Stortinget si rettferdsvederlagsordning er Stortinget si
eiga vederlagsordning, der einskildpersonar som har kome særleg
uheldig ut, kan søkje om ein skjønnsmessig kompensasjon.
I proposisjonen blir det gitt ei orientering om ordninga. Det blir
mellom anna gjort greie for prinsippa for tildeling av rettferdsvederlag
og for korleis ordninga er organisert. Vidare blir det gitt ei utgreiing
om arbeidet i rettferdsvederlagsutvala og om arbeidet i sekretariatet
for utvala og i underliggjande fagetatar.
Det er Stortinget sine rettferdsvederlagsutval
som gjer vedtak i saker om rettferdsvederlag, men det er Stortinget
som behandlar saker der det er aktuelt å tilkjenne ein
kompensasjon på over kr 200 000, og saker av
særleg politisk art. I denne proposisjonen blir det lagt
fram for Stortinget fem saker der det er aktuelt å tilkjenne
rettferdsvederlag på over kr 200 000.
Gjennom behandlinga av årsmeldingane
blir Stortinget halde orientert om utviklinga, og får høve
til å kome med signal og synspunkt.
Rettferdsvederlagsutvala er oppretta av Stortinget, og
har ein dommar med varamedlem og to stortingsrepresentantar med
kvart sitt varamedlem.
Justissekretariata er i dag sekretariat for
rettferdsvederlagsutvala, og søknader blir derfor sende
dit. Justissekretariata har ansvaret for den førebuande
saksbehandlinga - anten sjølve eller ved å koordinere
saksbehandlinga i andre etatar. Kva fagorgan som behandlar søknaden,
er avhengig av det konkrete grunnlaget som er gjort gjeldande for
kvar einskild søknad om rettferdsvederlag. Ettersom rettferdsvederlagsordninga er
basert på skjønn, kan søknadsgrunnlaget
i prinsippet omfatte alle livsområde, og det kan derfor
ikkje setjast opp noka uttømmande liste over aktuelle søknadsgrunnlag
eller over aktuelle fagetatar som får saker til førebuing.
Det går fram av vedtak i Stortinget
at Stortinget skal haldast orientert om arbeidet i Rettferdsvederlagsutvalet
gjennom årsmeldinga for rettferdsvederlagsordninga. I medhald
av vedtak i Stortinget er det frå 1. april 2006
oppretta eit mellombels utval som skal fungere fram til 31. desember
2008. I perioden 1. april 2006-31. desember 2006
har det såleis vore to rettferdsvederlagsutval, Rettferdsvederlagsutval
I og Rettferdsvederlagsutval II.
Stortinget blei fram til 2003 orientert om arbeidet
i Rettferdsvederlagsutvalet gjennom stortingsmeldingar. Den siste
orienteringa blei gitt i St.meld. nr. 20 (2003-2004).
I St.meld. nr. 44 (2003-2004) blei det som vedlegg lagt
fram ein rapport frå ei arbeidsgruppe som vurderte krav
om erstatning frå ulike grupper i samfunnet. I rapporten
blei det mellom anna føreslått at Rettferdsvederlagsutvalet
bør kunne sende innstillingar direkte til Stortinget, utan å gå vegen
om regjeringa. Bakgrunnen for forslaget er at rettferdsvederlagsordninga
er Stortinget si eiga ordning, og at forslag om endringar, rapportar
osv. prinsipielt sett ikkje er ei sak for regjeringa. Etter dette
har utvalet sendt rapportar om arbeidet i utvalet direkte til Stortinget.
Stortingets administrasjon har nyleg teke opp
spørsmålet om korleis rapporteringa frå rettferdsvederlagsutvala
til Stortinget best kan skje, og Justisdepartementet meldte tilbake
i brev datert 3. april 2007 mellom anna at ein var komen
til at dei årlege meldingane burde leggjast fram av regjeringa.
Arbeidet med denne stortingsproposisjonen har gitt grunn til å vurdera
dette spørsmålet på nytt. Departementet
vil no gjera ei ny vurdering av rapporteringsordninga, der rapporteringa og
den konstitusjonelle ansvarsfordelinga vil bli særleg vurdert.
Regjeringa vil kome tilbake til Stortinget med dette på ein
høveleg måte, etter dialog med mellom andre rettferdsvederlagsutvala.
I brev til presidentskapen i Stortinget av 13. juni 2006
gav den tidlegare leiaren for Rettferdsvederlagsutvalet ei orientering
om arbeidet i utvalet i 2004, 2005 og fram til 1. april
2006. Det går fram av orienteringa at Rettferdsvederlagsutval
I i 2004 hadde fem møte og behandla 219 saker. Det blei
gitt rettferdsvederlag i 99 saker, med til saman kr 7 831 000.
I 2005 hadde Rettferdsvederlagsutvalet seks
møte og behandla 249 saker. Det blei gitt rettferdsvederlag
i 119 saker, med til saman kr 12 233 000.
I perioden 1. januar 2006-1. april
2006 hadde Rettferdsvederlagsutvalet to møte og behandla
138 saker. Det blei gitt rettferdsvederlag i 50 saker, med til saman kr 4 510 000.
I 2006 behandla utvala saker om ordinært
rettferdsvederlag, saker som fell inn under St.meld. nr. 24 (2004-2005)
Erstatningsordningar for barn i barneheimar og spesialskular for
barn med åtferdsvanskar, og saker som fell inn under St.meld.
nr. 44 (2003-2004) Erstatningsordning for krigsbarn og erstatningsordninger
for romanifolk/tatere og eldre utdanningsskadelidende samer
og kvener.
Dei to rettferdsvederlagsutvala avvikla i 2006
18 møte og behandla 1 068 saker. Det blei gitt
rettferdsvederlag i 895 saker og utbetalt vederlag med i alt kr 19 879 432.
Det var i hovudsak standardiserte vederlag til
krigsborn og taterar som følgje av mobbing, og desse sakene utgjorde
61 prosent av alle sakene (546 saker) der det blei tilkjent rettferdsvederlag.
Vidare fekk 64 utdanningsskadelidande samar og kvener standardisert
vederlag på kr 70 000.
Som ei følgje av utvidinga av rettferdsvederlagsordninga
har saksbehandlingstida i slike saker auka. Før Stortinget
utvida ordninga våren 2005 var det allereie lang saksbehandlingstid
i rettferdsvederlagssaker, og dei mange nye søknadene førte
til at saksbehandlingstida blei endå lengre. På bakgrunn
av dette blei det tilført monalege ressursar i fagetatar
der saksbehandlingstida var særleg lang, og det blei også tilført ressursar
til Justissekretariata. Det blei då også vedteke å opprette
eit nytt, mellombels rettferdsvederlagsutval.
Våren 2007 hadde Justissekretariata
om lag 4 050 søknader som var under behandling
i faginstansane, og/eller som låg i påvente
av ytterlegare dokumentasjon frå søkjarane. Justissekretariata
har opplyst at saksbehandlingstida for saker som fullt ut vert behandla
der, er om lag eitt år, om ein ser bort frå særskilt
kompliserte saker.
Både Justissekretariata og faginstansane
arbeider kontinuerleg med å gjere saksbehandlingsrutinane betre.
Det vises til proposisjonen for nærmare omtale av saksbehandlinga
i fagetatane.
Rettferdsvederlagsutval I har i fem saker tilrådd
rettferdsvederlag på over kr 200 000.
Sakene blir derfor lagde fram for Stortinget til avgjerd.
Dei fire første sakene knyter seg i
det alt vesentlege til det same grunnlaget og gjeld fire systrer
som alle har søkt om rettferdsvederlag mellom anna fordi
barnevernet lèt vere å gripe inn då dei
vaks opp. Systrene har hatt ein oppvekst prega av grov omsorgssvikt.
Barnevernet blei tidleg kjent med forholda i heimen og sette heimen
under tilsyn i 1955. Omsorga for dei eldste borna blei overteken
av barnevernet i 1966, og for dei to yngste for ein kortare periode
i 1968-1969, då mor deira var sjuk. Støttetiltaka
viste seg å ikkje gi borna tilstrekkeleg hjelp, og ifølgje
Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) burde barnevernsnemnda
ha overteke omsorga for borna tidlegare - kanskje før 1961.
Ei av systrene har også søkt
om rettferdsvederlag for mangelfull skulegang. Utdanningsdirektoratet
har med tilslutning frå Justissekretariata tilrådd
at søkjaren får tildelt rettferdsvederlag med
kr 65 000 fordi det ikkje blei sett inn eigna
tiltak mot det store fråveret vedkomande hadde frå undervisninga.
Rettferdsvederlagsutvalet er samd i at det er grunnlag for å gi
vederlag, og idet ein viser til praksis, tilrår utvalet
at vederlaget blir sett til kr 70 000.
Søkjarane har også teke opp
andre forhold som utvalet ikkje har funne gir grunnlag for rettferdsvederlag.
Rettferdsvederlagsutvalet tilrår på bakgrunn
av dette:
Søkjar A, fødd 1953, får
rettferdsvederlag frå statskassa med kr 240 000.
Søkjar B, fødd 1955, får
rettferdsvederlag frå statskassa med kr 310 000.
Søkjar C, fødd 1956, får
rettferdsvederlag frå statskassa med kr 240 000.
Søkjar D, fødd 1958, får
rettferdsvederlag frå statskassa med kr 240 000.
Søkjar E har søkt staten om
rettferdsvederlag på grunn av påført
hepatitt C-virus (HCV) ved ein gulfebervaksinasjon i Pakistan i
1975. Rettferdsvederlagsutvalet har behandla denne saka to gonger
tidlegare, først i 2001, då det blei gitt kr 110 000,
og seinare i 2004, då det blei gitt ytterlegare kr 90 000
fordi tilstanden til søkjaren var blitt forverra.
I samband med behandlinga i 2004 reiste Sosial-
og helsedirektoratet spørsmålet om det burde givast
ytterlegare vederlag, idet ein viste til likskapen med personar
som var blitt påførte HIV-smitte etter blodoverføring.
I slike saker kan utvalet gi opptil kr 500 000. Rettferdsvederlagsutvalet
la til grunn at sterke grunnar talte for å gi høgare
vederlag, men gav vederlag opp til gjeldande maksimumsgrense. Føresetnaden
var at behandlinga av saka skulle halde fram med utgreiing av nærmare
oppgitte spørsmål før utvalet laga si
tilråding til Stortinget om høgare vederlag, eventuelt fremja
forslag om ny maksimumsgrense for utvalet. Ei slik utgreiing ligg
no føre.
Utvalet legg til grunn at sjukdomsutviklinga
ved HCV varierer, og at dei fleste søknadene om rettferdsvederlag
vil kunne behandlast innanfor den eksisterande fullmaktsramma på kr 200 000.
For den fåtalige gruppa der samanlikninga med HIV-ofra
er særleg aktuell, er utvalet samd med direktoratet i at
det er grunn til å ta omsyn til maksimumsbeløpet
på kr 500 000 som etter praksis har vore
nytta for HIV-smitta blødarar, medan det for andre har
vore gitt noko lågare beløp. Det går
fram av utgreiinga frå direktoratet at det også når
det gjeld HCV er særleg krevjande å vere blødar,
og at det også bør vurderast om andre grupper
med grunnlidingar som kompliserer hepatitt C-infeksjonen, bør
jamstellast med blødarane. For dei andre tilfella reknar
ein eit maksimumsbeløp på kr 400 000
som høveleg. Det er dette sistnemnde som er relevant for
søkjaren, som etter levertransplantasjon i 2002 har hatt
store biverknader, og der også den transplanterte levra
kan bli angripen.
Sosial- og helsedirektoratet og Justissekretariata
har på bakgrunn av dette tilrådd at søkjar
E får eit ytterlegare rettferdsvederlag på kr 200 000.
Rettferdsvederlagsutvalet tilrår på bakgrunn
av dette:
Søkjar E får eit ytterlegare
rettferdsvederlag frå statskassa på kr 200 000.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Anne Marit Bjørnflaten, Thomas Breen, Ingrid Heggø og Hilde Magnusson Lydvo, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Solveig Horne og Thore A. Nistad, fra Høyre, Elisabeth Aspaker og André Oktay Dahl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, visar til at det er Stortinget sine rettferdsvederlagsutval som gjer vedtak i saker om rettferdsvederlag, men det er Stortinget som behandlar saker der det er aktuelt å tilkjenne ein kompensasjon på over 200 000 kroner (med unntak av saker etter St.meld. nr. 24 der rettferdsvederlagsutvala er gitt fullmakt til å gi opptil 300 000 kroner), og saker av særleg politisk art. I denne proposisjonen blir det lagt fram for Stortinget fem saker der det vart tilkjent rettferdsvederlag på over 200 000 kroner. Komiteen sluttar seg til den framlagde proposisjonen.
Komiteen viser til at fristen for krigsbarn til å søke om billighetserstatning etter St.meld. nr. 44 går ut 1. juli 2007. Komiteen er kjent med at interesseorganisasjoner for krigsbarn har henvendt seg for å få en utsettelse av fristen. Komiteen anbefaler at fristen for å søke utsettes til 1. januar 2008.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at desse søkjarane blir gitt rettferdsvederlag frå statskassa:
Søkjar A, fødd 1953, får rettferdsvederlag frå statskassa med kr 240 000.
Søkjar B, fødd 1955, får rettferdsvederlag frå statskassa med kr 310 000.
Søkjar C, fødd 1956, får rettferdsvederlag frå statskassa med kr 240 000.
Søkjar D, fødd 1958, får rettferdsvederlag frå statskassa med kr 240 000.
Søkjar E, fødd 1956, får eit ytterlegare rettferdsvederlag frå statskassa med kr 200 000.
Oslo, i justiskomiteen, den 7. juni 2007
Anne Marit Bjørnflaten
leder |
Hilde M. Lydvo
ordfører |