I representantforslaget fremmes følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen om at lover og/eller forskrifter
som berører de prinsipielle spørsmål som EUs "datalagringsdirektiv"
reiser, herunder personvernkommisjonens rapport, fremlegges for
Stortinget til drøftelse i sin fulle bredde – før implementering
kan skje.
II
Stortinget ber Regjeringen om at en eventuell implementering
av "EUs og Rådets direktiv 2006/24/ EF" (datalagringsdirektivet)
i norsk lov ikke kan skje før saken er fremlagt for Stortinget."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk
Venstreparti, Gjertrud Kjellesvik, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl,
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden,
viser til vedlagte uttalelse datert 24. april 2008 fra Samferdselsdepartementet
i saken.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at saken er til behandling i Regjeringen og foreslår at
dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med at Regjeringen
ikke har konkludert på om datalagringsdirektivet er EØS-relevant,
eller om det bør implementeres i norsk lov.
Disse medlemmer peker videre
på at dersom Regjeringen eventuelt skulle konkludere med at direktivet
er EØS-relevant, vil datalagringsdirektivet uansett ikke bli gjennomført
i norsk rett uten at saken er lagt frem for Stortinget, da en eventuell
implementering av EUs datalagringsdirektiv vil kreve endringer i
blant annet ekomloven.
Disse medlemmer viser til at
det forut for eventuelle lovendringer vil bli utarbeidet forslag til
lovbestemmelser som på vanlig måte sendes på en bred offentlig høring.
Disse medlemmer vil understreke
at datalagringsdirektivet slik det nå foreligger, reiser en rekke
spørsmål hva angår personvernet. En implementering av direktivet
vil innebære lagring av opplysninger om folks e-postkontakt, telefonkontakt
og internettbruk til bruk for politiet. Disse medlemmer viser
til at dette bryter med tidligere rettsprinsipper ettersom kontakt
mellom mennesker som ikke er mistenkt for noe, skal lagres i tilfelle
de skulle komme under mistanke på et senere tidspunkt. Disse
medlemmer er skeptisk til en endring av prinsipper som rokker
ved enkeltmenneskers frihet til å kunne kommunisere fritt uten å
bli overvåket. Dette truer personvernet og kan true ytringsfriheten.
Disse medlemmer vil videre vise
til at datalagringsdirektivet er vedtatt med hjemmel i EF-traktatens
artikkel 95, og er slik omfattet av EUs første søyle, det indre
marked. Direktivet er således i utgangspunktet EØS-relevant.
Disse medlemmer er kjent med
at Irland har gått til søksmål mot EU for å få annullert direktivet.
Irland viser til at direktivets begrunnelse er kriminalitetsbekjempelse,
og at det ikke kan hjemles i artikkel 95 eller andre bestemmelser
i EF-traktaten.
Disse medlemmer mener Regjeringen
bør avvente behandlingen av saken i påvente av avgjørelsen i søksmålet
fra Irland.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til hva saken gjelder: Et EU-direktiv som krever at følgende opplysninger
lagres fra 6 til 24 måneder;
hvem som snakker
med hvem på forskjellig typer telefon,
når samtalen finner sted og hvor lenge
den varer,
hvor personene som snakket i telefonen
befant seg,
hvem som sender e-post til hvem og
når man er tilkoblet Internett og hvilken
IP-adresse man har.
Disse medlemmer viser til at
noen av opplysningene lagres allerede i dag, men for en betydelig
kortere periode og bare for faktureringsformål. Disse medlemmer har merket
seg at innholdet i kommunikasjonen ikke skal lagres, og at systematisk
lagring av e-post og internettbruk er nytt.
Disse medlemmer viser til at
det i offentligheten har vært og er stor debatt omkring mulig innpassing
av direktivet i Norge, og at denne debatten er knyttet til avveining
av personvernhensyn. Disse medlemmer har merket seg
at det hos folk flest synes å være kunnskap og oppfatning omkring
datalagringsdirektivet og dets innhold. Disse medlemmer har
merket seg at Datatilsynets personvernundersøkelse i 2008 viser
at 52 pst. av de spurte hadde hørt om datalagringsdirektivet, 46 pst.
svarte nei og bare 2 pst. svarte vet ikke.
Disse medlemmer har fra samme
undersøkelse merket seg at hele 44 pst. er uenig i påstanden "greit
med lagring i lang tid" og at 30 pst. er enig i påstanden "jeg tror
denne informasjonen vil bli misbrukt".
Disse medlemmer mener denne og
andre undersøkelser understreker bevissthet og bekymring omkring
utvidet datalagring hos mange av landets innbyggere.
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet legger stor vekt på at innbyggerne i en rettsstat
skal ha rett til å holde noe for seg selv, og at heller ikke politiet
og/eller andre offentlige myndigheter skal ha rett til å lete hvor som
helst etter hva som helst når som helst.
Disse medlemmer mener personvernet
til innbyggerne i en rettsstat skal og må ha sterkt vern. Dette
vernet har lenge vært under sterkt angrep. Nettopp derfor har alle
partiene på Stortinget sluttet seg til opprettelsen av en Personvernkommisjon
for å gjennomgå personvernets status og vern i det moderne Norge. Disse
medlemmer mener derfor at det er grunnleggende viktig for sikring
og styrking av personvernet at Personvernkommisjonens rapport behandles
av Stortinget så snart som mulig etter at den er fremlagt av kommisjonen.
Disse medlemmer mener at endring
i lovverk, forskrifter og regelverk med bakgrunn i EUs og Rådets
direktiv 2006/24/EF (datalagringsdirektivet) ikke bør gjennomføres
før Personvernkommisjonens rapport er behandlet av Stortinget, og
selvsagt heller ikke uten egen behandling i Stortinget av slike
endringer.
Disse medlemmer legger også til
grunn at Regjeringen bør være svært tilbakeholden med andre lov-
og forskriftsendringer som svekker personvernet i tiden frem til
Stortinget har behandlet sak om Personvernkommisjonens innstilling.
Disse medlemmer viser til merknader
i Innst. S. nr. 122 (2006–2007), jf. Dokument nr. 8:9 (2006–2007),
der det heter:
"Komiteen viser til St.meld. nr. 17 (2006-2007) Eit
informasjonssamfunn for alle, som er til behandling i komiteen,
og der det er foreslått å oppnevne en personvernkommisjon. Komiteen
vil ellers vise til ytterligere drøftelser omkring personvern i
samferdselssektoren ved behandlingen av St.meld. nr. 17 (2006-2007)."
Disse medlemmer viser videre
til merknader fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og
Høyre i samme innstilling:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
viser til at med varslede tiltak innen samferdselssektoren ikke
så langt frem i tid, blir det ingen mulighet til å være anonym -
det gir mindre frihet for lovlydige borgere.
Disse
medlemmer legger til grunn at resultatet av kommisjonens arbeid
vil bli fulgt opp gjennom en melding til Stortinget."
Disse medlemmer viser til komiteens merknader
om personvern i Innst. S. nr. 158 (2006–2007), jf. St.meld. nr.
17 (2006–2007):
"Komiteen vil peke på at teknologien kan og må utnyttes
også for å styrke personvernet. Innbyggerne må på en enkel måte
få tilgang til personlige data som offentlige myndigheter/enheter
har registrert og oversikt over bruken av slike data.
Komiteen
har merket seg at Regjeringen vil iverksette tiltak som støtter
bruk av personvernfremmende teknologi, og tiltak for å sikre at
offentlig sektor etterlever personopplysningslovens bestemmelser.
Komiteen
har merket seg påpekningen av at automatisert saksbehandling innen
offentlig sektor vil øke og derved i økende grad danne grunnlag for
vedtak i enkeltsaker. Komiteen vil peke på at det er viktig at både
personvern og rettssikkerhet ivaretas.
Komiteen deler
bekymringen for den sårbare stillingen personvernet har i møtet
med den teknologiske utviklingen, der spesielt nye digitale løsninger,
økt konvergens mellom ulike medier og teknologier og økt elektronisk overvåking
og registrering, byr på store utfordringer når det gjelder å ivareta
rettssikkerhet og personvern.
Komiteen vil vise til
årsmeldingen fra Datatilsynet og Personvernnemnda som inneholder tankevekkende
bekymringsmeldinger, blant annet undersøkelser som avdekker manglende
oppfølging, sikkerhetsnivå og kunnskaper om personvern blant arbeidsgivere
og arbeidstakere.
Komiteen vil vise til Datatilsynets
årsmelding for 2005 som peker på flere tydelige trender hvor personvernet
enten står under et sterkt press eller er på vikende front. Dette
gjelder områder som privat etterforsking, unngåelse av informasjonsplikten,
internasjonal bekjempelse av kriminalitet og terror, press mot taushetsplikt
og personvern knyttet til offentlige databaser og journalsystemer,
gjenbruk og lagring av sensitive personopplysninger, publisering
av personopplysninger på Internett og andre nye medier og bortfall
av anonyme/sporløse alternativer.
Komiteen vil peke
på at retten til å være anonym i utgangspunktet gjelder overalt,
både på vegene, når man snakker i telefonen eller når man surfer på
Internett. Komiteen er derfor glad for at Regjeringen nå signaliserer
at det skal legges opp til reelle sporfrie alternativer i bomstasjonene.
Komiteen
understreker betydningen av og behovet for Datatilsynet.
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til at Datatilsynet
har arbeidet med flere saker som vil berøre en stor gruppe personer,
dette gjelder også de som ikke er mistenkt for noe. Det å være skeptisk
til bruk av overvåking og lagring av informasjon fra den enkelte
blir ofte møtt med at: den som ikke har noe å skjule, har heller
ikke noe å frykte. Flertallet mener at det å bruke denne typen argumentasjon
er å sette det hele på hodet. Det er det samme som å si at vi ikke
bør ha krav på noe privatliv, og at det ikke finnes grenser for
hvor langt inn i den private sfæren staten skal ha rett til å gå.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre mener at Datatilsynets
virksomhet må styrkes. Samtidig er det viktig at samarbeid med andre
tilsynsmyndigheter og ombud styrkes. Endelig peker disse medlemmer på
behovet for å forsterke en aktsom holdning i alle offentlige etater
til personvernspørsmål, til rettssikkerhet knyttet til automatisert
saksbehandling og til samarbeid med Datatilsynet."
Disse medlemmer viser videre
til merknader omtalt under avsnitt om Personvernkommisjonen, der
det bl.a. heter:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ser at en eventuell implementering
av EUs datalagringsdirektiv vil få konsekvenser for den grunnleggende
retten til å kommunisere anonymt. Disse medlemmer er bekymret for
at en eventuell implementering av dette direktivet vil gripe inn
i både ytringsfriheten og personvernet, og fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, ved eventuell
implementering av Datalagringsdirektivet (2006/24/EF ), sikre at
dataopplysninger som direktivet pålegger landene å lagre, maksimalt
lagres i seks måneder som er direktivets minimumsramme."
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at
den teknologiske utviklingen har gått fremover i høyt tempo, og
at utviklingen også i de kommende årene vil gå svært raskt fremover.
Disse medlemmer er svært positive til at man må fortsette å legge
til rette for at den teknologiske utviklingen fortsetter. Disse medlemmer
vil allikevel peke på at man med en så rask teknologisk utvikling,
må sørge for å møte utfordringene i forhold til hvordan man må forholde
seg til en rekke problemstillinger som man ikke så den gangen teknologien
ble tatt i bruk. Disse medlemmer vil spesielt peke på viktigheten
av å sikre den enkeltes personvern.
Disse medlemmer
støtter opprettelsen av en personvernkommisjon slik det er beskrevet
i tiltak 8.1 i meldingen. Disse medlemmer legger til grunn at personkommisjonens
arbeid fremlegges som melding til Stortinget. Disse medlemmer forutsetter
at Stortinget holdes orientert om kommisjonens arbeid og at meldingen
som følger opp kommisjonens arbeid fremlegges for Stortinget innenfor
en tidsramme på 2 år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en
melding basert på personvernkommisjonens arbeid innen 2 år etter
kommisjonens oppnevnelse."
Disse medlemmer understreker,
slik det også gjøres i meldingen, at arbeidet i en kommisjon bør
skje parallelt med revisjon av personopplysningsloven. I tillegg
må annet arbeid for å sikre og styrke personvernet ikke stoppe i
påvente av personvernkommisjonens arbeid. Det må arbeides aktivt
med andre tiltak.
Disse medlemmer peker spesielt på
at retten til å være anonym henger nøye sammen med retten til privatliv
som er nedfelt bl.a. i den europeiske menneskerettskonvensjonen
(EMK) artikkel 8. Disse medlemmer vil også understreke, slik meldingen
gjør, at det er behov for en bred sektorovergripende rettspolitisk
diskusjon omkring den fremtidige retten til anonym aktivitet. Disse medlemmer
vil sterkt understreke at det fortsatt ikke bare skal være mulig,
men også en rett å være anonym for enkeltpersoner. Disse medlemmer
understreker at tekniske løsninger for å sikre dette finnes. Det
skal også være et krav til nye løsninger at anonymitet sikres.
Disse
medlemmer vil understreke at den første oppgaven der Regjeringen
vil bli testet på personvern, er implementeringen av EUs datalagringsdirektiv
2006/24/EF. Disse medlemmer stemte ikke for et forslag fra Venstre
fremsatt i Stortinget den 8. mars 2007 om å pålegge Regjeringen
det eksakte alternativet 6 måneder, direktivets minimumsramme, men
understreker at Fremskrittspartiet og Høyre er opptatt av at Norge
velger en streng implementering. Disse medlemmer ber Regjeringen
se hen til de øvrige nordiske lands håndtering av saken. Det må
være strenge rutiner og hyppig kontroll med sletting og hvem som
har tilgang til systemer som lagrer personopplysninger.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre har merket seg behovet
for å samle, ajourføre og klargjøre lover og forskrifter som gjelder
personvern. Disse medlemmer understreker også behovet for at arbeid
med nye lover/lovendringer også omfatter personvernaspektet.
Disse
medlemmer peker på at det samme hensyn også gjelder mht. innkjøp
og utvikling av datastøttesystemer. Det er imidlertid viktig at slike
hensyn vektlegges fra start for å unngå unødige ekstrakostnader.
Disse medlemmer understreker at personvern ikke er til hinder for
å oppnå effektivisering og forbedringer ved hjelp av IKT.
Disse
medlemmer understreker følgende grunnlag for personvern; retten
til å være anonym, retten til å kreve sletting av elektroniske spor
og krav om ikke-aktiv overvåking der tiltak ikke er begrunnet med
trygghet for liv, helse og eiendom.
Disse medlemmer
mener at det å gjenbruke personopplysninger for nye formål, er problematisk for
personvernet av flere årsaker. Den registrertes rett til kunnskap
om hva opplysningene om ham eller henne skal brukes til, står helt
sentralt i europeisk personverntenkning. Den registrerte blir informert
om ett formål, og danner seg en forståelse av hvordan opplysningene
skal brukes. Dersom opplysninger blir benyttet til nye formål som
den registrerte ikke har vært kjent med, så fjerner man muligheten
til oversikt. Uten oversikt blir den enkelte fratatt muligheten
til å bruke sine øvrige rettigheter etter personvernlovgivningen.
Den som har opplysninger, får mer makt på bekostning av den registrerte.
Forskjellige formål kan også innebære ulike krav til kvalitet og
etterrettelighet. Opplysninger som er innsamlet for ett spesifikt formål,
er ikke automatisk tilstrekkelige og relevante for alle andre formål.
Disse
medlemmer vil understreke at spørsmål knyttet til overvåking og
registrering i samferdselssektoren er viktige spørsmål som det er
på høy tid å få drøftet på bred basis. Helautomatiske bomstasjoner
på veganlegg, betalingsbrikke plassert i bil for betaling på veg
og ferjer, for annen transport og i parkeringsanlegg gjør "sporing"
mulig. Slike og liknende tiltak innenfor samferdselssektoren kan
ses på som skritt i retning av et overvåkingssamfunn, der det vil
være mulig å overvåke overalt og alltid hvor vi kjører, når vi kjører,
hvor fort vi kjører og hvordan vi kjører. Retten til å kunne bevege
seg fritt og uregistrert på norske veger er en viktig rett, og derfor
bør tiltak som reduserer eller begrenser denne retten diskuteres
nøye. Disse medlemmer viser til at med varslede tiltak innen samferdselssektoren
ikke så langt frem i tid, blir det ingen mulighet til å være anonym,
det gir mindre frihet for lovlydige borgere.
Disse
medlemmer viser til at Datatilsynet i brev av 10. oktober 2006 til
Samferdselsdepartementet vedr. EFC-direktivet, spesielt har pekt
på at det i utkast til kommende samtykkeproposisjon ikke ser ut
til at Stortinget blir "informert på den måte, med den grundighet
og den respekt det fortjener" og at "proposisjonsutkastet omhandler bare
et lite element av den overvåkingsstruktur som nå introduseres i
samferdselssektoren". Videre heter det at Datatilsynet mener "EFC-direktivet
kan åpne for et av de mest personverninngripende tiltak som er plassert
på den politiske dagsorden de 26 år Datatilsynet har eksistert".
Disse
medlemmer viser også til at Teknologirådet sammen med kolleger i
en rekke europeiske land har gått gjennom personvernets stilling.
Det legges hver dag igjen en rekke elektroniske spor som visker
ut skillet mellom hva som er privat og hva som er offentlig. Teknologirådene
anbefaler skjerpede tiltak for å styrke personvernets stilling.
Disse medlemmer peker på at dette er særlig aktuelt innenfor samferdselssektoren.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber
Regjeringen legge frem forslag om å lovfeste lovlydige borgeres
rett til anonym ferdsel i vegtrafikken."
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på at overvåkingssystemer
kan misbrukes, og at de kan endre maktbalansen mellom den enkelte
og det offentlige. Disse medlemmer er opptatt av å sikre den enkeltes
personvern, og er derfor sterkt bekymret for de svake begrunnelsene
man legger til grunn for å lagre alle våre bevegelser, og den manglende
viljen man ser til å vurdere risikoen ved systemene. Disse medlemmer
mener at det av og til kan virke som om systemene tas i bruk bare
fordi løsningene finnes, og fordi det er effektivt og praktisk for den
som overvåker, at enkeltmennesket automatisk blir identifisert.
Disse
medlemmer vil vise til at for Fremskrittspartiet blir det spesielt
provoserende at en av hoveddrivkreftene for dette er økende omfang av
bompengefinansiering og tilhørende innkreving av bompenger.
Disse
medlemmer forutsetter at Personvernkommisjonen vurderer slike problemstillinger
nøye.
Disse medlemmer understreker igjen retten til
å være anonym, retten til å kreve sletting av elektroniske spor
og krav om ikke-aktiv overvåking der tiltak ikke er begrunnet med
trygghet for liv og helse.
Disse medlemmer vil peke
på at ved behandling av saker som gir mulighet for overvåkning av kjøretøy
og personer, vil Fremskrittspartiet primært kreve slike saker utsatt
til personvernforhold er behandlet; subsidiært legge inn forslag
om ikke-aktiv overvåkning og aktiv sletting av spor.
Disse
medlemmer vil videre peke på at det er viktig at personvernhensyn
og personvernvennlige teknologier innarbeides i slike prosjekter
allerede i designfasen, og at det bør kunne settes krav til at konsekvensvurdering
også gjennomføres for personvernforhold i slike saker."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak for
Stortinget om personvernets status og vern basert på personvernkommisjonens
rapport så snart denne rapporten foreligger.
II
Eventuelle endringer av lover og/eller forskrifter som
berører de prinsipielle spørsmål som EUs "datalagringsdirektiv"
reiser – før personvernkommisjonens rapport har vært behandlet av
Stortinget, fremlegges som egen sak for Stortinget.
III
En eventuell implementering av EUs og Rådets direktiv
2006/24/EF ("datalagringsdirektivet") i norsk lov behandles av Stortinget,
og først etter at Stortinget har sluttbehandlet sak om personvernkommisjonens
rapport."
Komiteen viser til
at utkast til innstilling har vært forelagt justiskomiteen til uttalelse.
Justiskomiteen melder i brev datert 3. juni 2008 ingen merknader
til utkastet til innstilling.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I
Stortinget ber Regjeringen legge frem egen sak for
Stortinget om personvernets status og vern basert på personvernkommisjonens
rapport så snart denne rapporten foreligger.
II
Eventuelle endringer av lover og/eller forskrifter som
berører de prinsipielle spørsmål som EUs "datalagringsdirektiv"
reiser – før personvernkommisjonens rapport har vært behandlet av
Stortinget, fremlegges som egen sak for Stortinget.
III
En eventuell implementering av EUs og Rådets direktiv
2006/24/EF ("datalagringsdirektivet") i norsk lov behandles av Stortinget,
og først etter at Stortinget har sluttbehandlet sak om personvernkommisjonens
rapport.
Tilrådingen fra komiteen fremmes av Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:88 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik om eventuell implementering av EUs og Rådets direktiv 2006/24/EF
("datalagringsdirektivet") i norsk lov – vedlegges protokollen.
Det fremgår av forslaget at forslagsstillerne
er av den oppfatning at datalagringsdirektivet reiser så viktige
personvernmessige, frihetsbegrensende og uavklarte forhold at direktivet,
eller tilsvarende prinsipielle forhold om tilgang til trafikkinformasjon
hjemlet andre steder enn i direktivet, ikke må implementeres i norsk
rett gjennom lov eller forskrift uten at Stortinget på forhånd har
fått anledning til å en bred og grundig gjennomgang av de spørsmål
saken reiser. Forslagsstillerne tar det videre for gitt at personvernkommisjonen
får anledning til å behandle en eventuell implementering av datalagringsdirektivet.
Personvernkommisjonens mandat er å gi en oversikt
over utfordringer for personvernet. Kommisjonen skal skildre dagens
situasjon og utfordringer innenfor sektorer som den ser som særlig
relevante, og den skal se hen til internasjonale avtaler og regelverk
knyttet til personvern. EUs direktiv om datalagring er et regelverk man
kan forvente at Personvernkommisjonen vil ha synspunkter om. Kommisjonen
står imidlertid fritt til å ta opp det den mener er relevant og
Samferdselsdepartementet kan derfor ikke legge noen føringer på
eller med sikkerhet si at dette spesifikke direktivet vil bli diskutert
i Kommisjonens rapport. Personvernkommisjonen skal rapportere til
Fornyings- og administrasjonsdepartementet innen 15. desember 2008.
Regjeringen har ikke konkludert på om datalagringsdirektivet
er EØS-relevant, eller om det bør implementeres i norsk lov.
Dersom regjeringen eventuelt skulle konkludere med
at direktivet er EØS-relevant, vil datalagringsdirektivet uansett
ikke bli gjennomført i norsk rett uten at saken er lagt frem for
Stortinget. Per i dag er det ingen lovbestemt plikt til å lagre
data fremkommet ved elektronisk kommunikasjon. Tvert i mot oppstiller
lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 2-7 annet ledd en
sletteplikt for trafikkdata som ikke benyttes til fakturerings-
eller kommunikasjonsformål. En eventuell implementering av EUs datalagringsdirektiv
vil kreve endringer i ekomloven. Forut for eventuelle lovendringer
vil det bli utarbeidet forslag til lovbestemmelser som på vanlig
måte sendes på en bred offentlig høring. Departementet vil i etterkant
av en slik eventuell høring fremme forslag til lovendringer i en proposisjon
som legges frem for Stortinget til behandling. Det vil dermed bli
opp til Stortinget å beslutte om det skal innføres plikt til å lagre data
fremkommet ved elektronisk kommunikasjon.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. juni 2008
Per Sandberg |
Borghild Tenden |
leder |
ordfører |