I representantforslaget, Dokument nr. 8:19 (2008–2009)
fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme med en utredning
om forlengelse av Flytoget til Sandefjord Lufthavn Torp og til Moss
Lufthavn Rygge som en del av et moderne, sikkert og miljøvennlig
transportnett i Østlandsområdet. Investering og drift i så vel privat
som offentlig regi vurderes. Utredningen legges frem for Stortinget."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Senterpartiet, Jenny
Klinge, viser til vedlagte uttalelse datert 19. desember
2008 fra Samferdselsdepartementet ved statsråden i saken, og der statsråden
blant annet poengterer:
"Utbygging av intercity-strekningene på Østlandet
er en viktig del av gjeldende norsk jernbanepolitikk. Trafikk til
og fra Østlandets tre flyplasser er igjen en viktig del av markedsgrunnlaget
for denne satsingen.
(….)
Utvikling
av togtilbudet og jernbanens infrastruktur rettet mot Sandefjord
og Moss lufthavner må bygge på langsiktige vurderinger av disse lufthavnenes
roller i forhold til betjening av Østlandet, herunder samspillet
med Oslo lufthavn Gardermoen (OSL).
Utgangspunktet
er at OSL er landets hovedflyplass og skal ha rollen som nav for
så vel for innenlands- som utenlandstrafikken. Rygge og Torp er
regionale flyplasser som skal betjene et regionalt marked.
NSB
tilbyr i dag timesavganger på både Østfold- og Vestfoldbanen med
skyttelbuss fra hhv. Rygge og Torp stasjoner til lufthavnene. Torp holdeplass
ble opprettet i januar i år etter initiativ fra Vestfold fylkeskommune.
(…)
Etter
Samferdselsdepartementets vurdering, er det ikke behov for et eget
utredningsarbeid knyttet til dedikerte flytogforbindelser til Sandefjord lufthavn
Torp og Moss lufthavn Rygge nå. I stedet bør mulighetene for et
framtidig togtilbud tilpasset flypassasjerenes behov vurderes løpende
i det ordinære arbeidet med å legge utbyggingsstrategien for jernbanen
i de sørlige deler av intercity-området. Dette vil det bl.a. bli
arbeidet med fram mot NTP 2014-2023. I tillegg må problemstillingen
vurderes i lys av utviklingen i markedet, dvs. passasjerveksten
på de to flyplassene, og mulige framtidige ombygginger/flyplassutvidelser
i den forbindelse."
Flertallet vil understreke viktigheten
av generelt å legge til rette for et godt kollektivtilbud til og
fra flyplasser.
Flertallet foreslår at forslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Kristelig Folkeparti, Jan
Sahl, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 19. desember 2008 fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken. I uttalelsen går det frem at NSB i dag har
et flytogtilbud fra Sandefjord Lufthavn Torp og Moss Lufthavn Rygge
til henholdsvis Vestfoldbanen og Østfoldbanen via skyttelbuss. Disse
medlemmer merker seg videre at det arbeides med planer om
en ny flyterminal ved Sandefjord Lufthavn med en integrert stasjon
på Vestfoldbanen, og videre at det er mulig å se for seg en tilknytning
mellom Moss Lufthavn Rygge og en fremtidig høyhastighetsbane gjennom
Østfold mot Sverige.
Disse medlemmer peker også på
at en jernbanetilknytning til Torp lufthavn er en del av ulike konseptvalg
for en satsing på høyhastighetstog.
Disse medlemmer er positive til
at det arbeides videre med disse planene og disse mulighetene. Disse
medlemmer støtter forslagsstillernes intensjon om å legge
til rette for et moderne, sikkert og miljøvennlig transportnett
i Østlandsområdet gjennom blant annet økt satsing på jernbane.
Disse medlemmer vil vise til
at Flytoget AS er et rent trafikkselskap som opererer på kommersielt
grunnlag på strekningen Asker–Gardermoen. I statsrådens svarbrev
går det frem at det er langt frem til et markedsmessig grunnlag
for et dedikert flytogtilbud mellom for eksempel Oslo og Torp. Disse
medlemmer har merket seg at Flytoget AS har pekt på at det
i dag ikke er markedsgrunnlag for et dedikert flytogtilbud til hverken
Rygge eller Torp.
Disse medlemmer har merket seg
at Flytoget AS har gitt uttrykk for at selskapet har som ambisjon
å utvide sin kommersielle virksomhet gjennom å drive mer av InterCity-trafikken
på Østlandet, forutsatt at infrastrukturen i InterCity-triangelet
rustes opp. Disse medlemmer vil peke på at en slik
utvidelse av selskapets virksomhet kan ses i sammenheng med en opprettelse
av et styrket flytogtilbud til de regionale lufthavnene på Østlandet
i regi av Flytoget AS. Disse medlemmer vil peke på
at satsingen på togdrift på et kommersielt grunnlag gjennom Flytoget
AS har vært en suksess. Flytoget AS kan vise til gode resultater
gjennom stor tilfredshet blant sine kunder og sine ansatte. Flytoget ble
kåret til Norges beste arbeidsplass i Norge, 2008, gjennom "Great
Place to Work"-undersøkelsen og Norges sterkeste merkevare gjennom
BIs kundebarometer 2008.
Disse medlemmer synes det derfor
er positivt at Flytoget AS ser nye muligheter for togdrift innen
persontransport på jernbanen, og mener det bør legges til rette
for at Flytoget AS kan utvide sin virksomhet. Disse medlemmer vil
peke på at dette kan gjennomføres uavhengig av om arbeidet med konkurranse
innen persontrafikken på jernbanen videreføres eller ikke.
Disse medlemmer vil vise til
at potensialet for økt jernbanetrafikk på både Vestfoldbanen og
Østfoldbanen er betydelig. Disse medlemmer vil videre
vise til at det haster med å styrke jernbanens konkurranseevne gjennom
blant annet en intensivert utbygging av en mer moderne jernbaneinfrastruktur,
og at dette også vil være en hovedforutsetning for et fremtidig
styrket flytogtilbud på disse banestrekningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med
utbygging av jernbaneinfrastrukturen i InterCity-triangelet på Østlandet,
for også å legge grunnlaget for et styrket togtilbud til og fra lufthavnene
Torp og Rygge."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen legge forholdene
til rette for at Flytoget kan utvide sin virksomhet, og også å betjene
stopp som ikke er tilknyttet flyplass."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til sitt forslag om å utrede forlengelse av eksisterende flytog
til de to regionale flyplassene Sandefjord Lufthavn Torp og Moss
Lufthavn Rygge.
Disse medlemmer viser til kommentarene
fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i brev datert 19. desember
2008. Disse medlemmer har merket seg følgende:
"Flytoget AS er en kommersiell aktør og ett av flere
jernbaneselskaper. Jernbaneverkets planlegging er innrettet mot
utvikling av en infrastruktur som betjener ulike markedsbehov på
en samfunnsøkonomisk fornuftig måte. Innspill og ønsker fra de ulike
aktørene i markedet er en naturlig del av de langsiktige markedsvurderingene.
Når det gjelder kortsiktige tilpasninger av jernbaneinfrastrukturen,
har Jernbaneverket tett kontakt med jernbaneselskapene, herunder
Flytoget. Utvikling av togtilbudet og jernbanens infrastruktur rettet
mot Sandefjord og Moss lufthavner må bygge på langsiktige vurderinger av
disse lufthavnenes roller i forhold til betjening av Østlandet,
herunder samspillet med Oslo lufthavn Gardermoen (OSL). Utgangspunktet
er at OSL er landets hovedflyplass og skal ha rollen som nav for
så vel for innenlands som utenlandstrafikken. Rygge og Torp er regionale
flyplasser som skal betjene et regionalt marked."
Disse medlemmer mener at da utbygging
av intercity-strekningene på Østlandet er en viktig del av gjeldende
norsk jernbanepolitikk, vil det være riktig å se på en videreføring
av en transportmessig vellykket satsing på Flytoget som transportkonsept
atskilt fra eksisterende jernbanenett innenfor samme triangel. Disse
medlemmer mener en slik forlengelse kan være viktig som
et eget ledd i en samlet "Østlandspakke". Satsing på transport mellom
tre viktige flyplasser i et opplegg som også kan brukes av andre
enn flypassasjerer, bør vurderes som et mulig selvstendig tiltak
innenfor en slik strategi. Disse medlemmer viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 170 (2007–2008), jf. St.prp.
nr. 40 (2007–2008):
"Nasjonalt prosjekt med statlig
finansiering
Disse medlemmer er positive til
det investeringsprogrammet i Oslopakke 3 som er forhandlet frem
av de to berørte fylkene, men vil gjennomføre dette med full statlig
finansiering. Disse medlemmer understreker at dette omfattende prosjektet
bør drives gjennom et statlig prosjektselskap der de to fylkene
er representert. Disse medlemmer legger til grunn at samordning
mellom statlig prosjekt Oslopakke 3, og jernbanebasert kollektivtrafikk
i hovedstadsområdet, inngår i et slikt prosjekt.
Disse
medlemmer understreker igjen at arbeidet med å gjøre transportnettet
i hele Østlandsområdet effektivt, sikkert og miljøvennlig er et prosjekt
av nasjonal betydning. Disse medlemmer mener derfor det bør utarbeides
en videreføring og en utvidelse av Oslopakke 3 til en Østlandspakke
som dekker triangelet Hamar, Skien, Larvik og Halden. I et slikt
nasjonalt prosjekt bør det ligge firefelts stamveier mellom de store
byene i området og Oslo, stamveinett i ringveisystem rundt Oslo
i flere ringer og dobbeltsporet jernbane. Disse medlemmer peker
på at med en modernisert samferdselspolitikk med nye organisatoriske
og finansielle verktøy kan et slikt prosjekt gjennomføres i løpet
av 20-års periode 2010-2030, og med full statlig finansiering.
Disse
medlemmer understreker og mener at bruk av bompengefinansiering
for å bygge ut samferdselsmessig infrastruktur i hovedstadsområdet
som i landet for øvrig, er unødvendig og innebærer en ekstrabeskatning.
Disse medlemmer understreker også at finansiering av eventuelle
offentlige tiltak knyttet til drift av kollektivtrafikk bør skje
gjennom kjøp av tjenester og ikke finansiert gjennom bompenger fra bilistene,
slik at bilbrukere betaler deler av billettprisen for dem som bruker
buss, trikk og bane.
Disse medlemmer understreker
at en slik videreføring og utvidelse av Oslopakke 3 ikke vil gi
mindre rammer til andre landsdeler, regioner og fylker. Disse medlemmer
mener at egen organisering og finansiering av Østlandspakken utenfor
rammen av nasjonale transportplaner, tvert om vil gi rom for flere
viktige stam- og riksveiprosjekter og jernbaneprosjekter i landet
for øvrig innenfor rammen av nasjonale transportplaner."
Etter disse medlemmers syn kan
en utvidelse av dagens Flytog ha en selvstendig plass i en slik strategi
og bør derfor utredes. Disse medlemmer peker på de
åpenbare fordelene Flytoget hadde fra oppstart; nytt anlegg (egen
linje) og egen organisasjon. Disse medlemmer peker også
på at en eventuell utbygging kan skje i trasé under bakken for å
unngå konflikt med annen eksisterende og planlagt infrastruktur
og eksisterende bebyggelse og arealbruk.
Disse medlemmer har videre merket
seg følgende fra departementets svar datert 19. desember 2008:
"Jernbaneverket vil gjennomgå og revidere gjeldende
strategi for utvikling av Vestfoldbanen mellom Tønsberg og Larvik,
herunder hvordan Sandefjord lufthavn Torp skal betjenes med jernbane.
Det er naturlig å gjøre dette i tett dialog med samarbeidsorganer
i Vestfold. Strategien for videre utvikling av søndre del av Vestfoldbanen
bør avklares fram mot neste rullering av Nasjonal transportplan
(NTP 2014-2023).
I utgangspunktet legges det opp til
et integrert togtilbud Oslo – Vestfoldbyene – Skien som også betjener
Torp. Vurderingen per i dag er at det er langt fram til at det er
markedsmessig grunnlag for et dedikert flytogtilbud fra Oslo til Torp.
Jernbaneverket
har stilt seg positiv til å vurdere strategien for utvikling av
Østfoldbanen sør for Moss i lys av spørsmålet om et mulig høyhastighetskonsept
gjennom Østfold mot Sverige. Det vil eventuelt være mulig å se nærmere
på mulighetene for å betjene Rygge lufthavn med jernbane i tilknytning
til en slik høyhastighetsvurdering. Hittil har Jernbaneverkets vurdering vært
at en avgrening fra dagens Østfoldbane til en eventuell ny høyhastighetsbane
bør skje ved Råde (sør for dagens dobbeltsporstrekning Såstad-Haug).
En eventuell betjening av Rygge lufthavn vil innebære at jernbanen
må grene av dagens Østfoldbane nord for Rygge, noe som betyr at
en ikke lenger får samme nytte av nedlagte investeringer."
Disse medlemmer har merket seg
at persontransport med jernbane som også omfatter transport til
og fra Torp og Rygge, ønskes avklart frem mot neste rullering av
NTP for perioden 2014–2023.
Disse medlemmer peker på at en
utredning som foreslått vil kunne belyse en omvendt problemstilling
av den som departementet og Jernbaneverket legger til grunn – nemlig
bygging av et nytt og moderne togkonsept som vi i dag kjenner fra
Gardermobanen til hhv. Torp og Rygge kombinert med persontransport
også for andre reisende enn flypassasjerer på disse viktige strekningene.
Disse medlemmer viser også til
følgende del av svarbrevet:
"Jernbaneverket har stilt seg positiv til å vurdere strategien
for utvikling av Østfoldbanen sør for Moss i lys av spørsmålet om
et mulig høyhastighetskonsept gjennom Østfold mot Sverige. Det vil
eventuelt være mulig å se nærmere på mulighetene for å betjene Rygge
lufthavn med jernbane i tilknytning til en slik høyhastighetsvurdering."
Disse medlemmer understreker
at Fremskrittspartiet prioriterer fornyelse og modernisering av
eksisterende jernbanenett med hastigheter på inntil ca. 200 km/t,
og anser at en eventuell forlengelse av Flytoget faller innenfor en
slik prioritering
Disse medlemmer peker på at et
prosjekt som foreslått, ikke vil være til hindrer for en eventuell utvikling
av et høyhastighetskonsept gjennom Østfold mot Sverige en gang i
fremtiden.
Disse medlemmer understreker
at for eventuell forlengelse av Flytoget bør både investering og
drift i så vel privat som offentlig regi utredes.
Disse medlemmer viser til Jernbaneverkets stamnettutredning
"Mer på skinner fram mot 2040", side 29:
"Muligheten for å betjene Torp og Værnes flyplasser
med jernbane og et flytogtilbud bør vurderes nærmere. Tilsvarende
gjelder for Rygge flyplass dersom denne får et omfattende flytilbud
med stort regionalt nedslagsfelt."
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme med en utredning
om forlengelse av Flytoget til Sandefjord Lufthavn Torp og til Moss
Lufthavn Rygge som en del av et moderne, sikkert og miljøvennlig
transportnett i Østlandsområdet. Investering og drift i så vel privat
som offentlig regi vurderes. Utredningen legges frem for Stortinget."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med
utbygging av jernbaneinfrastrukturen i InterCity-triangelet på Østlandet,
for også å legge grunnlaget for et styrket togtilbud til og fra lufthavnene
Torp og Rygge.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen legge forholdene
til rette for at Flytoget kan utvide sin virksomhet, og også å betjene
stopp som ikke er tilknyttet flyplass.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen komme med en utredning
om forlengelse av Flytoget til Sandefjord Lufthavn Torp og til Moss
Lufthavn Rygge som en del av et moderne, sikkert og miljøvennlig
transportnett i Østlandsområdet. Investering og drift i så vel privat
som offentlig regi vurderes. Utredningen legges frem for Stortinget.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:19 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik og Bård
Hoksrud om utredning om mulig forlengelse av Flytoget til Sandefjord
Lufthavn Torp og Moss Lufthavn Rygge – bifalles ikke.
Det vises til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 3. desember 2008.
Utbygging av intercity-strekningene på Østlandet
er en viktig del av gjeldende norsk jernbanepolitikk. Trafikk til
og fra Østlandets tre flyplasser er igjen en viktig del av markedsgrunnlaget
for denne satsingen.
Flytoget AS er en kommersiell aktør og ett av flere
jernbaneselskaper. Jernbaneverkets planlegging er innrettet mot
utvikling av en infrastruktur som betjener ulike markedsbehov på
en samfunns- økonomisk fornuftig måte. Innspill og ønsker fra de
ulike aktørene i markedet er en naturlig del av de langsiktige markedsvurderingene.
Når det gjelder kortsiktige tilpasninger av jernbaneinfrastrukturen,
har Jernbaneverket tett kontakt med jernbaneselskapene, herunder
Flytoget. Utvikling av togtilbudet og jernbanens infrastruktur rettet
mot Sandefjord og Moss lufthavner må bygge på langsiktige vurderinger av
disse lufthavnenes roller i forhold til betjening av Østlandet,
herunder samspillet med Oslo lufthavn Gardermoen (OSL).
Utgangspunktet er at OSL er landets hovedflyplass
og skal ha rollen som nav for så vel for innenlands- som utenlandstrafikken.
Rygge og Torp er regionale flyplasser som skal betjene et regionalt
marked.
NSB tilbyr i dag timesavganger på både Østfold- og
Vestfoldbanen med skyttelbuss fra hhv. Rygge og Torp stasjoner til
lufthavnene. Torp holdeplass ble opprettet i januar i år etter initiativ fra
Vestfold fylkeskommune. Opplegget med stasjon og skyttelbuss er
resultat av et samarbeid gjennom "Plattform Vestfold", der fylkeskommunen,
NSB AS, Jernbaneverket, flyplassen, kommunene, Statens vegvesen
samt Vestviken Kollektivtrafikk deltar. Det er forventet at trafikken
over Torp holdeplass vil bli i overkant av 100.000 reisende i 2009.
Busstilbudet fra Rygge stasjon til lufthavnen likner
opplegget ved Torp, men det er kun gjort mindre tilpasninger ved
stasjonen. Antall reisende er færre enn ved Torp, bl.a. fordi antall flypassasjerer
på Rygge er lavere enn på Torp.
Jernbaneverket er i dialog med Sandefjord lufthavn
Torp, fylkeskommunen og kommunene om langtidsplaner. Det planlegges
konkret en ny flyterminal på østsiden av flyplassen med en integrert
stasjon på Vestfoldbanen. Dette betinger en ny dobbeltsporet parsell
mellom Stokke og Sandefjord stasjoner, noe som bl.a. er nevnt i Jernbaneverkets
stamnettutredning ”Mer på skinner fram mot 2040”. Tilknytning til
Torp må ses i sammenheng med dobbeltsporutbygging på gjenstående
parseller mellom Drammen og Tønsberg. Den innbyrdes prioriteringen
mellom disse prosjektene og ny stasjon på Torp er det ikke tatt
endelig stilling til. Utbygging av flyplassterminal og en integrert
Torp stasjon bør ses i sammenheng.
Jernbaneverket vil gjennomgå og revidere gjeldende
strategi for utvikling av Vestfoldbanen mellom Tønsberg og Larvik,
herunder hvordan Sandefjord lufthavn Torp skal betjenes med jernbane.
Det er naturlig å gjøre dette i tett dialog med samarbeidsorganer
i Vestfold. Strategien for videre utvikling av søndre del av Vestfoldbanen
bør avklares fram mot neste rullering av Nasjonal transportplan
(NTP 2014-2023).
I utgangspunktet legges det opp til et integrert togtilbud
Oslo – Vestfoldbyene - Skien som også betjener Torp. Vurderingen
per i dag er at det er langt fram til at det er markedsmessig grunnlag for
et dedikert flytogtilbud fra Oslo til Torp.
Jernbaneverket har stilt seg positiv til å vurdere strategien
for utvikling av Østfoldbanen sør for Moss i lys av spørsmålet om
et mulig høyhastighetskonsept gjennom Østfold mot Sverige. Det vil
eventuelt være mulig å se nærmere på mulighetene for å betjene Rygge
lufthavn med jernbane i tilknytning til en slik høyhastighetsvurdering.
Hittil har Jernbaneverkets vurdering vært at en avgrening fra dagens
Østfoldbane til en eventuell ny høyhastighetsbane bør skje ved Råde
(sør for dagens dobbeltspor-strekning Såstad-Haug). En eventuell
betjening av Rygge lufthavn vil innebære at jernbanen må grene av dagens
Østfoldbane nord for Rygge, noe som betyr at en ikke lenger får
samme nytte av nedlagte investeringer.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering, er det
ikke behov for et eget utredningsarbeid knyttet til dedikerte flytogforbindelser
til Sandefjord lufthavn Torp og Moss lufthavn Rygge nå. I stedet
bør mulighetene for et framtidig togtilbud tilpasset flypassasjerenes
behov vurderes løpende i det ordinære arbeidet med å legge utbyggingsstrategien
for jernbanen i de sørlige deler av intercity-området. Dette vil
det bl.a. bli arbeidet med fram mot NTP 2014-2023. I tillegg må problemstillingen
vurderes i lys av utviklingen i markedet, dvs. passasjerveksten
på de to flyplassene, og mulige framtidige ombygginger/flyplassutvidelser
i den forbindelse.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009
Per Sandberg |
Borghild Tenden |
leder |
ordfører |