Innstilling fra finanskomiteen om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012

Dette dokument

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Bakgrunn

Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012 ble formelt vedtatt i EU 11. desember 2007 ved europaparlaments- og rådsbeslutning 1578/2007/EF. Programmet er en videreføring av statistikkprogrammet for 2003–2007.

Formålet med programmet er å fastsette et omfattende strategisk program for den offisielle fellesskapsstatistikken for årene 2008–2012. Programmet omfatter en plan for utarbeidelse og levering av produkter og tjenester til brukerne av statistikk, kvalitetsforbedring av statistikken og den videre utvikling av det europeisk statistiske system ESS. Dette er et fellesskap som omfatter Eurostat, de nasjonale statistikkbyråene og andre nasjonale myndigheter som er ansvarlig for utarbeidelse og formidling av europeisk statistikk.

Kravet om etablering av et statistisk program som skal utgjøre rammen for utarbeiding av alle fellesskapsstatistikker følger av rådsforordning av 17. februar 1997 nr. 322/97 artikkel 3 nr. 1, der det fremkommer at Fellesskapets statistiske program skal definere fremgangsmåter, hovedområder og formål for planlagte tiltak for et tidsrom på inntil fem år. Det statistiske programmet skal gjennomføres ved årlige arbeidsprogrammer med detaljerte målsettinger og konkrete rettsakter. Fellesskapets statistiske program er gjenstand for rapportering og evaluering etter utløpet av programperioden.

Deltakelse i statistikkprogrammet innebærer økonomiske forpliktelser for Norge over flere år. Stortingets samtykke til deltakelse i beslutningen i EØS-komiteen er derfor nødvendig, jf. Grunnloven § 26, annet ledd. For at Norge og de øvrige EØS/EFTA-statene skal kunne delta i programmet så tidlig som mulig, legges det opp til at Stortingets samtykke innhentes før det treffes beslutning i EØS-komiteen.

Utkast til beslutning i EØS-komiteen og europaparlaments- og rådsbeslutning 1578/2007/EF i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.

1.2 Konstitusjonelle forhold

Fordi den norske deltakelsen i programmet innebærer et økonomisk bidrag som skal finansieres over flere år, må Stortinget gi sitt samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning, jf. Grunnloven § 26 andre ledd.

For å hindre at Norge forsinker ikrafttredelse av beslutningen, og for å gjøre det mulig for EØS/EFTA-statene formelt å delta i programmet så tidlig som mulig, fremmes forslag om at Stortinget gir sitt samtykke før EØS-komiteen treffer sin beslutning. Det vil dermed ikke være nødvendig for Norge å ta forbehold for konstitusjonelle prosedyrer ved beslutning i EØS-komiteen.

Det er ikke ventet at det vil komme endringer i utkastet til beslutning i EØS-komiteen. Dersom den endelige beslutningen skulle avvike vesentlig fra det utkastet som er lagt fram i denne proposisjonen, vil saken bli framlagt for Stortinget på nytt.

1.3 Økonomiske og administrative konsekvenser

EØS-komitébeslutningen vil innebære en forpliktelse for EØS/EFTA-statene til å videreføre samfinansieringen av Fellesskapets statistikkprogram. Som ved tidligere deltakelse i statistikkprogrammet innebærer forpliktelsen at EØS/EFTA-statene skal bidra med 75 pst. av sin forholdsmessige andel av statistikkprogrammets operasjonelle budsjett. Norges bidrag er beregnet til gjennomsnittlig 7,4 mill. kroner per år, men med et lavere bidrag i begynnelsen av perioden. Økningen antas å være på gjennomsnittlig ca. 2 pst. per år i løpet av femårsperioden.

Som tidligere er Norge i henhold til protokoll 30 også forpliktet til å bidra til dekning av de administrative kostnadene Eurostat har som følge av EØS/EFTA-statenes deltakelse i statistikksamarbeidet (overhead). Dette er beregnet til i underkant av 4 mill. kroner per år.

I tillegg vil Norge, i henhold til protokoll 30, fortsatt bidra til dekning av de ekstra kostnadene Eurostat har i forbindelse med innsamling og spredning av data for EØS/EFTA-statene. Dette bidraget vil i hovedsak dekkes ved å tilby Eurostat fire nasjonale eksperter. Utgiftene forbundet med ekspertordningen er anslått til ca. 3,5 mill. kroner per år, men med en mulig økning på grunn av økte lønnskostnader.

Norges samlede bidrag for deltakelse i det nye statistikkprogrammet vil for 2008 øke i forhold til bidraget i de siste årene av forrige statistikkprogram. Det samlede bidraget i 2007 var ca. 11 mill. kroner. Dette var noe lavere enn forventet på grunn av flere vakanser knyttet til ekspertstillingene i Eurostat.

For å følge opp programmet fra norsk side vil det i tillegg årlig bli brukt rundt 1,6 mill. kroner til reiser og rundt 12 mill. kroner til spesielle utviklingsprosjekter i Statistisk sentralbyrå.

Utgiftene til deltakelse i programmet for perioden 2008–2012 blir dekket over budsjettet til Statistisk sentralbyrå (kap. 1620).

Statistisk sentralbyrå har i henhold til statistikkloven § 3-1 e) hovedansvaret for internasjonalt statistisk samarbeid. Som ved tidligere programmer vil Statistisk sentralbyrå ha overordnet ansvar for å samordne den norske deltakelsen i programmet og programmets komiteer. Dette vil skje i samråd med de organer som Statistisk sentralbyrå samarbeider med om produksjon av statistikk som blir sendt til Eurostat.

Forslaget antas ikke å ha større administrative konsekvenser utover de tilpasninger som må gjøres i protokoll 30.

1.4 Vurdering og tilråding

EØS-avtalen medfører en omfattende økonomisk integrasjon mellom avtalepartene, og avtalen forutsetter et nært samarbeid på statistikkområdet. Videre er harmonisert statistikk viktig for å kunne analysere utviklingen av det indre marked. Det statistiske samarbeidet har også nære forbindelser til en rekke samarbeidsområder som inngår i EØS-samarbeidet, som miljø, utdanning, turisme og helse.

Fellesskapets statistikkprogram vil stimulere til et bredt europeisk samarbeid på statistikkområdet, og bidrar til vesentlig heving av kvaliteten på norsk statistikk blant annet ved at den nasjonale statistikken blir sammenlignbar med andre europeiske lands statistikk. Det nye statistikkprogrammet er viktig for Norge fordi det gir rammer og prioriteringer for statistikksamarbeidet for den nærmeste femårsperioden. Med et utvidet EØS-område til 27 land fra 1. mai 2006, er det også viktig at Norge og EØS/EFTA-statene blir synliggjorte og at samarbeidet på statistikkområdet bidrar til økt informasjon om EØS/EFTA-statenes deltakelse i det indre marked.

Regjeringen tilrår at Norge deltar i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal, Eirin Kristin Sund og Tom Rune Thorvaldsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til at samtykke til deltakelse i beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012, krever samtykke fra Stortinget på grunnlag av Grunnloven § 26 annet ledd, jf. EØS-avtalen art. 103. Komiteen har forelagt innstillingsutkastet for utenrikskomiteen, som 28. mai 2008 opplyste at den ikke har merknader til utkast til innstilling.

3. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Stortinget gir samtykke til deltakelse i beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av Fellesskapets statistikkprogram for 2008–2012.

Oslo, i finanskomiteen, den 29. mai 2008

Reidar Sandal

Hans Olav Syversen

leder

ordfører