Finansdepartementet legger med dette frem forslag
om at staten forplikter seg til å dekke et eventuelt pålagt styreansvar
for de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret i Kaupthing
Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon samt dekning
av den plikt til sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets medlemmer
som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon
av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4.
Finansdepartementet vedtok 12. oktober 2008
å sette filialen i Norge av Kaupthing Banki Hf under offentlig administrasjon.
Vedtaket ble truffet i medhold av forskrift 12. oktober 2008 om
offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete
i annen stat § 1, jf. lov 6. desember 1996 nr. 75 om sikringsordninger
for banker, forsikringsselskapenes garantiordninger og offentlig
administrasjon mv. av finansinstitusjoner (banksikringsloven) § 4-5
og kgl. res. 6. desember 1996 nr. 1138. Kredittilsynet oppnevnte
samme dag et administrasjonsstyre som består av følgende tre medlemmer:
Bjarne Borgersen
(leder)
Øivind Solvang
Siv Sandvik
I statsråd 24. oktober 2008 ble det vedtatt
en kongelig resolusjon som innebar at Finansdepartementet fikk fullmakt
med samme innhold som forslaget til vedtak i denne proposisjonen.
Det ble lagt til grunn at det var nødvendig å få avklart spørsmålet
om ansvarsdekning raskt, slik at administrasjonsstyret skulle kunne
arbeide hensiktsmessig fremover, samt at plikten til sikkerhetsstillelse
fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12.
oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4 burde oppfylles så raskt som mulig.
Det ble derfor ansett for å være svært uheldig å måtte avvente Stortingets
vedtak i saken. Vedtaket ble fattet med hjemmel i Stortingets bevilgningsreglement
§ 11, der det fremgår at Kongen har fullmakt til å samtykke i at
staten kan pådra seg utgifter eller forpliktelser for fremtidige
budsjettår utover den ordinære fullmaktsgrensen på 5 mill. kroner
dersom det er "uomgjengelig nødvendig", jf. annet og femte ledd.
Av hensyn til å få bemannet styret, samt til
at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på en effektiv
måte, har det vært ansett nødvendig raskest mulig å få på plass
en ansvarsdekning for administrasjonsstyret og dets medlemmer. Videre
følger det av forskrift om offentlig administrasjon av filial av
finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4 at administrasjonsstyret,
på samme måte som bostyrer i konkursbo, skal ha ansvarsforsikring
til dekning av krav fra tredjemenn som følge av ansvar de pådrar
seg under utførelsen av sine verv.
Umiddelbart etter utnevnelsen startet administrasjonsstyret
arbeidet med å få tegnet en forsikring som dekker de ovenfor nevnte
behovene. Administrasjonsstyret kontaktet de største norske og utenlandske
forsikringsselskapene som kunne tenkes å tilby denne type dekning,
men ingen av disse har vært villige til å tilby dekningen direkte.
Administrasjonsstyret kontaktet deretter to forsikringsmeglere som
ble gitt i oppdrag å forsøke å plassere risikoen via forsikringssyndikater
med utenlandske aktører, men dette har ikke lyktes.
I den grad det er mulig å få tegnet forsikring
på begrensede deler av aktivamassen, er kostnadene i form av forsikringspremie
så omfattende at det fremstår som et lite aktuelt alternativ.
I fraværet av en ansvarsforsikring for administrasjonsstyret
har administrasjonsstyret gitt uttrykk for at de anser at de handler
ut fra en generell instruks fra Kredittilsynet. I alle saker av vesentlighet
kontaktes Kredittilsynet for å få innhentet nødvendige samtykker.
Kredittilsynet har opplyst at dette medfører at det fremmes et stort
antall enkelthenvendelser til Kredittilsynet for avgjørelse. Fra
Kredittilsynets side anses dette for svært uheldig.
Administrasjonsstyret har på denne bakgrunn bedt
om at en tilstrekkelig og hensiktsmessig forsikringsdekning etableres
gjennom staten ved Finansdepartementet.
Etter departementets syn er det nødvendig med ansvarsdekning
for administrasjonsstyret og dets medlemmer for at administrasjonsstyret
kan utføre sine oppgaver uten risiko for personlig økonomisk ansvar
for medlemmene. Dette er en forutsetning for at administrasjonsstyret
kan utføre sine oppgaver på en effektiv måte.
Videre følger det av forskriften om offentlig
administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen
stat § 4 at konkursloven § 87 om sikkerhetsstillelse for bostyrer
gjelder tilsvarende for administrasjonsstyret. Forskriften presiserer
her krav etter reglene om offentlig administrasjon i banksikringsloven.
Konkursloven § 87 bestemmer at bostyrer skal være forsikret for
sitt mulige ansvar som bostyrer.
I lys av at det ikke har vært mulig å få nødvendig forsikringsdekning
i forsikringsmarkedet, anser departementet at behovet for forsikringer
bør dekkes ved at staten gir en garanti som innebærer at staten
forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte medlemmene av
administrasjonsstyret for Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under
offentlig administrasjon skadesløse for ansvar de skulle pådra seg
under utførelsen av sine verv i administrasjonsstyret. Garantien
bør videre omfatte den sikkerhetsstillelse fra administrasjonsstyrets
medlemmer som følger av forskrift 12. oktober 2008 om offentlig
administrasjon av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat
§ 4.
Garantibeløpet må begrenses til et maksimumsbeløp.
Lederen av administrasjonsstyret har gitt uttrykk for at garantibeløpet
bør settes til 500 mill. kroner. Kredittilsynet har tilrådd overfor Finansdepartementet
at rammen for garantien primært bør settes til 2,5 mrd. kroner (som
utgjør minste anslag på samlede aktiva i boet), men at beløpet subsidiært
kan settes til 500 mill. kroner. Et garantibeløp på 500 mill. kroner
vil etter departementets oppfatning være tilstrekkelig til å oppfylle
kravene i forskrift 12. oktober 2008 om offentlig administrasjon
av filial av finansinstitusjon med hovedsete i annen stat § 4, jf. konkursloven
§ 87. En garanti av denne størrelsen anses videre tilstrekkelig
for å sikre at administrasjonsstyret kan utføre sine oppgaver på
en effektiv måte. Departementet går derfor inn for at garantien
begrenses oppad til 500 mill. kroner.
Det foreslås at garantibeløpet skal gjelde for
hele administrasjonsstyret og at det ikke fordeles på hvert enkelt
styremedlem. Omfanget av den statlige garantien vil etter departementets
syn videre måtte begrenses til det erstatningsansvar styremedlemmene
kan bli pålagt i henhold til en bindende rettsavgjørelse med unntak
av ansvar pådratt ved grov uaktsomhet eller forsett. Skadesløsholdelsen
bør også omfatte eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel
i forbindelse med at ansvar eventuelt blir påstått overfor medlem
av styret. Fullmakten foreslås begrenset i tid slik at den gjelder
fra og med oppnevnelsen til og med 31. desember 2010.
Staten vil i tråd med prinsippene i statens økonomiregelverk
kreve betaling for den sikkerheten som stilles.
Det foreslås at Finansdepartementet gis fullmakt til
å avgi en garanti som innebærer at den norske stat ved Finansdepartementet
forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte medlemmene av administrasjonsstyret
for Kaupthing Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon skadesløse
for eventuelt ansvar som de i henhold til en bindende rettsavgjørelse
skulle bli pålagt som følge av utførselen av sine styreverv, med unntak
av ansvar pådratt ved grov uaktsomhet eller forsett. Dette omfatter
også eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel i forbindelse med
at et slikt ansvar eventuelt blir påstått. Fullmakten er begrenset
oppad til 500 mill. kroner. Det foreslås at garantien skal kunne
dekke administrasjonsstyrets virksomhet fra oppnevnelsen og om det
skulle være aktuelt frem til og med 31. desember 2010.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
fra Høyre, Svein Flåtten, Michael Momyr og Jan Tore Sanner, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per
Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til
vedlagte brev av 6. november 2008 fra finansminister Kristin Halvorsen
til Stortingets presidentskap.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
Finansdepartementet gis fullmakt til å gi en
garanti som innebærer at den norske stat ved Finansdepartementet
forplikter seg til å holde de offentlig oppnevnte styremedlemmene
i Kaupthing Banki Hf, norsk filial under offentlig administrasjon,
skadesløse for eventuelt ansvar som de i henhold til bindende rettsavgjørelse
skulle bli pålagt som følge av utførelsen av sine styreverv, med
unntak av ansvar pådratt forsettlig eller ved grov uaktsomhet. Skadesløsholdelsen
skal omfatte eventuelle nødvendige omkostninger til sakførsel i
forbindelse med at ansvar eventuelt blir påstått overfor medlem
av styret. Garantien kan også omfatte pliktig sikkerhetsstillelse
fra administrasjonsstyrets medlemmer i henhold til forskrift 12.
oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4. Fullmakten er begrenset oppad til
500 mill. kroner, samt begrenset til administrasjonsstyrets virksomhet
fram til og med 31. desember 2010.
Stortingsproposisjon nr. 7 (2008–2009) om garanti
for styreansvar for medlemmene av administrasjonsstyret i Kaupthing
Banki Hfs filial i Norge under offentlig administrasjon ble fremmet
i statsråd 24. oktober 2008. I proposisjonen vises det blant annet
til opplysninger fra det oppnevnte administrasjonsstyret om at det
ikke har latt seg gjøre å få tegnet den nødvendige ansvarsdekningen
for administrasjonsstyret i forsikringsmarkedet.
Etter at proposisjonen ble fremmet i statsråd
er Finansdepartementet blitt informert av advokatene som har bistått
administrasjonsstyret i arbeidet med å plassere ansvarsdekningen
i forsikringsmarkedet om at det likevel var utsikt til at det ville
kunne være mulig å få inngått en avtale om forsikring. Finansdepartementet
har på denne bakgrunn foreløpig ikke benyttet den fullmakten til
å gi garanti som departementet fikk i kongelig resolusjon 24. oktober
2008.
Departementet har på denne bakgrunn fulgt opp administrasjonsstyrets
arbeid med å få ansvarsdekning i forsikringsmarkedet. Administrasjonsstyret
har opplyst at de inngikk en avtale om forsikringsdekning fredag
31. oktober 2008.1 vedlagte brev fra Kredittilsynet til departementet 5.
november 2008 står det blant annet følgende om denne forsikringsavtalen:
"Administrasjonsstyret har nå fått tegnet en forsikring
med et syndikat gjennom forsikringsmegleren Marsh. Forsikringen
dekker en samlet forsikringssum på 500 millioner kroner og prisen
er satt til ca. 2.9 millioner kroner. Det har imidlertid ikke vært
mulig, på grunn av aktivamassens størrelse, å tegne en ordinær bostyreforsikring
i medhold av konkursloven § 87, slik denne forsikringen foreligger
og praktiseres i dag.
Forsikringssummen dekker ikke
de bruttoaktiva administrasjonsstyret antas å forvalte. Dekningen
gjelder i tre år fra avslutningen av administrasjonsbehandlingen
i Norge, eventuelt i tre år etter en senere etterutlodning. Forsikringen
dekker ikke erstatningsansvar basert på kontrakt, garanti, kausjon,
tilsagn eller annen avtale inngått av administrasjonsstyret."
Det fremgår av Kredittilsynets brev at administrasjonsstyret
har gitt uttrykk for at denne forsikringsdekningen på enkelte områder
ikke er tilfredsstillende, og de har anmodet Kredittilsynet om å
be staten stille en tilleggsgaranti for det ansvaret som forsikringen
ikke dekker. Departementet oppfatter blant annet at administrasjonsstyret
og Kredittilsynet anser at en dekning begrenset til 500 millioner
kroner ikke er tilstrekkelig for å oppfylle kravet til slik sikkerhetsstillelse
fra administrasjonsstyrets medlemmer som følger av forskrift 12.
oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4 om at konkursloven § 87 om sikkerhetsstillelse for
bostyrer gjelder tilsvarende for administrasjonsstyret. Bakgrunnen
er at beløpet ikke tilsvarer den antatte størrelsen på aktivamassen.
Det er tidligere gitt et minste anslag på samlede aktiva i boet
på 2,5 milliarder kroner.
Kredittilsynet tilrår i brevet at forslaget
i St.prp. nr. 7 (2008–2009) opprettholdes. Kredittilsynet skriver
videre i brevet:
"Videre vil Kredittilsynet opprettholde den primære
tilrådingen som tidligere er gitt, nærmere bestemt at det fremmes
forslag om at staten stille en garanti innenfor et beløp på 2,5
milliarder kroner, tilsvarende den antatte størrelsen på aktivamassen.
Subsidiært kan det tilrås at rammen settes til et beløp på 500 millioner
kroner. Den statlige garantien bør likevel bare gjelde som en "topping
up" – løsning som dekker det som ikke omfattes av den tegnede forsikringen medhensyn
til dekningsomfang, beløp og tidsperiode."
Finansdepartementet opprettholder sin vurdering
i St. prp. nr. 7 (2008–2009) av at et garantibeløp på 500 millioner
kroner vil være tilstrekkelig til å oppfylle kravene i forskrift
12. oktober 2008 om offentlig administrasjon av filial av finansinstitusjon
med hovedsete i annen stat § 4 jf. konkursloven § 87. Finansdepartementet
opprettholder videre vurderingen av at en garanti av denne størrelsen
anses tilstrekkelig for å sikre at administrasjonsstyret kan utføre
sine oppgaver på en effektiv måte, blant annet på bakgrunn av at
lederen for administrasjonsstyret tidligere har gitt uttrykk for
at garantibeløpet bør settes til 500 millioner kroner. Departementet legger
derfor ikke opp til å foreslå en utvidelse av garantifullmakten
ut over forslaget i St.prp. nr. 7 (2008–2009).
Departementet vil vurdere anmodningen om statsgaranti
for dekningsomfang og tidsperiode som ikke dekkes av den forsikringen
som er inngått. Departementet legger til grunn at en garantifullmakt
som foreslått er tilstrekkelig til eventuelt å gi en slik tilleggsdekning
gjennom en statsgaranti.
Oslo, i finanskomiteen, den 11. november 2008
Reidar Sandal |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |