Finansdepartementet legger med dette frem forslag
om at staten forplikter seg til å dekke et eventuelt pålagt styreansvar
for de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret i Kaupthing
Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon samt dekning
av den plikt til sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets medlemmer
som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon
av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4.
Finansdepartementet vedtok 12. oktober 2008
å sette filialen i Norge av Kaupthing Banki Hf under offentlig administrasjon.
Vedtaket ble truffet i medhold av forskrift 12. oktober 2008 om
offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete
i annen stat § 1, jf. lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger
for banker, forsikringsselskapenes garantiordninger og offentlig
administrasjon mv. av finansinstitusjoner (banksikringsloven) § 4-5
og kgl. res. 6. desember 1996 nr. 1138. Kredittilsynet oppnevnte
samme dag et administrasjonsstyre som består av følgende tre medlemmer:
Bjarne Borgersen
(leder)
Øivind Solvang
Siv Sandvik
I statsråd 24. oktober 2008 ble det vedtatt
en kongelig resolusjon som innebar at Finansdepartementet fikk fullmakt
med samme innhold som forslaget til vedtak i denne proposisjonen.
Det ble lagt til grunn at det var nødvendig å få avklart spørsmålet
om ansvarsdekning raskt, slik at administrasjonsstyret skulle kunne
arbeide hensiktsmessig fremover, samt at plikten til sikkerhetsstillelse
fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12.
oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4 burde oppfylles så raskt som mulig.
Det ble derfor ansett for å være svært uheldig å måtte avvente Stortingets
vedtak i saken. Vedtaket ble fattet med hjemmel i Stortingets bevilgningsreglement
§ 11, der det fremgår at Kongen har fullmakt til å samtykke i at
staten kan pådra seg utgifter eller forpliktelser for fremtidige
budsjettår utover den ordinære fullmaktsgrensen på 5 mill. kroner
dersom det er "uomgjengelig nødvendig", jf. annet og femte ledd.
Av hensyn til å få bemannet styret, samt til
at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på en effektiv
måte, har det vært ansett nødvendig raskest mulig å få på plass
en ansvarsdekning for administrasjonsstyret og dets medlemmer. Videre
følger det av forskrift om offentlig administrasjon av filial av
finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 at administrasjonsstyret,
på samme måte som bostyrer i konkursbo, skal ha ansvarsforsikring
til dekning av krav fra tredjemenn som følge av ansvar de pådrar
seg under utførelsen av sine verv.
Umiddelbart etter utnevnelsen startet administrasjonsstyret
arbeidet med å få tegnet en forsikring som dekker de ovenfor nevnte
behovene. Administrasjonsstyret kontaktet de største norske og utenlandske
forsikringsselskapene som kunne tenkes å tilby denne type dekning,
men ingen av disse har vært villige til å tilby dekningen direkte.
Administrasjonsstyret kontaktet deretter to forsikringsmeglere som
ble gitt i oppdrag å forsøke å plassere risikoen via forsikringssyndikater
med utenlandske aktører, men dette har ikke lyktes.
I den grad det er mulig å få tegnet forsikring
på begrensede deler av aktivamassen, er kostnadene i form av forsikringspremie
så omfattende at det fremstår som et lite aktuelt alternativ.
I fraværet av en ansvarsforsikring for administrasjonsstyret
har administrasjonsstyret gitt uttrykk for at de anser at de handler
ut fra en generell instruks fra Kredittilsynet. I alle saker av vesentlighet
kontaktes Kredittilsynet for å få innhentet nødvendige samtykker.
Kredittilsynet har opplyst at dette medfører at det fremmes et stort
antall enkelthenvendelser til Kredittilsynet for avgjørelse. Fra
Kredittilsynets side anses dette for svært uheldig.
Administrasjonsstyret har på denne bakgrunn bedt
om at en tilstrekkelig og hensiktsmessig forsikringsdekning etableres
gjennom staten ved Finansdepartementet.
Etter departementets syn er det nødvendig med ansvarsdekning
for administrasjonsstyret og dets medlemmer for at administrasjonsstyret
kan utføre sine oppgaver uten risiko for personlig økonomisk ansvar
for medlemmene. Dette er en forutsetning for at administrasjonsstyret
kan utføre sine oppgaver på en effektiv måte.
Videre følger det av forskriften om offentlig
administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen
stat § 4 at konkursloven § 87 om sikkerhetsstillelse for bostyrer
gjelder tilsvarende for administrasjonsstyret. Forskriften presiserer
her krav etter reglene om offentlig administrasjon i banksikringsloven.
Konkursloven § 87 bestemmer at bostyrer skal være forsikret for
sitt mulige ansvar som bostyrer.
I lys av at det ikke har vært mulig å få nødvendig forsikringsdekning
i forsikringsmarkedet, anser departementet at behovet for forsikringer
bør dekkes ved at staten gir en garanti som innebærer at staten
forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte medlemmene av
administrasjonsstyret for Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under
offentlig administrasjon skadesløse for ansvar de skulle pådra seg
under utførelsen av sine verv i administrasjonsstyret. Garantien
bør videre omfatte den sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets
medlemmer som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig
administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat
§ 4.
Garantibeløpet må begrenses til et maksimumsbeløp.
Lederen av administrasjonsstyret har gitt uttrykk for at garantibeløpet
bør settes til 500 mill. kroner. Kredittilsynet har tilrådd overfor Finansdepartementet
at rammen for garantien primært bør settes til 2,5 mrd. kroner (som
utgjør minste anslag på samlede aktiva i boet), men at beløpet subsidiært
kan settes til 500 mill. kroner. Et garantibeløp på 500 mill. kroner
vil etter departementets oppfatning være tilstrekkelig til å oppfylle
kravene i forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon
av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4, jf. konkursloven
§ 87. En garanti av denne størrelsen anses videre tilstrekkelig
for å sikre at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på
en effektiv måte. Departementet går derfor inn for at garantien
begrenses oppad til 500 mill. kroner.
Det foreslås at garantibeløpet skal gjelde for
hele administrasjonsstyret og at det ikke fordeles på hvert enkelt
styremedlem. Omfanget av den statlige garantien vil etter departementets
syn videre måtte begrenses til det erstatningsansvar styremedlemmene
kan bli pålagt i henhold til en bindende rettsavgjørelse med unntak
av ansvar pådratt ved grov uaktsomhet eller forsett. Skadesløsholdelsen
bør også omfatte eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel
i forbindelse med at ansvar eventuelt blir påstått overfor medlem
av styret. Fullmakten foreslås begrenset i tid slik at den gjelder
fra og med oppnevnelsen til og med 31. desember 2010.
Staten vil i tråd med prinsippene i statens økonomiregelverk
kreve betaling for den sikkerheten som stilles.
Det foreslås at Finansdepartementet gis fullmakt til
å avgi en garanti som innebærer at den norske stat ved Finansdepartementet
forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret
for Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon skadesløse
for eventuelt ansvar som de i henhold til en bindende rettsavgjørelse
skulle bli pålagt som følge av utførselen av sine styreverv, med unntak
av ansvar pådratt ved grov uaktsomhet eller forsett. Dette omfatter
også eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel i forbindelse med
at et slikt ansvar eventuelt blir påstått. Fullmakten er begrenset
oppad til 500 mill. kroner. Det foreslås at garantien skal kunne
dekke administrasjonsstyrets virksomhet fra oppnevnelsen og om det
skulle være aktuelt frem til og med 31. desember 2010.