Regjeringa legg fram informasjon om norsk eksportkontroll
når det gjeld våpen, ammunisjon og anna militært materiell og fleirbruksvarer. Meldinga
reflekterer omfanget av den faktiske eksporten i 2007 av forsvarsmateriell
som er oppført på Utanriksdepartementets liste I og av tenester
og teknologi i tilknyting til desse varene. Liste I omfattar både
A-materiell, som er våpen og ammunisjon og anna militært materiell
som i vesentleg grad kan påverke dei militære styrkeforholda utover
nærområdet, og B-materiell, som er andre varer som spesielt er utvikla
eller modifiserte for militære formål.
Den samla verdien av eksporten i 2007 var om lag
3,6 mrd. kroner. Av dette utgjorde sal ca. 3,2 mrd. kroner, tenester
om lag 308 mill. kroner og reparasjonar for utanlandske eigarar
ca. 130 mill. kroner. A-materiell utgjorde i overkant av 2 mrd.
kroner og B-materiell ca. 1,2 mrd. kroner. Til samanlikning utgjorde
den samla eksporten i 2006 rundt 3,5 mrd. kroner.
I 2007 gjekk 92 pst. av eksporten av A-materiell og
84 pst. av eksporten av B-materiell til NATO-land og til Sverige
og Finland. Samanlikna med 2006 var det i 2007 ein markert nedgang
i den totale eksportverdien av B-materiell på nær 22 pst, og eksporten
av A-materiell auka med ca. 45 pst.
I meldinga blir det gjort greie for Regjeringa
sin politikk når det gjeld strategisk eksportkontroll, og praktiseringa
av det aktuelle regelverket i lisensieringsarbeidet og samarbeidet
med andre etatar for å sikre gjennomføring av ein mest mogleg effektiv
kontroll. I tillegg går ein inn på det internasjonale samarbeidet
leverandørlanda har etablert for å sikre høge internasjonale standardar
som utgangspunkt for gjennomføringa av kontrolltiltak på nasjonalt
plan.
Regjeringa er oppteken av å gi størst mogleg åpenhet
om og innsyn i utførselen av forsvarsmateriell frå Noreg. Stortingsbehandlinga
av St.meld. nr. 19 (2005–2006) og St.meld. nr. 33 (2006–2007) har
vist at det er brei, tverrpolitisk semje om at dette er viktig.
Ved behandlinga av begge dei to siste stortingsmeldingane har innstillinga
frå utanrikskomiteen vore samrøystes.
Regjeringa går i årets melding vidare for å
gi auka innsyn. I meldinga i år blir det derfor for første gong
lagt fram informasjon om eksport av sivile varer til militære sluttbrukarar
og om utførsel av verneutstyr til bruk for humanitære organisasjonar
i samband med minerydding. Elles følgjer meldinga i hovudsak same
formatet som meldingane om eksporten i 2005 og 2006. Det blir informert
om kva slag militære varer som er utførte til kva land, verdien
av eksporten fordelt på land og regionar og om eige materiell som forsvarsstyresmaktene
utfører. Vidare omtalar meldinga utførsel av handvåpen frå Noreg,
formidling av forsvarsmateriell mellom tredjeland og overføring
av produksjonsrettar for forsvarsmateriell til utlandet. I tillegg
blir det opplyst om avslag på lisenssøknadar grunngitt i EU-kodeksen
for våpeneksport.
Då St.meld. nr. 33 (2006–2007) blei framlagd 15. juni
2007, inviterte Regjeringa presse og organisasjonar til eit møte
for å presentere innhaldet i meldinga. Initiativet blei etter Regjeringa sitt
syn godt motteke, og ein tek sikte på å vidareføre denne typen informasjonsmøte.
Regjeringa vil vidareføre praksisen med å konsultere
og informere Stortinget om særleg omfattande og viktige saker. Det
er etablert føreseielege retningslinjer for korleis Utanriksdepartementet
skal praktisere regelverket. Dei årlege stortingsmeldingane som
er framlagde sidan 1996, har gjort greie for denne praksisen og
gitt omfattande innsyn i omfanget av eksporten.
I Noreg har ein sidan etterkrigsåra hatt brei
politisk semje om eksporten av forsvarsmateriell. Regelverket og
praksisen baserer seg på ei regjeringserklæring og eit stortingsvedtak
av 11. mars 1959. Erklæringa slo fast at "hovedsynspunktet bør være
at Norge ikke vil tillate salg av våpen og ammunisjon til områder hvor
det er krig eller krig truer, eller til land hvor det er borgerkrig".
Stortinget tok "til etterretning den erklæring statsministeren på
vegne av Regjeringen har lagt frem. Stortinget vil sterkt understreke
at eksport av våpen og ammunisjon fra Norge bare må skje etter en
omhyggelig vurdering av de uten- og innenrikspolitiske forhold i
vedkommende område. Denne vurderingen må være avgjørende for om
eksport skal finne sted".
I 1997 slutta Stortinget seg samrøystes til
ei presisering om at "Utenriksdepartementets vurdering av disse
forholdene omfatter en vurdering av en rekke politiske spørsmål,
herunder spørsmål knyttet til demokratiske rettigheter og respekt for
grunnleggende menneskerettigheter". Endå omsynet til menneskerettane
og humanitærretten frå før var eit sentralt element i vurderinga
av søknader om eksport av forsvarsmateriell, avgjorde Regjeringa
i 2007 å ta denne presiseringa inn i retningslinjene.
Utanriksdepartementet er ved kongeleg resolusjon
gitt mynde til å administrere eksportkontrollova og utarbeide forskrifter
og retningslinjer for å sikre ei effektiv gjennomføring av kontrollen. Departementet
er òg lisensieringsinstans.
Noreg praktiserer ei svært streng handheving
av eksportkontrollregelverket for å sikre at forsvarsmateriell ikkje
kjem på avveie. Dette er bakgrunnen for at hovudmottakarane av norsk forsvarsmateriell
er medlemsland i NATO og andre nærståande land. Noreg sel forsvarsmateriell
bare til bruk for myndigheter.
Dokumentasjon som godtgjer kven som er mottakar
av forsvarsmateriellet, må liggje føre før utførselsløyve blir innvilga.
Regjeringa vil vidareføre denne praksisen. Noreg deltek vidare aktivt
innanfor fleire internasjonale fora for tiltak som skal hindre at
våpen kjem på avveie.
Ved utførsel av forsvarsmateriell til land utanfor NATO
og den nærståande landgruppa blir dei nemnde retningslinjene nøye
vurderte og strengt praktiserte. Dersom det blir konkludert med
at slikt sal kan tillatast, må det leggjast fram sluttbrukardokumentasjon
der mottakaren erklærer at vedkommande er endeleg mottakar av materiellet,
opplyser kvar det skal installerast og brukast og forsikrar at materiellet
ikkje skal vidareseljast utan samtykke frå norske styresmakter.
Ved tildeling av løyve til sal av forsvarsmateriell er
spørsmålet om framtidig vedlikehald, reparasjon og levering av reservedelar
ein del av den totalvurderinga departementet gjer. Omsynet til norske
leverandørar som truverdige handelspartnarar er òg eit moment som
styresmaktene må ta med i vurderinga når det gjeld å gi løyve til
oppfølgingsleveransar.
Kontrollen med eksport av fleirbruksvarer tek sikte
på å hindre spreiing av masseøydeleggingsvåpen og er utelukkande
basert på samordning av kontrolltiltak innanfor ramma av internasjonalt
samarbeid. Dei siste åra har det òg utvikla seg eit nærmare samarbeid
i internasjonale forum om betre kontroll med konvensjonelle våpen, særleg
handvåpen og lette våpen. Dette er ei utvikling Regjeringa støttar.
I Stortinget ligg til handsaming ei eiga melding om det norske engasjementet
for nedrusting og mot spreiing av masseøydeleggingsvåpen.