Regjeringen legger med dette fram en proposisjon om
reindriftsavtalen 2007/2008 og om dekning av kostnader
vedrørende radioaktivitet i reinkjøtt, med forslag
om endrede bevilgninger over statsbudsjettet for 2007 m.m.
Stortinget godkjente 1. juni 1993 Hovedavtale
for reindriften (St.prp. nr. 66 (1992-1993)), og ga Landbruks- og
matdepartementet fullmakt til å forhandle med Norske Reindriftsamers
Landsforbund (NRL) om ettårige avtaler for reindriftsnæringen.
Den 7. desember 2006 innledet partene
i henhold til hovedavtalen forhandlinger om en reindriftsavtale
for 2007/2008, og kom til enighet om ny avtale i avsluttende
forhandlingsmøte den 13. februar 2007. Avtalen gjelder
for perioden 1. juli 2007 - 30. juni 2008. Det
ble videre drøftet finansiering av tiltak mot radioaktiv
forurensning av reinkjøtt som er gjennomført i
slaktesesongen 2006/2007, samt foreløpig finansiering
for slaktesesongen 2007/2008.
Rammen for reindriftsavtalen 2007/2008
er på 97,0 mill. kroner eksklusive midler til tiltak mot
radioaktivitet. Dette er en økning på 4,5 mill.
kroner i forhold til reindriftsavtalen 2006/2007 etter
vedtatt budsjett for 2007.
I forbindelse med de årlige reindriftsavtaleforhandlingene
har Sametinget en observatørstatus, og følger løpende
forhandlingene. I forkant av at staten la frem sitt tilbud, ble
det avholdt et møte mellom Sametinget og politisk ledelse
i Landbruks- og matdepartementet. Sametingets innspill var i det
vesentligste sammenfallende med NRLs krav. Sametinget påpekte
at dagens utfordringer innen reindriftsnæringen vanskelig
kan løses uten en betydelig økning av reindriftsavtalens økonomiske
ramme. Sametinget fremhevet i særlig grad betydningen av
at det etableres en kompensasjonsordning for reindriftens avgifter
på kjøp og bruk av driftsmidler, og at denne kompensasjonen
finansieres utenfor reindriftsavtalen. Stortingsproposisjonen om
reindriftsavtalen 2007/2008 vil ikke bli behandlet av Sametinget.
Imidlertid vil Sametingsrådet avgi en uttalelse i forhold
til den fremforhandlede avtalen på rådsmøte
i mai/juni.
De senere års reindriftsavtaleforhandlinger
er gjennomført med basis i gjeldende mål og retningslinjer
for reindriftspolitikken som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991-1992),
En bærekraftig reindrift, og Stortingets behandling av
denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1991-1992). Videre er forhandlingene
basert på Stortingets behandling av de siste års
reindriftsavtaler og den situasjonen man står overfor i
næringen.
Resultatet av forhandlingene om reindriftsavtalen 2007/2008
innebærer en avtale som skal legge til rette for økt
omsetning av reinkjøtt, samt å stimulere næringen
til størst mulig slakteuttak og verdiskaping innenfor gitte
rammer. De produksjonsavhengige tilskuddene som ble innført
ved reindriftsavtalen 2003/2004 er videreført.
En videreføring har vært sentralt både
for staten og NRL. Bakgrunnen er at de gjennomførte endringene
har medført en stimulering til økt slakting og verdiskaping
i næringen, samt bidratt til en forutsigbarhet hos den
enkelte reindriftsutøver. I tillegg har det vært
viktig for avtalepartene å styrke den finansielle situasjonen
på Reindriftens utviklingsfond (RUF). Den økningen
som nå er fremforhandlet, legger bedre til rette for å møte
reindriftens utfordringer knyttet til infrastruktur. Samlet sett
underbygger de tiltak som nå er fremforhandlet den dreining
man har hatt i reindriftsavtalens virkemidler de senere årene,
med et mer næringsrettet fokus og en tilrettelegging for
de reindriftsutøverne som har reindrift som hovednæring.
I tillegg til selve avtalen er det i sluttprotokollen
til avtalen enighet om finansiering av tiltak mot radioaktivitet
i reinkjøtt. Det fremmes som tidligere forslag om en disposisjonsbevilgning
til dekning av tiltak mot radioaktivitet i slaktesesongen 2007/2008
på 3,0 mill. kroner. Avtalepartene ble enige om å endre
de etablerte radioaktivitetstiltakene. Videre er det protokollført
at avtalepartene legger til grunn at midlene til radioaktivitetstiltak
fra og med 2008 bevilges over kap. 1147 Reindriftsforvaltningen.
Bestemmelsene mv. for tiltakene skal fortsatt drøftes med
NRL.
Som vedlegg til proposisjonen følger
reindriftsavtalen for 2007/2008, sluttprotokollen til avtalen
og en oversikt over fordelingen av avtalemidlene. Som utrykt vedlegg
til proposisjonen følger Totalregnskap for reindriftsnæringen
(av desember 2006) og Ressursregnskap for reindriftsnæringen
(av januar 2007).
Reindrift er en liten næring i nasjonal
målestokk, men både i samisk og lokal sammenheng
har den stor betydning, økonomisk, sysselsettingsmessig
og kulturelt. Reindriften er en viktig del av det materielle grunnlaget
for samisk kultur.
På bakgrunn av nasjonale forpliktelser
etter Grunnloven, og folkerettens regler om urbefolkninger og minoriteter,
sees reindriftspolitikken i en generell same- og samfunnspolitisk
sammenheng. Reindriftspolitikken er derfor bygd på to selvstendige
grunnlag; en næringspolitisk produksjonsverdi og en samepolitisk
kulturverdi.
De mål og retningslinjer som ligger
til grunn for reindriftspolitikken er trukket opp i St.meld. nr.
28 (1991-1992), En bærekraftig reindrift, og Stortingets
behandling av denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1991-1992). I innstillingen
konkretiseres "En bærekraftig reindrift" gjennom følgende
tre punkter (mål):
1. Økologisk
bærekraft
2. Økonomisk bærekraft
3. Kulturell bærekraft.
Disse tre målene står i en
innbyrdes sammenheng; økologisk bærekraft gir
grunnlag for økonomisk bærekraft, og sammen gir økologisk
og økonomisk bærekraft mulighet for å utvikle
kulturell bærekraft.
Økologisk bærekraft forutsetter
at det legges avgjørende vekt på å forvalte
beitegrunnlaget slik at beitebalansen sikres.
Økonomisk bærekraft forutsetter
at det stilles krav om produktivitet, inntjeningsevne, kostnadseffektivitet,
inntektsnivå og inntektsfordeling. Det stiller også krav
om at det er et rimelig forhold mellom næringens ressursgrunnlag
og det antall mennesker som skal finne inntekts- og sysselsettingsmuligheter
i reindriften med de markeds- og inntektsmuligheter som er til stede.
En bedre utnytting av verdiskapingspotensialet er sentralt i denne
sammenheng.
Reindriften har avgjørende betydning
for bevaring og utvikling av samisk bosetting, kultur og språk.
Ved behandlingen av stortingsmeldingen sluttet Stortinget seg til
at kulturell bærekraft innebærer at man må sikre en
stabil sysselsetting og inntekt i næringen. Utfordringen
på dette felt er spesielt stor i det sørsamiske
området med en spredt og tallmessig liten samisk befolkning.
Klare rammebetingelser for den enkelte næringsutøver
gjør at reindriften vil kunne styrke sin posisjon som sentral
bærer av samisk kultur.
Totalregnskap for reindriftsnæringen
gir en oversikt over den økonomiske utviklingen i næringen.
Totalregnskapet viser en negativ endring i resultatmålene
fra 2004 til 2005. Vederlag for arbeid og egenkapital reduseres
fra 130,3 mill. kroner i 2004 til 121,7 mill. kroner i 2005 (-8,6
mill. kroner). Målt per årsverk reduseres vederlag
for arbeid og egenkapital fra 123 665 kroner i 2004 til
117 817 kroner i 2005, og målt per driftsenhet
reduseres vederlag for arbeid og egenkapital fra 211 126
kroner i 2004 til 202 186 kroner i 2005.
Sum produksjonsbaserte inntekter reduseres fra 141,7
mill. kroner i 2004 til 127,7 mill. kroner i 2005 (-14,1 mill. kroner),
som følge av en reduksjon i kjøttinntekter (-10,9
mill. kroner) og negativ endring i reinhjordverdien (-4,3 mill.
kroner). Sum statstilskudd reduseres fra 90,2 mill. kroner i 2004
til 84,9 mill. kroner i 2005 (-5,3 mill. kroner). Erstatningene
for tap av rein økte fra 22,4 mill. kroner i 2004 til 29,5
mill. kroner i 2005 (+7,1 mill. kroner), mens erstatningene
for arealinngrep hadde en reduksjon fra 5,4 mill. kroner i 2004
til 5,1 mill. kroner i 2005 (-0,3 mill. kroner). Totalt sett gir
dette en reduksjon i de samlede inntektene fra 259,8 mill. kroner
i 2004 til 247,2 mill. kroner i 2005 (-12,6 mill. kroner).
Driftsenhetenes kostnader reduseres fra 95,4
mill. kroner i 2004 til 93,2 mill. kroner i 2005 (-2,2 mill. kroner).
Reduksjonen kan i hovedsak knyttes til postene varekjøp,
avskrivninger og diverse.
Når det gjelder utviklingen fra 2005
til 2006, indikerer proposisjonen en økning på postene
kjøttinntekter og erstatninger, samt en reduksjon i statstilskuddene. Foreløpig
regnskap viser små endringer i kostnadene.
Det er klare nivåforskjeller i resultatene
mellom reinbeiteområdene sør for Nordland og de
nordlige reinbeiteområdene med unntak av Polmak/Varanger.
Vederlag for arbeid og egenkapital for Sør-Trøndelag/Hedmark som
ligger høyest, utgjør 428 454 kroner
per årsverk. For Troms som ligger lavest, viser tilsvarende
beregning 68 728 kroner per årsverk.
Gjennomsnittlige nøkkeltall per driftsenhet
og per rein i de ulike reinbeiteområdene er presentert
i proposisjonen. Tabellen viser store variasjoner mellom områdene.
Eksempelvis varierer kjøttinntektene per driftsenhet mellom
100 620 kroner i Troms og 398 512 kroner i Polmak/Varanger.
Gjennomsnittlige kjøttinntekter per rein varierer mellom
367 kroner i Troms og 807 kroner i Sør-Trøndelag/Hedmark.
Det er også betydelige variasjoner
i gjennomsnittlige statstilskudd mellom reinbeiteområdene.
Reinbeiteområdene der flest driftsenheter og distrikter
oppfyller de kravene som avtalepartene setter, får uttelling
i form av høyere utbetaling per driftsenhet. De totale
kostnadene per driftsenhet varierer også mellom områdene,
men i noe mindre grad enn de totale inntektene.
Det er til dels store forskjeller i lønnsomhet
mellom områdene. Den store variasjonen skyldes forskjeller både
når det gjelder reintall per driftsenhet og inntjening
per rein, hvorav sistnevnte ser ut til å ha størst betydning
for resultatet. Dette innebærer at en forbedring av driftsenhetenes økonomi
først og fremst betinger en økt inntjening per
rein, men også et økt reintall per driftsenhet.
Mange reindriftsfamilier henter deler av sin
inntekt utenfor reindriftsnæringen. Det er i all hovedsak
kvinner som står for inntekten utenfor næringen.
Sum lønn mv. utenfor reindriften øker fra 2004
til 2005 i samtlige reinbeiteområder. Polmak/Varanger
skiller seg ut med høyest gjennomsnittlig lønn
mv. utenfor næringen. Gjennomsnittlig sum lønn
mv. per driftsenhet varierer fra 138 651 kroner i Nordland
til 265 767 kroner i Polmak/Varanger. Dette er
betydelige beløp sett i forhold til kjøttinntektene
i reindriftsnæringen. I Karasjok, Vest-Finnmark og Troms
utgjør inntektene utenfor næringen et større
beløp enn godtgjørelsen til arbeid og egenkapital
i næringen.
Regjeringens føringer for reindriftspolitikken
finnes i Soria Moria-erklæringen av 13. oktober
2005, samt St.prp. nr. 1 (2006-2007) Landbruks- og matdepartementet.
Departementet mener reindriftspolitikken bør føres
videre basert på Stortingets forutsetninger og ut fra situasjonen
man står overfor i næringen, og ser det som viktig å videreføre
og videreutvikle de omleggingene som ble gjennomført i
reindriftsavtalen for 2003/2004. I dette arbeidet er det
sentralt å fortsette arbeidet med å forenkle og
effektivisere reindriftsavtalens virkemiddelsystem. Videre er det
viktig å stimulere til reell markedsrettet produksjon og
verdiskaping, samt stimulere til bruk av biprodukter fra reinslakting.
Reindriften er oppfattet og akseptert som en helt spesiell samisk
næring, og skal forvaltes som en næring. I den forbindelse
er det vesentlig at det tilrettelegges for de reindriftsutøverne
som har reindrift som hovednæring. Det er gjennom en aktiv
verdiskapende næringsutøvelse reindriften
selv kan gi et viktig bidrag for en bedre sikring av reindriftens
arealer.
I den siste tiårsperioden er det årlig
slaktet mellom 900 og 1 900 tonn norsk rein ved registrerte
slakterier. I kalenderåret 2006 var det 25 registrerte
slakterier som innrapporterte slakting av norsk rein. Seks slakterier, fire
i Finnmark og to i Trøndelag, derav ett mobilslakteri,
sto for vel 80 pst. av slaktingen. Ved at produksjonen av reinkjøtt
er liten og slakteribedriftene som videreforedler reinkjøtt
er små, innebærer dette at reinkjøtt utgjør
en marginal del av omsetningen for de store aktørene i
grossist- og detaljistleddet.
Markedstiltak er i utgangspunktet et ansvar
for næringen og aktørene i verdikjeden. Det offentliges ansvar
er å sørge for at gjeldende rammebetingelser støtter
opp om og stimulerer til samarbeid og omsetning av reinkjøtt.
Imidlertid har det vist seg et behov for mer selektive tiltak og
direkte engasjement fra det offentlige når det gjelder
reindriftsnæringen. Det er tre hovedgrunner til dette.
For det første har det vært behov for å styrke
dialogen og samarbeidet mellom de ulike aktørene i verdikjeden.
For det andre krever prosessen med reintallstilpassingen i Finnmark
en mer aktiv offentlig innsats, og for det tredje har næringen vært
gjennom en periode med svært vanskelige markedsforhold,
noe som har krevd økt offentlig oppmerksomhet.
Av de tiltak som er iverksatt for å få til økt
slakting og omsetning av reinkjøtt, fremheves den positive effekt
som har vært i forbindelse med stans i salg av importkvoter
med redusert tollsats for reinkjøtt.
I slaktesesongen 2004/2005 var den
innenlandske produksjonen i underkant av 78 000 rein. I
2005/2006 gikk den noe ned til vel 62 000 rein,
for deretter å øke til vel 70 000 rein
i slaktesesongen 2006/2007.
Selv om markedssituasjonen for reinkjøtt
har bedret seg de siste årene, påvirkes reinkjøttbransjen
av forhold som gir ulike utfordringer og muligheter for økt verdiskaping. Å sikre økt
verdiskaping i reinkjøttbransjen er grunnleggende for en
framtidig levedyktig reindriftsnæring. Fortsatt er det
sentralt å videreutvikle samarbeidet mellom sentrale aktører
innenfor produksjon, slakting og omsetning av reinkjøtt.
En koordinering av slaktingen er sentralt for å utnytte
slaktekapasiteten og sikre markedet en forutsigbarhet på levering av
reinprodukter. I tillegg er det viktig med fortsatt produktutvikling
og at det blir etablert en standardisering i forhold til nedskjæring
og pakking av reinkjøtt som tilfredsstiller markedets krav
og behov. Dette betinger både videreutvikling av kompetanse,
og satsinger for å få bygd opp og tilpasset nedskjærings-
og videreforedlingsanlegg slik at de tilfredsstiller dagens krav
til rasjonelle løsninger. Videre er det sentralt at reinkjøttbransjen
utvikler en konkurransestrategi. Hensikten med en konkurransestrategi
er få avklart hvordan de norske produsentene best kan lykkes
med å nå frem med sine produkter. Norske Reindriftsamers
Landsforbund (NRL) deltar i dag på de fleste arenaer hvor
premissene for produksjon, slakting og omsetning av reinkjøtt
fastsettes. På bakgrunn av NRLs særegne stilling, forutsettes
det at NRL tar initiativ og deltar aktivt i utarbeidelsen av en
felles konkurransestrategi.
En prioritert oppgave for myndighetene er fastsetting av
rammebetingelser for reindriften. Dette gjelder fastsetting av grenser
mellom reinbeiteområder, distrikter og siidaer, samt beitetider
og reintall. Etter departementets mening er klare rammebetingelser
for reindriftsnæringen en forutsetning for å nå målet
om en bærekraftig reindrift. Reindriftsstyret har vedtatt
retningslinjer for fastsetting av vilkår. Dette gjelder
fastsetting av grenser mellom reinbeiteområdene, distrikt og
siidaområdene, beitetider for de ulike årstidsbeitene,
samt høyeste reintall basert på det samlede arealet av
de ulike årstidsbeitene. Med bakgrunn i de vedtatte retningslinjene,
har forvaltningen utarbeidet en treårig plan for fastsetting
av de resterende rammebetingelsene. Man har delt fastsettingen av
rammebetingelsene på flere prosjekter. Selv om det har
vært god framdrift i flere av prosjektene, har særlig
siidainndelingen i Vest-Finnmark ikke hatt den forventede progresjon.
Etter departementets syn må arbeidet
med rammebetingelser prioriteres. Dette er ikke minst viktig for næringen.
Det er gjennom klare rammebetingelser man kan gi reindriftsutøverne
den nødvendige forutsigbarhet og muliggjøre en
effektiv oppfølging av de juridiske virkemidlene. Med bakgrunn
i de utfordringer man har møtt i arbeidet med å fastsette
siidagrenser, vil departementet vurdere andre metoder for å få sluttført arbeidet.
I den forbindelse vil tiltak for å få nødvendige rettslige
avklaringer stå sentralt.
Dagens nomadiske reindrift er en arealavhengig næring.
Ved at reinen trenger tilgang til ulike beiter gjennom året
med tilhørende flyttveier, samt at beitene ofte er av marginal
karakter, forsterkes behovet for store sammenhengende bruksområder.
Totaleffekten av mange små inngrep
og forstyrrelser er oftest større enn summen av de enkelte
inngrep skulle tilsi. En slik fragmentering av reinbeiteland har vært,
og er trolig, en av de alvorligste truslene mot dagens reindrift.
Det er en stor utfordring å skape forståelse
for reindriftens arealbehov og de konsekvenser ulike tiltak kan få i
forhold til reindriften. Bedre forståelse skapes bl.a. gjennom
kommunikasjon med berørte interesser, det være
seg både offentlige og private interesser. Reindriften
må selv ta aktivt del i dette arbeidet og delta på de
arenaer hvor premissene for bruken av arealene blir drøftet
og fastlagt. Videre er det viktig at reindriftens bruk av arealene
blir synliggjort gjennom en produksjonsrettet og aktiv reindrift.
I tillegg er det fortsatt sentralt at ulike inngreps virkning innenfor
reinbeiteland blir dokumentert gjennom forskning.
Reindriftsforvaltningen er i ferd med å utarbeide
en metode for en verdiklassifisering av reindriftens arealbrukskart.
Det er viktig at reindriften og dens organisasjoner bidrar i dette
arbeidet. Den metoden som blir utarbeidet må ha legitimitet
i næringen.
Det er mange årsaker til at rein tapes.
De viktigste er ugunstige vær- og beiteforhold, rovvilt,
sykdom, ulykke og tyveri. I samtlige reinbeiteområder oppgir næringen
at rovvilt står for den klart største andelen
av de totale tapene. Rein er det eneste beitedyret som finner sin
næring i utmark hele året. Dette innebærer
at driftsformen i seg selv gir en økt tapsrisiko, og det
gjør reindriftsnæringen spesielt sårbar
ved en økning i rovviltstammene. Tapet i reindriften skjer
hovedsakelig i forbindelse med kalving og på vinteren.
Særlig kan vintertapene være store dersom det
er klimatisk ugunstige beiteforhold. Det finnes få tapsforebyggende
tiltak som er effektive for reindriften. Tiltakene er både arbeids-
og kostnadskrevende, og de kommer ofte i konflikt med reindriftens
tradisjonelle driftsmåter. Det er derfor viktig at fremtidens
rovviltforvaltning også legger til rette for å opprettholde
en bærekraftig reindrift basert på næringens
tradisjonelle driftsmåter. Regjeringen ønsker å styrke
arbeidet med forebyggende tiltak gjennom en betydelig økning
i bevilgningen for 2007.
Tap grunnet fredet rovvilt har vært økende
i hele reindriften, og situasjonen er særlig bekymringsfull
i Nord-Trøndelag, Nordland og Troms. Store tap til rovvilt
går utover produksjonen og lønnsomheten i næringen.
Den store differansen mellom omsøkt og erstattet rovvilttap
har økt konfliktnivået mellom myndighetene og
næringen. Derfor er det et stort behov for å øke
innsatsen på å dokumentere tap, og for å klarlegge
nærmere de regionale/områdevise forskjeller
i tapsårsak. I motsetning til deler av Finnmark er det
i Nord-Trøndelag, Nordland og Troms ikke et problem med
overbeite. Til tross for dette er det store tap som går
utover produksjon og lønnsomhet i næringen. Det
vil i løpet av 2007 bli igangsatt omfattende studier for å dokumentere
produksjonen og tapene i disse områdene.
Snøscooter, ATV og terrengmotorsykkel
er de motorkjøretøyene som i hovedsak
benyttes i reindriften. Disse kjøretøyene blir
i merverdiavgiftssammenheng ansett som personkjøretøy.
En har derfor i utgangspunktet ikke rett til fradrag for inngående
merverdiavgift til anskaffelse og drift av slike kjøretøy.
Ved at reindriften i hovedsak benytter transportmidler
som anses og behandles avgiftsmessig som personkjøretøy,
kommer reindriften i utgangspunktet dårligere ut enn de
næringer som kan benytte seg av kjøretøy
som skjermes fra engangsavgifter, samt får fullt fradrag
for inngående mva.
NRL fremmet også i forbindelse med
forhandlingene om reindriftsavtalen 2007/2008 krav om full
kompensasjon/fritak for avgifter på bruk og kjøp
av reindriftens driftsmidler. Sametinget har i sin plenumsbehandling
av forhandlingene om reindriftsavtalen 2007/2008 fremmet
innspill som samsvarer med NRLs krav om full kompensasjon/fritak.
I forbindelse med forhandlingene ble NRLs krav avvist med bakgrunn
i at skatter og avgifter ikke er et forhandlingstema under de årlige reindriftsavtaleforhandlingene.
Imidlertid vil skatte- og avgiftsregelverket på vanlig
måte bli gjennomgått i forbindelse med de årlige
budsjettene.
Den reindriftsavtalen som nå er fremforhandlet
vil tre i kraft 1. juli 2007 og gjelde fram til 30. juni
2008. Årets forhandlinger om avtalens økonomiske
ramme og fordeling, gjelder budsjettåret 2008. Bevilgningene innarbeides
i statsbudsjettet på ordinær måte gjennom St.prp.
nr. 1 (2007-2008) Landbruks- og matdepartementet. Stortingsproposisjonen
om reindriftsavtalen fremmes som tidligere for behandling i vårsesjonen.
Under forhandlingene om reindriftsavtalen 2002/2003
ble avtalepartene enige om å oppheve målprisen for
reinkjøtt fra og med dette avtaleåret. Dette innebærer
fri prisdannelse for reinkjøtt innenfor den beskyttelse
importvernet gir. Denne ordningen er videreført for reindriftsavtalen
2007/2008.
Det ble for avtaleperioden 2006/2007
gitt en ordinær bevilgning til Reindriftens Utviklingsfond
(RUF) på 37,3 mill. kroner. For avtaleåret 2007/2008
foreslås en økning av bevilgningen på 2,5
mill. kroner til 39,8 mill. kroner.
Partene er enige om å avsette 4,5 mill.
kroner til forskning og veiledning i 2006. Dette er en økning
på 0,5 mill. kroner i forhold til i 2005.
Det har de senere år vært
avsatt midler fra RUF til Samisk utviklingsfond (SUF) for å støtte
opp under kombinasjonsnæringer hvor reindrift inngår.
Formålet med overføringen fra RUF til SUF er å øke
den reelle verdiskapingen i tilknytning til reindriftsnæringen. Overføringen
er som tidligere år 2,0 mill. kroner.
Partene ble enige om å sette av 7,7
mill. kroner over RUF til Verdiskapingsprogrammet for reindriften. Bevilgningen
dekker også kostnader til administrasjon av ordningen i
Innovasjon Norge, og innebærer et uendret aktivitetsnivå.
Innovasjon Norge får i oppdrag å gjennomføre
en evaluering av programmet med frist 1. september 2007.
Avtalepartene er enige i å opprettholde
de kvinnerettede midlene på 1,0 mill. kroner. Partene er
enige om en videreføring av fagbrevordningen med en avsetting
på 2,0 mill. kroner. Som et ledd i arbeidet med å styrke kvinnenes
stilling i reindriften, er partene videre enige om at opplæringskontoret
viderefører prioriteringen av kvinner både blant
kommende lærlinger og instruktører.
I siste reindriftsavtale ble det avsatt 2,0
mill. kroner på markedsføringstiltak. Videre ble
det gjennom Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett
våren 2007 bevilget 3,5 mill. kroner til markedsføringstiltak. Markedsføringen
har gitt gode resultater, og markedssituasjonen er i dag svært
god. Imidlertid ser avtalepartene det som viktig å opprettholde
markedsføringen av reinkjøtt, og foreslår
bevilgning på 2,0 mill. kroner.
Reindriftsforvaltningen har på vegne
av reindriftsnæringen inngått en avtale om pramming
av rein to ganger i året med firmaet Seaworks As i Harstad.
Avtaleperioden er fra 1. januar 2004 til 1. januar
2009, med opsjon for 2 år. Døgnprisen reguleres
hvert år i henhold til avtalen. Kostnadene har som følge
av dette økt i avtaleperioden. Reindriftsforvaltningen
i Vest-Finnmark administrerer prammingen med landgangsfartøyer
i dag. I Nordland skjer transporten hovedsakelig med bil/trailer.
Avtalepartene er enige om at også distriktene i Nordland
bør kunne få tilskudd til transportkostnader etter
nærmere retningslinjer gitt av RUF-styret.
For avtaleperioden 2007/2008 foreslås
bevilgningen til kostnadssenkende og direkte tilskudd økt
med 1,7 mill. kroner til 49,2 mill. kroner.
Det avsettes 8,5 mill. kroner til ordningen
med distriktstilskudd. Dette er en økning på 0,3
mill. kroner i forhold til reindriftsavtalen 2006/2007.
Det variable tilskuddet per driftsenhet på 12 000
kroner videreføres. Distriktstilskuddet for fellesbeitedistriktene
i Finnmark øker med 50 000 kroner. For øvrig
videreføres det gjeldende regelverket og satsene i avtalen
for 2006/2007. For at tilskudd til distrikter skal kunne
innvilges, må det i distriktet utøves en reindrift
som er i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter
for næringen, herunder pålagte tellinger og bestemmelser knyttet
til oppfølging av lovlig fattede vedtak om høyeste
reintall. For at tilskudd til driftsenheter og tamreinlag skal kunne
innvilges, må også en rekke vilkår være oppfylt.
Det gjøres følgende avsetninger
til tilskudd til driftsenheter og tamreinlag:
Det avsettes 19,0 mill. kroner til ordningen
med produksjonspremie mot 18,5 mill. kroner i avtalen for 2006/2007.
Produksjonspremien utbetales til driftsenhetsinnehaveren.
Det avsettes 5,2 mill. kroner til ordningen
med kalveslaktetilskudd mot 4,5 mill. kroner i avtalen for 2006/2007.
Satsen for tilskuddet økes fra 150 kroner til 180 kroner
per kalv. Det avsettes 5,0 mill. kroner til ordningen med tidligslaktetilskudd
for rein i Vest-Finnmark, Øst-Finnmark og Troms reinbeiteområder
mot 4,5 mill. kroner i avtalen for 2006/2007.
Det avsettes 6,2 mill. kroner til ordningen
med driftstilskudd, tilsvarende avsetting som i avtalen for 2006/2007.
Satsen for driftstilskuddet videreføres med 10 000
kroner per driftsenhet i samtlige reinbeiteområder. I de
driftsenheter kvinner står som enkeltinnehavere og/eller
driftsenhetsinnehaveren er under 30 år per 1. januar
2008, utbetales det et driftstilskudd på 25 000 kroner.
Det avsettes videre 2,8 mill. kroner til ordningen med ektefelletillegg.
Som et ledd i en kvinne- og familiepolitikk utbetales det et ekstra
driftstilskudd med en sats på 35 000 kroner til
de driftsenhetene hvor begge ektefellene utøver aktiv reindrift.
Det avsettes 2,5 mill. kroner til tilskudd for
frakt av slakteskrotter fra slakteanlegg til fryseanlegg. Tilskuddet
skal bidra til utjevning av pris på reinkjøtt
til reineiere i ulike reinbeitedistrikt og tamreinlag, samt bidra til
utjevning av fraktkostnader til marked.
Bevilgningen til folketrygdordningen opprettholdes med
1,2 mill. kroner for kommende avtaleperiode. Ordningen innebærer
at den enkelte reineier skal betale en avgift til folketrygden som
tilsvarer avgiften for lønnsmottakere (7,8 pst.).
Differansen mellom denne avgiften og avgiften for private næringsdrivende (10,7 pst.)
blir finansiert over reindriftsavtalen. Bevilgningen til sykepengeordningen
videreføres uendret med 0,6 mill. kroner i avtaleperioden
2007/2008. Den kollektive innbetalingen over reindriftsavtalen
til sykepengeordningen dekker tilleggspremien for økte
sykepenger - fra 65 pst. til 100 pst. av inntektsgrunnlaget for
sykdom utover 16 dager. Fødselspenger dekkes også med
100 pst. av inntektsgrunnlaget. Bevilgningen beregnes ut
fra samlet næringsinntekt for de reineiere som inngår
i ordningen.
Bevilgningen til organisasjonstilskudd er økt
med 0,3 mill. kroner til 6,2 mill. kroner. Når NRL får
sitt organisasjonstilskudd over statsbudsjettet, stiller det en rekke
krav til rapportering, og til oppfølging av andre krav
som blir gitt av staten. Videre forutsettes det at NRL organiserer
sitt arbeid slik at organisasjonen kan delta aktivt i prosesser
av sentral betydning for reindriften.
Den 31. juli 1986 fattet Regjeringen
et vedtak om statens dekning av kostnader som følge av
radioaktivt nedfall etter Tsjernobylulykken. Departementet vil,
i tråd med tidligere praksis, foreslå at det avsettes
en disposisjonsbevilgning for å finansiere iverksetting
av en tiltakspakke for slaktesesongen 2007/2008. Kostnadene
den enkelte slaktesesong er vanskelig å anslå i forkant.
De vil variere etter blant annet forekomsten av sopp. Departementet
foreslår en bevilgning på 3,0 mill. kroner.
Avtalepartene ble under forhandlingene om reindriftsavtalen
2006/2007 enige om at det oppnevnes en arbeidsgruppe som
får i oppdrag å gjennomgå dagens tiltak
for å vurdere om disse fortsatt fungerer ut ifra sin hensikt,
samt om situasjonen er slik at nødvendige tiltak nå bør
innarbeides i reindriftsavtalens ordinære virkemiddelsystem
og økonomiske ramme. Arbeidsgruppen overleverte sin rapport
i november 2006. Arbeidsgruppen viser til at det har skjedd en naturlig reduksjon
i graden av forurensning av beitene, men poengterer at det fortsatt
er nødvendig med ulike tiltak for å redusere cesiumnivået
i reinen slik at man unngår å måtte kassere
kjøtt. Arbeidsgruppen viser til at det forligger et behov
for endring i retning og innhold i etablerte ordninger, og foreslår
vesentlige endringer basert på nåværende
tiltaksgrense på 3 000 becquerel per kilo reinkjøtt.
I tillegg foreslår arbeidsgruppen at tiltakene finansieres
ved en ordinær bevilgning over statsbudsjettet.
I forbindelse med forhandlingene om reindriftsavtalen
2007/2008 ble avtalepartene enige om å legge om radioaktivitetstiltakene
og finansieringen av disse i tråd med arbeidsgruppens forslag.
Dette innebærer at det etableres en ny post vedrørende
finansiering av kostnader til radioaktivitetstiltak på kap.
1147 fra og med budsjettåret 2008. Når det gjelder
utforming av regelverk for tiltakene videreføres gjeldende
ordning for slaktesesongen 2007/2008 slik at omleggingen
først får virkning fra slaktesesongen 2008/2009.
I samsvar med St.prp. nr. 1 (2006-2007) Landbruks- og
matdepartementet har Stortinget vedtatt bevilgninger over kap. 1151
med i alt 92,5 mill. kroner. Den nye avtalen har en bevilgning på 97,0
mill. kroner. Foruten forslag om en disposisjonsbevilgning på 3,0
mill. kroner til dekning av tiltak mot radioaktivitet, samt forslag om
en omdisponering av 3,0 mill. kroner fra kap. 1151 post 75 til kap.
1151 post 51 for å styrke den finansielle situasjonen på Reindriftens
utviklingsfond, vil alle budsjettmessige endringer og omdisponeringer
som følge av ny avtale først gis virkning fra
kommende budsjettår, dvs. 2008 for dette oppgjøret.
Forslaget til budsjett for 2008 med fordeling av reindriftsavtalens ramme
på de ulike postene legges frem for Stortinget i forbindelse
med ordinær budsjettbehandling gjennom St.prp. nr. 1 (2007-2008)
Landbruks- og matdepartementet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen og Arne L. Haugen, fra Høyre, Rolf Jarle Brøske og Torbjørn Hansen, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, lederen Lars Peder Brekk, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, viser til St.prp. nr. 74 (2006-2007), som er fremforhandlet av partene, staten og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL), og til de mål og retningslinjer som ligger til grunn for reindriftspolitikken som er trukket opp i St.meld. nr. 28 (1991-1992) En bærekraftig reindrift, og Stortingets behandling av denne, jf. Innst. S. nr. 167 (1991-1992).
Flertallet slutter seg til målet som der er satt om at reindriften skal være bærekraftig, både i økologisk, økonomisk og kulturell forstand, noe som nå også er stadfestet i ny reindriftslov, Ot. prp. nr. 30 (2006-2007), jf. Innst. O. nr. 57 (2006-2007). Flertallet peker på at det vil være en stor utfordring framover å finne løsninger der disse hensynene balanseres, og at det vil bli meget viktig å følge nøye med når ny lov nå skal gjennomføres i praksis, for å sikre at lovens målsettinger blir innfridd.
Flertallet har merket seg at den fremforhandlede reindriftsavtalen har en ramme på 97,0 mill. kroner eksklusive midler til tiltak mot radioaktivitet, en økning på 4,5 mill. kroner i forhold til rammen for reindriftsavtalen 2006/2007.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til at reindriftsavtalen er et av de viktigste operative virkemidlene for å nå de reindriftspolitiske målene, og viser til at Regjeringen også vil stimulere til reell markedsrettet produksjon og verdiskaping, samt stimulere til bruk av biprodukter fra reinslakting.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig i at reindriften må videreutvikles som næring og at det må tilrettelegges for de reindriftsutøvere som har reindrift som hovednæring. Flertallet finner det hensiktsmessig at man opprettholder de produksjonsavhengige tilskuddene til næringa, som har som siktemål å bidra til økologisk bærekraft, ved at man stimulerer til økt slakteuttak. En fokusering på produksjon er også med på å underbygge et større næringsrettet fokus i reindriften, og vil etter flertallets mening bidra til å stimulere de utøvere som har reindrift som hovednæring.
Flertallet viser til at den økonomiske utviklingen i næringen gir grunn til bekymring. Totalregnskapet viser en negativ endring i resultatmålene fra 2004 til 2005, og de produksjonsbaserte inntekter reduseres fra 141,7 mill. kroner i 2004 til 127,7 mill. kroner i 2005, bl.a. som følge av en reduksjon i kjøttinntekter og en negativ endring i reinhjordverdien. Flertallet viser til at når det gjelder utviklingen fra 2005 til 2006 indikerer St.prp. nr. 74 (2006-2007) en økning på postene kjøttinntekter og erstatninger, samt en reduksjon i statstilskuddene. Samtidig merker flertallet seg at det er klare nivåforskjeller mellom reinbeiteområdene sør for Nordland og de nordlige reinbeiteområdene med unntak av Polmak/Varanger. Gjennomsnittlige kjøttinntekter per rein varierer mellom 367 kroner i Troms til 807 kroner i Sør-Trøndelag/Hedmark.
Flertallet er enig i at den fremforhandlede avtalen skal legge til rette for økt omsetning av reinkjøtt, samt stimulere næringen til størst mulig slakteuttak og verdiskaping innenfor gitte rammer, og at det har vært viktig å styrke den finansielle situasjonen for Reindriftens Utviklingsfond (RUF).
Flertallet har merket seg at markedssituasjonen for reinkjøtt har bedret seg de siste årene, men at det er helt grunnleggende å sikre økt verdiskaping i bransjen for å sikre en levedyktig reindriftsnæring, og at det er sentralt å videreutvikle samarbeidet mellom sentrale aktører innenfor produksjon, slakting og omsetning av reinkjøtt.
Flertallet er enig i at arbeidet med å fastsette rammebetingelser for reindriften må videreføres og prioriteres. Dette gjelder fastsetting av grenser mellom reinbeiteområdene, distrikts- og siidaområdene, beitetider for de ulike årstidsbeitene, samt høyeste reintall basert på det samlede areal og kvalitet på de ulike årstidsbeitene.
Flertallet viser til at det er en stor utfordring å sikre reindriften store nok og sammenhengende arealer, samtidig som dette må balanseres mot annen legitim utnyttelse av utmark.
Flertallet viser til at det i sluttprotokollen til avtalen er satt av 3,0 mill. kroner til finansiering av tiltak mot radioaktivitet i reinkjøtt, og slutter seg til dette. Videre er flertallet enig i at midlene til radioaktivitetstiltak fra og med 2008 bevilges over kap. 1147 Reindriftsforvaltningen.
Flertallet har merket seg Sametingets rolle i forbindelse av framforhandling av avtalen, slik det er redegjort for i proposisjonen, og at det var møte mellom Sametinget og Regjeringen før forhandlingene startet. Flertallet viser også til at Sametinget i plenum behandlet sitt innspill til reindriftsavtalen i forkant av at NRL la fram sitt krav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, er svært kritiske til den reindriftspolitikken som har vært ført gjennom mange år og som fortsatt ønskes ført av den sittende regjering. Disse medlemmer mener det er behov for en politikkomlegging overfor reindriftsnæringen. Disse medlemmer vil hevde at utviklingen har vist at Fremskrittspartiet har fått rett i sin dystre spådom om hvordan næringen vil utvikle seg dersom politikken ikke blir endret. Til tross for betydelig kapitalinnsprøytning og mange tiltak, viser totalregnskapet for reindriften en negativ endring i resultatmålene, vederlag for arbeid og egenkapital reduseres pr. årsverk fra 130,3 mill. kroner i 2004 til 121,7 mill. kroner i 2005. Tilsvarende nedgang har man også hatt i de foregående år.
Disse medlemmer viser til at spesielt i Vest-Finnmark har reindriftspolitikken ført til en økologisk katastrofe med store nedbeitede områder og underernærte dyr. I tillegg er det omsetningsproblemer hvor staten må sette inn ekstra tiltak som skal fremme økt salg av reinkjøtt. Disse medlemmer mener at reintallet, spesielt i Vest-Finnmark, er altfor høyt og at det må iverksettes kraftige tiltak for å få redusert dette betydelig. Det er også uklart hvor mange rein som finnes. Disse medlemmer viser til at det i en rekke år har vært forsøkt å få ned reintallet i en dialog med reindriftsnæringen og med offentlige økonomiske tiltak uten at dette har gitt ønsket resultat.
Disse medlemmer er grunnleggende uenige i den politikken som føres overfor reindriftsnæringen, med en næringsavtale som er med på å øke problemene i næringen fremfor å løse dem. Statlige tilskudd er også produksjonsdrivende, noe som fører til problemer for næringen.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets konsekvente kritikk av systemet med næringsavtaler, og har programfestet en avvikling av disse. Disse medlemmer mener rammevilkårene i reindriftsnæringen ikke skal skille seg vesentlig ut fra det som er vanlig i andre næringer. Disse medlemmer vil avvikle reindriftsavtalen og legge reindriftssubsidier og andre statlige økonomiske tiltak overfor reindriften til statsbudsjettet uten forutgående forhandlinger.
Disse medlemmer viser til sine merknader og forslag i den nylig behandlede reindriftsloven. Dersom intensjonene i den nye reindriftsloven skal fungere, er det helt avgjørende at politiske myndigheter har mot og vilje til å ta i bruk de sanksjonsordninger som loven åpner for. For å unngå at den tragiske situasjonen i deler av næringen fortsetter, er det viktig at det handles raskt. Disse medlemmer mener at det også må gjøres grep gjennom reindriftsavtalen og at de offentlige overføringene kun er med på å forsterke problemene, heller enn å løse dem.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"Forslag til ny reindriftsavtale bifalles ikke."
"Stortinget ber Regjeringen i en overgangsperiode fremme forslag til subsidier og andre økonomiske tiltak overfor reindriftsnæringen i forbindelse med statsbudsjettet uten forutgående forhandlinger."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Ot.prp. nr. 25 (2006-2007), Innst. O. nr. 72 (2006-2007), hvor Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmet forslag om å be Regjeringen fremme en egen stortingsmelding om reindrift.
Disse medlemmer mener at det er prinsipielt uheldig at reindriftsnæringen sammen med regjeringen skal fremforhandle sine rammevilkår utenom budsjettbehandling. Disse medlemmer vil derfor oppheve reindriftsavtalen som virkemiddel i reindriftspolitikken. Kompleksiteten i de ordninger som gjelder i reindriftsnæringen er høy, og justeringer av disse vil ha konsekvenser for mange reineiere. Det er viktig at aktørene er med i prosessen ved utforming av rammevilkår. Disse medlemmer mener derfor at reindriftsnæringen bør ha en egen, fast ordning med konsultasjoner med regjeringen i forkant av fremleggelse av budsjettforslaget. Sametinget bør delta i disse konsultasjonene. Disse medlemmer viser til at en prinsipiell motstand mot reindriftsavtalen, ikke innebærer motstand mot virkemidlene eller omfanget av overføringer som ligger i avtalen.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Forslaget til ny reindriftsavtale bifalles ikke. Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til overføringer til reindriftsnæringen i statsbudsjettet etter forutgående konsultasjoner mellom reindriftsnæringen og regjeringen."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Forslag til ny reindriftsavtale bifalles ikke.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen i en overgangsperiode fremme forslag til subsidier og andre økonomiske tiltak overfor reindriftsnæringen i forbindelse med statsbudsjettet uten forutgående forhandlinger.
Forslag fra Høyre:
Forslag 3
Forslaget til ny reindriftsavtale bifalles ikke. Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til overføringer til reindriftsnæringen i statsbudsjettet etter forutgående konsultasjoner mellom reindriftsnæringen og regjeringen.
Komiteens tilråding fremmes av samtlige
av komiteens medlemmer, unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet
og Høyre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2007 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
1151 | | Til gjennomføring
av reindriftsavtalen | |
| 75 | Kostnadssenkende og direkte
tilskudd, reduseres med | 3 000 000 |
| | fra kr 47 500 000
til kr 44 500 000 | |
| 51 | Tilskudd til Utviklings-
og investeringsfondet, økes med | 3 000 000 |
| | fra kr 37 300 000
til kr 40 300 000 | |
(Ny) | 82 | Kostnader vedrørende
radioaktivitet i reinkjøtt, bevilges med | 3 000 000 |
II
Stortinget gir Landbruks- og matdepartementet
fullmakt til å iverksette tiltak i henhold til den inngåtte
reindriftsavtalen, som er knyttet til bevilgninger i 2008.
Oslo, i næringskomiteen, den 11. juni 2007
Lars Peder Brekk
leder |
Arne L. Haugen
ordfører |