Innstilling fra energi- og miljøkomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Thore A. Nistad om bruk av beltevogn til persontransport

Til Stortinget

Sammendrag

Følgende forslag fremmes i dokumentet:

"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport av 21. juni 2002, og at Stortingets intensjoner følges korrekt opp av landets fylkesmenn."

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Asmund Kristoffersen, Ann-Kristin Engstad, Tore Nordtun, Torny Pedersen, Karin Yrvin og Terje Aasland, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen og fra Senterpartiet, Ola Borten Moe, viser til brev datert 24. april 2007 fra miljøvernminister Helen Bjørnøy, som er vedlagt innstillingen. Flertallet har for øvrig ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen, Tord Lien, Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge Brende, Ivar Kristiansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser til at bruk av beltevogn i Norge er av meget begrenset omfang. Disse medlemmer har merket seg at bruk av beltevogner til persontransport, som følge av ny lov om yrkestransport som trådte i kraft 1. januar 2003, utilsiktet ble forbudt. Disse medlemmer viser til at formålet med den nye lov om yrkestransport ikke var å begrense bruk av beltevogn til persontransport.

Lovforbudet mot bruk av beltevogn til persontransport har særlig berørt driften ved Høvringen Høgfjellshotell, som er avhengig av å kunne transportere skiturister med beltevogn i vintersesongen. Disse medlemmer viser til at det har vært bred enighet på Stortinget om at det bør være anledning til å kjøre skiturister på Høvringen som tidligere, før den nye loven trådte i kraft.

Disse medlemmer viser til at tidligere miljøvernminister Knut Arild Hareide i regjeringen Bondevik II fastsatte en forskrift som åpnet for bruk av beltevogn som tidligere på Høvringen. Fylkesmannen i Oppland har derimot gitt adgang til bruk kun frem til 2. påskedag. I år med tidlig påske betyr dette en vesentlig kortere vintersesong for reiselivsbedrifter på Høvringen. Dette er ikke tilfredsstillende for reiselivsbedrifter på Høvringen, og bryter med hva Stortingets flertall mente.

Disse medlemmer viser til at det aldri var meningen med den nye loven om yrkestransport at bruk av beltevogn til persontransport skulle bli berørt, og at de konsekvenser loven har fått for denne virksomheten er helt utilsiktet. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringen må sørge for at disse innskrenkninger fjernes, slik at det blir de samme regler for persontransport med beltevogn som før den nye loven om yrkestransport trådte i kraft. Disse medlemmer kan ikke se at det har skjedd noen endringer etter at loven om yrkestransport trådte i kraft, som skulle tilsi en mer restriktiv holdning til denne typen virksomhet.

Disse medlemmerfremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport av 21. juni 2002."

Disse medlemmer viser til at forslaget som reises i Dokument nr. 8:60 (2006-2007) går ut på å be Regjeringen gjøre de nødvendige forskriftsendringer slik at Stortingets intensjon om at den generelle adgangen til å kjøre beltevogn ikke skal kunne innskrenkes i forhold til før lov om yrkestransport trådte i kraft 1. januar 2003, klart presiseres. Dette er ikke å gripe inn i enkeltsaker.

Disse medlemmerfinner statsrådens konklusjon i brev av 24. april 2007 selvmotsigende. Stortingets intensjoner fra behandlingen av Dokument nr. 8:56 (2004-2005) var at driften av beltevogntransport for turister inn i Høvringen skulle få fortsette som før. Driften har foregått i 50 år, og det dreier seg om kjøring på vei som ellers kunne vært brøytet og gjort tilgjengelig for personbiltrafikk. Når denne driften av beltevogn ikke lenger får holde på til 20. april, men nå bare til 2. påskedag, uavhengig av når påsken kommer, så er ikke det å videreføre driften slik den var før innføringen av lov om yrkestransport av 21. juni 2003.

Disse medlemmer stiller også spørsmålstegn om hvorfor denne nye beregningsmetoden er tatt i bruk all den tid det er villreinens kalvingsområder som skulle beskyttes. Disse medlemmer kan ikke skjønne hvorfor villreinens behov for beskyttelse mot motorferdsel er avhengig av påskefeiringen.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sikre at bruk av beltevogn til persontransport blir tillatt på samme måte som før ikrafttredelsen av den nye loven om yrkestransport av 21. juni 2002.

Komiteens tilrådning

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:60 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Thore A. Nistad om bruk av beltevogn til persontransport - vedlegges protokollen.

Vedlegg: Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 24. april 2007

Vedrørende Dokument nr 8:60 (2006-2007) om bruk av beltebil til persontransport

Jeg viser til oversendelse fra Stortingets energi- og miljøkomite av forslag om å bruk av beltebil til persontransport.

Miljøverndepartementet fastsatte 7. november 2005 forskrift om tillatelse til bruk av beltebil, jf vedlegg 1. Formålet med forskriften var ikke å tillate motorferdsel i utmark i større grad enn tidligere, men å muliggjøre rutetransport med beltebil i samme grad som før ikrafttredelsen av den nye yrkestransportloven.

Forskriftens § 1 gir fylkesmannen myndighet til å tillate bruk av beltebil i de tilfelle der det tidligere har vært drevet rutetransport med beltebil etter løyve med hjemmel i tidligere samferdselslov av 4. juni 1976 nr 3. Det fremgår både av ordlyden og av kommentarene til bestemmelsen at den gir fylkesmannen anledning til å gi adgang til bruk av beltebil, men pålegger ingen plikt til å gi slik tillatelse, jf vedlegg 1 og 2. Ved vurderingen av om det skal gis tillatelse vil det blant annet være naturlig å legge vekt på den tradisjonelle bruk av beltebil i området, hensynet til villreinen, den samlede miljø- og støybelastning samt hensynet til andre brukerinteresser.

Også etter den tidligere samferdselslov av 4. juni 1976 nr 3 var rutetransport med beltebil avhenging av at det ble gitt løyve. Hvorvidt løyve skulle gis var overlatt til fylkeskommunen som også kunne sette vilkår for transporten blant annet med hensyn til rutetider, trase, stoppesteder, betaling m.m. Løyvet skulle i henhold til loven tidsbegrenses.

Etter min vurdering har departementet ved å fastsette forskrift om tillatelse til bruk av beltebil imøtekommet Stortingets synspunkter under behandlingen av Dok. 8:56 (2004-2005).

Reiselivsbedriftene på Høvringen har fått tillatelse av fylkesmannen til bruk av beltebil etter forskriftens § 1 for en periode på tre år. Ved fylkesmannens vurdering av om det skulle gis slik tillatelse var det næringsinteressene som sto opp i mot hensynet til villreinen. Den lange tradisjonen for bruk av beltebil på Høvringen samt hensynet til reiselivsbedriftene førte til at tillatelse ble gitt. Ut i fra hensynet til villreinen – som trenger uforstyrrede beiteområder og ro i forkant av kalvingen – ble imidlertid tidsrommet for bruk av beltebil begrenset til 2. påskedag og ikke til 20. april som reiselivsbedriftene ønsket. Til orientering har Direktoratet for naturforvaltning stadfestet fylkesmannens vedtak etter klage fra reiselivsbedriftene.

Forslaget fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Tord Lien, Torbjørn Andersen og Thore A. Ni­stad innebærer i realiteten at Stortinget anmodes om å fatte enkeltvedtak i en sak hvor myndigheten i henhold til lov og forskrift er lagt til et underordnet forvaltningsorgan. Etter departementets vurdering er dette ikke i tråd med vanlig forvaltningspraksis.

Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 16. mai 2007

Gunnar Kvassheim

leder

Ivar Kristiansen

ordfører