Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Senterpartiet, Jenny
Klinge, er glad for at det går godt i Posten og at man kan
vise til gode resultater. Flertallet vil peke på
at Posten Norge AS de siste årene har hatt en positiv utvikling. Lønnsomheten
har i perioden fra 2003-2006 blitt stadig bedre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind
Halleraker og Trond Helleland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl,
og fra Venstre, Borghild Tenden, vil peke på at Posten Norge
AS de siste årene har hatt en positiv utvikling. Lønnsomheten har
i perioden fra 2003-2006 blitt stadig bedre. Dette har blant annet
skjedd ved kostnadsreduksjoner og oppkjøp av selskaper. Disse
medlemmer er svært fornøyd med denne utviklingen. Disse
medlemmer vil imidlertid også peke på at de tradisjonelle
post- og banktjenestene som selskapet driver med, blir en stadig
mindre del av selskapets virksomhet. Samtidig går også bruken av disse
tjenestene stadig ned på grunn av endringer i behovet for en del
av de tradisjonelle posttjenestene.
Disse medlemmer vil peke på at
en stadig større del av Posten Norge AS’ virksomhet er på områder
hvor det i dag er full konkurranse, og at kun ca. 12 pst. av selskapets
virksomhet nå er innenfor det tradisjonelle posttjenesteområdet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av Posten som en viktig samfunnsaktør. Posten Norge drives
i dag som et heleid statlig aksjeselskap. Flertallet anser
at denne driftsformen er valgt fordi den best skulle tjene det norske
samfunnet. Posten styres etter økonomiske mål, men flertallet ser
dette som et styringsredskap for å kunne oppfylle de samfunnsmessige
viktige oppgavene til Posten. Flertallet er derfor
glad for at Posten ikke ser noen motsetning mellom å være ledende
norskbasert kommunikasjons- og logistikkselskap i Norden og samtidig
ivareta sine samfunnsoppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at statens eierandel på 100 pst. ikke bør
videreføres. Posten Norge AS fremstår i dag som et internasjonalt
post- og logistikkonsern som driver sin hovedvirksomhet i åpen og
økende konkurranse og i økende grad på det nordiske markedet. Statlig
eierskap er etter disse medlemmers syn verken en
nødvendighet eller en forutsetning for et myndighetsbestemt posttilbud.
Disse medlemmer peker på at enkelte
land i Europa, herunder Danmark, har valgt å delprivatisere det
tidligere statlige eide postselskapet. Disse medlemmer vil
også vise til at Posten Sverige og Posten Danmark nå har vedtatt
at man skal fusjonere, for å stå sterkere når postmonopolet forsvinner
i 2011.
Disse medlemmer vil peke på at
det på ingen måte er nødvendig med 100 pst. statlig eierskap for
å sikre et landsdekkende posttilbud av tjenester med rimelig pris
og med god kvalitet.
Disse medlemmer viser til at
av omsetning innenfor postsegmentet utgjorde Postens enerettstjenester
28 pst. av omsetningen i 2007. Disse medlemmer har
merket seg at postsegmentet utgjør en tydelig synkende andel av
Postens samlede omsetning. I 2000 sto postsegmentet for 75 pst.
av inntektene, mens i 2007 er andelen 38 pst. Disse medlemmer mener
at gjennom samme tidsperiode er det overordnete samfunnsmessige
målet for postområdet godt ivaretatt. Disse medlemmer viser
videre til at staten om nødvendig kan betale foretak for å produsere
ønskede tjenester. Disse medlemmer har merket seg
at dette i særlig grad gjelder for såkalte "tjenester av allmenn
økonomisk betydning" fordi offentlig finansiering av slike tjenester er
særskilt regulert ved siden av det generelle forbudet mot offentlig
støtte i EØS-avtalens artikkel 61 (1).
Disse medlemmer har videre merket
seg at Postens aktive oppkjøpsstrategi har medført at av samlet
omsetning i 2007 er 40 pst. generert fra virksomheter kjøpt opp
i perioden 2004-2007, og at driftsresultatet er fallende for postsegmentet
der også omsetningen for enerettsområdet er fallende. Disse
medlemmer har merket seg at Posten selv anslår Postens omsetning
innenfor dagens enerettsområde i 2011 til å utgjøre ca. 10 pst.
av konsernets samlede omsetning.
Disse medlemmer har også merket
seg departementets omtale av Postens strategi, og at det legges
føringer på rapportering til eier og at det pålegges stor forsiktighet
ved vurdering av strategiske investeringer utenfor det nordiske
markedet. Disse medlemmer peker igjen på at med enerettsområde
som om noen år ventelig bare vil omfatte 10 pst. av konsernets virksomhet,
synes det ganske unødvendig at staten viderefører 100 pst. eierskap
i et stort post- og logistikkonsern som har 90 pst. av sin virksomhet
i åpen konkurranse og i økende grad på det nordiske markedet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om statlig
nedsalg i Posten Norge AS."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, understreker at Posten fortsatt er
et fundamentalt offentlig tjenestetilbud for innbyggere og næringsliv
i hele landet, og særlig i distriktene, hvor flertallet mener
at tjenesten bør videreutvikles. Det at vi i Norge har bevart enhetsportoen
- og 6 dagers postombæring, er etter flertallets menig
meget viktig, og bør være det også i fremtiden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at det
er statens ansvar å sikre alle likeverdige posttjenester over hele
landet, herunder ombringing av post 6 dager i uken.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at som
stor aktør i Norge er det også viktig at Posten har et godt samarbeid
med andre viktige aktører i samfunnet, som idretten og andre kulturformål. Flertallet har
merket seg at Posten har jobbet godt på flere av disse områdene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er fornøyd med at eneretten til enkeltsendinger under 50 gram ikke ble
opphevet fra 2007. Flertallet støtter departementets
vurdering av hvordan utfordringene med et nytt EU-direktiv bør håndteres.
Det er ikke ønskelig at det legges til rette for aktører som kun
opererer i de befolkningstette områdene, og på den måten "skummer
fløten" av postmarkedet i Norge. Flertallet oppfatter eneretten
på enkeltsendinger under 50 gram som en viktig forutsetning for
fortsatt enhetsporto - og 6 dagers ombæring. En opphevelse av eneretten
vil måtte bety større statlige overføringer til Posten, dersom enhetsportoen
og 6 dagers ombæring skal opprettholdes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til den nylig inngåtte fusjonen mellom
Posten i Sverige og Danmark. Disse medlemmer vil
peke på at dette aktualiserer Posten Norge AS’ konkurransesituasjon.
Posten Norge AS har etablert seg som en stor aktør i det nordiske
markedet, og det er viktig at selskapet settes i stand til å møte
den konkurransen fusjonen innebærer. Disse medlemmer viser
til at konsernsjef Dag Mejdell uttaler i Postavisen 4. april 2008:
"Det er ingen tvil om at fusjonen er rettet mot vår ekspansjon
i de to landene. Dette gir et snytt svenskdansk postselskap med
lavere kostnader og sterkere muskler til å konkurrere på vår hjemmebane
– i Norge."
Disse medlemmer mener fusjonen
må føre til at Norge så snart som mulig åpner opp for fri konkurranse
på brevpost under 50 gram, slik Posten selv har uttrykt ønske om.
Dette for å sikre at Posten Norge AS står best mulig rustet i konkurransen
i våre naboland, og at Posten vinner erfaringer på hjemmemarkedet
før EUs foreslåtte liberalisering blir innført i alle EU/EØS-land.
Disse medlemmer er kjent med
at EU har vedtatt at alle posttjenestene fra 2011 skal åpnes for
fri konkurranse, men at det er mulig å utsette innføringen til 2013. Disse
medlemmer vil derfor peke på at meldingen og de forslagene
til endringer som ligger her, er med på å gjøre Posten Norge i stand
til å møte konkurransen når det i 2011 eller 2013 blir åpnet for
fri konkurranse på alle posttjenestene i EU og i EØS-området.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen tidligere har omgjort Stortingets vedtak om å avvikle
eneretten til Posten Norge AS, jf. St.prp. nr. 58 (2005-2006) og
Innst. S. nr. 182 (2005-2006). Disse medlemmer viser
videre til at EU-parlamentet har vedtatt at postmarkedet skal liberaliseres
innen 2011, og at dette gjennom EØS-avtalen vil berøre Norge. Direktiv
om liberalisering forventes vedtatt våren 2008. Direktivet vil ventelig
inneholde en klausul som gjør at land som liberaliserer, får rett
til å nekte nasjonal konsesjon til postoperatører fra land som velger
å utsette liberaliseringen med inntil 2 år. Posten Norge AS, som
driver aktivt oppkjøp av virksomhet i Norden, vil ifølge Postens
egne opplysninger kunne bli rammet av en slik bestemmelse i Danmark
dersom Norge utsetter en liberalisering.
Disse medlemmer mener Postens
enerett i Norge bør avvikles, og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å avvikle eneretten
til Postens Norge AS i tråd med Innst. S. nr. 132 (2004-2005), jf.
St.prp. nr. 34 (2004-2005)."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Posten også er en av Norges største
arbeidsgivere. Dette gir, etter flertallets mening,
også Posten et spesielt ansvar. Både som viktig nøkkelarbeidsplass
på mange mindre steder, og som statlig eid arbeidsplass - og dermed
også en arbeidsplass som bør være et eksempel til etterfølgelse
for andre arbeidsgivere og arbeidstakere.
Dette innebærer etter flertallets mening
at man bør ha gode samarbeidsforhold med de ansatte, og være tidlig
ute med å ta tak i problemer som rasisme og mobbing.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at det i meldingen gis adgang til at inntil 124 postkontor kan
legges ned, men at disse igjen skal erstattes av Post i Butikk -
såkalt PiB. Dette vil også bety en nedbemanning av ca. 450 årsverk
(650 ansatte) i postkontornettet. Flertallet er bekymret for
disse ansatte. Dette dreier seg, etter det flertallet kjenner
til, om mange personer som har fylt femti år. Mange av disse er
også kvinner med lav utdanning. Dette er erfaringsvis en gruppe
som har vanskelig for å komme seg ut igjen i arbeidslivet dersom
de blir arbeidsledige. FAFOs rapport "Den nye staten" viser at uføretrygdingen
og sykefraværet øker markant i omstillingsprosesser. Det vil vi
forsøke å unngå. Flertallet mener det er et viktig
mål at ingen skal havne i arbeidsledighet eller på trygdeordninger
som følge av de forestående omstillingene.
Flertallet er derfor meget glade
for den dialogen Regjeringen ved statsråden har hatt med berørte
parter i denne saken. Flertallet er opptatt av at
det er viktig å lytte til de ansattes organisasjoner. Dette er etter flertallets mening blitt
gjort på en god måte av statsråden.
Flertallet viser til at meldingen
presenterer en viktig forbedring av hvordan NAV kan komme inn og
arbeide med omstillinger. Flertallet vil gi ros til
Regjeringen for at dette er kommet på plass. Det er viktig at NAV
nå har fått beskjed om at de må starte omskoleringsassistanse/støtte fra
det tidspunktet det er klart hvem som blir overtallige, og at dette
også skal gjøres ut ifra det lokale arbeidsmarkedet. Flertallet er
også fornøyd med at Posten og de ansatte har kommet fram til en
omstillingsavtale, og vil understreke viktigheten av at de ansatte
er delaktige i utarbeidelsen og gjennomføringen av omstillingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil peke på at det i meldingen legges opp
til at Posten Norge AS kan legge ned inntil 124 postkontor. Denne
omleggingen vil få betydning for mange ansatte i selskapet som risikerer
å bli omplassert eller å miste jobben sin. Disse medlemmer er
også kjent med at mange av disse jobbene blant annet er i distriktene. Disse
medlemmer vil peke på at det er viktig at selskapet i samarbeid
med NAV har en aktiv rolle for å hjelpe de ansatte som mister jobben
over i nye jobber.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til meldingens omtale av nedleggelse av
postkontor, og mener Regjeringen i sitt forslag til nedleggelse
av 124 postkontor passerer en smerteterskel for antall postkontor
her i landet. Dette medlem mener 300 postkontor er
en minimumsgrense, og at Regjeringens forslag til halvering av antallet
vil gi en rekke uheldige virkninger, særlig for folk i distriktene og
for næringslivet. Dette medlem mener Posten er en
samfunnsinstitusjon med et viktig samfunnsoppdrag. Dette
medlem mener Posten skal være synlig til stede der folk
bor, både for å tilby posttjenester og for å styrke Postens legitimitet
i befolkningen. Med Regjeringens forslag til nedleggelser står Posten
i fare for å svekke sin egen merkevare, i tillegg til at Posten
utsettes for unødig sterk konkurranse, noe som kan slå tilbake på
Postens inntjening på lengre sikt. Dette medlem viser
for øvrig til at 650 arbeidsplasser kan forsvinne, og at mange av
disse arbeidsplassene er i distriktene.
Dette medlem går på denne bakgrunn
imot Regjeringens forslag om å legge ned inntil 124 postkontor. Dette
medlem fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
ikke legges ned postkontor, men at antallet opprettholdes på dagens
nivå. De økonomiske merkostnadene dette medfører, forutsettes dekket ved
redusert avkastningskrav."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ber departementet følge utviklingen rundt
"Post i Butikk"-omleggingen (PiB) nøye i årene som kommer. Det er
nå en svært stor andel av infrastrukturen i postkontornettet som
er privatisert. Dette flertallet er bekymret for
at kjedene som har avtaler med Posten får en monopolliknende tilstand
i distriktene. Nettet blir avhengig av om kjedene finner det lønnsomt
å fortsette med Post i Butikk, og her vil det kunne komme en økt
kostnad. Det er i dag grovt sett fire matvarekjeder i Norge. Mange
steder er det ikke konkurranse mellom disse. En større konvertering
til Post i Butikk kan minske muligheten for politisk styring.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at Post i Butikk (PiB) av mange forbrukere har blitt
ansett å være positivt. Det har flere steder gitt økt tilgjengelighet.
I denne runden legges egendrevne postkontor i all hovedsak om til
PiB i et 1:1-forhold. Dette flertallet mener dette
er et minimum. Dette flertallet er også kjent med
at det har vært knyttet bekymring til massesendinger i forbindelse
med at det nå opprettes PiB’er på steder der bedrifter og lokalt
næringsliv er avhengig av å kunne gjennomføre dette. Dette omtales
i meldingen, men dette flertallet vil allikevel understreke
viktigheten av PiB’er der det er behov for å kunne sende massesendinger, uten
at det finnes andre gode alternativer, og at det legges til rette
for at dette skal kunne gjøres på en like god måte som i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre synes det er positivt at Regjeringen viderefører
arbeidet til den forrige regjeringen gjennom omstilling av virksomheten
til Posten Norge AS. Disse medlemmer synes det er
positivt med økt satsing på Post i butikkløsninger. Postmarkedene
er i endring og møter konkurranse fra blant annet digital kommunikasjon.
Dette krever nytenkning og fremtidsrettet omstilling. Det overordnede
er å sikre tilfredsstillende posttjenester over hele landet. Løsninger
med Post i Butikk er et viktig bidrag i dette arbeidet, noe som
etter disse medlemmers mening ivaretar hensynet til brukerne
på en god måte.
Disse medlemmer er kjent med
at det har kommet innspill fra en del kommuner og steder som er
i ferd med å miste postkontoret sitt. Disse medlemmer forstår
godt bekymringene som kommer. Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at erfaringene med Post i Butikk har vært svært
gode, og at kundene som har fått erstattet sitt gamle postkontor
med Post i Butikk, er svært fornøyd med ordningen. Dette skyldes blant
annet at Post i Butikk har lengre åpningstider. Disse medlemmer mener
derfor at det er viktig at Posten Norge AS sørger for at det blir etablert
flere Post i Butikk i de områdene hvor tradisjonelle postkontor
blir lagt ned.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er enig i at det mange steder kan vises til gode
erfaringer med Post i Butikk. Dette medlem er positiv
til at nåværende Post i Butikk oppgraderes, men merker seg at oppgraderingen
er svært beskjeden og kun begrenser seg til innføring av salg av
kulturbilletter. Dette medlem mener det bør satses
videre på Post i Butikk både når det gjelder innhold og omfang. Dette
medlem mener en utvidelse og videreutvikling av Post i Butikk
må gjøres som et tillegg til, og ikke på bekostning av, dagens postkontorstruktur.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er glad departementet legger opp til at det fortsatt skal være betalingstjenester
i hele landet, og at man er villige til å betale for dette gjennom
en utvidelse av ordningen med statlig kjøp av ulønnsomme tjenester.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at departementet heretter vil inkludere
ulønnsomme banktjenester i ordningen med statlige kjøp. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Posten Norge i størst
mulig grad skal bestemme hvilke tjenester selskapet selv ønsker
å tilby sine kunder. Disse medlemmer vil derfor foreslå at
man i konsesjonskravene overfor Posten Norge tar bort pålegget om
at man skal tilby banktjenester. Disse medlemmer vil
spesielt peke på at behovet som en gang lå til grunn for dette pålegget,
nå i stor grad er blitt borte. Dette fordi ny teknologi helt klart
har sørget for at pålegget fra statens side ikke lenger er til stede
i samme grad som de var den gangen Posten i sin tid fikk disse påleggene.
Disse medlemmer legger til grunn
at Posten leverer tjenester ihht. konsesjonsvilkårene gitt for perioden
1. januar 2007 til og med 31. desember 2010 med de endringer som
følger av avvikling av enerett, og at leveringer av tjenester måles
jevnlig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve konsesjonskravet
til Posten Norge om plikten til å opprettholde fullverdige banktjenester."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at avkastningskravet til Posten også justeres i denne meldingen.
Dette er etter flertallets mening positivt. Dette
vil kunne hjelpe Posten til bedre å takle utfordringene i kommende
år. Det er viktig at det reduserte avkastningskravet til morselskapet
kommer de underliggende selskapene til gode. I første omgang bør
disse lettelsene brukes til å avhjelpe i omstillingene og sikre
at de ikke gjennomføres for raskt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, er bekymret for at Postens inntekter
i stor grad er basert på distribusjon av reklame. Papirreklame for
forbruksartikler er ikke positivt for klimaet. Flertallet mener
utviklingen vil gå i retning av at dette ikke i fremtiden vil kunne
være en inntektskilde. Stadig flere henger opp klistremerker som
sier "nei takk" til reklame, og det er en tiltakende debatt rundt
om man aktivt skal måtte takke "ja" til Telefonkatalogen. Dette
vil nok også skje når det gjelder reklame. Flertallet mener
derfor det er viktig at Posten og departementet er oppmerksomme
på dette, og ser etter andre løsninger og andre inntektskilder.
Komiteens medlem fra Venstre har
merket seg at arbeidet med ny markedsføringslov har tatt lang tid
i Regjeringen, og forventer at Regjeringen innen kort tid legger
fram sitt forslag for Stortinget. Dette medlem er
skeptisk til å pålegge én enkelt bedrift spesielle restriksjoner
når det gjelder distribusjon av reklame. Den nye markedsføringsloven
bør behandle markedsaktørene likt med hensyn til disse spørsmålene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at en annen viktig inntektskilde for
Posten er massepost. Dette er eksempelvis utsendinger av kontoutskrifter,
strømregninger og liknende. Flertallet registrerer
at dette er en posttype som stadig flere mottar elektronisk gjennom
sikre nettjenester. Dette vil i nær fremtid kunne bety en utfordring
for Posten rent økonomisk. Flertallet er opptatt
av at Posten er offensive med hensyn til denne problemstillingen.
Posten er allerede i dag en av landets viktigste IKT-bedrifter med
bl.a. ErgoGroup - det gamle Statens datasentral som datterselskap. Flertallet mener
det er viktig for Posten å satse slik at staten, gjennom Posten,
kan sikre befolkningen et effektivt kommunikasjonsnett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil peke på at gjennom
klimaforliket, jf. avtalen i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 34 (2007-2008), har stortingsflertallet pålagt offentlige virksomheter
å ta klimaansvar.
Flertallet viser til at Posten
har en stor bygningsmasse, stor kjøretøypark og distribuerer en stor
mengde papir. Endringer i måten man håndterer disse tre elementene
på, vil kunne gi klimagevinster.
Flertallet mener det er viktig
at Posten utvikler eksisterende og nye bygg som energieffektive bygg.
Kjøretøyene som Posten selv eier og de som benyttes i tjeneste for
Posten, bør ha den til enhver tid beste miljøteknologien. I de områdene Posten
opererer større flåter av kjøretøy, bør man vurdere å benytte CO2-nøytralt
drivstoff. Flere lastebilprodusenter opprettholder garantien ved bruk
av ren biodiesel. Posten bør stille strenge krav også til dem som
man inngår avtaler med.
Flertallet er kjent med at Posten
Norge sammen med åtte andre europeiske postselskaper forpliktet
seg til å redusere sine Co2-utslipp med 10 pst. over de neste fem
årene. Miljøprogrammet retter seg mot miljøeffektivisering av transport,
bygninger, maskiner, miljøvennlige produkter, økt bruk av fornybar
energi, samt drivstoff med lavt CO2-utslipp. Posten er også en av
12 bedrifter som er pekt ut som samarbeidsaktør i den nasjonale
klimakampanjen Klimaløftet. Dette er etter flertallets mening
en god start.