I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle søknader
om krigspensjon etter 1999, fra personer som var til stede på Laksevåg
og Holen skole den 4. oktober 1944, blir tatt opp til ny vurdering."
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen ba i brev av 16. april 2007 om departementets
vurdering av forslaget. Statsrådens svarbrev av 2. mai 2007 følger
vedlagt. Saksordfører rettet 12. oktober 2007 og 14. mars 2008 forespørsel
til statsråden vedrørende videre behandling av saken, herunder spørsmål
knyttet til rapporten "Varig psykiske skader etter krigshendelser
i barndommen". Statsrådens svarbrev av 1. november 2007 og 13. mai
2008 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen og Sverre
Myrli, fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, Kari Kjønaas Kjos
og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Martin Engeset, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Karin Andersen, fra Kristelig Folkeparti,
Åse Gunhild Woie Duesund, fra Senterpartiet, Dagfinn Sundsbø, og fra
Venstre, André N. Skjelstad, er tilfreds med at saken om
krigspensjon for ofrene etter bombingen av Laksevåg og Holen skole
nå får en løsning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at nyere forskning har
gitt økt innsikt i barns opplevelser og traumer i etterkant i forbindelse
med krigshandlinger. Flertallet er derfor tilfreds
med at ofrene nå får en ny vurdering i NAV og forutsetter at dette
kan skje så raskt som mulig.
Flertallet viser til at ekspertgruppen
har kommet fram til at påkjenningene med hensyn til huleboerbarna
i Finnmark var for forskjellig til at en felles gruppebasert vurdering
kan legges til grunn, men at statsråden i sitt svarbrev av 13. mai
2008 understreker at også disse sakene om krigspensjon skal få en
ny gjennomgang med sikte på en vurdering av om noen vil komme inn under
de kriteriene som det legges opp til med hensyn til barna fra Holen
skole. Flertallet legger vekt på at dette arbeidet
gis høy prioritet og at relativt like tilfeller får en mest mulig
lik behandling. Det må vektlegges at mange har måttet vente lenge
på å få sine saker vurdert for krigspensjon, og at mange nå er i
høy alder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Stortinget
har vedtatt flere ulike kompensasjonsordninger i forbindelse med den
andre verdenskrig. Imidlertid har det i ettertid vist seg at behandlingen
av flere av ofrene ikke har vært god nok, og at de rapporter og
vurderinger som tidligere er lagt til grunn, ikke i tilstrekkelig
grad har tatt hensyn til barns opplevelser og traumer i etterkant
i forbindelse med krigshandlinger. Disse medlemmer er derfor
tilfreds med at ofrene nå får en ny vurdering i NAV og forutsetter
at dette kan skje så raskt som mulig, med tanke på alderen til enkelte
av ofrene.
Komiteen viser videre til den
betydelige innsats som Minneforeningen av 4. oktober 1944 og Rolf
Andersen gjennom år har gjort for å dokumentere ofrenes fysiske
og psykiske lidelser og senskader av betydelig art som følge av
opplevelsene.
Komiteen understreker imidlertid
at det vil være naturlig at de tidligere omtalte huleboerne og tvangsdeponerte
i Finnmark og Nord-Troms får sine saker gjenopptatt etter samme
prinsipp om presumpsjon der krigspåkjenningen fyller belastningskriteriene
for posttraumatisk stress.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede en billighetserstatningsordning
for huleboerne og de tvangsdeporterte i Finnmark og Nord-Troms,
og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte."
Komiteen viser videre
til at Stortinget har vedtatt flere ulike kompensasjonsordninger
i forbindelse med den andre verdenskrig, blant annet til nordmenn
i japansk fangenskap. En rekke norske sjøfolk ble under den andre
verdenskrig holdt i fangenskap i Afrika. I løpet av sommeren 1940
ble 26 norske skip holdt tilbake i franske kolonier i Nord- og Vest-Afrika,
først og fremst i landene Senegal, Marokko og Algerie. I overkant
av 700 nordmenn ble internert om bord på skipene eller satt i fengsler
og fangeleirer langt inne i ørkenen. En del lyktes i å rømme fra
fangenskap, mens de øvrige først ble befridd ved den allierte landgangen
i Nord-Afrika i november 1942. Norske krigsseilere som satt i fangenskap
i Afrika, opplevde betydelige fysiske og psykiske lidelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Stortingets behandling av Dokument nr. 8:87 (2005–2006)
– Forslag fra stortingsrepresentantene Odd Einar Dørum, Gunvald
Ludvigsen, Gunnar Kvassheim og Gunn Berit Gjerde om å opprette en
kompensasjonsordning for norske krigsseilere som satt i fangenskap
i Afrika under den andre verdenskrig, jf. Innst. S. nr. 22 (2006–2007).
Flertallet viser til flertallets
vurderinger i denne saken, hvor det heter:
"Komiteens flertall har stor forståelse og medfølelse
for de lidelser som mange av krigsseilerne ble utsatt for under
2. verdenskrig. Flertallet mener imidlertid at det ikke er gitt
at alle som ble berørt av vanskelige forhold under 2. verdenskrig,
skal tilkjennes en rimelighetskompensasjon. Det vises til St.meld.
nr. 44 (2003-2004), som Stortinget har sluttet seg til, der det
er gitt en generell vurdering av hvordan framtidige krav fra ulike
grupper skal behandles. Det er uttalt at det i utgangspunktet bør
være en høy terskel for å utvide billighetserstatningsordningene.
Flertallet viser til at hovedregelen i billighetserstatningssaker
er at det offentlige har hatt en innflytelse på det inntrufne og
kan klandres. Flertallet kan ikke se at så er tilfelle når det gjelder
krigsseilere i afrikansk fangenskap. Flertallet viser videre til
at den gruppe krigsseilere som satt i fangenskap i Afrika under
2. verdenskrig ikke kan likestilles med krigsseilere som satt i
japansk fangenskap, da den norske stat gjennom fredsavtalen av 8. september
1951 hadde vanskeliggjort muligheten for nordmenn til å søke erstatning
fra japanske myndigheter på grunn av internering under 2. verdenskrig."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at dette
er en sak som ikke har fått så mye oppmerksomhet, og ofrene har
ikke fått noen form for kompensasjon fra den norske stat for sin
betydelige innsats for Norge under den andre verdenskrig. For mange
ble det et nesten to og et halvt år langt fangeopphold.
Disse medlemmer understreker
at det som hovedregel skal være en høy terskel for å bruke en tilpasset
billighetserstatningsordning. Å ha opplevd krig i seg selv kan ikke
være grunn nok til billighetserstatning. Disse medlemmer ser imidlertid
ikke at det er prinsipiell forskjell på nordmenn som satt i japansk
fangenskap og fangenskap i afrikanske land, og finner det derfor rimelig
at det etableres en erstatningsordning for nordmenn i afrikansk
fangenskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til den store og viktige innsatsen som våre sjøfolk bidro med under
den andre verdenskrig, og er av den oppfatning at denne glemte gruppen
også bør komme inn under en erstatningsordning for den tort og svie
som de ble påført under sitt fangenskap.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine merknader i behandling av Dokument nr. 8:87 (2005–2006)
om å opprette en kompensasjonsordning for norske krigsseilere som
satt i fangenskap under den andre verdenskrig, jf. Innst. S. nr.
22 (2006–2007).
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag om
en erstatningsordning for nordmenn i afrikansk fangenskap under
den andre verdenskrig."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til boken "Vi reiste oss igjen – et 60-årsminne
om 4. oktober 1944" – hvor formannen i Minneforeningen av 4. oktober
1944, Nils Lexander, uttaler følgende:
"Ser man bort fra Finnmarkskommunene, var Laksevåg
den mest krigsherjede kommunen i landet."
Disse medlemmer vil peke på ekspertvurderingen
"Varig psykisk skade etter krigshendelser i barndommen" som ble
avgitt i mars 2008. Ekspertgruppens anbefalinger med hensyn til
skolebarna på Holen skole og huleboerne i Finnmark ble sammenfattet
slik:
"Utvalget mener på grunnlag av det innsamlede datamaterialet
at det er argumenter for at presumsjon som prinsipp for årsaksvurdering
kan innføres der det dreier seg om spesielt alvorlige og enhetlige
gruppepåkjenninger og de krigsrelaterte psykiske skadene er spesifikke.
Konkret dreier dette seg om skolebarna på Holen skole som ble direkte
rammet av bombingen og som i voksen alder har fått påvist en psykisk
skade/lidelse forenlig med posttraumatisk stresslidelse eller innen
det posttraumatiske stresspektrum. Med dette menes et symptombilde
hovedsakelig eller delvis preget av posttraumatisk angst (altså der
en full eller delvis PTSD er til stede). Andre barn i Laksevåg og
i Norge for øvrig som ble direkte rammet av bombing på samme måte
som barna på Holen skole, vil også kunne bedømmes etter en slik
presumsjon.
Mht. huleboerbarna i Finnmark har ekspertgruppen
kommet til at påkjenningene var for forskjellige til at en felles
gruppebasert vurdering kan legges til grunn. For grupper av disse
med spesielt alvorlige påkjenninger og med de påregnelige følgetilstandene,
vil imidlertid et presumsjonsprinsipp kunne legges til grunn. I øvrig
må det foretas en individuell vurdering av krigspåkjenningen og
den eventuelt varige psykiske skade."
Disse medlemmer viser til at
man har mottatt henvendelser fra Minneforeningen av 4. oktober 1944
den 25. april 2006 sammen med en dokumentarfilm om tragedien på
Laksevåg, "Sår som aldri leges" og boken "Vi reiste oss igjen". Foreningen
viser til at mange av dem som har søkt om krigspensjon og fått avslag
flere ganger, er blitt bitre over den urettferdige behandlingen de
mener de har fått.
Disse medlemmer viser til at
en dom i Gulating lagmannsrett i november 2005 slo fast at bombingen
av Laksevåg og Holen skole hadde en skadeevne som kunne forårsake
posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Allikevel uttalte underdirektør
Martin Andresen i Rikstrygdeverket (RTV) at utfallet av rettssaken
ikke ville få noen konsekvenser for RTVs praksis og behandling av
andre søkere fra Holen skole og Laksevåg.
Disse medlemmer viser til pressemelding
utsendt av Arbeids- og inkluderingsdepartementet 13. mai 2008, hvor
det står:
"Omleggingen av praksis i krigspensjonssaker innebærer
at NAV i spesielt alvorlige saker heretter vil kunne foreta en forenklet
vurdering av spørsmålet om hvorvidt det foreligger en årssakssammenheng
mellom krigshandlingen og den psykiske skaden som senere er oppstått."
Disse medlemmer viser videre
til svarbrev av 13. mai 2008 fra statsråd Bjarne Håkon Hanssen, hvor
han uttaler:
"Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at etaten
av eget tiltak vil gå gjennom alle avslagssaker vedrørende barn
fra Holen skole og huleboersakene på nytt. De personene dette gjelder
vil derfor ikke måtte sende inn ny søknad eller på annen måte ta
eget initiativ for å få sin sak vurdert på nytt. Det legges opp
til at denne gjennomgangen gjøres i løpet av 2008."
Disse medlemmer vil videre vise
til at alle søknader om krigspensjon for dem som ble rammet av bombingen
i Laksevåg og Holen skole etter år 2000, ble, ifølge Bergens Tidende,
avslått, mens et fåtall vant frem via Trygderetten eller gjennom
søksmål mot staten.
Disse medlemmer er tilfreds med
at arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen åpner for
at flere barn som under den andre verdenskrig ble direkte rammet
av krigshandlinger, kan få krigspensjon, og at praksisendringen
blant annet må få konsekvenser for barna som overlevde bombingen
av Holen skole i Laksevåg høsten 1944.
Disse medlemmer mener det er
viktig og helt avgjørende at Arbeids- og velferdsdirektoratet følger
ekspertgruppens anbefalinger, samt at de legger til grunn dommen
i Gulating lagmannsrett fra november 2005, når de nå skal gå gjennom avslagssakene
på nytt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
enig i at de grupper som det vises til i komiteens merknad, også
bør få sine saker vurdert.
Disse medlemmer vil imidlertid
ha et spesielt fokus på ofrene fra Laksevåg og Holen skole.
Den situasjonen de, som under krigen var barn på
Holen skole, ble utsatt for, var slik disse medlemmer ser
det helt spesiell. Angrepet og de fysiske og psykiske skadene disse
barna ble utsatt for, ble påført dem av allierte styrker og har
preget deres liv siden 6–7-års alderen.
Disse medlemmer mener dette krever
en helt spesiell oppmerksomhet fra samfunnets side.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener måten samfunnet
har behandlet ofre fra den andre verdenskrig på, generelt ikke er
forbilledlig. Dette gjelder både mennesker som tjenestegjorde i
forsvaret av landet og sivile som ble sterkt rammet av krigen. I
denne saken er det grunn til å peke på at de berørte menneskene
har kjempet en kamp i mange år, mot et trygdevesen som med sin feilaktige
behandling har forvoldt ekstra skade.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at denne og lignende saker representerer
et mørkt og skammelig kapittel i norsk etterkrigshistorie.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen utrede en billighetserstatningsordning
for huleboerne og de tvangsdeporterte i Finnmark og Nord-Troms,
og ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag om
en erstatningsordning for nordmenn i afrikansk fangenskap under
den andre verdenskrig.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:64 (2006–2007) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Arne Sortevik, Karin
S. Woldseth og Kari Kjønaas Kjos om å sørge for at ofrene etter bombingen
av Laksevåg og Holen skole får sine søknader om krigspensjon vurdert
på nytt – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 16. april 2007 fra arbeids- og
sosialkomiteen der komiteen ber om departementets vurdering av forslag
fremmet i Dokument nr. 8:64 (2006-2007) som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle søknader
om krigspensjon etter 1999, fra personer som var til stede på Laksevåg
og Holen skole den 4. oktober 1944, blir tatt opp til ny vurdering."
Bombingen av Laksevåg og Holen skole høsten 1944
var en dypt tragisk hendelse der det største antall sivile omkom
under krigsoperasjoner i Norge. Spesielt tragisk er det store antall
barn som døde. For de som overlevde har bombingen satt varige spor.
Under behandlingen av krigspensjoneringslovene
i 1946 uttalte sosialkomiteen saksordfører:
"Mange vil, tross alt hva samfunnet kan gjøre for å
bøte på følgende, gå ut av kampen med et tap, både personlig og
økonomisk, som det ikke er mulighet for å kunne dekke. Det er den
pris kampen måtte komme til å koste. Ingen økonomisk hjelp kan råde
bot på de lidelser krigen på denne måten har ført med seg, men samfunnet
må føle det som sin plikt, så langt det kan å råde bot på de økonomiske
følger for dem som ble rammet av krigen eller falt som offer for
sin deltagelse i frihetskampen."
Når vi nå mer enn 60 år etter krigen fortsatt
behandler krigspensjoneringssaker, må vi ha disse ordene med oss.
Lovgivningen om krigspensjonering fra 1946 gir rett
til pensjon til personer som har fått varig mén eller nedsatt arbeidsevne
på grunn av krigsskade. I utgangspunktet skal dette baseres på en
individuell vurdering.
Behandlingen av søknader om krigspensjon på grunn
av psykiske plager ble i sin tid gjennomgått av det såkalte Eitingerutvalget.
Praksis er siden 1990 basert på utvalgets forslag om presumsjon
for årsakssammenheng. Dette innebærer blant annet at grupper av
krigsdeltakere med psykiske plager får pensjon uten individuell
vurdering. Etter en omfattende vurdering av de samme sakkyndige
ble gruppen som omfattes av presumsjonen utvidet i 1995. Barn som
ble begravd i ruinene over en viss tid etter et luftangrep omfattes
av en presumsjonsordning, herunder barna fra Holen skole.
De som ikke går inn under ordningen med godkjennelse
ut fra presumsjon, kan få krigspensjon etter en konkret og individuell
vurdering av den enkelte sak. I vurderingen legges det blant annet vekt
på den enkeltes krigspåkjenninger, eventuelle skader/sykdom, helse-
og ervervsmessig utvikling etter krigen og andre forhold og påkjenninger
som kan ha hatt betydning.
Det er riktig at enkelte søknader om krigspensjon
fra personer som ble rammet på Laksevåg i 1944 er blitt omgjort.
Etter det jeg har fått opplyst er dette gjort på grunnlag av nye
medisinske opplysninger.
Jeg har fått enkelte henvendelser med krav/ønske
om at personer fra Holen skole i Laksevåg og tidligere huleboere
fra Finnmark som var utsatt for traumatiske opplevelser under den
andre verdenskrigen i større grad enn i dag bør få krigspensjon.
Det er viktig at personer og grupper som tar opp spørsmål om korrekt
og rettferdig behandling av skader som følge av påkjenninger under
krig får saken sin grundig vurdert.
Nettopp av denne grunn ba departementet Arbeids-
og velferdsdirektoratet om å foreta en grundig gjennomgang av praksis
i disse sakene i de siste årene før 1990 og for årene etter 1990. Direktoratet
ble også bedt om å redegjøre om gruppebehandling i krigspensjoneringen
og har reist spørsmål om de retningslinjene/anvisningene som nå
brukes er fullt ut tilfredsstillende. Dette er et omfattende arbeid,
og direktoratet er gitt frist til 15. juni 2007.
Når Arbeids- og velferdsdirektoratets redegjørelse
foreligger, vil departementet vurdere om det kan være aktuelt å
se på enkelte sider av regelverk og praksis på nytt i disse sakene.
Jeg viser til brev av 12. oktober 2007 fra arbeids- og
sosialkomiteen der komiteen ber om svar på noen spørsmål knyttet
til videre behandling av saken om Laksevåg, Holen skole og tidligere huleboere.
Som kjent har Arbeids- og velferdsdirektoratet igangsatt
et arbeid med å framskaffe en oppdatert, samlet psykiatrisk ekspertvurdering
om senvirkninger av krigspåkjenninger hos barn. Prof. dr.med. Lars
Weisæth skal lede dette arbeidet, og han skal ha med seg barnespsykiater
Grete Dyb og psykiater Odd Hellesøy. Ekspertvurderingen skal etter
planen leveres til direktoratet innen utgangen av året. Den vil
deretter bli sendt Arbeids- og inkluderingsdepartementet sammen med
direktoratets vurderinger og kommentarer.
Jeg vil følge opp denne saken. I den forbindelse vil
jeg sende rapporten til Stortinget så snart jeg har mottatt den
og har foretatt en vurdering av hvilke konsekvenser den eventuelt
bør få for den videre behandlingen av saker om krigspensjon der
barn var involvert. Jeg tar sikte på at dette kan gjøres i begynnelsen
av 2008.
Jeg vil dessuten vise til at Arbeids- og velferdsdirektoratet
har foretatt en gjennomgang og analyse av et utvalg krigspensjoneringssaker
fra 1990 og senere. Undersøkelsen gjelder huleboerne på Sørøya og
andre steder i Nord-Norge samt elevene på Holen skole i Bergen som
ble rammet av bombeangrepet over Laksevåg 4. oktober 1944. Det er
i undersøkelsen foretatt en omfattende analyse av alle relevante
saker som befinner seg i krigspensjoneringens arkiv i NAV Drift
og utvikling og av et utvalg av de sakene som befinner seg i Riksarkivet.
Gjennomgangen omfatter 217 huleboer-saker og 73 Holen skole-saker.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har redegjort for
resultatet av gjennomgangen i den foreløpige rapporten fra av 2. juli
2007 og sluttrapporten av 14. september 2007. Det framgår at mange
har fått godkjent sakene sine. Videre har gjennomgangen ikke avdekket
forhold som indikerer at det har skjedd noen innstramming i praksis
i de senere årene. En forklaring på at det kan virke som om praksis
er strammet inn, er at påkjenningsnivået som er oppgitt i søknadene
som er kommet inn de senere årene gjennomgående synes å ha vært
vesentlig lavere enn i tidligere søknader. Gjeldende retningslinjer
for behandlingen av disse sakene synes å være tilfredsstillende,
men direktoratet mener likevel det kan være grunnlag for å be om
en oppdatert psykiatrisk ekspertvurdering om senskader av krigspåkjenninger
hos barn. Det er denne som nå er igangsatt og som vil foreligge
ved årsskiftet.
Når det gjelder fremdriften i forhold til videre behandling
av Dokument 8 forslaget, vil jeg peke på at det vil kreve betydelige
ressurser å ta opp til ny vurdering alle søknader om krigspensjon
etter 1999, fra personer som var til stede på Laksevåg og Holen
skole under bombingen i 1944. En fullstendig gjennomgang av den
aktuelle saksmassen i Riksarkivet er av direktoratet anslått til
å ville kreve minst to årsverk. Etter mitt syn bør en derfor avvente
den nevnte ekspertvurderingen før det tas endelig stilling til en eventuell
ny vurdering av alle disse sakene.
Jeg viser til brev av 16. april 2007 fra arbeids-
og sosialkomiteen der komiteen ber om departementets vurdering av
forslag fremmet i Dokument nr. 8:64 (2006-2007) som lyder:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle søknader
om krigspensjon etter 1999, fira personer som var tilstede på Laksevåg
og Holen skole den 4. oktober 1944, blir tatt opp til ny vurdering."
Jeg viser også til mitt svarbrev av 2. mai 2007
og senere korrespondanse i denne saken, senest mitt brev av 29. april
2008.
Spørsmålet om krigspensjon til de såkalte huleboerne
i Nord-Norge og til barna som ble utsatt for bombingen av Holen
skole i oktober 1944, har vært tatt opp en rekke ganger. Blant annet
har det vært reist påstander om at flere som tilhører disse gruppene
ikke har fått krigspensjon fordi det har skjedd en innstramming
av praksis de senere årene.
Regjeringen legger vekt på at personer og grupper
som tar opp spørsmål om korrekt og rettferdig behandling av skader
som følge av påkjenninger under krig, får sine saker grundig vurdert.
Arbeids- og velferdsdirektoratet fikk derfor i oktober 2006 i oppdrag
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet å gjennomgå tidligere
saker som gjaldt huleboere fra Finnmark og personer som opplevde
bombingen av Laksevåg (Holen skole), og vurdere om det på bakgrunn
av en objektiv dokumentasjon var mulig å si noe om praksisutviklingen.
Videre ble direktoratet bedt om å gi en redegjørelse om gruppebehandling
i krigspensjoneringen generelt og for tidligere huleboere og barn
fra Holen skole spesielt. Departementet ba også om en vurdering
av om de retningslinjene/anvisningene som nå brukes er tilfredsstillende.
I rapport av 15. september 2007 ga direktoratet en
utførlig redegjørelse for lovene om krigspensjon og praktiseringen
av regelverket. Direktoratet viste bl.a. til at utgangspunktet for praktiseringen
av lovene om krigspensjon i denne type saker er de anvisninger som
ble gitt av det såkalte "Eitinger-utvalget" i 1988. Dette utvalget
lanserte en ordning basert på godkjennelse av psykiske lidelser
ut fra presumsjon for årsakssammenheng. Utvalget konsentrerte seg først
og fremst om å finne fram til grupper av krigsdeltakere der påkjenningene
var så ekstreme at risikoen for senskader var til stede. Dette innebar
likevel ikke at alle i en slik gruppe uten videre var berettiget
til pensjon. Retten til pensjon skulle – som tidligere – avgjøres
utfra en individuell og konkret vurdering av opplysningene i hver
enkelt sak. Et avgjørende kriterium i denne sammenheng var om det
forelå symptomer som inngikk i diagnosen posttraumatisk stressyndrom
(PTSD), Ordningen ble godkjent av daværende Sosialdepartementet
i 1990.
Det fremgikk videre av rapporten at huleboerne og
barna fra Holen skole i visse tilfeller omfattes av presumsjonsregelen
i henhold til Eitinger-utvalgets innstilling, men ikke generelt
som gruppe. Det vil si at de kunne få krigspensjon etter de ordinære
reglene.
Når det gjelder spørsmålet om praksisutviklingen,
konkluderte direktoratet med at det ikke kunne påvises tilfeller
som indikerer at det fra myndighetenes side har skjedd noen innskjerping
av praksis i denne type saker. Snarere har det skjedd en viss liberalisering
de senere årene.
Gjeldende retningslinjer for behandlingen av disse
sakene var etter direktoratets oppfatning tilfredsstillende, men
det ble likevel påpekt at det kunne være grunnlag for å be om en
oppdatert psykiatrisk ekspertvurdering om senskader av krigspåkjenninger
hos barn. Dette fordi Eitinger-rapporten, som var den siste store
utredningen om krigspåkjenninger, snart var 20 år gammel, og denne
hadde heller ikke særskilt fokus på barn. Det kunne derfor være
mulighet for at det i løpet av disse årene kan være generert ny kunnskap
om hva slike påkjenninger eventuelt kan medføre av påkjenninger
og senskader hos barn.
På denne bakgrunn bad Arbeids- og inkluderingsdepartementet
direktoratet om å igangsette et arbeid med å fremskaffe en oppdatert,
samlet psykiatrisk ekspertvurdering om senvirkninger av krigspåkjenninger
hos barn.
Ekspertvurderingen "Varige psykiske skader etter
krigshendelser i barndommen" ble avgitt i mars d.å. Kopi av rapporten
følger vedlagt.
I rapporten gis det en grundig redegjørelse
for påkjenninger barn i Norge ble utsatt for under den andre verdenskrig.
Rapporten gir en beskrivelse og oppsummering av hvilke forutsetninger som
må være til stede for at det kan oppstå senskader etter krigshendelser
for dem som var barn under krigen. Ekspertgruppen har bestrebet
seg på å finne fram til kriterier for en gruppevurdering i henhold
til presumsjonsprinsippet når "krigshendelsen rammet en gruppe noenlunde likt
i forhold til alvorlighetsgrad".
Ekspertgruppens anbefalinger i forhold til skolebarna
på Holen skole og huleboerne er sammenfattet slik:
"Utvalget mener på grunnlag av det innsamlede datamaterialet
at det er argumenter for at presumsjon som prinsipp for årsaksvurdering
kan innføres der det dreier seg om spesielt alvorlige og enhetlige
gruppepåkjenninger og de krigsrelaterte psykiske skadene er spesifikke.
Konkret dreier dette seg om skolebarna på Holen skole som ble direkte
rammet av bombingen og som i voksen alder har fått påvist en psykisk
skade/lidelse forenlig med posttraumatisk stresslidelse eller innen
det posttraumatiske stresspektrum. Med dette menes et symptombilde
hovedsakelig eller delvis preget av posttraumatisk angst (altså der
en full eller delvis PTSD er til stede). Andre barn i Laksevåg og
i Norge for øvrig som ble direkte rammet av bombing på samme måte
som barna på Holen skole, vil også kunne bedømmes etter en slik
presumsjon.
Mht. huleboerbarna i Finnmark har ekspertgruppen
kommet til at påkjenningene var for forskjellige til at en felles
gruppebasert vurdering kan legges til grunn. For grupper av disse
med spesielt alvorlige påkjenninger og med de påregnelige følgetilstandene,
vil imidlertid et presumsjonsprinsipp kunne legges tilgrunn, I øvrig
må det foretas en individuell vurdering av krigspåkjenningen og
den eventuelt varige psykiske skade."
Etter min oppfatning bringer rapporten fra ekspertgruppen
fram ny og viktig kunnskap om senvirkninger av krigspåkjenninger
hos barn, og den utgjør et viktig supplement og en videreføring
av Eitinger-utvalgets innstilling fra 1988.
På bakgrunn av ekspertvurderingen er det etter min
vurdering grunnlag for å legge om praksis for de av barna fra Holen
skole som ble direkte rammet av bombingen i 1944, og som har fått påvist
psykisk skade forenlig med posttraumatisk stresslidelse (PTSD).
Dette innebærer at barna på Holen skole kan gis krigspensjon på grunnlag
av en vurdering basert på presumsjon. Tilsvarende omlegging av praksis
gjøres også i forhold til andre barn i Norge som var utsatt for direkte
bombing under krigen.
Når det gjelder huleboersakene, foretas det
en ny gjennomgang av disse sakene med sikte på en vurdering av om
noen vil kunne komme inn under de kriteriene som det legges opp
til med hensyn til Holen skole-barna.
Praksisomleggingen gjøres gjeldende fra l. mars 2008,
og gis virkning inntil 3 år tilbake i samsvar med vanlig praksis.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst
at etaten av eget tiltak vil gå gjennom alle avslagssaker vedrørende
barn fra Holen skole og huleboersakene på nytt. De personene dette gjelder
vil derfor ikke måtte sende inn ny søknad eller på annen måte ta
eget initiativ for å få sin sak vurdert på nytt. Det legges opp
til at denne gjennomgangen gjøres i løpet av 2008.
Jeg er fornøyd med at det nå foreligger en løsning
på denne vanskelige saken som har berørt og engasjert så mange.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 3. juni 2008
Karin Andersen |
André N. Skjelstad |
leder |
ordfører |