Det fremgår av forslaget at forslagsstillerne
er av den oppfatning at datalagringsdirektivet reiser så viktige
personvernmessige, frihetsbegrensende og uavklarte forhold at direktivet,
eller tilsvarende prinsipielle forhold om tilgang til trafikkinformasjon
hjemlet andre steder enn i direktivet, ikke må implementeres i norsk
rett gjennom lov eller forskrift uten at Stortinget på forhånd har
fått anledning til å en bred og grundig gjennomgang av de spørsmål
saken reiser. Forslagsstillerne tar det videre for gitt at personvernkommisjonen
får anledning til å behandle en eventuell implementering av datalagringsdirektivet.
Personvernkommisjonens mandat er å gi en oversikt
over utfordringer for personvernet. Kommisjonen skal skildre dagens
situasjon og utfordringer innenfor sektorer som den ser som særlig
relevante, og den skal se hen til internasjonale avtaler og regelverk
knyttet til personvern. EUs direktiv om datalagring er et regelverk man
kan forvente at Personvernkommisjonen vil ha synspunkter om. Kommisjonen
står imidlertid fritt til å ta opp det den mener er relevant og
Samferdselsdepartementet kan derfor ikke legge noen føringer på
eller med sikkerhet si at dette spesifikke direktivet vil bli diskutert
i Kommisjonens rapport. Personvernkommisjonen skal rapportere til
Fornyings- og administrasjonsdepartementet innen 15. desember 2008.
Regjeringen har ikke konkludert på om datalagringsdirektivet
er EØS-relevant, eller om det bør implementeres i norsk lov.
Dersom regjeringen eventuelt skulle konkludere med
at direktivet er EØS-relevant, vil datalagringsdirektivet uansett
ikke bli gjennomført i norsk rett uten at saken er lagt frem for
Stortinget. Per i dag er det ingen lovbestemt plikt til å lagre
data fremkommet ved elektronisk kommunikasjon. Tvert i mot oppstiller
lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 2-7 annet ledd en
sletteplikt for trafikkdata som ikke benyttes til fakturerings-
eller kommunikasjonsformål. En eventuell implementering av EUs datalagringsdirektiv
vil kreve endringer i ekomloven. Forut for eventuelle lovendringer
vil det bli utarbeidet forslag til lovbestemmelser som på vanlig
måte sendes på en bred offentlig høring. Departementet vil i etterkant
av en slik eventuell høring fremme forslag til lovendringer i en proposisjon
som legges frem for Stortinget til behandling. Det vil dermed bli
opp til Stortinget å beslutte om det skal innføres plikt til å lagre data
fremkommet ved elektronisk kommunikasjon.