Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport av 21. juni 2002, og at Stortingets intensjoner følges korrekt opp av landets fylkesmenn."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Asmund Kristoffersen, Ann-Kristin Engstad, Tore Nordtun, Torny
Pedersen, Karin Yrvin og Terje Aasland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Heidi Sørensen og fra Senterpartiet, Ola Borten Moe,
viser til brev datert 24. april 2007 fra miljøvernminister
Helen Bjørnøy, som er vedlagt innstillingen. Flertallet har
for øvrig ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre,
Børge Brende, Ivar Kristiansen, fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Holten Hjemdal og fra Venstre, lederen
Gunnar Kvassheim, viser til at bruk av beltevogn i Norge
er av meget begrenset omfang. Disse medlemmer har
merket seg at bruk av beltevogner til persontransport, som følge
av ny lov om yrkestransport som trådte i kraft 1. januar
2003, utilsiktet ble forbudt. Disse medlemmer viser
til at formålet med den nye lov om yrkestransport ikke
var å begrense bruk av beltevogn til persontransport.
Lovforbudet mot bruk av beltevogn til persontransport
har særlig berørt driften ved Høvringen
Høgfjellshotell, som er avhengig av å kunne transportere skiturister
med beltevogn i vintersesongen. Disse medlemmer viser
til at det har vært bred enighet på Stortinget
om at det bør være anledning til å kjøre
skiturister på Høvringen som tidligere, før
den nye loven trådte i kraft.
Disse medlemmer viser til at
tidligere miljøvernminister Knut Arild Hareide i regjeringen
Bondevik II fastsatte en forskrift som åpnet for bruk av
beltevogn som tidligere på Høvringen. Fylkesmannen
i Oppland har derimot gitt adgang til bruk kun frem til 2. påskedag.
I år med tidlig påske betyr dette en vesentlig kortere
vintersesong for reiselivsbedrifter på Høvringen.
Dette er ikke tilfredsstillende for reiselivsbedrifter på Høvringen,
og bryter med hva Stortingets flertall mente.
Disse medlemmer viser til at
det aldri var meningen med den nye loven om yrkestransport at bruk
av beltevogn til persontransport skulle bli berørt, og
at de konsekvenser loven har fått for denne virksomheten
er helt utilsiktet. Disse medlemmer mener derfor
at Regjeringen må sørge for at disse innskrenkninger
fjernes, slik at det blir de samme regler for persontransport med
beltevogn som før den nye loven om yrkestransport trådte
i kraft. Disse medlemmer kan ikke se at det har skjedd
noen endringer etter at loven om yrkestransport trådte
i kraft, som skulle tilsi en mer restriktiv holdning til denne typen virksomhet.
Disse medlemmerfremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart
sikre at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte
som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport
av 21. juni 2002."
Disse medlemmer viser til at
forslaget som reises i Dokument nr. 8:60 (2006-2007) går
ut på å be Regjeringen gjøre de nødvendige
forskriftsendringer slik at Stortingets intensjon om at den generelle
adgangen til å kjøre beltevogn ikke skal kunne
innskrenkes i forhold til før lov om yrkestransport trådte
i kraft 1. januar 2003, klart presiseres. Dette er ikke å gripe inn
i enkeltsaker.
Disse medlemmerfinner
statsrådens konklusjon i brev av 24. april 2007
selvmotsigende. Stortingets intensjoner fra behandlingen av Dokument
nr. 8:56 (2004-2005) var at driften av beltevogntransport for turister
inn i Høvringen skulle få fortsette som før. Driften
har foregått i 50 år, og det dreier seg om kjøring på vei
som ellers kunne vært brøytet og gjort tilgjengelig
for personbiltrafikk. Når denne driften av beltevogn ikke
lenger får holde på til 20. april, men
nå bare til 2. påskedag, uavhengig av når
påsken kommer, så er ikke det å videreføre
driften slik den var før innføringen av lov om
yrkestransport av 21. juni 2003.
Disse medlemmer stiller også spørsmålstegn om
hvorfor denne nye beregningsmetoden er tatt i bruk all den tid det
er villreinens kalvingsområder som skulle beskyttes. Disse
medlemmer kan ikke skjønne hvorfor villreinens
behov for beskyttelse mot motorferdsel er avhengig av påskefeiringen.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre
at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte
som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport
av 21. juni 2002.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:60 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Thore A. Nistad om bruk av beltevogn til persontransport - vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets energi-
og miljøkomite av forslag om å bruk av beltebil
til persontransport.
Miljøverndepartementet fastsatte 7.
november 2005 forskrift om tillatelse til bruk av beltebil, jf vedlegg
1. Formålet med forskriften var ikke å tillate
motorferdsel i utmark i større grad enn tidligere, men å muliggjøre rutetransport
med beltebil i samme grad som før ikrafttredelsen av den
nye yrkestransportloven.
Forskriftens § 1 gir fylkesmannen myndighet
til å tillate bruk av beltebil i de tilfelle der det tidligere
har vært drevet rutetransport med beltebil etter løyve
med hjemmel i tidligere samferdselslov av 4. juni 1976 nr 3. Det
fremgår både av ordlyden og av kommentarene til bestemmelsen
at den gir fylkesmannen anledning til å gi adgang til bruk
av beltebil, men pålegger ingen plikt til å gi
slik tillatelse, jf vedlegg 1 og 2. Ved vurderingen av om det skal
gis tillatelse vil det blant annet være naturlig å legge
vekt på den tradisjonelle bruk av beltebil i området,
hensynet til villreinen, den samlede miljø- og støybelastning
samt hensynet til andre brukerinteresser.
Også etter den tidligere samferdselslov
av 4. juni 1976 nr 3 var rutetransport med beltebil avhenging av at
det ble gitt løyve. Hvorvidt løyve skulle gis
var overlatt til fylkeskommunen som også kunne sette vilkår for
transporten blant annet med hensyn til rutetider, trase, stoppesteder,
betaling m.m. Løyvet skulle i henhold til loven tidsbegrenses.
Etter min vurdering har departementet ved å fastsette forskrift
om tillatelse til bruk av beltebil imøtekommet Stortingets
synspunkter under behandlingen av Dok. 8:56 (2004-2005).
Reiselivsbedriftene på Høvringen
har fått tillatelse av fylkesmannen til bruk av beltebil
etter forskriftens § 1 for en periode på tre år.
Ved fylkesmannens vurdering av om det skulle gis slik tillatelse
var det næringsinteressene som sto opp i mot hensynet til
villreinen. Den lange tradisjonen for bruk av beltebil på Høvringen
samt hensynet til reiselivsbedriftene førte til at tillatelse
ble gitt. Ut i fra hensynet til villreinen – som trenger
uforstyrrede beiteområder og ro i forkant av kalvingen – ble
imidlertid tidsrommet for bruk av beltebil begrenset til 2. påskedag
og ikke til 20. april som reiselivsbedriftene ønsket. Til
orientering har Direktoratet for naturforvaltning stadfestet fylkesmannens vedtak
etter klage fra reiselivsbedriftene.
Forslaget fra stortingsrepresentantene Ketil
Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Thore A. Nistad
innebærer i realiteten at Stortinget anmodes om å fatte
enkeltvedtak i en sak hvor myndigheten i henhold til lov og forskrift
er lagt til et underordnet forvaltningsorgan. Etter departementets
vurdering er dette ikke i tråd med vanlig forvaltningspraksis.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 16. mai 2007
Gunnar Kvassheim
leder |
Ivar Kristiansen
ordfører |