Havbruksnæringen er en viktig næring for landet og
en betydelig distriktsnæring. Eksporten av norsk sjømat har passert
35 mill. kroner, og havbruk står i dag for mer enn halvparten av
eksporten. Det er viktig at næringen får gode forutsetninger for
videre lønnsomhet og vekst. Gjennom en naturlig utvikling kan næringen
forbli en av bærebjelkene for verdiskaping og arbeidsplasser langs
hele kysten. Dersom Norge skal ta sin del av ansvaret for den globale
mattilførselen, må videre norsk havbruksnæring sikres vekstmuligheter,
det må gis anledning til å utnytte det potensialet som ligger i
norsk havbruksnæring, og det må bidras til at næringen forblir økonomisk
bærekraftig.
Næringen reguleres av lov om akvakultur (akvakulturloven).
Det kan med hjemmel i denne gis tillatelse (konsesjon) til å drive
med fiskeoppdrett. Akvakulturloven gir hjemmel til å fastsette hvor
mange konsesjoner som skal tildeles, hvilke krav det kan stilles
til innholdet i tillatelsene og hvilke krav som skal stilles for
klarering av lokaliteter.
Produksjonen med oppdrett av laks og ørret er regulert
med en ordning med såkalt maksimalt tillatt biomasse (MTB) pr. konsesjon.
Dette er en begrensning som angir et klart tak for virksomhetens
vekst. Reformen med MTB-regulering ble innført i 2005, og allerede
i 2007 har en del selskap opplevd at videre utvikling hindres av dagens
tak på MTB.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at norsk havbruksnæring
over tid har et godt potensial for videre vekst, og at det er viktig
at den fremtidige vekst skjer både gjennom en økning av MTB og gjennom
tildeling av nye konsesjoner. Det synes å være bred enighet i næringen
om at markedsutsiktene fremover gir grunnlag for å ta unna en markedstilpasset
volumøkning. Økning i MTB bør baseres på den samlede etterspørselsveksten etter
sjømat, men samtidig hensynta de handelspolitiske utfordringer som
havbruksnæringen har. Utdeling av nye konsesjoner alene vil konsentrere
veksten til noen få utvalgte selskap. En slik strategi, som Regjeringen
har varslet, vil etter forslagsstillernes mening være urettferdig
og passiv. Den fremtidige veksten i næringen må derfor komme alle
til gode, fortrinnsvis gjennom en kombinasjon av økt MTB og nye
konsesjoner.
På lengre sikt kan det være grunn til å oppheve ordningen
med at et strengt begrenset antall konsesjoner legges ut. Veksten
i næringen må på sikt være begrenset av det som er bærekraftig i
et miljøperspektiv, ikke av kunstige politiske volumgrenser. Forslagsstillerne
mener derfor det bør utredes en avvikling av konsesjonssystemet. Havbruksnæringen
er konkurranseutsatt, kapitalintensiv og trenger forutsigbarhet.
Mange har finansiering basert på pant i konsesjoner. Forslagsstillerne
mener også at det i utredningen bør gjøres rede for betydningen
en endring kan få for aktører som allerede har konsesjoner, muligheten
for nyetableringer, verdiskapingen i næringen som helhet, handelspolitiske
problemstillinger, samt hvordan hensynet til miljøet ivaretas gjennom
en ordning med forhåndstillatelser.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak
for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom at fremtidig
vekst fordeles mellom en økning i maksimalt tillatt biomasse (MTB)
og tildeling av nye konsesjoner. Samtidig bør en gradvis avvikling
av konsesjonssystemet utredes."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til forslaget fra representantene Torbjørn Hansen, Elisabeth
Røbekk Nørve og Bent Høie om å iverksette tiltak for en bærekraftig
vekst i havbruksnæringen, gjennom en økning i maksimalt tillatt
biomasse (MTB) og tildeling av nye konsesjoner. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at havbruksnæringen er en viktig næring
som aktivt må videreutvikles på en bærekraftig måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at Regjeringen har som mål å legge til rette for at norsk havbruksnæring
skal beholde sin stilling som en ledende internasjonal produsent
og eksportør. Med det som utgangspunkt presenterte Regjeringen i
august 2007 sin strategi for en konkurransedyktig norsk havbruksnæring.
Flertallet har merket seg at
strategien legger opp til en bærekraftig produksjonsvekst i laksenæringen
og at produksjonsveksten i hovedsak skal tas ut i nye tillatelser. Flertallet støtter denne
konklusjonen, og mener dette bedrer produksjonsvilkårene og åpner
for nyetableringer.
Flertallet viser til at statsråden
i brev til komiteen datert 20. mai 2008 (vedlagt) gir uttrykk for at
hun ikke ser det tjenlig med en generell økning av MTB nå. Dette
fordi MTB-systemet, som ble innført fra 1. januar 2005, var forutsatt
å ligge fast over tid, men også bl.a. fordi dette uten restriksjoner
ikke i tilstrekkelig grad vil ivareta ulike miljøperspektiver.
Flertallet deler denne bekymring,
og viser blant annet til at en konsesjonsrunde i større grad gjør
det mulig å få en geografisk fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene.
Det bidrar til å opprettholde bærekraften i næringen, noe som er en
viktig forutsetning for videre vekst i havbruksnæringen.
Flertallet viser videre til at
forslagsstillerne mener det bør utredes avvikling av konsesjonssystemet,
noe flertallet ikke støtter. Flertallet mener
dagens regelverk er hensiktsmessig og at det på en god måte gir
næringen stabile forutsetninger for drift ved at utbudet av laks
og ørret til markedet er relativt kontrollert, slik at effekten
av markedssvingninger dempes. Dette er viktig med hensyn til markedsadgangen
for norske oppdrettsprodukter til viktige markeder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det i representantforslag nr. 103
(2007–2008) er lagt vekt på at havbruksnæringen er en viktig næring
for landet og en betydelig distriktsnæring. Eksporten av norsk sjømat
har passert 35 mrd. kroner, og havbruk står i dag for mer enn halvparten
av eksporten. Det er viktig at næringen får gode forutsetninger
for videre lønnsomhet og vekst. Norge er en stor produsent av sjømat,
og har kystarealer som gir grunnlag for å kunne bidra til verdens økende
matvarebehov.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at veksten må foregå på en bærekraftig måte.
Disse medlemmer registrerer at
statsråd Helga Pedersen i brev av 20. mai 2008 skriver at en generell
økning av MTB "uten restriksjoner" ikke i utgangspunktet vil kunne
ivareta miljøhensyn fullt ut, mens en konsesjonsrunde i større grad
muliggjør en geografisk fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene. Disse
medlemmer vil påpeke at Fremskrittspartiet og Høyre er opptatt
av at forvaltningen av våre naturressurser skal være bærekraftig,
og at den forvaltningsmodell som velges for havbruksnæringen, selvfølgelig
må være basert på at hensynet til miljøet skal ivaretas. Disse
medlemmer vil påpeke at forslaget om en økning i MTB ikke
betyr at det ikke skal være tilstrekkelige miljømessige restriksjoner
på havbruksvirksomheten. Dette betyr at det kan være grunnlag for
å øke MTB i enkelte områder, men ikke i områder hvor grensen for
bærekraftig vekst er nådd. Disse medlemmer er skuffet
over passiviteten Regjeringen utviser overfor havbruksnæringen,
i en situasjon hvor FNs matvareprogram ber om en dobling av havbruksproduksjonen
innen 2030 av hensyn til den globale mattilførselen.
Disse medlemmer registrerer at
statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til at det vil bli gjennomført
en ny runde med laksekonsesjoner i 2009, og at Regjeringen dermed
legger opp til en ny runde med laksekonsesjoner i valgkampen i 2009. Disse
medlemmer mener at dersom vekst bare skal skje gjennom tildeling
av nye konsesjoner, vil dette skape urettferdighet mellom aktørene
og en sen veksttakt.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til uttalelser fra
forarbeidene til lov om akvakultur, hvor det fremgikk ønske om en
"hjemmel til regulering av produksjon". Disse medlemmer vil
presisere at det ikke er foreslått å oppheve hjemler til å regulere produksjonen.
Hensyn som miljøet i sjøen, kulturlandskapet og annet betyr at det
er behov for regulering av næringen. Disse medlemmer mener
likevel at en avvikling av konsesjonssystemet bør utredes, fordi
veksten i næringen på sikt bør være begrenset av bærekraftprinsipper og
ikke kunstige politiske volumgrenser.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i brev til næringskomiteen 3. juni 2008 (vedlagt) i liten grad
går inn på realitetene i spørsmålet som ble stilt, men bekrefter
at det er praktisk mulig også å øke MTB innenfor en bærekraftig
ramme. Disse medlemmer mener derfor at Regjeringens
motstand mot et slikt tiltak for å sikre næringen konkurransedyktige
rammebetingelser i årene fremover, er svakt begrunnet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at statsråden i sitt brev av 20. mai 2008 viser til at "Norsk
havbruksnæring lever fortsatt i en vanskelig handelspolitisk virkelighet
og møter kontinuerlig trusselen om beskyttelsestiltak, blant annet
i fra EU". Disse medlemmer vil vise til at nettopp
hensynet til havbruksnæringen er viktig for at Høyre er positive
til et medlemskap i EU.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak
for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom at fremtidig
vekst fordeles mellom en økning i maksimalt tillatt biomasse (MTB)
og tildeling av nye konsesjoner. Samtidig bør en gradvis avvikling
av konsesjonssystemet utredes."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
59 (2007–2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet
for 2008, der Fremskrittspartiet kommer til å fremme disse forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en ny konsesjonsrunde
for tildeling av konsesjoner for oppdrett av laksefisk i 2008. En
slik tildeling bør skje etter loddtrekning, vederlagsfritt, uten føring
om gografisk plassering og struktur i næringen.
Stortinget ber Regjeringen øke maksimalt tillatt biomasse
(MTB) til 980 tonn pr. konsesjon."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at Norge har naturgitte betingelser
som gir mulighet for oppdrett på flere arter. Samtidig er den norske
oppdrettsnæringen i dag preget av for lite fokus på markedstilpasset
produksjon. Resultatet har vært at næringen i perioder har problemer
med lønnsomheten. Disse medlemmer vil ta til orde
for at Regjeringen i samarbeid med næringen ser på tiltak som kan
bidra til at næringen får en mer markedstilpasset produksjon, økt
mangfold i produksjonen og økt satsing på nye oppdrettsarter. En
havbruksnæring med vesentlig større omfang enn i dag krever konsekvent
bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige driftsformer.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne
i at veksten i næringen må være begrenset av det som er miljømessig
bærekraftig. Disse medlemmer vil ta til orde for
at en økning av MTB og tildeling av nye konsesjoner krever strengere
konsesjonskrav med hensyn til miljø enn dagens. Disse medlemmer mener
at å øke MTB og gi nye konsesjoner før man har på plass et regelverk
som stiller større krav til bruk av miljøvennlig teknologi og miljøvennlige
driftsformer, blir feil ende å starte i.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gå gjennom dagens konsesjonsregelverk
for havbruksnæringen, med fokus på økonomisk lønnsomhet og miljøhensyn ut
fra føre-var-prinsippet og bærekraftig utvikling, jf. Ot.prp. nr.
20 (2007–2008) Havressurslova."
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak
for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom at fremtidig
vekst fordeles mellom en økning i maksimalt tillatt biomasse (MTB)
og tildeling av nye konsesjoner. Samtidig bør en gradvis avvikling
av konsesjonssystemet utredes.
Forslag fra Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen gå gjennom dagens konsesjonsregelverk
for havbruksnæringen, med fokus på økonomisk lønnsomhet og miljøhensyn ut
fra føre-var-prinsippet og bærekraftig utvikling, jf. Ot.prp. nr.
20 (2007–2008) Havressurslova.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:103 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve
og Bent Høie om vekst i havbruksnæringen – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev datert 8. mai 2008 hvor det
bes om en uttalelse til ovennevnte dokument.
Forslaget lyder:
"Stortinget ber Regjeringen
iverksette tiltak for en bærekraftig vekst i havbruksnæringen, gjennom
at fremtidig vekst fordeles mellom en økning i maksimalt tillatt
biomasse (MTB) og tildeling av nye konsesjoner. Samtidig bør en
gradvis avvikling av konsesjonssystemet utredes."'
MTB-systemet, som trådte i kraft 1. januar 2005 under
regjeringen Bondevik II, var forutsatt å ligge fast over tid. Systemet
gjelder på to nivåer; konsesjons- og lokalitetsnivå. En konsesjon
er i denne sammenheng muligheten til å ha stående en gitt biomasse
(normalt 780 tonn) til en hver tid. Mens omfanget av biomassen et
selskap kan inneha først og fremst er avhengig av type og antall
konsesjoner, er begrensninger på lokalitetsnivå først og fremst
avhengig av hvilken bærekraft lokaliteten har. Konsesjonene er bundet
til Fiskeridirektoratets regioner. De 10 konsesjonene som ble tildelt
i 2006 i Finnmark er i tillegg bundet til etableringskommunen i
10 år.
Med bærekraft siktes det blant annet til fiskehelse-/velferd
og miljøhensyn. Disse hensynene ivaretas gjennom sektormyndighetenes (Kystverket,
Mattilsynet og fylkesmannen) tillatelser og er basert på forundersøkelser
som igjen gir grunnlag for fastsettelse av lokalitetens MTB. For
eksempel er utslippstillatelsen fra fylkesmannen basert på søkers
søknad om MTB på lokalitetsnivå. Videre må hva som er forsvarlig
beredskap i forbindelse med rømming og eks. sanitetsutslakting,
destruksjon eller håndtering av større mengder dødfisk vurderes
ut fra hvor mye biomasse som det er tillatt å ha på lokaliteten.
Innføringen av MTB, kombinert med at fôrkvotesystemet
ble opphevet, medførte at myndighetene i praksis ikke påla næringen
en direkte markedsregulering. Etter hvert som produksjonen har økt
har næringen imidlertid nærmet seg det nasjonale produksjonstaket,
og man antar at dette kan nås i 2009/2010. Enkelte selskap er imidlertid
nærmere taket enn gjennomsnittet.
I august 2007 presenterte jeg Regjeringens strategi
for en konkurransedyktig norsk havbruksnæring. Av denne strategien
fremgår det at produksjonsvekst i laksenæringen i utgangspunktet
kan skje gjennom tildeling av nye konsesjoner eller ved økt produksjon
innenfor eksisterende konsesjoner. En økning av produksjonen innenfor
eksisterende konsesjoner vil gi bedre produksjonsvilkår for allerede
etablerte aktører, mens tildeling av nye konsesjoner også åpner
for nyetableringer.
Det vil bli gjennomført en ny runde med laksekonsesjoner
i 2009. Videre tas det sikte på årlige konsesjonstildelinger tilpasset
veksten i markedet, for å skape forutsigbare rammebetingelser for
næringen.
En generell økning av MTB på konsesjonsnivå forutsetter
at akvakulturlokalitetene i tilstrekkelig grad ivaretar ulike miljøperspektiver.
På dette området har kunnskapen og teknologien utviklet seg mye
i de senere år, og det er ikke gitt at alle eksisterende lokaliteter
har samme potensial. En generell økning av MTB uten restriksjoner
vil derfor i utgangspunktet ikke kunne ivareta miljøhensynet fullt
ut, mens en konsesjonsrunde i større grad muliggjør en geografisk
fordeling av MTB tilpasset miljøforholdene.
Regjeringen Bondevik II la i mars 2005 frem Ot.prp.
nr. 61 (2004-2005) om lov om akvakultur. På s. 31 uttales det blant
annet: "Departementet finner grunn til å fremheve
at for eksempel begrensningene i antallet tillatelser på laks og
ørret ikke er en konsekvens av kravet om tillatelse, men en politisk
beslutning om å begrense antallet nye tillatelser." Bakgrunnen
for å begrense antallet tillatelser, er at næringen skal kunne få
en fortsatt balansert utvikling med tanke på produksjon som står
i forhold til markedet og miljøet. Videre har antallsbegrensningen vært
et sentralt virkemiddel for utvikling av ulike regioner på kysten
da det gjennom tildelingen kan foretas geografisk plassering av tillatelsene
i regionene. Under behandlingen av loven i næringskomiteen sluttet
samtlige medlemmer seg til forslaget om antallsbegrensing, med unntak
for komiteens medlemmer fra Fremskrittpartiet.
Komiteen, med unntak for komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, sluttet seg videre til forslaget om å opprettholde
muligheten for tilpassing av produksjonen på bakgrunn av følgende
begrunnelse: "I en normalsituasjon har den enkelte
næringsutøver et selvstendig ansvar for å regulere produksjon og
utbud i forhold til markedet. Norsk oppdrettsnæring lever imidlertid
i en svært krevende og vanskelig handelspolitisk virkelighet. Denne
situasjonen krever et godt og samstemt samarbeid med norske myndigheter.
Flertallet slutter seg derfor til å gi en hjemmel til regulering
av produksjon", jf. Innst.O. nr. 99 (2004-2005) innstilling
fra næringskomiteen om lov om akvakultur. Jeg mener næringskomiteens
argument er godt, og at rekkevidden av det går utover forholdene
knyttet til § 7 i akvakulturloven, og styrker behovet for en konsesjonsordning.
Jeg har også merket meg at under høringen av forslag til ny akvakulturlov, var
det næringens ønske at myndighetene skulle ha mulighet til å innføre
produksjonsregulerende tiltak.
Norsk havbruksnæring lever fortsatt i en vanskelig
handelspolitisk virkelighet og møter kontinuerlig trusselen om beskyttelsestiltak,
blant annet i fra EU. MTB er som et produksjonsregulerende redskap,
et system som bidrar til å redusere handelspolitiske vanskeligheter
i form av anklager om dumping og subsidier. Jeg vil minne om at Norge
nettopp har vært gjennom en krevende panelsak mot EU i WTO, og at
vi fremdeles avventer EU-kommisjonens gjennomgang av anti-dumpingtiltakene
mot norsk laks og ørret. Videre har jeg merket meg at forslagsstillerne
uttaler at "Økning i MTB bør baseres på den
samlede etterspørselsveksten etter sjømat, men samtidig hensynta
de handelspolitiske utfordringer som havbruksnæringen har, ettersom havbruk
faller utenfor EØS-avtalen." Jeg slutter meg til denne vurderingen,
men kan vanskelig se hvordan disse hensynene skal ivaretas dersom konsesjonsordningen
avvikles.
Etter min oppfatning gir dagens konsesjonsordning
næringen stabile forutsetninger for drift ved at utbudet av laks
er relativt kontrollert, slik at effekten av markedssvingninger
dempes. Det gir rom for en balansert næringsstruktur, nyskaping og
diversitet, samtidig som næringens konkurranseevne styrkes.
Til slutt antar jeg at en utredning om avvikling av
konsesjonssystemet vil svekke bankenes tillitt til verdien av konsesjonene,
og dermed undergrave den nylig innførte adgangen til pantsettelse
og overføring av tillatelser. Konsekvensen vil være at næringens
kredittverdighet samt tillit til at forvaltningen gir stabile og
forutsigbare rammebetingelser svekkes.
Jeg ser det således ikke tjenlig å igangsette
en utredning om avvikling av konsesjonssystemet.
Jeg viser til brev datert 27. mai d.å.
Næringskomiteens medlemmer fra Høyre henviser
til mitt brev til komiteen datert 20. mai 2008 og uttaler blant
annet:
"Det er naturlig å forstå Statsrådens slik at en MTB
økning er mulig innenfor en bærekraftig ramme, og vi ønsker derfor
å ta rede på hvilke muligheter Statsråden ser for å øke MTB innenfor
en bærekraftig ramme?"
I august 2007 presenterte jeg Regjeringens strategi
for en konkurransedyktig norsk havbruksnæring. Av denne strategien
fremgår det bl.a. at produksjonsveksten i næringen vil bli tatt
ut ved tildeling av nye konsesjoner, første gang i 2009. Regjeringen
tar videre sikte på årlige tildelinger for å skape forutsigbarhet
for næringsutøverne. Det vil sikre at ikke bare etablerte aktører
får bedre produksjonsvilkår, men det vil også åpne for nyetableringer.
En generell økning av MTB er praktisk mulig. Imidlertid
var MTB-systemet, som trådte i kraft 1. januar 2005, forutsatt å
ligge fast over tid. MTB er en måleenhet som bl.a. brukes for all matfiskoppdrett
i sjø, dvs. ikke bare for laks, ørret og regnbueørret som er antallsbegrenset
iht. akvakulturlovens § 7. Ulike myndigheter (bl.a. Fiskeridirektoratet,
Mattilsynet og Fylkesmannen) bruker også MTB når de avgrenser størrelsen
på tillatelser på lokalitetsnivå. Videre brukes systemet til å avgjøre
når det må foretas konsekvensutredning ved etablering eller utvidelse av
akvakulturanlegg (store lokaliteter).
I utgangspunktet gjøres betraktninger om bærekraft
på lokalitetsnivå, men en generell økning av antall tonn MTB pr.
konsesjon vil ha implikasjoner for produksjonsmengden og lokalitetsbelastningen,
noe som igjen vil kunne påvirke bærekraften.
Jeg kan for øvrig opplyse at det i forbindelse med
tildelingsrunden i 2009 vil det bli tatt med i vurderingen om det
er områder hvor det av bærekraftshensyn ikke bør tildeles nye tillatelser.
Jeg har for eksempel allerede signalisert at det ikke er aktuelt
å foreslå tildeling av nye tillatelser i Hardangerfjorden.
Oslo, i næringskomiteen, den 5. juni 2008
Ola Borten Moe |
Arne L. Haugen |
leder |
ordfører |