I representantforslaget, Dokument nr. 8:23 (2008–2009),
fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige
konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs
for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige
utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til
Halden havn."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte
uttalelse datert 20. januar 2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen har stor forståelse
for de utfordringer terskelproblematikken i Ringdals-/Iddefjorden
skaper for bedrifter som er avhengig av sjøveien til transport.
Videre har komiteen forståelse for at det er nødvendig
både av sikkerhetsmessige grunner og for å få muligheten til å benytte
større skip til transport, å utbedre skipsleden inn til Halden slik
at store industribedrifter kan sikres utviklingsmuligheter og konkurranseevnen.
Komiteen vil peke på at en utbedring
av farleden inn til Halden havn må ta særlige hensyn til miljømessige
vurderinger.
Komiteen registrerer i brevet
fra statsråd Helga Pedersen at hun har sendt brev til den svenske miljøministeren
og foreslått at det fra norsk hold tas et nytt initiativ ved at
Kystverket tar kontakt med Naturvårdsverket. Videre uttaler statsråden at
hun nå avventer et svar fra svensk side.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at Regjeringen ved flere anledninger
overfor Stortinget frem til nå, har vist til at dette tiltaket skulle
vurderes i forbindelse med den kommende Nasjonal transportplan 2010–2019. Disse
medlemmer viser til at flere statsråder nå har gitt uttrykk
for at de vil arbeide for å finne en løsning med svenske myndigheter. Disse
medlemmer ser positivt på dette.
Disse medlemmer vil vise til
at tiltaket tidligere har inngått i nasjonalt planverk. Disse medlemmer har
imidlertid merket seg at det på grunn av de grenseoverskridende
effektene, krevde prosjektet betydelige ressurser og at Fiskeri-
og kystdepartementet derfor valgte å stoppe arbeidet i 2003. Disse
medlemmer ser det som viktig at denne saken, nettopp på
grunn av sin grenseoverskridende problematikk, får et særskilt og
aktivt fokus fra flere statsråder. Disse medlemmer vil
på den bakgrunn fremme følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger
og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille
norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres
i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for at tiltaket blir
prioritert og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet
måte dersom det er behov for ekstra bevilgninger til å foreta de
nødvendige utredninger, sikre beslutningsgrunnlag og gjennomføre
de nødvendige utbedringene."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre forventer at statsråden har en aktiv tilnærming
til denne saken, og at den blir vurdert i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
I
Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger
og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille
norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres
i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for at tiltaket blir
prioritert og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet
måte dersom det er behov for ekstra bevilgninger til å foreta de
nødvendige utredninger, sikre beslutningsgrunnlag og gjennomføre
de nødvendige utbedringene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:23 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Ulf Leirstein, Vigdis
Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik om å få utbedret terskelproblematikken
i Ringdals-/Iddefjorden – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 8. januar 2009 fra Stortingets transport-
og kommunikasjonskomité, hvor det bes om en kommentar til Dokument
nr. 8:23 (2008-2009) fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn,
Ulf Leirstein, Vigdis Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik.
I dokumentet fremmes det følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige
konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs
for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige
utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til
Halden havn."
Spørsmålet om utdyping av innseilingen til Halden
er en sak som har en lang historie.
I den senere tid har jeg på nytt fått spørsmål
om en fornyet vurdering av utbedringer i farleden i Ringdalsfjorden,
både fra lokalt politisk og industrielt hold og fra Stortinget.
Det er blant annet bedt om at det tas initiativ til at Kystverket
foretar nye konsekvensutredninger i forbindelse med mulig utbedringer
av innseilingen, samt at spørsmålet drøftes med svenske myndigheter.
Vi ønsker fra regjeringens side å gjenoppta
dialogen med svenske myndigheter om mulige tiltak i dette farvannet.
På denne bakgrunn har jeg i brev til den svenske miljøministeren
foreslått at vi på norsk hold tar et nytt initiativ ved at Kystverket
tar kontakt med Naturvårdsverket. Disse to etatene kan, hvis det
oppnås enighet om det, sette i verk en ny utredning av muligheten for
en utdyping av innseilingen til Halden. En slik utredning vil selvfølgelig
skje i tett samarbeid med både svenske og norske miljømyndigheter,
og følge regelverket til Espoo-konvensjonen.
Vi avventer nå et svar fra svensk side. Først
når et slikt svar foreligger, vil det være mulig å si noe mer om
videre fremdrift knyttet til spørsmålet om en utdyping av innseilingen
til Halden.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009
Per Sandberg |
Beate Heieren Hundhammer |
leder |
ordfører |