I tråd med gjeldande styringsopplegg legg Samferdselsdepartementet
fram ei stortingsmelding om verksemda til Posten Norge AS (Posten). Planen
for Postens verksemd i perioden 2006-2008 (§ 10-plan) dannar grunnlaget
for departementet si stortingsmelding om verksemda til Posten.
Førre stortingsmelding om verksemda til Posten blei
lagt fram for Stortinget den 14. november 2003, jf. St.meld. nr.
11 (2003-2004) og Innst. S. nr. 124 (2003-2004).
Formålet med stortingsmeldingane om verksemda
til Posten er å gje Stortinget ei orientering om utviklinga i konsernet
og Postens planar for verksemda dei næraste åra og departementet
si vurdering av desse. Vidare vil Samferdselsdepartementet orientere
om forhold departementet føreset at selskapsleiinga vektlegg i styringa
av verksemda.
Meldinga vil i all hovudsak ikkje innehalde drøftingar
av regulatoriske forhold knytt til postverksemda, med unntak av
Postens lovpålagte plikt om å tilby grunnleggjande banktenester
i ekspedisjonsnettet.
Det overordna målet på postområdet er å sikre
eit landsdekkjande tilbod om formidling av leveringspliktige posttenester
til rimeleg pris og med god kvalitet. Departementet gir i meldinga
ei vurdering av behovet for tilby banktenester, og korleis Postens
ulønsemd knytt til denne verksemda eventuelt skal finansierast.
Posten Norge AS er organisert som eit aksjeselskap
fullt ut eigd av staten. Selskapsforma byggjer på ei klar rollefordeling
mellom staten som eigar og selskapsleiinga. Det er Regjeringas politikk
at Posten Norge AS skal vere 100 pst. eigd av staten.
Staten si eigarstyring av selskapet er blant
anna knytt til fastsetjing av avkastningskrav og utbytepolitikk.
Det er òg staten si oppgåve å vurdere eigenkapitalen i selskapet.
Regjeringa meiner at eineretten til Posten framleis
er grunnleggjande viktig for å sikre rimelege og gode posttenester
i heile landet.
Dei nye forslaga som blir omtalte i meldinga
Omlegging av postkontorstrukturen;
inntil 124 noverande postkontor blir omgjort til nye Post i Butikk
Alle noverande Post i Butikk skal oppgraderast
Alle nye Post i Butikk (PiB) skal tilby
kulturbillettar, og målet er at tilbod av kulturbillettar òg skal
innførast ved dei eksisterande PiB’ane ved oppgradering av desse
Postens lovpålagde plikt til å formidle
banktenester i sitt ekspedisjonsnett blir oppretthalde
Ordninga med statleg kjøp av ulønsame post-
og banktenester blir vidareført
Avkastningskravet til Posten skal setjast
ned frå 10,8 pst. for morselskapet til 10 pst. på konsernnivå
Posten er ei av dei største bedriftene i landet. Posten
omsette i 2006 for 23 668 mill. kroner og hadde ei bemanning på
22 272 årsverk.
Postmarknaden er inne i ein kraftig endringsprosess.
Utviklinga er prega av generell nedgang i etterspørselen etter dei
tradisjonelle tenestene og store omstillingar i leverandørmarknaden.
Dei store kundane ønskjer samla kommunikasjons- og logistikkløysingar
som dekkjer heile Norden. Utviklinga krev leverandørar med grenseoverskridande
distribusjonsnett og eit breitt tenestespekter. Parallelt med denne
utviklinga har styresmaktene i nokre europeiske land vedteke å (del)privatisere
dei tidlegare statlege postselskapa og/eller avvikle eineretten
i brevmarknaden. I post- og logistikkbransjen styrkar dei store
aktørane sin posisjon, blant anna gjennom oppkjøp og samanslåingar. Dei
store postselskapa er aktive pådrivarar i denne prosessen. Utviklinga
gjer seg òg gjeldande i Noreg og i dei andre nordiske landa.
Postens kjerneverksemd er post-, logistikk og IKT-tenester
og anna verksemd som står i direkte samanheng med dette. Fallande
etterspørsel etter dei tradisjonelle tenestene (brevpost og grunnleggjande
banktenester), auka kundekrav og konsolideringstrenden i bransjen,
gjer at Posten ser det som nødvendig å halde fram å vekse innanfor
dei andre segmenta og etablere ein konkurransedyktig posisjon på
nordisk nivå. Ein slik nordisk posisjon vil underbyggje lønsemda
i Posten på lengre sikt.
Samferdselsdepartementet føreset at Posten løyser
dei samfunnspålagte krava på ein god og effektiv måte. Departementet
legg til grunn at Posten driv lønsamt, kontinuerleg søkjer effektive
løysingar både på inntekts- og kostnadssida, og sikrar ei god lønsemdsutvikling
i kjerneverksemda. Departementet legg til grunn at omstillingane
i Posten ikkje går utover kvaliteten på dei samfunnspålagte tenestene
i nokon del av landet.
Dersom det skulle bli endring av reservasjonsprinsippet
for reklame, ser departementet at dette kan innebere store utfordringar
for Posten.
EU-kommisjonen la den 18. oktober 2006 fram forslag
til eit nytt postdirektiv der det blir foreslått full liberalisering
av postmarknaden frå 1. januar 2009. Regjeringa støtta ikkje forslaget og
arbeidde aktivt overfor EU for å behalde eineretten/utsetje liberaliseringa.
Medlemmene i EU sitt rådsmøte tilrådde i oktober 2007 å behalde
eineretten lenger, og å opne den europeiske postmarknaden først
frå 2011 - to år seinare enn planlagt, og med moglegheit for ei
ytterlegare utsetjing på to år for 11 namngitte medlemsland. Regjeringa
vil vurdere korleis norsk postpolitikk skal utformast framover,
mellom anna i lys av EUs framtidige vedtak. Endeleg vedtak i EU
er venta våren 2008.
Posten legg stor vekt på å ta samfunnsansvar,
og ser ikkje nokon motsetnad mellom å utvikle Posten til eit nordisk
kommunikasjons- og logistikkselskap, og samtidig sikre dei samfunnspålagte
oppgåvene. Posten meiner tvert imot at eit lønsamt, slagkraftig
og offensivt Posten på nordisk nivå er den beste garanti for framleis
høg kvalitet på den landsdekkjande servicen i Noreg, òg innanfor
tradisjonelle tenester. Norsk næringsliv, både i distrikta og i
sentrale strøk, vil vere tent med eit konkurransedyktig Posten på
nordisk nivå.
Ny konsesjon for Posten blei vedteken i desember
i 2006 for perioden 1. januar 2007 til 31. desember 2010. Den nye
konsesjonen er i stor grad ei vidareføring av tidlegare konsesjon, men
inneheld somme nye føresegner om blant anna universell utforming
av Postens tenestetilbod og målbruk.
Målsettingane på postområdet blir i dag i all
hovudsak sikra gjennom sektorspesifikk regulering ved at det i konsesjonen
til Posten er stilt krav til dei leveringspliktige tenestene. I
dei årlege rapportane frå Post- og teletilsynet, som fører tilsyn med
at Posten etterlever krava i konsesjonen, blir det konkludert med
at utviklinga i servicenivået i hovudsak er positiv og at konsesjonsvilkåra
er oppfylte.
Departementet stiller strenge krav til at vi
har eit velfungerande statleg postselskap med fokus på at privatkundar
og næringsliv i heile landet blir tilbydd gode, likeverdige og rimelege
posttenester. Departementet understrekar at ei sterk stilling i
heimemarknaden er avgjerande òg for at Posten skal lukkast med den
nordiske satsinga.
Departementet føreset at Posten viser samfunnsansvar
utover det som følgjer av lover og reguleringar, og står fram som
eit godt eksempel for andre aktørar i saker der det er viktige samfunnsinteresser
som bør bli varetekne.
Etterspørselen etter tradisjonell brevpost har
halde fram med å falle. Postens totale brevvolum har likevel vakse
som følgje av auka distribusjon av uadressert reklame. Det er likevel
lågare fortenestemarginar knytt til desse tenestene. Innanfor pakkeverksemda
har Posten hatt ei positiv volumutvikling, og særleg det internasjonale pakkevolumet
gjennom dotterselskapet PNL har utvikla seg positivt. For pakkepost
er såleis innteninga totalt sett god. For å betre framsendingskvaliteten
og styrkje lønsemda i morselskapet, har Posten i føregåande planperiode samordna
brev- og pakkeproduksjon på færre og større sorteringsterminalar
og implementert ny teknologi for å auke automatiseringa i produksjonen.
Posten har vidare konsentrert verksemda om kjerneaktiviteten ved
sal av dotterselskap samt ved å ha styrkt marknadsposisjonen til
konsernet i logistikk- og ekspressmarknaden. Strategien til konsernet
har vore å vekse i definerte nisjemarknader i Norden, med basis
i kjerneverksemda i Noreg.
Effektane av Postens vedtekne tiltak er ikkje vurdert
som tilstrekkelege for å hindre ei svekking i lønsemda framover.
For å unngå ei fallande lønsemdsutvikling, ønskjer Posten difor
å styrkje sine marknadsposisjonar gjennom oppkjøp og auka nærvær
i den nordiske marknaden. Posten ser det òg som viktig å inngå i
internasjonale alliansar for å sikre seg innvolum for vidaredistribusjon
i Noreg.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at Posten
held fram med å utvikle verksemda som eit moderne og effektivt selskap
som tek samfunnsansvar, og at leiinga i Posten har eit langsiktig
fokus på kjerneverksemda.
Posten har dei siste sju åra gjennomført ei
omfattande omlegging av verksemda. Tiltaka har resultert i betre
lønsemd og auka kvalitet på tenestene. Målingar som Posten har fått
gjennomført, viser at kundane er godt nøgde med tilbodet på postkontora
og i Post i Butikk.
Dei eigendrivne postkontora har likevel eit
underliggjande lønsemdsproblem på grunn av kraftig nedgang i etterspørsel
etter bank- og betalingstenester over skranke. På bakgrunn av dei marknadsmessige
endringane i etterspørselen etter tenester ved ekspedisjonsstadene,
ser ikkje Posten lenger banktenester som ein del av kjerneverksemda.
For å tilpasse verksemda til dei marknadsmessige endringane ønskjer
Posten ytterlegare å leggje om eigendrivne postkontor til Post i
Butikk. Det blir lagt opp til at inntil 124 kontor skal leggjast
om til Post i Butikk innan utgangen av 2010.
Omlegginga vil føre til nedbemanning ved dei gjeldande
postkontora, med ein brutto reduksjon på om lag 450 årsverk (650
tilsette) i Posten.
Departementet legg til grunn at Posten kan leggje
om inntil 124 postkontor til Post i Butikk innan utgangen 2010,
under den føresetnad at Posten set i verk tilstrekkeleg med tiltak
for å sikre privatkundar og småbedrifter i heile landet tenester
med høg kvalitet og eit minst like godt tilbod av dei samfunnspålagte
tenestene i ny struktur. Det er òg viktig med god dialog overfor lokale
styresmakter før og under gjennomføring av strukturendringa. Posten
har òg revidert måten å gjennomføra omstillingar på, i samarbeid
med arbeidstakarorganisasjonane, for å vareta interessene til tilsette
som blir omfatta av omlegginga.
Samferdselsdepartementet har på bakgrunn av utviklinga
i bruken av grunnleggjande banktenester i Postens nett, fått eit
eksternt konsulentselskap til å utgreie framtidig behov for banktenester
i Postens ekspedisjonsnett. Det er departementet si vurdering at
konklusjonane i rapporten peikar i retning av at det ikkje er riktig å
endre dagens plikt for Posten til å sikre eit grunnleggjande banktilbod
i heile landet. Ei omlegging av postkontornettet vil føre til at
kostnadene knytte til mellom anna formidling av grunnleggjande banktenester
vil bli sterkt reduserte, men det vil likevel framleis vere ulønsamt for
Posten å formidle desse tenestene. Så lenge Posten av samfunnsmessige
omsyn difor er pålagt å drive ulønsame post- og banktenester, meiner
departementet at ulønsame banktenester bør bli inkluderte i ordninga
med statleg kjøp.
Ordninga med statleg kjøp er ikkje avvikla,
og det blei i perioden 1993-2005 løyvd tilskot til kjøp av ulønsame
posttenester. Dei siste par åra har einerettoverskotet stort sett
dekt tapet Posten har hatt ved å formidle ulønsame post- og banktenester,
og det har ikkje vore løyvd tilskot. Dei komande åra ser Posten
at det i minkande grad vil vere tilfellet at einerettsoverskotet
dekkjer meirkostnadene ved dei ulønsame post- og banktenestene.
Av den grunn bør ordninga vidareførast, der ein òg inkluderer dei
ulønsame banktenestene. Kostnadene og ulønsemda ved post- og banktenestene
må vurderast samla, då Postens konkurranseevne er påverka av ulønsemda
ved formidlinga av begge desse tenestekategoriane.
Forslag om løyvingar til Posten vil bli tatt
opp i dei årlege statsbudsjettprosessane, og har mykje å seie for
kva strategi verksemda legg for framtida. At banktenestene blir
inkluderte i prinsippet, gjer at Posten får ein meir stabil planleggingshorisont,
og kan halde fram å vere ei bedrift som kan vareta samfunnsoppgåvene
på lang sikt.
Nødvendige omstillingar i Posten har ført til
ei kraftig nedbemanning i morselskapet.
Omstillingane har medført at talet på tilsette
er redusert med om lag 7 800 årsverk, eller nær 35 pst., i perioden
2000-2006. Bemanninga i Postens dotterselskap auka derimot med over
4 400 årsverk i perioden 2000-2006.
Det er forventa at nye kostnadseffektiviserande tiltak
vil kunne medføre ei ytterlegare nedbemanning i morselskapet i dei
komande åra. Elles i konsernet er det venta ein bemanningsauke på grunn
av oppkjøp.
Samferdselsdepartementet føreset at Posten gjennomfører
framtidige omstillingar i nært samarbeid med dei tilsette og deira
organisasjonar, og at verksemda arbeider aktivt med å leggje til rette
for at overtallige kan få anna arbeid i Posten. Posten har fullført
prosessar med fagforeiningane om revidert verkemiddelavtale og prosessreglar
for å handsama overtalige. Dei avtalte ordningane omfattar mellom
anna omskuleringtiltak og samarbeid med NAV for å hindre fråfall
frå arbeidslivet. Departementet legg vidare til grunn at Posten
held fram å prioritere arbeidet med å få ned sjukefråværet og uføretrygdinga,
og har fokus på gode arbeidsforhold for dei tilsette. Det er særs
viktig at Postens personalpolitikk i omleggingsfasen frå postkontor
til Post i Butikk inneheld tiltak som hindrar at dei som mistar
jobben blir utstøytte frå arbeidslivet.
Posten har i løpet av perioden 2002-2006 auka omsetnaden
med om lag 57 pst. Det er i hovudsak Postens ekspress- og logistikkverksemd
som står for denne veksten.
Konsernet si inntektssamansetjing har endra
seg dei siste åra. Postsegmentet sin del av omsetnaden gjekk ned
frå 78 pst. på slutten av 1990-talet til 42 pst. i 2006.
I underkant av 90 pst. av Postens inntekter
kom i 2006 frå konkurranseutsett verksemd. Driftsresultata til konsernet
viste i løpet av desse åra ei vesentleg betring av lønsemda i underliggjande drift.
Resultatforbetringane var særleg knytt til omstillingane og effektiviseringane
i morselskapet. Posten hadde ved utgangen av 2006 ein eigenkapitaldel
på 35,5 pst. Posten vurderer den finansielle situasjonen til konsernet
som tilfredsstillande.
Postens kjøp av logistikkverksemd og IKT-selskap
i 2005/2006 medførte ein auke i omsetninga til konsernet. Det er
vidare venta at inntektene frå pakke- og ekspressverksemda vil auke
framover, mens inntektene frå tradisjonell brevpost og grunnleggjande
banktenester vil halde fram å falle. Effektane av vedtekne effektiviseringstiltak
og forventa inntektsvekst i den gjeldande verksemda er ikkje vurderte
som tilstrekkelege til å kompensere for effektane av inntektsnedgang
knytt til dei tradisjonelle brev- og banktenestene og generell lønns-
og kostnadsvekst. Posten vil difor mellom anna framleis styrkje
konkurranseposisjonen sin i den nordiske marknaden gjennom oppkjøp.
Posten melde seg ut av Statens Pensjonskasse (SPK)
med verknad frå 1. januar 2006 og inngjekk ei avtale om ny pensjonsordning
med Vital Forsikring.
Samferdselsdepartementet får som eit ledd i eigaroppfølginga
av Posten jamleg utført eksterne verdivurderingar av selskapet.
Danske Markets fastsette i februar 2006 verdien av konsernet sin
eigenkapital til 12,5 mrd. kroner. Danske Markets framhevar at Posten
er eit veldrive selskap, men at utviklinga innanfor den tradisjonelle
verksemda vil føre til dårlegare resultat i morselskapet i åra som
kjem. I 2007 fikk Posten sjølv eit firma, Handelsbanken Capital
Markets, til å utføre ei verdivurdering. Her blei verdien av eigenkapitalen
til Posten fastsett til 14,4 mrd. kroner.
Samferdselsdepartementet legg til grunn at Posten
legg betydeleg vekt på å oppfylle alle dei samfunnspålagte krava
på ein god og likeverdig måte i heile landet, driv verksemda effektivt
og at Posten i det vesentlege held seg til Posten si kjerneverksemd.
Departementet vurderer eigenkapitalsituasjonen til
Posten som god i høve til dei utfordringane som Posten er stilt
overfor, og at fokuset no må vere på å betre dei leveringspliktige
tenestene.
Generelt reflekterer avkastningskravet den venta avkastninga
som kunne vore oppnådd på tilsvarande risikable investeringar. Utbyte
er den delen av avkastninga som blir teken ut av eigaren.
Av omsyn til ei effektiv forvaltning av staten sine
verdiar meiner departementet at avkastningskravet for Posten bør
bli utforma slik at det blir lagt vekt på dei same prinsipp som
for private selskap. Avkastningsnivået må likevel heile tida vurderast
opp mot Postens samfunnsansvar som formidlar av landsdekkjande posttenester,
og skal ikkje bli prioritert til ulempe for kvaliteten på dei samfunnspålagte
tenestene. Med tanke på dei utfordringane verksemda vil ha framover, med
å få fram leveringspliktige posttenester av god kvalitet, foreslår
departementet at avkastningskravet for Posten blir nedjustert frå
10,8 pst. for morselskapet til 10 pst. for konsernet dei neste åra.
Avkastningskravet må vurderast på nytt dersom inntektsføresetnadene
til Posten endrar seg.
I St.meld. nr. 11 (2003-2004) blei det fastsett
at utbytet frå Posten frå og med rekneskapsåret 2006 skal bli rekna
som innlånsrenta til staten multiplisert med eigenkapitalen til
Posten, avgrensa oppover til 75 pst. av overskotet etter skatt.