1.1 Innledning

Finansdepartementet legger med dette frem forslag om at staten forplikter seg til å dekke et eventuelt pålagt styreansvar for de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret i Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon samt dekning av den plikt til sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4.

Finansdepartementet vedtok 12. oktober 2008 å sette filialen i Norge av Kaupthing Banki Hf under offentlig administrasjon. Vedtaket ble truffet i medhold av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 1, jf. lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger for banker, forsikringsselskapenes garantiordninger og offentlig administrasjon mv. av finansinstitusjoner (banksikringsloven) § 4-5 og kgl. res. 6. desember 1996 nr. 1138. Kredittilsynet oppnevnte samme dag et administrasjonsstyre som består av følgende tre medlemmer:

  • Bjarne Borgersen (leder)

  • Øivind Solvang

  • Siv Sandvik

I statsråd 24. oktober 2008 ble det vedtatt en kongelig resolusjon som innebar at Finansdepartementet fikk fullmakt med samme innhold som forslaget til vedtak i denne proposisjonen. Det ble lagt til grunn at det var nødvendig å få avklart spørsmålet om ansvarsdekning raskt, slik at administrasjonsstyret skulle kunne arbeide hensiktsmessig fremover, samt at plikten til sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 burde oppfylles så raskt som mulig. Det ble derfor ansett for å være svært uheldig å måtte avvente Stortingets vedtak i saken. Vedtaket ble fattet med hjemmel i Stortingets bevilgningsreglement § 11, der det fremgår at Kongen har fullmakt til å samtykke i at staten kan pådra seg utgifter eller forpliktelser for fremtidige budsjettår utover den ordinære fullmaktsgrensen på 5 mill. kroner dersom det er "uomgjengelig nødvendig", jf. annet og femte ledd.

1.2 Behovet for garanti fra staten

Av hensyn til å få bemannet styret, samt til at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på en effektiv måte, har det vært ansett nødvendig raskest mulig å få på plass en ansvarsdekning for administrasjonsstyret og dets medlemmer. Videre følger det av forskrift om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 at administrasjonsstyret, på samme måte som bostyrer i konkursbo, skal ha ansvarsforsikring til dekning av krav fra tredjemenn som følge av ansvar de pådrar seg under utførelsen av sine verv.

Umiddelbart etter utnevnelsen startet administrasjonsstyret arbeidet med å få tegnet en forsikring som dekker de ovenfor nevnte behovene. Administrasjonsstyret kontaktet de største norske og utenlandske forsikringsselskapene som kunne tenkes å tilby denne type dekning, men ingen av disse har vært villige til å tilby dekningen direkte. Administrasjonsstyret kontaktet deretter to forsikringsmeglere som ble gitt i oppdrag å forsøke å plassere risikoen via forsikringssyndikater med utenlandske aktører, men dette har ikke lyktes.

I den grad det er mulig å få tegnet forsikring på begrensede deler av aktivamassen, er kostnadene i form av forsikringspremie så omfattende at det fremstår som et lite aktuelt alternativ.

I fraværet av en ansvarsforsikring for administrasjonsstyret har administrasjonsstyret gitt uttrykk for at de anser at de handler ut fra en generell instruks fra Kredittilsynet. I alle saker av vesentlighet kontaktes Kredittilsynet for å få innhentet nødvendige samtykker. Kredittilsynet har opplyst at dette medfører at det fremmes et stort antall enkelthenvendelser til Kredittilsynet for avgjørelse. Fra Kredittilsynets side anses dette for svært uheldig.

Administrasjonsstyret har på denne bakgrunn bedt om at en tilstrekkelig og hensiktsmessig forsikringsdekning etableres gjennom staten ved Finansdepartementet.

1.3 Vurdering

Etter departementets syn er det nødvendig med ansvarsdekning for administrasjonsstyret og dets medlemmer for at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver uten risiko for personlig økonomisk ansvar for medlemmene. Dette er en forutsetning for at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på en effektiv måte.

Videre følger det av forskriften om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 at konkursloven § 87 om sikkerhetsstillelse for bostyrer gjelder tilsvarende for administrasjonsstyret. Forskriften presiserer her krav etter reglene om offentlig administrasjon i banksikringsloven. Konkursloven § 87 bestemmer at bostyrer skal være forsikret for sitt mulige ansvar som bostyrer.

I lys av at det ikke har vært mulig å få nødvendig forsikringsdekning i forsikringsmarkedet, anser departementet at behovet for forsikringer bør dekkes ved at staten gir en garanti som innebærer at staten forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret for Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon skadesløse for ansvar de skulle pådra seg under utførelsen av sine verv i administrasjonsstyret. Garantien bør videre omfatte den sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4.

Garantibeløpet må begrenses til et maksimumsbeløp. Lederen av administrasjonsstyret har gitt uttrykk for at garantibeløpet bør settes til 500 mill. kroner. Kredittilsynet har tilrådd overfor Finansdepartementet at rammen for garantien primært bør settes til 2,5 mrd. kroner (som utgjør minste anslag på samlede aktiva i boet), men at beløpet subsidiært kan settes til 500 mill. kroner. Et garantibeløp på 500 mill. kroner vil etter departementets oppfatning være tilstrekkelig til å oppfylle kravene i forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4, jf. konkursloven § 87. En garanti av denne størrelsen anses videre tilstrekkelig for å sikre at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på en effektiv måte. Departementet går derfor inn for at garantien begrenses oppad til 500 mill. kroner.

Det foreslås at garantibeløpet skal gjelde for hele administrasjonsstyret og at det ikke fordeles på hvert enkelt styremedlem. Omfanget av den statlige garantien vil etter departementets syn videre måtte begrenses til det erstatningsansvar styremedlemmene kan bli pålagt i henhold til en bindende rettsavgjørelse med unntak av ansvar pådratt ved grov uaktsomhet eller forsett. Skadesløsholdelsen bør også omfatte eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel i forbindelse med at ansvar eventuelt blir påstått overfor medlem av styret. Fullmakten foreslås begrenset i tid slik at den gjelder fra og med oppnevnelsen til og med 31. desember 2010.

Staten vil i tråd med prinsippene i statens økonomiregelverk kreve betaling for den sikkerheten som stilles.

Det foreslås at Finansdepartementet gis fullmakt til å avgi en garanti som innebærer at den norske stat ved Finansdepartementet forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret for Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon skadesløse for eventuelt ansvar som de i henhold til en bindende rettsavgjørelse skulle bli pålagt som følge av utførselen av sine styreverv, med unntak av ansvar pådratt ved grov uaktsomhet eller forsett. Dette omfatter også eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel i forbindelse med at et slikt ansvar eventuelt blir påstått. Fullmakten er begrenset oppad til 500 mill. kroner. Det foreslås at garantien skal kunne dekke administrasjonsstyrets virksomhet fra oppnevnelsen og om det skulle være aktuelt frem til og med 31. desember 2010.