Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra
Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at etter
arbeidsmarkedsloven har alle arbeidssøkende rett til å få sine
behov for arbeidsmarkedstjenester vurdert ut fra den enkeltes situasjon. Arbeids-
og velferdsetaten skal spesielt legge til rette for økt
yrkesdeltakelse og inkludering i arbeidslivet for personer med redusert
arbeidsevne eller svak tilknytning til arbeidsmarkedet. Dette innebærer
at langtidsledige og innvandrere skal prioriteres på tiltak. Videre
er ungdom under 20 år garantert tiltaksplass samtidig som de øremerkede
tiltaksmidlene til yrkeshemmede skal sørge for individuelt
tilpassede og målrettede tilbud.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å gi en vurdering av hvorvidt resultatoppnåelsen
for disse gruppene er i tråd med Stortingets vedtak og
forutsetninger, og om det er etablert hensiktsmessige styringssystemer
for å oppnå ønskete resultater for prioriterte
arbeidssøkere.
Komiteen legger til grunn at
omleggingen fra Aetat til Arbeids- og velferdsetaten fører
til at tiltak for å få prioriterte arbeidssøkergrupper
i jobb vil bli undergitt særlig vurdering og anser Riksrevisjonens
rapport som et viktig bidrag i den forbindelse.
Komiteen har merket seg at undersøkelsen
viser at en stor andel langtidsledige og ferdig attførte
ikke følges tilstrekkelig opp. Mer enn 44 prosent av dem
som var registrert i Aetats system, over 8 000 av de langtidsledige,
hadde ikke individuell oppfølgingssamtale i løpet
av 2005. Derved foreligger det ikke tilstrekkelig grunnlag for å slå fast
om de arbeidssøkende faktisk drev aktiv jobbsøking.
Komiteen konstaterer imidlertid
at departementet har innført en ny minimumsstandard som
tilsier at alle langtidsledige skal bli innkalt til individuell
samtale minimum hver tredje måned og at det fra 2007 innføres en
egen rapportering for 20-24-åringer som har vært ledige
i mer enn tre år.
Komiteen viser videre til at
undersøkelsen viste store fylkesvise variasjoner i andelen
av innvandrere og ferdig attførte som går over
i jobb. Ifølge Riksrevisjonen var forskjellene for store
til at de kan forklares med ulikheter i de lokale arbeidsmarkeder. Komiteen forutsetter
at det iverksettes målrettete tiltak for å bedre
tiltakstilbudet overfor disse gruppene.
Komiteen har særlig
merket seg manglende oppfølging av innvandreres rett og
plikt til opplæring i norsk og samfunnsfag, språktrening
og arbeidspraksis. Når bare 806 av de gjennomsnittlig 20 936
ordinære arbeidssøkerne med innvandrerbakgrunn
var deltakere i introduksjonsordningen for innvandrere, viser dette behov
for særlig oppfølging på dette området.
Svak språkkompetanse i norsk er ett
av flere hindre personer med innvandrerbakgrunn står overfor
i møte med arbeidsmarkedet. Komiteen har
merket seg at det ikke er foretatt noen kartlegging av hvor mange som
mangler nødvendig kunnskap til å fungere på en norsk
arbeidsplass og vil anta at en slik kartlegging vil være
formålstjenlig.
Komiteen registrerer at det er
en liten bedring i antall yrkeshemmede som kom over i jobb fra 2004
til 2005 og finner det positivt at den nasjonale handlingsplanen
for organisering av yrkesrettet attføring synes å ha
gitt resultater. Komiteen vil understreke viktigheten
av en ytterligere styrking av innsatsen på dette området.
Komiteen er videre tilfreds med
at ungdomsgarantien synes å bli fulgt opp. Tiltak for å motivere
ungdom for jobb eller videre utdanning er av stor betydning både
for den enkelte og for samfunnet.
Komiteen har merket seg at Aetat
i stor grad har utviklet indikatorer som gjør det mulig å måle
kvantiteten i tjenesteproduksjonen, men at man i mindre grad fanger
opp effekten av tiltakene. Komiteen finner det ikke
tilfredsstillende at svarprosenten for sluttmeldekort som de arbeidssøkende
skal fylle ut, i perioden 2003-2005 bare var på 65 prosent.
Dette gjør det vanskelig å vurdere resultatet
av innsatsen og om arbeidssøkere faktisk er kommet over
i jobb.
Komiteen registrerer at departementet
er opptatt av å forbedre grunnlaget for å vurdere
resultatene i Aetat og vil i den sammenheng understreke betydningen
av at det også gjennomføres uavhengige kontroller av
kvaliteten på saksbehandlingen.
Komiteen deler Riksrevisjonens
tvil om arbeidssøkende med ekstra behov for oppfølging
får tilstrekkelig bistand og arbeidsmarkedstilbud som er
tilpasset deres behov, og vil peke på viktigheten av at
det gjennomføres en målrettet rapportering mot
utsatte grupper. Komiteen har imidlertid merket seg
statsrådens uttalelse om at han er enig i at resultatene
kan bli bedre, og imøteser tilbakemelding om hva som blir
gjort for å rette opp de skjevheter Riksrevisjonens undersøkelse har
avdekket.