å gi den samiske befolkningen
et godt familie- og barnevernstilbud. Arbeidet med å integrere
det samiske perspektivet inngår i regionens virksomhetsplaner.
Handlingsplanen Mangfold og likeverd utløp
i 2005. Helse- og omsorgsdepartementet og Sametinget samarbeider
om videreføringen av tiltakene i planen. Som del av konsultasjonsordningen
mellom regjeringen og Sametinget har Sametinget blitt konsultert
ekstra i forbindelse med arbeidet med stortingsmeldingen om omsorgstjenesten
og nasjonal helseplan.
Målet om likeverd og brukermedvirkning
står sentralt i Opptrappingsplanen for psykisk helse. Det
er under etablering et samisk kompetansesenter for voksne og et
for barn og unge. Hovedutfordringen for det kliniske arbeidet er
dels å bygge opp kompetanse på språk
og kultur samt flerkulturell forståelse, dels å åpne
virksomhet for forskningsaktivitet og utvikle et system for formidling
av klinisk erfaring.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig at tiltakene
i handlingsplanen "Mangfold og likeverd" blir videreført.
En likeverdig helse- og sosialtjeneste i hele landet må være
målet. De utfordringene man står overfor i de samiske
delene av landet må ha stor fokus. Dette gjelder bl.a.
i forhold til behovet for samisktalende helsepersonell, barnevern,
psykisk helse og omsorgstjeneste. Den samiske befolkningen må sikres
nødvendig helsehjelp og informasjon på eget språk.
I områder med sør-samisk bosetting er det særlig
store utfordringer.
Flertallet mener at samiske barn
og unge har krav på en likeverdig og kulturell tilpasset
barnevernstjeneste. Det er viktig at fagfolk, behandlingsinstitusjoner,
kommunale og offentlige organer tar utgangspunkt i samiske barn
og unges språklige og kulturelle identitet og levemåte
i sine hjelpetiltak.
Flertallet framhever at styrking
av det psykiske helsetilbudet er et satsingsområde. Det
er behov for å få et tilbud som er språklig
og kulturelt tilpasset samiske rusmisbrukere. Det er også viktig å satse videre
på forebygging og ettervern innen rusomsorgen.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.8.1.
I 2005 ble 47 barnehager (915 barn) tildelt
særskilt tilskudd til samiske barnehager. 18 barnehager
(25 barn) fikk samisk språkopplæring i barnehagen,
mens 4 barnehager fikk tildelt prosjektmidler.
I ny lov om barnehager kommer hensynet til samiske barns
utvikling av språk og kultur til uttrykk i § 2
fjerde ledd om barnehagens innhold og i § 8 tredje
ledd om kommunens ansvar.
Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver ble
fastsatt 1. mars 2006 og trådte i kraft 1. august 2006.
Det samiske perspektivet er en integrert del av rammeplanen.
En viktig utfordring innenfor den samiske barnehagesektoren
er barnehagepersonalets kunnskaper i samisk språk og kultur.
God kompetanse er avgjørende forutsetninger for at barn
i samiske barnehager skal få styrket og utviklet sitt språk
og sin identitet. I departementets kompetanseplan for barnehagesektoren
legges det opp til et nært samarbeid med Sametinget i utforming
av strategier og tiltak.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.8.2.
Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet
og Sametinget har samarbeidet om utviklingen av Læreplanverket
for Kunnskapsløftet Samisk.
Fag- og timefordeling for elever som har samisk
opplæring blir innarbeidet i det ordinære læreplanverket for
Kunnskapsløftet for å gjøre det enklere
for skoleeiere utenfor forvaltningsområdene å legge
forholdene til rette for elever som har rett til opplæring
i samisk.
Ved en endring i opplæringsloven er
det åpnet for utvikling av likeverdige parallelle læreplaner
for fag i videregående opplæring. Kunnskapsdepartementet
er opptatt av at disse blir tatt i bruk ved flest mulig videregående
skoler i de områdene der det er naturlig.
Det arbeides med en framtidig modell for eierskap
og drift av de to samiske videregående skolene i Karasjok og
Kautokeino. Spørsmålet omtales i statsbudsjettet
for 2007.
Fjernundervisning er en forutsetning for at
samiske elever som bor utenfor forvaltningsområdene skal
få sine rettigheter til språkopplæring
oppfylt. På bakgrunn av de ulike prosjektene med fjernundervisning
i samisk har Utdanningsdirektoratet fått i oppdrag å utvikle
ordninger for fast drift av fjernundervisning for elever med rett
til opplæring i samisk.
Opplæringen gjennom språkmotiveringsprosjektet ved
Elgå oppvekstsenter har ført til at barna i dag
forstår sørsamisk dagligspråk, og at
de til en viss grad kan delta i sørsamisk dagligtale. Kunnskapsdepartementet v/Utdanningsdirektoratet
har sammen med Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Kommunal-
og regionaldepartementet tildelt midler for at prosjektet skal videreføres
skoleåret 2006/2007.
Det er innledet samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet
og svenske skolemyndigheter for å se på muligheter
for grunnskoleopplæring over landegrensene, spesielt i
sørsamiske områder.
Over Fornyings- og administrasjonsdepartementets budsjett
for 2006 har Regjeringen tildelt en startbevilgning på 10
mill. kroner til et nytt vitenskapsbygg i Kautokeino.
For at Samisk høgskole eventuelt skal
kunne utvikle seg til en vitenskapelig høyskole må institusjonen akkrediteres
ifølge universitets- og høyskolelovens regler
om akkreditering til vitenskapelig høyskole.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.8.4.
Regjeringen har understreket at Norges forskningsråd
ikke må begrense forskning av samiske problemstillinger
til kun den særskilte samiske programsatsingen. Forskningsrådet
er pliktig til å vurdere om samiske problemstillinger er
relevante å forske på, og finansiere, innenfor
rammene av Forskningsrådets andre satsinger og programmer.
Norges forskningsråd vil i samarbeid
med Sametinget sette i gang en utredning som skal vurdere etablering
av et felles samisk forskningsutvalg for Norge, Sverige og Finland,
jf. St.meld. nr. 20 (2004-2005) Vilje til forskning (se Innst. S.
nr. 92 (2005-2006) og St.meld. nr. 44 (2004-2005)). Et felles samisk
forskningsutvalg vil kunne legge strategier for samisk
forskning og bidra til bedre ressursutnyttelse gjennom
at forskningsaktivitetene i de nordiske landene koordineres. Behov
for etablering av et eget samisk etikkutvalg skal også vurderes
i denne sammenheng.
Det er gitt ut en samisk statistisk årbok
i begynnelsen av 2006. Forskningsrådet har i gang et forskningsprogram
(KUNSTI) - hvor ett av målene er å få fram språkteknologiske
ressurser og verktøy - ikke bare for talt og skrevet norsk,
men også for samisk.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig at tiltak
som er skissert i meldingen om samiske barnehager, blir fulgt opp.
Dette gjelder spesielt tiltak i forhold til styrking av samisk språk
i barnehager, kompetanseheving og utdanningstiltak for ansatte i
barnehager, tilskuddsordninger og en bedring av læremiddelsituasjonen.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at det også i framtiden er jevnlige møter mellom
sentrale myndigheter og Sametinget hvor tiltak og utfordringer i
forhold til samiske barn og unges oppvekstvilkår, blir tatt
opp og belyst.
Flertallet anser arbeidet med å vitalisere,
bevare og utvikle de samiske språkene som svært
viktig. Samiske elever har i dag en individuell rett til opplæring
i samisk språk uansett hvor i landet de bor, men for at
samiske elever skal få opplæring på samisk,
må de være en gruppe på minst ti elever. Flertallet har merket
seg at departementet har til vurdering om retten til opplæring
på samisk skal bli en individuell rett.
Flertallet mener at læremiddelsituasjonen
i den samiske skolen må forbedres betraktelig - først
da blir rettighetene til samiskopplæring reelle. Det er
svært viktig at det blir utviklet flere og nye læremidler
tilpasset Kunnskapsløftet Samisk, enn de som er tilgjengelige
i dag - inklusive samiske digitale læremidler til bruk
i fjernundervisning på nord-, lule- og sørsamisk. Det
er også viktig å ha større fokus på produksjon
av læremidler for sør- og lulesamiske skoler og
barnehager. Det er behov for å få utviklet et
gjennomgående samisk læreplanverk for hele grunnopplæringen
og planer for aktuelle samiske fag og lærefag.
Flertallet mener det er viktig
at Elgå oppvekstsenter i Elverum blir sikret midler slik
at språkmotiveringsprosjektet ved skolen kan videreføres
også i framtiden. En nedleggelse av oppvekstsenteret vil
frata de samiske barna en naturlig arena for oppbygging av det sørsamiske
språket.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at de statlige samiske videregående skolene i Karasjok
og Kautokeino gis en mulighet for å kunne ha et variert
linjetilbud med både allmennfaglige og yrkesfaglige studieretninger
i framtida. Begge skolene har en sentral plass i grunnopplæringen
for samiske elever fra hele landet og er dermed av stor betydning
for den videre utvikling og ivaretaking av den samiske kulturen
og språket. Flertallet vil også framheve
at etablering av tilfredsstillende videregående opplæringstilbud
som ivaretar sør- og lulesamiske elevers behov for opplæring
i og på samisk er viktig.
Flertallet anser det som svært
positivt at et nytt vitenskapsbygg er under oppføring i
Kautokeino. Det har lenge vært et ønske om å samlokalisere
flere sentrale samiske institusjoner, og slik kunne etablere et samlet
kompetansesenter i et større miljø. Gjennom et tettere
samarbeid mellom Samisk høgskole og Nordisk Samisk Institutt
skal Samisk høgskole videreutvikles til å få status
som en vitenskapelig høyskole.
Flertallet mener det er viktig
at det etableres et felles samisk forskningsutvalg for Norge, Sverige
og Finland. Dette vil kunne bidra til en god ressursutnyttelse ved
at forskning i de tre nordiske landene koordineres.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.7 og kapittel 2.10-2.12.
Kultur- og kirkedepartementet og Sametinget
har også i 2005 hatt regelmessige kontaktmøter
på administrativt nivå for å sikre en
god dialog.
I meldingen vises det til at Sametinget forvalter
en rammebevilgning til kulturformål, og det er opp til Sametinget å prioritere
innenfor denne rammen. I 2006 er det som et ledd i arbeidet med
museumsreformen gitt en økning på 1 mill. kroner
til arbeidet med konsolidering av de samiske museene. I tillegg
er det gitt en generell økning på 7 mill. kroner
til samiske kulturtiltak. Videre er det overført 3 mill.
kroner fra Kommunal- og regionaldepartementets budsjett til investeringer
i samiske bokbusser, slik at både drifts- og investeringsmidler
til samisk mobil bibliotektjeneste fra 2006 forvaltes av Sametinget.
Tysfjord kommune er fra og med 1. januar
2006 innlemmet i forvaltningsområdet for samisk språk,
jf. sameloven § 3-1. Kultur- og kirkedepartementet avventer
en endelig søknad fra Snåsa kommune om å bli
en del av samisk språkområde.
Stortinget vedtok i 2005 endringer i lov om
stadnamn. For samiske stedsnavn var den viktigste endringen at det
skal reises samtidig navnesak for parallellnavn på norsk,
samisk og kvensk.
Arbeidet med nye forskrifter til loven er i
gang, og forskriftene fastsattes i løpet av høsten
2006.
Regjeringen arbeider for at byggeprosjektene Østsamisk
museum i Neiden, Ája Samisk Senter i Kåfjord, Saemien
Sijte i Snåsa og Samisk kunstmuseum i Karasjok blir realisert
i løpet av stortingsperioden. Realiseringen vil bl.a. avhenge
av at det enkelte prosjekt er planlagt og bearbeidet tilstrekkelig
slik at det vil være realistisk å gjennomføre
det, størrelsen på bevilgningen på budsjettposten
det enkelte år i perioden, og at øvrig finansiering
er på plass.
Byggeprosjektet Østsamisk museum ventes
igangsatt i 2007.
Kultur- og kirkedepartementet er i tillegg kjent
med planer for utbygging av Várdobáiki i Evenes/Skånland.
Forskriften om tilskudd til samiske aviser ble
endret i august 2005 (forskrift nr. 248 av 17. mars 1997). Omleggingen
har medført endringer for enkelte mottakere av tilskudd
i henhold til denne forskriften, og departementet vil følge
utviklingen nøye fremover. Når det gjelder spørsmålet
om etablering av landsdekkende dagsaviser på norsk og samisk,
vil dette være et budsjettspørsmål.
Ved fordelingen av overskuddet til Norsk Tipping AS
til idrettsformål i 2006, ble det avsatt 300 000
kroner til samisk idrett i 2006. Tilskuddet ble overført
til Sametinget, som er ansvarlig for den videre fordelingen av midlene
i tråd med målsettingen for tilskuddet.
Formålet med tilskuddet til samisk
idrett er å støtte opprettholdelse og videreutvikling
av de særegne samiske idrettsaktiviteter som er en del
av tradisjonell samisk kultur. Tilskuddet skal primært
benyttes til aktiviteter rettet mot barn (6-12 år) og ungdom
(13-19 år).
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er svært viktig
at statusen til det samiske språket blir hevet, at språket
bevares for framtida og at det sikres utviklingsmuligheter. Språket
er et av de mest grunnleggende elementer i samisk kultur, og et
levende språk forutsetter at det kan være i aktiv
bruk i den samiske befolkningen både i hjemmet og i det
offentlige rom. Flere kommuner utreder muligheten for å bli
innlemmet i forvaltningsområdet for samisk språk.
I dag består forvaltningsområdet av 7 kommuner
og 3 fylkeskommuner.
Flertallet ser det som svært
positivt at Sametinget har et mål om å opprette
samiske språksentre spesielt i de sør-samiske
områdene hvor språket i dag står svakt. Det
er et stort behov for slike tiltak, skal det sør-samiske
språket kunne bevares og videreutvikles i framtida.
Samiske språk har i liten grad utviklet
moderne ord og uttrykk. Det er et behov for at det samiske språket skal
kunne brukes innen stadig flere fagområder. Flertallet mener
derfor at økte ressurser til et kontinuerlig terminologiarbeid
er viktig.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er et nasjonalt ansvar at
den samiske kulturen bevares og sikres utviklingsmuligheter. Det
er derfor behov for at bevilgninger til dette formålet
sikres også i framtiden. Det er viktig at bevilgningene
til samiske kulturinstitusjoner er tilstrekkelige slik at disse
kan utbygges og vedlikeholdes. Det er positivt at byggingen av Østsamisk
museum vil bli igangsatt i 2007. Det er også et stort behov
for at prosjektene ved Aja samiske senter i Kåfjord, Saemien Sijte
i Snåsa og kunstmuseet i Karasjok nå blir realisert.
Det er uholdbart i lengden at verdifull samisk kunst skal stå lagret
i en kjeller ved Samiid Vuorka Davvirat i Karasjok.
Store deler av det samiske verdigrunnlaget er
fra gammelt av og fram til i dag knyttet til et liv i nær
tilknytning til naturen. Samtidig har det samiske samfunnet i stor
grad tilpasset seg dagens kunnskaps- og informasjonssamfunn.
Flertallet ser det som naturlig
at også Sametinget skal kunne delta i det nordiske samarbeidet
om bergkunst. Bergkunst er en viktig del av den samiske forhistorien
og er et viktig felt innenfor kulturminneforvaltningen. Flertallet ser
også behovet for at det blir satset mer på bevaring
av ulike kulturminner i de sjøsamiske områdene.
Flertallet mener også at
samiske teater og festivaler er viktige arenaer for den samiske
kunsten og kulturen - og utgjør viktige møteplasser
for den samiske befolkningen og andre. Som samisk nasjonalteater
er det svært viktig at Beaivvas Sami Teahter får
bedre forhold å arbeide under, og et eget teaterbygg bør
derfor være målet. I 2005 har Sametinget bidratt
til gjennomføring av et forprosjekt til et teaterbygg for
Beaivvas Sami Teahter.
Finansiering av samisk skjønnlitteratur
har lenge vært i en vanskelig situasjon. Flertallet mener departementet
og Sametinget bør se nærmere på denne saken.
Mange litteraturprosjekt må i dag vente i årevis før
de kan realiseres.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener at det nå er på høy
tid at landsdekkende samiske dagsaviser både på samisk
og norsk blir en realitet. Flertallet har merket
seg at bl.a. flertallet i ulike kommunalkomiteer de fire siste årene
har fremhevet det sterke ønsket og det store behovet som
er i det samiske samfunnet for landsdekkende samiske dagsaviser
både på samisk og norsk. Det er helt avgjørende
for informasjonsformidling, identitetsutvikling og demokratiet i
det samiske samfunnet at det nå blir gitt rammebetingelser
for dette.
Bakgrunnen for at det er et så stort
behov for landsdekkende samiske aviser både på norsk
og samisk, er slik Sametingets medieundersøkelse fra 2000
viser. Om lag halvparten av velgerne ved valg til Sametinget forstår
av ulike grunner ikke samisk, og om lag halvparten av de som snakker
samisk, kan av ulike grunner ikke lese samisk. Opp mot 3/4
av Sametingets velgere er derfor helt avhengig av at skriftlig informasjon
er tilgjengelig på norsk, dersom de skal kunne forstå innholdet
i det de leser.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.14.2.
Sametinget har vært representert i
Havressurslovutvalget som fremla sin innstilling i juni 2005, og
møter fast i Reguleringsrådet (Fiskeri- og kystministerens rådgivende
utvalg i reguleringssaker).
I meldingen redegjøres det for møter
mellom representanter fra Sametinget og Fiskeri- og kystdepartementets
politiske ledelse.
Sametinget var også representert i
den norske delegasjon i Den blandete norsk-russiske fiskerikommisjons 34.
sesjon i Kaliningrad i Russland, 24.-29. oktober 2005.
Departementet gjennomførte i januar
2006 konsultasjoner med Sametinget om prosedyrer for regulære, årlige
konsultasjoner i forbindelse med fastsettelse av deltakerreguleringer
og reguleringsforskrifter i fisket.
Fiskeri- og kystdepartementet har også gjennomført konsultasjoner
med Sametinget og Finnmark fylkeskommune om mandat m.m. for utredningen
om samer og andres rett til fiske i havet utenfor Finnmark.
Utvalget som skal utrede dette ble nedsatt 30. juni 2006.
Utredningen skal være ferdig innen utgangen av 2007.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser fram til framleggelsen av utredningen
om samers og andres rett til fiske i havet utenfor Finnmark. Dette
er en oppfølging av vedtak fattet av Stortinget under behandling
av finnmarksloven den 6. juni 2005. Det er viktig at ressursgrunnlaget i
de sjøsamiske kyst- og fjordområdene blir sikret
for framtiden.
Flertallet er enig med Sametinget
i at forskning på kongekrabbeinvasjonen i kyst- og fjordområdene
i Finnmark må ha høy prioritet. Det er derfor
viktig at dagens og framtidens forvaltning av kongekrabben nå er
under utredning. Kongekrabben har hatt og har store negative konsekvenser
for fiskerne i de samiske kyst- og fjordområdene.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.14.3.
Arbeidet med å sikre grunnlaget for
en bærekraftig reindrift er en kontinuerlig prosess som
også innebærer at utviklingen i næringen
må følges nøye. Nødvendige tiltak
må settes inn dersom det viser seg at reindriftens biologiske
basis i alvorlig grad er truet.
Landbruks- og matdepartementet legger vekt på gode
konsultasjonsprosesser i forhold til Sametinget og reindriftsnæringen.
I forbindelse med det pågående arbeidet med revisjon
av reindriftsloven er konsultasjonene i gang, og det har vært
avholdt flere møter med Sametinget og Norske Reindriftsamers
Landsforbund.
Landbruks- og matdepartementet har nå tatt
fatt på et omfattende arbeid med det siktemål å legge
et bedre grunnlag for en helhetlig arealpolitikk i forhold til reindriften.
For øvrig vil departementet se nærmere på den problemstillingen
Sametinget reiser i tilknytning til avtaler mellom reinbeitedistrikter
og utbyggerinteresser om avståelse av beitebruk, for eksempel
ved etablering av vindmølleparker.
Forhandlingene med Sverige om en ny reinbeitekonvensjon
er tatt opp igjen etter at de to land ble enige om et nytt felles
mandat for videre forhandlinger.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser på reindrifta som
en viktig bærebjelke i den samiske kulturen. Den står
i en særstilling i forhold til samisk kultur og næringsliv.
Det er derfor svært viktig å sikre beitegrunnlaget
for en bærekraftig reindriftsnæring også i
framtida. Flertallet har merket seg at Landbruksdepartementet
nå vil se nærmere på avtaler som inngås
mellom reinbeitedistrikter og utbyggerinteresser om avståelse
av beiteland, f.eks. ved etablering av vindmølleparker.
Så lenge arealgrunnlaget for næringa stadig innskrenkes,
blir det også vanskelig å bli à jour
med reintalltilpasningen.
Flertallet mener også at
det er viktig at departementet gjennomfører gode konsultasjonsprosesser
med så vel Sametinget som reindriftsnæringa i
saker som er av stor betydning for næringa.
Flertallet mener dessuten at
reindriftsnæringa må få de samme avgiftsfordeler
ved investering og bruk av driftsmidler i næringa som det
andre primærnæringer har. Det er også viktig
at skattemessige forhold ved avvikling slår likt ut for
de ulike primærnæringene.
Flertallet mener det er viktig å legge
til rette slik at livskraftige reindrifts-, fiskeri-, landbruks-
og kombinasjonsnæringer kan opprettholdes og utvikles i
de samiske områdene. Virkemidlene må dessuten
være tilstrekkelige slik at bl.a. duodji, innlandsfiske
og andre utmarksnæringer sikres utviklingsmuligheter.
Flertallet mener at det er svært
viktig at forhandlingene med Sverige om en ny reinbeitekonvensjon
blir sluttført. Det er behov for å komme fram
til akseptable og snarlige løsninger om den geografiske
reguleringen av reindrifta i grenseområdene mellom Sverige
og Norge.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.14.1.
Sametinget omtaler de pågående
WTO-forhandlingene. Landbruks- og matdepartementet viser til at
det arbeides kontinuerlig med å oppnå et forhandlingsresultat
som sikrer grunnlag for et aktivt landbruk over hele landet. Når
et forhandlingsresultat foreligger, vil politikken bli tilpasset
og virkemidlene endret slik at målene i landbrukspolitikken
kan nås. Sametinget tar opp kvoteordningen for melk og
er opptatt av å få tilført økte
melkekvoter til samiske områder. Landbruks- og matdepartementet
viser til at partene under årets jordbruksoppgjør,
som et tiltak for å styrke kumelkproduksjonen i Finnmark,
ble enige om at det avsettes en kvoteramme på 1 million
liter øremerket til melkeproduksjonen i fylket.
Sametinget har påpekt at institusjonen
må trekkes inn i de årlige jordbruksforhandlingene
på et mye tidligere tidspunkt enn tidligere. Landbruks-
og matdepartementet viser til møte 22. april 2004
med representanter for Sametinget der det var enighet om å arrangere
et møte mellom Sametinget og departementet i forkant av hvert
jordbruksoppgjør. Tidspunktet for et slikt møte kan
tilpasses ønsker fra Sametinget.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig at vi bidrar
til å sikre grunnlaget for et robust jordbruk også i
de samiske områdene i landet. Jordbruk er også en
viktig samisk næring. Dessverre har veldig mange gårdsbruk blitt
lagt ned i disse områdene de siste årene. Det
må dessuten settes søkelys på rekrutteringen
til jordbruket. Det er nødvendig med tiltak for å gjøre
det mer attraktivt for unge å ta over gårdsbruk.
En ytterligere reduksjon av melkekvotene vil kunne undergrave det samiske
jordbruket.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.4.2.
Det pågår konsultasjoner mellom
Miljøverndepartementet og Sametinget om retningslinjer
for verneplanarbeidet i samiske områder. Retningslinjene
skal ligge innenfor rammen av den generelle konsultasjonsavtalen.
Sametinget har bedt om at det ikke settes i gang nye verneplansaker
etter naturvernloven før slike retningslinjer foreligger.
Miljøverndepartementet har tatt dette synspunktet til etterretning,
men vil samtidig legge vekt på at arbeidet med nye retningslinjer
ikke i unødvendig grad forhindrer fremdriften i arbeidet
med verneplaner i samiske områder.
Planlovutvalget har i sin utredning NOU 2003:14 Bedre
kommunal og regional planlegging etter plan- og bygningsloven drøftet
og foreslått visse lovbestemmelser for å fremme
samiske hensyn og interesser i samfunns- og arealplanleggingen.
Utvalgets forslag vil bli vurdert i forbindelse med en lovproposisjon
for en ny plandel av plan- og bygningsloven.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.4.5.
Miljøverndepartementet gjennomfører årlige
møter med NRL der rovvilt og eventuelt andre aktuelle spørsmål
drøftes. Videre vil det årlig bli vurdert felling
av jerv ved uttak fra medio mars og utover, parallelt med registrering
og dokumentasjon av lokaliteter. I løpet av 2006 foretas
en gjennomgang av fylkesmennenes skjønnutøvelse
i forhold til erstatning for udokumenterte tap for å sikre
mest mulig likebehandling mellom fylkene.
I tråd med anmodningen fra Sametinget
er budsjettet til registrering og metodeutvikling i det nasjonale
overvåkingsprogrammet for rovvilt øket betydelig
fra 2005 til 2006.
Sametinget har fått direkte oppnevningsmyndighet til
de regionale rovviltnemndene i områder der det er samiske
interesser. Sametinget har fast plass i Kontaktutvalget for rovviltforvaltning.
Sametinget ble også trukket aktivt inn i forbindelse med
utviklingen av ny rovviltpolitikk i tilknytning til utarbeidelsen
av St.meld. nr. 15 (2003-2004).
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.15.
Tradisjonelle samiske næringsinteresser
er tilgodesett gjennom gjeldende motorferdsellov § 4
første ledd bokstav c som tillater motorferdsel i forbindelse
med nødvendig transport til faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks-
og reindriftsnæringen.
Departementet viser til gjennomførte
forsøk etter forsøksloven med forvaltningsordning
for motorferdsel i utmark. Erfaringene fra dette forsøket
inngår i MoSa-prosjektet der også Sametinget deltar.
MoSa avsluttes i 2006. Erfaringene fra forsøkskommunene og
MoSa-prosjektet vil danne grunnlag for vurdering av om dagens regelverk
skal endres og hvilke endringer som eventuelt er aktuelle.
Kommunal- og regionaldepartementet har i 2005
tildelt 400 000 kroner til Samisk høgskole - Nordisk samisk
institutt til et prosjekt som skal dokumentere og frembringe ny
og relevant kunnskap med utgangspunkt i tradisjonelle kunnskaper
innen natur-, ressurs- og arealforvaltning og utøvelse
av reindriftsnæringen. Arbeids- og inkluderingsdepartementet
har i 2006 fulgt opp med ytterligere tilskudd til prosjektet.
Det vises til Sametingets årsmelding
2.5.1, siste avsnitt.
Sametinget og Finnmark fylkeskommune samarbeider
om geodata i Finnmark som en prøveordning i forhold til
Norge digitalt, og så vurderes en bredere tilknytning etter
hvert. Når det gjelder samiske stedsnavn, er det viktig
at Statens kartverk, Sametinget og stadnamnkonsulentene samarbeider
godt om navnsetting av stedsnavn på kart og i registre.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig at både
reindrifta og andre samiske interessers posisjon blir sikret i arealplanlegginga.
Flertallet mener det er viktig
at Sametinget har reell innflytelse på den overordnede
rovdyrpolitikken i de samiske områdene. Store rovdyrtap
fører til svekket bærekraft både for
jordbruk og reindrift i disse områdene.
Flertallet mener at motorisert
ferdsel i utmark må reguleres, men det er også viktig å ta
hensyn til at aktiv bruk av utmark og høsting av utmarksressurser
står sentralt i den samiske kulturutøvelsen og
levesettet, og at dette er viktige inntektskilder for mange.
Flertallet mener det er positivt
at det nå har pågått konsultasjoner mellom
Miljøverndepartementet og Sametinget om retningslinjer
for verneplanarbeid i de samiske områdene. Det har tidligere
vært en rekke verneprosesser i samiske områder
uten at det har vært etablert enighet om retningslinjene
for verneprosessene i disse områdene.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.13.
Miljøverndepartementet opprettet i
2005 en gruppe i samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
Riksantikvaren og Sametinget som tar sikte på en avklaring
av den framtidige samiske kulturminneforvaltningen i løpet
av inneværende år, eller tidlig i 2007.
Sametinget forvalter en tilskuddsordning på 2
mill. kroner som er finansiert av Miljøverndepartementet. Tilskuddet
skal ivareta de overordnende kulturminnefaglige hensyn i arbeidet
med samiske kulturminner og kulturmiljøer og i hovedsak
nyttet til større vedlikeholds- og restaureringsarbeid.
Det er behov for bedre og mer kompetanse når
det gjelder samisk bygningsvern. Riksantikvaren tildelte derfor
500 000 kroner til Sametinget for å styrke bygningsvernet
og kompetanseoppbyggingen innenfor dette feltet.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er behov for å vise samisk
bygningsvern større oppmerksomhet. Dette for å sikre
at verdier ikke går tapt for ettertida og for å forhindre
ytterligere forfall.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.4, siste avsnitt.
Nærings- og handelsdepartementet (NHD)
har avholdt konsultasjoner med Sametinget om forskrift om forhøyet
grunneieravgift for gruver på Finnmarkseiendommens grunn.
Det har også vært gjennomført
møter mellom Bergvesenet og Sametinget.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil framheve at de samiske samfunn
må sikres grunnlag for ei bærekraftig utvikling
i framtida. Det er derfor viktig at såvel Sametinget som andre
berørte samiske interesser konsulteres i denne sammenheng.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.4.2.
Reindriftsinteressene ivaretas i konsesjonsbehandlingen
av vindkraftanlegg ved at reindriften er et tema under konsesjonsbehandlingen
med konsekvensutredning (KU). I tillegg er reindrift et eget vurderingstema i
de tematiske konfliktvurderingene av vindkraft, som inngår
i grunnlaget for konsesjonsbehandlingen.
I løpet av det siste året
har Reindriftsforvaltningen foretatt konfliktvurderinger av alle
konsesjonssøkte og meldte prosjekter med mulig konflikt
med reindrift. Resultatet av konfliktvurderingene var på høring
våren 2006. Konfliktvurderingene ble også sendt
på høring til Sametinget. I høringen
fikk høringspartene mulighet til å vurdere metodikken
bak konfliktvurderingene, og til å uttale seg om flere
prosjekter i sammenheng. Med bakgrunn i høringsuttalelsene
iverksettes en evaluering av de tematiske konfliktvurderingene høsten
2006.
I saker om vindraftutbygginger som direkte berører samiske
interesser har Sametinget og eventuelle øvrige samiske
interesser også en rett til å bli konsultert,
jf. konsultasjonsavtalen med Sametinget og veilederen til denne.
Regjeringen arbeider nå også med å utarbeide
retningslinjer for planlegging og lokalisering av vindkraftanlegg.
Samiske interesser, herunder statlige myndigheters konsultasjonsplikt
overfor Sametinget og eventuelle øvrige samiske interesser,
vil bli omtalt i retningslinjene. Det tas sikte på å ha
retningslinjene klare for høring i løpet av høsten
2006.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er nødvendig
at samiske interesser og spesielt reindriftsnæringa, blir konsultert
i forbindelse med konsesjonsbehandling av vindkraftanlegg. For de
samiske samfunn er det et stort problem når for eksempel
bruksrettigheter til beiteland blir solgt videre til etablering
av vindmølleparker. Dette er beitegrunnlaget for en
næring som skal være med og sikre en videreføring
av den samiske kulturen og språket til kommende generasjoner.
Det er derfor avgjørende at det ikke igangsettes store
vindkraftprosjekter med tilhørende infrastruktur som anleggsveier og
linjetraseer, før samiske interesser er konsultert i slike
saker.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.4.3.
Petroleumsvirksomhet i Barentshavet kan få direkte betydning
for samiske interesser, særlig ved ilandføringen
av olje og gass fra denne virksomheten. Det vil derfor kunne foreligge
konsultasjonsplikt i forbindelse med planlegging av slik virksomhet.
Olje- og energidepartementet vil videre konsultere Sametinget
ved konsesjonsbehandling av store energianlegg, deriblant vindkraft,
der dette følger av konsultasjonsprosedyrene.
I henhold til gjeldende rett har staten eiendomsretten til
undersjøiske petroleumsforekomster og eksklusiv rett til
ressursforvaltningen, jf. petroleumsloven § 1-1. Petroleumsloven § 1-2
slår fast at petroleumsressursene skal forvaltes slik at
de kommer hele samfunnet til gode.
Regjeringen kan ikke se at det foreligger folkerettslige
forpliktelser i forhold til samene når det gjelder avkastningen
fra petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen. Dette
gjelder også spørsmålet om opprettelsen
av et eventuelt urfolksfond.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig med konsultasjoner
med Sametinget i forbindelse med planlegging av eventuelle ilandføringer
av olje og gass fra Barentshavet. Det er også av avgjørende
betydning at vi har en oljevernberedskap som er i stand til å takle
eventuelle ulykker under de tøffe klimatiske forholdene
som er i dette området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
uenige når Sametinget i årsmeldingen for 2005
uttaler at olje- og gassressurser i Barentshavet utløser
særlige folkerettslige forpliktelser overfor det samiske
folk, og disse medlemmer vil derfor ikke støtte
et eventuelt samisk oljefond. Disse medlemmer viser
til at § 1 1 i petroleumsloven slår
fast at den norske stat har eiendomsrett til undersjøiske
petroleumsforekomster og eksklusiv rett til ressursforvaltning,
og § 1 2 der det slås fast at
petroleumsressursene skal komme samfunnet til gode. Det er helt
uakseptabelt at minoriteter skal få tilkjempe seg særrettigheter til
norske naturressurser, og det er ingen grunn til at samene skal
ha større rett til nordnorsk olje og gass enn etniske nordmenn
som beviselig har holdt til i Nord-Norge minst like lenge.
Disse medlemmer setter eiendomsretten
svært høyt, og er ikke enig med Sametingets uttalelser
i årsmeldingen om at det er et problem når det
oppstår et kommersielt marked for rettighetsoverdragelse
i form av kjøp og salg av rettigheter. Disse medlemmer mener
tvert imot at et fritt rettighetsmarked bidrar til økonomisk
vekst og riktig ressursallokering i samfunnet, og at Sametingets
forslag om isteden å benytte skjønnsmessige vurderinger
knyttet til nærhets- og avhengighetsprinsipper, kun er
egnet til å undergrave grunnleggende likebehandlingsprinsipper.
Det vises til Sametingets årsmelding
kapittel 2.5.3.
Arbeidet med å få utarbeidet
en erklæring om urfolks rettigheter innen FN gjorde betydelige
fremskritt i løpet av 2005.
Utenriksdepartementet har gitt støtte
til Sametingets deltakelse i disse forhandlingene.
Regjeringen arbeider med urfolksspørsmålene
i Barentsregionen særlig på to plan: Urfolkenes
mulighet til å delta og bli hørt i det omfattende
samarbeidet i regionen, og innhold i og iverksetting av tiltak for å bedre
deres livssituasjon, utdanning, helse mv. I dette arbeidet står
Sametinget og Samisk parlamentarisk råd sentralt.
Urfolksåret 2005 ga anledning til å sette
forsterket søkelys på saker hvor Barentssamarbeidet
har en funksjon i samspillet mellom lokalsamfunn, myndigheter og
samfunnsorganisasjoner i å nå de målsettinger
om bærekraftig utvikling også for urfolkene som
hele tiden har ligget til grunn for samarbeidet i regionen. De fleste tiltak
innenfor rammen av urfolksåret ble finansiert og gjennomført
på regionalt og lokalt plan. Målsettingen om resultatorientert
samarbeid gjenspeiles også i den nye handlingsplanen for
urfolkssamarbeidet i Barentsregionen som også har regjeringenes
oppmerksomhet.
I lys av Regjeringens nye nordområdesatsning
høsten 2005 ble det også lagt til rette for styrket
dialog og samvirke med nordnorske regionale myndigheter, og med
Sametinget.
Representanter fra urfolksorganisasjoner i Arktis
har siden opprettelsen av Arktisk Råd i 1996 hatt status som
"permanente deltagere" i samarbeidet. I praksis innebærer
dette tilnærmet fulle deltagerrettigheter med tale- og
forslagsrett, og plass ved bordet på linje med landene.
Urfolksorganisasjonene gir i sine innlegg høy
prioritet til arbeidet med bærekraftig utvikling og til ønske om
deltagelse i arktiske beslutningsprosesser. I praktisk arbeid har
de også viet stor interesse for forurensningsarbeidet gjennom
miljøovervåkningsprogrammet AMAP og arbeidet med
klimaendring ved klimastudien ACIA (Arctic Climate Impact Assessment).
Norge har en årlig bevilgning på 600 000
kroner til urfolksdeltagelse i Arktisk samarbeid. Midlene fordeles
i hovedsak mellom Samerådet og den russiske urfolksorganisasjonen
RAIPON.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at det i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 30 (2004-2005) var bred enighet
i Stortinget om at urfolksdimensjonen skal være en viktig
del av norsk nordområdepolitikk. Dette er helt i tråd
med det flertallet mener. Klimaendringene vi opplever
i de arktiske områdene og økt press på naturressursene,
vil få store konsekvenser for urfolk i nord. Det er derfor
viktig at Sametinget får en aktiv rolle i det
videre arbeidet med nordområdesatsingen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 7 (2006-2007) - om Sametingets virksomhet i 2005 - vedlegges protokollen.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 15. mai 2007
Tore Hagebakken
leder |
Vera Lysklætt
ordfører |