Under henvisning til lov 22. juni 1962
nr. 8 om Stortingets ombudsmann for forvaltningen § 12
annet ledd, har ombudsmannen i en særskilt melding orientert Stortinget
om undersøkelsen av en del forhold vedrørende
Politiets utlendingsinternat på Trandum.
Ombudsmannen gjennomfører hvert år
flere besøk til forvaltningsorganer og institusjoner. Hensikten
med disse besøkene er blant annet å få et
bedre innblikk i forholdene på det enkelte sted og å spre
kunnskap om ombudsmannsordningen til forvaltningens tjenestemenn
og til borgerne. Ombudsmannen har særlig funnet grunn til å prioritere
besøk til institusjoner der personer er frihetsberøvet
eller gjenstand for andre tvangstiltak.
Sammen med tre medarbeidere besøkte
ombudsmannen 1. mars 2006 Politiets utlendingsinternat
på Trandum. Besøket var en oppfølging
av besøk 17. november 2005 til Politiets utlendingsenhet
(PU), som har ansvaret for driften av internatet. Under besøket
på Trandum ble det gitt en generell orientering av representanter
fra PU og ledelsen ved internatet. Temaene var blant annet bruk
av frihetsbegrensende og inngripende tiltak og tvang overfor de
internerte, arbeidet med lov- og forskriftsfesting av internatets
drift, opplæring av personalet og bruk av innleid arbeidskraft, helsetjenestene
som tilbys de internerte, samtykke til internering og forholdene
for barn og for internerte som må oppholde seg lenge ved
internatet.
Det ble også gitt en omvisning på selve
internatet, hvor tre avdelinger var i bruk; en familie- og barneavdeling,
en enslig- og varetektsavdeling og en sikkerhetsavdeling, som blant
annet inneholdt to sikkerhetsceller (glattceller). Internatet hadde
et begrenset aktivitetstilbud som bestod i muligheter for lek og
ballspill på noen mindre uteområder. Ombudsmannen
fikk se et aktivitetsrom med lekeapparater for barn og to små trimrom
utstyrt med hvert sitt bordtennisbord og ergometersykkel. Det var
også tre større oppholdsrom med TV, noe lesestoff
og ulike brettspill.
Ombudsmannen hadde samtaler med flere av de internerte
og mottok også skriftlige klager fra enkelte av dem.
På bakgrunn av mottatt informasjon
og egne observasjoner besluttet ombudsmannen å undersøke
enkelte forhold nærmere.
Utlendingsinternatet er en lukket institusjon
for utlendinger hjemlet i utlendingsloven 4. juni 1988
nr. 64 § 37 d, der det fremgår
at utlendinger som pågripes og fengsles i medhold av utlendingslovens
regler "som hovedregel" skal anbringes i utlendingsinternat.
Tidligere ble utlendinger som var fengslet etter
utlendingsloven innsatt i ordinære fengsler, med andre
ord sammen med personer som var mistenkt eller domfelt for straffbare
forhold. Begrunnelsen for opprettelsen av internatet var blant annet
kritikken som var blitt fremsatt mot norske myndigheter for denne
ordningen. Europarådets torturforebyggelseskomité (the
European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or
Degrading Treatment or Punishment - CPT) omtalte blant annet disse
forholdene etter et besøk til Norge i 1993 og anbefalte
i sin rapport at personer fengslet etter utlendingsloven ble holdt
atskilt fra varetektsinnsatte. CPT ga også uttrykk for
at de aktuelle utlendingene burde holdes i andre lokaliteter enn
fengsler.
Det er to grupper av utlendinger som kan fengsles
og holdes internert. For det første gir utlendingsloven § 37 sjette
ledd hjemmel for å pågripe og fengsle utlending som
oppholder seg i riket dersom vedkommende "nekter å oppgi
sin identitet" eller det er "skjellig grunn" til å mistenke
at han "oppgir falsk identitet". Det er en betingelse for pågripelse
og fengsling at et pålegg om et bestemt oppholdssted eller
meldeplikt for utlendingen ikke overholdes eller anses åpenbart
utilstrekkelig. Samlet fengslingstid kan ikke overstige 12 uker,
med mindre det foreligger "særlige grunner".
For det andre gir utlendingsloven § 41
femte ledd hjemmel for pågripelse og fengsling av en utlending dersom
dette "er nødvendig for å sikre iverksetting"
av et vedtak som innebærer at vedkommende må forlate riket.
Tilsvarende gjelder dersom utlendingen "ikke gjør det som
er nødvendig" for å fremskaffe gyldig reisedokument,
og formålet med fengslingen er å "fremstille utlendingen
for aktuelle lands utenriksstasjon for å få utstedt
reisedokument". Fengsling kan besluttes for høyst to uker,
men etter omstendighetene forlenges til maksimalt seks uker.
I tillegg til dem som har vært fengslet
etter utlendingsloven, har det også oppholdt seg utlendinger
på internatet i kortere perioder etter eget samtykke i
påvente av hjemreise. I instruks for Politiets utlendingsinternat 25. mai
2005 pkt. 6 heter det at samtykke "skal under ingen omstendighet
benyttes utover 6 dager".
Politiets utlendingsenhet har opplyst at enheten
står overfor store utfordringer ved driften av internatet,
som huser barnefamilier, enslige mindreårige og voksne
fra ulike kulturer og språkgrupper. Mange av de internerte befinner
seg i en presset livssituasjon og flere sliter med psykiske eller
fysiske lidelser. PU besitter også ofte begrenset kunnskap
om den enkeltes bakgrunn og situasjon. Oppholdstiden for det store
flertallet internerte er bare noen få døgn, men
enkelte har vært internert i vesentlig lengre tid og i
noen tilfeller i over et år.
Det var på tidspunktet for ombudsmannens
besøk ikke utarbeidet egne regler i lov eller forskrift
om driften av internatet. Derimot fantes det en instruks for internatet,
fastsatt av lederen for Politiets utlendingsenhet. Det er opplyst
at driften i stor utstrekning har tatt utgangspunkt i reglene for
politiarrest og at PU har støttet seg på politiloven
og politifaglige vurderinger med hensyn til bruken av frihetsbegrensende
tiltak, makt og tvang.
I ettertid har ombudsmannen som høringsinstans mottatt
et forslag til tillegg i utlendingsloven § 37 d
fra Justis- og politidepartementet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet
og et forslag til en ny forskrift med hjemmel i samme bestemmelse
fra Justisdepartementet. Begge høringsbrevene var datert
4. juli 2006.
Politiets utlendingsenhet ble i brev fra ombudsmannen
6. april 2006 bedt om å gi en redegjørelse
for det rettslige grunnlaget for bruken av sikkerhetsavdelingen og
sikkerhetscellene ved internatet. Det ble blant annet vist til opplysninger
om at utlendinger som oppholder seg ved internatet etter samtykke,
også kan bli overført til sikkerhetsavdelingen
og til sikkerhetscellene. Det ble også bedt om en utdyping
av hvilke forhold som kunne tilsi plassering i henholdsvis sikkerhetsavdeling og
sikkerhetscelle og en nærmere oversikt over det totale
omfanget av bruken av sikkerhetscellene ved internatet.
Videre ble det bedt om PUs syn på om
forholdene i de to rommene som ble benyttet som sikkerhetsceller ved
internatet, ble ansett å være tilfredsstillende.
Det ble særskilt vist til at cellene ikke hadde vann, toalett eller
tilgang til dagslys.
På bakgrunn av påstander i
media om bruk av remmer overfor utagerende internerte, ble PU bedt
om å bekrefte muntlige opplysninger gitt under besøket
om at det ikke fantes remmesenger ved internatet, men at det i enkelte
tilfeller hadde blitt benyttet håndjern, fotjern eller
strips. PU ble videre bedt om å redegjøre nærmere
for hvilke rutiner som følges med hensyn til beslutninger
om og gjennomføring av slike tiltak og om hjemmelsgrunnlaget
for bruk av tvang.
I svaret fra Politiets utlendingsenhet 3. mai
2006 ble det vist til at de utfordringene internatet står
overfor, har medført at det er opprettet tre atskilte avdelinger. Dette
ble ansett som et nødvendig tiltak for å ivareta sikkerhet,
ro og orden i den daglige driften av et lukket internat. PU kunne
ikke se at en slik differensiering av de innsatte i seg selv krever
en egen hjemmel i lov. Kravet til lovhjemmel ble imidlertid ansett å være
mer nærliggende i de tilfeller internerte blir tatt ut
av det daglige fellesskapet med andre internerte og/eller andre
tvangsmidler benyttes.
PU ga likevel uttrykk for at regelverket på området kunne
ha vært klarere, og manglende klarhet i regelverket ble
opplyst å være utilfredsstillende både
for politiet og for de internerte.
Politiets utlendingsenhet opplyste at det i
enkelte tilfeller kan fremstå som nødvendig å benytte
tvang overfor internerte i form av håndjern eller strips
og at bruk av slike tvangsmidler overfor innsatte på internatet
har tilstrekkelig hjemmel i lov.
Videre opplyste Politiets utlendingsenhet at
de to sikkerhetscellene på internatet ble ferdigstilt i
mars 2004 og at det ikke var bygningsteknisk mulig å ivareta
hensynet til dagslys i cellene. Det ble opplyst at det føres minuttlogg
for alle innsettelser i cellene.
Under ombudsmannens besøk ble det opplyst
at opphold i sikkerhetscelle sjelden strekker seg ut over noen timer,
men det ble også nevnt et enkelttilfelle der oppholdet
hadde vart i flere døgn. PU ble bedt om å redegjøre
for hvilke tiltak politiet eventuelt iverksetter dersom oppholdet
i sikkerhetscelle strekker seg over lengre tid og for hvem som utfører
oppgaven med å ha tilsyn med dem som er plassert i sikkerhetscelle.
Utlendingsenheten ble til slutt på nytt bedt om å redegjøre for
hvilke rutiner som følges med hensyn til beslutninger om
og gjennomføring av tvangsmessige tiltak.
I brev 9. juli 2006 svarte PU at de
bestemmelsene i politiloven som regulerer politiets adgang til tvangsmidler
i tjenesten, var ment som en kodifisering av den tidligere generalfullmakten.
PU opplyste at de internertes opphold i sikkerhetscellene
har variert fra noen få minutter til ca. ett døgn.
Det ble videre opplyst at i de tilfeller der oppholdet i sikkerhetscelle
har strukket seg over tid, har rutinen vært at vaktlederen
skal "varsle jourhavende polititjenestemann på internatet,
saksbehandler og ansvarlig jurist i politiet". Sistnevnte skal vurdere
om vedkommende skal overføres til et ordinært
fengsel.
Det fremgår videre av nevnte brev at
de åtte øvrige cellene på sikkerhetsavdelingen
i tillegg er innredet med seng, madrass, sengetøy, skrivebord,
stol og skap og at innsatte på avdelingen har tilgang til
alle rommene, toalett, dusj, røykerom, aktivitetsrom og
luftegård fra klokken 8 og frem til midnatt. Etter innlåsing for
natten må den internerte benytte seg av en ringeklokke
for å varsle tilsatte på internatet dersom det
er behov for å benytte toalett.
Tilsyn av internerte som er satt på sikkerhetscelle skal
ifølge PU foretas av personell som har politimyndighet,
men på grunn av kapasitetshensyn har det forekommet at
vektere har foretatt tilsynet.
Beslutninger om tvangsmessige tiltak treffes
ifølge Politiets utlendingsenhet av personell med politimyndighet.
Ombudsmannen finner at hjemmelen for selve fengslingen
og for de tiltak som med nødvendighet følger av å være
på en lukket institusjon, er tilfredsstillende. Undersøkelsene
har imidlertid synliggjort et sterkt behov for en klar regulering
av internatets drift, og særlig for den bruk av inngripende
tvangsmidler som kan finne sted overfor enkelte av de internerte.
Det gjeldende hjemmelsgrunnlaget for bruk av enkelte tvangsmidler
har vært for vagt og derfor lite tilfredsstillende i forhold
til de internertes rettigheter og de tilsattes plikter.
Et eksempel på at hjemmelsgrunnlaget
har vært for svakt, er bruken av de to sikkerhetscellene
på internatet. Bruk av sikkerhetscelle er et tvangsmiddel
som også blir benyttet i fengsler.
Det er uklart hvorfor et tilfredsstillende regelverk
for utlendingsinternatet ikke er på plass, selv etter lengre tids
drift. For andre institusjoner i samfunnet der borgerne er frihetsberøvet,
som fengsler og lukkede psykiatriske institusjoner, er det utviklet
et omfattende lov- og forskriftsverk der blant annet bruken av tvang
overfor de innsatte/pasientene er regulert. Den omfattende reguleringen
av disse institusjonenes drift og bruk av tvang understreker det
problematiske i å drive en lukket institusjon som utlendingsinternatet
uten et tilstrekkelig klart regelverk.
Forslaget til nytt fjerde til sjette ledd i
utlendingsloven § 37 d inneholder klare
vilkår for når ulike tvangsmidler skal kunne benyttes
og vilkårene skjerpes dersom det skal tas i bruk mer inngripende
tiltak som for eksempel plassering i sikkerhetscelle. Forskriftsforslaget
utfyller disse bestemmelsene.
Tilsynsmyndighetenes mulighet til å foreta
en etterfølgende vurdering av beslutninger og vedtak gjort
ved internatet, styrkes av at det oppstilles et krav om journalnedtegning,
blant annet av vedtak om overføring til sikkerhetsavdeling
og bruk av andre maktmidler. Det foreslås videre forskriftsfestet
rutiner for internt politimessig tilsyn, og det foreslås
opprettet et eksternt tilsynsråd etter modell fra kriminalomsorgen.
Ombudsmannen har på bakgrunn av PUs
redegjørelser lagt til grunn at hensynet til sikkerhet,
ro og orden på internatet nødvendiggjør
en viss bruk av tvangsmidler. Den foreslåtte lov- og forskriftsfestingen
av denne bruken er etter ombudsmannens syn et nødvendig
skritt for å bedre de internertes rettssikkerhet.
Etter sitt besøk til utlendingsinternatet
i oktober 2005, skrev CPT følgende om sikkerhetscellene
i sin rapport 28. mars 2006:
"In the CPT’s opinion, in their present
state, these two cells are unsuitable for detention of any kind."
Ombudsmannen antar at også norske myndigheter har
funnet de aktuelle cellene uegnet til dette formålet, siden
de nå er avviklet. I departementets kommentarer til det
nylig fremsatte lovforslaget fremheves det at cellene som skal benyttes
"må ha en slik utforming at plassering i cellene gjør
inngrepet så lempelig som mulig, men samtidig oppfyller
formålet med å ivareta ro, orden og sikkerhet
på utlendingsinternatet eller sikre iverksetting etter § 41".
Departementet understreker videre at cellene skal ha tilgang til
dagslys og som et minimum inneholde ren madrass og tepper eller
tilsvarende. Slik saken er opplyst, har ikke ombudsmannen funnet
grunn til å gå videre med spørsmålet
om cellenes utforming mv.
I den nevnte rapporten fra CPT ble det bedt
om detaljert informasjon fra norske myndigheter om rutinene og praksis
for bruk av "strips" ved sikkerhetsavdelingen. Ombudsmannen har
merket seg at norske myndigheter i sitt svar til komiteen 28. september
2006 skriver at bruk av slike tvangsmidler bare skjer i ekstreme
tilfeller, for eksempel ved selvskading og voldelig atferd mot andre
internerte eller tilsatte. Det understrekes at ansvarlig polititjenestemann
må skrive rapport om hendelsen og at bruk av "strips" bare
skjedde to ganger i løpet av 2005. CPT anbefalte også at
det må føres register over hvem som blir plassert
i isolasjon, bakgrunnen for plasseringen, opplysninger om når
tiltakene ble iverksatt og avsluttet, hvilke tiltak som eventuelt
ble benyttet, hvem som fattet beslutningen samt hvor vedkommende
var plassert. Norske myndigheter har i sitt svar til komiteen opplyst
at et slikt register vil bli ført.
Ombudsmannen finner etter dette ikke grunn til å gå videre
med spørsmål knyttet til bruken av "strips" og isolasjon.
I skrivet "Information about the Police Detention Centre,
Trandum", som var oppslått på internatet, fremgikk
det at politiet kunne bestemme om den internerte skulle kunne motta
brev, besøk eller telefonsamtaler. Det fremgikk imidlertid
ikke i hvilke tilfeller slike begrensninger kunne benyttes eller
hvordan vedtak om dette ble truffet. PU ble derfor bedt om å vurdere
praksisen slik den var beskrevet i skrivet, i forhold til reglene
om varetektsfengsling i straffeprosessloven.
I brev 3. mai 2006 svarte Politiets
utlendingsenhet at det ikke blir praktisert kommunikasjonskontroll
ved internatet og at punktet vedrørende dette hadde kommet
med i informasjonsskrivet ved en inkurie. Dette ble beklaget. PU
opplyste at de internerte har anledning til å ringe gratis
til hvem de vil, fem minutter pr. dag. Ut over dette kan de internerte
fritt ringe advokat, saksbehandlere i Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda
eller politiet. Det ble videre opplyst at de internerte har anledning
til å motta besøk på internatet i besøkstiden
mellom klokken 16.00 og 18.00 alle dager. De internerte har ifølge
PU også adgang til å motta besøk utenom
disse tidene dersom dette er administrativt og sikkerhetsmessig
forsvarlig.
I lov- og forskriftsforslaget fremgår
det at de internerte som utgangspunkt skal ha rett til å motta
besøk, telefonere og til å motta og sende postsendinger.
Det foreslås lovfestet en adgang for politiet til å beslutte kontrolltiltak
der det foreligger bestemte omstendigheter, men ikke på generelt
grunnlag.
Retten til ukontrollert kommunikasjon gjelder
også i lukkede institusjoner. Lov- og forskriftsforslagets understrekning
av de internertes rettigheter til fri kommunikasjon og den nærmere
regulering av politiets beslutninger om kontrolltiltak vil, slik
ombudsmannen ser det, bedre de internertes rettssikkerhet.
Politiets utlendingsenhet har beklaget de feilaktige opplysningene
som var kommet med i informasjonsskrivet som var oppslått
på internatet under ombudsmannens besøk, og har
opplyst at skrivet vil endres på dette punkt. Ombudsmannen
anser det uheldig at informasjonsmaterialet til de internerte inneholdt
feilaktige opplysninger om så vidt viktige forhold, og
finner at beklagelsen er på sin plass. Ombudsmannen har
bedt om å få oversendt en kopi av det oppdaterte
informasjonsskrivet.
I brev 6. april 2006 ble Politiets
utlendingsenhet bedt om å redegjøre nærmere
for hvordan samtykke til internering blir innhentet og hvilken informasjon
som blir gitt i forkant. Dette var også temaer som ble
diskutert under ombudsmannens besøk. PU ble videre bedt
om å opplyse hvordan eventuelle språkproblemer
i forbindelse med avgivelse av samtykke søkes løst.
Det ble også bedt om en redegjørelse for hvilke
restriksjoner de samtykkende blir underlagt og om de blir ransaket
ved innkomst til internatet.
Politiets utlendingsenhet opplyste i brev 3. mai
2006 at det i liten grad blir brukt samtykke som grunnlag for opphold
ved internatet og at det nye ventemottaket i Lier, som kom i drift
27. mars 2006, i stor grad vil erstatte ordningen. På bakgrunn
av dette forventet politiet at behovet for bruk av samtykke ville
bli ytterligere redusert. PU opplyste videre at samtykke blir innhentet ved
at utlendingen blir foreholdt en samtykkeerklæring og at
denne, etter behov, eventuelt blir oversatt for vedkommende ved
bruk av tolk.
PU understreket videre at det i utgangspunktet
er uaktuelt å benytte tvang overfor personer som har samtykket
til opphold ved utlendingsinternatet. Ved et par anledninger har
det likevel forekommet at samtykkende utlendinger er pågrepet
og tatt ut av fellesskapet, for så å bli dimittert. Årsakene
til dette ble opplyst å være ordensforstyrrelser.
PU bekreftet for øvrig at også de samtykkende
blir visitert ved innkomst og at deres verdisaker blir oppbevart
i lukket sikkerhetsskap under oppholdet på internatet.
I nytt brev ble Politiets utlendingsenhet bedt
om å opplyse om det gis informasjon til de samtykkende
om hva samtykket konkret innebærer ut over det som fremgår
av selve samtykkeerklæringen, for eksempel om de begrensninger
i bevegelsesfrihet som den enkelte underkaster seg, og om de forholdsvis
omfattende inspeksjonsrutinene som praktiseres ved internatet. PU ble
også bedt om å redegjøre noe nærmere
for bakgrunnen for visiteringen av de samtykkende og ble spurt om det
også uttrykkelig må samtykkes til dette.
PU bekreftet i brev 9. juli 2006 at
den skriftlige samtykkeerklæringen ikke beskriver nærmere
hva oppholdet på utlendingsinternatet vil innebære
med tanke på begrensninger i bevegelsesfrihet, inspeksjonsrutiner m.v.
Det ble opplyst at det derfor kunne ha forekommet tilfeller der
den samtykkende ikke har fått full informasjon om forholdene
på internatet, ut over at det er lukket.
De redegjørelser Politiets utlendingsenhet
har gitt for den eksisterende praksisen med samtykkende internerte,
kan tyde på at den enkeltes samtykke i noen tilfeller har
blitt gitt på bakgrunn av mangelfull informasjon.
Samtykkeerklæringen inneholder ingen
nærmere informasjon om hvilke restriksjoner som gjelder
for de internerte under oppholdet. Erklæringen er videre utformet
på norsk. PU har opplyst at tolk har blitt benyttet ved
behov, men at språkvansker kan ha medført at samtykkende
kan ha hatt en dårlig forståelse av det nærmere
innholdet i samtykket. Dette er problematisk sett i lys av at også de
samtykkende er undergitt inngripende frihetsberøvelse og
omfattende kontrolltiltak. Blant annet er det opplyst at alle har
blitt visitert ved ankomst og fratatt eiendeler uten at de uttrykkelig har
samtykket til dette. Ombudsmannen viser også til inspeksjonsrutinene
på internatet, som mange av de internerte har oppfattet
som problematiske i forhold til privatliv.
Det er også grunn til å stille
spørsmål om hva slags pressituasjon enkelte er
i når samtykket gis. Ombudsmannen viser til at PU under
besøket opplyste at flere av de personene som har oppholdt
seg på internatet etter samtykke, ikke har hatt noe annet
botilbud. I samtykkeerklæringen fremgår
det at en utlending som forlater internatet, ikke kan komme inn
igjen. Dette kan medføre at den reelle muligheten for den enkelte
til å trekke sitt samtykke etter internering, kan være
begrenset.
Disse forholdene tilsier etter ombudsmannens mening
at praksisen med å plassere samtykkende på internatet
vanskelig kan fortsette slik den til nå har vært gjennomført.
I forslaget til lovendring i utlendingsloven
og i forslaget til ny forskrift er ikke de samtykkende nevnt. Ombudsmannen
kan heller ikke se at denne gruppen er nevnt i merknadene til endringene.
Ombudsmannen forstår departementenes
lov- og forskriftsforslag slik at det ikke lenger åpnes
for å plassere personer på internatet etter samtykke.
I PUs brev 9. juli 2006 er det også denne forståelsen
som er lagt til grunn. Hvis dette er riktig, bør dette
ifølge ombudsmannen presiseres. Dersom det likevel åpnes
for at samtykkende fortsatt skal kunne interneres på Trandum,
må det vurderes nærmere hvordan dette skal foregå og hvordan
de samtykkende og deres behov for informasjon kan ivaretas.
Under ombudsmannens besøk til internatet
ble bruken av innleide vektere fra selskapet Falck Norge AS (nå Group
4 Securicor - G4S) som arrestforvarere og til forefallende transportoppdrag,
tatt opp. Politiets utlendingsenhet orienterte om hvilke krav til
opplæring som stilles til vekterne og om hvordan samarbeidet
mellom politiet og firmaet så langt hadde fungert. PU opplyste at
politiet er involvert i tilsettingene av vekterne som skal arbeide
ved internatet, og kan kreve uegnede vektere omplassert.
Etter anmodning fra ombudsmannen har Politiets utlendingsenhet
i brev 3. mai 2006 redegjort nærmere for de konkrete
ansvarsforholdene på internatet. Det er opplyst at alle
vekterne tilsatt i Falck Norge AS som har sitt arbeidssted ved Politiets
utlendingsinternat, er underlagt vaktleder ved internatet og at
det alltid er politiansatte med politimyndighet på arbeid
i tillegg til vekterne. PU har videre opplyst at vekterne ikke har noen
"beslutningsmyndighet opp mot regelverk" og at de i hovedsak utfører
gjøremål knyttet til tilrettelegging av oppholdet
for beboere, så som administrering av besøksordning,
gjennomføring av ringetider, matservering og følge
mellom avdelinger, samt transporter.
Politiets utlendingsenhet ble i nytt brev bedt
om å presisere hvorvidt vekterne er delegert myndighet
til å bruke tvang og om vekterne foretar visitasjon av
de internerte. Til dette har PU i brev 9. juli 2006 svart
at vektere på internatet ikke har politimyndighet og således
ikke har "myndighet til å benytte tvangsmidler overfor
de innsatte". Vekterne skal "holde seg på trygg avstand
og varsle personell med politimyndighet" dersom det oppstår
en situasjon som gjør bruk av tvang nødvendig.
Ifølge PU hadde det imidlertid forekommet tilfeller "der
vekterne har blitt gitt anledning til å visitere innsatte".
I en institusjon der det benyttes inngripende
kontrolltiltak og tvangsmidler, må disse være
tilstrekkelig forankret i lov. Det er også viktig at de
som utøver slik myndighet har den nødvendige opplæring,
kunnskap og erfaring. Dette er forhold som også har vært
understreket av CPT ved komiteens besøk til Norge. I sin avsluttende
rapport etter besøket i oktober 2005 har CPT stilt spørsmål
om vekterne får "appropriate training".
Vekterne på internatet har ikke politimyndighet,
og Politiets utlendingsenhet har understreket at de derfor ikke
kan benytte tvangsmidler overfor de internerte. Det fremgår
av PUs årsmelding for 2004 at arrestforvarerfunksjonen
i hovedsak utføres av vektere. Ut fra politiets egen beskrivelse
av forholdene ved internatet, antar ombudsmannen at det vil kunne
oppstå akutte situasjoner der det vil være behov
for maktutøvelse og tvangsmidler. PUs holdning er som nevnt
at vekterne i en slik situasjon skal "holde seg på trygg
avstand" og varsle annet personell med politimyndighet. Ombudsmannen
stiller spørsmål om dette lar seg praktisere i alle
situasjoner, og om vekterne er seg bevisst at de i utgangspunktet
ikke kan ty til tvangsmidler. Bruken av vektere til å visitere
internerte synliggjør i alle fall at regelverk og grunnleggende
rettssikkerhetsprinsipper har måttet vike for praktiske
behov og ressursmangel. Instruksen pkt. 3.1 åpner ikke
for en slik bruk av vekterne. Ombudsmannen understreker at det er
politiets ansvar å organisere driften av internatet på en
slik måte at risikoen blir minst mulig for at de som arbeider
der, går ut over sine fullmakter.
I det foreliggende lov- og forskriftsforslaget
foreslås det at dagens bruk av sivile vektere ved internatet
skal avvikles. Vekterne skal erstattes med transportledsagere, som
skal gis begrenset politimyndighet. Transportledsagerne skal blant
annet ha 3-årig videregående skole, de skal rekrutteres
blant ulike yrkesgrupper og de skal gjennomføre et 4-ukers
kurs ved politihøyskolen. De foreslåtte endringene
vil etter departementets oppfatning styrke kontinuitet og kvalitetsmessig
utførelse av den krevende tjenesten ved internatet.
Etter dette finner ikke ombudsmannen grunn til å gå nærmere
inn på bruken av sivile vektere ut over å understreke
betydningen av at inngripende kontrolltiltak og tvangsmidler bare
må utøves av personell som er gitt uttrykkelig
fullmakt til å foreta slike handlinger. Det må også sørges
for at opplæringen er tilstrekkelig til å imøtekomme
internatets utfordringer, som synes å stille store krav
til personlig egnethet hos personellet. Ombudsmannen har merket
seg at det tas sikte på å rekruttere nyansatte
fra forskjellige yrkesgrupper og med ulik bakgrunn og kompetanse.
Aktivitetstilbudet til de internerte, og særlig
til dem som er internert i lengre tid, var et sentralt tema under samtalene
ved besøket på utlendingsinternatet. I oppfølgende
brev fra ombudsmannen 6. april 2006 ble det vist til at
det i skrivet "Information about the Police Detention Centre, Trandum",
som var oppslått på internatet, var opplyst at
trimrommene kunne åpnes mellom klokken 08.00 og 20.00 "if
there is enough staff on duty". Åpning av luftegården
forutsatte, ifølge samme skriv, også at tilstrekkelig
personale var tilgjengelig. Politiets utlendingsenhet ble bedt om å opplyse
i hvilken utstrekning det faktisk blir gitt mulighet for de internerte
til å benytte trimrommene og luftegården og om
personellmessige forhold vanskeliggjør dette. Det ble også bedt
om politiets syn på om det eksisterende aktivitetstilbudet
ble ansett tilstrekkelig for de som er internert over lengre tidsperioder
og om det eventuelt forelå konkrete planer for utvidelse
av tilbudet.
Politiets utlendingsenhet opplyste i sitt svar
3. mai 2006 at adgang til luftegård og aktivitetsrom
tilbys de internerte innen de satte tidsrammer, men at det har forekommet
tilfeller hvor internerte har måttet vente på å bli
gitt tilgang til disse stedene fordi de ansatte har måttet
prioritere andre oppgaver. PU erkjente at aktivitetstilbudet kunne
ha vært bedre, spesielt for de internerte med lang botid,
men påpekte at gjennomsnittlig botid ved internatet bare
er tre døgn.
Ombudsmannen viser til at lovforarbeidene da
utlendingsinternatet ble etablert fourutsatte at aktivitetstilbudet
ved internatet må være tilstrekkelig for internering
over noe tid. Informasjonen fra Politiets utlendingsenhet tyder
på at forutsetningen om en differensiering i tilbudet til
de som har lang fengslingstid og de som er fengslet i en kort periode,
ikke er fulgt opp.
Det er en alminnelig og anerkjent erfaring at
frihetsberøvelse generelt sett vil kunne være
en stor påkjenning, særlig for de som utholder
frihetsberøvelse over lang tid. Det er myndighetenes ansvar å søke å lette oppholdet
for disse, og tilbud om sysselsetting og aktiviteter vil stå sentralt
i en slik sammenheng. En slik tenkning er rådende innen
kriminalomsorgen.
Internering på politiets utlendingsinternat
er ikke betinget av at den internerte er kjent skyldig i straffbare handlinger.
Tiltaket har ikke pønal karakter. Slik sett har fengsling
etter utlendingsloven flere paralleller til varetektsfengsling.
Utlendinger som var fengslet etter utlendingsloven, ble tidligere
anbrakt i ordinære fengsler og under samme forhold som
domfelte og varetektsinnsatte. Fortsatt kan dette være
et alternativ for enkelte. Forholdene for varetektsinnsatte synes
også av denne grunn å være et naturlig
sammenligningsgrunnlag, et stykke på vei.
De erfaringer som politiet har formidlet til
ombudsmannen, bekrefter at oppholdet på internatet for
mange kan være tungt. Fysisk og psykisk stress og episoder med
utagerende atferd og selvskading forekommer. Dette er også en
vesentlig begrunnelse for det omfattende inspeksjonsopplegget ved
internatet. Ombudsmannen har vanskelig for å forstå at
politiet i en slik situasjon ikke i større grad har søkt å redusere
presset på særlig de internerte med lang fengslingstid.
Politiets utlendingsenhet har vist til at de
internerte som oppholder seg lenge på Trandum, "sitter
på løsningen til sin egen sak". Ombudsmannen forstår
dette slik at disse utlendingene blant annet kan samarbeide om å avklare
og få verifisert sin identitet. Selv om dette kan være
riktig, er det ingen akseptabel forklaring på manglende
oppfølging av forutsetningene i lovens forarbeider. Human
behandling etter norsk rettstenkning innebærer blant annet
at frihetsberøvede gis anledning til meningsfylte aktiviteter.
Utilstrekkelige forhold ved internatet må uansett ikke
brukes som pressmiddel overfor de internerte.
Ombudsmannen har merket seg at Politiets utlendingsenhet,
etter CPTs besøk, inngikk en avtale med Deichmanske bibliotek
og nå tilbyr utlån av bøker på en
rekke språk. I sin rapport 28. mars 2006 anbefalte CPT
at norske myndigheter skulle ta skritt for å sikre at alle
de internerte ble gitt mulighet til minst én time opphold
i friluft hver dag. Myndighetene ble også oppfordret til å fortsette
arbeidet med å utvide aktivitetstilbudet ved internatet
og øke mulighetene for de internerte til å benytte
dagens tilbud.
I forslaget til nytt tredje ledd i utlendingsloven § 37 d er
det uttrykkelig fastslått at de internerte skal ha rett
til opphold i friluft og til fysisk aktivitet. Forskriftsforslagets
presiserer retten til friluft og aktivitet ytterligere.
Ombudsmannen finner at endringene i aktivitetstilbudet
som nå er foreslått, er positive. Etter ombudsmannens
syn bør imidlertid myndighetene også vurdere å få på plass
midlertidige løsninger som vil gi de internerte med lengre
oppholdstid et økt aktivitetstilbud i den perioden ombyggingen
og utbyggingen av den eksisterende bygningsmassen pågår.
Ombudsmannen finner også grunn til å understreke
at rett til opphold i friluft i minst en time er et minimumskrav
etter forskriftsforslaget og at det bør søkes
tilrettelagt for at de internerte skal kunne oppholde seg utendørs
i lengre perioder enn dette.
Under ombudsmannens besøk ble det opplyst
at de internerte gjennom hele døgnet hadde tilbud om brødmat
med pålegg, melk, juice og varm drikke. Videre ble det
opplyst at de fikk utdelt en frukt hver dag, men ingen grønnsaker.
Til middag var tilbudet frysetørket mat av typen "Real
Turmat", pulversuppe eller lignende som blandes ut med varmt vann.
Mange av de internerte som ombudsmannen og hans medarbeidere hadde
samtaler med, klaget over mattilbudet. Det ble blant annet anført
at den frysetørkede maten, ved inntak over lengre tid,
førte til magebesvær.
Ombudsmannen har forstått politiet
slik at det ikke er anledning for de internerte til å bringe
med seg egen mat. Det foreligger så vidt ombudsmannen forstår
heller ikke andre muligheter for å kjøpe seg mat
eller supplere den maten som utdeles. En slik mulighet finnes i fengsler.
Etter besøket ble det i media opplyst
at Politiets utlendingsenhet hadde besluttet å legge om
kostholdet ved internatet. PU ble i brev fra ombudsmannen bedt om å redegjøre
for dette, og for de vurderingene som lå til grunn for
beslutningen. I brev 3. mai 2006 opplyste utlendingsenheten
at mattilbudet til de internerte, etter innføringen av
varm cateringmat som middag, ble ansett som "meget bra" og at det
kan sammenlignes med det som tilbys innenfor eksempelvis helsesektoren.
Det ble også opplyst at maten som nå serveres,
ivaretar religiøse og kulturelle hensyn.
Kostholdet ved internatet frem til omleggingen
etter ombudsmannens besøk tilfredsstilte ikke retningslinjene
for kosten i fengsler. Ombudsmannen fant det vanskelig å se
akseptable grunner til at kostholdet for de internerte skulle være
vesentlig dårligere enn det som tilbys innsatte i fengslene.
Ombudsmannen har bedt PU merke seg de forholdene
som er påpekt, og forutsetter at mattilbudet som nå gis
ved internatet, er ernæringsmessig tilfredsstillende.
I instruksen for Politiets utlendingsinternat
pkt. 2.3 heter det følgende om gjennomføringen
av inspeksjoner:
"Internatet skal inspiseres minimum hvert 30. minutt. Alle
dører og vinduer skal kontrolleres, rom inspiseres, vinduer
kontrolleres. Avvik utbedres om mulig på stedet, og inspeksjonen
føres i vaktjournalen."
I samtalene med de internerte og fra andre kilder
kom det frem at mange følte at de ikke ble gitt mulighet
til privatliv på grunn av de hyppige inspeksjonene. En
del følte også at inspeksjonene virket forstyrrende
for søvn mv. Det fremgikk også at de døgnkontinuerlige
inspeksjonene omfatter toalettene, dusjene osv. Politiets utlendingsenhet
ble i brev fra ombudsmannen bedt om å begrunne nærmere
hvorfor det ble ansett nødvendig med et slikt inspeksjonsopplegg
ved internatet. Det ble vist til at inspeksjonsrutinene syntes å være
mer omfattende enn i de fleste fengselsavdelinger. PU ble videre bedt
om å opplyse hvordan inspeksjonene konkret blir gjennomført,
og hvilke forholdsregler politiet eventuelt tar for å søke å balansere
de hensynene som begrunner inspeksjonene opp mot hensynet til de
internertes rett til privatliv. Det ble også stilt spørsmål
om det faktisk skjer en differensiering i inspeksjonsintensiteten.
I brev 3. mai 2006 understreket Politiets utlendingsenhet at
de tilsatte ved internatet har svært liten historikk eller
kjennskap til de personene som interneres, i motsetning til hva
som ofte gjelder i fengsler. Det vises til at det har forekommet
tilfeller av selvskading og selvdrap og at dette faktum har dannet
grunnlaget for en hyppigere inspeksjonsrutine enn det som er vanlig
i fengsler.
Det ble også vist til at det med mellom åtte
og elleve tusen overnattingsdøgn pr. år, hvor
så mange personer bor tett sammen, vil kunne forekomme
forskjellige former for kriminalitet. PU fastholdt at inspeksjonene utføres
og skal utføres på en mest mulig diskré måte slik
at den enkelte beboers integritet ivaretas, men at man i enkelte
tilfeller må slå på lyset på rommene
eller benytte lommelykt for å konstatere at forholdene
er trygge.
Etter ytterligere spørsmål
fra ombudsmannen gjentok Politiets utlendingsenhet i brev 9. juli
2006 at politiet ofte besitter mangelfulle opplysninger om den enkeltes
bakgrunn, helsesituasjon, eventuelle straffbare forhold mv. når
vedkommende ankommer internatet, blant annet fordi de som interneres
ofte har ukjent identitet, kort opphold i Norge og gjerne har hatt liten
eller ingen kontakt med norske myndigheter. Det ble videre vist
til at de fleste internerte bare oppholder seg på internatet
i noen få dager, slik at det kan være vanskelig å danne
seg et klart bilde av vedkommendes atferd. PU opplyste at det var
vurdert om det skulle foretas mindre hyppige inspeksjoner av enkelte
grupper, særlig av de samtykkende og de som har lengre tids
opphold, men at det foreløpig ikke var funnet grunnlag
for å foreta en slik differensiering.
Ombudsmannen antar at hyppige inspeksjoner kan være
nødvendig på et sted som utlendingsinternatet, der
det er stor gjennomstrømming av utlendinger med ulik bakgrunn
og ulike forutsetninger, og der mange også vil være
i en svært presset situasjon. Et intenst inspeksjonsopplegg
anvendt på alle de internerte, reiser imidlertid spørsmål
av både etisk og rettslig karakter. Inspeksjoner på soverom
og i dusj- og toalettrom vil utgjøre et inngrep i den internertes
personlige sfære, også når det tas hensyn
til at dette foregår i en lukket institusjon der kontroll
og inspeksjoner må påregnes. I denne forbindelse
viser ombudsmannen til EMK art. 8, som slår fast utgangspunktet
om at enhver har rett til respekt for sitt privatliv.
Når inspeksjonene er begrunnet i sikkerhet,
må utgangspunktet være at inspeksjonsvirksomheten
ikke skal gå lenger enn hensynet til sikkerheten tilsier. Overfor
en del av de internerte antar ombudsmannen at det er klart at det
ikke vil være "nødvendig" ut fra sikkerhetsmessige
behov med for eksempel nattlige inspeksjoner hvert 30. minutt. Dette
kan tenkes å gjelde for blant annet utlendinger med noe
tids opphold og som politiet derfor har mer kjennskap til.
Retten til privatliv er nå foreslått
lovfestet i nytt tredje ledd i utlendingsloven § 37 d
og gjentas i forskriftsforslaget.
I forskriftsforslaget § 24
heter det at "[u]tlendingen skal ha forsvarlig
tilsyn og anbringes slik at vedkommende ikke kommer unødig
til skade eller utsettes for lidelser, og slik at de ikke kan påføre
andre skade". Det skal tas "tilbørlig hensyn til utlendingens
nattesøvn". Videre skal det "føres nøye
tilsyn med utlendingens helsetilstand". "Utlending som er syk eller
påvirket av alkohol eller andre berusende midler, skal
inspiseres hver halvtime, med mindre omstendighetene tilsier hyppigere
tilsyn." Inspeksjonenes tidspunkt og resultatet av disse skal journalføres.
Selv om mange av de hensynene som begrunner
hyppige inspeksjoner i politiarrestene også kan gjøre
seg gjeldende i forhold til utlendingsinternatet, som å hindre
selvskading, føre tilsyn med de internertes helsetilstand
osv., er det også noen viktige forskjeller. Ombudsmannen
fremhever at mange internerte tilbringer vesentlig lengre tid på internatet
enn det som er tilfellet for innsatte i politiarrest.
Ombudsmannen forstår det foreliggende
forskriftsforslaget slik at det nå legges opp til en mer
differensiert inspeksjonsrutine ved utlendingsinternatet og at dette
fortsatt vil ivareta hensynet til nødvendig sikkerhet.
Etter ombudsmannens syn bør PU på nytt vurdere om
det, også før forskriften trer i kraft, er grunnlag
for å innføre mer differensierte inspeksjonsrutiner.
I henhold til forslaget til nytt åttende
ledd i utlendingsloven § 37 d skal det opprettes
et eksternt tilsynsråd som skal føre tilsyn med
driften av internatet og behandlingen av utlendingene som oppholder
seg der. Tilsynsrådet skal etableres etter samme modell
som tilsynsrådene for fengslene.
Ombudsmannen har ved flere anledninger tatt
opp spørsmålet om det burde etableres tilsynsråd
for landets politiarrester, på samme måte som
det i dag er tilsynsråd for fengslene.
De hensyn som taler for opprettelse av tilsynsråd
for politiarresten gjør seg i minst like sterk grad gjeldende for
utlendingsinternatet, hvor oppholdstiden for enkelte er lang. Ombudsmannen
finner det derfor positivt at det nå legges opp til at
et eksternt oppnevnt organ skal ha tilsyn med driften ved internatet.
Ombudsmannen viser til at politiets utlendingsinternat
på Trandum fremstår som en fengselslignende institusjon,
men uten det regelverket som fengsler er underlagt. Fraværet
av rettslig regulering ut over hjemmelsbestemmelsen i utlendingsloven § 37 d
og interne retningslinjer/instruks, er slående
og klart uheldig, først og fremst av hensyn til de internertes
rettssikkerhet. Manglende regulering av driften sett i sammenheng
med fraværet av eksternt tilsyn, gjør forholdet etter
ombudsmannens syn spesielt uheldig. Dette gjelder ikke minst fordi
mange av de internerte er i en vanskelig situasjon og kan ha en
bakgrunn som krever ekstra årvåkenhet. Internatet
har vært i drift i sin nåværende form
siden 1. juli 2004 og det har også vært
drift av et lukket internat på Trandum før denne
tid. Et klart og gjennomarbeidet regelverk for virksomheten burde ha
foreligget på et langt tidligere tidspunkt og før
driften ble satt i gang. Ombudsmannen finner det beklagelig at det
først nå er foreslått et formelt regelverk
for blant annet bruken av tvang og kontrolltiltak ved internatet.
Så vel bygningsmassen som selve driften
av internatet er tilpasset det store flertall av utlendinger som
har kort oppholdstid på internatet. Dette gjelder blant
annet kostholdet og aktivitetstilbudet slik dette var under ombudsmannens
besøk. Politiet hadde på det tidspunktet ikke
satt i verk særlige tiltak overfor de som har lengre oppholdstid
for å lette deres situasjon. Det er etter ombudsmannens
oppfatning svært utilfredsstillende at driften og rutinene
på denne måten ikke er tilpasset de reelle forhold.
Selv om gjennomsnittlig oppholdstid er 3-4 dager, og de materielle
forholdene kan vurderes som tilfredsstillende for internerte med
korttidsopphold, er det samtidig en del utlendinger som oppholder seg
på internatet i mange uker og måneder. Driften
og rutinene ved internatet må ta høyde for denne
gruppen av internerte, slik det også er forutsatt i lovforarbeidene.
Det er videre et tankekors at utlendingsinternatet
ble opprettet etter blant annet kritikk fra CPT, og at oppholdet
ved internatet forutsetningsvis skulle ha et "mykt preg". På enkelte
måter er oppholdet ved internatet "mykere" enn et opphold
i et fengsel, som var, og delvis er, alternativet for de som fengsles
etter utlendingsloven. Ombudsmannen fremhever særlig den
frie adgangen til fellesskap ved internatet og at det i utgangspunktet
ikke foregår noen innelåsing om kvelden, med unntak
av sikkerhetsavdelingen. Det er imidlertid andre sider ved oppholdet
som ombudsmannen antar må oppleves som hardere enn opphold
i fengsel. Dette gjelder blant annet kostholdet slik det var tidligere,
aktivitetstilbudet, inspeksjonsrutinene og deling av soverom. I
ordinære fengsler får de innsatte som hovedregel
enerom, mens det på utlendingsinternatet opereres med flermannsrom.
Et særskilt spørsmål
som ombudsmannen er kjent med at blant annet NOAS, Redd Barna og
Barneombudet har tatt opp i forbindelse med forslagene til lov-
og forskriftsendringer, er internering av mindreårige.
Det er blant annet vist til de begrensninger som følger
av FNs barnekonvensjon 20. november 1989 og til UNHCRs
retningslinjer for internering av asylsøkere. Denne siden
ved utlendingsinternatet har ikke vært en del av ombudsmannens
undersøkelser, og ombudsmannen har derfor ikke foranledning
til å drøfte spørsmål knyttet
til mindreårige nærmere. Ombudsmannen forutsetter
imidlertid at departementet vil vurdere nøye de innspillene
som er gitt på dette viktige området.
Ombudsmannen uttaler at det er positivt at det
nå er foreslått et detaljert regelverk med hjemmel
i lov.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, ser det som positivt at Sivilombudsmannen besøker forvaltningsorganer og institusjoner og undersøker nærmere forhold som virker kritikkverdige. Orienteringen i dokumentet viser at det var gode grunner for å gripe fatt i denne saken, og den videre saksgang tyder også på at Sivilombudsmannens engasjement har hatt betydning for at kritikkverdige forhold er blir rettet opp.
Komiteen har merket seg at bakgrunnen for opprettelsen av utlendingsinternatet på Trandum blant annet var den kritikk som var reist fra flere hold mot at utlendinger som ble frihetsberøvet i medhold av utlendingsloven §§ 37 og 41, ble plassert i vanlige fengsler sammen med personer som var dømt for straffbare forhold. Europarådets torturkomité (CPT) var en av de instanser som tok opp dette forhold.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen under sitt besøk og gjennom den nærmere undersøkelse har påpekt en rekke alvorlige forhold ved utlendingsinternatet. Komiteen ser det som svært alvorlig at internatet har vært i drift så lenge uten at det har vært utarbeidet klare regler forankret i lov og forskrift for driften av internatet og for bruk av frihetsberøvende tiltak, makt og tvang.
Komiteen viser videre til at Regjeringen i Ot.prp. nr. 28 (2006-2007), har lagt fram forslag til endringer av utlendingsloven for å gi et samlet og tydelig regelverk for opphold ved og drift av utlendingsinternat. Utkast til forskrifter har også vært på høring. Det vises i denne sammenheng til merknader i Innst. O. nr. 71 (2006-2007) fra de ulike partiene.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg bruken av tvangsmidler og spesielt bruken av sikkerhetscellene. Dette var også tatt opp av Europarådets torturkomité (CPT). Flertallet har imidlertid også merket seg at bruken av cellene ble avviklet etter at Sivilombudsmannen tok opp saken.
Flertallet har videre merket seg at Sivilombudsmannen har tatt opp forhold rundt kommunikasjonskontroll, samtykke til internering, bruk av innleide vektere, aktivitetstilbud til de internerte, mattilbud og inspeksjoner. Omtalen av forholdene på alle disse områdene har til fulle synliggjort behovet for tydelige retningslinjer og regulering av internatets drift.
Flertallet mener det er urovekkende dersom det er riktig at en del av de som selv har gitt samtykke til internering, kan ha gjort dette på bakgrunn av mangelfull informasjon. Samtykkeerklæringen inneholder ingen nærmere informasjon om hvilke restriksjoner som gjelder for den internerte under oppholdet, og språkvansker kan også ha bidradd til at den enkelte ikke fullt ut har forstått hva samtykke innebærer. Noen har også vært i en presset situasjon fordi de ikke har hatt annet botilbud. Flertallet legger til grunn at det etter det nye regelverket er på plass, ikke lenger åpnes for plassering av personer i utlendingsinternatet etter samtykke. For denne gruppen må en finne andre ordninger.
Flertallet viser til at en del av ulike årsaker har opphold over lengre tid i utlendingsinternatet, til tross for at opphold ikke er ment å vare over lengre tid. Også barn og barnefamilier oppholder seg i internatet. Det er derfor viktig å legge til rette for aktivitetstilbud av ulik slag. En human behandling innebærer bl.a. at de som er berøvet friheten, har anledning til meningsfylte aktiviteter. Flertallet er tilfreds med at det nye lov- og forskriftsverket nå presiserer rett til opphold i friluft og fysisk aktivitet og at det skal tilbys et rimelig antall aktiviteter innendørs og utendørs.
Flertallet har videre merket seg at mattilbudet i internatet nå har blitt bedre, og vil i likhet med Sivilombudsmannen forutsette at det mattilbudet som nå gis er ernæringsmessig tilfredsstillende.
Flertallet erkjenner at det kan være nødvendig med hyppige inspeksjoner for å ivareta sikkerheten. Det virker imidlertid som om de rutinene som har vært, vanskelig kan ha ivaretatt den enkeltes rett til respekt for sitt privatliv. Utgangspunktet må være at inspeksjonsvirksomheten ikke skal gå lenger enn hensynet til sikkerheten tilsier. Også dette synes nå ivaretatt i det nye regelverket som kommer.
Flertallet viser til at også mange barn har oppholdt seg i utlendingsinternatet. Dette er bl.a. tatt opp av Redd Barna og Barneombudet. Flertallet regner med at Regjeringen vil foreta en mer helhetlig drøfting av dette forhold med sikte på å finne ordninger som ivaretar barna på en god måte.
Flertallet har merket seg Sivilombudsmannens synspunkter på det foreslåtte nye regelverket og oppfatter det som at Sivilombudsmannen er positiv til dette. Så langt flertallet kan se, vil de nye lovparagrafer og forskrifter bedre de kritikkverdige forhold ombudsmannen har tatt opp. Opprettelse av et eksternt tilsynsråd som skal føre tilsyn med driften av internatet og behandlingen av utlendingene som oppholder seg der, vil også bidra til å bedre rettssikkerheten for de internerte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmer ønsker å innføre lukkede asylmottak for ID-løse asylsøkere, asylsøkere som vurderes å utgjøre en sikkerhetsrisiko, samt asylsøkere som har fått avslag på sine asylsøknader inntil utvisning er effektuert. Lukkede mottak vil, etter disse medlemmers mening, løse svært mange problemer knyttet til håndtering av asyl og innvandring, både direkte gjennom at man sparer lokalsamfunn for belastningen et asylmottak innebærer, og indirekte gjennom at Norge blir et langt mindre attraktivt land for asylsøkere uten reelt beskyttelsesbehov.
Disse medlemmer er positive til at Sivilombudsmannen har kontrollert Politiets utlendingsinternat på Trandum, og vil påpeke at det er ekstra viktig med kontroll av forvaltningsorganer og institusjoner der det er nødvendig å bruke tvangsmidler. Disse medlemmer er videre enige med Ombudsmannen i at det er nødvendig å få på plass et tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag, og ser at andre institusjoner med behov for frihetsberøvelse har et omfattende lov- og forskriftsverk som regulerer bruken av tvang overfor innsatte/pasienter. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i behandlingen av Ot.prp. nr. 28 (2006-2007) går lenger enn Regjeringen når det gjelder å presisere de eksakte vilkårene for bruk av tvangsmidler i ny § 37 d i Utlendingsloven, gjennom å presisere at det er politiets objektive vurdering som skal legges til grunn når det gjelder å avgjøre hvorvidt det for å opprettholde ro, orden og sikkerhet i utlendingsinternatet, for eksempel er nødvendig å visitere besøkende eller andre som oppholder seg på internatets område. Disse medlemmer støtter videre opprettelsen av et uavhengig tilsynsråd som skal føre oppsyn med driften av utlendingsinternat og behandlingen av utlendingene som oppholder seg der.
Disse medlemmer viser til at asylsøkere som blir sittende på Trandum utlendingsinternat selv har hovedansvaret for situasjonen de har kommet opp i, og disse medlemmer mener at det er viktig at asylsøkere så tidlig som mulig får informasjon om muligheten for at de må tilbringe tid i utlendingsinternat eller lukket mottak.
Når det gjelder problemstillingen med barn i asylmottak, vil disse medlemmer vise til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 234 (2005-2006) og Innst. O. nr. 60 (2006-2007), der det påpekes hvordan Regjeringens politikk med sterkere vektlegging av barns tilknytning til riket gir noen svært uheldige incentiver som ikke nødvendigvis er til barnets beste.
Disse medlemmer ser at Regjeringen gjennom forskrift vil erstatte ordningen med bruk av vektere fra private firma med politiansatte transportledsagere, og vil påpeke at bruk av vektere fra privat sektor har fordeler som blant annet økt fleksibilitet når det gjelder å regulere bemanningen etter behov.
Disse medlemmer viser til at ressursbehovet i utlendingsforvaltningen ville ha vært vesentlig lavere hvis Fremskrittspartiets innvandrings- og integreringspolitikk hadde blitt lagt til grunn, og at disse medlemmer derfor kutter betydelig i utlendingsforvaltningens kapitler i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for å illustrere dette. Disse medlemmer ser imidlertid at det med dagens innvandringspolitikk er behov for ekstrabevilgninger for å få på plass tilstrekkelige lukkede mottak så raskt som mulig, og vil bevilge 40 mill. kroner til bygging og 10 mill. kroner til drift. På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sørge for det nødvendige antall plasser i lukkede mottak for ID-løse asylsøkere, asylsøkere som vurderes å utgjøre en sikkerhetsrisiko, samt asylsøkere som har fått avslag på sine asylsøknader inntil utvisning er effektuert."
"I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
690 |
|
Utlendingsdirektoratet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, økes med |
10 000 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser, økes med |
40 000 000" |
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen umiddelbart sørge for det nødvendige antall plasser i lukkede mottak for ID-løse asylsøkere, asylsøkere som vurderes å utgjøre en sikkerhetsrisiko, samt asylsøkere som har fått avslag på sine asylsøknader inntil utvisning er effektuert.
Forslag 2
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende endringer:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
|
|
Utgifter: |
|
690 |
|
Utlendingsdirektoratet |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, økes med |
10 000 000 |
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser, økes med |
40 000 000 |
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 4:1 (2006-2007) - om særskilt melding fra Sivilombudsmannen. Ombudsmannens undersøkelse av Politiets utlendingsinternat på Trandum - vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 5. juni 2007
Lodve Solholm
leder |
Ola T. Lånke
ordfører |