Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012 ble
formelt vedtatt i EU 11. desember 2007 ved europaparlaments- og
rådsbeslutning 1578/2007/EF. Programmet er en videreføring av statistikkprogrammet
for 2003–2007.
Formålet med programmet er å fastsette et omfattende
strategisk program for den offisielle fellesskapsstatistikken for
årene 2008–2012. Programmet omfatter en plan for utarbeidelse og levering
av produkter og tjenester til brukerne av statistikk, kvalitetsforbedring
av statistikken og den videre utvikling av det europeisk statistiske system
ESS. Dette er et fellesskap som omfatter Eurostat, de nasjonale
statistikkbyråene og andre nasjonale myndigheter som er ansvarlig
for utarbeidelse og formidling av europeisk statistikk.
Kravet om etablering av et statistisk program som
skal utgjøre rammen for utarbeiding av alle fellesskapsstatistikker
følger av rådsforordning av 17. februar 1997 nr. 322/97 artikkel
3 nr. 1, der det fremkommer at Fellesskapets statistiske program
skal definere fremgangsmåter, hovedområder og formål for planlagte
tiltak for et tidsrom på inntil fem år. Det statistiske programmet skal
gjennomføres ved årlige arbeidsprogrammer med detaljerte målsettinger
og konkrete rettsakter. Fellesskapets statistiske program er gjenstand
for rapportering og evaluering etter utløpet av programperioden.
Deltakelse i statistikkprogrammet innebærer økonomiske
forpliktelser for Norge over flere år. Stortingets samtykke til
deltakelse i beslutningen i EØS-komiteen er derfor nødvendig, jf. Grunnloven
§ 26, annet ledd. For at Norge og de øvrige EØS/EFTA-statene skal
kunne delta i programmet så tidlig som mulig, legges det opp til
at Stortingets samtykke innhentes før det treffes beslutning i EØS-komiteen.
Utkast til beslutning i EØS-komiteen og europaparlaments-
og rådsbeslutning 1578/2007/EF i uoffisiell norsk oversettelse følger
som trykte vedlegg til proposisjonen.
Fordi den norske deltakelsen i programmet innebærer
et økonomisk bidrag som skal finansieres over flere år, må Stortinget
gi sitt samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning, jf.
Grunnloven § 26 andre ledd.
For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse
av beslutningen, og for å gjøre det mulig for EØS/EFTA-statene formelt
å delta i programmet så tidlig som mulig, fremmes forslag om at
Stortinget gir sitt samtykke før EØS-komiteen treffer sin beslutning.
Det vil dermed ikke være nødvendig for Norge å ta forbehold for
konstitusjonelle prosedyrer ved beslutning i EØS-komiteen.
Det er ikke ventet at det vil komme endringer
i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen
skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt fram i denne proposisjonen,
vil saken bli framlagt for Stortinget på nytt.
EØS-komitébeslutningen vil innebære en forpliktelse
for EØS/EFTA-statene til å videreføre samfinansieringen av Fellesskapets
statistikkprogram. Som ved tidligere deltakelse i statistikkprogrammet
innebærer forpliktelsen at EØS/EFTA-statene skal bidra med 75 pst.
av sin forholdsmessige andel av statistikkprogrammets operasjonelle
budsjett. Norges bidrag er beregnet til gjennomsnittlig 7,4 mill.
kroner per år, men med et lavere bidrag i begynnelsen av perioden.
Økningen antas å være på gjennomsnittlig ca. 2 pst. per år i løpet
av femårsperioden.
Som tidligere er Norge i henhold til protokoll
30 også forpliktet til å bidra til dekning av de administrative
kostnadene Eurostat har som følge av EØS/EFTA-statenes deltakelse
i statistikksamarbeidet (overhead). Dette er beregnet til i underkant
av 4 mill. kroner per år.
I tillegg vil Norge, i henhold til protokoll
30, fortsatt bidra til dekning av de ekstra kostnadene Eurostat
har i forbindelse med innsamling og spredning av data for EØS/EFTA-statene.
Dette bidraget vil i hovedsak dekkes ved å tilby Eurostat fire nasjonale
eksperter. Utgiftene forbundet med ekspertordningen er anslått til
ca. 3,5 mill. kroner per år, men med en mulig økning på grunn av
økte lønnskostnader.
Norges samlede bidrag for deltakelse i det nye statistikkprogrammet
vil for 2008 øke i forhold til bidraget i de siste årene av forrige
statistikkprogram. Det samlede bidraget i 2007 var ca. 11 mill.
kroner. Dette var noe lavere enn forventet på grunn av flere vakanser
knyttet til ekspertstillingene i Eurostat.
For å følge opp programmet fra norsk side vil
det i tillegg årlig bli brukt rundt 1,6 mill. kroner til reiser
og rundt 12 mill. kroner til spesielle utviklingsprosjekter i Statistisk
sentralbyrå.
Utgiftene til deltakelse i programmet for perioden
2008–2012 blir dekket over budsjettet til Statistisk sentralbyrå
(kap. 1620).
Statistisk sentralbyrå har i henhold til statistikkloven
§ 3-1 e) hovedansvaret for internasjonalt statistisk samarbeid.
Som ved tidligere programmer vil Statistisk sentralbyrå ha overordnet
ansvar for å samordne den norske deltakelsen i programmet og programmets
komiteer. Dette vil skje i samråd med de organer som Statistisk
sentralbyrå samarbeider med om produksjon av statistikk som blir
sendt til Eurostat.
Forslaget antas ikke å ha større administrative konsekvenser
utover de tilpasninger som må gjøres i protokoll 30.
EØS-avtalen medfører en omfattende økonomisk
integrasjon mellom avtalepartene, og avtalen forutsetter et nært
samarbeid på statistikkområdet. Videre er harmonisert statistikk
viktig for å kunne analysere utviklingen av det indre marked. Det
statistiske samarbeidet har også nære forbindelser til en rekke
samarbeidsområder som inngår i EØS-samarbeidet, som miljø, utdanning,
turisme og helse.
Fellesskapets statistikkprogram vil stimulere
til et bredt europeisk samarbeid på statistikkområdet, og bidrar
til vesentlig heving av kvaliteten på norsk statistikk blant annet
ved at den nasjonale statistikken blir sammenlignbar med andre europeiske
lands statistikk. Det nye statistikkprogrammet er viktig for Norge
fordi det gir rammer og prioriteringer for statistikksamarbeidet
for den nærmeste femårsperioden. Med et utvidet EØS-område til 27
land fra 1. mai 2006, er det også viktig at Norge og EØS/EFTA-statene
blir synliggjorte og at samarbeidet på statistikkområdet bidrar
til økt informasjon om EØS/EFTA-statenes deltakelse i det indre marked.
Regjeringen tilrår at Norge deltar i en beslutning i
EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram
for 2008–2012.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, lederen
Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Tom Rune Thorvaldsen, fra Fremskrittspartiet,
Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
at samtykke til deltakelse i beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012,
krever samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26 annet
ledd, jf. EØS-avtalen art. 103. Komiteen har forelagt innstillingsutkastet
for utenrikskomiteen, som 28. mai 2008 opplyste at den ikke har
merknader til utkast til innstilling.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget gir samtykke til deltakelse i beslutning
i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram
for 2008–2012.
Oslo, i finanskomiteen, den 29. mai 2008
Reidar Sandal |
Hans Olav Syversen |
leder |
ordfører |