Sentrale mål for arbeidsmarkedspolitikken
er et velfungerende arbeidsmarked og et inkluderende arbeidsliv.
Et velfungerende arbeidsmarked er avgjørende for produksjon
av velferd i samfunnet, og et inkluderende arbeidsliv er viktig
for at den enkelte kan utnytte sine evner til beste for seg selv
og samfunnet.
Arbeids- og velferdsetaten (Aetat inntil 1. juli
2006) tildeles hvert år store bevilgninger for å gjennomføre sentrale
deler av arbeidsmarkedspolitikken. I 2005 forvaltet Aetat til sammen
ca. 30 mrd. kroner. I perioden 2003-2005 ble det bevilget midler
til drøye 700 nye årsverk i etaten. Samlet var
dette den største ressurstilførselen til Aetat
på mange år. I samme periode ble det også opprettet
mange nye tiltaksplasser for yrkeshemmede ved at bevilgningene på post
71 (kap. 0634 Arbeidsmarkedstiltak) økte fra 2,8 mrd. kroner
i 2003 til nesten 3,3 mrd. kroner i 2005. Bevilgningene til ordinære
tiltaksplasser (post 70 kap. 0634) varierte i perioden, fra 1,5
mrd. kroner i 2003 til 2,1 mrd. kroner i 2004 og til 1,6 mrd. kroner
i 2005.
Ifølge arbeidsmarkedsloven har alle
arbeidssøkende rett til å få sine behov
for arbeidsmarkedstjenester vurdert ut fra den enkeltes situasjon.
Arbeidsmarkedsetatens tjenester kan være veiledning, arbeidsformidling, arbeidsmarkedstiltak
eller andre virkemidler som er nødvendige og hensiktsmessige
for at arbeidssøkeren skal komme i jobb.
Ifølge de årlige budsjettproposisjonene
2003-2005 skal Aetat spesielt legge til rette for økt yrkesdeltakelse og
inkludering i arbeidslivet for personer med redusert arbeidsevne
eller svak tilknytning til arbeidsmarkedet. Langtidsledige, innvandrere,
ungdom og yrkeshemmede er trukket fram som utsatte grupper på arbeidsmarkedet
som vil kunne ha behov for ekstra oppfølging og tiltak
fra Aetat. For ordinære arbeidssøkere skal langtidsledige
og innvandrere prioriteres på tiltak. Ungdom under 20 år
skal være garantert tiltak. Når det gjelder de øremerkede
tiltaksmidlene til yrkeshemmede, skal det gis et individuelt og
målrettet tilbud med høy deltakelse på tiltak
og tilbakeføring til arbeidslivet uten unødige
forsinkelser.
Formålet med undersøkelsen
har vært å vurdere om resultatoppnåelsen
for disse gruppene er i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger,
og om Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Aetat har etablert hensiktsmessige
og pålitelige styringssystemer for å oppnå resultater
overfor prioriterte arbeidssøkergrupper. Det er sett på årene
2003-2005.
Undersøkelsen bygger på analyse
av stortingsdokumenter, styringsdokumenter, gjennomførte
intervjuer, statistikk, og evalueringer og forskningsrapporter. Analysen
av styringsdokumentene og hvordan styringssystemene fungerer i praksis,
er gjort ved å velge ut tre hovedkontor på fylkesnivå og
ett til to lokalkontor i hvert av disse fylkene. Til sammen ble
det avholdt 26 intervjuer. Det ble gjennomført intervjuer
med ledere på direktorat-, hovedkontor- og lokalkontornivå. I
tillegg ble fire saksbehandlere intervjuet ved hvert av de utvalgte
kontorene. Det ble avholdt et avsluttende intervju med Arbeids-
og inkluderingsdepartementet. For å vurdere resultatoppnåelsen
ble det, i tillegg til intervjuene, bestilt statistikk både
fra Aetat og Statistisk sentralbyrå. Aetats statistikk
omfatter beholdning, oppfølging, tiltaksbruk og overgang
til jobb for personer i ulike arbeidssøkergrupper, fordelt
på arbeidssøkervarighet og fylke. Fra Statistisk
sentralbyrå ble det innhentet arbeidsledighetsstatistikk
for førstegenerasjons innvandrere, fordelt på fylke.
Undersøkelsen viser at en stor andel
langtidsledige og ferdig attførte ikke blir fulgt så tett
opp som forutsatt, selv om de utsatte gruppene blir prioritert ved
inntak på tiltak, og selv om det synes å ha vært
en liten bedring når det gjelder å få yrkeshemmede
over i jobb. Det er videre store fylkesvise variasjoner i andelen
innvandrere og ferdig attførte som går over til
jobb. Disse variasjonene kan vanskelig forklares bare med lokale variasjoner
på arbeidsmarkedet.
I styringsdialogen mellom departementet og Aetat
har metodikk for og omfang av oppfølging av arbeidssøkere vært
et sentralt tema. Det er imidlertid slik at departementets resultatindikator
for oppfølging av ordinære arbeidssøkere
i begrenset grad viser om personer med ekstra behov for oppfølging
følges opp jevnlig.
Undersøkelsen viser at et betydelig
antall langtidsledige ikke ble fulgt opp i henhold til målsettingen
om oppfølging hver tredje måned. I 2. halvår
2005 hadde mer enn 8 000 langtidsledige ikke hatt individuell
oppfølgingssamtale i løpet av de siste tre månedene.
Dette utgjorde 44 prosent av de langtidsledige (langtidsledige her
definert som personer som har vært sammenhengende helt
ledige og uten arbeidsmarkedstiltak i mer enn seks måneder).
Aetat Arbeidsdirektoratet kunne ikke legge fram noen nærmere
dokumentasjon på hvem de langtidsledige som ikke jevnlig
gjennomfører individuell oppfølgingssamtale, er.
Det kan derfor synes som om direktoratet ikke har hatt tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag
for å vurdere om disse arbeidssøkerne får
den veiledning og bistand de har behov for, og at det heller ikke
har kunnet sikre seg at langtidsledige mottakere av dagpenger i
tilstrekkelig grad stilles krav til og stimuleres til aktiv jobbsøking.
Etter departementets mening har oppfølgingen
av ordinære arbeidssøkere nå generelt
kommet opp på et høyt nivå. Departementet
viser til den nye minimumsstandarden hvor det står at alle
langtidsledige skal bli innkalt til individuell samtale minimum
hver tredje måned. Samtidig erkjenner departementet at
dagens resultatindikatorer kanskje ikke er gode nok til å fange opp
oppfølgingen av særlig utsatte grupper. Et alternativ
til å rapportere andelen ordinære arbeidssøkere
med oppfølging siste tre måneder, er ifølge
departementet å målrette oppfølgingsinnsatsen
mer direkte mot utsatte grupper. Fra 2007 innføres det
en egen rapportering for 20-24-åringer som har vært
ledige i mer enn tre måneder. Dette skjer i forbindelse
med iverksettingen av en oppfølgingsgaranti for ledige
i alderen 20-24 år.
Overgangen til jobb har vært stabilt
lavere for ikke-vestlige innvandrere enn for andre ordinære
arbeidssøkere i årene 2003-2005. Dette kan skyldes
mange forhold, og ikke nødvendigvis manglende oppfølging
fra Aetat. I 2005 er det imidlertid enkelte fylker med høy arbeidsledighet
blant ikke-vestlige innvandrere som også har relativt lav
andel som går over til jobb, og relativt lav andel med
oppfølging. Dette tyder på at fylkesvise variasjoner
i arbeidsledigheten blant innvandrere ikke kan forklares
bare med arbeidsmarkedet lokalt, men også kan skyldes forskjeller
i virkemiddelbruken mot denne prioriterte gruppen.
Ifølge departementet har det vært
en kontinuerlig dialog mellom Aetat og departementet om hva slags
tiltak som egner seg best for innvandrere. Aetat har rapportert
at tiltak som kombinerer språkopplæring og yrkespraksis,
gir gode resultater for innvandrere. I årsrapporten for
2005 uttaler Aetat at tiltakstilbudet overfor innvandrere ikke har
vært optimalt.
Kommunene har det primære ansvaret
for å gi innvandrere språkopplæring.
Introduksjonsordningen ble innført i 2004 og gir nyankomne
flyktninger og innvandrere rett og plikt til opplæring
i norsk og samfunnsfag, språktrening og arbeidspraksis.
I 2005 var det i gjennomsnitt 20 936 ordinære
arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn i Aetat, hvorav kun
806 var deltakere i introduksjonsordningen. I 2005 og 2006 har en
del innvandrere som etter flere år i Norge ikke har fast
tilknytning til arbeidsmarkedet, og som er avhengige av sosialhjelp, hatt
et tilbud gjennom prosjektet "Ny sjanse" som forutsetter tett samarbeid
mellom kommune og Aetat rundt den enkelte deltaker. Ved utgangen
av 2005 var det 161 deltakere i prosjektet. Aetat har ikke kartlagt
hvor mange av de registrerte arbeidssøkende innvandrerne som
har svak språkkompetanse, og vurdert dette opp mot omfanget
av egnede arbeidsmarkedstiltak. Det ble ved flere av de besøkte
lokalkontorene etterlyst egnede tiltaksplasser til arbeidssøkende
innvandrere, særlig for dem som har lav språkkompetanse,
og som ikke er omfattet av introduksjonsordningen.
Både antallet og andelen personer som
gikk over til jobb, av alle ferdig attførte i 2005, økte
sammenlignet med i 2004 og 2003. Arbeidsmarkedet var riktignok bedre
i 2005 enn i årene før, men økningen
i andelen ferdig attførte til jobb skjedde samtidig med
at Aetat håndterte en betydelig større beholdning
av yrkeshemmede enn tidligere år. Det indikerer at Aetats
innsats med å forbedre attføringsarbeidet, blant
annet med en nasjonal handlingsplan for organisering av yrkesrettet attføring,
har gitt resultater.
Men det er stor fylkesvis variasjon i overgang
til jobb for ferdig attførte. Blant yrkeshemmede som har
fullført attføringsløpet, er det også mange
som ikke har jevnlig oppfølgingssamtale. Ved utgangen av
2005 hadde om lag halvparten av de ferdig attførte som hadde
vært ledige i minimum tre måneder, ikke hatt personlig
oppfølging i løpet av de siste tre månedene.
Tiltaksintensiteten for ungdom under 20 år
er klart høyere enn for andre arbeidssøkergrupper
i Aetat. Mange arbeidssøkende ungdommer under 20 år
har sammensatte problemer som medfører at det kan ta noe tid
før de er klare til å starte i tiltak, men de
får et tilbud om tiltak relativt raskt. Dette tilsier at
ungdomsgarantien i det store og hele blir oppfylt. Et formål
med oppfølgingen av ungdom under 20 år er å motivere
til videre utdannelse. Ved de besøkte kontorene var det ulike
måter å gjennomføre dette på.
Noen kontor forutsetter i større grad enn andre kontor
at de som får tiltak i regi av Aetat, også må opprettholde
kontakten med skolen ved å være der én
til to dager i uken. Disse kontorene har gode erfaringer med dette
fordi ungdommene beholder en viss tilknytning til skolen og sine venner
der og blir lettere motivert til videre utdannelse. Det kan være
en gevinst for Arbeids- og velferdsetaten å identifisere
hva som er god metodikk for å motivere ungdom til videre
utdannelse.
Mål- og resultatstyring forutsetter
at det etableres ordninger som sikrer kontroll med at resultatene
samsvarer med fastsatte mål, og at det blir iverksatt tiltak ved
vesentlige avvik. Undersøkelsen viser at enkelte fylker
har hatt svake resultater over år uten at det synes som
om dette er tilstrekkelig analysert og nødvendige tiltak
er iverksatt. I denne forbindelse vises det til den lave andelen
innvandrere som går over til jobb i Nordland, og den lave
andelen yrkeshemmede som går over til jobb i Aust-Agder.
Undersøkelsen viser at det på alle
nivåer i Aetat er god kjennskap til at langtidsledige,
ungdom, innvandrere og yrkeshemmede utgjør prioriterte
arbeidssøkergrupper. Aetats resultat- og statistikkindikatorer
er med på å tydeliggjøre disse signalene
i organisasjonen. Aetat Arbeidsdirektoratet har i perioden 2003-2005
utviklet nye resultat- og statistikkindikatorer og innarbeidet disse
i rapporteringen fra hovedkontorene og i styringsdialogmøter
med hovedkontorene. Det er utviklet statistikkindikatorer som måler
tjenesteproduksjonen overfor de enkelte prioriterte arbeidssøkergruppene.
For yrkeshemmede er det utviklet flere indikatorer som måler
ventetid og saksbehandlingstid i attføringsløpet.
Aetat synes derfor å ha utviklet et bredt spekter av indikatorer
for å måle kvantiteten i tjenesteproduksjonen,
og det framgår av undersøkelsen at systemet får
stor oppmerksomhet og har legitimitet i etaten.
Aetat har i mindre grad utviklet indikatorer
som fanger opp effekter av virkemiddelbruken. Av de 13 resultatindikatorene
som Aetat rapporterte på til departementet i 2005, er det
fire resultatindikatorer som særlig berører innsatsen
overfor prioriterte arbeidssøkergrupper, og to av disse
(2 og 3) er indikatorer som bygger på sluttmeldekortene,
og som skal si noe om effektene av virkemiddelbruken:
1. Andelen langtidsledige
av alle helt ledige
2. Andelen som går over til jobb
av ordinære arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn,
og som slutter å være registrert i Aetat
3. Andelen som går over til jobb
av yrkeshemmede eller personer som har fullført attføring,
og som slutter å være registrert i Aetat
4. Gjennomsnittlig varighet fra godkjent
handlingsplan til start på første tiltak for yrkeshemmede.
Alle arbeidssøkere som slutter å melde
seg til Aetat, blir bedt om å svare på hva som
er deres nye hovedaktivitet, som hel- eller deltidsarbeid, skole/utdanning/kurs
eller uføretrygd. Svarprosenten på denne sluttmeldekortundersøkelsen
har for alle ordinære arbeidssøkere sett under
ett, vært omkring 65 prosent i perioden 2003-2005. For
undergrupper som ungdom og innvandrere har svarprosenten
vært tilnærmet stabil eller gått ned
i perioden fra 2003 til 2004 og gått markant ned fra 2004
til 2005. En lav svarprosent på sluttmeldekort svekker
påliteligheten til statistikken som viser overgang til
jobb, fordi feilmarginene kan bli store. Innenfor fylker og for
spesielle arbeidssøkergrupper (som innvandrere og tidligere
yrkeshemmede) blir statistikken ytterligere upålitelig
med lav svarprosent fordi utvalgene er relativt små.
Lav svarprosent og manglende kobling til virkemiddelbruken
gjør at mange ledere i etaten opplever at indikatorene
som viser overgang til jobb, i begrenset grad sier noe om kontorets
resultater.
Departementet uttaler at det setter likhetstegn
mellom de resultatene Aetat oppnår på resultatindikatorene,
og kvaliteten på det arbeidet Aetat gjør. Satt
på spissen er det slik at hvis en stor andel arbeidssøkere går
over i jobb, antar departementet at kvaliteten er god i Aetats arbeid.
Departementet begrunner dette fokuset på resultatindikatorene
med at kvaliteten på oppfølgingen av arbeidssøkerne
er svært tett knyttet til skjønnsvurderinger.
Departementet har derfor vært tilbakeholden med å gi
retningslinjer om hva Aetat bør gjøre for å oppnå et
godt resultat. Dersom overgang til jobbresultatene vurderes som
svake, vil det være naturlig for departementet å se
nærmere på virkemiddelbruken.
Departementet uttaler samtidig at det er opptatt
av å forbedre grunnlaget for å vurdere resultatene
i Aetat. Departementet ser at det er begrensninger knyttet til overgang
til jobbindikatorene.
Utvikling av nye indikatorer er en kontinuerlig
prosess, og det vil ifølge departementet alltid være
grunnlag for å spørre om man måler de
relevante aspektene, så vel som om man gjør pålitelige
målinger. Departementet uttaler videre at det er vanskelig å angi
ett enkelt mål for resultatoppnåelse i etaten.
Det er derfor lagt opp til å styre på flere indikatorer.
Det er ifølge departementet heller ikke mulig å ha
eksakt kunnskap om alle årsaker til resultatoppnåelsen. Årsakssammenhengene
kan være flere, og det vil alltid være noe usikkerhet
knyttet til resultatene og effektene av ulike tiltak.
Når det gjelder å utvikle
resultatmålinger som i større grad måler
effekten av etatens virkemiddelbruk eller innsats, er departementet
usikker på om dette er veien å gå. Departementet
finner det mer hensiktsmessig å gjennomføre spesialundersøkelser/evalueringer
for å kunne kontrollere effekten av etatens innsats.
Ifølge departementet gir brukerundersøkelsene
en viss kontroll av kvaliteten på servicen i Aetat. Departementet
opplever imidlertid at nytten av brukerundersøkelsene er
begrenset fordi det respondentene svarer, vil kunne være
svært avhengig av om de har fått jobb, og om de
har fått ytelser.
God styring og resultatoppfølging forutsetter
pålitelige data i rapporteringen. I Aetat innebærer
dette at det utover en pålitelig registrering av andelen
som går til jobb, er etablert systemer og rutiner for korrekt
og fullstendig registrering blant saksbehandlere, og at overføringen
av data fra saksbehandlersystemet Arena til aggregert nivå skjer
uten vesentlige feil. Selv om det ikke har vært gjennomført
systematiske risikovurderinger som viser om resultatrapporteringen
er pålitelig, har det vært fokusert på å sikre
korrekt registrering i saksbehandlerprogrammet Arena, blant annet
av tiltaksgjennomføring. I perioden 2003-2005 har det vært ulik
praksis i registreringen av individuell oppfølgingssamtale
blant saksbehandlere i Aetat. Aetat Arbeidsdirektoratet kan ikke
si noe om hvor store feil det har vært i denne statistikken,
og dermed heller ikke hvor stor den statistisk rapporterte økningen
i oppfølgingen av arbeidssøkerne reelt sett har
vært. Dette viser at Arbeids- og velferdsetaten aktivt
bør følge opp registreringskvaliteten for å sikre
at resultatrapporteringen holder en tilstrekkelig kvalitet, og at
usikkerheten som er knyttet til deler av statistikken, reduseres.
I tillegg til aktiv bruk av mål- og
resultatstyringssystemet er det en forutsetning for god resultatoppnåelse at
det er etablert oppfølgings- og kvalitetssikringssystemer
i den løpende produksjonen.
Undersøkelsen viser at oppfølging
av dem som er på tiltak, har en tendens til å bli
nedprioritert, uavhengig av tiltaksdeltakerens behov. Slik sett
får saksbehandleren kun informasjon om tiltakets effekt
gjennom en eventuell oppfølgingssamtale i etterkant av
tiltaket.
For ordinære tiltaksdeltakere blir
det i liten grad registrert opplysninger om deltakelsen og overgang
til jobb. Uten slike opplysninger kan det vanskelig foretas en systematisk
etterprøving av hvilke tiltaksplasser og tiltaksarrangører
som gir gode resultater, og hvilke som ikke gjør det. I
tillegg er det slik at hver enkelt saksbehandler har lite å forholde
seg til av systematisk og skriftlig erfaringsmateriale.
Undersøkelsen viser videre at det i
liten grad gjennomføres overordnede eller uavhengige kontroller
av kvaliteten på saksbehandlingen i Aetat med hensyn til om
tiltakene er hensiktsmessige og nødvendige, verken i forhold
til ordinære eller spesielle arbeidsmarkedstiltak. Departementet
er enig i at kvaliteten på den skjønnsutøvelsen
som finner sted i etaten, i mange tilfeller ikke er godt nok vurdert
eller kontrollert, og at det kan være behov for bedre kvalitetssikring
her.
Evalueringer utgjør i tillegg til Aetats
tertialvise rapportering et viktig grunnlag for departementet i
oppfølgingen av Aetat. Departementet har i perioden 2003-2005
finansiert og hatt tilgang på effektevalueringer av både
ordinære og spesielle arbeidsmarkedstiltak. De evalueringene
som er av ordinære arbeidsmarkedstiltak, tar for seg de
fleste typer tiltak, men gir usikre konklusjoner om hvor stor effekten
er av tiltakene. Ifølge departementet gir ikke forskningen
et entydig bilde av hvilke konkrete tiltak som gir størst
effekt i alle situasjoner. Det uttales at det er mange metodiske
utfordringer knyttet til effektmåling av tiltak. Utfordringene
kan ifølge departementet blant annet knyttes til inntak, arbeidssøkers
situasjon, situasjonen på arbeidsmarkedet og tidspunkt
for målingen.
Selv om Riksrevisjonens undersøkelse
viser at de utsatte gruppene blir prioritert ved inntak på tiltak,
er det grunn til å stille spørsmål ved
om arbeidssøkende med ekstra behov for oppfølging
får bistand og arbeidsmarkedstiltak som er tilstrekkelig
tilpasset deres behov. Riksrevisjonen er enig med departementet i
at arbeidsmarkedstiltak og tilvisning utgjør oppfølgingsaktiviteter
overfor langtidsledige, men det kan bemerkes at i 2. halvår
2005 hadde mer enn 8 000 langtidsledige verken hatt individuell
oppfølgingssamtale i løpet av de siste tre månedene
eller tiltak i løpet av de siste seks månedene.
Dessuten er verken tilvisninger eller arbeidsmarkedstiltak aktiviteter
som reduserer nødvendigheten av oppfølgingssamtaler
med personer som har vært ledige lenge, snarere tvert imot.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vurderer å målrette rapporteringen mer direkte
mot utsatte grupper, slik at det får bedre informasjon
om i hvilken grad personer med ekstra behov for oppfølging
følges opp jevnlig. Den store andelen langtidsledige og
ferdig attførte som ikke er fulgt opp som forutsatt, samt
de store fylkesvise variasjonene i andelen av innvandrere og ferdig
attførte som går over til jobb, tilsier at det
er et klart behov for en slik økt målretting mot
de prioriterte gruppene.
Med hensyn til resultatindikatorer som måler
resultater av virkemiddelbruken, framgår det av undersøkelsen
at indikatorene som viser overgang til jobb, har mindre legitimitet
i organisasjonen enn de andre indikatorene som måler tjenesteproduksjonen.
Samtidig uttaler departementet at det setter likhetstegn mellom de
resultatene Aetat oppnår på overgang til jobbindikatorene,
og kvaliteten i det arbeidet Aetat gjør. Etter Riksrevisjonens
vurdering viser dette at departementet og Arbeids- og velferdsetaten
har en utfordring når det gjelder å forbedre grunnlaget
for å vurdere resultatene av etatens arbeid.
Riksrevisjonen er innforstått med de
spesielle utfordringer som er til stede når det
gjelder å etablere systemer for resultatoppfølging
og effektmåling på et område der eksterne
faktorer har så stor betydning for om folk kommer i arbeid.
Samtidig kan ikke dette frita Arbeids- og velferdsetaten fra å etablere
systemer som i størst mulig grad dokumenterer og sikrer
hensiktsmessig og forsvarlig bruk av de ressurser og virkemidler
som etaten rår over. Det synes som om oppfølgingen
av tiltaksbruken, og da spesielt hva som kommer ut av tiltaksdeltakelsen,
ikke har vært tilstrekkelig prioritert fra Aetats side.
Departementet hevder at det vil være
mest hensiktmessig å gjennomføre spesialundersøkelser/evalueringer
for å kunne kontrollere effekten av etatens innsats, samtidig
som det anføres at det ikke er mulig å ha eksakt
kunnskap om alle årsaker til resultatoppnåelsen. Riksrevisjonen
er enig i at evalueringer kan gi nyttige innspill om effekter av
virkemiddelbruken på området, men dette kan ikke
komme som erstatning for løpende og systematisk oppfølging
og etterprøving av tiltaksbruken lokalt, slik at en samler
erfaringer med tiltakene ut fra de personene som deltar. Hver enkelt
saksbehandler vil da få mer å forholde seg til
av felles erfaringsmateriale, samtidig som dette etter Riksrevisjonens
vurdering er en forutsetning for å kunne ivareta den strategiske
styringen på området. Det at det er så store
utfordringer med effektmålinger på området, både
når det gjelder å utvikle resultatindikatorer
og gjennomføre forskning, forsterker behovet for en slik løpende
oppfølging lokalt.
"(…)
Oppfølging
av arbeidssøkere er et viktig område for Arbeids-
og velferdsetaten, og departementet har gitt klare signaler om at
dette arbeidet skal prioriteres. Utviklingen på dette området
har også vært positiv. Jeg ser Riksrevisjonen
i sin rapport stiller spørsmål ved om oppfølgingen
av prioriterte arbeidssøkergrupper er god nok. Jeg er enig
i at resultatene her kan bli bedre. Departementet vil derfor gjennom
sin styringsdialog med etaten sørge for at den målretter
mer av oppfølgingsinnsatsen mot grupper som langtidsledige
og ferdig attførte for å gi disse gruppene et
bedre tilbud. Som et viktig ledd i arbeidet med målretting
fremmer Regjeringen i den nylig framlagte meldingen om arbeid, velferd
og inkludering forslag om å etablere et nytt oppfølgingstiltak
som særskilt er rettet mot de aktuelle arbeidssøkergruppene.
Jeg
vil imidlertid understreke at det i mange av dagens arbeidsmarkedstiltak
ligger en innebygd oppfølgingsinnsats som kan erstatte
etatens oppfølgingssamtaler, og gjøre behovet
for oppfølging fra etatens side mindre relevant så lenge
tiltaket pågår.
Det vekker bekymring
at det blant etatens ansatte er sviktende tillit til resultatene
som viser overgang til jobb. Jeg oppfatter det slik at denne usikkerheten
skyldes at resultatene, som bygger på innsending av sluttmeldekort
hvor arbeidssøkere som slutter å melde seg til
etaten blir bedt om å svare på hva som er deres
nye hovedaktivitet, kan være upålitelige pga.
av relativt lav svarprosent. Det er svært viktig at vi
kan ha tillit til oversikten over hvor mange det er innenfor ulike arbeidssøkergrupper
som går over i jobb. Departementet vil derfor se på hvordan
vi kan få mer pålitelige data på dette
området. Det kan bl.a. være aktuelt å sette
i verk tiltak for å øke svarprosenten på innsending
av sluttmeldekort samt eventuelt å supplere sluttmeldekortopplysningene
med opplysninger fra offentlige registre.
Det pågår
et kontinuerlig arbeid i etaten for å sikre pålitelig
registrering av alle relevante resultatindikatorer. Det skal bl.a.
utarbeides et eget opplæringsprogram for etaten hvor oppmerksomheten
er rettet mot å bedre datakvaliteten. Det iverksettes også et
arbeid for å sikre en enhetlig registreringspraksis i saksbehandlingssystemet
Arena.
Riksrevisjonen drøfter i sin rapport
tiltakstilbudet til bl.a. arbeidssøkende innvandrere. Enkelte
lokalkontor har etterlyst mer egnede tiltaksplasser for denne gruppen.
Det er imidlertid opp til lokalkontorene å utforme et tiltakstilbud
hvor man for eksempel kan kombinere språkopplæring
med arbeidstrening. Dagens regelverk for arbeidsmarkedstiltakene
legger til rette for slike kombinasjonsløsninger. Etaten
lokalt har stor frihet til å sette sammen en tiltaksportefølje
tilpasset ulike brukerbehov innenfor de retningslinjer som tildelingsbrevet
setter. Departementet vil i styringsdialogen med etaten følge
opp arbeidet med å utvikle et hensiktsmessig tiltakstilbud
til arbeidssøkende innvandrere.
Riksrevisjonen
etterlyser en mer løpende og systematisk etterprøving
og vurderingen av tiltaksbruken lokalt i forhold til kvaliteten
på tjenesten, og hvilken effekt ulike tiltak har på mulighetene
for å komme i arbeid. På dette området
mener jeg det må være en arbeidsdeling mellom
lokalt og sentralt nivå. Departement og direktorat har
bl.a. ansvaret for å finansiere en ekstern og uavhengig
forskning av den arbeidsmarkedspolitiske innsatsen. Dette skjer
fortløpende gjennom effektevalueringer og andre typer evalueringer. Dette
er evalueringer som i sin tur påvirker utformingen av tiltakstilbudet
til brukerne lokalt. Det er forskningsarbeid av denne
typen som ligger til grunn for den videreutvikling som har skjedd
av bl.a. ulike lønnstilskuddsordninger, oppfølgingstiltaket
Arbeid med bistand og opplegget for arbeidsmarkedsopplæringen.
Lokalt
er det viktig at det skjer en grundig og systematisk vurdering av
de tiltaksplasser og tjenester som etaten kjøper av arbeidsgivere
og eksterne tiltaksarrangører. Siden bestilleransvaret
ligger lokalt, må det lokalt foregå en løpende
vurdering av tiltakstilbudet som sikrer optimal kvalitet på tjenestene
og optimale resultater. Dette er et erfaringsmateriale som må ligge til
grunn både når man bestemmer hvilken tiltakssammensetning
man skal ha og hvilke leverandører man skal bruke. Forsvarlig
og hensiktsmessig ressursbruk lokalt forutsetter at slike erfaringer
systematiseres og gjøres tilgjengelig for alle saksbehandlerne
ved lokalkontoret. Departementet vil ta initiativet til å avklare hvordan
man lokalt kan etablere system for en løpende resultatoppfølging.
Studier som kan kaste lys over hvilke virkemidler som gir størst
effekt og hvor man sammenlikner effekten av ulike tiltak, byr imidlertid
på så store metodiske utfordringer at det forutsetter
en forskningsmessig innsats.
Riksrevisjonen understreker
behovet for at man sikrer kvaliteten av saksbehandlingen i Arbeids-
og velferdsetaten. Dette er et synspunkt jeg vil slutte meg til. Derfor
vil det også bli satset betydelige ressurser på å utvikle
kompetansen i etaten i årene framover. En vridning i ressursbruken
fra forvaltning av økonomiske ytelser til tjenesteyting,
samhandling og individuell oppfølging av brukerne innebærer
at det blir stilt økte krav til profesjonell skjønnsutøvelse.
Det gjelder både ved vurdering av brukernes arbeids- og
inntektsevne og ved vurdering av valg av arbeidsmarkedspolitiske virkemidler.
Departementet understreker at det ikke kan settes likhetstegn mellom
resultatene etaten oppnår og kvaliteten i det arbeidet
etaten gjør. Det vil derfor bli lagt til rette for å undersøke
kvaliteten i saksbehandlingen på en bredere front enn ved å registrere
hvor mange arbeidssøkere som går over i arbeid.
Det kan for eksempel skje gjennom uavhengige kontroller eller undersøkelser
av kvaliteten på saksbehandlingen.
Riksrevisjonen
påpeker visse fylkesvise variasjoner bl.a. når
det gjelder resultatoppnåelse. Dette vil departementet
ha oppmerksomhet på i styringsdialogen mellom departement
og etat."
Undersøkelsen viser
– at en
stor andel langtidsledige og ferdig attførte ikke blir
fulgt opp regelmessig med sikte på overgang til jobb
– store fylkesvise variasjoner
i andelen innvandrere og ferdig attførte som går
over til jobb
– mangelfull oppfølging
og vurdering av tiltaksbruken lokalt, slik at en ikke opparbeider
erfaringer med hva som fungerer godt, og hva som fungerer mindre
godt.
Mange langtidsledige og ferdig attførte
har ikke blitt fulgt opp regelmessig verken i form av tiltak eller
individuell samtale. Etter Riksrevisjonens vurdering er tett oppfølging
og hensiktsmessig tiltaksbruk avgjørende for å sikre
at flest mulig av arbeidssøkerne innenfor de prioriterte
gruppene kommer over i jobb istedenfor å falle varig ut
av arbeidslivet, med økte trygdeytelser som konsekvens.
Samtidig vil Riksrevisjonen gjenta at uten regelmessig oppfølging
vil ikke etaten kunne sikre seg at mottakere av dagpenger i tilstrekkelig
grad stilles krav til og stimuleres til aktiv jobbsøking.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet nå vil rette større
oppmerksomhet mot fylkesvise variasjoner i overgang til jobb og
målrette oppfølgingen mer mot ferdig attførte
og langtidsledige.
Riksrevisjonen mener at språkopplæring
er helt avgjørende for at enkelte innvandrere skal kunne komme
i arbeid. Selv om kommunene har det primære ansvaret for å gi
innvandrere språkopplæring, vil det være
viktig at Arbeids- og velferdsetaten og den enkelte kommune samarbeider
og koordinerer tiltaksbruken. Målet må være å sørge
for at også innvandrere som ikke omfattes av introduksjonsordningen,
noe som gjelder de langt fleste arbeidssøkende innvandrere,
får et hensiktsmessig tilbud.
Arbeids- og velferdsetaten har utviklet et bredt
spekter av indikatorer for å måle kvantiteten
i tjenestene til arbeidssøkerne, men det er i liten grad
etablert systemer for å sikre kvaliteten i saksbehandlingen.
Det betyr at ledelsen i etaten ikke har forsikret seg om at arbeidssøkere
får god nok veiledning og tiltak som virker. Riksrevisjonen
ser positivt på at departementet vil ta initiativ til et
system for en løpende vurdering av tiltaksbruken lokalt.
Riksrevisjonen har også merket seg at kvaliteten i saksbehandlingen
i Arbeids- og velferdsetaten skal sikres i større grad
enn tidligere, både ved at det skal satses betydelige ressurser
på kompetanseutvikling, og ved at det skal legges til rette
for kvalitetskontroller.