I representantforslaget fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremlegge for Stortinget forslag til en minstegrense for reasfaltering i løpet av høsten 2007/våren 2008."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Synnøve Brenden
Klemetrud, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Ragnhild
Aarflot Kalland, viser til vedlagte uttalelse av 8. november
2007 fra Samferdselsdepartementet ved statsråden i saken.
Flertallet viser til at det foreligger
standarder for drift og vedlikehold, og at denne også omfatter
vegdekket. Bevilgningene avgjør i hvilken grad Statens
vegvesen er i stand til å oppfylle standardene. Den økte vedlikeholdsbevilgningen
i statsbudsjettet for 2007 (+25 pst.) er i så måte
viktig for å holde standarden.
Flertallet viser til at Statens
vegvesen for tiden gjennomfører en omfattende
revisjon av vedlikeholdsstandardene, hvor blant annet
resultatene fra Transportøkonomisk institutts forskningsrapport
om dekketilstanden og ulykkesrisiko vil bli lagt vekt på.
Flertallet har merket seg at
etter planen skal ny vedlikeholdsstandard foreligge tidlig i 2009.
Flertallet foreslår
at representantforslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl,
og fra Venstre, Borghild Tenden, vil vise til representantforslaget,
og spesielt peke på at det norske vegnettet preges av et
stort etterslep på vedlikeholdssiden. Manglende dekkefornyelse
er en viktig årsak til vedlikeholdsetterslepet. Den dårlige
standarden på vegdekkene medfører store unødvendige
kostnader for samfunnet, blant annet ved trafikkulykker, -uhell,
i form av slitasje på kjøretøy, økt
drivstofforbruk og tidstap.
Disse medlemmer vil videre vise
til at andelen av riksvegnettet hvor tilstanden klassifiseres som
dårlig eller svært dårlig, i 2006 er
37,4 pst. (10 180 km). Dette er en økning på 5,8
pst. (558 km) fra 2005. Det siste året har det vært
en spesielt stor økning i spordybden for høytrafikkerte
veger (mer enn 5 000 kjøretøy i døgnet).
Spesielt bekymringsfullt er det at det siden 1995 har blitt et stadig
større sprik mellom Statens vegvesens kjøp av
asfalt og trafikkutviklingen. I funksjonskontraktene er det formulert
krav til maksimal snødybde på vegnettet som entreprenørene
må etterleve. På samme måte bør
det innføres en fastlagt grense for når ny asfaltering
skal foretas.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
og fremlegge for Stortinget forslag til en minstegrense for reasfaltering
i løpet av våren 2008."
Komiteens medlemmerfra
Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg
og Arne Sortevik, viser til det omfattende og økende
etterslepet innenfor vegvedlikeholdet i Norge på alle tre
vegtyper; riksveger, fylkesveger og kommunale veger, samlet mer
enn 45 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil gi uttrykk
for sterk bekymring over at etterslepet er så stort og
at det er økende. Disse medlemmer konstaterer
at heller ikke denne regjeringen har vist politisk vilje til å finne tiltak
med effekt som kan gi merkbar forbedring i løpet av en
periode på 5 til 10 år. Disse medlemmer vil understreke
at årlige budsjetter og årlig prioritering av vegvedlikehold
selvsagt er viktig, men at dette innenfor ordinære plan-
og budsjettrammer vanskelig kan gi annen effekt enn at økningen
i etterslepet stoppes og i noen grad kan reduseres. Et så omfattende
etterslep i vedlikehold av landets samlede vegkapital som landet nå dessverre
har opparbeidet, og som gir redusert effektivitet, ekstra ulykker
og dårlig miljøeffekt, krever nye og virkningsfulle
tiltak.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
forslag til statsbudsjett for 2008, der det er lagt inn økning
til drift og vedlikehold av veger.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag i alternativt statsbudsjett for 2008:
"Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem egen
sak om etterslep innenfor vegvedlikehold på fylkesveger
og kommunale veger med forslag til tiltak for å fjerne
etterslepet. Det etableres en ordning med investeringsramme for
ekstra vegvedlikehold i fylkeskommuner og kommuner med rentekompensasjon
tilsvarende den ordning som gjelder for skolebygg. Ordningen startes
opp i 2008, og det forutsettes at Regjeringen kommer tilbake med
inndekning av rentekompensasjonen i revidert statsbudsjett for 2008."
Disse medlemmer viser videre
til Fremskrittspartiets forslag om å bygge opp et infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner i løpet av 5 år der årlig
avkastning skal brukes til investering i infrastruktur.
Disse medlemmer vil videre vise
til sine merknader og forslag i budsjettinnstillingen vedrørende Samferdselsdepartementets
område for 2008, bl.a. om innføring av et system
med klassifisering og periodisk godkjenning av veger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge frem egen sak om en nasjonal plan for inndekking av vedlikeholdsetterslepet
på riksveger, fylkesveger og kommunale veger."
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremlegge
for Stortinget forslag til en minstegrense for reasfaltering i løpet
av våren 2008.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen snarest legge frem
egen sak om en nasjonal plan for inndekking av vedlikeholdsetterslepet
på riksveger, fylkesveger og kommunale veger.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:2 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Trond Helleland og Øyvind Halleraker om å innføre minstegrense for reasfaltering – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 23. oktober 2007, der det bes om uttalelse til ovennevnte
representantforslag.
Statens vegvesen planlegger drift og vedlikehold
av riksvegnettet i forhold til håndbok 111, Standard for drift
og vedlikehold. Standarden beskriver grunnlaget for drift og vedlikehold
av riksvegene gjennom funksjonskrav, samt konkretiserer nivået
for innsatsen gjennom krav til tilstand og/eller
krav til tiltak. Standardkravene angir de nivåer som etter
samfunnsøkonomiske beregninger er det samfunnet er best
tjent med.
Standard for drift og vedlikehold omfatter også vegdekker,
og det kan derfor slås fast at det allerede foreligger
en grense for hvor dårlig tilstanden på vegdekkene
kan bli før de skal reasfalteres. Dersom de årlige budsjetter
ikke gjør det mulig å overholde kravene i vedlikeholdsstandarden
fullt ut, betyr dette at vedlikeholdsetterslepet knyttet til vegdekkene øker.
Innenfor budsjettrammene til drift og vedlikehold må det
foretas en rekke prioriteringer, herunder bl.a. asfalt. Det aller viktigste
prioriteringskriteriet er trafikksikkerhet. For drift og vedlikehold
betyr dette at driftsoppgaver som ivaretar trafikksikkerheten har
høyest prioritet. Dette omfatter bl.a. vinterdriften.
Regjeringen har på statsbudsjettet
for 2007 og 2008 satset spesielt på dekkelegging av riksvegnettet.
I statsbudsjettet for 2007 er det en økning i midler til
vegvedlikehold med om lag 500 mill. kr eller 25 pst. i forhold til
saldert budsjett for 2006. Økningen går i hovedsak til
asfaltlegging og tiltak knyttet til vegkroppen som bidrar til å forlenge
vegdekkenes levetid. I 2007 er det forutsatt nyttet om lag 800 mill.
kr til asfalt som er en økning på om lag 200 mill.
kr fra saldert budsjett 2006. Den økte innsatsen til dekkelegging
er videreført i budsjettforslaget for 2008. En ytterligere økning
av midler til dekkevedlikehold er ønskelig, men bør
da komme som et resultat av en økning i det totale bevilgningsnivået,
og ikke på bekostning av andre oppgaver som vil bli resultatet
dersom det stilles absolutte krav til vegdekkestandarden.
Statens vegvesen gjennomfører for tiden
en omfattende revisjon av vedlikeholdsstandarden hvor bl.a. resultatene
fra nevnte forskningsrapport fra TØI knyttet til dekketilstand
og ulykkesrisiko vil bli tatt hensyn til. Etter planen skal ny vedlikeholdsstandard
være ferdig tidlig i 2009.
Vedlikehold av vegdekker er ikke omfattet av
funksjonskontraktene for drift og vedlikehold, men gjennomføres
i egne kontrakter. Statens vegvesen har i sin byggherrestrategi
for vegdekker et konkret tallfestet mål om økt
bruk av funksjonskontrakter også for vegdekker, i perioden
2008-2012. En vellykket implementering av strategien vil gi enda
mer effektiv bruk av midlene til dekkevedlikehold.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 29. november 2007
Per Sandberg
leder |
Tor-Arne Strøm
ordfører |