Riksrevisjonens kontroll for 2006 har omfattet 42
heleide aksjeselskaper, 37 deleide aksjeselskaper, 5 regionale helseforetak,
5 statsforetak, 4 selskaper organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
Det er funnet grunnlag for merknader til statsrådens forvaltning
av statens interesser under Helse- og omsorgsdepartementet, Kunnskapsdepartementet
og Samferdselsdepartementet.
Inndelt etter de fire kontrollperspektivene
som legges til grunn for selskapskontrollen, kan resultatet av
gjennomført kontroll per departement oppsummeres slik:
Under Helse- og omsorgsdepartementet mener Riksrevisjonen:
at det tar uforholdsmessig
lang tid å få implementert retningslinjene for bierverv som ble vedtatt
i 2003. Dette kan bidra til å øke risikoen for uheldige rollesammenblandinger
og inhabilitet og svekke tilliten til helsepersonells integritet
at manglende etterlevelse av det lovfestede
systemet for fordeling av spesialistlegestillinger kan få alvorlige
konsekvenser. Blant annet kan det føre til økte lønnskostnader for
helseforetakene, forsterket ubalanse i legemarkedet og manglende
godkjenning av spesialistutdanning for assistentleger ansatt i stillinger
utenfor kvoter
at det fortsatt gjenstår å rydde opp i
brudd på regelverket for offentlige anskaffelser ved tildeling av
kontrakter til de regionale sykehusapotekene og i bruk av finansielle
leieavtaler i strid med lov og vedtekter. Sakene har vært rapportert tidligere
at salget av Senter for psykisk helse på
Gibostad med et tap på 24,4 mill. kroner er gjennomført uten at
kravene til profesjonell håndtering, forsvarlig saksbehandling og
økonomisk forsvarlig forvaltning av offentlige verdier er tilstrekkelig ivaretatt
Under Kunnskapsdepartementet er det tatt opp
at flere av studentsamskipnadene har eierandeler i selskaper med
kommersielle målsettinger uten at dette synes studentrelatert. Under
Samferdselsdepartementet mener Riksrevisjonen at departementet i
forbindelse med forhandlingsprosessen med NSB AS om kjøp av persontransport
med tog opptrådte uryddig ved å blande sammen rollen som eier samtidig
som det utøvet rollen som kjøper. Dette kan ha svekket NSB AS’ mulighet
for en reell forhandlingsposisjon og skapt uklarhet med hensyn til
ansvarsfordelingen vedrørende selskapets kontraktsinngåelse.
Under Helse- og omsorgsdepartementet mener Riksrevisjonen
at de regionale helseforetakenes oppfølging og kontroll av avtalespesialistene
er mangelfull. Dette gir høy risiko for at rettighetspasienter ikke
prioriteres slik prioriteringsforskriften forutsetter. Videre er resultatrapporteringen
og måloppnåelsen fortsatt svak på flere sentrale områder som habilitering og
rehabilitering, psykisk helsevern og rus.
Det er betydelige avvik mellom Helse- og omsorgsdepartementets
krav og oppnådde økonomiske resultater i samtlige regionale helseforetak,
med unntak av Helse Øst RHF. Det korrigerte økonomiske resultatet
er vesentlig forverret i Helse Vest RHF, Helse Midt-Norge RHF og
Helse Nord RHF. I tillegg ser Riksrevisjonen alvorlig på at nedprioritering
av vedlikehold av sykehusbygg har ført til avvik i forhold til lover
og forskrifter vedrørende arbeidsmiljø og bygningsmessig sikkerhet.
Innholdet i statsrådenes beretninger for 2006
til Riksrevisjonen synes å være bedre og mer informativt enn tidligere.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser
i selskaper for 2006 har omfattet 42 heleide aksjeselskaper, 37
deleide aksjeselskaper, 5 regionale helseforetak, 5 statsforetak,
4 selskaper organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader. Komiteen viser
videre til at Riksrevisjonen har merknader til statsrådenes forvaltning
under Helse- og omsorgsdepartementet, Kunnskapsdepartementet og
Samferdselsdepartementet. De samme departementene har fått merknader
også for tidligere budsjettår.
Komiteen viser til sine merknader
under kapitlene for de tre departementene.