Det er behov for å øke bevilgningen under kap. 310
Tilskudd til trossamfunn m.m., post 76 Tilskudd til råd for tro
og livssyn med 0,1 mill. kroner. Midlene skal nyttes til å involvere trossamfunn
i oppfølgingen av handlingsplanen mot kjønnslemlestelse, samt å
utarbeide informasjon om kjønnslemlestelse i opplæringsprogram for
nye forstandere. Det vises til nærmere omtale under kap. 840 Krisetiltak,
post 21 Spesielle driftsutgifter nedenfor. Merutgiften dekkes ved
reduksjon i bevilgningen under kap. 840 Krisetiltak, post 21 Spesielle
driftsutgifter.
Bevilgningen foreslås økt med 0,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I budsjettet for 2008 er det forutsatt opprettet
13 nye frivillighetssentraler, jf. St.prp. nr. 1 (2007–2008), kap.
315 Frivillighetsformål, post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler.
Det viser seg nå at det er behov for å opprette flere frivillighetssentraler
i inneværende år enn tidligere forutsatt. For å kunne opprette ytterligere
fem nye sentraler i 2008 foreslås det at noen av midlene under kap.
315 Frivillighetsformål, post 71 Tilskudd til frivillighetssentraler,
som var forutsatt disponert av departementet til ulike prosjekter
på frivillighetsområdet, omprioriteres til nye sentraler innenfor
samme post.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Venstre vil
påpeke viktigheten av å satse på flerkulturelle kulturtiltak, og
viser i denne sammenheng blant annet til merknaden fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2005–2006):
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre vil understreke at det flerkulturelle kulturfeltet har
behov for å komme inn i mer forutsigbare og helhetlige rammer. De flerkulturelle
kulturinstitusjonene må ikke lenger sees på som nærmest en forlenget
arm av bistandspolitikken. Rammevilkårene må normaliseres og andre
tilsvarende etnisk norske institusjoner må bli referansepunktet.
Den flerkulturelle kunstneriske infrastrukturen kan ikke fortsette
å være så personavhengig som i dag. I stedet må de betraktes og
behandles som etablerte og velfungerende institusjoner som står på
flere ben."
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge
3 mill. kroner som skal fordeles forholdsmessig på følgende institusjoner:
Du Store Verden!:
0,5 mill. kroner
Center for Afrikansk Kulturformidling:
0,5 mill. kroner
Stiftelsen Horisont-Mela: 0,5 mill. kroner
Nordic Black Theatre: 0,75 mill. kroner
Cosmopolite: 0,75 mill. kroner
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 74 | Tilskudd til tiltak
under Norsk kulturråd, kan overføres, forhøyes
med | 3 000 000 |
| | fra kr 138 749 000 til
kr 141 749 000" | |
Det er behov for å øke tilskuddet knyttet til
Den internasjonale Ibsenprisen, jf. omtale under kap. 326 Språk-,
litteratur- og bibliotekformål, post 76 Ibsenpris m.m. nedenfor.
Merutgiften dekkes av udisponerte midler under kap. 320 Allmenne kulturformål,
post 79 Til disposisjon.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,7 mill. kroner.
Det er behov for å styrke fremdriften i arbeidet med
en ny, utvidet og digitalisert utgave av Det Norske Akademis Store
Ordbok (Riksmålsordboken) med sikte på fullføring i 2014.
I 2008 økes tilskuddet med 1,0 mill. kroner
som dekkes innenfor bevilgningen over kap. 320 Allmenne kulturformål,
post 79 Til disposisjon.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
i lengre tid vært kritiske til den forfordeling som har kommet nynorsken
til gode. I mange år har nynorskordboken mottatt store årlige støttebeløp,
samtidig som bokmål/riksmål ikke har fått noe støtte. Faktisk får
nynorskordboken i 2008 13,6 mill. kroner. Et uhørt høyt beløp. Disse
medlemmer mener derfor det er på sin plass at også Det Norske
Akademi nå får støtte, inntil den totale bevilgningen på denne posten
reduseres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å tilføre denne posten vesentlige midler. Med de innstramminger
som har blitt gjennomført i spillpolitikken den senere tid har de
frivilliges inntekter sunket dramatisk. Ikke bare de store organisasjonene,
som med ny tippenøkkel skal motta øremerkede andeler av tippeoverskuddet,
men også mange små lag og organisasjoner får sterkt reduserte inntekter. Dette
rammer all den gode aktiviteten som foregår rundt omkring i landet.
Derfor ønsker disse medlemmer at det bevilges midler
som kan kompensere for de frivilliges inntektstap.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
50 mill. kroner, tilsvarende en økning på 50 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 80 | (NY) Tillskuddsordning for
frivillig virksomhet, bevilges med | 50 000 000" |
Det foreslås statsstipend til Petter Ringen
Johannessen fra 1. juni 2008. Statsstipendet er på 349 100 kroner
på helårsbasis, tilsvarende ltr. 47, og dekkes innenfor bevilgningen
over kap. 321 Kunstnerformål, post 1 Driftsutgifter.
Det er behov for å øke bevilgningen til bibliotekvederlag
i 2008, jf. omtale under kap. 321 Kunstnerformål, post 75 Vederlagsordninger nedenfor.
Som følge av at utgiftene til statsstipendier blir noe lavere enn
budsjettert i 2008, kan deler av merutgiften dekkes ved reduksjon
i bevilgningen under kap. 321 Kunstnerformål, post 1 Driftsutgifter.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,7 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å avvikle ordningen med statsstipendiater. Disse medlemmer kan
ikke se at det er en offentlig oppgave å betale lønnen for kunstnere
som burde kunne leve av å selge sin kunst i et kommersielt marked.
Det vises forøvrig til Dokument nr. 8:119 (2007–2008) Representantforslag
fra Fremskrittspartiet om avvikling av ordningen med statlige stipend
og garanti-inntekter til kunstnere.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 349 100 kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 1,1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag.
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
321 | | Kunstnerformål | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 1 090 100 |
| | fra kr 15 126 000 til
kr 14 035 900" | |
Staten ved Kultur- og kirkedepartementet og
de forhandlingsberettigede organisasjonene inngikk 28. november
2007 avtale om bibliotekvederlag for perioden 2008–2011. Avtalen angir
en vederlagssats per verk som disponeres til utlån i norske bibliotek.
Beregningen av det årlige vederlaget bruker bibliotekstatistikken
fra ABM-utvikling. Siste års bestandsøkning var større enn tidligere
år, og skyldes økt bestand både i skolebibliotek og forskningsbibliotek. Bibliotekvederlaget
for 2008 er beregnet til 78,6 mill. kroner. Dette er 2,1 mill. kroner
høyere enn budsjettert. Merutgiften dekkes ved tilsvarende bevilgningsreduksjon,
jf. omtale under kap. 321 Kunstnerformål, post 1 Driftsutgifter
ovenfor og kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål, post
78 Ymse faste tiltak nedenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 2,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Inntektene knyttet til ulike prosjekter i regi
av Kunst i offentlige rom (KORO) blir noe lavere enn tidligere budsjettert,
jf. omtale under kap. 3322 Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom,
post 1 Ymse inntekter nedenfor. Dette innebærer også reduserte driftsutgifter
i 2008 på om lag 0,1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får et
langt større omfang enn tidligere budsjettert. I 2008 forventes
de samlede oppdragsutgiftene å utgjøre om lag 35,0 mill. kroner.
Dette er 10,0 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merutgiftene dekkes
av tilsvarende merinntekter, jf. omtale under kap. 3325 Samordningstiltak
for arkiv, bibliotek og museer, post 2 Inntekter ved oppdrag nedenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 10,0 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Det er bevilget 3,1 mill. kroner under denne
posten. Bevilgningen er fordelt med 1,5 mill. kroner til den internasjonale
Ibsenprisen og 1,1 mill. kroner til stipendier m.m. og 0,5 mill.
kroner til arrangementer i tilknytning til prisutdelingen. Det er
behov for økt tilskudd til Den internasjonale Ibsenprisen for 2008
for å øke prisens prestisje og tyngde internasjonalt. I tillegg
er det behov for midler til den faglige konferansen som arrangeres
i tilknytning til stipendutdelingen og midler til Ibsenkomiteens
møtevirksomhet.
Det foreslås å øke tilskuddet til ovennevnte formål
med til sammen 1,7 mill. kroner fordelt med 1,0 mill. kroner til
selve prisen, 0,5 mill. kroner til faglig konferanse og 0,2 mill.
kroner til dekning av utgiftene knyttet til Ibsenkomiteens møter.
Merutgiften dekkes ved tilsvarende bevilgningsreduksjon, jf. omtale
under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon ovenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 1,7 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Det er behov for å øke bevilgningen til bibliotekvederlag
i 2008, jf. omtale under kap. 321 Kunstnerformål, post 75 Vederlagsordninger
ovenfor. Som følge av at det ikke er behov for tilskudd til Norsk
biografisk Leksikon i 2008, dekkes deler av merutgiften ved reduksjon
i bevilgningen under kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål,
post 78 Ymse faste tiltak.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,4 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig at alle har tilgang til et godt utbygd og velfungerende
bibliotektilbud. Bibliotekene er en viktig kilde for leseglede for
både barn, ungdom og voksne. Bibliotekene har en nøkkelrolle i både
å formidle litteratur og annen kunst og samtidig være et opplevelsessenter
og samlingspunkt for kunnskap og informasjon. I tillegg fungerer
bibliotekene, særlig i byene, som integreringsfremmende i forhold
til innvandrere og flyktninger. Behovet for et slikt tilbud er økende.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å forsterke
biblioteksatsingen over kap. 326 post 78 med 15 mill. kroner. Summen
skal blant annet fordeles på følgende tiltak: Styrking av flerkulturelle
bibliotek, Biblioteksvar, Norsk Digitalt Bibliotek og kompetanseutvikling
for ansatte.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
326 | | Språk-, litteratur-
og bibliotekformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak,
forhøyes med | 13 641 000 |
| | fra kr 90 406 000 til
kr 104 047 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Kulturminner
– både i immateriell og materiell form – er sporene av våre forfedres
liv og virke som fortsatt kan sees og oppleves i dagens samfunn.
Vi har en forpliktelse til å bringe kunnskapen om vår fortid videre. Dette
medlem mener derfor at en aktiv kulturpolitikk er viktig
for å vedlikeholde nasjonens kollektive hukommelse. Staten er en
stor "eier" av kulturminner, og har et spesielt ansvar for å ta
vare på disse. Museumssektoren er svært viktig i denne sammenheng. Dette
medlem viser i denne forbindelse til proposisjonens omtale
av at det gjenstår om lag 30 mill. kroner i opptrappingsmidler til
museumssektoren i henhold til abm-meldingen. Dette medlem viser
til tidligere års budsjettbehandlinger der Venstre har foreslått
økte bevilgninger knyttet til fullfinansiering av museumsreformen,
og vil understreke at ABM-sektoren må tilføres tilstrekkelige midler
til å følge opp de oppgaver de er satt til å forvalte. På denne
bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge 15 mill.
kroner knyttet til museumsreformen over kap. 328 post 70, for på denne
måten styrke sektoren og bidra til å hurtigere fullfinansiere reformarbeidet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre
kulturvernformål | |
| 70 | Det nasjonale
museumsnettverket, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 636 178 000 til
kr 651 178 000" | |
Bevilgningen under kap. 334 Film- og medieformål,
post 78 Ymse faste tiltak omfatter midler til ulike faste filmkulturelle
tiltak og midler til forsøks- og utviklingstiltak. Norsk filminstitutt mottar
årlig søknader om midler til forsøks- og utviklingstiltak som det
av filmpolitiske grunner er ønskelig å støtte, men som det ikke
er rom for innenfor bevilgningen på posten. Det er som følge av
dette behov for å øke bevilgningen i 2008 med 0,5 mill. kroner.
Merutgiften dekkes ved tilsvarende bevilgningsreduksjon, jf. omtale under
kap. 336 Informasjonsberedskap – kringkasting, post 70 Informasjonsberedskap nedenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 0,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag i statsbudsjettet for 2008 hvor Høyre reduserte
pressestøtten med 160 mill. kroner og følger opp dette nå.
Disse medlemmer fremmer dermed
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd,
nedsettes med | 75 000 000 |
| | fra kr 264 452 000 til
kr 189 452 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre støtter ordningen
med produksjonstilskudd til aviser, og mener at denne er viktig
for å opprettholde et mangfold i Presse-Norge. Dette medlem ønsker
imidlertid å innføre et maksimaltak i pressestøtten på 30 mill.
kroner pr. avis. Et slikt maksimaltak vil ramme ca. 3–4 aviser som
i dag mottar et uforholdsmessig stort produksjonstilskudd, blant
annet sett i forhold til antall abonnenter, men vil ikke føre til
mindre mangfold i Presse-Norge. Maksimaltaket vil føre til at statens
utgifter reduseres med 15,8 mill. kroner, og dette medlem ønsker
heller å bruke disse midlene til andre kulturformål, herunder en styrking
av bibliotek- og museumssektoren.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Pressestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd,
nedsettes med | 15 800 000 |
| | fra kr 264 452 000 til
kr 248 652 000" | |
Det er behov for å øke tilskuddet til forsøks-
og utviklingstiltak på filmområdet, jf. omtale under kap. 334 Film-
og medieformål, post 78 Ymse faste tiltak ovenfor. Merutgiften dekkes
av udisponerte midler under kap. 336 Informasjonsberedskap – kringkasting,
post 70 Informasjonsberedskap som følge av at TV2s søknad om midler
til informasjonsberedskap i 2008 ikke ga grunnlag for å tildele
TV2 hele bevilgningen i 2008.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at bevilgningen til kirkelig virksomhet
i kommunene er halvert under regjeringen Stoltenberg II. Dette
medlem viser til at dette forverrer den økonomiske situasjonen
for mange av de lokale menighetene rundt om i landet. Dette
medlem foreslår å øke bevilgningen til fellesrådene med
15 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
340 | | Kirkelig administrasjon | |
| 72 | Tilskudd til kirkelig
virksomhet i kommunene, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 40 000 000 til
kr 55 000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at den 5-årige
innledningsfasen for trosopplæringsreformen avsluttes i 2008. Disse
medlemmer mener reformen har vært svært vellykket og mener
den nå bør utvides til å gjelde alle menigheter. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre trosopplæringen
landsdekkende i forbindelse med statsbudsjettet for 2009."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det i forbindelse med stat/kirke-reformen
skal gjennomføres en rekke tiltak for å styrke demokratiet i kirken. Dette
medlem viser til at det allerede i 2008 må på plass to halve
årsverk i tillegg til dagens bemanning til styrket sentral valgsekretariat/sentralkirkelig prosjektledelse. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 1 mill. kroner til dette.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
340 | | Kirkelig administrasjon | |
| 77 | (NY) Tilskudd til prosjektledelse,
bevilges med | 1 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er blitt vanskeligere å få fylt ledige prestestillinger på grunn
av økt prestemangel. Disse medlemmer mener Den norske
kirke vil få vanskeligheter med å utfylle sin funksjon som folkekirke
dersom kirken mangler de prester som skal til for å ta seg av menighetene. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget
en handlingsplan for hvordan en på kort og lang sikt vil bedre rekrutteringen
til prestetjenesten."
Disse medlemmer viser til sin
merknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (2007–2008):
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til viktigheten av å oppfylle
prostereformen, og at man for å klare det må sørge for at det er
tilstrekkelig med prestestillinger. Den norske kirke vil få vanskeligheter
med å oppfylle sin funksjon som folkekirke dersom kirken mangler
de prestene som skal ta seg av sine menigheter. Disse medlemmer
vil peke på at det gjennom høringer i komiteen er kommet frem at
det er til dels stor mangel på prester, samtidig som det er problemer
med å få fylt enkelte ledige prestestillinger. Dette beror på at
arbeidsforholdene for prester ofte er svært krevende og vanskelige,
og at det dermed blir vanskelig å rekruttere til yrket. En av løsningene
er å opprette flere prestestillinger, slik at arbeidsbyrden på den
enkelte prest blir mindre. Dermed vil også mange av de ledige stillingene
kunne fylles opp. I Unios kommentarer til statsbudsjettet peker
de på at Norge har få prestestillinger i forhold til folketallet
sammenliknet med de andre nordiske landene. Grunnbemanningen er
slik at hver prest har ansvaret for mer enn 3.000 kirkemedlemmer.
Men på grunn av bosettingsmønsteret og de lange avstandene blir
konsekvensen at enkelte prester har ansvaret for så mye som 7 000–8 000
mennesker.
Disse medlemmer vil understreke at det
arbeidet prestene gjør, som formidlere av tro og utførere av kirkelige
ritualer, er viktig for store befolkningsgrupper. I de tilfellene
hvor Kirken mangler prestestillinger, får det lett konsekvenser
for det arbeidet prestene utfører som samtalepartnere for mennesker
i ulike livsfaser. Både som sjelesørgere og som deltakere i den
kvalifiserte samtalen, fyller prestene en viktig rolle, i forhold til
tro så vel som i forhold til bistand i en komplisert hverdag. Samtidig
skal prestene også formidle vår kristne kulturarv."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
341 | | Presteskapet | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 759 572 000 til
kr 769 572 000" | |
Salgs- og billettinntektene ved Nidaros domkirke
og Erkebispegården, samt refusjoner for eksterne oppgaver som Nidaros
domkirkes restaureringsarbeider utfører for andre, har økt mer enn
forventet. Dette innebærer økte driftsutgifter i 2008 på om lag
3,5 mill. kroner. Merutgiftene dekkes av tilsvarende merinntekter,
jf. omtale under kap. 3342 Nidaros domkirke m.m., post 1 Ymse inntekter
nedenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Inntektene knyttet til ulike prosjekter i regi
av Kunst i offentlige rom (KORO) blir noe lavere enn tidligere budsjettert.
I 2008 forventes de samlede inntektene å utgjøre om lag 0,1 mill. kroner.
Dette gir en mindreinntekt på 0,1 mill. kroner. Mindreinntektene
innebærer tilsvarende mindreutgifter, jf. omtale under kap. 322
Billedkunst, kunsthåndverk og offentlig rom, post 1 Driftsutgifter
ovenfor.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Oppdragsvirksomheten ved ABM-utvikling får et
langt større omfang enn tidligere budsjettert. I 2008 forventes
de samlede oppdragsinntektene å utgjøre om lag 35,0 mill. kroner.
Dette er 10,0 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merinntektene
skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 325 Samordningstiltak
for arkiv, bibliotek og museer, post 21 Spesielle driftsutgifter
ovenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 10,0 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Salgs- og billettinntektene ved Nidaros domkirke
og Erkebispegården, samt refusjoner for eksterne oppgaver som Nidaros
domkirkes restaureringsarbeider utfører for andre, har økt mer enn
forventet. I 2008 forventes de samlede inntektene å utgjøre om lag
14,7 mill. kroner. Dette er 3,5 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merinntektene
skal dekke tilsvarende merutgifter, jf. omtale under kap. 342 Nidaros domkirke
m.m., post 1 Driftsutgifter ovenfor.
Bevilgningen foreslås økt med 3,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I flere av landets fylker er det nå pågående
prosesser der museer vurderer å slå seg sammen i større enheter
i tråd med museumsreformens målsetting om faglig, administrativ
og økonomisk styrking. Det gjenstår om lag 30,0 mill. kroner av
opptrappingsmidlene til museumssektoren i henhold til abm-meldingen.
De museer som fullfører konsolideringer, vil bli prioritert med
økt tilskudd.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader og bevilgningsforslag vedrørende museumsreformen
under kap. 328 post 70.
Regjeringen har utpekt 2009 til Kulturminneår, og
det forventes at museene deltar aktivt i markeringen.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
I St.prp. nr. 1 (2007–2008) opplyste Kultur-
og kirkedepartementet at kostnadsrammen for byggeprosjektet Østsamisk
museum var fastsatt til 37,0 mill. kroner. Departementet viste til
at Statsbygg er byggherre. Det ble opplyst at byggingen ble igangsatt
sommeren 2007 og at bygget skal stå ferdig i 2008. Statsbygg meldte
våren 2008 om økonomiske problemer i gjennomføringen. De økonomiske
problemene har sammenheng med mangler i planleggingen og tilretteleggingen
av prosjektet. For å løse gjenstående problemer har Statsbygg foreslått
at kostnadsrammen økes med 5,0 mill. kroner og at Statsbygg i tillegg
identifiserer kuttmuligheter.
For å sikre at bygget står ferdig som forutsatt
i 2008 synes eneste realistiske løsning nå å være å øke kostnadsrammen
med 5,0 mill. kroner fra 37,0 til 42,0 mill. kroner. Kultur- og
kirkedepartementet viser til at det tidligere har blitt kuttet i prosjektet,
og vil derfor ikke anbefale ytterligere forenklinger i prosjektet
som lå til grunn for kostnadsrammen på 37,0 mill. kroner.
Kultur- og kirkedepartementet vil dekke inn merbehovet
i 2008 for byggeprosjektet Østsamisk museum med tilsvarende mindrebehov til
oppfølgingen av tiltak i garantiperioden for byggeprosjektet Hålogaland
Teater, der det tidligere er bevilget midler på kapittel 320 Allmenne
kulturformål, post 73 Nasjonale kulturbygg.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet tidligere har stemt imot bevilgninger
til Østsamisk museum, og at det fortsatt ikke har fremkommet noen gode
argumenter for bygging. Når det i tillegg viser seg at det oppstår
økonomiske problemer i gjennomføringen blir disse medlemmer enda mer
skeptiske. Det er også leit at problemer med gjennomføringen av
ett prosjekt går ut over andre. Aller helst burde disse pengene
blitt brukt til kulturtiltak som kan komme langt flere til gode, for
eksempel gjennom frivillige og deltagende aktiviteter for barn og
ungdom.
Det Norske Operafond har overført 10 pst. av
aksjene i Den Norske Opera & Ballett AS til staten. Staten eier
etter dette 100 pst. av aksjene i selskapet.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at komiteen
gjennom møter med ledelsen i Norges idrettsforbund har blitt gjort
oppmerksom på at Idrettstinget i fjor fattet vedtak om at de skal
arbeide for at større kostnadskrevende anlegg finansieres over statsbudsjettet
som supplement til spillemidlene. Bakgrunnen for vedtaket er en
utvikling over tid der spillemidlenes andel av de totale anleggsinvesteringene
er fallende i forhold til kommunenes investeringer, samtidig som
ventetiden på å få utbetalt spillemidler for godkjente prosjekter nå
er oppe i 5 år i mange fylker. Idrettsforbundets representanter
fremholdt at definisjonen av større kostnadskrevende anlegg naturlig
vil være nasjonalanleggene, og deretter bl.a. svømmeanlegg fordi
disse i tillegg til å være kostnadskrevende også har andre og større
brukergrupper enn idretten, som skole og publikum. Idrettstingets vedtak
er å forstå som å omfatte både nye anlegg og nødvendig oppgradering
av eksisterende anlegg.
Disse medlemmer ber om at disse
spørsmål som er reist fra Norges Idrettsforbund utredes, og at spørsmål
om tilleggsfinansiering av enkelte kostnadskrevende anlegg vurderes.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at da Holmenkollen
nasjonalanlegg for ski og skiskyting skal gjennomgå en større ombygging
i nær fremtid bl.a. for å tilfredsstille de internasjonale krav
for arrangementet av verdensmesterskapet på ski i mars 2011, tilsier
tidsfaktoren at en vurdering i forhold til nasjonalanleggene generelt, og
Holmenkollen spesielt bør gjøres i forbindelse med budsjettet for
2009.