Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Ulf Leirstein, Vigdis Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik om å få utbedret terskelproblematikken i Ringdals-/Iddefjorden

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

I representantforslaget, Dokument nr. 8:23 (2008–2009), fremmes følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og Beate Heieren Hundhammer, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse datert 20. januar 2009 fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen har stor forståelse for de utfordringer terskelproblematikken i Ringdals-/Iddefjorden skaper for bedrifter som er avhengig av sjøveien til transport. Videre har komiteen forståelse for at det er nødvendig både av sikkerhetsmessige grunner og for å få muligheten til å benytte større skip til transport, å utbedre skipsleden inn til Halden slik at store industribedrifter kan sikres utviklingsmuligheter og konkurranseevnen.

Komiteen vil peke på at en utbedring av farleden inn til Halden havn må ta særlige hensyn til miljømessige vurderinger.

Komiteen registrerer i brevet fra statsråd Helga Pedersen at hun har sendt brev til den svenske miljøministeren og foreslått at det fra norsk hold tas et nytt initiativ ved at Kystverket tar kontakt med Naturvårdsverket. Videre uttaler statsråden at hun nå avventer et svar fra svensk side.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, foreslår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at Regjeringen ved flere anledninger overfor Stortinget frem til nå, har vist til at dette tiltaket skulle vurderes i forbindelse med den kommende Nasjonal transportplan 2010–2019. Disse medlemmer viser til at flere statsråder nå har gitt uttrykk for at de vil arbeide for å finne en løsning med svenske myndigheter. Disse medlemmer ser positivt på dette.

Disse medlemmer vil vise til at tiltaket tidligere har inngått i nasjonalt planverk. Disse medlemmer har imidlertid merket seg at det på grunn av de grenseoverskridende effektene, krevde prosjektet betydelige ressurser og at Fiskeri- og kystdepartementet derfor valgte å stoppe arbeidet i 2003. Disse medlemmer ser det som viktig at denne saken, nettopp på grunn av sin grenseoverskridende problematikk, får et særskilt og aktivt fokus fra flere statsråder. Disse medlemmer vil på den bakgrunn fremme følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn.

II

Stortinget ber Regjeringen sørge for at tiltaket blir prioritert og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte dersom det er behov for ekstra bevilgninger til å foreta de nødvendige utredninger, sikre beslutningsgrunnlag og gjennomføre de nødvendige utbedringene."

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre forventer at statsråden har en aktiv tilnærming til denne saken, og at den blir vurdert i Nasjonal transportplan 2010–2019.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

I

Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn.

II

Stortinget ber Regjeringen sørge for at tiltaket blir prioritert og at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte dersom det er behov for ekstra bevilgninger til å foreta de nødvendige utredninger, sikre beslutningsgrunnlag og gjennomføre de nødvendige utbedringene.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:23 (2008–2009) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Ulf Leirstein, Vigdis Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik om å få utbedret terskelproblematikken i Ringdals-/Iddefjorden – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden, til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 20. januar 2009

Dokument nr. 8:23 (2008-2009) representantforslag fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Ulf Leirstein, Vigdis Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik om å få utbedret terskelproblematikken i Ringdals-/Iddefjorden

Jeg viser til brev av 8. januar 2009 fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, hvor det bes om en kommentar til Dokument nr. 8:23 (2008-2009) fra stortingsrepresentantene Jon Jæger Gåsvatn, Ulf Leirstein, Vigdis Giltun, Kåre Fostervold og Arne Sortevik. I dokumentet fremmes det følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen foreta de nødvendige konsekvensutredninger og sikre et beslutningsgrunnlag som trengs for å tilfredsstille norske og svenske krav, slik at nødvendige utbedringer kan gjennomføres i farleden i Ringdalsfjorden inn til Halden havn."

Spørsmålet om utdyping av innseilingen til Halden er en sak som har en lang historie.

I den senere tid har jeg på nytt fått spørsmål om en fornyet vurdering av utbedringer i farleden i Ringdalsfjorden, både fra lokalt politisk og industrielt hold og fra Stortinget. Det er blant annet bedt om at det tas initiativ til at Kystverket foretar nye konsekvensutredninger i forbindelse med mulig utbedringer av innseilingen, samt at spørsmålet drøftes med svenske myndigheter.

Vi ønsker fra regjeringens side å gjenoppta dialogen med svenske myndigheter om mulige tiltak i dette farvannet. På denne bakgrunn har jeg i brev til den svenske miljøministeren foreslått at vi på norsk hold tar et nytt initiativ ved at Kystverket tar kontakt med Naturvårdsverket. Disse to etatene kan, hvis det oppnås enighet om det, sette i verk en ny utredning av muligheten for en utdyping av innseilingen til Halden. En slik utredning vil selvfølgelig skje i tett samarbeid med både svenske og norske miljømyndigheter, og følge regelverket til Espoo-konvensjonen.

Vi avventer nå et svar fra svensk side. Først når et slikt svar foreligger, vil det være mulig å si noe mer om videre fremdrift knyttet til spørsmålet om en utdyping av innseilingen til Halden.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 17. februar 2009

Per Sandberg

Beate Heieren Hundhammer

leder

ordfører