Formålet med meldinga er å gje
knutepunktomgrepet eit fornya innhald ved å presisere kulturansvaret
og oppdraget som følgjer av det offentlege tilskotet til
verksemder med status som knutepunkt.
Siktemålet med meldinga er å sikre
at det vert stilt klare forventningar til verksemder med status
som knutepunkt. Departementet har på denne bakgrunnen hatt
ein gjennomgang av korleis knutepunktoppdraga skal bli gjennomførte
og vurderte.
Også innanfor det gjeldande funksjonsdelingssystemet
er det ein føresetnad for statstilskotet at institusjonar
som får fast årleg statstilskot, skal gjere greie
for oppnådde resultat. Mål- og resultatkrav blir
utforma ut frå verkeområdet og funksjonen til
institusjonane. I dag blir det i hovudsak rapportert om kvantitative
mål. Departementet ser det som viktig at det i tillegg
vert utvikla kriterium for vurdering av korleis dei kulturpolitiske
måla av meir kvalitativ art kan bli oppnådde.
Meldinga drøftar kva for kriterium
og krav som bør bli stilte til festivalar og festspel som
har status som knutepunkt, og legg fram forslag til eit justert
system for vurdering av resultat og oppnådde mål
som også inkluderer resultat av kvalitativ art.
Meldinga omhandlar vidare oppnemning av medlemmer
til styre for knutepunkta og den allmenne organisasjonsforma for
slike verksemder.
Dei fleste verksemdene som har knutepunktstatus
i dag, er festspel eller festivalar med musikk som tyngdepunkt i
programtilbodet.
Samstundes ser departementet med bakgrunn i dagens
knutepunkt at det ikkje bør gå "inflasjon" i knutepunktoppdrag.
Nye knutepunkt skal ha ei særskilt grunngjeving anten i
form av nasjonalt sjangeransvar eller regionalt breiddeansvar.
Meldinga tek ikkje stilling til kva for verksemder som
i framtida skal få knutepunktstatus eller det økonomiske
tilskotet knytt til slike oppdrag.
I St.prp. nr. 1 (1996-1997) vart det gjort greie
for tilskotsdelinga mellom staten og regionane:
"For knutepunktinstitusjonane i Sør-Noreg
har staten ansvar for 60 pst., i Nord-Noreg for 70 pst. Regionen
har ansvaret for resten av tilskotet (…)"
I proposisjonen er det gitt tilskott som knutepunkt
til tolv festivalar og festspel innanfor musikk, teater og litteratur,
ti av desse på musikkfeltet og ein for kvart av områda scenekunst
og litteratur.
Festspillene i Bergen vart stifta 6. november 1951.
Det første festspelet vart arrangert i 1953.
Festspillene i Bergen fekk knutepunktstatus
frå og med 1995.
Festspillene i Nord-Norge vart første
gang arrangert i 1965. Festspela fekk status som knutepunktinstitusjon
i 1995.
Dagens festival fører vidare tradisjonen
frå Olavsdagene som starta opp i 1962. Olavsfestdagene
blir haldne i Trondheim i juli kvart år og fekk knutepunktstatus
i 1999.
Jazzfestivalen i Molde vart arrangert for første gong
i 1961 og skal vere den eldste jazzfestivalen i Europa som har vore
i kontinuerleg drift.
Festivalen fekk knutepunktstatus i 2000.
Førde Internasjonale Folkemusikkfestival
vart arrangert første gong i 1990. Festivalen held til
i Førde i Sogn og Fjordane og er ein årleg festival i
juli månad. Festivalen fekk knutepunktstatus i 2005.
Ultima Oslo Contemporary Music Festival vart arrangert
for første gong i 1991. Festivalen blir arrangert i oktober
kvart år i Oslo. Ultima fekk knutepunktstatus i 2006.
Festspillene i Elverum vart etablert i 1973
og blir arrangert i august kvart år. Dei fekk knutepunktstatus
i 2006.
Norsk Litteraturfestival - Sigrid Undset-dagene vart
etablert i 1995. Festivalen er lokalisert til Lillehammer og fekk
status som knutepunkt frå 2006.
Notodden Blues Festival vart etablert i 1988
og blir arrangert på Notodden i august kvart år.
I august 2007 vart det gjort kjent at Notodden Blues Festival ville
bli foreslått som knutepunktinstitusjon frå 2008.
Per Gynt-stemnet går tilbake til 1928
og blir arrangert i august kvart år i friluft ved Gålåvatnet
i Oppland. Per Gynt-stemnet vil ha knutepuktstatus frå 2008.
Festivalen Mela vart etablert av Norsk kulturråd i
2000, og den første festivalen vart halden same året.
Festivalen blir no arrangert i Oslo i august kvart år med
Stiftelsen Horisont som ansvarleg arrangør. Stiftelsen
Horisont/Mela har knutepunktstatus frå 2008.
I St.prp. nr. 1 (2006-2007) er det lagt inn
midlar til ein knutepunktfestival for rock. I desember 2007 har Øyafestivalen
i Oslo fått tilbod om knutepunktstatus. Knutepunktstatusen
gjeld frå og med 2008.
Formålet med denne meldinga er å gi knutepunktomgrepet
eit fornya innhald ved å presisere det samfunnsoppdraget
og kulturansvaret som følgjer av status som knutepunkt.
Meldinga gjer også greie for eit justert opplegg for vurdering
av mål- og resultatoppnåing gjennom evaluering
kvart fjerde år.
Det er i dag stor variasjon mellom knutepunkta både
når det gjeld breidde og innretning av kunstnarleg profil,
omfang og verksemd. Departementet legg til grunn at det også vil
vere slike variasjonar i framtida.
Gjennom det justerte knutepunktomgrepet blir det
gjort greie for dei resultatkrava som ligg til grunn for det offentlege
tilskotet. Knutepunkta vil ha det til felles at dei har fått
oppgåver ut over si ordinære kunstnarlege verksemd
og lokale forankring. Innretninga på oppdraget og omfanget
vil variere avhengig av profilen til knutepunktet og ressursane.
Departementet legg særleg vekt på følgjande
kriterium som grunnlag for vurdering og evaluering av knutepunkta:
forankring til stad
festivalaktivitet kvart år
kunstnarleg leiande
koordinering og samarbeid
nasjonal og internasjonal orientering
nyskapande og utviklingsorientert
publikumsutvikling
god ressursutnytting
regional medverknad.
Med få unnatak har festivalane og knutepunkta vakse
fram over tid og med utgangspunkt i lokale tilhøve, engasjement
og behov.
Spreiinga av knutepunkt ut over landet er eit bidrag
til oppfylling av ønsket om geografisk fordeling av kulturtilbodet.
Organisasjon og anna infrastruktur er ofte bygd opp
over lang tid og representerer stor erfaring og kompetanse. Forankring
til stad og identitet er difor ein viktig føresetnad for å kunne
oppfylle krava til status som knutepunkt.
Eit knutepunkt byggjer på ein publikumsretta festival
eller eit festspel av ei viss tidsmessig lengd og eit visst omfang,
og som er ein hovudaktivitet kvart år.
Det er ein føresetnad at det er heilårleg
drift.
Eit samarbeid mellom knutepunkt, frivillig sektor
og næringslivet er ønskeleg.
Knutepunkta skal ha ein leiande posisjon innanfor
sin sjanger og hovudverkeområde. Dei skal produsere og
formidle eit kunstnarleg program på høgt nivå.
Knutepunkta skal som hovudregel ha som formål å presentere
eit kunstnarleg tilbod innanfor ein sjanger eller eit kunstuttrykk.
Ein føresetnad for statleg støtte
til kulturformål er at verksemda formidlar kunst av høg
kvalitet til så mange som mogleg.
Knutepunkta skal - som leiande innanfor sin sjanger
eller sitt verkeområde - ta eit ansvar for koordinering
og samarbeid mellom andre festivalar eller festspel innanfor same
sjanger.
Auka samarbeid vil gi regionar med knutepunkt auka
arrangørkompetanse. Det er derfor viktig at regionale styresmakter
bidreg til å leggje til rette for slikt samarbeid og følgjer
opp det ansvaret som ligg i å ha eit knutepunkt i sin region.
Knutepunkta skal vere nasjonalt og internasjonalt
orienterte innanfor sine oppdragsområde.
Det vil vere viktig å delta i internasjonale nettverk
med tanke på utveksling av erfaringar, felles produksjonar
og samarbeid om program.
Knutepunkta vil ha eit særleg ansvar
for at slikt samarbeid kjem andre nasjonale arrangørar
og verksemder til nytte.
Knutepunkta skal aktivt medverke til å fornye
og utvikle sin sjanger eller si verksemd. Dei skal vere pådrivarar
i den generelle utviklinga på kulturområdet. Det
vil bli lagt merke til om knutepunkta over tid eksperimenterer og
vel dristige kunstuttrykk i programmeringa.
Å vere innovative og utviklingsorienterte
i programvalet, i formidlinga av kunst og kultur og i arbeidet med å rekruttere
nye publikumsgrupper vil bli viktig i åra framover.
Det vil bli lagt vekt på at knutepunkta
skal medverke til nyskaping gjennom eigne idear og produksjonar.
Dette oppdraget må vere i samsvar med det ressursmessige
grunnlaget for knutepunktet.
Knutepunkta skal ha ein samla strategisk plan for
formidling av kunst til eit breitt publikum.
God ressursutnytting er ein føresetnad
for vurdering av knutepunktoppdrag. Verksemda skal vere målretta
og skal ha styringssystem som sikrar god kunstnarleg, fagleg og
publikumsmessig måloppnåing, og som gir god ressursforvalting.
Det offentlege tilskotet til knutepunkta er
eit viktig grunnlag for drifta. I tillegg bør knutepunkta utvikle
andre inntektskjelder, det vil seie eigeninntekter og støtte
frå sponsorar.
Det offentlege tilskotet til knutepunkta skal delast
mellom stat og region i forholdet 60-40 pst. med unnatak for knutepunkta
i dei tre nordligaste fylka der fordelinga mellom stat og region skal
vere 70-30 pst.
Aktiviteten til knutepunkta vil i stor grad
kome vertsregionen til gode på ulike måtar. Det
vil derfor vere eit rimeleg krav at regionen legg til rette for
gode rammevilkår for knutepunkta.
Knutepunktoppdraget medfører fast offentleg tilskot
til drift av verksemda. Knutepunkta skal årleg rapportere
til departementet om oppnådde resultat og planar for komande år.
Departementet legg vidare opp til ei systematisk evaluering og ein
dialog med knutepunkta og lokale og regionale tilskotspartar kvart
fjerde år om oppnådde resultat i perioden og føresetnadene
for vidare drift.
Dei kriteria som er omtalte ovanfor, gir innhald til
det samfunnsoppdraget og kulturansvaret som denne meldinga legg
opp til skal følgje statusen som knutepunkt. Samstundes
gir kriteria grunnlag for å vurdere korleis verksemder
tek vare på ansvaret og løyser oppdraget.
Omtalen av dagens knutepunkt viser at det er store
skilnader mellom knutepunkt. Departementet legg til grunn at det
vil vere slike variasjonar også i framtida. Knutepunkt
vil dermed ha ulike utgangspunkt og ulikt høve til å ta
hand om ansvaret og følgje opp oppgåvene som heng
saman med statusen som knutepunkt.
Det er i dag store skilnader i det statlege
tilskotet til knutepunkta. For å realisere formålet
med meldinga og kriteria som heng saman med knutepunktoppdraget,
vil departementet, på bakgrunn av vel underbygde søknader
og dokumentasjon av oppnådde resultat, kunne vurdere auka
tilskot til dei knutepunkta som har lågast tilskot i dag.
Departementet legg til grunn at dei regionale styresmaktene vil
bidra til slik auke i tilskota i tråd med fordelingsreglane
for tilskot til knutepunkt. Staten yter 60 pst. av det offentlege
tilskotet til knutepunkt og regionen 40 pst., med unnatak av knutepunkt
i Nord-Noreg der fordelinga mellom staten og regionen er 70 pst.
og 30 pst.
Departementets vurdering er at dei ni kriteria
utgjer ein samanheng og ein heilskap som bør gjelde generelt
for verksemder med knutepunktstatus.
Samstundes ser departementet med bakgrunn i dagens
knutepunkt at det ikkje bør gå "inflasjon" i knutepunktoppdrag.
Nye knutepunkt skal ha ei særskilt grunngjeving anten i
form av nasjonalt sjangeransvar eller regionalt breiddeansvar.
Dei fleste av dagens knutepunkt har som del
av sitt formål å vere kunstnarleg leiande innanfor sitt
verkeområde på nasjonalt nivå. I tillegg
til å presentere norsk kunst og kultur, er dei internasjonalt
orienterte i sitt programopplegg og tek del i nettverk med festivalar
i andre land om felles produksjonar og utveksling av utøvarar
og artistar og om kunnskap om det kunstfeltet dei opererer i. Nettverka
er viktige møteplassar for norske og utanlandske arrangørar
og utøvarar.
Nokre knutepunkt har ei breiare kunstnarleg
innretning og større vekt på det regionale og
på ein lokal identitet. Her er det vesentlege å gi
eit tilbod til publikum regionalt. Nokre kan ha begge rollene.
Knutepunkt med eit sjangeransvar skal vere leiande
og presentere eit program prega av kunstnarleg nyskaping og med
utøvarar og artistar av høg nasjonal og internasjonal
kunstnarleg standard.
At ein festival har eit særskilt sjangeransvar
er ikkje til hinder for ein breiare kunstnarleg profil. Det er også viktig
at festivalane med nasjonalt sjangeransvar er ein ressurs i regionen.
I dag har knutepunktfestivalane slik hovedprofil:
Molde International
Jazz Festival, jazz
Førde Internasjonale Folkemusikkfestival, folkemusikk
Ultima Oslo Contemporary Music Festival, samtidsmusikk
Notodden Blues Festival, blues
Festspillene i Bergen, festspel for musikk
og scenekunst
Mela-festivalen, multikulturell kunst og
kultur
Norsk Litteraturfestival - Sigrid Undset-dagene, litteratur
Olavsfestdagene i Trondheim, kyrkjemusikk m.m.
Festspillene i Nord-Norge, festspel for
musikk, scenekunst og biletkunst
Festspillene i Elverum, festspel i eit
samarbeid med "Ungdomssymfonikerne"
Per Gynt-stemnet, scenekunst m.m.
Departementet har gitt Øyafestivalen
tilbod om knutepunktstatus for rock.
Dei ulike festivalane står fritt til å bestemme
sitt eige formål og sin eigen kunstnarlege profil. Det skal
vere armlengds avstand til den frie kunstnarlege leiinga av festivalen.
Eventuelle endringar i hovudprofilen vil vere ein viktig premiss
i framtidige vurderingar av knutepunktfestivalane.
Knutepunktevalueringa skal ta utgangspunkt i dei
presiserte mål- og resultatkriteria som ligg til grunn
for statens tilskot til knutepunktet.
Det inneber vurdering av oppnådde resultat
når det gjeld dei kriteria som det er gjort greie for i pkt.
1.3.
Det inneber også måling av
kvantitative kriterium.
Departementet vil leggje knutepunkta sine eigne, årlege
rapportar til departementet til grunn for evalueringane.
Evalueringane bør gjennomførast
kvart fjerde år og på grunnlag av oppnådde
resultat sidan førre evaluering. Også for den
første evalueringa bør ein leggje til grunn eit
fireårsperspektiv.
Departementet reknar med at evaluering av oppnådde
kvalitative mål vil tilføre kunnskap om og utdjupe
forståinga av knutepunkta sine kunstnarlege resultat.
Det er viktig at opplegg og gjennomføring
av evalueringane blir gjort på ein måte som er
tilpassa det einskilde knutepunktet. Det gjeld også verksemda
sitt formål, eigenart og økonomiske ressursar.
Evalueringa skal kunne medverke til kunstnarleg så vel
som økonomisk og administrativ utvikling, og med det gjere
institusjonen betre i stand til å nå dei oppsette
måla. For at evalueringa skal bli ein læreprosess
og gi grunnlag for utvikling for dei involverte, må vurdering
av resultata og i kva grad måla er nådde, bli
lagt opp slik at knutepunkta er aktive medspelarar. Dei regionale
tilskoltspartane må også ha oppgåver
i samband med evalueringsprosessen.
Tildeling av status som knutepunkt kan bli trekt tilbake.
Ved starten av ei evaluering må det bli gjort klart for
knutepunkta at dersom dei oppsette måla gjennomgåande
berre i liten grad er oppnådde, kan dette medføre
tap av knutepunktstatus.
Verksemdene som har knutepunktstatus, jf. pkt. 1.2,
må bli gjevne rimeleg tid til å omstille seg og innrette
verksemda for å kome kriteria for det justerte knutepunktoppdraget
til møtes.
For fleire av knutepunkta vil det også vere naudsynt å styrkje
det økonomiske grunnlaget for verksemda. Det vil like vel
vere merkbare forskjellar mellom knutepunkta både når
det gjeld offentlege tilskot og det høvet dei har til å generere
eigeninntekter. Forventningane til dei ulike institusjonane vil
derfor måtte bli graderte. Dersom regionen reduserer sitt
tilskot vil statens tilskot bli redusert tilsvarande slik at fordelingsnøkkelen
60/40 mellom stat og region står ved lag.
Nye avtalar mellom staten og regionale/kommunale
styringsorgan blir inngått med ein fireårshorisont
som forpliktar staten og dei regionale tilskotspartane i perioden.
Mykje taler for at første evaluering
først bør bli gjennomført to år
etter at reviderte krav er fastsette.
Det er i dag ein føresetnad for det
statlege tilskotet til knutepunkta at staten får oppnemne styreleiar
og eitt styremedlem med vararepresentantar.
Departementet vil understreke det viktige ved
at knutepunkta har kompetente og velfungerande styre. Det er vanskeleg å få eit
styre med for mange medlemer til å fungere godt. Offentlege styresmakter
bør leggje seg dette på sinnet og medverke til
at styra blir funksjonsdyktige.
Departementet ser ikkje oppnemning av styremedlem
som ein styringsreiskap, men som eit bidrag til å sikre
at knutepunkta får kompetente styre som kan sjå til
at forvaltinga av verksemda følgjer lover og reglar og
at knutepunkta lever opp til dei føresetnadene som staten
har sett for tilskotet.
Med referanse til St.meld. nr. 12 (2006-2007) Regionale
fortrinn - regional framtid, og Stortinget si handsaming av meldinga,
jf. Innst. S. nr. 166 (2006-2007), gjer departementet framlegg om
at regionane skal ha større ansvar for oppnemning av styreleiarar
og stymemedlemer til region-/landsdelsinstitusjonar og
knutepunkt frå 2010. Hovudregelen skal vere at det nye
regionale forvaltingsnivået har ansvar for å nemne
opp styreleiar og eventuelt nokre av eller alle styremedlemene,
men at regjeringa i særskilde høve kan vike frå denne
regelen.
Medan ein ventar på at dette blir gjennomført,
vil departementet gå inn for at staten nemner opp eitt
styremedlem med varamedlem til styre for knutepunkta.
Staten vil konsentrere si styring av knutepunkta gjennom
føresetnadene for statstilskotet til desse verksemdene.
Departementet vil like vel understreke det viktige i at det ved
styreoppnemning blir lagt stor vekt på å oppnemne
kompetente styre slik at styret som kollegium har brei kompetanse,
både når det gjeld verksemda sine faglege oppgåver
og dei økonomiske og administrative oppgåvene.
Dagens knutepunkt er i hovudsak organiserte som
stiftingar. Denne organisasjonsforma har ein funne tenleg som rettsleg
ramme for samarbeidsprosjekt innanfor kulturforvaltinga.
Departementet legg til grunn at stifting framleis skal
vere den vanlege organisasjonsforma for eit knutepunkt. Ein vil
like vel ikkje sjå bort frå at andre organisasjonsformer
kan bli vurderte i særskilde tilfelle.
Det er under alle omstende ein føresetnad
at verksemda er organisert slik at det er mogleg å kontrollere
at tilskotet blir brukt i samsvar med formålet.
Det er styret og den administrative leiinga
som har ansvaret for at forvaltinga av verksemdene til ei kvar tid
skjer i samsvar med gjeldande lover og forskrifter.
Styret har ei særskild plikt til å passe
på at knutepunkta har gode og kvalitetssikra rutinar for å utarbeide
budsjett og andre planverkty og at rekneskap og forvalting av formue
blir underlagt gode kontrollrutinar. Den interne kontrollen kan ikkje
bli erstatta av den revisjonen som blir utført av ekstern
revisor.
Styret må m.a. sørgje for
at verksemda etablerer, held ved like og etterlever system for god
forvalting og kontroll av økonomien slik at det til ei kvar
tid er full oversikt over den økonomiske situasjonen.
Vidare har styret ei særskild plikt
til å sjå til at verksemda blir drive i samsvar
med statens føresetnader i tilskotsbrevet.
Departementet vil ta initiativ til å følgje
opp meldinga overfor dei enkelte knutepunkta og dei regionale og
lokale tilskotspartane på bakgrunn av Stortingets handsaming
av forslaget.
Det vil bli lagt opp til evaluering av kvar
institusjon kvart fjerde år, og på ein slik måte
at det årleg blir gjennomført vurdering av nokre
av knutepunkta.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Espen Johnsen og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin
S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen
Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond Lode, og fra
Venstre, Trine Skei Grande, støtter Kultur- og
kirkedepartementets gjennomgang av knutepunktenes status og er enig
i at det foretas en vurdering av kriterier for knutepunktoppdraget.
Vedtak om at enkelte institusjoner innen kulturlivet skal kunne
få knutepunktstatus, kom i forbindelse med St.meld. nr.
61 (1991-1992) Kultur i tiden, hvor det ble lagt opp til et delt
finansieringsansvar mellom statlige og regionale/lokale
tilskuddsparter for de institusjonene som ble valgt.
Komiteen viser til at knutepunktinstitusjonene ble
tiltenkt en viktig rolle både i det nasjonale, regionale
og lokale kulturlivet gjennom satsing på egenproduksjon,
formidling og nettverksbygging. Komiteen merker seg
at en rapport som ble lagt fram i 1995 om innholdet i knutepunktoppdraget,
peker på at viktige kriterier for knutepunktene i framtiden
blant annet må fokusere på en kvalitativt bedre
formidling, sterkere satsing på barn og unge, bredere geografisk
nedslagsfelt, styrking av personalets kompetanse og vektlegging
av nettverksbygging.
Komiteen noterer seg at det i
St.prp. nr. 1 (2007-2008) er gitt tilskudd til 12 knutepunktfestivaler;
10 innen musikk, 1 innen litteratur og 1 innen scenekunst. Komiteen merker
seg også at knutepunktinstitusjoner innen film og billedkunst
ikke tas med i denne meldingen, fordi disse omhandles i henholdsvis
St.meld. nr. 22 (2006-2007) Veiviseren, og St.meld. nr. 22 (1999-2000)
Om arkiv, bibliotek og museum.
Komiteen merker seg
departementets forslag til vurderinger av knutepunktoppdraget som
ble sendt ut i høringsbrev 22. juni 2007 til i
alt 30 høringsinstanser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at forslag til kriterier for knutepunktene som er nedfelt
i høringsbrevet, trekker opp viktige mål for institusjoner
som har slik status. Det er etter flertallets mening
riktig at knutepunktinstitusjonene har fokus på de momenter
som er nevnt i notatet; kunstnerisk aktivitet og publikumsutvikling,
utvikling av kunstnerisk kvalitet og egenart og ressursutnyttelse. Flertallet merker
seg likeledes at høringsnotatet framholder andre forhold
som også skal kunne vektlegges for knutepunktene; å være
kunstnerisk ledende innen sin sjanger, være kompetansesenter
for regionalt kulturliv, ha regional og lokal tilknytning, internasjonalt
rettet virksomhet og synlighet ut fra egenart, samt ha publikumsrettede
tiltak gjennom året, eventuelt i samarbeid med andre. Et
nytt moment er at knutepunktoppdraget skal være langsiktig,
men at dette foreslås evaluert hvert femte år.
Komiteen noterer seg at høringsinstansene gjennomgående
er positive til en nærmere definering og klargjøring
av knutepunktoppdraget, og til de hovedtrekk for dette som er skissert
i høringsnotatet.
Komiteen merker seg
departementets kriterier for vurdering og evaluering av knutepunktene, hvor
følgende momenter er vektlagt:
forankring til sted
festivalaktivitet hvert år
kunstnerisk ledende
koordinering og samarbeid
nasjonal og internasjonal orientering
nyskapende og utviklingsorientert
publikumsutvikling
god ressursutnyttelse
regional medvirkning
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at dette er formålstjenlige kriterier, som samlet
sett gir et godt bilde av hvilke parametre som er viktige for å oppfylle
knutepunktenes oppdrag.
Komiteen viser til
noen momenter som kan kommenteres spesielt:
Komiteen vil, i likhet
med departementet, understreke betydningen av at de knutepunktfestivalene
som spesielt omhandles i meldingen, har vokst fram på bakgrunn
av et sterkt lokalt og regionalt initiativ. Dette er viktig for å lykkes
og for å forankre festivalen i stedlig eierskap og engasjement. Komiteen er
enig i at dette skal ha fokus også videre. En slik forankring
er en forutsetning for å ivareta geografisk spredning av knutepunktene,
rekruttere frivillige til festivalarbeidet og få til samarbeid
med næringsliv og samfunnsliv forøvrig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at tilknytning til sted for de fleste knutepunktenes del
vil dreie seg om forankring til ett spesifikt sted/lokalsamfunn.
I noen tilfeller kan det imidlertid være slik at festivaler
veksler mellom et antall steder. Dette er etter flertallets mening
ikke til hinder for å ivareta knutepunktets definerte forpliktelser,
dersom det legges vekt på å bygge frivillige medarbeiderkorps
på de aktuelle steder, initiere samarbeid med lokalsamfunnenes/regionenes aktører
innen samfunnsliv, kulturliv og næringsliv, og dersom knutepunktet
f.eks. utnytter eventuelt samarbeidspotensial mellom de aktuelle
stedene. Flertallet vil understreke at en slik praksis
forutsetter at regional finansiering sikres av de lokalsamfunn/regioner
som er vertskap for festivalen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket
seg at forankring til sted og identitet er lagt inn som en forutsetning
for å kunne oppfylle kravene til knutepunktsstatus. Disse
medlemmer mener dette kravet kan virke begrensende i forhold
til enkelte festivaler som ellers kan fylle rollen som knutepunkt
på en hensiktsmessig måte.
Komiteen mener eksempelvis
at arrangementer som Landskappleiken, by:Larm eller Folkelarm kan
utvikles til å være viktige kunstneriske knutepunkt
som naturlig ville tilfredsstille viktige målsettinger
som meldingen skisserer for knutepunktsinstitusjonene. Denne typen
arrangementer har god forankring og identitet gjennom sin tilknytning
til en eller flere organisasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at så vel organisasjonstilknytningen som det at arrangementene
ambulerer, gir bedre muligheter for å få et nasjonalt
nedslagsfelt enn det festivaler med fast lokal forankring gjerne
oppnår.
Disse medlemmer mener man i denne
sammenheng også bør åpne for andre modeller
når det gjelder lokal og regional medfinansiering enn det
som følges i dag.
Disse medlemmer vil også påpeke
at kravet om lokal forankring kan virke overflødig fordi det
alt overveiende antall festivaler, av en viss størrelse,
er vokst frem fra lokale initiativer der betydelig frivillighet
og lokal støtte ligger til grunn for festivalens eksistens.
Disse medlemmer fremmer i lys
av dette følgende forslag:
"Forankring til sted legges ikke til grunn som kriterium
for knutepunktstatus."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at det er viktig med festivalaktivitet hvert år.
Det bidrar til kontinuitet, styrker knutepunktenes stedlige og kulturelle
tilhørighet, og gjør at institusjonene bedre kan
ivareta sine ulike forpliktelser som knutepunkt. I noen tilfeller
kan imidlertid biennaler eller triennaler ha en slik funksjon. En
slik organisering vil etter flertallets mening kunne være
aktuelt dersom festivalen har internasjonalt samarbeid og nedslagsfelt,
og derfor trenger noe lengre planleggingshorisont.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det
sentrale kriterium bør være krav til kontinuerlig
drift av noen størrelse. Eksempelvis krav til fast ansatt
ledelse på heltid. Poenget er ikke at festivalen avvikles årlig,
men hvilken faglig rolle virksomheten kan spille i forhold til utviklingen
på feltet. Hvorvidt festivalen bør gå hvert år,
eller om den kan være en biennale, eventuelt en triennale,
bør det derfor være rom for den enkelte arrangør å diskutere. Særlig
gjelder dette der spørsmålet om arrangementets
hyppighet er begrunnet på bakgrunn av kvalitative og kunstnerisk
relevante argumenter. Eksempelvis kan dette gjelde dersom man vil
utvikle festivaler innenfor smale genre, eksempelvis innenfor elektronisk
kunst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Kriteriet om festival hvert år erstattes
med krav til kontinuerlig drift i et omfang egnet til å fylle rollen
som faglig knutepunkt innenfor sin sjanger."
Komiteen merker seg
at departementet legger vekt på at knutepunktene skal ha
en ledende posisjon innen sin sjanger og hovedvirkeområde. Komiteen er
enig i at det må knyttes krav til kunstnerisk kvalitet
for knutepunktene, men understreker i likhet med enkelte av høringsuttalelsene
at man må unngå å vurdere kunstnerisk kvalitet
ut fra en hierarkisk modell, der noen alltid står øverst.
Også andre høringsinstanser bemerker at det kan
være problematisk å gi begrepet "kunstnerisk ledende"
et eksakt innhold. Komiteen legger til grunn at oppfatningen
av hva som er kunstnerisk ledende, vil måtte innebære
at man ser kvalitet i et helhetlig perspektiv hvor knutepunktenes
evne til nyskaping og utvikling, til satsing på særpreg
og egenart og på evne til profesjonalisering i alle ledd,
blir tatt med i vurderingen. Komiteen legger vekt
på at knutepunktinstitusjoner programmerer ut fra egne,
originale ideer og egenproduksjoner, og støtter departementets
vurdering av at dette er positivt. Det vil således etter komiteens mening
være riktig å vurdere kvalitetsmessig måloppnåelse
for knutepunktene i lys av flere forhold, og blant annet vurdere
dette ut fra hvilke økonomiske og personalmessige ressurser
den enkelte institusjon rår over.
Komiteen vil for øvrig
understreke at kvalitetsbegrepet i utgangspunktet må være
løsrevet fra om hvorvidt en institusjon defineres som lokal, regional
eller nasjonal. Ofte kan de mest særpregede lokale uttrykk
holde høy kunstnerisk kvalitet, og vise seg som interessante
for både et nasjonalt og et internasjonalt publikum.
Komiteen støtter
departementets syn på at knutepunktinstitusjonene må ha
et ansvar for koordinering og samarbeid mellom andre festivaler
eller festspill. Dette vil etter komiteens mening
gi styrke og legitimitet til knutepunktet i sin region, og bidra
til positiv kulturell vekst og kompetansebygging. Det er imidlertid
viktig at dette kan tilpasses den kapasitet og de ressurser det
enkelte knutepunkt har. Komiteen vil understreke
at slikt samarbeid særlig vil kunne gi god synergieffekt
dersom det fokuseres på arrangørkompetanse, frivillighetsrekruttering,
logistikk og andre tekniske/praktiske sider ved et arrangement.
Dette er områder som ikke direkte berører kunstneriske
eller programspesifikke forhold, og som derfor kan bidra til samarbeid
på tvers av sjangre og kunstformer - noe som etter komiteens mening
vil være positivt. Komiteen merker seg
at høringene i den forbindelse nevner paraplyorganisasjonen
"Norske Festivaler", og er enig i at denne kan være et
egnet forum for samarbeid.
Komiteen er enig i
at det å være nyskapende og utviklingsorientert
er viktige forpliktelser for knutepunktene. Dette er begreper som
kan omfatte både programmering, formidlingsstrategier og
teknisk/praktisk avvikling. Komiteen vil understreke
at dette er relevante begreper for knutepunktfestivaler innen alle
sjangere og kunstuttrykk, også der ulike former for tradisjonskultur
utgjør hoveddelen av programmet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at begrepet nyskapende som kriterium i enkelte tilskuddsordninger
virker ekskluderende i forhold til tradisjonsstoff og klassisk materiale. Disse
medlemmer legger til grunn at begrepet nyskapende i denne
sammenheng ikke er å forstå på en slik
måte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at regional/lokal medvirkning av finansiering
er viktig med tanke på å styrke stedlig og regionalt
eierskap til knutepunktet. Flertallet støtter
meldingens resonnementer knyttet til dette. Flertallet vil understreke
at mange knutepunktinstitusjoner, uavhengig av beliggenhet, favner
bredt nasjonalt og internasjonalt, både når det
gjelder programinnhold og publikumsnedslag. Flertallet mener
at dette ikke står i motsetning til at knutepunktinstitusjoner
har en finansiering der stat, region og kommune deltar etter en
gitt fordeling, og understreker samtidig at institusjoner som er
definert som nasjonale har en helt annen finansieringsordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener det i gitte tilfeller også må være
rom for å vurdere andre modeller når det gjelder
lokal og regional medfinansiering enn hovedregelen om 60-40-fordelingen
som praktiseres i dag. Disse medlemmer mener dette
kan være aktuelt for ambulerende festivaler med sterk organisasjonstilknytning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at dette
typisk kan være festivaler som har et bredere nedslagsfelt
og aktivitet enn en enkelt kommune eller region, herunder for eksempel festivaler
i forbindelse med folkemusikk og -dans.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil videre påpeke at det finnes en rekke
kulturinstitusjoner og -arrangementer i Oslo som har en nasjonal
funksjon, og at dette pålegger staten et særlig
ansvar for samarbeid med byen i forhold til finansiering. Staten
må påse at det ikke påligger Oslo kommune
en urimelig økonomisk belastning å være
vertskap for slike kulturinstitusjoner og -arrangementer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at meldingen legger opp til at de knutepunktfestivalene
som har lavest finansiering skal kunne gis et løft, og
at dette vil kunne bidra til at knutepunktene får tilstrekkelig
finansiering for sin virksomhet. Flertallet vil forøvrig
vise til at Løken-utvalget, som skal legge fram endelig innstilling
i juni i år, også vil se på finansieringskilder
og finansieringsmåter i kulturlivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det å avskjære
festivaler med statlige tilskudd fra å kunne søke
prosjektstøtte fra Norsk kulturråd ikke er hensiktsmessig.
Oppbyggingen av et festivalprogram vil alltid måtte handle
om entrepenørskap der man finner optimale løsninger
mellom flere finansieringskilder. Norsk kulturråds støtteordninger
faller naturlig inn som en del av dette. Dersom Regjeringen likevel ønsker å gjennomføre
en slik regel, må dette i det minste gjøres samtidig
som man foretar en oppjustering av tilskuddsnivået for
institusjonene. Det å avskjære fra muligheten
til å søke prosjektstøtte fra Norsk kulturråd
er faktisk sett en premissendring i forhold til hva som ble lagt
til grunn da dagens tilskuddsnivå ble fastlagt. Det er
således svært ulikt i hvilken grad institusjonene
har økonomisk volum til å kompensere for bortfallet.
Disse medlemmer fremmer således
følgende forslag:
"Knutepunktfestivaler må stå fritt
til å søke andre offentlige tilskuddsordninger
til utvikling av sine prosjekter."
Komiteen er fornøyd
med at departementet vil se på de statlige tilskuddene
for knutepunktinstitusjonene, med tanke på å øke
bevilgningene til de som har lavest tilskudd i dag. Komiteen er enig
i at dette må sees i sammenheng med de mål som
meldingen legger til grunn, og på bakgrunn av det enkelte
knutepunkts søknader og resultater.
Komiteen legger til
grunn at man i evalueringen av det enkelte knutepunkt finner gode
og formålstjenlige evalueringsmåter, som ivaretar prinsippet
om armlengdes avstand og som tar utgangspunkt i knutepunktenes egne
definerte mål. Komiteen merker seg at departementet legger
opp til en bred evaluering, med mange parter involvert, hvor også institusjonene
selv og de regionale tilskuddsparter bidrar. Komiteen er
enig i en slik framgangsmåte. Det er etter komiteens mening
viktig at evalueringen har fokus på knutepunktenes forskjellighet,
og komiteen er tilfreds med at meldingen også understreker
dette. Komiteen merker seg at departementet foreslår
at knutepunktene skal evalueres hvert fjerde år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til
at meldingen legger opp til at det skal innhentes ekstern bistand
i forbindelse med evalueringen av knutepunktfestivalene. Disse
medlemmer støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener det også bør vurderes
om andre organer enn departementet selv kan gjennomføre evalueringen,
eksempelvis Norsk kulturråd som også administrerer
den generelle tilskuddsordningen for festivalene.
Komiteen støtter
departementet i at knutepunktene må ha gode og velfungerende styrer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,
er enig i at man med referanse til St.meld. nr. 12 (2006-2007) Regionale
fortrinn - regional framtid, etter hvert ser på hva som
er formålstjenlig praksis for oppnevning av styremedlemmer. Flertallet merker
seg at departementet legger til grunn at stiftelse vil bli den vanligste selskapsformen
for knutepunktene også i framtiden. Flertallet er
enig i dette. Departementet tilføyer at man kan vurdere
andre organisasjonsformer der dette er naturlig.
Komiteen er enig i
at statens styring med knutepunktinstitusjonene må ha fokus
på at forutsetningene for statstilskudd blir oppfylt, og
at tilskudd til knutepunktene blir brukt i samsvar med formålet. Komiteen vil
i den forbindelse legge til grunn at departementet spesielt vil fokusere
på at knutepunktfestivalenes generelle virksomhet, uavhengig
av organisasjons- og selskapsform, oppfyller de krav som er satt
for knutepunktoppdraget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener staten
gjennom den rapportering, kontroll og evaluering som følger
de statlige bevilgningene og tildelingen av status som knutepunktsinstitusjon,
har tilstrekkelig makt over knutepunktsinstitusjonene. Disse
medlemmer mener således det ikke er ønskelig
med offentlig oppnevning av styremedlemmer til disse virksomhetene. Disse
medlemmer mener knutepunktsinstitusjonene gjennom sine vedtekter
må utarbeide ordninger for valg av nye styremedlemmer. Disse
medlemmer mener valg av styre er en viktig prosess som kan
virke vitaliserende på institusjonene.
Disse medlemmer vil i denne forbindelse
understreke at offentlig oppnevning av styremedlemmer kan gå på bekostning
av den enkelte knutepunktinstitusjons kunstneriske egenart
og veivalg, noe disse medlemmer oppfatter som svært
uheldig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Knutepunktinstitusjonene forutsettes å tilpasse sine
vedtekter slik at valg av styremedlemmer kan skje uten offentlig
innblanding."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at departementet legger fram en melding om knutepunktinstitusjonene
og er enig i de hovedkonklusjoner og mål som blir trukket
opp i meldingen.
Komiteen støtter
departementets vektlegging av knutepunktinstitusjonene som "nav"
og motorer i det regionale og nasjonale kulturliv, og er av den
oppfatning at knutepunktene, med sin geografiske spredning og sitt
kunstneriske mangfold, er av stor betydning for kulturlivet i hele
landet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Forankring til sted legges ikke til grunn som kriterium for knutepunktstatus.
Forslag 2
Kriteriet om festival hvert år erstattes med krav til kontinuerlig drift i et omfang egnet til å fylle rollen som faglig knutepunkt innenfor sin sjanger.
Forslag 3
Knutepunktfestivaler må stå fritt til å søke andre offentlige tilskuddsordninger til utvikling av sine prosjekter.
Forslag 4
Knutepunktinstitusjonene forutsettes å tilpasse sine vedtekter slik at valg av styremedlemmer kan skje uten offentlig innblanding.
Komiteen viser til
meldingen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
St.meld. nr. 10 (2007-2008) - om kriterium for knutepunktstatus
og vurdering av gjennomføring av knutepunktoppdraget -
vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 6. mars 2008
May-Helen Molvær Grimstad |
Tove Karoline Knutsen |
leder |
ordfører |