Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og Harald Valved, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene
Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, fung. leder Rune J.
Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, deler forslagsstillernes
dype bekymring for at jenter i Norge skal bli utsatt for kjønnslemlestelse.
Kjønnslemlestelse av jenter er forbudt og straffbart i Norge. Praksisen
strider mot grunnleggende menneskerettigheter, mot FNs kvinnekonvensjon
og FNs barnekonvensjon, artikkel 24. Barnekonvensjonen slår fast barnets
rett til høyest oppnåelige helsestandard og tilbud om behandling
av sykdom og rehabilitering. Kjønnslemlestelse er fysisk og psykisk tortur
av forsvarsløse barn som setter varige spor og gir kroniske helseplager.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er derfor tilfreds
med at Regjeringen nylig har lagt frem en ny og omfattende handlingsplan
mot kjønnslemlestelse. Handlingsplanen er en dugnad med innsats
fra sju departement, helsetjenesten, barnevernet, skolen, barnehagen,
politiet og de berørte gruppene. Nøkkelord i handlingsplanen er
bedre offentlig samarbeid, økt kompetanse og effektiv håndheving
av lovverket.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til Regjeringens initiativ for å trekke inn andre viktige
aktører i dette arbeidet, og viser til at det er satt av 3 mill.
kroner til frivillige organisasjoners forebyggende og holdningsendrende
arbeid i aktuelle miljøer. Forslagsstillernes intensjoner er grundig
ivaretatt av handlingsplanen mot kjønnslemlestelse, og dette
flertallet viser derfor til den i sin helhet og de tiltak
som fremmes der.
Dette flertallet viser videre
til at Regjeringen styrker innsatsen mot kjønnslemlestelse med 18 mill.
kroner i perioden.
Komiteen vil fremheve
spesielt hva handlingsplanen foreslår for å styrke den internasjonale innsatsen
for å forebygge kjønnslemlestelse. Tall fra WHO sier at så mange
som tre millioner jentebarn blir utsatt for dette årlig. Gjennom
handlingsplanen skal arbeidet mot kjønnslemlestelse forankres enda
tydeligere hos nasjonale, regionale og kommunale myndigheter i de
land hvor kjønnslemlestelse er utbredt. Handlingsplanen beskriver
at det er ønskelig med tett samarbeid mellom myndighetene og berørte grupper.
Det skal opprettes en nasjonal rådgivningsgruppe som ledd i dette
samarbeidet. Komiteen er glad for at Norge på denne
måten vil være med på å bidra til å skape internasjonal nulltoleranse
for den alvorlige forbrytelsen mot barn kjønnslemlestelse representerer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at kjønnslemlestelse er mishandling og en kriminell
handling som må tas svært alvorlig, og at det dermed må iverksettes
gode konkrete tiltak for å gjøre noe med situasjonen. Disse
medlemmer mener forslagene som ligger til behandling, er
et riktig skritt på veien. Disse medlemmer mener videre
det er nødvendig med flere tiltak.
Disse medlemmer mener det vil
være nødvendig å utvide den obligatoriske helseundersøkelsen av
barn i 4-årsalderen, med sikte på i større grad å avdekke kjønnslemlestelse.
Videre mener disse medlemmer det vil være viktig og
nødvendig å øke kompetansen og bevisstgjøringen av barnehagepersonell
og skolepersonell knyttet til denne problematikken, slik at de lettere
kan avdekke og rapportere om mistanke om kjønnslemlestelse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen:
1. Fremme de nødvendige
forslag for å innføre obligatorisk helsekontroll av jentebarn med formål
å avdekke kjønnslemlestelse.
2. Fremme forslag om ansvarliggjøring av
foreldre for gjennomført og avdekket kjønnslemlestelse.
3. Fremme forslag om tiltak som sørger
for straffeforfølgelse av personer som medvirker til kjønnslemlestelse.
4. Fremme forslag om at de yrkesgrupper
som omfattes av avvergelsesplikten, ikke bare skal ha plikt til
å avverge kjønnslemlestelse, men også ha plikt til å rapportere/anmelde
dersom kjønnslemlestelse har funnet sted.
5. Sørge for utarbeidelse av lettfattelig
informasjonsmateriell til barnehagepersonell og skolepersonell i
grunnskolen og videregående skole for hvordan de skal gå frem hvis
de mistenker en forestående kjønnslemlestelse, hvis de har mistanke
om utført kjønnslemlestelse, eller avdekket lemlestelse.
6. Ta initiativ til et internasjonalt samarbeid,
slik at det kan bli mulig å straffeforfølge brudd på lov mot kjønnslemlestelse,
og endre dagens lovverk slik at det blir mulig å straffeforfølge
straffbare forhold begått i utlandet også i de tilfeller hvor kjønnslemlestelse
ikke er forbudt i det landet den straffbare handlingen blir utført."
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, er glad for at Regjeringen har lagt fram en
ny handlingsplan mot kjønnslemlestelse. Flertallet mener
at tiltakene i handlingsplanen er fornuftige. Flertallet er
enig i at vi særlig trenger tiltak knyttet til effektiv håndheving
av regelverket, jf. handlingsplanens tiltak 1-4. Også økt kompetanse, kunnskapsformidling
og holdningskampanjer er åpenbart nødvendig for å stanse kjønnslemlestelse
i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener imidlertid at det
bør gjøres enda mer enn det handlingsplanen legger opp til, for
å motarbeide kjønnslemlestelse. Disse medlemmer viser
til at lov om forbud mot kjønnslemlestelse ble endret i 2004, slik
at yrkesutøvere og ansatte i barnehager, barnevernet, helse- og
sosialtjenesten, skoler, skolefritidsordninger og trossamfunn fikk
en avvergelsesplikt. Dette var et viktig grep, men det er mye som
tyder på at denne avvergebestemmelsen ikke virker etter sin hensikt.
Det har - som nevnt i forslaget - kommet svært få tips til politiet
som følge av lovendringen. Etter disse medlemmers syn
skyldes dette særlig to forhold: For det første er terskelen for
at avvergeplikten trer inn, høy. I Ot.prp. nr. 21 (2003-2004) skriver
departementet:
"Etter departementet sitt syn bør avverjingsplikta
gjerast gjeldande når vedkomande yrkesutøvar har kunnskap som inneber
at det er mest sannsynleg (meir enn 50 %) at ei kjønnslemlesting
vil bli utført."
Videre skriver departementet om faren for kjønnslemlestelse
ved reise til land som praktiserer dette overgrepet:
"Det kan vere mange grunnar til at ein familie vel
å reise på ferie til heimlandet, og ein kan ikkje generelt seie
at ein yrkesutøvar som får vite om turen, må rekne det som meir
sannsynleg at ei jente vil bli kjønnslemlesta enn at ho ikkje vil bli
det."
I Innst. O. nr. 55 (2003-2004) får dette synet tilslutning
fra komiteen:
"… komiteen (vil) understreke at det skal foreligge
en konkret mistanke, og at det eksempelvis ikke er tilstrekkelig
at en familie skal foreta en reise til et land der kjønnslemlestelse
utføres."
Det har vist seg at vurderingen av om det er
mer sannsynlig at en jente skal bli utsatt for kjønnslemlestelse
eller ikke, er for streng. Disse medlemmer ønsker
derfor å senke terskelen for når yrkesgruppene som omfattes av avvergebestemmelsen,
får en plikt til å melde fra, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen senke terskelen
for når yrkesgruppene som omfattes av avvergebestemmelsen i kjønnslemlestelsesloven,
får en plikt til å melde fra."
Disse medlemmer mener en annen
grunn til at avvergebestemmelsen ikke brukes, er at de yrkesgruppene
som omfattes, ikke er bevisstgjort sin rolle tydelig nok. Disse
medlemmer er glad for at handlingsplanen har fokus på opplæring
for kompetanseheving i barnevernet og for helsepersonell, samt forebyggende
arbeid i barnehage og skole. Disse medlemmer regner med
at det i dette arbeidet blir gitt tydelige instrukser om at det
er bedre med én "bekymringsmelding" for mye enn én for lite. Disse medlemmer er
kjent med at mange i dag frykter at de gjør noe galt dersom de tipser
uten at de har en veldig god grunn til mistanke. Det er etter disse
medlemmers mening ikke hensiktsmessig at ansatte i barnehager,
barnevernet, helse- og sosialtjenesten, skoler, skolefritidsordninger og
trossamfunn selv må vurdere om tipset er godt nok. Disse
medlemmer mener det må være politiets oppgave å vurdere
om, og eventuelt hvordan, det ønsker å følge opp et tips om fare
for kjønnslemlestelse.
Disse medlemmer mener videre
at avvergebestemmelsen ikke er tilstrekkelig for å bekjempe kjønnslemlestelse.
For å sette i gang etterforskning er politiet helt avhengig av meldinger
fra miljøet selv, helsevesen, skole eller barnehage om overgrep. Disse
medlemmer mener derfor at det skal innføres en meldeplikt
for de yrkesgruppene som i dag har en plikt til å avverge kjønnslemlestelse. Dette medlem er
skuffet over at ikke dette og dokumentets øvrige forslag er innlemmet
i Regjeringens handlingsplan.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre en plikt
for dem som jobber på asylmottak til å informere om at kjønnslemlestelse
er forbudt i Norge, hva dette lovforbudet går ut på, og hvorfor
kjønnslemlestelse er forbudt i Norge. "
"Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning som
innebærer at alle de som kommer til Norge fra land der kjønnslemlestelse
praktiseres, må underskrive på at de er kjent med at kjønnslemlestelse
er straffbart i Norge, og at vi har en straffesanksjonert avvergelsesplikt."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at kjønnslemlestelse
blir et tema under helsestasjonsprogrammet for nyfødte."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at kjønnslemlestelse
blir et tema under skolestartundersøkelsen."
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at de
som jobber i skolehelsetjenesten, blir skolert i hva kjønnslemlestelse
vil si, hvem som står i fare for å bli utsatt for det, og hvordan
man bør snakke med foreldre om det."
"Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
en meldeplikt for de samme som i dag har en plikt til å avverge
kjønnslemlestelse."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
et internasjonalt samarbeid og foreta nødvendige lovendringer slik
at det kan bli mulig å straffeforfølge brudd på lov om forbud mot
kjønnslemlestelse når det straffbare forhold er blitt begått av
utlending i utlandet, også når kjønnslemlestelse ikke er forbudt
i det landet der handlingen ble begått."