Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
sak om å gi kommunene adgang til å forvalte lov
om motorferdsel i utmark."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen, Tore Nordtun, Torny Pedersen,
Karin Yrvin og Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn
Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Børge
Brende og Ivar Kristiansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi Sørensen,
fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten Hjemdal, fra Senterpartiet,
Ola Borten Moe, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim,
viser til at forsøket med motorferdsel i utmark startet
i 2001. Åtte forsøkskommuner fikk anledning til å gjennomføre
en planbasert kommunal forvaltningsordning.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at forsøket
skulle ha en varighet på tre år og at det senere
er blitt forlenget. For å få et enda bredere vurderingsgrunnlag
ble prosjektet MoSa (Motorferdsel og samfunn) satt i gang. Både
forsøket og prosjektet er avsluttet, men sju av forsøkskommunene
viderefører forsøksordningen.
Flertallet viser til vedlagt
brev datert 30. mars 2007 fra miljøvernminister
Helen Bjørnøy, der saksgangen fram til framlegg
i Stortinget er beskrevet.
Flertallet er kjent med at kommunene
trenger tid til å innarbeide motorferdsel i kommunale planer. Flertallet mener
derfor at det haster å få eventuelle lovendringer
på plass.
Flertallet vil be Regjeringen
om at eventuelle lovendringer kommer til Stortinget så tidlig
som mulig i 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
merknad og forslag i Innst. S. nr. 148 (2005-2006), der det heter:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at forsøksprosjektet
med utvidet selvstyre i 8 kommuner nå er avsluttet og evaluert,
og mener at resultatet fra dette prosjektet må forelegges
for Stortinget, sammen med resten av prosjektet "Motorferdsel og
samfunn".
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme sak om ferdigstillelsen
av "Miljø og samfunn" (MoSa)-prosjektet, inkludert evaluering
av forsøksprosjektet med utvidet kommunalt selvstyre innen
motorferdsel i utmark i 8 utvalgte kommuner, og fremme denne for
Stortinget senest våren 2007.""
Disse medlemmer registrerer at
statsråden i brev datert 30. mars 2007 til komiteen,
sier at eventuelle lovendringer vil bli forelagt Stortinget våren
2008. Disse medlemmer mener det er uheldig at et
forsøk med motorferdsel i utmark i åtte kommuner
som startet i 2001, først eventuelt vil bli ferdig behandlet syv år
etter oppstart.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forsøksordningen med kommunal forvaltning av lov
om motorferdsel i utmark er grundig evaluert, blant annet i de tre
rapportene 90, 91 og 99 fra Norsk institutt for naturforskning 2005.
I tillegg har Hattfjelldal kommune laget en egen evalueringsrapport "Forsøk
med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark".
Disse medlemmer viser til at
rapportene fra NINA påviser en rekke positive effekter
av prøveprosjekter. I mange av kommunene har det blitt
mindre ulovlig kjøring, mer taxi- og turistkjøring,
mindre kjøring i de mest sårbare områdene,
bedre kommunal planlegging og sterkere indrejustis i scootermiljøene. De
kommunene som har vært med i prosjektet, har hatt anledning
til å etablere både turistløyper og rekreasjonsløyper,
noe som har latt både tilreisende og lokalbefolkningen å komme
seg ut i marka. Ikke alle deltakerkommunene har etablert slike løyper.
Kommunenes ulike tilnærminger til rekreasjonsløyper
viser at det er gjort lokale tilpasninger til beste for det lokale
miljøet, fritidstilbudet og næringslivet. Disse
medlemmer peker på at alle kommunene har til felles
at det er bare marginale deler av kommunene som har blitt regulert med
mulighet for snøscootertrafikk i medhold av regelverket
for prøveprosjektet og det lokale planverket.
Disse medlemmer viser til at
evalueringen fra Hattfjelldal konkluderer med at:
"Resultatene av evalueringen av forsøket
viser at Hattfjelldal kommune har klart å oppfylle intensjonene gjennom
lokal forvaltning av motorferdsel loven. Med å begrense
omfanget av motorisert ferdsel … En forventer derfor at
erfaringene fra forsøket legger vekt på og resulterer
i en ny motorferdsellov som bygger på lokal forvaltning
og har ramme som åpner for kjøring i faste løyper
også til rekreasjon og friluftsliv."
Disse medlemmer peker på at
i kommunestyret i Hattfjelldal er 10 av 17 representanter medlemmer
av Arbeiderpartiet.
Med bakgrunn i nesten entydig positive erfaringer
fra forsøksprosjektet, er disse medlemmer skuffet over
at flertallet ikke tydelig signaliserer at regjeringen bør
legge frem forslag til endringer i lov om motorferdsel. Dette står
i sterk kontrast til uttalelser fra regjeringspartienes representanter
under Stortingets debatt 30. mai 2006 om å utvide
forsøksprosjektet. Det står også i motsetning
til Soria Moria-erklæringen som sier:
"… lokale og regionale folkevalgte organer
skal gis økt myndighet i naturforvaltningen."
Disse medlemmer peker på at
evalueringen av forsøksordningen ble fullført
i januar 2006, og at MoSa-prosjektet (Motorferdsel og Samfunn) ble avsluttet
i fjor høst. Flere grundige evalueringer har altså funnet
sted og en skulle tro at regjeringspartiene hadde fått
den informasjonen som skulle til for å se at loven bør
endres. Disse medlemmer mener at denne trege saksbehandlingsprosessen
fra Regjeringens side ikke kan være begrunnet i faglige
og praktiske årsaker, og frykter derfor at Regjeringen
ikke legger opp til å foreslå noen endringer i
loven som innebærer økt lokalpolitisk innflytelse.
Disse medlemmer tar opp forslaget
fremsatt i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres program hvor det fremgår at Høyre:
".... vil gi kommunene større frihet når
det gjelder regulering av snøscooterkjøring. Hensynet
til natur og miljø må sikres gjennom nasjonale
retningslinjer."
Disse medlemmer ser frem til
at departementet utformer endelige forskrifter som ivaretar begge
ovennevnte forhold.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen fremme sak om å gi
kommunene adgang til å forvalte lov om motorferdsel i utmark.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:45 (2006-2007) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Andersen, Øyvind Korsberg, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen om å overlate forvaltningen av motorferdselsloven til kommunene - vedlegges protokollen.
Jeg viser til oversendelse fra Stortingets energi-
og miljøkomite av forslag om å overlate forvaltningen
av motorferdselloven til kommunene.
Forsøket med alternativ forvaltingsordning
for motorferdsel i utmark og prosjektet "Motorferdsel og samfunn"
er avsluttet, og sluttrapporter er overlevert Direktoratet for naturforvaltning
som oppdragsgiver. Rapportene inngår som grunnlagsmateriale
i Direktoratet for naturforvaltning sitt arbeide med revisjon av motorferdselregelverket.
Etter planen skal Direktoratet sende et forslag
med eventuelle endringer i eksisterende lov/forskrift på høring
i løpet av våren. Direktoratet vil - når
høringen er avsluttet - sammenfatte høringsuttalelsene
og skal komme med en tilråding til departementet høsten
2007. Departementet avventer nå Direktoratets høringsforslag.
Når høringen er gjennomført og Direktoratets endelige
tilråding foreligger, vil departementet ta stilling til
eventuelle endringer i motorferdselregelverket. Eventuelle lovendringer
vil trolig kunne fremmes for Stortinget i 2008.
Forslaget forskutterer resultatet av Direktoratets pågående
revisjonsarbeid. Etter departementets vurdering er dette uheldig
og lite hensiktsmessig.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 16. mai 2007
Gunnar Kvassheim
leder |
Torny Pedersen
ordfører |