Fra 1. januar 2004 ble det innført
en generell ordning med kompensasjon for merverdiavgift til kommunesektoren.
Regjeringen har nå foretatt en ny gjennomgang
av kompensasjonsordningen. Selv om det er enkelte svakheter knyttet
til ordningen, mener Regjeringen at det ikke bør foreslås
større endringer i ordningen nå.
Det legges imidlertid opp til å endre
regnskapsføringen av merverdiavgiftskompensasjon fra investeringer, slik
at disse i framtiden skal inntektsføres i investeringsregnskapet,
og ikke i driftsregnskapet, slik tilfellet er i dag. Ettersom denne
endringen på kort sikt kan innebære en innstramming
av kravet om økonomisk balanse i driften, foreslås
det at kommunene og fylkeskommunene i en overgangsperiode på fem år
gis anledning til å budsjettere med et visst underskudd.
Den varslede endringen vil kunne gjøres gjeldende fra 1. januar
2009 gitt at Stortinget gir sin tilslutning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, støtter Regjeringens
forslag til endringer i regelverket for momskompensasjonsordningen,
og har ellers ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at EFTAs overvåkningsorgan ESA har kommet til at kompensasjonsordningen
er i strid med statsstøtteregelverket, og at norske myndigheter
i løpet av sommeren må informere ESA om hvilke
tiltak som iverksettes for å rette seg etter vedtaket.
I den forbindelse vil disse medlemmer vise til representantforslaget
fremmet i Dokument nr. 8:84 (2006-2007) om å utrede konsekvensene
av å la kommunale virksomheter omfattes av det ordinære
merverdiavgiftsregelverket. Forslaget i Dokument nr. 8:84 (2006-2007)
er for øvrig en oppfølging av tilsvarende forslag fremmet
i Innst. S. nr. 200 (2005-2006) Kommuneproposisjonen for 2007.