Fiskeri- og kystdepartementet har fått
ansvaret for flere nordiske prosjekter. Prosjektene finansieres
av Nordisk ministerråd, men Fiskeri- og kystdepartementet
skal håndtere utbetalingene. Samlet ramme for prosjektene
er om lag 12 mill. kroner. Det er behov for å skille bevilgningen
til prosjektene fra Fiskeri- og kystdepartementets driftsbevilgning,
blant annet for å sikre en mest mulig ryddig budsjettering.
Det foreslås å opprette en
ny post 21 Spesielle driftsutgifter med en bevilgning på 12
mill. kroner. Tilsvarende foreslås det opprettet en ny
inntektspost kap. 4000 post 4 Refusjoner eksterne prosjekter. Siden
deler av bevilgningen skal utbetales som tilskudd, foreslås det
at kap. 1000 post 21 tilføyes stikkordet "kan overføres".
Det foreslås også at det knyttes en merinntektsfullmakt
til posten, slik at bevilgningen på kap. 1000 post 21 kan
overskrides mot tilsvarende merinntekter på kap. 4000 post
4, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa og viser til forslag til vedtak I og II.3
under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Det vises til omtale under kap. 1000 post 21.
Det foreslås å bevilge 12 mill. kroner på posten.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Posten dekker medlemsavgiften til ulike internasjonale
organisasjoner og kommisjoner som Norge deltar i. I saldert budsjett
for 2007 er det blant annet satt av 2,8 mill. kroner til å dekke
Norges kontingent i Den internasjonale kommisjon for fisket i det
nordøstlige Atlanterhav (NEAFC). Vedtak i kommisjonens
styrende organer har imidlertid fastsatt Norges bidrag til GBP 303 138,
som tilsvarer om lag 3,77 mill. kroner. Det foreslås derfor å øke
bevilgningen på kap. 1001 post 70 med 970 000
kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Mareano er et program for kartlegging av havbunnen som
ble igangsatt i 2005. I saldert budsjett for 2007 er det samlet
bevilget 23,6 mill. kroner likt fordelt på Fiskeri- og
kystdepartementets, Miljøverndepartementets og Nærings-
og handelsdepartementets budsjett. For å sikre nødvendig
fremdrift fremmes det forslag om å øke bevilgningen
til Mareano i 2007 med 9 mill. kroner. Dette vil, sammen med forslaget
om å investere 5 mill. kroner i utstyr for dynamisk posisjonering
til forskningsfartøyet Johan Hjort, bidra vesentlig
til å styrke Mareano-kartleggingen.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om å øke kap. 1020 post 1 med 9 mill. kroner i
2007. Dette vil øke den samlede bevilgningen til Mareano
fra 23,6 mill. kroner til 32,6 mill. kroner i 2007.
Havforskningsinstituttet la i 2006 om til nye
rutiner for håndtering av oppdragsinntekter. Oppdragsvirksomheten
er bruttobudsjettert, og alle utgifter dekkes av tilsvarende oppdragsinntekter.
Ofte får virksomheten betalt for oppdragsvirksomhet forskuddsvis
og inntektene kan dermed komme i et annet budsjettår enn utgiftene
påløper. For å sikre at alle ubenyttede
utgifter og merinntekter knyttet til oppdragsvirksomheten kan søkes
overført fra et år til et annet, foreslås
det at ubrukte merinntekter kan regnes med ved beregning av beløp
som kan overføres og at stikkordet "kan overføres"
tilføyes kap. 1020 post 21 og kap. 1021 post 21. Det vises
til eget forslag til romertallsvedtak.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa og viser til forslag til vedtak II.4 og
X 4 under kapittel 21 Tilråding frå komiteen.
Forskningsfartøyet "Johan Hjort" ble
bygget og utrustet spesielt til mengdemåling av fiskebestander.
I tillegg er fartøyet opp gjennom årene blitt
oppgradert på flere områder slik at det også er
velegnet til å taue forskjellige redskaper. Fartøyet
er imidlertid ikke i stand til å ligge i ro i en gitt posisjon,
noe som er nødvendig for å ta prøver
av vannsøylen eller havbunnen eller operere kabelstyrte
farkoster. Dette innebærer at "Johan Hjort" blant annet
ikke kan benyttes til kartlegging av havbunnen, hvor det er behov
for å bruke ROV (fjernstyrt undervannsfarkost), kamerarigger
og annet utstyr for å kartlegge bunnfaunaen. Dette er utstyr
som krever at fartøyet er utrustet med dynamisk posisjonering
(DP).
Havforskningsinstituttet må i dag gjennomføre
alle MAREANO-tokt og lignende bunnfaunatokt og korallrevkartleggingstokt
med enten "G.O. Sars" eller "Håkon Mosby" som begge er
DP-utrustede fartøyer. Siden begge disse fartøyene
deles med Universitetet i Bergen skaper begrensningene til "Johan
Hjort" vanskeligheter for den årlige toktplanleggingen.
Begrensningene kan også medføre at det nye fartøyet
"G.O. Sars" må brukes til enklere tokt som krever DP-kapasitet.
Slike tokt kunne vært gjort vel så bra med "Johan Hjort"
og til en vesentlig lavere kostnad, dersom dette fartøyet
hadde nødvendig utrustning. En oppgradering av "Johan Hjort"
gir dermed Havforskningsinstituttet mulighet til å utnytte
de samlede fartøyressursene mer effektivt, og derigjennom
kunne bidra til å gi reelt økt fartøytid
til Mareano.
Basert på informasjon fra aktuelle
leverandører er kostnadene knyttet til anskaffelse og montering
av sidepropell og utstyr til dynamisk posisjonering på "Johan
Hjort" anslått til 5 mill. kroner.
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om en økt bevilgning på 1021 post 45 på 5
mill. kroner i 2007.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tidligere merknader vedrørende viktigheten av et tidsriktig
utstyr samt mulighetene for å utnytte de samlede fartøyressursene
mer effektivt.
For å dekke inn økning av
bevilgningen på kap. 1001 post 70 grunnet økt
norsk bidrag til NEAFC, foreslås det at bevilgningen på kap.
1023 post 71 reduseres med 970 000 kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til proposisjonen for nærmere
redegjørelse av saken.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa, jf. forslag til vedtak XII under kapittel
21 Tilråding frå komiteen.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre,
Kristeleg Folkeparti og Venstre, viser til at det har kome ulike
synspunkt frå fleire organisasjonar om etableringa av NOFIMA
AS som tek sikte på ei betre samordning av marin næringsretta
forsking. Ein del av midlane frå Fiskeri- og havbruksnæringens
forskingsfond er tenkt brukt til å finansiere forskingsoppdrag
i regi av NOFIMA AS. Midlane skal vere med på å sikre
langsiktig marin, næringsretta og brukarstyrt forsking. Fleirtalet har
merka seg at fiskeri- og kystministeren har uttalt at det er næringa sjølv
som bestemmer kva for langsiktige, næringsretta forskingsprosjekt
som skal finansierast av selskapet sine FHF-midlar.
Fleirtalet har vidare merka seg
synspunktet frå fiskeri- og kystministeren om at det er
behova i næringa som skal liggje til grunn for prioriteringane som
blir gjorde, og at midlar frå Fiskeri- og havbruksnæringens
forskingsfond ikkje skal brukast til grunnfinansiering av NOFIMA
AS.
Fleirtalet legg til grunn at
det skal vere dialog med næringa i det vidare arbeidet
med saka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til etableringen av NOFIMA AS for å styrke samarbeidet
mellom marin forskning og landbruksforskning. Disse medlemmer viser
til at landbruksnæringen har akseptert å gå inn
med basisfinansiering forutsatt at fiskerinæringen gjør
det samme. Etter disse medlemmers oppfatning er det
en viktig forskjell at landbruksforskningen stort sett er offentlig
finansiert mens midlene i Fiskeri- og Havbruksnæringens
forskningsfond er finansiert av næringen selv. Disse
medlemmer mener at forskningsavgiften på sjømat
fortsatt i sin helhet skal gå til Fiskeri- og Havbruksnæringens
forskningsfond slik at næringen selv fortsatt har innflytelse
på hvordan midlene brukes.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen videreføre
ordningen der forskningsavgiften på sjømat fortsatt
i sin helhet skal gå til Fiskeri- og Havbruksnæringens
forskningsfond."
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter opprettelsen
av NOFIMA og den foreslåtte organiseringen. NOFIMA vil
kunne bli en slagkraftig organisasjon som kan tilby næringsrettet
forskning på høyt nivå til landbruks-
og sjømatområdet både nasjonalt og internasjonalt.
Disse medlemmer er kritisk til
Regjeringens forslag om å beslaglegge 50-60 mill. kroner
av Fiskeri- og Havbruksnæringens Forskningsfond (FHF) til
drift av NOFIMA mot næringens vilje. For det første
skaper det stor uro i fiskerinæringen at Regjeringen beslaglegger
omtrent halvparten av FHFs midler til grunnfinansiering av NOFIMA.
Avgiften til FHF ble etablert som en frivillig forskningsavgift
som næringen selv skulle ha full kontroll med. Det var
Stortingets klare intensjon gjennom behandlingen av St.meld. nr.
39 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 110 (1999-2000) at FHFs midler
skulle styres av næringen selv. Disse medlemmer viser til
at den finansieringsløsningen Regjeringen legger opp til
i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2007, er i strid med
dette.
Disse medlemmer registrerte Fiskeri-
og havbruksnæringens (FHL), Norges Fiskarlag og Norske Sjømatbedrifters
Landsforenings (NSL) innspill med sterk kritikk til den foreslåtte
finansieringsløsningen på høringen i
finanskomiteen den 21. mai 2007, og deler langt på vei
næringens oppfatning når det gjelder finansieringen
av NOFIMA.
Disse medlemmer mener at Regjeringen
gjennom denne konfronterende linjen overfor sjømatnæringen
legger opp til en dårlig start for NOFIMA som næringsrettet
forskningsinstitutt. Regjeringen hevder i svar på spørsmål
nr. 99 fra Høyres fraksjon i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
2007 at "Innføring av likebehandling av de to forskningsfondene
på landbruks- og fiskerisiden er en forutsetning for etablering av
NOFIMA ( ) Gjennom forpliktende avtaler mellom de to forskningsfondene
og NOFIMA bidrar man til tett dialog mellom næringsliv
og forskningsinstitutt". Disse medlemmer deler ikke
Regjeringens forståelse av at likebehandling mellom instituttene
er en forutsetning, og kan ikke se at det har vært en forutsetning tidligere.
Videre gis det ikke mye rom for at sjømatnæringen
skal bestemme over midlene ved at Regjeringen legger opp til forpliktende
avtaler. Det vil si at en andel av FHFs midler årlig skal
overføres til NOFIMA uansett hva næringen måtte
mene.
Disse medlemmer er også bekymret
over at konkurransen mellom næringsrettede forskningsinstitusjoner
skal bli svekket når halvparten av midlene til FHF øremerkes
NOFIMA. Miljøer utenfor NOFIMA vil da ikke ha mulighet
til å konkurrere om forskningsoppdrag fra sjømatnæringen
på samme måte som i dag.
Regjeringen hevder i svar på spørsmål
nr. 102 fra Høyres fraksjon i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 2007 at en stor andel av de 100 mill. kronene som
forutsettes overført fra forskningsfondene til NOFIMA,
allerede i dag benyttes til kjøp av tjenester i de instituttene
som skal inngå i NOFIMA. Disse medlemmer vil
understreke at det er stor forskjell på frivillige kjøp
av tjenester hos instituttene og at midlene overføres årlig
som en fast politisk bestemt ordning.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forslaget
til statsbudsjett for 2008 fremme forslag om en plan for finansiering
av NOFIMA som er basert på en enighet med fiskeri- og havbruksnæringen."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at fiskerinæringen føler
seg overkjørt av Regjeringen gjennom forslaget om å disponere
midler fra Fiskeri- og Havbruknæringens forskningsfond
(FHF) til NOFIMA. Disse medlemmer mener at det ville
være en stor fordel om Regjeringen utsatte realitetsavgjørelsen
om hvordan NOFIMA skal finansieres til statsbudsjettet for 2008,
og benyttet ekstra tid til å få en bedre dialog
med næringen enn hva som har vært tilfellet så langt.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå i
en ny dialog med fiskerinæringen om en eventuell bruk av
midler fra Fiskeri- og Havbruknæringens forskningsfond
til finansiering av NOFIMA, og komme tilbake til Stortinget med
en orientering og ny vurdering av dette spørsmålet i
forbindelse med framleggelsen av statsbudsjettet for 2008."
Det vil påløpe til sammen
7 mill. kroner i fusjons- og driftskostnader i interimselskapet
fram til planlagt aksjeoverdragelse i august 2007, hvorav 4 mill.
kroner allerede er bevilget. Det foreslås derfor at bevilgningen til
driftstilskudd til interimselskapet økes med 3 mill. kroner,
fra 2 mill. kroner til 5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås at det bevilges 11,2 mill.
kroner i ny statlig egenkapital for å kjøpe ut
eksisterende eiere som ikke vil fortsette som eiere i det nye forskningskonsernet.
Dette vil sikre statlig majoritetsandel og at ingen ikke-statlige
eier får over 33,3 pst. eierandel.
Det anslås at det vil påløpe
fusjonskostnader på 4,5 mill. kroner fra tidspunktet for
aksjeoverdragelsen og ut 2007 knyttet til ekstern bistand og selve
etableringen med oppkjøp, fusjoner, fisjoner mv., samt
interimsledelse. Det legges opp til at disse midlene solidarisk dekkes
gjennom et egenkapitalinnskudd fra eierne i det nye forskningskonsernet.
Statens andel vil bli om lag 2,5 mill. kroner. Det foreslås
derfor at det bevilges 2,5 mill. kroner i ny statlig egenkapital
for å dekke statens andel av fusjonskostnader etter aksjeoverdragelsen.
Ettersom det ikke settes krav om at NOFIMA AS skal
gi avkastning på egenkapitalen, foreslås det at
ny statlig egenkapital på til sammen 13,7 mill. kroner bevilges
over en tilskuddspost.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det foreslås at det bevilges 26 mill.
kroner i statlig mellomfinansieringslån til NOFIMA AS.
For å redusere behovet for ny egenkapital
legges det opp til at overskuddslikviditet knyttet til gevinst ved salg
av et bygg i Norconserv AS frigjøres (26 mill. kroner)
og benyttes som delfinansiering av kjøp av ikke-statlige
aksjer. For å frigjøre midlene i Norconserv AS vil
aksjene først måtte kjøpes, og det vil
måtte gjennomføres formelle prosedyrer knyttet
til kreditorvarsel mv. som tar noe tid. I mellomtiden er det behov
for et statlig mellomfinansieringslån, da det ikke er mulig å ta
pant i aksjene som skal kjøpes før disse er overtatt.
Det forutsettes at et statlig mellomfinansieringslån på 26
mill. kroner skal baseres på markedsmessige betingelser,
og at lånet tilbakebetales så snart den nødvendige
likviditeten er frigitt.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Kystverket har i sin rapport til Fiskeri- og
kystdepartementet, overlevert i desember 2006, vurdert alternative
metoder for å fjerne forurensingsfaren fra vraket. Rapporten
vurderte alternativene tildekking av vrak og forurensede sedimenter,
fjerning av kvikksølvlast mens vraket blir liggende, heving
av vraket, og ingen iverksetting av tiltak. Kystverkets anbefaling
om tildekking av vraket og sedimentene rundt er basert både på fysiske
undersøkelser av selve vraket og området rundt
dette i 2005 og 2006, og vurderinger fra en rekke ulike fagmiljøer
nasjonalt og internasjonalt. Dette lå også til
grunn for Regjeringens konklusjon om å dekke til vraket.
Det har i ettertid kommet til ny informasjon,
da blant annet nye aktører har meldt seg og lansert nye
forslag til hevingsmetoder som de mener gjør det mulig å heve ubåten
på en sikker måte. Regjeringen mener det bør gjøres
nye vurderinger hvor dette eventuelt kan dokumenteres. De aktuelle
aktørene leverte ikke mulighetsstudier på invitasjon
fra Kystverket, og deres hevingsalternativer ble dermed ikke utredet.
De nye forslagene og eventuelle andre forslag bør likevel
gis samme mulighet til å bli vurdert og underlagt ekstern
risikoanalyse. Dette er ikke å anse som kritikk
av Kystverkets rapport.
Fiskeri- og kystdepartementet foreslår å igangsette en
bred prosess ledet av Kystverket for å innhente forslag
til, og vurdere nærmere ulike metoder for, en mulig heving.
Forslagene skal kvalitetssikres gjennom uavhengige vurderinger av
risikoanalyser, foretatt av eksterne konsulentselskaper, som skal
vurdere teknisk risiko, operasjonell risiko og miljørisiko.
Det er anslått at de nye utredningene
vil ha en kostnad på om lag 20 mill. kroner, hvorav 5 mill.
kroner vil kunne dekkes av resterende midler fra tidligere bevilgning
på 28 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 48 (2005-2006).
På denne bakgrunn fremmes det forslag
om at kap. 1062 post 1 økes med 15 mill. kroner i 2007
for å dekke kostnader knyttet til ytterligere vurderinger
av alternative metoder for å eventuelt heve ubåtvraket.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til St.meld. nr. 14 (2004-2005) om oljevernberedskap, og til rapport
fra Kystverket om behovet for midler for å sikre forsvarlig
nivå på oljevernberedskapen, et behov som med
Regjeringens opplegg er kraftig underfinansiert, og derved ikke mulig å nå.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Regjeringen ikke har fulgt opp Kystverkets rapport som viste
til at økt transport langs kysten krever bedre oljevernberedskap. Disse
medlemmer foreslår derfor å øke
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold, kan overføres,
forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 230 500 000 til
kr 260 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Venstre viser til
at Regjeringen ikke har fulgt opp Kystverkets rapport som viste
til at økt transport langs kysten krever bedre oljevernberedskap. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 10 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 30 | Nyanlegg og større
vedlikehold, kan overføres,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 230 500 000 til
kr 240 500 000" | |
Det tidligere hoveddepotet for oljevernutstyr
på Fedje ble under regjeringen Bondevik II flyttet til
Florø fordi det var behov for å styrke oljevernberedskapen
i det området. Regjeringen mener det også er behov
for et hoveddepot på Fedje. Det er en betydelig skipstrafikk
i Nord-Hordaland, både i form av tankskipstrafikk til Mongstad
og Sture og i form av lokaltrafikk og ordinær kysttrafikk.
Fedje er sentralt plassert for denne trafikken.
Reetableringen av hoveddepotet på Fedje
innebærer både en betydelig styrking av oljevernmateriellet
på Fedje og gjenoppretting av en øvet mannskapsstyrke som
kan mobilisere og betjene utstyret.
Det foreslås derfor å øke
bevilgningen på kap. 1062 post 45 med 29 mill. kroner for å dekke
investeringer knyttet til reetablering av hoveddepot for oljevernutstyr
på Fedje.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke
medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at vi fremdeles har en stadig økende oljerelatert aktivitet
langs kysten. Dette sammen med økt aktivitet også i
Russland og nordområdene vil innebære at vi i
tiden fremover vil få økt transportvekst langs
kysten. Disse medlemmer viser til rapporten som ble
laget av Kystverket i oktober 2005, og som konkluderer med at innsatsen
må økes med 260 mill. kroner innen 2010 for å nå et
akseptabelt nivå på beredskapen ikke følges
opp med midler. Det blir i rapporten anbefalt 60 mill. kroner i
2006, og 70 mill. kroner i 2007 som et ledd i dette. Disse
medlemmer ønsker å nærme seg
det anbefalte nivået langt raskere enn Regjeringen legger
opp til, og anser behovet for dette som akutt.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 30 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 59 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold, kan
overføres, kan nyttes under post 1, forhøyes
med | 59 000 000 |
| | fra kr 44 700 000 til
kr 103 700 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at fiskerihavnene har stor verdi for næringsvirksomhet
og bosetting langs kysten. Fiskerinæringen er en av Norges
mest verdifulle næringer og gode fiskerihavner er en forutsetning
for økt verdiskaping. Dette medlem foreslår
derfor at bevilgningen under kap. 1062 post 60 økes med
10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 10 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1062 | | Kystverket | |
| 60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 30 100 000 til
kr 40 100 000" | |
Samfunnet Jan Mayen drives av Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO/IKT) på oppdrag fra Fiskeri- og kystdepartementet.
Innkjøp og salg av varer til stasjonspersonellet
på Jan Mayen drives i regi av FLO/IKT, og ble
tidligere regnskapsført ved bruk av en egen balansekonto
i regnskapet til FLO/IKT. Praksisen er ikke i tråd
med bruttoprinsippet, jf. Bevilgningsreglementets § 3
fjerde ledd.
For å få korrekt budsjett-
og regnskapsmessig håndtering av kiosken, foreslås
det at bevilgningen på kap. 1070 post 1 økes med
500 000 kroner, mot tilsvarende bevilgning på kap.
4070 post 1 Inntekter fra kioskdrift.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Strømproduksjonen på Jan Mayen
foregår ved hjelp av oljedrevne aggregater. For å opprettholde
tilstrekkelig god sikkerhet for strømforsyningen er det
behov for å skifte ut aggregatene. Det fremmes derfor forslag
om en bevilgning på 8 mill. kroner til dette.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Det vises til omtale under kap. 1070 post 1.
Det foreslås å bevilge 500 000 kroner
på posten.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til et sterkt behov for konkurransedyktige rammebetingelser for
fiskerinæringen og at sjømanns- og fiskerfradaget
har stått uendret i mange år. Disse medlemmer ser
behovet for bedrede rammebetingelser for fiskerinæringen
og viser til at disse medlemmer foreslo å oppregulere
sjømanns- og fiskerfradraget fra dagens 80 000
kroner til 150 000 kroner i sitt alternative statsbudsjett
for 2007, jf. pkt. 1.2 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til de omfattende nettolønnsordningene som gjelder for sjøfolk,
og utvidelsen av disse de siste årene. Slik arbeidsmarkedet
er i dag med press i de fleste sektorer, nettolønn til
sjøfolk og en svekkelse av lønnsomheten i fiskerisektoren,
sliter mange fiskebåter med å skaffe mannskap. Disse
medlemmer viser til at økt fiskerfradrag er et
bidrag til å veie opp de ulempene som Regjeringen har påført
næringen de siste årene og det vil lette rekrutteringen
til fiskeryrket. Disse medlemmer vil på den
bakgrunn fremme forslag om at fiskerfradraget som har stått
uendret siden forrige stortingsperiode heves fra 80 000
kroner til 150 000 kroner med virkning fra 1. juli 2007.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fisketurisme er et voksende segment i reiselivsnæringen
som skaper både sysselsetting og verdiskaping langs kysten. Disse
medlemmer viser til undersøkelser som påviser
at forskriften om utførselskvote av fisk og fiskevarer
fra sportsfiske medfører stans i investeringer i turistnæringen
og kan medføre oppsigelser og konkurser. Disse medlemmer mener
at den norske turistnæringen må gis konkurransedyktige
rammebetingelser, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å oppheve
forskrift om utførselskvote av fisk og fiskevarer fra sportsfiske."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at den etablerte NOx-avgiften på utslipp
av nitrogenoksider fra båter som går mellom norske
havner skaper store økonomiske vanskeligheter for både
fiskeri- og reiselivsnæringen som ikke har fått tid
til å tilpasse seg det nye systemet og derfor ender opp
med en uholdbar ekstraregning. Disse medlemmer mener
dette er en avgift som skaper særlige problemer for norske
båter. Dersom en utenlandsk båt fisker i norsk
sone slipper denne å betale NOx-avgift, mens
den norske båten som ligger like ved må betale. Disse
medlemmer viser til at den samme problemstillingen gjelder
for cruisenæringen der Norge blir det eneste landet med
en slik avgift som kan medføre at en betydelig del av trafikken
forsvinner da rederiene velger andre destinasjoner i Nord-Europa.
Disse medlemmer viser til forslag
om avvikling av NOx-avgiften fra 1. juli
under pkt. 2.7.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
svært alvorlig på de mange uheldige konsekvenser
omleggingen av gebyrreglene for Skipskontrollen har fått
for mange. Etter omleggingen som ble gjennomført fra 1. januar
2007 ser man nå eksempler på at noen har fått
opp til 275 pst. økning av gebyret. Disse medlemmer mener
man bør foreta en ny gjennomgang av regelverket slik at
disse uheldige konsekvensene kan reverseres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta
en ny gjennomgang av regelverket i tilknytning til omleggingen av gebyrreglene
for Skipskontrollen slik at uheldige konsekvenser kan rettes opp."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det økende problemet med ulovlig fiske i Barentshavet
og at norske fiskerimyndigheter har omfattende dokumentasjon på hvilke
fartøyer som har fisket ulovlig. Til tross for dette inneholder
den norske svartelisten ingen av de russiske trålerne som
fisket ulovlig i 2005 og 2006, noe disse medlemmer mener
er en uholdbar situasjon. Disse medlemmer viser til
at både europeiske sjømatbedrifter og organisasjoner
engasjerer seg for å få Regjeringen til å oppdatere
sine lister med tilgjengelig informasjon slik at man kan unngå å kjøpe
fisk fra kriminelle fartøy. Europeiske sjømatbedrifter
vil vite hva de kjøper, og deres kunder stiller stadig
strengere krav til et lovlig og bærekraftig fiske.
Disse medlemmer mener Regjeringen
snarest mulig må oppdatere sin liste over fartøy
som fisker ulovlig i Barentshavet, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innen
1. juli 2007 oppdatere sin liste med tilgjengelig informasjon
om trålere som har fisket ulovlig i Barentshavet fra 2005."