I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag om endring av sparebankloven § 28, med ikrafttredelse senest 31. desember 2007, som øker sparebankenes adgang til å disponere overskudd til gaver til allmennnyttige formål."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for bakgrunnen for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland,
Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund,
fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen, Gjermund Hagesæter,
Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre,
Svein Flåtten, Peter Skovholt Gitmark og Jan Tore Sanner,
fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at forslaget har vært oversendt finansminister Kristin
Halvorsen for uttalelse. Hennes svarbrev av 8. november
2007 er vedlagt.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ber om at "Regjeringen skal fremme et forslag om endring av sparebankloven § 28
som øker sparebankenes adgang til å disponere
overskudd til gaver til allmennyttige formål med ikrafttredelse
senest 31. desember 2007." Forslagsstillerne mener bl.a. økt
adgang til å dele ut gaver til motvirke den såkalte
"utvanningseffekten".
Komiteen presiserer at sparebanker
er sjølveiende institusjoner, og at egenkapitalen til grunnfondsbevisbanker
er sammensatt av den sjølveide kapitalen (grunnfondet)
og innskutt kapital gjennom utstedelse av grunnfondsbevis.
Komiteen ønsker å gjøre
det klart at den såkalte "utvanningseffekten" er et resultat
av at grunnfondsbeviseiernes kapital reduseres relativt i forhold
til den sjølveide kapitalen ved at grunnfondsbeviseierne
tar ut utbytte, mens den sjølveide kapitalen blir avkastningen som
ikke utdeles som gaver.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
finner det derfor på sin plass å påpeke
at slik regelverket er utformet i dag, vil hver ny emisjon i en
situasjon der sparebanken betaler ut relativt like mye i utbytte
som i årlige gaver til allmennyttige formål, føre
til en varig svekkelse av den sjølveide kapitalen (grunnfondet)
til sparebanken. Flertallet ønsker ikke
en slik utvikling.
Flertallet viser til at Regjeringa
legger stor vekt på å sikre sparebankenes egenart,
samt å legge til rette for konkurransedyktige sparebanker
som skal ha en reell mulighet til å bevare sin posisjon
i det norske markedet.
Flertallet viser til svarbrevet
fra finansministeren der det står:
"Departementet ønsker å finne
en kombinasjon av tiltak som adresserer problemet med utvanningseffekten på en
helhetlig måte, jf. at sparebankloven også skal sikre
at sparebankens egenart, og rettighetene til den eierløse
kapitalen, blir ivaretatt. I den sammenheng tar en for eksempel
også sikte på å vurdere Rammevilkårsutvalgets
forslag om å gi adgang til å opprette et reservefond
uten krav på avkastning."
Flertallet støtter denne
vurderingen og understreker viktigheten av å opprettholde
et sterkt vern av den sjølveide kapitalen til sparebankene,
slik at rettighetene til denne ivaretas i framtida.
Flertallet bilfaller på denne
bakgrunn ikke forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at forslaget om å øke gaveadgangen for grunnfondsbankene
har to selvstendige begrunnelser:
– å styrke
frivillige lag og organisasjoner i lokalsamfunnene over hele landet
– å forsterke grunnfondsbevisene
som finansieringskilde i markedet i konkurranse med aksjer, og på den
måten styrke mulighetene for sparebankene til å beholde
grunnfondsbevis som egenkapitalinstrument.
Disse medlemmer kan ikke se at
verken departement eller regjeringspartier har særlig oppmerksomhet
omkring den førstnevnte begrunnelsen. Disse medlemmer er
opptatt av å styrke frivillig sektor, og mener at det er
en selvstendig og viktig begrunnelse for å øke
gaveadgangen for grunnfondsbanker. Disse medlemmer viser
også til at den utvanningseffekten som tas opp i representantforslaget
faktisk oppleves som et reelt problem i markedet, med de konsekvenser det
har for likviditet og kursutvikling.
Disse medlemmer viser til at
da Rammevilkårsutvalget avga sin innstilling vinteren 2007,
fikk Banklovkommisjonen i mandat å utrede regelverk for
framtidig sparebankstruktur. Spørsmålet om utvidet gaveadgang
ble imidlertid ikke oversendt Banklovkommisjonen, men behandlet
direkte av departementet, med følgende begrunnelse:
"Finansdepartementet vil prioritere å utrede
dette spørsmålet, og legger opp til å behandle
spørsmålet i departementet uten utredning i utvalg."
Disse medlemmer er enig med Finansdepartementet
i at spørsmålet om gaveadgang kan behandles separat,
og med en kortere tidshorisont for vurdering og konklusjon enn hva
en prosess som involverer Banklovkommisjonen vil innebære. Disse
medlemmer mener imidlertid at et avgrenset spørsmål som
Finansdepartementet prioriterer å utrede med fordel nå kan
konkluderes på. Disse medlemmer legger til
grunn at økt gaveadgang vil inngå som ett av de konkrete
forslag for å motvirke utvanningseffekten som departementet
vil sende på høring i desember, jf. vedlagt brev
fra finansministeren datert 8. november 2007. Disse
medlemmer legger til grunn at departementet etter en høringsrunde
fremmer forslag om nødvendig endring av sparebankloven,
slik at det kan behandles i vårsesjonen i Stortinget.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Dokument nr. 8:13 (2007-2008) -
representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, May-Helen
Molvær Grimstad, Dagfinn Høybråten og Ingebrigt
S. Sørfonn om å øke sparebankenes adgang til å disponere
overskudd til gaver til allmennyttige formål - vedlegges
protokollen."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Dokument nr. 8:13 (2007-2008) - representantforslag fra
stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, May-Helen Molvær
Grimstad, Dagfinn Høybråten og Ingebrigt S. Sørfonn
om å øke sparebankenes adgang til å disponere
overskudd til gaver til allmennyttige formål - vedlegges
protokollen.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:13 (2007-2008) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Hans Olav Syversen, May-Helen Molvær Grimstad, Dagfinn Høybråten og Ingebrigt S. Sørfonn om å øke sparebankenes adgang til å disponere overskudd til gaver til allmennyttige formål - bifalles ikke.
Jeg viser til forslaget fra stortingsrepresentantene Syversen,
Molvær Grimstad, Høybråten og Sørfonn om
at Regjeringen skal fremme et forslag om endring av sparebankloven § 28
som øker sparebankenes adgang til å disponere
overskudd til gaver til allmennnyttige formål med ikrafttredelse
senest 31. desember 2007.
Forslagstillerne mener at en økt adgang
til å dele ut gaver for det første vil motvirke
den såkalte "utvanningseffekten", og for det andre vil
eventuelle økte tilskudd fra sparebankene til gode, ideelle
formål i lokalsamfunnene stimulere frivillig aktivitet
og styrke båndene mellom sparebank, lokalsamfunn og frivillige lag
og foreninger.
Jeg vil innledningsvis minne om at den såkalte "utvanningseffekten"
består i at grunnfondsbeviseiernes kapital relativt sett
reduseres i forhold til den selveide kapitalen ved at grunnfondsbeviseierne
tar ut utbytte, mens avkastningen på den selveide kapitalen legges
til grunnfondet i den grad det ikke utdeles gaver. Disse ulike forhold
med hensyn til håndtering av avkastning, har den helt naturlige
konsekvens at den selveide kapitalen (grunnfondet) relativt sett øker.
Regjeringen har i Soria Moria slått
fast at vi skal arbeide for at "samvirkeforetak og sparebanker skal
ha rammebetingelser for henholdsvis andelskapital og grunnfondsbevis
som gjør at dette framstår som realistiske alternativ
til aksjer". Jeg legger stor vekt på å legge til
rette for konkurransedyktige sparebanker. Det at grunnfondsbeviset
fremstår som et reelt alternativ til aksjer er viktig for
at sparebankene skal ha mulighet til å bevare sin betydelige
stilling i det norske bankmarkedet.
Sparebankene skiller seg fra andre banker ved
at de er selveiende institusjoner med en særegen lokal
tilhørighet. Jeg ser det som positivt at sparebankene har adgang
til å dele ut gaver. Når det gjelder den såkalte utvanningseffekten,
er gaveutdeling kun ett av flere tiltak som kan være relevant
med tanke på å motvirke dette, og økt
gaveutdeling vil også ha andre effekter enn kun å motvirke
utvanningseffekten.
Den historiske begrunnelsen for adgangen til å utstede
grunnfondsbevis var at tilbakeholdt overskudd på den selveide
kapitalen ga bankene en utilstrekkelig egenkapitalbase. Slik regelverket
er utformet, kan sparebanker til enhver tid hente inn ny grunnfondsbeviskapital
gjennom nye emisjoner av grunnfondsbevis. Til sammenligning kan
nye tilførsler av selveid kapital vanskelig skje på annen
måte enn ved at banken holder tilbake overskudd på grunnfondet
i gode tider. Dersom sparebanken betaler ut relativt like mye i årlige
gaver til allmennyttige formål som den utbetaler som utbytte til
grunnfondsbeviseierne, vil hver ny emisjon i sparebankene innebære
en ytterligere, og varig, utvanning (svekkelse) av den selveide
kapitalen (grunnfondet). Spørsmålet om det er
grunnfondet eller grunnfondsbevisene som på sikt utvannes,
er derfor mer sammensatt enn det som fremkommer ved en enkel analyse
av forholdet mellom gaveutdeling og utbytteutbetaling innenfor det
enkelte år. Dette vil altså bare være
en problemstilling med hensyn til et større problemkompleks.
Departementet ønsker å finne
en kombinasjon av tiltak som adresserer problemet med utvanningseffekten på en
helhetlig måte, jf. at sparebankloven også skal sikre
at sparebankens egenart, og rettighetene til den eierløse
kapitalen, blir ivaretatt. I den sammenheng tar en for eksempel
også sikte på å vurdere Rammevilkårsutvalgets
forslag om å gi adgang til å opprette et reservefond
uten krav på avkastning.
Finansdepartementet arbeider for tiden med et høringsnotat
om tiltak for å motvirke utvanningseffekten. I denne forbindelse
er utvidet adgang til å dele ut gaver, utover dagens grense
på 25 prosent av grunnfondets andel av sparebankens overskudd,
et aktuelt tiltak. Departementet legger opp til å sende
ut et høringsnotat med utkast til endringer i desember
dette år.
Oslo, i finanskomiteen, den 4. desember 2007
Reidar Sandal
leder |
Per Olaf Lundteigen
ordfører |