Jeg viser til brev fra finanskomiteen av 29. mai
2007, der det bes om en uttalelse til det ovennevnte forslaget.
Innledningsvis vil jeg si meg enig med forslagsstillerne
i at arbeidet i de frivillige organisasjonene bidrar på en
god og mangfoldig måte til lokal velferd. Som det fremgår
av Soria Moria-erklæringen, vil Regjeringen utvikle et
nært samspill med frivillige og ideelle organisasjoner.
Regjeringen legger opp til en ny og helhetlig frivillighetspolitikk,
som vil tydeliggjøre frivillig virksomhet som en selvstendig
sektor i samfunnslivet. På denne bakgrunn har Regjeringen
blant annet foreslått opprettelsen av et frivillighetsregister,
jf. Ot.prp. nr. 55 (2006-2007) Om lov om register for frivillig virksomhet.
Regjeringen er svært oppmerksom på de
utfordringene som er knyttet til reduserte automatinntekter for frivillige
organisasjoner. Noe av inntektsbortfallet blir kompensert gjennom
endringen i tippenøkkelen, som innebærer at frivillige
organisasjoner i større grad for del i tippemidlene. Vi
vil uansett følge utviklingen på dette området
tett, slik at de frivillige organisasjonene i begrenset grad skal
bli direkte berørt av det forventede inntektsbortfallet.
Generelt er det mer målrettet å støtte
frivillige organisasjoner gjennom bevilgninger over statsbudsjettet til
ulike organisasjoner og aktiviteter, enn gjennom skattefradrag hvor
pengestøtten til organisasjonene styres ut fra hvor mye
ulike private givere støtter ulike organisasjoner.
Frivillige organisasjoner nyter allerede godt
av en lang rekke gunstige skatte- og avgiftsregler som dels er innført
av forenklingshensyn, dels for å støtte denne typen
aktivitet. I tillegg til det særskilte fradrag i alminnelig
inntekt for gaver til frivillige organisasjoner på inntil
12 000 kroner, kommer særskilte regler for arbeidsgiveravgift,
fritak for plikten til å sende inn lønnsoppgave
når samlet lønnsutbetaling til en person i løpet
av inntektsåret ikke overstiger 2 000 kroner og skattefritak
for næringsvirksomhet under 140 000 kroner. Videre
eksisterer det en rekke særregler for veldedige og allmennyttige
institusjoner og organisasjoner i merverdiavgiftsloven. Bare gjennom
den særskilte fradragsordningen for gaver til frivillige
organisasjoner støttes organisasjonsarbeidet i Norge indirekte
med anslagsvis 390 mill. kroner i 2007, jf. avsnitt 4.5.3 i St.meld.
nr. 1 (2006-2007) Nasjonalbudsjettet 2007.
Fradrag for gaver til frivillige organisasjoner
etter skatteloven § 6-50 gis for pengegaver til
organisasjoner som har sete i riket, som ikke har erverv til formål og
som driver virksomhet innenfor visse godkjente formål.
Som det fremgår av Soria Moria-erklæringen vil Regjeringen
beholde fradraget for gaver til frivillige organisasjoner.
Fradragsordningen for gaver til frivillige organisasjoner
er begrenset til organisasjoner som har et nasjonalt omfang. Kravet
om nasjonalt omfang gjelder likevel ikke for stiftelser som mottar
offentlig støtte, og heller ikke for trossamfunn som mottar
offentlig støtte etter lov 13. juni 1969 nr. 25
om trudomssamfunn og ymist anna og livssynsorganisasjoner som mottar offentlig
støtte etter lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott til
livssynssamfunn, der trossamfunnet eller livssynsorganisasjonen
er tilknyttet en registreringsenhet der gavene registreres.
I Dokument 8:89 (2006-2007) går forslagsstillerne inn
for at ordningen med fradrag ved inntektsskatteligningen for gaver
til frivillige organisasjoner utvides til også å omfatte
lokale frivillige organisasjoner under visse betingelser. I den
sammenheng vil jeg minne om at lag og foreninger som ikke har et
nasjonalt omfang gjennom tilslutning til en sentralorganisasjon
kan være en del av en større organisasjon som
regnes for å ha nasjonalt omfang. Etter skatteloven er
det ikke noe til hinder for at gaver ytes til en sentralorganisasjon
med ønske om at den aktuelle gaven skal kanaliseres til
et bestemt lag eller en bestemt aktivitet som omfattes av skatteloven § 6-50
første ledd bokstav a til f. Jeg antar at flere av de typene
lokale lag og foreninger som er nevnt av forslagstillerne på denne
måten allerede har mulighet til å komme inn under
fradragsordningen. Dette gjelder for eksempel lokale idrettslag
som er tilsluttet Norges idrettsforbund og olympiske komité.
Kravet til nasjonalt omfang innebærer
riktignok at det stilles et minstekrav til formell/organisatorisk
binding mellom de enkelte lag eller foreninger for at de som kollektiv
skal kunne regnes for å ha nasjonalt omfang. Slik binding
vil foreligge der det sentrale ledd har vedtektsbestemte formål,
og de lokale lag eller foreninger er bundet av dette.
Etter § 6-50-3 i Finansdepartementets
forskrift til skatteloven (forskrift 19. november 1999
nr. 1158 til utfylling og gjennomføring mv. av skatteloven
av 26. mars 1999 nr. 14), skal organisasjonenes sentrale ledd
føre ett samlet regnskap over mottatte gaver og levere
maskinlesbare opplysninger til Skattedirektoratet. Opplysningene
brukes blant annet ved utskriving av forhåndsutfylt selvangivelse.
Kravet om nasjonalt omfang er viktig av hensyn
til kontroll og administrasjon av fradragsordningen. For lag og
foreninger som ikke har nasjonalt omfang, men som organisatorisk
er bundet til et sentralt ledd, er det tilstrekkelig at det samlede
regnskapet viser at verdier tilsvarende de mottatte gaver er brukt
eller avsatt til et godkjent formål. Dersom det åpnes
for at lokale lag og foreninger skal kunne motta gaver med fradragsrett
for giveren, uten at de er tilsluttet et sentralt ledd som kan føre
ett samlet regnskap over mottatte gaver og levere maskinlesbare
opplysninger til Skattedirektoratet, vil skatteetatens oppgaver
med hensyn til kontroll og administrasjon bli vesentlig vanskeligere.
Jeg vil derfor frarå den foreslåtte utvidelsen
av ordningen til også å omfatte lokale frivillige
organisasjoner under visse betingelser.
Forslagsstillerne går i Dokument 8:89
(2006-2007) inn for å øke beløpsgrensen
for maksimalt fradrag for gaver til frivillige organisasjoner fra
12 000 kroner til 15 000 kroner. Jeg vil bemerke
at fradragsordningen allerede er gunstig, og kan ikke se at det
er grunnlag for å øke beløpsgrensen.
I Dokument 8:89 (2006-2007) forelås
det også at betaling av årlig kontingent til frivillige
organisasjoner bør omfattes av ordningen med fradrag ved
inntektsskatteligningen. Jeg kan heller ikke at det er grunnlag for å utvide
ordningen på denne måten. Forslagsstillerne gir
heller ikke noen nærme begrunnelse eller presisering av
et slikt forslag, og det er ikke grunnlag for å kommentere
dette nærmere.