Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for realisering av
sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello, ved at det åpnes for
at private utbyggere kan stå for prosjektet."
Forslagsstillerne viser til saksbehandlingen
knyttet til bygging av nytt sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello,
og vedtak av 28. april 2008 i Rikshospitalets styre, der det vedtas
å avslutte prosjektet. Forslagsstillerne viser til at prosjektet
allerede har betydelige påløpte kostnader, og at det er inngått
avtale med utbygger.
Det refereres i dokumentet fra styresaker i
Rikshospitalets styre der det framgår at styret anser det som viktig
at det bygges sykehotell på Radiumhospitalet, og at bruk av ekstern
hotellkapasitet vil innebære betydelige merkostnader.
Forslagsstillerne viser til at man vil få en
årlig samfunnsøkonomisk gevinst i størrelsesorden 15 mill. kroner
dersom man realiserer sykehotellet, og at dette i tillegg vil sikre
at pasienter med kreftdiagnoser, og andre, vil få et trygt og godt tilbud
i nærheten av behandlingsstedet.
Forslagsstillerne er kjent med at en rekke private tilbydere
ønsker å stå for realiseringen av et nytt sykehotell i tilknytning
til Radiumhospitalet/Montebello. Det anmodes derfor om at Stortinget
ber Regjeringen om umiddelbart å sørge for å åpne for at private
tilbydere kan stå for realiseringen av et nytt sykehotell.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen, Jan-Henrik Fredriksen
og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene
Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig
Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen,
og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til at forslaget
ble referert i Stortingets møte 30. april 2008 og vedtatt oversendt
komiteen til behandling i samme møte.
Komiteen vil minne om at en hovedbegrunnelse
for sykehotellprosjektet, helt siden det første gang ble lansert
i 2003, har vært å avlaste presset på behandlingsplasser/sykesenger
ved Radiumhospitalet, og derigjennom også lette presset på helseforetakets
driftsbudsjett ved å redusere utgiftene til transport og overnatting
for dagpasienter ved hospitalet. Komiteen legger til
grunn at denne målsettingen fortsatt står ved lag, og ber om at
det i det videre planleggingsarbeidet legges vekt på å unngå løsninger
som vil medføre at en fra før av vanskelig budsjettsituasjon for
helseforetaket vanskeliggjøres ytterligere i årene som kommer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at helse- og omsorgsministeren i Stortingets ordinære
spørretime samme dag avviste at det kunne være aktuelt å overprøve
Helse Sør-Østs vedtak om å avvikle det påbegynte byggeprosjektet
for nytt sykehotell ved Radiumhospitalet. Statsråden slo fast at
hun ikke hadde til hensikt å gripe inn overfor vedtaket om å terminere
den inngåtte byggekontrakten og viste bl.a. til at det pågående omstillingsprogram
for Helse Sør-Øst gjør det "lite ønskelig å binde opp investeringsmidler
i pasienthotellet før en har kommet lenger i den helhetlige planleggingen."
Flertallet viser også til at
statsministeren i den muntlige spørretimen samme dag uten forbehold stilte
seg bak Helse Sør-Østs vedtak om å avvikle byggeprosjektet for nytt
sykehotell ved Radiumhospitalet. Tre ganger gjentok statsministeren
sin prinsipielle begrunnelse for å avvise ønsket om at Regjeringen
skulle gripe inn for å hindre at vedtaket om å avvikle det påbegynte
byggeprosjektet ble iverksatt:
"Jeg som statsminister kommer ikke til å gå inn i den
type enkeltbeslutninger. Jeg er ikke prinsipielt imot at private
driver det, men for meg som statsminister er det veldig viktig for
å få økonomisk styring med sykehusene, at vi respekterer det systemet
som skal skape styring. Griper vi inn i denne type enkeltbeslutninger,
ødelegger vi det systemet.
---
Hvis
statsråden skal begynne å gå inn i enkeltbeslutninger i størrelsesorden
30-40 mill. kroner, er det systemet ødelagt. Da har vi ødelagt det systemet
som gir oss mer helse, både fordi vi bevilger mer penger enn vi
har gjort før, og fordi vi bruker pengene bedre."
---
Det
avgjørende for meg er at jeg tror faktisk at de som er nærmest oppgavene,
de som styrer og er i Helse Sør-Øst, er de som best ser hvordan
vi løser det problemet, i stedet for at vi fra Regjeringens side
går inn og griper inn i enkeltbeslutninger."
Komiteen har med tilfredshet
merket seg at Regjeringen i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 er kommet til at det likevel er riktig å realisere sykehotellprosjektet
ved Radiumhospitalet. Samtidig viser komiteen til
at det fra helseforetakets side har vært invitert til at private investorer
og ideelle organisasjoner kunne komme med tilbud om å realisere/medvirke
til å realisere byggeprosjektet. Det er opplyst at man mottok ti
ulike tilbud. Under den åpne høringen om saken 20. mai 2008 fremkom
det at det ikke er gitt noen annen form for tilbakemelding til dem
som har fremsatt tilbud, enn den indirekte som ligger i at man har
valgt å realisere byggeprosjektet i helseforetakets egen regi, og
at det skal skje ved en ekstraordinær utvidelse av lånerammene for
Helse Sør-Øst. Videre er det opplyst at prosjektet skal realiseres
i et samarbeid med Kreftforeningen, og at dette vil innebære en
vesentlig utvidelse av innholdet i det tilbudet det nye sykehotellet
skal gi.
Komiteen finner det naturlig
og positivt at Kreftforeningen er villig til å engasjere seg i realiseringen
av sykehotellprosjektet. Under den åpne høringen 20. mai 2008 ble
det fra styreleder i Kreftforeningen opplyst at en nærmere konkretisering
av foreningens rolle først vil kunne foreligge etter styremøte 19. juni
2008.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil bemerke at det ville ha vært en fordel om det hadde foreligget
en begrunnelse for den finansierings- og samarbeidsmodell som er
valgt. God forvaltningsskikk tilsier også etter flertallets oppfatning
at det ville ha vært naturlig om de som er blitt invitert til å
fremsette tilbud, får en tilbakemelding med en begrunnelse for hvorfor
man har funnet det riktig å takke nei til tilbudet.
Komiteen finner de
tankene som er antydet om en omprofilering og utvidelse av sykehotellprosjektet,
interessante, og imøteser en konkretisering av disse tankene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ser samtidig så vidt mange likhetstrekk med det tilbudet Radiumhospitalet
allerede har etablert ved Montebello/Mesnalien, at det bes om at
man i det videre planleggingsarbeidet legger vekt på å unngå en unødvendig
fordobling av allerede eksisterende tilbud. Det er viktig at den
kompetanse og kapasitet som er bygget opp ved Montebello/Mesnalien,
blir utnyttet fullt ut, og at finansieringen av tilbudet ikke utelukker
noen kreftpasienter som kan dra nytte av det, fra å ta imot tilbudet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil framholde
at årsaken til at saken om sykehushotell er blitt så problematisk,
er at styret i Rikshospitalet HF konstaterte at det var skjedd alvorlige
brudd på regelverket i forbindelse med igangsettingen av prosjektet.
Derfor måtte byggearbeidet innstilles i påvente av nye avklaringer.
Det må understrekes at det er avgjørende for budsjettstyringen i
foretakene at brudd på reglene for investeringer ikke tolereres. Disse
medlemmer mener dette er markert på en tydelig måte i denne
saken, samtidig som det er bra at man har funnet en løsning for
å fullføre byggeprosjektet.
Komiteen viser til
at det under den åpne høringen om saken 20. mai 2008 på vegne av
foreningen "Radiumhospitalets venner" ble påpekt at det er sterkt
ønskelig at begrepet og det internasjonale merkenavnet Radiumhospitalet
blir videreført, og ikke blir borte på grunn av nye organisasjonsmodeller
for sykehusdriften. Komiteen er enig i dette og ber
om at dette følges opp.
Komiteen konstaterer at intensjonen
i Representantforslag 107 (2007–2008) langt på vei synes ivaretatt
gjennom det Regjeringen har foretatt seg etter 30. april 2008, og
anbefaler at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens tilråding fremmes av en enstemmig komité.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:107 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik og Siv Jensen om å
sørge for realisering av sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello
– vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 3. juni 2008
Harald T. Nesvik |
Inge Lønning |
leder |
ordfører |