Jeg viser til forslaget fra representantene
Elisabeth Røbekk Nørve og Leif Helge Kongshaug om at skipstunneler
likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.
Representantene viser blant annet til at skipstunneler
ikke er omfattet av merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13,
og at dette er en naturlig følge av at det per i dag ikke er anlagt
noen skipstunneler i Norge. Det vises videre til at Stad skipstunnel
er et viktig prosjekt som lenge har vært til utredning. I en sluttrapport
fra Kystverket, som nylig er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet,
konkluderes det med at tunnelen vil gi en positiv samfunnsøkonomisk
nytte. Representantene mener at i det videre arbeid er det derfor
viktig å legge til rette for at prosjektet vil kunne bli behandlet
på lik linje med andre infrastrukturtiltak på land.
Jeg vil innledningsvis vise til at fritaket
i merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, er begrenset til
siste omsetningsledd, og gjelder tjenester med planlegging, prosjektering,
anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig veg. Bestemmelsen
omfatter også de samme tjenestene vedrørende baneanlegg utelukkende
for skinnegående, kollektiv persontransport. Bestemmelsen gjelder
videre arbeid med framstilling på verksteder av bruer for veg eller
bane som for øvrig omfattes av fritaket. Merverdiavgift på tjenester
knyttet til bygging av en skipstunnel er som representantene viser
til, ikke omfattet av fritaket.
Begrunnelsen for avgiftsfritaket for arbeid
på offentlig veg, var ønsket om å fjerne konkurransevridningen mellom
offentlig virksomhet i egen regi og privat arbeid i vegsektoren,
jf. Ot.prp. nr. 13 (1971-72). Dette skyldes at det ved bruk av egen
virksomhet (Statens vegvesen) til å utføre arbeid på offentlig veg,
ikke påløp merverdiavgift på arbeidet (tjenestedelen). For andre
næringsdrivende forelå det imidlertid plikt til å beregne merverdiavgift.
Uten et slikt fritak ville det vært mer lønnsomt for staten å gjennomføre
vegutbygginger med egne ansatte uten merverdiavgift, enn å kjøpe
tjenester fra private aktører. Bestemmelsen har dermed i stor grad
de samme formål som lov 12. desember 2003 nr. 108 om kompensasjon
av merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner mv.
I dag er den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen
skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med
andre private aktører. Den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket
synes dermed å være svekket
Fritaket, som har vært praktisert siden 1973,
innebærer at det i forbindelse med statlig finansiering av et vegutbyggingsprosjekt
ikke tas hensyn til merverdiavgiftskostnadene på den delen som gjelder
tjenester. Et slikt fritak innebærer likevel en kostnad for staten,
i form av tapte merverdiavgiftshintekter. Et eventuelt forslag til
lovendring her vil måtte fremmes for Stortinget og behandles i sammenheng
med de ordinære budsjettene. Dersom det vedtas å bygge Stad skipstunnel
vil det måtte foretas en ordinær vurdering av bevilgningene som
ledd i denne beslutningen.