Jeg viser til brev av 31. oktober 2008 vedrørende Dokument
nr. 8:93 (2007-2008) og har følgende svar på de spørsmål som stilles.
2) Hva er provenyet for å innføre et slikt
avgiftsfritak?
Provenyvirkningene av et fritak for merverdiavgift
for skipstunneler i Norge antas i første omgang å være knyttet til
prosjektet Stad skipstunnel. I en konseptutredning fra Kystverket
i 2007 anslås byggekostnadene til prosjektet Stad skipstunnel til
mellom 1 170 mill. kroner og 1 730 mill. kroner. En del av disse
kostnadene vil faktureres med merverdiavgift, mens andre, f.eks.
lønn, ikke er merverdiavgiftspliktige. Dersom prosjektet gjennomføres,
og bygging av skipstunneler fritas fra merverdiavgift, vil kostnadene
knyttet til varer og tjenester fakturert med merverdiavgift reduseres
med 20 pst. Finansdepartementet kjenner ikke direkte til kostnadene
knyttet til merverdiavgift for dette prosjektet, og kan derfor ikke
anslå et konkret provenytap.
3) Ber også om lovteknisk bistand for en
slik endring som skissert i forslaget.
Fritak for skipstunneler kan lovteknisk gjennomføres
ved at det fremmes følgende forslag til endring i § 16 første ledd
nr. 13:
I lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift
skal § 16 første ledd nr. 13 skal lyde:
"13. Tjenester i siste omsetningsledd som gjelder planlegging,
prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg
og baneanlegg utelukkende for skinnegående, kollektiv persontransport,
skipstunneler, samt fremstilling på verksted av bruer eller deler
av bruer til slik veg eller bane.
Endringen trer i kraft 1. januar 2009."