Ovennevnte grunnlovsforslag, som er fremmet av
representantene Ågot Valle, Siri Hall Arnøy, Øystein Djupedal, Rolf
Reikvam og Hallgeir H. Langeland, tar sikte på å gjennomføre endringer i
Grunnloven slik at Norge kan endre sin formelle styreform fra monarkisk
til republikansk.
Forslagsstillerne viser til at alle er født
med de samme rettigheter og plikter i samfunnet. Dette prinsippet
bør være ledende for hvordan vi utformer samfunnet, også når det
gjelder rollen som statsoverhode for Norge.
Vervet som landets statsoverhode bør ifølge forslagsstillerne
ikke kunne oppnås gjennom arv, men gjennom en demokratisk prosess.
Utnevnelsen kan skje på forskjellig vis, men den bør uansett ha
en demokratisk forankring. Dette er forslagsstillernes prinsipielle
utgangspunkt for forslaget, og er uavhengig av hvordan kongehuset
skjøtter sine oppgaver.
Bare de strengt nødvendige endringene er tatt med
i forslaget. De oppgavene som etter den någjeldende Grunnloven er
lagt til kongen, vil etter forslaget ligge hos regjeringen og eventuelt en
president.
Forslagsstillerne viser til at en innføring
av republikk forutsetter forutgående folkeavstemning fordi spørsmålet
republikansk eller monarkisk statsform er av stor viktighet for
folket og landet. Dette er en prosess som må skje i forkant og uavhengig
av de nødvendige endringene i Grunnloven. Dessuten ble landets nåværende monarki
innført etter folkeavstemning. Folkeavstemning om landets statsform
må derfor kunne anses som en konstitusjonell sedvane.
Forslagsstillerne foreslår at en innføring av
republikk skjer umiddelbart dersom den blir vedtatt. Kongen og hans
familie må innrømmes rimelige økonomiske kompensasjonsordninger av
Stortinget.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at en
president kun bør tillegges titulære funksjoner tilsvarende de kongen
har i dag. Valg av president kan skje i henhold til en egen lov
for presidenten der presidenten velges i alminnelige valg, eller
at Stortinget oppnevner vedkommende. Forslagsstillerne ser også
for seg muligheten av ikke å ha president, fordi en visestatsminister, eventuelt
også en viseutenriksminister tar seg av de mer titulære funksjoner
ved representasjoner og lignende.
Forslagsstillerne vil at Grunnlovens overskrift endres
fra "Kongeriget Norges Grundlov" til "Grundlov for Norges Rige".
Forslaget går ut på at § 1 skal lyde:
"Norge er en fri, selvstændig, udelelig og uavhændelig
Republik."
Forslaget innebærer at "Republikk" erstatter "Rige"
i gjeldende bestemmelse. Etter forslaget sløyfes andre setning i
§ 1 som lyder:
"Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig monarkisk."
Forslagsstillerne vil at overskriften til kapittel
B skal lyde:
"Om den udøvende Magt".
Det er fremmet to alternative forslag til § 3:
Alternativ 1:
"Den udøvende Magt er hos Regjeringen."
Alternativ 2:
"Den udøvende Magt er hos Regjeringen og Præsidenten.
Nærmere Bestemmelser om Præsidenten gives ved Lov."
Forslaget går videre ut på at ordet "Kongen"
som er nevnt i en rekke bestemmelser i Grunnloven, erstattes med
ordet "Regjeringen".
Forslaget innebærer også at ordet "Statsraadet"
i flere bestemmelser erstattes med "Regjeringen".
For øvrig foreslår forslagsstillerne at flere
av bestemmelsene i Grunnloven som vedrører Kongen, oppheves. Dette
gjelder §§ 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 23, 24, 32, 34, 35, 36, 37, 39,
40, 41, 43, 44, 45, 46, 47 og 48.
"Ny § 113 skal etter forslaget lyde:
De som paa det Tidspunkt ere Medlemmer af Statsraadet,
overtager Regjeringens Funktioner efter den forandrede Grundlov.
Hvor der i gjældende Love tillægges Kongen nogen
Myndighed, tilfalder denne fremtidigt Regjeringen."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian
Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Aud Herbjørg Kvalvik, fra Kristelig
Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk,
viser til at tilsvarende forslag om innføring av republikk har vært
oppe til behandling og avvist i Stortinget en rekke ganger, senest
i 2004.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, konstaterer
at monarkiet har en bred oppslutning i den norske befolkning. Det
har derfor ikke skjedd noe som skulle foranledige endring i det
standpunkt Stortinget har inntatt tidligere.
Monarkiet i Norge ble i sin tid innført etter folkeavstemning.
Dersom det en gang i fremtiden skulle komme på tale å endre styreform,
er dette etter flertallets syn et spørsmål der folket
gjennom en folkeavstemning må få gi sin tilråding.
Flertallet finner derfor ikke
å kunne bifalle det fremlagte forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
understreke at det er prinsipielt galt at posisjonen som statsoverhode
går i arv istedenfor å være resultat av en demokratisk prosess.
På denne bakgrunn anbefaler dette medlem at forslaget
bifalles.
Dette medlem vil likevel understreke
at kongehuset er valgt av folket i en folkeavstemning, og deler
betraktningen fra komiteens flertall om at folket gjennom folkeavstemning
bør få gi sin tilråding dersom det skulle bli tilstrekkelig flertall
på Stortinget for en endring av styreform.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Dokument nr. 12:15 (2003-2004) - grunnlovsforslag
fra Ågot Valle, Siri Hall Arnøy, Øystein Djupedal, Rolf Reikvam
og Hallgeir H. Langeland om endringer i Grunnloven § 1, § 3, alternativ
1, §§ 12-14, 16-22, 25-31, 62, 67-69, 74-81, 86 og 112, om opphevelse
av Grunnloven §§ 4-9, 11, 23, 24, 32, 34-37, 39-41, 43-48, om ny § 113
og om endring av Grunnlovens overskrift. (Innføring av republikansk
statsform) – bifalles.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 12:15 (2003-2004) - grunnlovsforslag
fra Ågot Valle, Siri Hall Arnøy, Øystein Djupedal, Rolf Reikvam
og Hallgeir H. Langeland om endringer i Grunnloven § 1, § 3, alternativ
1 og 2, §§ 12-14, 16-22, 25-31, 62, 67-69, 74-81, 86 og 112, om
opphevelse av Grunnloven §§ 4-9, 11, 23, 24, 32, 34-37, 39-41, 43-48,
om ny § 113 og om endring av Grunnlovens overskrift. (Innføring
av republikansk statsform) – bifalles ikke.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 29. april 2008
Lodve Solholm |
Berit Brørby |
leder |
ordfører |