Utenriksdepartementet ber om Stortingets samtykke
til at Norge deltar i en beslutning i EØS-komiteen om å innlemme
Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi 2008–2013 (European
Institute of Innovation and Technology – EIT) i EØS-avtalen. Dette
europeiske instituttet, som ble formelt vedtatt i EU 11. mars 2008,
har som formål å bidra til en bedre kobling mellom forskning, industri/næringsliv
og utdanning for å styrke Europas innovasjonsevne. Utkast til beslutning
i EØS-komiteen er trykt som vedlegg i proposisjonen. Stortingets
samtykke er nødvendig fordi norsk deltakelse innebærer utgifter
av en viss størrelse, som dertil går over flere år.
EIT er nært knyttet til EUs Lisboa-strategi
for økt sysselsetting og vekst. Instituttet skal fremme og integrere
høyere utdanning, forskning og innovasjon av høy kvalitet, og komplettere
andre initiativer og programmer innenfor forskning, utdanning og
innovasjon i EU og deltakerlandene. EIT skal bidra til å møte strategiske
og langsiktige innovasjonsutfordringer knyttet til f.eks. energi-
og klimaspørsmål og informasjons- og kommunikasjonsteknologi.
EIT skal legge til rette for etablering av nettverk og
samarbeid gjennom kunnskaps- og innovasjonsnettverk, såkalte KICs
(Knowledge and Innovation Communities). Dette skal være selvstendige
nettverk av høyere utdanningsinstitusjoner, forskningsorganisasjoner,
bedrifter og andre relevante aktører. Nettverkene skal velges ut
etter kvalitetskriterier. Styret skal i startfasen peke ut to eller
tre KICs. Næringsrettede anvendelser av aktiviteten vektlegges.
EIT skal ha et sentralt sekretariat. Aktuell for plassering er blant
annet Polen, Ungarn, Slovakia og Østerrike. Hvert nettverk skal
også ha et sekretariat.
Departementet opplyser at budsjettet for EIT
i perioden 2008–2013 av Kommisjonen er anslått til 2,4 mrd. euro,
hvorav det meste i form av tilskudd fra industrien. EUs bidrag vil
være 308,7 mill. euro for hele perioden. Norsk kontingent vil tilsvare
ca. 2,28 prosent av EU-bidraget (BNP-avhengig, justeres årlig),
dvs. ca. 56 mill. kroner totalt. Det meste av dette vil komme til
utbetaling i 2010–2013. Departementet anslår kontingenten til 500 000
kroner i 2008, 1,1 mill. kroner i 2009, og i overkant av 9 mill.
kroner i 2010. Spørsmålet om kontingent for 2008 blir fremmet i
forslaget til Revidert nasjonalbudsjett.
Departementet antar at mange av EIT-nettverkene
vil utdype og komplettere eksisterende nettverk som er bygget opp
gjennom de store EU-programmene, hvor også Norge deltar. NTNU, SINTEF
og Universitetet i Bergen deltar dessuten allerede i et felleseuropeisk
pilotprosjekt hvor formålet er å teste ut nye former for nettverkssamarbeid
med relevans for EIT. Departementet viser videre til at energi og
klima tegner til å bli sentrale områder for de første samarbeidsnettverkene
under EIT. Dette er sentrale satsingsområder i norsk politikk. Norge
har fagmiljøer som kan bidra inn i, og høste resultater fra, samarbeidet.
Norges forskningsråd og Universitets- og høgskolerådet er positive
til norsk deltakelse i EIT.
Kunnskapsdepartementet har anbefalt at Norge deltar
i beslutningen om å innlemme EIT i EØS-avtalen, og Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Gerd Janne Kristoffersen, Anna Ljunggren
og Torfinn Opheim, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen, Jon
Jæger Gåsvatn og Åse M. Schmidt, fra Høyre, Gunnar Gundersen og
lederen Ine Marie Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Åsa Elvik og Lena Jensen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen,
fra Senterpartiet, Inger S. Enger, og fra Venstre, Odd Einar Dørum,
viser til proposisjonen.
Komiteen har merket seg at Det
europeiske instituttet for innovasjon og teknologi (EIT) som nå
er under etablering, er ment å være et flaggskip i Europa for fremragende
innovasjon, og at formålet er at det skal fremme og integrere høyere
utdanning, forskning og innovasjon av høy kvalitet. Komiteen har
registrert at det opprinnelige forslaget gikk ut på å etablere EIT som
"European Institute of Technology", men at EU-parlamentet insisterte
på at "Innovation" måtte inngå i instituttets navn.
Bakgrunnen var at EU-parlamentet mente etableringen
av EIT skulle inngå som et ledd i å styrke Europas konkurransedyktighet. Komiteen deler
de synspunktene som kom frem under denne debatten om at studenter
og forskere ofte ikke får høstet belønningen for sitt fremragende
arbeid fordi det ikke er noen som hjelper dem til å omsette deres
resultater i kommersielle produkter.
Komiteen mener det er viktig
å styrke forhold mellom forskning og forretningsmuligheter og at tverrfaglig
samarbeid vil være en styrke og et vesentlig bidrag i forhold til
innovasjon.
Komiteen har videre merket seg
at EIT skal fungere som en nettverksbasert institusjon som skal
legge til rette for kunnskaps- og innovasjonsnettverk (Knowledge
and Innovation Communities – KICs). Komiteen legger
til grunn at EIT ikke skal bli et stort institutt i tradisjonell forstand,
men at det vil være en relativt lett formell organisasjonsstruktur.
Komiteen merker seg at det før
sommeren trolig vil bli foretatt valg av sted for EITs sekretariat
og oppnevning av EITs styre på 18 personer.
Komiteen viser til at Norge både
nasjonalt og internasjonalt har en rekke ulike program med tilhørende
store kostnader som berører forskning, utdanning, innovasjon og
næringsliv. Komiteen legger til grunn at den varslede innovasjonsmeldingen
belyser de ulike sidene i det arbeidet som utføres ut fra en helhetlig
vurdering.
Komiteen er positiv til at en
gjennom EIT legger opp til å knytte de viktigste aktørene sammen,
fra universiteter, forskningsorganisasjoner og næringslivet, i forskjellige
"vitenskaps- og innovasjonsfellesskap".
Komiteen har også merket seg
at universiteter, forskningsinstitutter og næringslivsaktører skal komme
sammen i såkalte KICs og at hver av disse fellesskapsstrukturene
vil inneholde minste tre institusjoner eller virksomheter, og disse skal
være fra minst to ulike land. Komiteen viser videre
til at fellesskapene også må inneholde en bedrift og en institusjon
for høyere utdanning, og at universitetene som deltar oppfordres
til aktivt å merke vitnemål og attester de utsteder med EIT-logoen.
Komiteen deler departementets
oppfatning om at Norge har både faglig kompetanse å bidra med og
gevinster å hente i et slikt samarbeid og slutter seg på den bakgrunn
til forslaget om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen
om innlemmelse av EIT (2008–2013) i EØS-avtalen.
Komiteen forutsetter at saken
legges frem for Stortinget på nytt dersom EØS-komiteen fatter en
beslutning som avviker vesentlig fra det som kommer frem i St.prp.
nr. 56 (2007–2008).
Komiteen har videre merket seg
at det i St.prp. nr. 59 (2007–2008) om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2008 er foreslått å bevilge 500 000 kroner i 2008
til kontingent i EIT, og at Norges totale bidrag i perioden 2008–2013
vil være om lag 56 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ser med forventning
på etablering av Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi
(EIT). En offensiv satsing på utveksling av kunnskap og samarbeid
mellom institusjoner for å øke skaperkraften er en riktig og viktig
satsing for å sikre konkurransekraft.
Disse medlemmer merker seg imidlertid
at Regjeringen i St.prp. nr. 59 (2007–2008) tar årets norske bidrag
til EIT fra kap. 286 post 50 på statsbudsjettet som er Fondet for
forskning og nyskaping. Disse medlemmer mener at
fondet skal bygges opp for å sikre norsk forskningsstrategisk handlingsrom
og ikke dekke opp for løpende forpliktelser som Regjeringen påtar seg.
Det anslås at en deltakelse i EIT vil koste Norge 56 mill. kroner
som i hovedsak kommer til utbetaling i perioden 2010–2013.
Utkast til innstilling har vært forelagt utenrikskomiteen,
som ikke har merknader utover at partiene slutter seg til de respektive
partifraksjonenes merknader.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Norge deltar i en beslutning
i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Det europeiske instituttet
for innovasjon og teknologi (EIT) 2008–2013.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 28. mai 2008
Ine Marie Eriksen Søreide |
Jon Jæger Gåsvatn |
leder |
ordfører |