Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik og Siv Jensen om å sørge for realisering av sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for realisering av sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello, ved at det åpnes for at private utbyggere kan stå for prosjektet."

Forslagsstillerne viser til saksbehandlingen knyttet til bygging av nytt sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello, og vedtak av 28. april 2008 i Rikshospitalets styre, der det vedtas å avslutte prosjektet. Forslagsstillerne viser til at prosjektet allerede har betydelige påløpte kostnader, og at det er inngått avtale med utbygger.

Det refereres i dokumentet fra styresaker i Rikshospitalets styre der det framgår at styret anser det som viktig at det bygges sykehotell på Radiumhospitalet, og at bruk av ekstern hotellkapasitet vil innebære betydelige merkostnader.

Forslagsstillerne viser til at man vil få en årlig samfunnsøkonomisk gevinst i størrelsesorden 15 mill. kroner dersom man realiserer sykehotellet, og at dette i tillegg vil sikre at pasienter med kreftdiagnoser, og andre, vil få et trygt og godt tilbud i nærheten av behandlingsstedet.

Forslagsstillerne er kjent med at en rekke private tilbydere ønsker å stå for realiseringen av et nytt sykehotell i tilknytning til Radiumhospitalet/Montebello. Det anmodes derfor om at Stortinget ber Regjeringen om umiddelbart å sørge for å åpne for at private tilbydere kan stå for realiseringen av et nytt sykehotell.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Per Egil Evensen, Jan-Henrik Fredriksen og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, viser til at forslaget ble referert i Stortingets møte 30. april 2008 og vedtatt oversendt komiteen til behandling i samme møte.

Komiteen vil minne om at en hovedbegrunnelse for sykehotellprosjektet, helt siden det første gang ble lansert i 2003, har vært å avlaste presset på behandlingsplasser/sykesenger ved Radiumhospitalet, og derigjennom også lette presset på helseforetakets driftsbudsjett ved å redusere utgiftene til transport og overnatting for dagpasienter ved hospitalet. Komiteen legger til grunn at denne målsettingen fortsatt står ved lag, og ber om at det i det videre planleggingsarbeidet legges vekt på å unngå løsninger som vil medføre at en fra før av vanskelig budsjettsituasjon for helseforetaket vanskeliggjøres ytterligere i årene som kommer.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at helse- og omsorgsministeren i Stortingets ordinære spørretime samme dag avviste at det kunne være aktuelt å overprøve Helse Sør-Østs vedtak om å avvikle det påbegynte byggeprosjektet for nytt sykehotell ved Radiumhospitalet. Statsråden slo fast at hun ikke hadde til hensikt å gripe inn overfor vedtaket om å terminere den inngåtte byggekontrakten og viste bl.a. til at det pågående omstillingsprogram for Helse Sør-Øst gjør det "lite ønskelig å binde opp investeringsmidler i pasienthotellet før en har kommet lenger i den helhetlige planleggingen."

Flertallet viser også til at statsministeren i den muntlige spørretimen samme dag uten forbehold stilte seg bak Helse Sør-Østs vedtak om å avvikle byggeprosjektet for nytt sykehotell ved Radiumhospitalet. Tre ganger gjentok statsministeren sin prinsipielle begrunnelse for å avvise ønsket om at Regjeringen skulle gripe inn for å hindre at vedtaket om å avvikle det påbegynte byggeprosjektet ble iverksatt:

"Jeg som statsminister kommer ikke til å gå inn i den type enkeltbeslutninger. Jeg er ikke prinsipielt imot at private driver det, men for meg som statsminister er det veldig viktig for å få økonomisk styring med sykehusene, at vi respekterer det systemet som skal skape styring. Griper vi inn i denne type enkeltbeslutninger, ødelegger vi det systemet.

---

Hvis statsråden skal begynne å gå inn i enkeltbeslutninger i størrelsesorden 30-40 mill. kroner, er det systemet ødelagt. Da har vi ødelagt det systemet som gir oss mer helse, både fordi vi bevilger mer penger enn vi har gjort før, og fordi vi bruker pengene bedre."

---

Det avgjørende for meg er at jeg tror faktisk at de som er nærmest oppgavene, de som styrer og er i Helse Sør-Øst, er de som best ser hvordan vi løser det problemet, i stedet for at vi fra Regjeringens side går inn og griper inn i enkeltbeslutninger."

Komiteen har med tilfredshet merket seg at Regjeringen i forslaget til Revidert nasjonalbudsjett for 2008 er kommet til at det likevel er riktig å realisere sykehotellprosjektet ved Radiumhospitalet. Samtidig viser komiteen til at det fra helseforetakets side har vært invitert til at private investorer og ideelle organisasjoner kunne komme med tilbud om å realisere/medvirke til å realisere byggeprosjektet. Det er opplyst at man mottok ti ulike tilbud. Under den åpne høringen om saken 20. mai 2008 fremkom det at det ikke er gitt noen annen form for tilbakemelding til dem som har fremsatt tilbud, enn den indirekte som ligger i at man har valgt å realisere byggeprosjektet i helseforetakets egen regi, og at det skal skje ved en ekstraordinær utvidelse av lånerammene for Helse Sør-Øst. Videre er det opplyst at prosjektet skal realiseres i et samarbeid med Kreftforeningen, og at dette vil innebære en vesentlig utvidelse av innholdet i det tilbudet det nye sykehotellet skal gi.

Komiteen finner det naturlig og positivt at Kreftforeningen er villig til å engasjere seg i realiseringen av sykehotellprosjektet. Under den åpne høringen 20. mai 2008 ble det fra styreleder i Kreftforeningen opplyst at en nærmere konkretisering av foreningens rolle først vil kunne foreligge etter styremøte 19. juni 2008.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil bemerke at det ville ha vært en fordel om det hadde foreligget en begrunnelse for den finansierings- og samarbeidsmodell som er valgt. God forvaltningsskikk tilsier også etter flertallets oppfatning at det ville ha vært naturlig om de som er blitt invitert til å fremsette tilbud, får en tilbakemelding med en begrunnelse for hvorfor man har funnet det riktig å takke nei til tilbudet.

Komiteen finner de tankene som er antydet om en omprofilering og utvidelse av sykehotellprosjektet, interessante, og imøteser en konkretisering av disse tankene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, ser samtidig så vidt mange likhetstrekk med det tilbudet Radiumhospitalet allerede har etablert ved Montebello/Mesnalien, at det bes om at man i det videre planleggingsarbeidet legger vekt på å unngå en unødvendig fordobling av allerede eksisterende tilbud. Det er viktig at den kompetanse og kapasitet som er bygget opp ved Montebello/Mesnalien, blir utnyttet fullt ut, og at finansieringen av tilbudet ikke utelukker noen kreftpasienter som kan dra nytte av det, fra å ta imot tilbudet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet vil framholde at årsaken til at saken om sykehushotell er blitt så problematisk, er at styret i Rikshospitalet HF konstaterte at det var skjedd alvorlige brudd på regelverket i forbindelse med igangsettingen av prosjektet. Derfor måtte byggearbeidet innstilles i påvente av nye avklaringer. Det må understrekes at det er avgjørende for budsjettstyringen i foretakene at brudd på reglene for investeringer ikke tolereres. Disse medlemmer mener dette er markert på en tydelig måte i denne saken, samtidig som det er bra at man har funnet en løsning for å fullføre byggeprosjektet.

Komiteen viser til at det under den åpne høringen om saken 20. mai 2008 på vegne av foreningen "Radiumhospitalets venner" ble påpekt at det er sterkt ønskelig at begrepet og det internasjonale merkenavnet Radiumhospitalet blir videreført, og ikke blir borte på grunn av nye organisasjonsmodeller for sykehusdriften. Komiteen er enig i dette og ber om at dette følges opp.

Komiteen konstaterer at intensjonen i Representantforslag 107 (2007–2008) langt på vei synes ivaretatt gjennom det Regjeringen har foretatt seg etter 30. april 2008, og anbefaler at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en enstemmig komité.

Komiteen viser til representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:107 (2007–2008) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik og Siv Jensen om å sørge for realisering av sykehotell ved Radiumhospitalet/Montebello – vedlegges protokollen.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 3. juni 2008

Harald T. Nesvik

Inge Lønning

leder

ordfører