Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen
Hansen og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre,
Torbjørn Hansen og Petter Løvik, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Senterpartiet,
lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Gunn Berit Gjerde,
viser til at EPC er en europeisk internasjonal avtale fra 1973 som
innførte et europeisk patentsystem og opprettet Den europeiske
patentorganisasjonen (EPC), og det europeiske patentverket. Norge
har tidligere undertegnet EPC, men har ikke ratifisert den.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det tidligere har vært fremmet forslag om å ratifisere
avtalen, og at Regjeringen med dette tar et viktig skritt for å forbedre norsk
patentpolitikk slik at vi kan sikre patentrettigheter på høyde
med våre konkurrentland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det tidligere har
vært fremmet forslag om å ratifisere avtalen, senest
i Dokument nr. 8:83 (2004-2005) forslag fra stortingsrepresentantene Øystein
Hedstrøm, Lodve Solholm og Arne Sortevik om tilslutning
til Den europeiske patentkonvensjonen (EPC).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti, viser til at EPC
gjør at en patentsøker gjennom en søknad
kan få patent i alle land som er tilsluttet konvensjonen. Flertallet viser
til at en tilslutning til EPC vil gjøre det enklere og
billigere for norske bedrifter å søke patent og
gi norske bedrifter de samme konkurransebetingelser som sine viktigste europeiske
konkurrenter.
Flertallet mener at en tilslutning
til EPC kan bidra til å heve patentkompetansen i Norge
og vi vil også få formell innflytelse i organisasjonen.
En tilslutning til EPC vil også kunne føre til økt
oppmerksomhet knyttet til betydningen av industrielle rettigheter
i næringslivet, og Norge vil bli et mer attraktivt
sted for lokalisering av næringsliv og innovativ næringsvirksomhet. Flertallet viser
til at en tilslutning til EPC vil gi Norge bedret informasjonstilgang
samt bedret tilgang til internasjonale prosesser.
Flertallet viser til at et klart
flertall av høringsinstansene er positive til en tilslutning
til EPC.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at en forutsetning for at EU-direktivet ble godtatt
i 2003, var at direktivet skulle gjennomføres på en
måte som tar vare på de grunnleggende prinsipper
om respekt for menneskeverdet, og at direktivet blir gjennomført
og praktisert på en måte som er i samsvar med
biodiversitetskonvensjonen.Dette
flertalletvil understreke at den
holdningen fortsatt vil være norsk politikk.
Dette flertallet vil understreke
at EU-direktivet og EPCs regelutvikling er tett sammenvevd, noe
som understreker behovet for fortsatt å støtte
opp om og arbeide for Europaparlamentets vedtak, som har anmodet
EU-kommisjonen om å foreslå endringer i patentdirektivet,
slik at isolerte menneskelige gener eller deler av gener blir utelukket
fra patentering.
Dette flertalletregistrerer
at ordningen med at Konkurransetilsynet kan meddele tvangslisenser
og det såkalte landbruksunntaket i patentloven, som innebærer
at gårdbrukere på nærmere vilkår
kan bruke patentbeskyttet planteformeringsmateriale og dyreformeringsmateriale
til formeringsformål i egen landbruks-virksomhet, ikke
vil bli berørt av norsk tiltredelse til EPC.
Dette flertallet registrerer
at det ved søknadsbehandlingen hos Det europeisk patentverket
ikke finnes noen ordning som tilsvarer den norske ordningen med at
Patentstyret i tilfeller hvor det er tvil om patent skal nektes
meddelt fordi kommersiell utnyttelse av oppfinnelsen vil stride
mot offentlig orden eller moral, jf. patentloven § 1
b, skal innhente en rådgivende uttalelse fra Den etiske
nemnden for patentsaker. Dette flertallet går
imidlertid inn for å følge opp forslagene i Ot.prp.
nr. 33 (2006-2007) som vil bringe nemnden inn i vurderingen både
av europeiske patenter som gjelder i Norge og av norske patenter,
jf. Innst. O. nr. 91 (2006-2007). Dette flertallet mener
at disse forslagene om å åpne for administrativ
overprøving av patenters gyldighet hos Patentstyret med
plikt for Patentstyret til å innhente uttalelse fra nemnden
ved tvil om patentet er meddelt i strid med patentloven § 1
b og åpning av adgang for domstolene til å innhente
uttalelser fra nemnden i saker hvor det oppstår tvil om
patentet rammes av § 1 b, samlet sett vil innebære
en styrking av nemndsordningen som vil ha virkning både
for norske patenter og for europeiske patenter som gjelder i Norge.
Dette flertallet registrerer
at føringen i forbindelse med gjennomføringen
av patentdirektivet om at Patentstyret ved vurderingen av kravet
til oppfinnelseshøyde og ved vurderingen av patentbeskyttelsens omfang
skal legge seg på linje med myndighetene i de mest restriktive
EU-landene når det gjelder søknader om patent
knyttet til naturlig forekommende biologisk materiale, ikke vil
gjelde for behandlingen av patentsøknader som gjelder for
Norge hos Det europeiske patentverket. Reglene som Det europeiske
patentverket og Patentstyret forholder seg til er like. Det europeiske
patentverket har videre strammet inn sin praksis når det
gjelder slike oppfinnelser. Dette flertallet har
merket seg at det er vanskelig å påvise klare
forskjeller i praksis mellom Det europeiske patentverket og Patentstyret
fra de seneste årene. Føringen om restriktiv praksis
vil gjelde for norske domstoler i saker om gyldigheten av europeiske
patenter her i riket og for Patentstyret ved administrativ overprøving
av gyldigheten av slike patenter. Dette flertallet legger vesentlig
vekt på at det i siste instans er norske domstoler som
har det avgjørende ord med hensyn til hvilke patenter som
skal gjelde i Norge, og at føringen om restriktiv praksis
vil gjelde for domstolenes vurdering i slike saker.
Dette flertallet har merket seg
at det for patentsøknader som inngis til Det europeiske
patentverket, ikke gjelder noen plikt til å opplyse om
opprinnelsen for biologisk materiale dersom oppfinnelsen gjelder eller
anvender slikt materiale eller til å opplyse om den personen
som materialet stammer fra, har samtykket til anvendelsen av materialet
dersom oppfinnelsen gjelder eller anvender biologisk materiale fra
mennesker, mens det for søknader om norsk patent som inngis
direkte til Patentstyret vil gjelde en opplysningsplikt i disse
tilfellene. Imidlertid er ca. 70 pst. av patentsøknadene
til Patentstyret internasjonale patentsøknader innlevert under
systemet etablert ved patentsamarbeidskonvensjonen, som Norge har
vært tilsluttet siden 1980, og de norske reglene om opplysningsplikt
ikke gjelder for denne delen av søknadsmassen til Patentstyret
fordi patentsamarbeidskonvensjonen ikke tillater det. Ved norsk
tiltredelse til EPC vil Det europeiske patentverket i hovedsak overta
den del av søknadsmassen som i dag kommer gjennom systemet
under patentsamarbeidskonvensjonen, slik at nedgangen i antall søknader som
inngis direkte til Patentstyret antas å bli beskjeden. Dette
flertallet registrerer at norsk tiltredelse til EPC dermed
vil ha liten praktisk betydning for effekten av de norske reglene
om opplysningsplikt. Dette flertallet har merket
seg at Norge jobber aktivt internasjonalt for å endre patentsamarbeidskonvensjonen
og andre internasjonale avtaler på området slik
at det blir obligatorisk å opplyse om opprinnelsen for
biologisk materiale og tradisjonell kunnskap i søknader om
patent på oppfinnelser som gjelder eller anvender slikt
materiale eller kunnskap. Dette flertallet mener
at Norges arbeid for å få internasjonalt gjennomslag
for en slik opplysningsplikt er meget viktig, fordi en slik endring
trolig er det mest effektive tiltak som kan gjennomføres
innenfor patentsystemet for å støtte opp under
målsettingene i konvensjonen om biologisk mangfold.
Dette flertallet viser til at
Regjeringen har lagt opp til en styrking av den brobyggerrollen
Norge har hatt mellom OECD-landene og utviklingslandene på patentområdet. Dette
flertallet mener at Norges brobyggerrolle mellom OECD-landene
og utviklingslandene på dette området er meget
viktig og støtter fullt ut den styrking Regjeringen har
lagt opp til. Dette flertallet viser til at Norges
muligheter til å innta en slik brobyggerrolle ikke vil
påvirkes av norsk tiltredelse til EPC, og at det fra Regjeringens
side er lagt opp til at denne rollen skal videreføres med
uforminsket styrke etter en eventuell norsk tiltredelse til EPC.
Dette flertallet viser til at
tiltredelse til EPC innebærer en begrenset myndighetsoverføring
til EPOs organer. Det europeiske patentverket vil etter en eventuell
norsk tiltredelse til EPC kunne meddele patenter som vil få virkning
i Norge etter at søkeren har innlevert en oversettelse
av patentet til norsk og betalt en avgift. Et europeisk patent som
gjelder for Norge vil etter at det er meddelt, kunne overprøves
av norske domstoler og også av Patentstyret. Ved prøvingen
av gyldigheten av europeiske patenter her i riket vil det være
de materielle reglene i den norske patentloven som er avgjørende
for patenters gyldighet. Dette flertallet mener at
det er svært vesentlig at det fortsatt vil være
norske domstoler som i siste instans har det avgjørende
ord med hensyn til gyldigheten av patenter som gjelder her i riket,
og at domstolene ved prøvingen av patentet skal basere
seg på norsk lovgivning.
Dette flertalletunderstreker
at dette innebærer at tilslutning til EPO fortsatt vil
innebære at norske myndigheter vil ha full kontroll over
hvilke patenter som skal gjelde her i landet, og forutsetter at
det er mulig å føre samme restriktive politikk
når det gjelder avbøtende tiltak som det som ble
vedtatt i forbindelse med tilslutning til EUs patentdirektiv, Innst.
S. nr. 220 (2002-2003). Hvert land har én stemme i EPO,
og Norge får dermed medbestemmelse på lik linje
med andre medlemsland.
Dette flertallet legger avgjørende
vekt på at det ved et norsk EPO-medlemskap vil være
mulig å sette til side EPO-patenter som ugyldige i Norge
gjennom norsk domstolsbehandling og administrativ overprøving,
dersom patentet menes å stride mot offentlig orden og moral.
Dette flertallet viser til at
patenteringsadgangen i Norge ble utvidet fra 1. februar
2004 da EUs patentdirektiv ble gjennomført i patentloven.
Ved gjennomføringen av EUs patentdirektiv ble det åpnet
for patentering av oppfinnelser som gjelder planter og dyr, samt fremgangsmåter
til framstilling av planter og dyr som ikke er utelukkende biologiske.
Plantesorter og dyreraser kan imidlertid ikke patenteres. Dette
flertalletviser til at reglene
om hva som kan patenteres i den norske patentloven og Den europeiske
patentkonvensjonen er like, slik at norsk tiltredelse til EPC ikke
vil innebære noen endringer i forhold til hva slags oppfinnelser
det kan meddeles patent på med virkning i Norge.
Dette flertallet slutter seg
til det fremlagte forslag.
Medlemen i komiteen frå Kristeleg
Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, syner til at denne
medlemen ikkje er samd i at Noreg skal ratifisera Den europeiske
patentkonvensjonen. På dette grunnlaget kan heller ikkje denne
medlemen gje si tilslutning til at patentkonvensjonen vert
gjennomførd i norsk lov, og vil difor røysta mot
framlegget frå Regjeringa.