Riksrevisjonen er Stortingets revisjons- og
kontrollorgan. Riksrevisjonens rammevilkår går
fram av lov og instruks om Riksrevisjonens virksomhet.
Riksrevisjonen skal gjennom revisjon, kontroll og veiledning bidra
til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens
midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk
forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og
forutsetninger.
Riksrevisjonen kan også etter avtale
påta seg revisjons-, kontroll- eller bistandsoppdrag internasjonalt. Stortinget
kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige
undersøkelser.
Revisjonen skal planlegges, gjennomføres
og rapporteres slik lov, instruks og god revisjonsskikk
i Riksrevisjonen krever. Riksrevisjonens revisjonsstandarder tar
sikte på å gi begrepet "god revisjonsskikk i Riksrevisjonen"
et innhold som samsvarer med de kravene Riksrevisjonen stiller til
gjennomføring av revisjonen. Revisjonsstandardene er basert
på INTOSAIs (International Organization of Supreme Audit
Institutions) standarder for statlig revisjon i tillegg
til andre nasjonale og internasjonale revisjonsstandarder.
Riksrevisjonens omdømmeverdier er objektiv,
uavhengig og kompetent. Samspillverdiene som utfyller omdømmeverdiene
er lagånd, åpenhet og respekt. Det er en målsetting
at alt arbeid i Riksrevisjonen skal preges av disse verdiene.
Det skjer stadig endringer og fornyinger i statlig
sektor. Det påvirker hvordan Riksrevisjonen disponerer sine
ressurser. Endringene vil også i seg selv være
risikofaktorer som det er viktig å ha fokus på i
revisjonen.
Arbeids- og velferdsetaten overtok 1. juli
2006 de ansvarsområdene og oppgaver som tidligere tilhørte Aetat
Arbeidsdirektoratet, Rikstrygdeverket og NAV interim. I 2006 ble
det etablert et pilotkontor i hvert av landets fylker, og alle NAV-kontorer
skal være etablert i desember 2009. På så viktige
områder som sosial-, trygd- og arbeidssektoren er det særlig
viktig at NAV-kontorene fungerer etter hensikten, og Riksrevisjonen vil
derfor ha et særlig revisjonsfokus mot den nye Arbeids-
og velferdsforvaltningen.
Departementene forvalter statens eierinteresser
i en rekke selskaper inkludert helseforetakene mv. De statlig eide
selskapene forvalter store økonomiske verdier på vegne
av fellesskapet, er viktige aktører i samfunnet og
ivaretar svært viktige samfunnsoppgaver. Riksrevisjonen
konstaterer at Regjeringen i St.meld. nr.13 (2006-2007) Et aktivt
og langsiktig eierskap understreker viktigheten av god
eierstyring, herunder organisering av statens eierskap slik at statens
ulike roller skilles på en ryddig måte og ha åpenhet
rundt statens eierforvaltning.
Riksrevisjonens kontroll vil fortsatt ha fokus
på at departementets eierstyring av de statlige interessene
i selskapene er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger,
med særlig vekt på de selskapene som har stor samfunnsmessig
betydning eller klare sektorpolitiske mål.
Den teknologiske utviklingen i offentlig sektor
skjer i raskt tempo, og dette tempoet er i seg selv en utfordring
som det er viktig å fokusere på i revisjonen.
IKT-systemene i forvaltningen må bl.a. være sikret
på en slik måte at skadevirkninger ved
ulike sikkerhetsinnbrudd ikke er større enn det
som kan defineres som akseptabel risiko.
Forvaltningen vil også måtte
organisere og gjennomføre virksomheten på en slik
måte at de utnytter det gevinstpotensialet som ligger i
bruk av elektroniske prosesser. Blant annet vil bruken av nye digitaliserte innkjøpsprosesser
(e-handel) være et hensiktsmessig virkemiddet for å effektivisere
anskaffelsene i staten og sikre sporbarhet og transparens i prosessen.
Det antas også at bruken av e-handel kan være
et effektivt vern mot korrupsjon, uetisk framferd og bedrageri.
IKT-utviklingen kan bidra til bedre intern kontroll
i forvaltningen, f.eks. ved sentraliserte innkjøp
med innebygde kontroller. Digitaliseringen gir også Riksrevisjonen
nye muligheter for innhenting av informasjon som kan analyseres
og bearbeides som ledd i revisjonsarbeidet.
Økonomisk kriminalitet utgjør
et stigende og alvorlig samfunnsproblem, og det har i den senere
tid vært mye fokus på korrupsjon og andre misligheter
også i det offentlige.
Fokuset mot og omfanget av misligheter stiller
krav til Riksrevisjonens revisjonsmetoder og risikovurderinger.
Riksrevisjonen vil ha mer oppmerksomhet rettet mot mislighetsspørsmål
i tiden framover.
I det nye regelverket for offentlige anskaffelser
som ble innført fra 1. januar 2007 er rutinene
hos offentlige innkjøpere skjerpet, noe som kan bidra til å hindre
korrupsjon. Revisjonen av anskaffelsene i staten vil fortsatt være
et prioritert område.
Revisjonsaktivitetene er inndelt i revisjonstypene regnskapsrevisjon,
forvaltningsrevisjon og selskapskontroll. Revisjonstypene
skal utfylle hverandre slik at den samlede revisjonen blir både
helhetlig og mest mulig målrettet og effektiv. For å bidra
til dette er det etablert et system for årlig utarbeiding
av en felles overordnet risikovurdering for hvert departement
med underliggende virksomheter. Risikovurderingene gjennomgås
i møter med departementene.
På enkelte områder, bl.a.
IKT-området, er det etablert særskilte faggrupper
med kompetanse til å løse spesielle revisjonsoppgaver.
Riksrevisjonen har hatt en god dialog med departementene
og de reviderte virksomhetene om de sakene som har vært
behandlet.
Dokument nr. 1 omfatter både resultatene
av regnskapsrevisjonen, selskapskontrollen og departementenes oppfølging
av tidligere rapporterte forhold. Riksrevisjonen har besluttet å endre
sin planperiode slik at revisjonsåret løper
fra 1. mai til 30. april. Virksomhetene vil nå motta
avsluttende revisjonsbrev innen 31. mai året etter
regnskapsåret, og tidspunktet for rapporteringen til Stortinget
vil bli framskyndet slik at Dokument nr. 1 vil bli lagt fram når
Stortinget trer sammen i begynnelsen av oktober.
Riksrevisjonen skal ved revisjon av regnskapene kontrollere
om regnskapet gir et riktig bilde av den økonomiske virksomheten.
For regnskapsåret 2005 omfattet Riksrevisjonens regnskapsrevisjon
233 statlige virksomheter. Riksrevisjonen avga 210 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og 23 avsluttende revisjonsbrev med merknader. Merknadene
var knyttet til det avlagte regnskap og/eller gjennomføringen
av disposisjonene som ligger til grunn for regnskapet.
Riksrevisjonen vurderer gjennom selskapskontrollen bl.a.
om statsråden har utøvd sin oppgave som forvalter av
statens interesser i selskaper m.m. i samsvar med Stortingets vedtak
og forutsetninger. Selskapskontrollen for regnskapsåret
2005 omfattet 46 heleide og 37 deleide aksjeselskaper, 5 regionale
helseforetak, 5 statsforetak, 4 virksomheter organisert
ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
Riksrevisjonen skal, gjennom systematiske undersøkelser
av økonomi, produktivitet, måloppnåelse
og virkninger ut fra Stortingets vedtak og forutsetninger, gi Stortinget
relevant informasjon om iverksettelse og virkninger av
offentlige tiltak e.l.
I 2006 ble ni forvaltningsrevisjoner og en rapport
om oppfølgingen av tidligere rapporterte forvaltningsrevisjoner
oversendt Stortinget. Det ble også utarbeidet to administrative
rapporter, som er oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen
til orientering.
Av påbegynte forvaltningsrevisjoner
fra tidligere år er 32 videreført i 2007.
Årsrapporten gjør rede for
to forvaltningsrevisjoner som ble avsluttet etter foranalysen. Tema
for disse var henholdsvis statens salg av SDØE-andeler
i 2001-2002 i forbindelse med delprivatiseringen av Statoil, og Kvaliteten
på høyere utdanningsinstitusjoners resultatrapportering.
I 2005 ble det vedtatt nye standarder for revisjonsarbeidet
i Riksrevisjonen.
Det følger av metodikken at vurdering
av risiko og vesentlighet skal være bestemmende for revisjonen. Retningslinjene
for alle revisjonstypene dekker nå hele prosessen fra planlegging,
gjennomføring, rapportering til oppfølging. Det
er også blitt en sterkere vektlegging av oppfølgingen
av Stortingets vedtak og forutsetninger og vurderinger av departementenes gjennomføring
av budsjettene.
En hovedutfordring i ny strategisk plan for
perioden 2006-2010 er å ha et helhetlig revisjonsfokus.
Overordnede risiko- og vesentlighetsvurderinger for hvert departementsområde
skal ligge til grunn for prioriteringene av ressursinnsatsen
i revisjonen. Systemet for utarbeidelsen av disse overordnede
risiko- og vesentlighetsvurderingene ble gjennomgått og
forbedret i 2006. Gjennom hele revisjonsåret har det vært
fokusert på samhandling og kompetansedeling mellom revisjonstypene.
Riksrevisjonen har i 2006 hatt fokus på å bidra
til forebygging og avdekking av misligheter og feil i forvaltningen.
Revisjonen for 2005 viste blant annet en rekke brudd på anskaffelsesregelverket.
Riksrevisjonen rapporterte om dette i Dokument nr. 1 (2006-2007) og
understreket at manglende etterlevelse av regelverket bl.a. kan
medføre økt risiko for misligheter. Det er også utarbeidet
en egen mislighetsprofil (risikokart) for toll- og avgiftsetaten.
Med utgangspunkt i denne profilen skal det vurderes hvorvidt internkontrollen
i etaten er hensiktsmessig og tilstrekkelig til å forebygge
misligheter.
Riksrevisjonen ser viktigheten av fortsatt å føre
en skjerpet kontroll med kjøp og salg av varer og tjenester med
sikte på å avdekke mulig korrupsjon
både i det offentlige og hos private kunder og leverandører,
jf. kontroll- og konstitusjonskomiteens merknader til Dokument
nr. 2 for 2005 i Innst. S. nr. 195 (2005-2006). Komiteen understreket
behovet for at det offentlige i sine viktigste og største
kontrakter med private aktører bygger inn i avtaleteksten
Riksrevisjonens adgang til innsyn, samt adgang til å kunne
stille konkrete spørsmål i spesielle saker via
de respektive private valgte revisorer. Riksrevisjonen har derfor
bedt Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD)
i sin rolle som forvalter av anskaffelsesregelverket om å følge
opp dette. FAD har nå bedt alle departementer om synspunkter
på en slik innsynsrett, samt informasjon om hvilke
kontraktsklausuler som eventuelt brukes i dag for å sikre
innsyn hos private leverandører ved en offentlig
anskaffelse.
Riksrevisjonen kan uten hinder av taushetsplikt melde
sine funn eller mistanker til politiet eller andre kontrollinstanser.
I 2006 oversendte Riksrevisjonen én sak til Økokrim
for nærmere vurdering.
Det er fastsatt en egen standard om misligheter,
og risikoen for at det skal foreligge misligheter vurderes i revisjonsprosessen
og i alle typer revisjon i Riksrevisjonen. I 2006 ble
det også satt i gang et internt arbeid for å utarbeide
supplerende retningslinjer for hvordan Riksrevisjonen gjennom revisjon
kan forebygge og avdekke misligheter. Det skal i løpet
av første halvår 2007 utarbeides en egen metode
som er felles for alle revisjonstypene for å kunne avdekke
misligheter i forvaltningen.
Det har vært etablert et samarbeid
mellom de nordiske riksrevisjonene for å utvikle arbeidet
med misligheter. Gruppen som ble ledet av Riksrevisjonen, framla sin
rapport som ble behandlet på det nordiske riksrevisormøtet
i 2006. Som et resultat av rapporten har Riksrevisjonen utviklet
og etablert et internt mislighetsregister hvor tilfeller
av misligheter i de reviderte virksomheter blir registrert. Også andre
av gruppens forslag vil bli fulgt opp, bl.a. skal det
arrangeres årlige seminarer om misligheter for
revisorer fra de nordiske riksrevisjonene.
Det skal også utarbeides egne saksbehandlingsregler for
mottak og oppfølging av tips og samhandling med eksterne
kontrollmiljøer i mislighetssaker.
Det legges vekt på god kommunikasjon
med reviderte virksomheter gjennom hele revisjonsprosessen
- både muntlig og skriftlig. Riksrevisjonen gir veiledning
til reviderte virksomheter, både i den løpende revisjonen
og ved å delta som observatør i aktuelle utviklingsprosjekter
i forvaltningen.
Revisjonsoppdrag i internasjonale organisasjoner
gir økt revisjonskompetanse og nyttig kunnskap om hvordan
slike organisasjoner forvalter midlene medlemskapslandene
har bevilget. Riksrevisjonen er i dag involvert i revisjonen av
sju internasjonale organisasjoner. I fire av disse har Riksrevisjonen
representanter i revisjonsstyret sammen med andre medlemsland, mens i
tre er Riksrevisjonen engasjert som ekstern revisor. Revisjonen
utføres i tråd med etablerte retningslinjer for
Riksrevisjonens oppdrag som ekstern revisor. Revisor utarbeider årsrapport
om ressursbruk, erfaringer og funn til Riksrevisjonens
ledelse.
Riksrevisjonen har deltatt i to og ledet fagfellevurderinger
av andre lands riksrevisjoner i 2006. Fagfellevurderingen av Danmarks
Rigsrevision ble gjennomført av et internasjonalt team
fra Canada, Polen, Sverige og Norge. Nederlands riksrevisjon ble evaluert
av et internasjonalt team som besto av Sør-Afrika,
Storbritannia, New Zealand og Norge.
Bistanden til den zambiske riksrevisjonen er
videreført i 2006, men med noe færre aktiviteter
enn planlagt. Dette skyldes primært at avtaleperioden
mellom den zambiske riksrevisjonen og Norge er utløpt,
og at ny avtale er under forhandling.
Riksrevisjonen har samarbeidet med den svenske riksrevisjonen
med å bistå den malawiske riksrevisjonen
i forbindelse med forvaltningsrevisjonsaktiviteter i 2006.
Etter en intern utredning besluttet Riksrevisjonen å opprette
en enhet som skal ha ansvar for kapasitetsutvikling av
riksrevisjoner i utvalgte utviklings- og reformland. Riksrevisjonen
vil derved kunne bidra til utvikling av godt styresett og bekjempelse
av korrupsjon. Den nye enheten ble opprettet 1. januar
2007 og skal sammen med det tidligere Internasjonalt sekretariat
utgjøre en ny Internasjonal seksjon organisert i Riksrevisjonens
Administrasjonsavdeling.
Utviklingssamarbeidet skal i hovedsak dekkes
over Riksrevisjonens budsjett for å ivareta hensynet
til Riksrevisjonens uavhengige stilling. Det er i begynnelsen av
2007 inngått en samarbeidsavtale mellom Utenriksdepartementet
og Riksrevisjonen som skal sikre at Riksrevisjonens utviklingssamarbeid
støtter opp om norske utviklings- og utenrikspolitiske
mål.
Riksrevisjonen er medlem av INTOSAI (International
Organization of Supreme Audit Institutions) og dens regionale organisasjon
for Europa, EUROSAI (European Organisation of Supreme Audit Institutions).
INTOSAI er etablert for å være en møteplass
for utveksling av ideer og erfaringer mellom riksrevisjoner og bidra
til å fremme den faglige utviklingen av revisjonsfaget
innen offentlig revisjon. Riksrevisjonen er medlem i INTOSAI Governing
Board og av INTOSAI Finance and Administration Committee og møter
som observatør til EUROSAI Governing Board.
Det nordiske samarbeidet har eksistert i lang
tid, og består av de nordiske riksrevisjonene i Danmark,
Finland, Færøyene, Island, Norge og Sverige. Det
er etablert fem konkrete former for samarbeid mellom de nordiske
riksrevisjonene; årlige riksrevisormøter, årlige
kontaktpersonmøter, nordiske arbeidsgrupper, nordiske
seminarer og hospitering. Representanter fra Riksrevisjonen
har også deltatt på det årlige nordisk-baltiske
møtet.
Norge, Sverige, Danmark og Finland utgjør
et felles nordisk kraftmarked. Dette betyr at hendelser
i de andre landenes kraftsystemer kan ha innvirkning på det norske
kraftsystemets evne til å levere elektrisk kraft til innbyggerne.
Riksrevisjonen har derfor tatt initiativ til et revisjonssamarbeid
mellom nordiske riksrevisjoner på kraftsektoren. Høsten
2006 ble det holdt et møte i Oslo, og i etterkant av møtet
ble det gitt tilslutning til at det skal startes opp en nordisk
parallellrevisjon på kraftsektoren.
Riksrevisjonen og den russiske riksrevisjonen
har i 2006 gjennomført en parallell revisjon av forvaltningen
av felles fiskeressurser i det nordøstlige Atlanterhavet.
Revisjonen vil bli avsluttet våren 2007.
Riksrevisjonens øverste ledelse er
et kollegium bestående av fem riksrevisorer valgt av Stortinget
for en periode på fire år gjeldende fra 1. januar
2006 til 31. desember 2009. Kollegiet har følgende
sammensetning:
Leder: | Jørgen Kosmo |
Varamedlem: | Brit Hoel |
Nestleder: | Jan L. Stub |
Varamedlem: | Arve Lønnum |
Medlem: | Annelise Høegh |
Varamedlem: | Finn Kristian Marthinsen |
Medlem: | Geir-Ketil Hansen |
Varamedlem: | Morten Lund |
Medlem: | Ranveig Frøiland |
Varamedlem: | Nils Totland |
Det ble avholdt åtte kollegiemøter
i 2006.
Riksrevisjonen er organisert med en administrasjonsavdeling,
fire regnskapsrevisjonsavdelinger og to forvaltningsrevisjonsavdelinger.
Årsrapporteringen fra avdelingene i
Riksrevisjonen viser at 65,5 pst. av ressursene i 2006 ble brukt
på revisjonsfaglige aktiviteter, 6 pst. på kompetanseutvikling og
3 pst. til internasjonale aktiviteter. 25,5 pst. av ressursene er
benyttet til administrasjon og andre støttefunksjoner (bl.a.
IKT, arkiv, bibliotek, renhold, resepsjon og sentralbord). Det har
vært en svak økning av regnskapsrevisjonsinnsatsen
i forhold til de andre revisjonstypene.
Riksrevisjonen hadde i 2006 ansatte tilsvarende 489,4 årsverk.
Ved årsskiftet var 503 personer ansatt i virksomheten.
Av disse var 96 personer lokalisert utenfor Oslo.
Riksrevisjonen har valgt å ha egne
ansatte til å utføre nødvendige administrative
støttefunksjoner, som for eksempel driftsteknikere
og renholdspersonale, i stedet for å kjøpe
disse tjenestene eksternt. For øvrig brukes interne
ressurser til blant annet å utvikle og gjennomføre
en rekke kurs, til Riksrevisjonens arkiv og til ulike drifts- og
utviklingsoppgaver innen personaladministrasjon og økonomiforvaltning.
Riksrevisjonen har en egen IKT-seksjon som i
tillegg til å drifte Riksrevisjonens IKT-systemer arbeider
med utvikling av IKT-løsninger og IKT-støtte til
revisjonsarbeidet. Til større utviklingsoppgaver
og ved behov for spesiell kompetanse benyttes eksterne
IT-konsulenter.
Det er etablert et eget sikkerhetsforum i Riksrevisjonen.
Forumets oppgave er å bidra til at Riksrevisjonens sikkerhetsmål
for behandling av informasjon blir nådd.
Det har i 2006 vært foretatt en gjennomgående
revisjon av sikkerhetsregelverket. Den senere tids fokus på IKT-sikkerhet,
spesielt i forhold til bruk av og innsyn i e-post, har medført
at det er utarbeidet nye bestemmelser om dette. Det er utviklet
et eget e-læringskurs om sikkerhet som alle nytilsatte
skal gjennomføre. Kurset er oppdatert i 2006.
I 2006 mottok Riksrevisjonen 96 innsynsbegjæringer.
Av disse kom 47 inn under bestemmelsen om utsatt offentlighet,
jf. riksrevisjonsloven § 18 og offentlighetsloven § 4.
Av de 49 innsynsbegjæringene som ble behandlet etter bestemmelsene
om dokumentoffentlighet i Riksrevisjonen, ble det gitt innsyn i
42 dokumenter. Det ble gitt helt eller delvis avslag om
innsyn i 7 tilfeller. I tillegg har arkivet ekspedert 87 begjæringer om
innsyn i forhandlingsresultatet fra de lokale lønnsforhandlingene
høsten 2006.
Strategisk plan er det overordnede styrende
dokumentet for alt arbeid i Riksrevisjonen. Ny strategisk plan ble
vedtatt av Kollegiet for perioden 1. mai 2006-30. april
2010. Planen er bygget opp rundt fire visjoner:
– Stortinget
opplever Riksrevisjonen som et kompetent og objektivt revisjonsorgan
som bidrar effektivt til Stortingets kontrollfunksjon
– Forvaltningen opplever Riksrevisjonen
som en kompetent og uavhengig revisor som bidrar aktivt til en bedre
forvaltning
– Allmennheten opplever Riksrevisjonen
som et synlig kontrollorgan med høy integritet
– Riksrevisjonen oppfattes som
en moderne, omstillingsdyktig og attraktiv arbeidsplass
I planen er det forutsatt at det skal vurderes
om en annen organisering og bruk av medarbeidere utenfor Oslo vil
være mer hensiktsmessig enn nåværende
ordning. Dette særlig sett i forhold til andre deler av
Strategisk plan som forutsetter samhandling og oppgaveløsning
på tvers av organisasjonen. Det er nå nedsatt
et internt utvalg som skal gjennomgå den ytre organiseringen
og fremme forslag til framtidig organisering. Utvalget
skal legge fram sin innstilling mot slutten av 2007.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti,
Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Solveig Kopperstad Bratseth,
og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, merker seg
at 2006 var det første året i en ny strategisk
planperiode for Riksrevisjonen hvor det fokuseres på en
omlegging til en mer helhetlig rapportering til Stortinget.
Komiteen ser i meldingen at riksrevisor
understreker at målet for rapporteringen er å gi
et riktig, balansert og dekkende totalbilde for hvert enkelt departement,
samt at risiko og vesentlighetsvurderinger i større grad
enn før er blitt et sentralt styringsredskap for prioritering
og planlegging av revisjonen.
Komiteenser
seg fornøyd med at Riksrevisjonen retter oppmerksomheten
mot korrupsjon og misligheter i det offentlige ved at de ser viktigheten
med å bygge en motmakt mot tendensen til at korrupsjon utvikler
seg. Riksrevisjonens bestrebelser med å innrette revisjonen
slik at revisjonen blir bidragsyter til å bekjempe økonomisk
kriminalitet og skjerpet kontroll med statlige innkjøp,
er helt på linje med komiteens prioriteringer.
Komiteenser
videre viktigheten av at Riksrevisjonen følger opp de endringsprosesser
som finner sted i forvaltningen og tilpasser sin revisjon og sine
ressurser opp mot dette. Riksrevisjonens fokus mot den nye Arbeids-
og velferdsforvaltningen er også etter komiteens vurdering
av stor viktighet idet nødvendig og god samhandling er
en forutsetning mellom de ulike kontrollfunksjoner på det
området hvor både stat og kommune er aktører.
Det statlige eierskap forvalter stadig større økonomiske
verdier på vegne av fellesskapet, og komiteen merker
seg at Riksrevisjonen viser til St.meld. nr. 13 (2006-2007) Et aktivt
og langsiktig eierskap,og understreker
at forutsetninger som god eierstyring, ryddighet i ulike roller
og åpenhet må ligge til grunn.
Komiteen merker seg også Riksrevisjonens
fokusering på teknologi- og IKT-utvikling i offentlig sektor med
vekt på eventuelle skadevirkninger ved ulike sikkerhetsinnbrudd
og akseptabelt risikonivå. Komiteen ser
videre at Riksrevisjonen berører forvaltningens organisering
og gjennomføring av IKT-systemer og at elektroniske prosesser
blir gjennomført på en slik måte at gevinstpotensialet
blir utnyttet.
Komiteen registrerer også at
Riksrevisjonen i tiden fremover ønsker å ha mer
oppmerksomhet rettet mot mislighetsspørsmålet
som igjen vil få betydning for etatens revisjonsmetoder
og risikovurderinger. Sentralt i denne sammenheng står
det nye regelverket for offentlige anskaffelser som ble innført
1. januar 2007 og hvor rutinene hos offentlige innkjøpere
er skjerpet.
Komiteen har videre merket seg
at rapportering til Stortinget i Dokument nr. 1 ble lagt om høsten
2005 idet Riksrevisjonen rapporterer mer helhetlig om departementenes
forvaltning og gjennomføring av budsjettene. I denne forbindelse
ser komiteen at Riksrevisjonen har besluttet å endre
sin planperiode slik at revisjonsåret løper fra
1. mai til 30. april. Dette vil bety at virksomhetene
mottar avsluttende revisjonsbrev innen 31. mai etter regnskapsåret,
og at tidspunktet for rapporteringen til Stortinget vil bli fremskyndet slik
at Dokument nr. 1 vil bli lagt frem for Stortinget når
Stortinget trer sammen i begynnelsen av oktober.
Komiteen registrerer at for regnskapsåret
2005 omfattet Riksrevisjonens regnskapsrevisjon 233 statlige virksomheter,
og at Riksrevisjonen avga 210 avsluttende brev uten merknader og
23 avsluttende revisjonsbrev med merknader.
Med hensyn til selskapskontroll for regnskapsåret 2005
ser komiteen at kontrollen omfattet 46 heleide og
37 deleide statlige aksjeselskaper, 5 regionale helseforetak, 4
virksomheter organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
Videre har komiteen og Stortinget
i 2006 fått oversendt ni forvaltningsrevisjoner og en rapport
om oppfølgingen av tidligere forvaltningsrevisjoner, samt
at det ble utarbeidet to administrative rapporter (administrativ
rapport nr. 1/2006 "Riksrevisjonens undersøkelse av
klagesaksbehandlingen i Statens Helsetilsyn og ved helsetilsynet
i fylket" og administrativ rapport nr. 2/2006 "Riksrevisjonens
undersøkelse av systemutviklingsprosjekter i
skatteetaten").
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
i 2006 har gjennomført en intern kvalitetskontroll som
konkluderer med at innføringen av den nye metodikken er
kommet godt i gang.
Riksrevisjonens fokus på å bidra
til forebygging og avdekking av misligheter og feil i forvaltningen
er også prioritert i 2006, og manglende etterlevelse og
brudd på anskaffelsesreglementet ser komiteen som
en viktig oppgave for etaten.
Komiteen ser positivt på Riksrevisjonens
internasjonale aktiviteter hvor etaten mottar nyttig kunnskap og
ideer fra land vi kan sammenligne oss med.
Videre har komiteen merket seg
at Riksrevisjonen i 2006 besluttet å opprette en enhet
med ansvar for kapasitetsutvikling av riksrevisjoner i utvalgte
samarbeidsland, og vil dermed kunne bidra til utvikling av godt
styresett og bekjempelse av korrupsjon i disse landene.
Det er inngått en samarbeidsavtale
mellom Utenriksdepartementet og Riksrevisjonen som skal sikre at Riksrevisjonens
utviklingssamarbeid støtter opp om norske utviklings- og
utenrikspolitiske mål - et samarbeid som komiteen ser
positivt på.
Komiteen har også registrert
at Riksrevisjonen i 2006 har videreført bistanden til den
zambiske riksrevisjonen samt samarbeidet med den svenske riksrevisjonen
om å bistå den malawiske riksrevisjonen med forvaltningsrevisjonsaktiviteter.
Komiteen merker seg til slutt
at Riksrevisjonen ved årsskiftet hadde 503 ansatte og at
kvinneandelen var på 54,7 pst.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristeleg
Folkeparti og Senterpartiet, viser til lov om målbruk
i offentleg teneste, der det i fyrste paragrafen heiter at “Bokmål
og nynorsk er likeverdige målformer og skal vere jamstelte
skriftspråk i alle organ for stat, fylkeskommune og kommune.” Fleirtalet har
merka seg at mållova dinest inneheld nærmare reglar
for målbruken i statstenesta, og at mellom anna Riksrevisjonen
er friteken for desse. Fleirtalet vil derimot streke
under at dette ikkje på noko vis hindrar Riksrevisjonen
i å bruke begge dei offisielle målformene i Noreg.
Fleirtalet viser til at alt skriftleg
tilfang frå Riksrevisjonen i dag er på bokmål. Fleirtalet meiner
det ville medverke til auka respekt for nynorsk om Riksrevisjonen
i større grad brukte begge dei offisielle norske språka
i Noreg. Ein slik praksis ville også spegle det overordna
målet for norsk språkpolitikk, som er å leggje
tilhøva til rette for at bokmål og nynorsk skal
vere jamstelte skriftspråk. Stat, fylkeskommunar og kommunar
pregar og formar i røynda viktige delar av språkbruken
i Noreg, og fleirtalet meiner Riksrevisjonen bør
medverke til auka reell, språkleg jamstelling. Fleirtalet vil
hevde at det er naturleg at språkbruk og faktisk fordeling
mellom nynorsk og bokmål i skriftleg tilfang kan omtalast
i framtidige utgåver av Dokument nr. 2; Riksrevisjonen
si melding om verksemda.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 2 (2006-2007) - Riksrevisjonens melding om virksomheten i 2006 – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 29. mai 2007
Lodve Solholm
leder |
Carl I. Hagen
ordfører |