Til Nobelkomiteen velges 5 medlemmer. Funksjonstiden
er 6 år. Valg foregår hvert tredje år, og da velges henholdsvis
2 og 3 medlemmer. Hvert tredje år velges dessuten 3 varamedlemmer.
Komiteen velger selv for hvert kalenderår leder og
nestleder.
Følgende medlemmer og varamedlemmer har funksjonstid
fram til 31. desember 2008:
Medlemmer:
Kaci Kullmann Five, Bærum. Berge Furre, Oslo. Ole
Danbolt Mjøs, Tromsø.
Varamedlemmer:
Sverre Lodgaard, Oslo. Christopher Stensaker, Oslo.
Gunnar Stålsett, Oslo.
Følgende medlemmer har funksjonstid fram til 31. desember
2011:
Sissel Rønbeck, Oslo. Inger-Marie Ytterhorn, Oslo.
Det skal nå velges 3 medlemmer med funksjonstid
1. januar 2009–31. desember 2014 og 3 varamedlemmer med funksjonstid
1. januar 2009–31. desember 2011.
Med utgangspunkt i matematisk fordeling av de medlemmene
og varamedlemmene som skal velges nå, har valgkomiteen mottatt
forslag på kandidater fra de aktuelle partigruppene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i regelverket for valg til Nobelkomiteen ikke formelt er noe til
hinder for å velge stortingsrepresentanter som medlemmer av komiteen.
Et forslag om dette fra representanten Berit Ås ble nedstemt i Stortinget
31. mai 1974 i forbindelse med suppleringsvalg av medlemmer til
Nobelkomiteen. Et tilsvarende forslag ble 19. desember 1978 fremmet
i Stortinget av Hanna Kvanmo. Forslaget ble oversendt Stortingets presidentskap
uten realitetsvotering, men senere ikke fulgt opp. Det har likevel
vært en alminnelig oppfatning at stortingsrepresentanter ikke bør
velges til komiteen, men at dette likevel ikke kan være til hinder
for at representanter som ikke tar gjenvalg må kunne innvelges til
komiteen i siste sesjon av stortingsperioden, og at det ikke kan
anføres sterke reelle hensyn mot dette. Det vises i denne sammenheng
til valget av daværende Stortingets visepresident Odvar Nordli høsten
1984, da det var kjent at Nordli ikke tok gjenvalgt til Stortinget
høsten 1985.
Flertallet legger fortsatt denne
oppfatning til grunn. Dette samsvarer også med det som ble lagt
til grunn i Stortinget 27. mai 1977 ved behandlingen av det såkalte
Ingvaldsen-utvalgets innstilling, da følgende vedtak ble fattet:
"Stortingsrepresentanter bør ikke velges eller oppnevnes
bedriftsforsamlinger eller styrer i bedrifter eller institusjoner
som er underlagt Stortingets kontroll, eller organer som forbereder
saker som Stortinget senere fatter beslutning om, uten i slike tilfeller
hvor det forutsettes at representanten ikke stiller til gjenvalg
…"
Flertallet ser det slik at mange
av de samme hensyn gjør seg gjeldende med hensyn til valg til Nobelkomiteen.
Valgkomiteens medlemmerfra
Fremskrittspartiet viser til den mangeårige debatt om forholdet
mellom Stortinget og Nobelkomiteen. Fra tid til annen er det kommet
uttalelser også fra politiske ledere i andre land som på en måte
gir norske myndigheter ansvaret for kontroversielle tildelinger
av Nobels fredspris. Det er derfor et vedvarende behov for å sikre
Nobelkomiteens uavhengighet av Stortinget, slik at komiteen står
helt fritt fra å måtte ta hensyn til den utenriks- og sikkerhetspolitikk
eller handelspolitikk norske myndigheter står for. Dette har blant
annet utkrystallisert seg i at regjeringsmedlemmer og stortingsrepresentanter
ikke bør sitte som medlemmer av Nobelkomiteen.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til en tidligere debatt i Stortinget i forbindelse med
valg av medlemmer til Nobelkomiteen 31. mai 1974 hvor Sosialistisk
Venstreparti fremmet konkrete forslag til endringer i systemet for
valgene.
Nedenfor bringes noen få utdrag fra debatten:
Guttorm Hansen (stortingspresident og formann i
valgkomiteen):
"Jeg vil i første rekke i dette innlegg gjøre et forsøk
på kort å trekke opp de mer prinsipielle synspunkter som Stortinget
tidligere har fulgt, og som Stortinget også må følge i framtida
når det gjelder Nobelkomiteen og Nobels fredspris.
Det
går klart frem av Alfred Nobels testamente og av de såkalte "grundstadgarna"
at den funksjon Stortinget er tillagt utelukkende er å velge Nobelkomiteen.
Det var dette Alfred Nobel bestemte, og som "grundstadgarne" inneholder. Stortinget
skulle ikke dele ut fredsprisen og skulle ikke påvirke utdelingen
av fredsprisen. Stortinget skulle velge fem medlemmer, og komiteen
skulle være uavhengig og dele ut prisen uten direkte eller indirekte
instruks fra Stortinget. Slik måtte det være, og slik må det fortsatt være.
I dette ligger det at Nobelkomiteen kan foreta prisutdelinger som
kan stå i sterk motsetning til Norges offisielle utenrikspolitikk,
i sterk motsetning til det et flertall av Stortingets representanter
måtte mene, i sterk motsetning til en eventuell folkeopinion. Det
har da også skjedd flere ganger at Nobelkomiteen har foretatt utdelinger
som det har stått stor strid om i Norge, for så vidt også utenfor
Norge. Men dette kan Nobelkomiteen gjøre bare så lenge det er helt klart
at komiteen er fri og ubundet, uten instruks verken direkte eller
indirekte. Den kan ikke handle helt suverent uten at det er klart
at Stortinget bare har en funksjon når det gjelder komiteen, nemlig
å foreta valg av medlemmer.
Jeg er helt sikker på
at bare så lenge denne praksis kan etterleves, kan Stortinget fremdeles
ha det ærefulle verv som Alfred Nobel i sitt testamente bestemte
at vi skulle ha. Nobels fredspris er så internasjonalt kjent og
har en så stor betydning at dersom det skjer en endring i forhold
som her debatteres, vil det få store utenrikspolitiske virkninger
for oss. For framtidas skyld bør vi derfor nå være meget varsomme
med hva vi foretar oss, og hvordan vi uttrykker oss i saken. Det
er bare en veg å gå her, og det er å fastslå fullstendig klart igjen
at utdelingen av Nobels fredspris tilkommer Nobelkomiteen, og at
Stortingets eneste funksjon i denne forbindelse er å velge komiteen.
Det
er da også ganske klart at indirekte forsøk på å diktere komiteen
prinsipielle eller generelle retningslinjer ikke kan eller må gjøres.
Av den grunn må forslaget om å entledige de tre gjenværende valgte
medlemmer av den nå sittende komite avvises. I det forslaget ligger
nemlig en så sterk stillingtagen til fjorårets utdeling at det i høy
grad berører de prinsipper jeg her har nevnt. Det ville i praksis
bety at Stortinget hver gang det senere ble utdelt en fredspris,
ville måtte godta utdelingen ved ikke å endre komiteens sammensetning,
eller å gi uttrykk for utilfredshet ved å entledige komiteen. At
Stortinget i dag avviser Sosialistisk Valgforbunds forslag om å
entledige hele komiteen, betyr ikke at Stortinget gir uttrykk for
verken tillitt eller mistillit overfor Nobelkomiteen, men at Stortinget
fastslår at Nobelkomiteen er uavhengig og ubundet av Stortinget,
og at Stortinget ikke tar standpunkt til utdelingen av Nobels fredspris."
Torild Skard:
"Men når det så med styrke av mange hevdes at Nobelkomiteen
bør være mest mulig suveren i sine avgjørelser, finner jeg det ytterst
ulogisk at ikke bare medlemmer av Norges storting, men attpåtil
svært framstående politiske representanter deltar i komiteens arbeid.
Når stortingspresidenter, odelstingspresidenter og lagtingspresidenter
velges inn i Nobelkomiteen, eller når ledende partirepresentanter
velges inn, da må enhver tale om uavhengighet i forhold til Stortinget
eller offisiell norsk politikk virke både merkverdig og hyklersk.
Det er ikke bare snakk om det fins instrukser direkte eller indirekte,
det er snakk om personer og hva personer står for.
Etter
min oppfatning er den eneste logiske konsekvens av ønsket om uavhengighet
for Nobelkomiteen at man fatter vedtak om at ikke bare medlemskap
i Regjeringen, men også i Stortinget skal være uforenelig med deltakelse
i Nobelkomiteens arbeid. I pakt med dette synet vil vi i SV også
fremme forslag om dette i dag.
Valgutvalgets flertall
vil altså ikke endre Nobelkomiteens sammensetning prinsipielt sett. Vel,
jeg kan forstå – om enn ikke akseptere – at det for noen kan kjennes
vanskelig å skifte ut allerede sittende medlemmer. Men at man attpåtil nå
som et av de nye medlemmer i komiteen foreslår en av Lagtingets
fungerende presidenter, det synes jeg er en meget klar markering
av en meget nær, for ikke å si intim forbindelse mellom nettopp
Stortinget og Nobelkomiteen. Hvis dette valget går gjennom, vil
Nobelkomiteen omfatte ikke mindre enn tre nåværende eller tidligere
presidenter i dette hus: Odelstingspresident Aase Lionæs, tidligere
stortingspresident Bernt Ingvaldsen og nåværende lagtingspresident
Egil Aarvik. Dette vil utgjøre flertallet i komiteen. Jeg syns dette
er en beklagelig utvikling, og jeg mener at på denne bakgrunn må
i det minste Stortingets flertall i denne sal seinere vokte seg
vel for å henvise til Stortingets Nobelkomites politiske uavhengighet
av Stortinget, i hvert fall hvis de ønsker at deres uttalelser skal bli
tatt alvorlig."
Johan Østby:
"Som nevnt har jeg betydelig sympati for tanken om
at medlemmer av Stortinget ikke skal kunne være medlem av Nobelkomiteen,
men et vedtak i denne retning setter jo både komiteen og Stortinget
og forholdet mellom Stortinget og komiteen i en ny stilling. Det
griper også inn i det bilde den øvrige verden danner seg av komiteen og
av Stortinget. Nå er vel nettopp dette en del av grunnen både til
at spørsmålet er reist, til at forslaget er fremmet av et mindretall,
og til at valgkomiteens flertall er kommet til at avgjørelsen bør
utsettes. Jeg er som nevnt enig med dette flertallet. Vi har tid
til å la dette spørsmål modnes og bør bruke den tiden."
Berit Ås:
"Det er svært alvorlig at stortingsrepresentanter sitter
i komiteen siden det uavvergelig vil føre til at gruppen de tilhører,
kommer i forsvarsposisjon på vegne av sine kamerater og derigjennom blir
offer for et erkjent eller ikke erkjent press i retning av ikke
å diskutere sine egne."
Kåre Willoch:
"Jeg kan slutte meg helt ut til det stortingspresident
Hansen sa innledningsvis. Han understreket bl.a. sterkt at komiteen
må kunne dele ut Nobelprisen i motsetning til norsk utenrikspolitikk,
og i motsetning til Stortingets flertall eller til norsk folkeopinion,
dersom komiteen finner dette riktig. Det er jeg helt enig i. Dette
er et helt vesentlig prinsippspørsmål.
Stortingspresidenten
understreket også dette at Stortinget må gjøre det helt klart at
Nobelprisen ikke utdeles av Stortinget eller på vegne av Stortinget.
Det
kan være grunn til å understreke at da Halvdan Koht i sin tid gikk
ut av komiteen fordi han var utenriksminister, ja, så var det for
å understreke at det ikke skulle være noen sammenheng mellom norsk
offisiell politikk og fredsprisutdelingen."
Liv Aasen:
"Når det gjelder valg av stortingsrepresentanter til
Nobelkomiteen, er dette etter min mening et spørsmål som er langt
enklere å avklare. Dersom det er fare for at Nobelkomiteens avgjørelser
kan bli gjort til Stortingets ansvarsområde, eller det på andre
måter kan oppstå misforståelser i denne sammenheng, ville man i
alle fall distansere Nobelkomiteen mer fra Stortinget ved å utelukke valg
av stortingsrepresentanter. Det var jo denne frykt for sammenblanding
av komiteavgjørelser og regjerningsstandpunkt som førte til bestemmelsen
om at regjeringsmedlemmer ikke skal kunne sitte i komiteen."
Hans Hammond Rossback:
"Jeg synes ikke det er særlig heldig at en nå, når Stortinget
står foran valg til komiteen, kommer til at en bør stille opp stortingsmenn
som medlemmer. Dette har ingenting med kandidatene å gjøre, men
det er tydeligvis sterk tvil i Stortinget om stortingsmenn bør være
medlemmer, og at en da velger å innstille en stortingsmann som medlem,
er etter mitt skjønn lite heldig. Jeg har lyst til å understreke
meget sterkt at når jeg inntar dette standpunkt, er det ut fra en prinsipiell
holdning til spørsmålet og ikke en holdning til de kandidater som
er foreslått."
Anders Lange:
"Det er ikke lett for folk i utlandet å skjønne at Stortinget
ikke har noe mer med utnevnelsen av vinnere av Nobels fredspris
å gjøre enn bare å oppnevne komiteen når det til stadighet sitter presidenter
fra Norges Storting der.
Forslaget lyder slik – det
er forslag fra ALP ved Anders Lange:
"Nobelkomiteen
bør med tiden besettes av folk utenfor Stortinget, gjerne også utenfor
landet."
Einar Førde:
"Eg vil elles kort seie at eg er samd i prinsippet om
at ein bør unngå stortingsmedlemmer – parlamentsmedlemmer, dersom
det skulle bli ei internasjonalisering - og regjeringsmedlemmer
i komiteen."
Disse medlemmer deler fullt ut
det syn at verken stortingsrepresentanter eller regjeringsmedlemmer
bør sitte som medlemmer av Nobelkomiteen. Når det nå foreligger
forslag på to nye medlemmer i Nobelkomiteen som vil være stortingsrepresentanter
frem til 1. oktober 2009, vil disse medlemmer vise
til at det samme også skjedde da Odvar Nordli ble valgt til medlem
i Nobelkomiteen senhøstes 1984 da det var kjent at han ikke søkte
gjenvalg i 1985. Det vil således være en nylig presedens for at
stortingsrepresentanter som har frasagt seg gjenvalg, kan velges
til medlem i Nobelkomiteen senhøstes året før de går ut av Stortinget. Disse medlemmer er
under sterk tvil kommet til å ville akseptere en slik fremgangsmåte,
men bare dersom det blir avklart at de ikke vil møte i Nobelkomiteens
møter før etter 1. oktober 2009. Inntil de også formelt har fratrådt
som stortingsrepresentanter, bør komiteen innkalle varamedlemmer
til de møter som avholdes før angitte tidspunkt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag, men er innstilt på å trekke det dersom de berørte avklarer
at de vil respektere synspunktet om at ingen formelt sittende stortingsrepresentant
skal delta i Nobelkomiteens møter:
"Stortinget forutsetter at stortingsrepresentanter som
velges som medlem av Nobelkomiteen, ikke deltar i møter i komiteen
før de har fratrådt som medlem av Stortinget."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget forutsetter at stortingsrepresentanter som
velges som medlem av Nobelkomiteen, ikke deltar i møter i komiteen
før de har fratrådt som medlem av Stortinget.
Under henvisning til foranstående
innstiller valgkomiteen til Stortinget å gjøre følgende
vedtak:
Som medlemmer og varamedlemmer til Nobelkomiteen
velges:
Medlemmer:
For tidsrommet 1. januar 2009–31. desember 2014:
1. Thorbjørn Jagland,
Lier
2. Kaci Kullmann Five, Bærum
3. Ågot Valle, Bergen
Varamedlemmer:
For tidsrommet 1. januar 2009–31. desember 2011:
Oslo, i valgkomiteen, den 27. november 2008