EØS-komiteen vedtok 27. april
2007 å endre vedlegg IX til EØS-avtalen til å omfatte
kommisjonsdirektiv 2006/73/EF av 10. august
2006 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/39/EF
med hensyn til organisatoriske krav til og vilkår for drift
av investeringsforetak samt definisjon av begreper for nevnte direktivs
formål og kommisjonsforordning (EF) nr. 1287/2006
av 10. august 2006 om gjennomføring av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2004/39/EF med hensyn
til dokumentasjonsplikt for investeringsforetak, transaksjonsrapportering,
markedsinnsyn, opptak av finansielle instrumenter til notering samt
definisjon av begreper for nevnte direktivs formål.
Ettersom gjennomføringen i norsk rett
krevde lovendring, ble beslutningen i EØS-komiteen tatt med
forbehold om Stortingets samtykke til godkjennelse i samsvar med
Grunnloven § 26 annet ledd.
Lovvedtak med nødvendige forskriftshjemler
til gjennomføring av EØS-komiteens beslutning
ble sanksjonert 29. juni 2007, jf. lov 29. juni
2007 nr. 75 om verdipapirhandel og lov 29. juni 2007 nr.
74 om regulerte markeder.
Beslutningen i EØS-komiteen og kommisjonsdirektiv
2006/73/EF og kommisjonsforordning (EF) nr. 1287/2006
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg
til proposisjonen.
Kommisjonsdirektivet gir til dels
detaljerte utfyllende bestemmelser til en rekke av artiklene i verdipapirmarkedsdirektivet
2004/39/EF (MiFID). Dette gjelder artiklene 4
(definisjoner), 13 (organisatoriske krav), 18 (interessekonflikter),
19 (om forretningsvilkår), 21 (beste resultat ved utførelse
av ordre), 22 (håndtering av kundeordre) og 24 (kvalifisert
motpart).
Kommisjonsdirektivet omhandler for det første nærmere
detaljerte regler knyttet til enkelte av definisjonene i MiFID.
Dette for å kunne ta hensyn til utviklingen i finansielle
markeder og sørge for lik håndhevelse av direktivet.
Dernest er det gitt nærmere spesifiserte
regler om organisatoriske krav til verdipapirforetakene som yter
nærmere definerte investeringstjenester. Dette gjelder
blant annet generelle krav til verdipapirforetakene som for eksempel
krav om beslutningsprosedyrer og organisasjonsstruktur som angir
spesifiserte rapporteringslinjer og allokerer ansvar i verdipapirforetakene.
Et annet krav er at verdipapirforetakene plikter å ansette
personell med nødvendig kompetanse, kunnskap og ekspertise
i forhold til vedkommendes ansvarsområde. Innenfor organisatoriske krav
er det gitt uttrykkelig regler om "overholdelsesfunksjoner" i verdipapirforetakene.
Dette gjelder både krav om at verdipapirforetak skal etablere
og handle i henhold til internkontrollregler og at det skal være
en permanent og effektiv overholdelsesfunksjon med nærmere
beskrevne oppgaver i foretakene som yter investeringstjenester.
Tilsvarende er det gitt utfyllende regler om risikostyring og regler
for å håndtere den risiko som er forbundet med
virksomheten.
Kommisjonsdirektivet gir videre utfyllende regler
om at verdipapirforetakene skal etablere og ha effektive prosedyrer
for å håndtere kundeklager. Slike prosedyrer skal
være tilgjengelige for kundene. Videre er det gitt nærmere
regler om at verdipapirforetakene skal ha interne regler knyttet
til personlige transaksjoner som foretas av noen av foretakets ansatte
for å søke å forhindre eventuelle interessekonflikter.
Det er gitt nærmere organisatoriske
regler om utkontraktering med den hensikt å unngå økt
operasjonell risiko, samt sørge for at investeringstjenestene
ytes på tilfredsstillende måte også når
tjenestene ytes gjennom tredjemann. Videre er det gitt utfyllende
organisatoriske regler med hensyn til forsvarlig oppbevaring av
kundemidler, særlig i tilfelle verdipapirforetakets insolvens
og for å hindre verdipapirforetakets bruk av klienters
finansielle instrumenter for egen regning uten uttrykkelig samtykke.
Kommisjonsdirektivet gir utfyllende organisatoriske
og operasjonelle regler for å forebygge interessekonflikter
og angir blant annet nærmere i hvilke situasjoner det vil
kunne foreligge potensielle interessekonfliktsituasjoner.
Videre er det gitt utfyllende krav til foretakets interne retningslinjer
for å forebygge interessekonfliktsituasjoner. Direktivet
gir nærmere regler med hensyn til verdipapirforetakets plikt
til å utføre investeringstjenester på ærlig,
redelig og profesjonell måte til beste for kunden uten
særskilte motiv, og det angis en nærmere konkretisering av
hvordan foretaket kan opptre korrekt i så måte.
Videre gir direktivet detaljerte regler om krav
til den informasjon verdipapirforetakene gir til sine forbrukerkunder
(retail investors) eller potensielle forbrukerkunder, og hvordan
informasjonen kan karakteriseres som tydelig, korrekt og ikke villedende.
Det er også gitt utfyllende bestemmelser om hvilken generell
informasjon (potensielle) kunder skal motta fra verdipapirforetaket,
herunder regler om hvilken informasjon kundene skal motta og når
kundene skal motta slik informasjon. Tilsvarende er det gitt utfyllende
regler om krav til verdipapirforetakene for å sikre at
de innhenter tilstrekkelig informasjon fra potensielle kunder med
hensyn til kundens kunnskap om og erfaring med den aktuelle investeringstjenesten
eller det aktuelle produktet kunden etterspør/tilbys.
Dette for at verdipapirforetaket skal settes i stand til å vurdere
hvorvidt tjenesten eller produktet er hensiktsmessig for den enkelte
kunde. Videre inneholder kommisjonsdirektivet utfyllende regler om
verdipapirforetakets plikt til å gi kundene rapport som
inneholder essensiell informasjon om de tjenester foretaket har
utført.
Kommisjonsdirektivet inneholder nærmere detaljerte
regler om verdipapirforetaks plikt med hensyn til å oppnå et
best mulig resultat for kundene ved utførelse av investeringstjenester.
Bestemmelsene inneholder krav til hvilke kriterier som må være oppfylt
fra foretakets side for å oppfylle MiFIDs krav med hensyn
til beste resultat for verdipapirforetakets kunder. Ved ytelse av
investeringstjenesten aktiv forvaltning gjelder særskilte
regler. Videre er det gitt utfyllende generelle prinsipper om behandling
av kunders ordre som skal sikre øyeblikkelig, redelig og hurtig
utføring av kundeordre, herunder nærmere vilkår
som må foreligge før verdipapirforetaket kan utføre
kundens ordre, samt regler om verdipapirforetakets egenhandel og
at denne ikke skal komme i konflikt med korrekt utførelse
av kundeordre. Sist nevnes at direktivet inneholder utfyllende regler
for transaksjoner som inngås mellom eller på vegne
av profesjonelle kunder, herunder nærmere om hvem som kan
klassifiseres som profesjonell kunde. Overfor profesjonell kunde
er det mindre strenge krav til verdipapirforetakenes forpliktelser
sammenlignet med andre kunder.
Kommisjonsforordningen gir også utfyllende bestemmelser
til en rekke bestemmelser i MiFID.
De utfyllende bestemmelsene gjelder krav til arkivering
(record-keeping), transaksjonsrapportering, informasjon til markedet
(pre-trade transparency og post-trade transparency), opptak til
børsnotering, derivatinstrumenter, mv.
Forordningen gir utfyllende, presiserende og definerende
bestemmelser av til dels teknisk karakter og med til dels høy
detaljgrad. Det gis bl.a. regler om verdipapirforetakenes registrering
og oppbevaring av opplysninger og om mottak og håndtering
av kundeordre og transaksjoner, rapportering av transaksjoner, tilsynssamarbeid
og utveksling av opplysninger om rapportert informasjon, diverse
regler om gjennomsiktighet i markedet (transparency), krav til offentliggjøring
av ulike typer kundeordre, regler om hvem som er systematiske
internhandlere i aksjer, krav til offentliggjøring av gjennomførte
transaksjoner, og regler om hvordan pliktig pre- og post trade-informasjon
skal offentliggjøres. Videre regulerer forordningen opptak
til notering av ulike typer finansielle instrumenter og tar for
seg visse sider av forholdet til andre relevante direktiver (bl.a.
UCITS) (art. 35-37). Det gis videre visse tilleggskrav til definisjoner
av derivater i MiFID vedlegg I avsnitt C (7) og (10) (art. 38-39).
Kommisjonen skal foreta en revurdering av enkelte
regler innen to år (art. 40).
Det legges også til grunn at gjennomføringen
av EØS-komiteens beslutning vil føre til noe økte
kostnader for offentlige myndigheter. Nye konsesjonspliktige tjenester
innebærer økt arbeidsmengde for konsesjonsmyndighetene
(Kredittilsynet og Finansdepartementet) i tilknytning til flere
konsesjonssøknader, samtidig som flere foretak vil komme
inn under Kredittilsynets tilsyn. Nye transaksjonsrapporteringsregler
vil også innebære en omlegging av den gjeldende
rapporteringen av utførte transaksjoner. Rapporteringen
skal skje direkte til Kredittilsynet, og ikke lenger til børsen.
Dette krever nye systemer og tekniske løsninger. Finansdepartementet
har i Ot.prp. nr. 34 (2006-2007) s. 416 uttalt at departementet
vil komme tilbake til Stortinget vedrørende behov for ekstrabevilgninger
på dette området.
Det legges til grunn at gjennomføringen
av EØS-komiteens beslutning i norsk rett vil ha økonomiske og
administrative konsekvenser for næringslivet. Verdipapirforetak
og regulerte markeder vil måtte tilpasse seg nye virksomhetsregler
og gjøre endringer i sin virksomhet internt og overfor
investorer og myndigheter. Særlig nye regler om transaksjonsrapportering
antas å være ressurskrevende for de private aktører.
Kommisjonsdirektivet og kommisjonsforordningen
gir en rekke utfyllende bestemmelser til Verdipapirmarkedsdirektivet
(MiFID) og bidrar til å harmonisere regelverket for verdipapirforetak
og regulerte markeder i EØS-området ytterligere.
Finansdepartementet antar at dette vil bidra til å øke
konkurransen og tilliten til verdipapirmarkedene i EØS-området, samt
styrke investorbeskyttelsen. Dette er viktig for det indre marked
for finansielle tjenester
Regjeringen tilrår at Norge godkjenner
beslutningen i EØS-komiteen om endring i EØS-avtalen
vedlegg IX om innlemmelse av kommisjonsdirektiv 2006/73/EF
av 10. august 2006 om gjennomføring av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2004/39/EF med hensyn
til organisatoriske krav til og vilkår for drift av investeringsforetak
samt definisjon av begreper for nevnte direktivs formål
og kommisjonsforordning (EF) nr. 1287/2006 av 10. august
2006 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2004/39/EF
med hensyn til dokumentasjonsplikt for investeringsforetak, transaksjonsrapportering,
markedsinnsyn, opptak av finansielle instrumenter til notering samt
definisjon av begreper for nevnte direktivs formål.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helland og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at EØS-komiteens beslutning nr. 21/2007 av 27. april 2007 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2006/73/EF av 10. august 2006 og forordning 1287/2006 av 10. august 2006 om investeringsforetak m.v., krever samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26 annet ledd, jf. EØS-avtalen art. 103. Komiteen har forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som i brev av 30. januar 2008 opplyste at den ikke har merknader til utkast til innstilling.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 21/2007 av 27. april 2007 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv 2006/73/EF av 10. august 2006 og forordning (EF) nr. 1287/2006 av 10. august 2006 om investeringsforetak m.v.
Oslo, i finanskomiteen, den 31. januar 2008
Reidar Sandal |
Jørund Rytman |
leder |
ordfører |