Norge har deltatt i forhandlinger om å utvide
EUs indre marked på luftfartens område til også å gjelde Bulgaria,
Romania og statene på Vest-Balkan, dvs. Albania, Bosnia
og Herzegovina, Kroatia, Den tidligere jugoslaviske republikken
Makedonia, Serbia, Montenegro og FNs mandatområde i Kosovo/UNMIK.
Avtalen har fått betegnelsen ECAA-avtalen
(European Common Aviation Area). Den multilaterale avtalen er også åpen
for tilslutning fra andre nabostater.
Avtalen ble undertegnet av alle parter ved en
seremoni i Luxembourg den 9. juni 2006 i forbindelse med EUs
transportrådsmøte.
I det indre marked er regelverk og standarder
for luftfart harmonisert når det gjelder flysikkerhet,
sikringstiltak, konkurranse og konsumentenes rettigheter. Alle flyselskap
som er lisensiert i samsvar med det felles regelverket har full
markedsadgang til hele markedet. Dette har gitt aktørene
i markedet nye og utvidete muligheter og konsumentene et bredere
og mer variert flytilbud.
Hovedavtalen som er nærmere omtalt
i pkt. 2 i proposisjonen, regulerer de overordnede forhold mellom partene,
mens vedlegg I i proposisjonen lister opp hvilke EU-direktiv og
-forordninger på luftfartens område som skal være
omfattet av avtalen.
Det er etablert en særskilt protokoll
for hver av de ni nabostatene med hensyn til hvilke overgangsordninger som
skal gjelde for hver enkelt av dem.
Statene står på ulike nivå hva
gjelder flysikkerhet (safety) og luftfartssikkerhet (security),
og en trinnvis økning av markedsadgangen til det indre
marked er gjort avhengig av en tilfredsstillende utvikling av disse sikkerhetsnivåene.
Norge (og Island) er gjennom EØS-avtalen
allerede en integrert del av det indre marked og er derfor blitt invitert
til å delta som part i avtalen. Samferdselsdepartementet
har deltatt i forhandlingene på vegne av Norge.
Det er ønskelig at ECAA-avtalen ratifiseres
slik at Norge forblir en del av Europas utvidete indre marked på luftfartens
område.
I og med at avtalen nødvendiggjør
lovendring, er Stortingets samtykke til ratifikasjon nødvendig
i medhold av Grl. § 26, annet ledd.
Lov av 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart
(luftfartsloven) inneholder regler for innarbeidelse i norsk rett
av EUs rettsakter på luftfartens område.
Ratifikasjon av ECAA-avtalen krever at den delen
av luftfartsloven som gjelder EØS-avtalen, også gjøres gjeldende
for stater som har sluttet seg til ECAA-avtalen, men som ikke er
part i EØS-avtalen. I Ot.prp. nr. 63 (2006-2007) foreslås
tilføyet en ny lovbestemmelse (§ 16-3)
i luftfartslovens kapittel XVI for å gjøre luftfartslovens
bestemmelser gjeldende også for stater som har oppfylt
forpliktelsene og som er fullverdige medlemmer av Europas indre
marked på luftfartens område, men som ikke er
part i EØS-avtalen.
Norge tar ved ratifikasjon av avtalen ikke på seg
forpliktelser overfor EU som går ut over EØS-avtalen,
og avtalen vil ikke medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Magnhild
Holmberg, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny
Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til Innst.
S. nr. 46 (2006-2007), jf. St.prp. nr. 87 (2005-2006), som Stortinget
behandlet 5. desember 2006. Stortinget ga sin tilslutning til innlemmelse
i EØS-avtalen av europarlaments- og rådsforordninger
angående et felles europeisk luftrom.
Komiteen viser til at St. prp.
nr. 71 (2006-2007) gjelder utvidelse av EUs indre marked på luftfartens område
til å gjelde Bulgaria, Romania og statene på Vest-Balkan,
dvs. Albania, Bosnia og Herzegovina, Kroatia, Den tidligere jugoslaviske
republikken Makedonia (FYROM), Serbia, Montenegro og FNs mandatområde
i Kosovo/ UNMIK. Avtalen har fått betegnelsen
ECAA-avtalen (European Common Aviation Area). Den multilaterale
avtalen er også åpen for tilslutning fra andre
nabostater.
Komiteen slutter seg til forslaget
i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 46 (2006-2007).
Komiteen viser til
at utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen
til uttalelse. Utenrikskomiteen har ingen merknader i saken.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av en multilateral avtale
av 9. juni 2006 om etablering av et felles europeisk luftfartsmarked
(ECAA-avtalen).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 7. juni 2007
Per Sandberg
leder |
Arne Sortevik
ordfører |