Humanitære katastrofer vokser i antall og omfang
og blir mer komplekse. I perioden 1990-2005 ble den bilaterale humanitære
bistanden femdoblet - fra 1,4 til 7,1 mrd. USD, ifølge Organisasjonen
for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD/DAC). Den norske nødhjelpen har
steget kraftig i samme periode - fra rundt 1 mrd. kroner i 1990
til rundt 4 mrd. kroner i dag.
Problemet er etter Regjeringens oppfatning imidlertid
ikke store humanitære budsjetter, men at ressursene ikke står i
forhold til økningen i behov. Regjeringens konklusjon er at måten
norsk og internasjonal bistand organiseres på, må endres dersom
en skal kunne møte de nye utfordringene:
Klimaet endrer seg:
2007 kan bli det varmeste året som er målt siden systematiske temperaturmålinger
startet for rundt 150 år siden. Ifølge FNs klimapanel kan miljø-
og klimaendringer føre til ca. 150 millioner nye flyktninger innen 2050.
Bosettingsmønstre endrer seg: I løpet av
2007 vil det bo flere mennesker i byer og tettsteder enn på landsbygda.
Migrasjon, urbanisering og økt forslumming i allerede utsatte områder
skaper økt risiko for humanitære katastrofer.
Katastrofene endrer seg: Det er en økende
tendens til at komplekse kriser rammer land hvor myndighetene har
liten styringsevne og forvaltningskapasitet. Sammenhengene utgjør
en ond sirkel og bidrar trolig til å forklare økningen i antallet
sårbare stater.
Disse risikofaktorene ligger bak økningen i
antallet humanitære katastrofer og begrunner etter Regjeringens
oppfatning behovet for å tenke nytt, både i utenriks- og utviklingspolitikken. Langsiktige
tiltak for å redusere sårbarhet for humanitære katastrofer er primært
en oppgave for utviklingsarbeidet, men berører også sentrale deler
av utenrikspolitikken. Norsk utviklingssamarbeid må i større grad
bidra til forebygging av humanitære katastrofer, herunder styrke
lokale beredskapsordninger. Samtidig må en gjennom humanitære beredskapstiltak,
fleksible finansieringsordninger og hurtig respons bli dyktigere til
å dekke akutte humanitære behov. En må også bidra til mer effektiv
gjenoppbygging i den kritiske fasen etter humanitære katastrofer,
ved at en reduserer sårbarhet og unngår tilsvarende humanitære konsekvenser
i fremtiden. For mange lands vedkommende er det tale om tilbakevendende
og til dels kroniske humanitære behov, noe som understreker betydningen
av større og mer koordinert innsats på forebyggingsområdet.
Regjeringen mener at en trenger en helhetlig politikk
for hvordan Norge skal bidra til forebygging av humanitære katastrofer,
basert på en treleddet strategi:
En må bedre koordineringen
internt i Utenriksdepartementet mellom kort- og langsiktig bistand,
ikke minst på gjenoppbyggingssiden, på tvers av budsjettlinjer og
ansvarsområder. Norad vil ha en viktig rolle i dette arbeidet og
ha ansvar for å styrke norsk kompetanse på området, i nær dialog
med departementet og eksterne fagmiljøer.
En skal etablere et langsiktig og strategisk
samarbeid med nasjonale myndigheter, FN-systemet, internasjonale
finansinstitusjoner, frivillige organisasjoner og andre relevante
fagmiljøer om forebyggende tiltak i de mest sårbare landene, med
et klart siktemål om å styrke lokalsamfunns og sårbare gruppers
motstandsdyktighet for humanitære katastrofer.
En skal bidra til økt forståelse av og
kunnskap om behovet for å forebygge humanitære katastrofer, bl.a.
gjennom økt støtte til Sør-Sør-samarbeid og erfaringsutveksling
mellom land som har erfaringer på området, slik at denne kunnskapen
spres regionalt. Selv om utfordringene ofte er felles, ser en ulike
beredskapstiltak mv. i ulike land. Land som Kina, Bangladesh, Cuba
og Vietnam sitter på viktig kunnskap om forebygging av naturkatastrofer
som bør deles med andre.
Meldingen analyserer de globale utfordringene (kap.
2), drøfter hvordan Norge etter Regjeringens oppfatning best kan
bidra til å gjøre en forskjell gjennom bilateralt utviklingssamarbeid (kap.
3), multilaterale institusjoner (kap. 4) og Sør-Sør-samarbeid (kap.
5).
Støtte til lokal sårbarhetsreduksjon, lokal
kapasitetsoppbygging og aktiv, lokal deltakelse i arbeidet med forebygging
og beredskap vil være Regjeringens hovedprioritering i det videre
arbeidet.
Utenrikskomiteen avholdt åpen høring med inviterte
parter 25. februar 2008.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Vidar Bjørnstad, Marit Nybakk, Hill-Marta Solberg
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, Morten Høglund, Siv
Jensen og Øyvind Vaksdal, fra Høyre, Erna Solberg og Finn Martin
Vallersnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, fra Kristelig
Folkeparti, Dagfinn Høybråten, fra Senterpartiet, Alf Ivar Samuelsen,
og fra Venstre, Anne Margrethe Larsen, mener det er et viktig
arbeid som er gjort i forbindelse med stortingsmeldingen om norsk
politikk for forebygging av humanitære katastrofer. Å søke å angripe dette
krevende temaet på en slik helhetlig måte er noe nytt og noe som
etter komiteens mening er et viktig bidrag for å
forebygge humanitære katastrofer. Komiteen mener
det er riktig å ha fokus på de mest sårbare statene, og komiteen vil
samtidig understreke behovet for omfattende tilpasningstiltak for
å redusere sårbarheten i disse statene.
Komiteen vil understreke at det
til syvende og sist er nasjonale og lokale myndigheter som er ansvarlige
for å forebygge og hindre humanitære katastrofer i eget land eller
område. Det Norge og andre land og internasjonale organisasjoner kan
bidra med, er støtte og kompetanse for å gi bedre forebygging enn
hva en del land kan få til på egen hånd. Komiteen er
derfor tilfreds med at det overordnede fokus er å styrke lokale
myndigheter i deres arbeid med forebygging. Det er her viktig å
trekke veksler på lokal kompetanse, strukturer og markeder. Dette
gjelder så vel i forbindelse med utarbeidelse av sårbarhetsanalyser
som gjennomføring av konkrete, forebyggende tiltak. Det er de som
en katastrofe går utover, som vet best hvor de er mest sårbare,
og hvilke tiltak som kan være mest effektive.
Komiteen registrerer at denne
meldingen ikke skiller vesentlig mellom naturskapte og menneskeskapte
katastrofer, også fordi det ofte er vanskelig å gjøre et slikt skille. Komiteen mener
det er riktig å ha en helhetlig tilnærming for å møte katastrofer
uavhengig av årsak.
Komiteen vil likevel spesielt
understreke de utfordringene klimaendringene medfører. Vannsmelting,
havstigning og forurensning ødelegger folks og folkegruppers livsgrunnlag
og tvinger allerede store menneskemasser på flukt. Komiteen vil
vise til at det i dag ikke er noen klar definisjon av klimaflyktninger,
og at de derfor lett faller utenfor de rettigheter og den assistanse flyktninger
har rett til i henhold til FNs flyktningkonvensjon. Komiteen mener
det er behov for en folkerettslig definisjon av klimaflyktninger
og vil be Regjeringen ta et initiativ i FN for å drøfte dette.
Komiteen vil også vise til at
forebygging av humanitære katastrofer er viktig for fattigdomsbekjempelse
og for å nå FNs tusenårsmål. Samtidig er det å nå tusenårsmålene
viktig for å forebygge humanitære katastrofer.
Etter komiteens syn bidrar meldingens
vektlegging av katastrofeforebyggende innsats til å klargjøre den
nære sammenheng det må være mellom nødhjelp og mer langsiktig utviklingshjelp.
Skal det lykkes å redusere de fattigste landenes sårbarhet ved jordskjelv,
flom, tørke, ekstremt uvær og epidemier, må det opparbeides lokal
kompetanse om risikofaktorer og iverksettes forebyggende tiltak
som hindrer at slike hendelser får så ødeleggende konsekvenser.
En slik lokal evne til å håndtere risikofaktorene kan
på lengre sikt bare sikres ved styrket utdanning og forskning i
utviklingsland, ved å bygge ut helsevesenets evne til å nå hele
befolkningen, ved å styrke matvaresikkerheten og gjøre jordbruket
mer effektivt og robust mot klimaendringer, samt andre langsiktige
tiltak for utvikling. Skal de aller fattigste og mest sårbare landene
ha mulighet til å klare dette innen rimelig tid, må deres egen innsats
etter komiteens syn suppleres med en forsterket internasjonal støtte
på disse avgjørende samfunnsområdene og en enda sterkere konsentrasjon
av bistanden om de fattigste landene.
Komiteen slutter seg til meldingens
to hovedmålsettinger for det forebyggende arbeidet: I samsvar med
det humanitære imperativ må vi redde liv, lindre nød og sikre beskyttelse
av mennesker i krisesituasjoner. Og for det andre er forebygging
avgjørende for å motvirke økt fattigdom og sikre bærekraftig utvikling. Komiteen vil
- i likhet med meldingen - understreke at det humanitære imperativ
og Tusenårsmålene staker ut hovedkursen for hvordan vi skal møte de
globale utfordringene.
Som påpekt blant annet fra Universitetet i Stavanger
under utenrikskomiteens høring om saken, er den forebyggende politikken
som trekkes opp i denne meldingen, i godt samsvar med de prioriteringer
som utenrikskomiteen i Innst. S. nr. 93 (2004-2005) sluttet seg
til under behandlingen av St.meld. nr. 35 (2003-2004) Felles kamp
mot fattigdom. En helhetlig utviklingspolitikk.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at dette
samsvaret også framheves i St.meld. nr. 9 (2007-2008), og vil understreke
nødvendigheten av at industrilandene i perioden frem mot 2015 følger
opp sine bistandsforpliktelser og gir innsats for FNs tusenårsmål
høyere prioritet.
Bare ved en helhetlig strategi som
ser kortsiktig nødhjelp og langsiktig utvikling i sammenheng, kan
man etter komiteens syn oppnå effektivitet i det
internasjonale samarbeidet for å forebygge humanitære katastrofer.
Meldingen beskriver en lang rekke tiltak for
å få en bedre forebygging mot katastrofer. Komiteen vil
nærmere diskutere de ulike tiltak som på en god måte viderefører
eller fornyer eksisterende norsk politikk eller holdninger.
Komiteen vil peke på utfordringen
ved å prioritere mellom alle disse tiltakene. Noen er åpenbart viktigere
enn andre, noen er lettere realiserbare, noen krever mer ressurser
osv. Komiteen forventer at det i oppfølgingen av meldingen
foretas en gjennomgang der det blir gjort en slik prioritering av
tiltak. Komiteen legger samtidig til grunn at nødvendige
budsjettmessige konsekvenser belyses i kommende budsjettdokumenter.
Komiteen vil ikke kommentere
alle 112 forslag i handlingsplanen. Der komiteen ikke
har merknader, ser den ikke behov for å tilføre noe til stortingsmeldingens
beskrivelse.
Komiteen merker seg
at antallet naturkatastrofer øker kraftig, og at det er store globale skjevheter
med hensyn til hvilke land og områder som blir berørt. Mens antall
omkomne som følge av slike katastrofer samlet har gått ned de siste
tiårene, er om lag 70 prosent av ofrene fra land i det nederste
sjiktet på UNDPs utviklingsindeks. Komiteen mener
at det er behov for å rette søkelyset på de plutselige, humanitære
katastrofene som jordskjelv, vulkanutbrudd og flom, så vel som på
mer langsomme prosesser som manglende matsikkerhet, forringelse
av økosystemer og konsekvensene av hiv/aidsepidemien og økt migrasjon.
Komiteen merker seg anslagene
fra Verdens matvareprogram (WFP) om at rundt 850 millioner mennesker
ikke får dekket sitt daglige behov for mat. Komiteen merker
seg at effektene av klimaendringene for Afrika, ifølge FNs klimapanel,
vil bli lengre tørkeperioder, økte problemer med lav matvaresikkerhet,
sultkatastrofer og økt vannmangel. Komiteen vil understreke at
konseptet "vannmangel" impliserer en situasjon hvor demografisk
betinget etterspørsel etter vann overskrider det eksisterende, lokale
tilbudet. Utover 3 liter vann per person per dag som basis for overlevelse,
er tilbud og etterspørsel betinget av økonomiske, sosiale og kulturelle faktorer
som varierer mellom land og regioner. Vann er en kritisk faktor
i forbindelse med de fleste humanitære katastrofer og kan inneholde et
betydelig konfliktpotensial. Med tiltagende klimaendringer kan dette
forsterkes ytterligere.
Komiteen viser til at flere land
i Afrika, slik som Lesotho og Zambia, har vannmangel, tross store
uallokerte vannressurser innenfor de respektive lands territorier.
Samtidig klarer land som Sør-Afrika og Botswana å levere vann til
store deler av befolkningen, trass i at disse landene tilsynelatende
er langt mer vannfattige enn Lesotho og Zambia. Komiteen mener
derfor at "vannmangel" er mer enn bare mangel på vann. Av kritisk
betydning er ikke så mye tilgjengeligheten av vann i seg selv som
hvordan et land tilpasser seg endringer i ressurssituasjonen. Komiteen viser
i den forbindelse til Regjeringens handlingsplan for miljørettet
bistand.
Det er komiteens syn at økt vann-
og matsikkerhet i utviklingslandene blant annet vil måtte innebære
en styrking av lokale myndigheters tekniske så vel som sosiale kapasitet.
I denne sammenheng vil komiteen spesielt understreke behovet
for investeringer i de minst utviklede landene (MUL). Når slike
land ikke tiltrekker seg utenlandsk kapital, går de også glipp av
viktig teknologi- og kunnskapsoverføring. På denne måten undergraves
videre økonomisk vekst og velstand. Samtidig øker disse landenes
sårbarhet for naturkatastrofer, som følge av at sentrale og lokale
myndigheter ikke har opparbeidet seg den tilstrekkelige kompetanse
og kapasitet til å takle slike hendelser.
Komiteen ser positivt på at privat
sektor kan trekkes inn i partnerskap om investeringer i infrastruktur,
økt matsikkerhet, jobbskaping for sårbare grupper mv.
Komiteen mener at sårbarhet kan
reduseres betraktelig gjennom å fremme et variert næringsliv. Mange
små og mellomstore bedrifter vil raskere kunne komme i gang igjen
etter en katastrofe enn en stor hjørnesteinsbedrift. Videre vil
mange små og mellomstore bedrifter kunne bidra med varer og tjenester
som er nødvendige, både med henblikk på det forebyggende arbeidet og
på gjenoppbyggingsfasen etter en katastrofe.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en betydelig andel av verdens vannforbruk går til matproduksjon,
og merker seg rapporten "Water - More Nutrition Per Drop" fra Stockholm
International Water Institute. Denne inneholder forslag til løsninger
på hvordan man kan produsere mer mat med mindre vann.
Disse medlemmer viser til den
tidligere egyptiske vann- og irrigasjonsministeren Mahmoud Abu-Zied
som fremholder at økt eksport av "vannintensive" produkter fra vannrike
land til vannfattige land og eksport av "ikke-vannintensive" produkter
fra vannfattige land, kan bidra til å avverge matkriser. Disse
medlemmer merker seg den egyptiske ministerens oppfatning
av at matsikkerhet ikke betyr å være selvforsynt med mat, men at
en stabil tilgang til mat kan sikres gjennom en kombinasjon av innenlands produksjon
samt internasjonal handel med matvareprodukter.
Disse medlemmer viser til konseptet
"virtuelt vann" som refererer til det volum vann som behøves for
å produsere en bestemt vare eller tjeneste. Når land handler med
landbruksprodukter, eksporterer og importerer disse landene også
vann i virtuell betydning. Disse medlemmer mener
at handel med virtuelt vann kan være én forklaring på hvorfor vannfattige land
har økonomisk vekst, tross mangel på vannressurser.
Disse medlemmer mener i så måte
at handel med virtuelt vann kan være et aktuelt virkemiddel for
å hindre humanitære katastrofer i land og regioner med lav matvaresikkerhet.
Komiteen understreker
at tilpasning til klimaendringene er helt nødvendig for å redusere sårbarheten. Komiteen er
enig i at slike tilpasningstiltak med fordel kan vurderes inkorporert
i utviklingsplanleggingen gjennom fokus på infrastruktur og arealplanlegging.
Komiteen viser til at klimaendringene
utgjør en særlig risiko for små øystater og store byer i kystnære
strøk. Komiteen vil understreke nødvendigheten av
omfattende tilpasningstiltak for å redusere sårbarheten i disse
områdene.
Komiteen merker seg at halvparten
av verdens befolkning bor i byer i 2007. Den fattige befolkningen
i byene i utviklingsland bor ofte på marginaliserte landområder
som er spesielt utsatt for naturkreftene. Det er komiteens syn
at den raske urbaniseringen medfører store utfordringer knyttet
til utbygging av fysisk, sosial og økonomisk infrastruktur i disse
byene.
Komiteen viser til at mange humanitære
katastrofer er en konsekvens av væpnet konflikt, men at tap i antall
menneskeliv som følge av slike konflikter er gått ned de siste tiårene.
Flertallet av dagens konflikter foregår internt i land hvor konfliktlinjene
ofte er av etnisk eller religiøs karakter. Mens utviklingen går
mot flere lavintensitetskonflikter hvor de stridende ikke har tilgang
til tunge våpen, er komiteen bekymret over at mangel
på konvensjonell, militær styrke i økende grad kompenseres med strategier
som i særlig grad rammer sivilbefolkningen.
Komiteen viser til at mange epidemier
og pandemier forårsaker humanitære katastrofer som bidrar til fattigdom
og manglende utvikling. Komiteen mener det er både
riktig og viktig at Norge deltar i forebygging så vel som beredskap når
det gjelder disse sykdommene. Samtidig erkjenner komiteen at
en økende kompleksitet i konfliktsituasjoner i mange tilfeller hindrer gjennomførelsen
av vaksineprogrammer og andre former for smittevern.
Komiteen mener det fra norsk
side er viktig å styrke helsevesenet i de land vi arbeider og gi
et allment tilbud til hele befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er mindre viktig hvem som leverer helsetjenenestene, så lenge
de dekker hele befolkningen.
Komiteen mener det
er viktig at helsespørsmål får en bredere plass og ikke kun er et
spørsmål for enkelte utviklingsland.
Komiteen er enig i at et fungerende
helsevesen står sentralt i arbeidet med å håndtere humanitære katastrofer,
og at et tilfredsstillende helsetilbud er av stor betydning i gjenoppbyggingsfasen
etter slike katastrofer. Komiteen mener i denne sammenheng
at den økende graden av "brain-drain" fra helsesektoren, spesielt
i afrikanske land, er urovekkende.
Komiteen vil understreke at det
i mange utviklingsland er behov for i større grad å rette søkelyset
mot sosiale, kulturelle og politiske omstendigheter og faktorer
som påvirker utbredelsen av epidemier som hiv/aids.
Komiteen mener det er viktig
å rette søkelyset på sammenhengen mellom dårlige sanitærforhold
og manglende tilgang på vann på den ene siden, og de hiv/aidssmittedes
mulighet til å leve lenger på den andre siden. Komiteen mener
at disse faktorene er medvirkende årsaker til økt fattigdom og sårbarhet
overfor naturkatastrofer. Samtidig bidrar hiv/aids-epidemien til
lavere matsikkerhet, som gjør befolkningen ytterligere sårbar overfor
slike katastrofer.
Komiteen viser til at et betydelig
flertall av de mennesker som rammes av sult og hungersnød, er kvinner
og barn, og at disse gruppene er særlig utsatte for vold og overgrep
i forbindelse med væpnede konflikter. Komiteen er
enig i at det er viktig å involvere kvinner i gjenoppbyggingsarbeidet
etter slike konflikter, og at kvinner gjennom denne prosessen kan
styrke sine muligheter for å delta i samfunnslivet. Komiteen mener
det er positivt at Regjeringen retter søkelyset på kvinners sårbarhet
og rettigheter i forbindelse med humanitære katastrofer, men vil påpeke
at sårbarhetsanalyser må involvere begge kjønn og ulike aldersgrupper
avhengig av kontekst.
Komiteen merker seg rapporten
fra Verdensbanken som omtales i meldingen, og ProVention som identifiserer
de landene og områdene som er mest sårbare overfor naturkatastrofer.
Analyser av disse områdene viser et sammenfall mellom befolkningskonsentrasjon,
geografi og risiko for naturkatastrofer.
Komiteen merker seg
at Regjeringen ønsker å styrke det langsiktige samarbeidet med Norges bilaterale,
multilaterale og regionale partnere om tiltak for forebygging av
humanitære katastrofer. Komiteen mener at slikt strategisk
samarbeid må innebære et sterkt fokus på koordinering av innsatsen.
Komiteen viser til lærdommene
fra evalueringen av den internasjonale tsunamiinnsatsen som blant
annet slår fast at det er lokale enheter som står for hjelpearbeidet
de første timene etter en katastrofe. Komiteen mener
dette taler for at fremtidig innsats på forebyggingsområdet spesielt
bør fokusere på å styrke strukturer i lokal- og sivilsamfunnet.
Komiteen viser til den internasjonale
evalueringsgruppen etter tsunamien (TEC) som i juli 2006 fremla
sin rapport om nødhjelpsarbeidet etter flodbølgekatastrofen i Asia,
hvor det blant annet konkluderes med at både donorregjeringer og
internasjonale, frivillige organisasjoner unnlot å forsikre seg
om at det var behov for deres bevilgninger. Komiteen vil
samtidig understreke konklusjonene i Riksrevisjonens Dokument nr.
1 (2006-2007), hvor det slås fast at det var høy risiko for at tilskuddsmottakerne
fikk utbetalt mer penger enn hva kapasitet og behov skulle tilsi.
Komiteen er enig i at nærhetsprinsippet,
at kriser av ulik art skal håndteres på lavest mulige nivå, bør
stå sentralt i Norges innsats for å hjelpe befolkningen etter en
katastrofe. Komiteen vil også fremheve betydningen
av lokale markeder og stimulering av økt, lokal kjøpekraft som respons
på humanitære katastrofer. Komiteen mener det er
av stor betydning at humanitær katastrofehjelp ikke destabiliserer
lokale markedsstrukturer i mottakerlandet.
Komiteen mener det er viktig
at Regjeringen slår fast at lokalsamfunn med avklarte eiendoms-
og/eller bruksrettigheter i større grad forvalter naturressursene
på en bærekraftig måte, sammenlignet med samfunn hvor slike spørsmål er
uavklarte. Komiteen viser i så måte til den peruanske
økonomen Hernando de Soto, som slår fast at problemet for verdens
fattige er verken at de er hjelpeløse eller at de ikke har ressurser,
men at de er eiendomsrettsløse. Komiteen er enig
i konklusjonene fra International Property Rights Index (IPRI) Report
fra 2007 som påviser en nær sammenheng mellom økonomisk vekst og
beskyttelse av eiendomsretten. Komiteen vil fremheve
at eiendomsrett og rettssikkerhet står sentralt i ethvert lands
utvikling, og at ethvert fravær av disse vil undergrave tilliten
til det økonomiske systemet og videre innvirke negativt på utenlandske
investeringer i det respektive land.
Komiteen merker seg at landene
i Latin-Amerika kommer spesielt dårlig ut i IPRI-rapporten. Komiteen merker
seg også at landene i Latin-Amerika og Afrika kommer dårlig ut hva gjelder
kvinners rett til eiendom.
Komiteen samtykker i Regjeringens
erkjennelse av at det er begrenset hva Norge kan gjøre alene når
det gjelder forebygging. Det er derfor komiteens syn
at Norge også må arbeide for at forebyggende tiltak blir prioritert
i relevante nasjonale og internasjonale fora som arbeider med disse
problemstillingene.
Komiteen er enig med
Regjeringen i at god arealplanlegging og naturressursforvaltning
er viktig for forebygging av naturkatastrofer. Komiteen merker
seg at Regjeringen vil bidra til å styrke institusjoner som er ansvarlige
for naturressursforvaltning både på lokalt og nasjonalt nivå.
Som en motvekt mot mediereportasjer
som fokuserer på samvariasjonen mellom ressursknapphet og konflikt,
viser komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet til
professor Aron T. Wolf, som slår fast at vannmangel kan føre til
økt samarbeid mellom land som deler en internasjonal vannressurs. Disse
medlemmer viser også til FNs landbruksorganisasjon FAO, som
har identifisert over 3 600 avtaler relatert til internasjonale
elver i perioden mellom 805 og 1984, og over 300 avtaler siden 1814,
som eksplisitt omhandler problemstillinger knyttet til felles vannforvaltning.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at ikke norsk humanitær innsats eller langsiktig
bistand bidrar til miljøforringelse, og at alle FNs aktiviteter
forholder seg bevisst til klima- og miljøutfordringene. Komiteen mener
det er nødvendig å satse på forebygging av klimarelaterte naturkatastrofer,
og at Norge prioriterer dette i samarbeid med FN og andre relevante
aktører.
Komiteen vil peke på behovet
for kunnskap om konsekvenser av klimaendringer. Slik kunnskap er
nødvendig som grunnlag for bedre beredskap og sårbarhetsreduksjon
for nasjonale og lokale myndigheter.
Komiteen merker seg at Regjeringen
viser til den såkalte Stern-rapporten med hensyn til effektene av
klimaendringene i Afrika. Rapporten opererer blant annet med scenarioer
hvor oversvømmelser på kontinentet vil kreve millioner av liv. Komiteen viser
til rapportens forfatter Nicholas Stern, som hevder at det sørlige
Asias og Afrikas BNP vil reduseres med mellom 10 og 13 prosent innen
år 2100, og at dette vil medføre 145 millioner flere fattige mennesker
som følge av klimaendringene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
blant annet til professor Robert O. Mendelsohn ved Yale-universitetet
og professor Richard Tol ved Universitetet i Hamburg som slår fast
at Stern-rapportens estimater for effektene av klimaendringene,
langt overgår de mest ekstreme scenarioene i FNs klimapanel (IPCC). Disse
medlemmer viser til at Stern-rapporten nesten utelukkende
fokuserer på reduksjon i CO2-utslipp som en løsning på klimaendringene,
og at det foreslås å bruke 1 prosent av verdens BNP, tilsvarende
ISD 450 mrd., på å kutte CO2-utslippene hvert år.
Disse medlemmer viser til direktør
Bjørn Lomborg ved Copenhagen Consensus Centre som fastslår at ved
å bruke bare en brøkdel av denne summen, USD 75 mrd., kan man ifølge FN
løse hele verdens problemer knyttet til vann-, sanitær- og helsetilbud. Disse
medlemmer viser til Verdensbankens "Booster Program for Malaria
Control in Africa" fra 2007 som fastslår at malaria i Afrika alene
hvert år koster kontinentet 1 prosent av BNP. Ved et nøkternt estimat på
at det å løse alle grunnleggende helseproblemer ville bidra til
2 prosent ytterligere vekst i BNP, ville verdens befolkning være
om lag 700 prosent rikere i år 2100 enn hva den er i dag.
Disse medlemmer vil advare mot
konsekvensene av en krisemaksimering når det gjelder effektene av
klimaendringene. Tross sårbarhet har befolkningen på det afrikanske
kontinentet gjennom århundrer oppvist en unik evne til å tilpasse
seg variasjoner i klimaet. Denne tilpasningen har foregått på forskjellige
nivåer; fra institusjonsbygging på nasjonalt og regionalt nivå til
mitigasjon på landsbynivå og i den enkelte husholdning. Dagens tilpasningsstrategier spenner
fra differensiering i inntektsgrunnlag, spesielt ved omlegging fra
en primær- til sekundær- og tertiærøkonomi, til justering av normer,
regler og atferd. Disse medlemmer mener at for å
imøtekomme klimautfordringene trenger afrikanske land tilførsel
av kapital og kompetanse, ikke dommedagsprofetier fra Vesten.
Komiteen vil påpeke
at effektive varslingssystemer i forbindelse med naturkatastrofer
kan være avgjørende for å redde mange liv, og komiteen støtter
derfor Regjeringens ønske om å øke støtte til slike systemer. Komiteen merker seg
at Norge over flere år har gitt økonomisk og faglig støtte til varslingssystemer,
men at mange av disse fremdeles ikke er fullfinansiert. Komiteen er
enig i at varslingssystemer bygger på tillit og at mangel på sådan
vil undergrave effekten av disse. Komiteen er positiv
til at Regjeringen setter fokus på etableringen av normer og praksis på
varslingsområdet innenfor FN-systemet. Komiteen mener
det er riktig å koble ulike norske fagmiljøer med relevante internasjonale
aktører for å bli bedre på varsling nasjonalt så vel som internasjonalt.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at en styrking av matsikkerheten er av stor betydning for lokalbefolkningens
kapasitet til å håndtere humanitære kriser. Komiteen mener
at en styrking av matsikkerheten lokalt og nasjonalt ikke må utelukke
en utnyttelse av det regionale og globale handelssystemet knyttet
til landbruksprodukter. Komiteen er i så måte enig
med Regjeringen i at mange politiske ledere ikke fører en politikk
som bidrar til å forebygge at egen befolkning rammes av sult. Komiteen vil
samtidig understreke at mens matutdeling er nødvendig i krisesituasjoner,
må slik hjelp utføres på en slik måte at det fører til minst mulig
skade på lokal produksjon og lokale markeder.
Komiteen mener det er positivt
at Regjeringen har tatt initiativ til å etablere et globalt frølager på
Svalbard. Komiteen ber Regjeringen om å utarbeide
praktiske retningslinjer for frørehabilitering i katastrofesituasjoner
for å maksimere effekten av slik nødhjelp, og koble denne innsatsen med
langsiktig utvikling og forebyggende arbeid.
Komiteen viser til at funksjonshemmede,
minoriteter, kvinner, eldre og barn ofte er spesielt sårbare i krisesituasjoner. Komiteen vil
understreke hvor viktig det er at kvinners rolle i forebyggingsarbeidet
støttes, sammen med tiltak som trekker kvinner og kvinneorganisasjoner med
i fredsprosesser. Komiteen er enig i at det er nødvendig
å bidra til støtte- og låneordninger for kvinner som er rammet av
naturkatastrofer. Mikrofinans kan være et slikt virkemiddel.
Komiteen vil peke på viktigheten
av Regjeringens mål om at det skal stilles krav til samarbeidspartnere
om at barn og unge blir hørt i spørsmål som vedrører dem, og vil
også understreke at jenters interesser må ivaretas særskilt. Komiteen vil
peke på behovet for å ha et jenteperspektiv til stede i krisesituasjoner.
Dessverre viser det seg at jenter er særlig utsatte i slike situasjoner
og blir ofte diskriminert. Komiteen er således tilfreds
med at meldingen har et barneperspektiv, men ber om at jenter får
et særlig fokus.
Komiteen forutsetter at arbeidet
med et internasjonalt forbud mot produksjon, bruk og overføring
av klaseammunisjon med store humanitære konsekvenser skjer i et
nært samarbeid med våre allierte.
Komiteen er enig med Regjeringen
i behovet for å fremme fredsbygging. Komiteen registrerer
at Regjeringen har flere konkrete forslag i denne sammenheng. Komiteen vil
gjerne vurdere ulike alternativer, samt de kostnader som kreves
for de ulike tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
for eksempel usikre på nødvendigheten av å etablere et norsk ressurssenter
for fredsbygging, all den tid flere kompetente miljøer på dette
området allerede eksisterer. Disse medlemmer mener
det viktigste må være at fredsbygging får en mer fremtredende rolle
internasjonalt og at FNs evne til konfliktløsning bedres, fremfor
nødvendigvis å satse mer på å bygge opp slik kompetanse i Norge.
Komiteen viser til
at FNs meklingskapasitet i konflikter er begrenset, men ser et klart
behov for at organisasjonens erfaringer fra meklingsoppdrag bør
samles og systematiseres.
Komiteen mener at fokuset på
samordning blant internasjonale donorer bør stå sentralt i gjenoppbyggingsfasen
etter en humanitær katastrofe. Komiteen mener at
mens en mer fleksibel respons nødvendigvis må innebære mindre grad
av øremerking av midler, baserer slik støtte seg i stor grad på
tillit mellom partene, hvor gode budsjettkontrollsystemer er av
stor betydning for om innsatsen når frem.
Komiteen viser til at Forbundet
av Røde Kors- og Røde Halvmåneforeninger (IFRC) har iverksatt et
arbeid for å evaluere ulike staters katastrofelovgivning med den
hensikt å liberalisere nasjonale restriksjoner knyttet til innførsel
av varer og personell, slik at hjelpen ikke blir stoppet ved grenseoverganger. Komiteen ber Regjeringen
om aktivt å bidra til å påvirke andre stater til å endre nasjonal
lovgivning i tråd med Internasjonal lov for katastroferespons (IDRL).
Komiteen ser det som
positivt at Regjeringen setter søkelyset på hvordan kapasitet og
kompetanse kan styrkes blant samarbeidspartnere i sør. I denne sammenheng
vil komiteen spesielt understreke viktigheten av
at regionale og subregionale organisasjoner utarbeider en felles politikk
for beskyttelse av sivile. Komiteen støtter Regjeringen
når det gjelder å ta opp spørsmål knyttet til økt regionalt samarbeid
i Sør på regionale og globale utenriksministermøter.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
St.meld. nr. 9 (2007-2008) - om norsk politikk for
forebygging av humanitære katastrofer - vedlegges protokollen.
Oslo, i utenrikskomiteen, den 12. mars 2008
Olav Akselsen |
Morten Høglund |
leder |
ordfører |