Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Knut Werner Hansen, Britt Hildeng og Espen Johnsen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig
Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet, Trond
Lode, og fra Venstre, Trine Skei Grande, mener at meldingen
gir et godt inntrykk av dagens situasjon på scenekunstfeltet, men
at det er noen utfordringer å ta tak i. Målet med scenekunstmeldingen
er å fokusere på at scenekunstfeltet skal være et tilbud av høy
kunstnerisk kvalitet, som er mangfoldig, nyskapende og utfordrende,
og som når hele befolkningen og forvalter kulturarven vår.
Komiteen har merket seg at måloppnåelse
skal skje gjennom:
Profesjonelt tilbud
av teater-, opera- og danseforestillinger og andre sceneuttrykk
over hele landet
Høy kvalitet gjennom utvikling og fornyelse
Nå hele befolkningen
Større mangfold
Effektiv ressursutnyttelse
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at Regjeringen har lagt fram en stortingsmelding om
scenekunst, som omfatter hele bredden og mangfoldet innen scenekunstfeltet
over hele landet. Flertallet merker seg at meldingen
er blitt godt mottatt i de ulike scenekunstmiljøene.
Komiteen viser til
at utvalget skulle se på fordelingsmekanismene ved tildeling av
tilskudd fra departementet, underliggende instanser og dels ikke-statlige
virksomheter og organisasjoner. Utvalget kom med sin endelige rapport
5. juni 2008.
Komiteen viser til at rapporten
konkluderte med at det var store forskjeller og at scenekunstnere,
særlig på det frie feltet, hadde svært lave inntekter, sett i forhold
til en norsk gjennomsnittsinntekt. Utvalgets rapport har vært ute
på høring, og Regjeringen har varslet at den vil komme tilbake til
Stortinget på egnet måte med en sak om dette. Scenekunstnernes inntektsforhold blir
derfor ikke drøftet her.
Komiteen viser til at gjennom
høringene har det blitt påpekt at det er store forskjeller på inntektsgrunnlaget
for scenekunstnere. Undersøkelsen om kunstnernes aktivitet, arbeids-
og inntektsforhold 2006 foretatt av Telemarksforskning Bø på oppdrag
for Kultur- og kirkedepartementet, viser at skuespillere fortsatt
rangerer høyest når vi sammenlikner kunstneriske inntekter mellom
kunstnergrupper. Samtidig er det slik at skuespillerne knapt har
hatt noen positiv reallønnsutvikling siden 1993. Hovedårsaken er trolig
den kraftige veksten i antall skuespillere. Økningen er også beskjeden
for sceneintruktører og scenografer.
Komiteen har merket
seg at tilbudet av profesjonell scenekunst i Norge omfattet i 2006
totalt 1 293 oppsetninger formidlet gjennom 14 970 forstillinger
og nådde ut til 2 237 732 publikummere. Tatt i betraktning av at
Norge er et lite land, så er det imponerende at over halvparten
av den norske befolkningen opplevde scenekunst minst én gang i løpet
av året 2006. Da har man ikke inkludert forestillinger fra de frie
gruppene som ikke er medlem av Danse og teatersentrum, de private
teatrene og amatørteatrene. Dette viser at formidling av scenekunst
gjennom ulike virkemidler, som for eksempel Den kulturelle skolesekken,
har fungert godt.
Komiteen vil likevel peke på
at det er viktig at når så mange institusjoner innenfor scenekunsten
mottar statlige tilskudd, enten fra departementet eller fra underliggende
etater, at man holder armlengdes avstand. Det er viktig at scenekunsten
i størst mulig grad får det handlingsrom som kunsten er nødt til
å ha for å utvikle seg og gi publikum den kvalitet og nyskaping
som er forventet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at institusjonenes kunstneriske frihet ivaretas
godt i en struktur der styre og kunstnerisk ledelse har klart definerte
ulike oppgaver og funksjoner. Flertallet vil peke
på at nettopp slik organisering gir armlengdes avstand mellom institusjonenes
kunstneriske oppdrag og offentlige tilskuddsparter, ved at det er
styrene som har ansvaret for at offentlige tilskudd brukes i tråd med
overordnede mål for den enkelte institusjon, mens kunstnerisk ledelse
avgjør de kunstneriske veivalgene. Flertallet merker
seg at scenekunstmeldingen legger opp til at staten fra 2010 går bort
fra praksisen med statlige styreflertall inklusiv oppnevning av
styreleder i region- og landsdelsinstitusjonene, og at det regionale forvaltningsnivået
som hovedregel skal ha ansvaret for dette. Flertallet er
enig i dette.
Flertallet vil for øvrig peke
på at Regjeringens initiativ til et kulturelt mangfoldsår i 2008
ble godt mottatt både av det frie kulturfeltet og av kulturlivets
institusjoner. Mangfoldsåret 2008 bidro til nye samarbeidsprosjekter
og nytenking i forhold til flerkulturelle satsinger innen kulturlivet.
Det er flertallets mening at Mangfoldsårets mange
tiltak for å speile det flerkulturelle Norge vil kunne styrke både
det institusjonelle kulturlivet og det frie feltet i årene som kommer,
og bidra til kunstnerisk fornyelse av de ulike kunstuttrykkene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er viktig at kunsten ikke styres av politikerne, men gjennom kreativitet gir
publikum opplevelser. Det er ikke statens oppgave å styre kulturinstitusjonene.
Staten trenger bare å sørge for at de ressursene som staten bevilger,
blir brukt etter intensjonene.
Disse medlemmer mener det er
viktig, og nødvendig, å ivareta institusjonenes selvstendige stilling
og dermed deres kunstneriske frihet. Disse medlemmer mener
staten gjennom tildelingsbrevene som følger de statlige midlene, har
betydelig innflytelse over institusjonenes virksomhet, noe som må
brukes med stor varsomhet. Disse medlemmer vil i
denne sammenheng peke på Regjeringens instruks i forhold til institusjonenes
deltagelse i "mangfoldsåret" som etter disse medlemmers oppfatning
må sees som utidig innblanding i institusjonenes kunstneriske virksomhet. Disse medlemmer mener
statens oppnevning av styremedlemmer kan begrenses i forhold til
dagens praksis, og mener meldingens signaler om dette er et skritt
i riktig retning. Dette gjelder både i forhold til antall medlemmer
i det enkelte styre og i forhold til hvilke institusjoner staten
har reelt behov for å styre. Disse medlemmer mener
reell kunstnerisk frihet også henger sammen med graden av økonomisk
avhengighet og ser dette som et selvstendig argument for at kulturlivets
institusjoner bør søke flere økonomiske kilder.
Komiteen mener meldingen
gir et godt bilde fra fylke til fylke om de ulike tilbudene innen scenekunsten
(teater, opera, dans, festivaler og annet), om antall publikum,
antall produksjoner og antall forestillinger.
Komiteen har også merket seg
den viktige rollen Den kulturelle skolesekken har spilt for tilbudet
til barn og unge i Norge. Bortimot 500 000 barn og unge har fått
oppleve profesjonell kunst på nært hold takket være dette tiltaket. Komiteen er
fornøyd med at så mange barn og unge får oppleve scenekunst på nært
hold, og dermed latt seg engasjere og inspirere til å forsette å
være publikum, også i voksen alder.
Komiteen ser likevel med en viss
bekymring på at i 8 av landets fylker er 50 pst. eller mer av de
forestillingene som vises basert på Den kulturelle skolesekken.
Den kulturelle skolesekken er basert på overskudd av spillemidler
fra Norsk Tipping, og skulle omsetningen gå ned på spill, vil det
derfor være usikre tider for scenekunsttilbudet i 8 av landets fylker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, ser det som positivt
at det tas initiativ til kulturelt og institusjonelt samarbeid på
tvers av både region- og fylkesgrenser. Slikt samarbeid vil etter flertallets mening
kunne være positivt både ut fra et kunstnerisk perspektiv og med
tanke på publikumsmessig nedslagsfelt. Flertallet legger
til grunn at Kultur- og kirkedepartementet har god dialog med aktuelle
regionale og lokale myndigheter med tanke på slikt samarbeid.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, merker seg i den forbindelse at meldingen
spesielt legger opp til å styrke scenekunsttilbudet i de fylkene
som i dag ikke er godt nok dekket. For Oppland vil etablering av Innlandet
Teater i samarbeid med Hedmark kunne gi begge fylkene et bedre scenekunsttilbud.
Komiteen viser til
meldingen hvor det framgår at det kun er fire fylker, Oppland, Akershus, Buskerud
og Østfold, som ikke har teater med fast tilskudd innenfor funksjonsdelingssystemet etter
at Nord-Trøndelag teater fra 2008 er gitt status som region-/landsdelsinstitusjon.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er oppmerksom på og stiller seg positiv til det pågående arbeidet
i Buskerud med å utvikle en helhetlig plan for scenekunst i fylket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
kjent med planene for regionsteater i Buskerud, og stiller seg positive
til dette.
Komiteen mener det
er viktig at alle deler av landet får anledning til å utvikle et
profesjonelt teatertilbud basert på utvikling av egne krefter og
ut fra egne premisser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre har merket seg diskusjonene i Oppland i
forhold til eventuelt å gå inn i et samarbeid med Hedmark fylke
om en videreføring av Hedmark Teater i et nytt Teater Innlandet,
eller å bygge et alternativ ut fra en modell basert på en nettverksløsning
der flere miljøer er involvert. Disse medlemmer mener Oppland
fylkeskommune må ha full frihet til selv å velge modell for sin
virksomhet og at denne regionen på linje med andre har krav på statlige
midler til profesjonell scenekunst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre finner det uheldig
at opp til 73 pst. av de totale forestillingene i Oppland fylke
er basert på Den kulturelle skolesekken, og håper at fylkene ikke
baserer seg bare på spillemidler, men også ser etter andre finansieringsformer.
Komiteen har gjennom
høringene blitt kjent med at i svært mange kommuner og fylker har man
ikke kommet veldig langt i forhold til den innførte kulturloven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at kulturloven er en intensjonslov, som ikke har som
hensikt å detaljregulere regionale og kommunale kultursatsinger. Flertallet legger
imidlertid til grunn at man har en løpende dialog mellom staten
og de øvrige forvaltningsnivåene om hvordan loven skal forstås på
et overordnet plan, og om hvordan den kan bidra til sterkere satsing
på kultur lokalt og regionalt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det kan synes som om loven er for kortfattet til at man helt
ute i landet forstår de forpliktelsene som ligger i lovteksten. Regjeringen
bør derfor snarest utarbeide retningslinjer for hvordan kommuner
og fylker skal anvende denne loven, og hvilke forpliktelser den enkelte
kommune har i henhold til loven.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres merknader i forbindelse med behandlingen av kulturloven,
jf. Innst. O. nr. 97 (2006–2007), hvor det er redegjort for Venstres syn
på kulturlovens innretning. Etter Venstres mening bør hensikten
med en kulturlov være å bidra til at de statlige kulturtiltakene
sees i sammenheng gjennom forenkling og samling av dagens oppstykkede
regelverk og konkretiserer de statlige kulturforpliktelsene. Dette
medlem registrerer at dagens lov ikke ivaretar disse hensynene.
Dette medlem ønsker en kulturlov
som er omfattende, forpliktende og i større grad tar opp i seg andre
lover på kulturfeltet, herunder relevant lovgivning vedrørende bibliotek,
arkiv, museer mv. Videre mener dette medlem at kulturlovens
formålsparagraf burde understreket kunsten og kulturens egenverdi,
at loven burde omfattet frivilligheten, og at loven også i større
grad burde berørt kommunenes ansvar for å utvikle planer for kulturaktivitet
– herunder scenekunst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil videre understreke
hvor viktig det er at man fra statlig hold legger til rette for
"kulturlivets infrastruktur" i forbindelse med lokaler mv. Disse
medlemmer har merket seg høringsuttalelsen fra Utviklingsgruppa
for kulturbygg hvor det bl.a. fremkommer informasjon om at det i
løpet av de senere år har vært et økende gap mellom tilskudd til
idrettsanlegg og tilskudd til lokale og regionale kulturbygg. Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til Dokument nr. 8:72
(2005–2006) om en ny finansieringsmodell for kulturbygg i Norge,
jf. Innst. S. nr. 34 (2006–2007), og konstaterer således at problemstillingen
løftet i dette representantforslaget fortsatt er gyldig. Disse
medlemmer mener det er behov for en finansieringsmodell
som innebærer en betydelig økning i statlige bevilgninger til finansiering
av nasjonale, regionale og lokale kulturbygg; en forbedret likestilling
av kulturbygg og idrettsanlegg; og en favorisering av prosjekter
som vektlegger praktisk flerbruk og fleksibilitet, samt barn og
unges bruksmuligheter.
Komiteen viser til,
som det kommer frem av meldingen, at Norge har et mangfoldig teatertilbud
over hele landet. Det består av statsinstitusjonen Riksteatret,
nasjonale institusjoner, region-/og landsdelsinstitusjoner, samisk
teater og det frie teaterfeltet. I tillegg kommer de private teatrene,
historiske spill, festivaler og amatørteater. For øvrig finnes det
også prosjektteater, private teatre, festivaler og amatørteater.
Dette betyr at folk over hele landet kan få et godt og variert teatertilbud.
Det er ikke tvil om at folk bruker teatrene og lar seg begeistre,
røre og engasjere i opplevelsene de får gjennom teaterkunsten.
Komiteen merker seg
at scenekunstmeldingen understreker Riksteatrets betydning som et
teater for hele landet, og at det tas til orde for å gi teatret
en utvidet budsjettmessig fleksibilitet for at teatret kan ha et
bedre grunnlag for ivareta sitt oppdrag. Komiteen vil
spesielt peke på at Riksteatret samarbeider med andre teatre om
å bringe gode oppsettinger til et større publikum. Dette er etter komiteens mening
positivt og bidrar til god utnyttelse av de samlede ressurser på
scenekunstfeltet. Komiteen mener at et slikt samarbeid
bør prioriteres framfor å ansette flere faste skuespillere ved Riksteatret.
Det er også etter komiteens mening viktig at planlegging
av turneer for Riksteatret tar sikte på samordning med f.eks. regionteatrenes
spilleplaner, slik at ulike tilbud av scenekunst til publikum blir
så komplementære som mulig.
Komiteen vil påpeke at Riksteatret
er en nødvendighet for å nå publikum i både bygd og by.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre er kjent med at enkelte spillesteder er
svært krevende for et teater med 70 faste spillesteder. Riksteatret
har 80 ansatte, hvorav fire faste skuespillere, tre dukkespillere
og to musikere.
Komiteen mener det
er nødvendig med noen nasjonale scener. Den Nationale Scene, Det
Norske Teatret og Nationaltheatret er hele folkets teatre.
Komiteen viser til at det er
viktig å ha noen institusjoner som ivaretar kulturarven vår med
et fast ensemble og forutsigbare rammer. Likevel må også disse tre
nasjonale scenene tenke nytt og kreativt for å sikre at det gis
mulighet for ny dramatikk å vokse frem, og at publikum får et tilbud de
er interessert i.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at Nationaltheatret og Den Nationale
Scene befinner seg i gamle og ærverdige bygg, som til enhver tid
har store vedlikeholdsbehov.
Komiteen merker seg
at scenekunstmeldingen tar til orde for at Nationaltheatret, Det
Norske Teateret og Den Nationale Scene på bakgrunn av erfaringer
med etterslep i vedlikehold og fornyelse av bygninger og teknisk
utstyr bør vurdere organisering av vedlikeholdet og fornyelsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at staten
bør komme inn og avhjelpe investeringsbehovene, og at det kan være
fornuftig å se på om dette kan gjøres i forbindelse med at man skal
sysselsette byggebransjen i forbindelse med finanskrisen. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere fram mot Revidert
nasjonalbudsjett for 2009 muligheten til å bruke midler av krisetiltak
i forbindelse med finanskrisen, for å sette i stand de gamle bygningene
som våre to store nasjonale scener, Nationaltheatret og Den Nationale
Scene, holder til i, og som har store vedlikeholdsbehov."
Komiteen viser til
at det er store behov for investering i nye kulturbygg, og for vedlikehold
av eksisterende bygg over hele landet. Komiteen mener
det i tider med økende arbeidsledighet, og med ledig kapasitet innen
bygg og anlegg, bør være et prioritert område for statlige myndigheter
å bidra til utvikling av gode kulturbygg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener staten bør
bidra med økte tilskudd til gode kulturarenaer over hele landet. Dette
gjelder for både nybygg og rehabilitering/oppgradering av eksisterende
bygg. Særlig viktig er det å ivareta sikkerhet og kvalitet på bygg slik
at kultur-arenaene har god funksjonalitet og trygge rammer for alle
som benytter seg av disse. For å styrke kulturarenaer over hele
landet fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en opptrappingsplan for investering og vedlikehold av kulturbygg
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009."
Komiteen viser til
den fremlagte tiltakspakken for kulturbygg der det er satt av 70
mill. kroner til lokale og regionale kulturbygg.
Komiteen har merket
seg at region-/og landsdelsinstitusjonene har fått en vesentlig
forbedring både økonomisk og publikumsmessig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at mye av dette kan man nok takke Den kulturelle skolesekken
for. Dette var et treffsikkert virkemiddel for å nå ut til barn
og unge over hele landet og gjorde det mulig for region- og landsdelsinstitusjoner
å finansiere ulike nye prosjekter.
Komiteen finner det
nødvendig å si noe om den viktige delen av scenekunsten som amatørteatrene
representerer. Komiteen mener det er viktig at det
føres en stabil og utviklende politikk overfor amatørteatrene og
organisasjonene. Det er viktig at amatørteatrene blir anerkjent
for det arbeidet som gjøres i forbindelse med kompetanseheving,
rekruttering og som oppdragsgiver for profesjonelle aktører.
Komiteen mener at amatørteatrene
bidrar til levende kulturliv og gode lokalsamfunn, og at det er
viktig med forutsigbare rammer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
derfor det er svært viktig at amatørteatrene blir en del av regionens scenekunsttilbud.
Komiteen vil vise
til at Norsk Teaterråds medlemsorganisasjoner i 2006 rapporterte
om 3 531 oppsetninger, 11 644 forestillinger og et publikumsbesøk
på 500 000. Dette viser at amatørteatrene når ut til et bredt publikum
og gir mange mennesker den gode opplevelsen, enten som deltager
i forestillingene eller som publikum.
Komiteen har merket
seg at Norsk Scenekunstbruk formidler scenekunstproduksjoner fra
frie scenekunstgrupper og er en sentral bidragsyter til Den kulturelle
skolesekken. Komiteen har merket seg at i meldingen
står det at Norsk Scenekunstbruk formidler produksjoner til hele landet,
med unntak av Finnmark, Nord-Trøndelag og Oslo. Finnmark har stått
på venteliste mens Nord-Trøndelag og Oslo ikke har søkt.
Komiteen har i forbindelse med
sine høringer blitt kjent med at også Finnmark nå er inne i Norsk
Scenekunstbruk og at Oslo fremdeles ikke har søkt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Regjeringen har pekt ut Norsk Scenekunstbruk til å samordne scenekunstfeltet
i Den kulturelle skolesekken for å sikre sammenhengen mellom produksjon
og formidling av fri scenekunst.
Flertallet er enig i at Norsk
Scenekunstbruk kan ha denne funksjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vurderer
det dit hen at ABM-utvikling ble satt til å forvalte midlene til
Den kulturelle skolesekken, og at det var fylkene og kommunene som
skulle gjøre bestillingene. Det er derfor med en viss bekymring
man ser at det nå bygges opp enda en organisasjon som skal forvalte
dette. Disse medlemmer vil bemerke at intensjonene
med Den kulturelle skolesekken var å nå alle barn og unge i Norge,
og at mest mulig av disse midlene skulle nå ut til disse. Disse
medlemmer er bekymret for at nok et formidlingskontor skal
bruke midler som i utgangspunktet var tenkt å gå til barn og unge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig
at Den kulturelle skolesekken også formidler godt teater. Disse medlemmer vil
peke på betydningen av at skolesekken er godt forankret hos den
enkelte skole og mener derfor det er ønskelig at programmeringen
skjer nærmest mulig brukerne.
Komiteen viser i denne
forbindelse til gode erfaringer fra enkelte av de store byene der
programmeringen skjer kommunalt. Komiteen viser også
til at flere av fylkeskommunene, som i hovedregelen har ansvaret
for formidlingsarbeidet i skolesekken, har utviklet gode turneorganisasjoner. Komiteen mener
faglig veiledning og god formidling i denne sammenheng er av stor
betydning. Komiteen mener Norsk Scenekunstbruk her
kan spille en viktig rolle.
Komiteen har merket
seg at den statistikk som ligger i meldingen, naturligvis ikke har
fanget opp at Norge har fått et nytt operahus i Oslo. Det er knyttet
store forventinger til den nye nasjonale storstue som Den Norske
Opera & Ballett i Bjørvika er. Det har for øvrig også de siste
årene vært en betydelig økning av driftsmidler over statsbudsjettet.
Komiteen er svært fornøyd den
store publikumsinteressen det har vist seg å være for det nye operabygget
og forestillingene som har vært satt opp siden åpningen i april
2008. Komiteen har merket seg at det samlede antall
besøkende var oppe i nærmere 1 million ved årsskiftet, og at forestillingene
ved operaen i 2009 er utsolgt fram til høsten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
legger til grunn at Den Norske Opera & Ballett også i årene
framover skal ha gode økonomiske vilkår gjennom statlige bevilgninger,
men understreker samtidig at det forventes at operaen i større grad
øker sine budsjetter gjennom å utnytte bedre det kommersielle potensialet
institusjonen har.
Komiteen har også
store forventinger til Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika
og vil følge utviklingen av både produksjoner og publikumstall fremover.
Det har vært gjort store investeringer og da er det viktig at folk
også besøker operaen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet håper
at Den Norske Opera & Ballett også fortsetter arbeidet med å
finne ulike andre finansieringskilder slik at ikke staten må øke driftsbudsjettene
ytterligere.
Komiteen viser til
at operakreftene i Norge har etablert et samarbeidsorgan gjennom
foreningen "Opera Norge". Komiteen mener dette er meget
positivt, ikke minst fordi dette bidrar til å skape en god kontaktflate
mellom Den Norske Opera & Ballett og institusjonene rundt om
i landet. Komiteen vil understreke Den Norske Opera
& Balletts sentrale oppgave og ansvar i forhold til utvikling
av operakunsten over hele landet og således bidra aktivt gjennom
samproduksjoner, ressursforvaltning (utstyr etc.) og kompetansehevende
virksomhet. Komiteen viser i denne sammenheng til
Den Norske Opera & Balletts avdeling "Scenerommet" som har dette
som virksomhetsområde.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser også til de diskusjoner
som har vært om Den Norske Opera & Balletts budsjettmessige
rammer der det har vært påpekt at de anslag som ble lagt til grunn
i opptrappingsplanen neppe er tilstrekkelige for å utnytte institusjonens
kapasitet, det være seg i Oslo eller som bidragsyter i forhold til annen
operavirksomhet i landet for øvrig.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen legger stor vekt på den økningen som har funnet sted
i antall arrangementer og antall besøkende ved Den Norske Opera
& Ballett, og at dette gjøres til et viktig suksesskriterium. Disse medlemmer er
glad for at et økende antall publikummere benytter seg av tilbudet,
men understreker likevel at suksess først og fremst bør måles på
innhold og kvalitet, og ikke kvantitet alene. Disse medlemmer viser
til at produksjoner har blitt avlyst som følge av mangler ved infrastrukturen,
noe disse medlemmer mener er svært uheldig. Det er
avgjørende viktig at det nye operabygget fylles med innhold av høy
internasjonal kvalitet, slik at Den Norske Opera & Ballett blir
et kraftsenter for hele landet, og et referansepunkt for operakunsten
i Norge. Disse medlemmer mener Regjeringen nå må
ta en full gjennomgang av Den Norske Opera & Ballett økonomiske
behov slik at bevilgningene blir på et nivå som gir god uttelling
for den bygningsmessige investering som er gjort.
Komiteen er fornøyd
med at region- og distriktsoperaene i Norge har fått bedre vilkår
og håper at interessen for opera vil øke i forbindelse med at vi
har fått en ny nasjonal opera. Vi må likevel ikke glemme at svært
mange av de som er publikum, ser forestillinger gjennom distriktsoperaene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er glad for at de statlige bevilgningene til region- og distriktsoperane
økte med vel 10 mill. kroner i statsbudsjettet for 2009.
For å sikre nødvendig kvalitet og
kompetanse også innenfor distriktsoperaene fremmer komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere om Operaen i
Kristiansund kan bli knutepunktinstitusjon for å sikre kompetanse
og kvalitet også ute i distriktene."
Disse medlemmer viser
til at Stortinget 15. juni 1999 fattet vedtak om at det skulle utvikles
en modell for opera- og ballettformidling i Norge innen ferdigstillelsen
av det nye operahuset. Vedtaket ble fattet samtidig som bygging av
nytt operahus i Bjørvika ble vedtatt, og var et viktig premiss for
at distrikts- og regionsoperaene støttet bygging av nytt operahus
i Oslo. På bakgrunn av vedtaket la regjeringen våren 2002 fram sin
anbefaling i form av "Nasjonal plan for produksjon og formidling
av opera og ballett". Planen ble lagt fram med full støtte fra en
bredt sammensatt referansegruppe med representanter fra blant annet
riksoperaen, distriktsoperaene og regionsoperaene. Disse
medlemmer er skuffet over at "Nasjonal plan for formidling
og produksjon av opera og ballett" ikke er fulgt opp av sittende
regjering. Dersom denne planen ikke følges opp, bygger den brede
regionale og lokale støtten til nytt operahus på bristende forutsetninger. Disse
medlemmer mener det er viktig at planen følges opp og at
de anbefalte tiltak gjennomføres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å innarbeide "Nasjonal
plan for produksjon og formidling av opera og ballett" i sin fremtidige
satsing på feltet."
Komiteen mener det
også er viktig å legge til rette for at det kan vokse frem frie
ensembler innenfor opera. Opera fungerer også godt i kammerformat,
og fremveksten av en ny generasjon musikere i Norge vil her kunne
finne godt og anvendelig stoff til glede for publikum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener dette tilsier
at tilskuddsordningene i Norsk kulturråd også tilrettelegges opera og
at kravet til å være såkalt "nyskapende" fjernes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil understreke at frie sceniske produksjoner innen opera og musikkdramatikk
skal kunne få støtte, fra f.eks. Norsk kulturråd, enten det dreier
seg om tradisjonsstoff eller ny samtidsdramatikk. Begrepet "nyskapende"
er etter flertallets mening ikke ekskluderende i
forhold til bestemte kunstneriske uttrykk. Det utelater heller ikke
kunst som er skapt i tidligere tider, og som f.eks. defineres som
klassisk eller tradisjonsbasert, da begrepet "kunstnerisk nyskapende"
vil måtte dreie seg om helheten, hvor f.eks. også valg av tolknings-
og framføringsgrep må vurderes.
Komiteen har merket
seg at Norske Dansekunstnere er godt fornøyd med tiltakspakken som
er foreslått fra Regjeringen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil likevel bemerke at mange av de som velger dans som yrke opplever
at det kan være vanskelig å livnære seg av det alene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil likevel bemerke
at mange av de som velger dans som yrke opplever at det kan være
vanskelig å livnære seg av det alene. Litt av grunnen til det er
at dans har fått for lite oppmerksomhet i forbindelsen med Den kulturelle skolesekken,
og at dans først de senere årene har blitt oppfattet som et eget
område innenfor scenekunstfeltet.
Komiteen har merket
seg at Norske dansekunstnere har et ønske om at det opprettes en Danseallianse
etter modell fra Sverige. Dette vil medføre at forskjellene mellom
fast ansatte og frilansedansere blir mindre, og at dette vil øke tilbudet
til jobb for alle dansere. Komiteen synes dette høres
fornuftig ut og støtter at dette utredes videre.
Komiteen viser til at Norge nettopp
har fått et Dansens Hus som også vil bidra til å gi dansere landet
over viktig kompetanse og gi alle frilansdansere informasjon og
tilbud om ulike aktiviteter.
Komiteen er kjent med at Danse-
og Teatersentrum gjennom flere år har arbeidet ut fra et internasjonalt
så vel som nasjonalt perspektiv. Det frie scenekunstfeltet får bl.a.
støtte over Utenriksdepartementets reisestøtteordning som forvaltes
av Danse- og Teatersentrum. Dette er etter komiteens mening
viktig for internasjonal utveksling og kan videreutvikles i samarbeid med
scenekunstfeltet.
Komiteen mener det er viktig
å klargjøre hvem som har ansvaret for innhenting av informasjonsgrunnlaget
om norsk dans fra aktører som Norsk teater- og orkesterforening,
Danse- og Teatersentrum og Norsk Scenekunstbruk. Komiteen mener
det vil være fornuftig å vurdere Danseinformasjonen i denne forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
den statlige finansieringen av scenekunstfeltet totalt beløp seg
til omtrent 1,5 mrd. kroner for 2009 for hele feltet, inkludert
Den kulturelle skolesekken og de bidrag som kommer fra Utenriksdepartementet. Av
dette får de fire nasjonale scenene ca. 750 mill. kroner, hvorav
Den Norske Opera & Ballett og Nationaltheatret som de største
bidragsmottakerne får henholdsvis 380 mill. kroner og 144 mill.
kroner. Det kan synes som om det bidrar til en skjevfinansiering
i forhold til både publikumstall, og antall produksjoner, hvis man
sammenligner med landet for øvrig.
Disse medlemmer viser til at
i tillegg til de midlene scenekunstfeltet mottar over statsbudsjettet,
får feltet også tildelt midler fra Norsk kulturråd, Fond for lyd
og bilde, Utenriksdepartementet, Den kulturelle skolesekken og ekstraordinære
prosjektmidler fra Kultur- og kirkedepartementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil for øvrig bemerke
at finansieringen av scenekunstfeltet er fordelt mellom flere ulike aktører.
Størst når det gjelder nasjonale institusjoner er helt klart statlig
støtte som utgjør ca. 77 pst. Alle andre inntekter og tilskudd utgjør
23 pst. herav egeninntekt 18 pst.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
slik fordeling ikke er overraskende, men det betyr at billetter
til de nasjonale scenene er betydelig subsidiert og man kan neppe
snakke om armlengdes avstand fra staten når staten er en så vesentlig
bidragsyter.
Komiteen har merket
seg at når det gjelder region-/landsdelsinstitusjoner, så finansierer
staten over 50 pst. De regionale tilskuddene utgjør 22 pst. og egeninntekten
utgjør ca. 18 pst., så også her er det offentlige en vesentlig bidragsyter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
når det gjelder andre scenekunsttiltak, har disse et større krav
til egeninntekter, dvs. 23 pst. Det offentlige bidraget fra stat
og region utgjør 60 pst.
Disse medlemmer viser til at
fordelingen av tilskudd er bortimot det samme for frie grupper og
frie scener.
Komiteen har merket
seg at Kulturmomsutvalget leverte sin utredning i februar 2008.
Finansdepartementet har sendt utredningen ut på tre måneders høring.
Spørsmålet om kulturmoms blir derfor ikke drøftet i denne meldingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at sponsormidler utgjør en liten del av de totale inntektene i
scenekunstfeltet. Selv om det er de offentlige tilskuddene som vil
utgjøre størstedelen av inntektene for scenekunstinstitusjoner og
-tiltak også i årene framover, slutter flertallet seg
til at det bør være et klart mål at institusjonene øker sine egeninntekter,
dvs. inntekter fra salg av billetter, gaver, sponsorer etc. Det
er en fordel å redusere avhengigheten av en inntektskilde, og samarbeid
med næringslivet kan gi nye publikumsgrupper. Flertallet har
merket seg og støtter at departementet vil følge dette opp i dialog
med institusjonene. Flertallet er enig i at sponsorinntekter
ikke skal føre til at det offentlige tilskuddet blir redusert og
at bortfall av sponsorinntekter heller ikke skal føre til at statstilskuddet
blir økt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er kjent med at for
de 65 institusjonene og tiltakene under scenekunstformål har man
innrapportert til sammen 34,3 mill. kroner i 2006.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen ønsker en kulturpolitisk dreining mot en mer blandet
økonomi, som innebærer at institusjonene i mindre grad blir avhengig
av offentlige midler og i større grad av private finansieringskilder
enn det som er tilfelle i dag. Disse medlemmer støtter
dette.
At dette beløpet har blitt noe større de siste årene,
i forhold til 2006, er realistisk å tro, særlig fordi Den Norske
Opera & Ballett har gjort et stykke arbeid for å få sponsorer
til sitt nye bygg i Bjørvika. Disse medlemmer vil
bemerke at dette ikke utgjør noen særlig store summer, sammenlignet
med hva man får i offentlige overføringer.
Komiteen er også kjent
med at finanskrisen verden over kan bidra til at det også i den
nærmeste fremtid vil bli vanskelig å finne friske midler. Likevel
er komiteen av den oppfatning at institusjonene har
et potensial for å hente inn midler i form av private investeringer,
gaver og sponsorpenger, særlig når man ser at det totale sponsormarkedet
er på over 3 mrd. kroner.
Komiteen vil understreke at sponsorvirksomhet
de siste årene i stor grad har utviklet seg til å bli et positivt
samarbeid som bygger på gjensidig nytte, hvor begge parter på ulikt
vis tjener på de avtalene som er inngått. Det er etter komiteens mening
viktig at sponsorsamarbeid ikke berører kunstinstitusjonenes frihet
i forhold til kunstneriske veivalg, og komiteen er
fornøyd med at dette hensynet i stor grad ser ut til å bli ivaretatt i
de sponsoravtalene som i dag inngås.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at en ikke
kan kalle all privat investering i kultur for sponsormidler. Nøkkelen til
å utvikle privat finansiering er et nært samspill mellom investor
og kulturtiltak, uten at det skal stilles krav til kulturtiltakets
integritet.
Komiteen mener at
scenekunsten er tjent med å se det store potensialet som ligger
i samarbeid med næringslivet. Institusjonene og den enkelte kulturarbeider,
både ansatte og frilansere, kan dyrke frem et tilbud som næringslivet
finner interessant og nyttig. På den måten får scenekunsten flere
ben å stå på, både kunstnerisk og økonomisk. Komiteen vil
her vise til komiteens behandling av St.meld. nr. 22 (2004–2005) om
Kultur og næring hvor komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Høyre og Kristelig Folkeparti, i Innst. S. nr. 230 (2004–2005)
"viser til at skuespillere har kompetanse innen en rekke
felt, slik som rollespill og kommunikasjon som kan selges til næringslivet.
Prosjektet hjelper skuespillere til å skjønne næringslivets behov og
forstå hvilken verdi egen kompetanse har. Med en egenandel for å
delta i prosjektet, blir dette en investering som både skuespilleren
som enkeltmannsforetak og næringslivet nyter godt av. I tillegg
gir det kulturarbeidere en bredere inntektsbasis, og sikrer indirekte
kulturvirksomheter en større skuespillerbase. Flertallet ser verdien
av slike prosjekt og ønsker at de kan fortsette."
Komiteen merker seg
at departementet ønsker å styrke det profesjonelle scenekunsttilbudet
landet over.
Komiteen er fornøyd med at det
legges vekt på at alle regioner skal ha profesjonelle scenekunsttilbud. Komiteen vil
også understreke betydningen av å ha gode og aktive miljøer innen amatørteater,
revy og dans, og ser det som viktig å styrke hele verdikjeden innen
scenekunstfeltet. Utveksling og samarbeid mellom profesjonelle og
amatører er etter komiteens mening positivt der dette
ligger til rette for det.
Komiteen merker seg at departementet
vil ta initiativ til dialog med det enkelte teater. Komiteen ser
positivt på dette og mener slik dialog ikke står i motsetning til
den enkelte institusjons kunstneriske frihet.
Komiteen er enig i at det skal
være et teatertilbud over hele landet, og at man også må kunne bruke
de lokale, kreative krefter, og la disse samarbeide med de profesjonelle.
Amatørteateret er et sted for rekruttering, og det er viktig at
også lokale aktører får være med å bidra til et levende scenekunstfelt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at videre
ønsker departementet å ta initiativ til dialog om oppdraget for
det enkelte teater. Disse medlemmer er usikre på hva
som menes med dette og er skeptiske til at departementet skal gi
oppdrag til det enkelte teater. Ønsker man armlengdes avstand, må
også departementet overlate det kunstneriske innhold i teatrene
til styret og leder ved det enkelte teater.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener en videre
utvikling av det frie feltet, dvs. frie grupper innenfor teater,
dans, performance og beslektede områder, er nøkkelen til å styrke mangfoldet
og vitaliteten i norsk scenekunst. Flertallet mener
det i denne sammenheng må gis rom for en bredde av større og mindre
grupper som for enkeltforestillinger, eller i mer permanente samarbeidskonstellasjoner,
får mulighet til å utvikle scenekunst innenfor de genre og estetiske
rammer de selv tar initiativet til.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at det i statsbudsjettet for 2007 ble innført en 4-årig
basisfinansiering for frie grupper. Det ble avsatt 6 mill. kroner
til ordningen, delt mellom to kompanier. For 2009 er basisfinansieringen
utvidet til 12 mill. kroner, og Norsk kulturråd kan dermed etter
vurdering av tilskuddsbehovet gi støtte til flere nye kompanier.
En godt fungerende basisfinansiering/virksomhetsstøtte kan gi den
nødvendige forutsigbarhet for det frie feltet, noe som etter dette
flertallets mening kan oppnås ved at ordningen utvides.
Dette flertallet merket seg for
øvrig at det under budsjetthøringen kom fram synspunkter som viste
til at samarbeid og samproduksjon mellom institusjonene og det frie
scenekunstfeltet er forbedret de siste årene. Dette flertallet ser positivt
på dette, og mener det er viktig å bidra til å styrke en slik utvikling.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener en sterkere
satsing på det frie feltet vil styrke entreprenørskapet innenfor
scenekunsten, gi mye teater for pengene og bidra til dynamiske kunstneriske
prosesser. Flertallet mener dynamikken mellom de
faste institusjonene og det frie feltet må bli bedre.
For å få dette til mener komiteens
medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre det
er nødvendig å utvide dagens tilskuddsordninger slik at man kan
se for seg et helhetlig utviklingsløp for frie grupper som strekker
seg fra enkle grupper sammensatt på basis av enkeltprosjekter, og
frem til faste produserende enheter som også skal kunne mestre store
formater. Dette innebærer en styrking av dagens tilskuddsordninger
til prosjekter, samt en vesentlig styrking av basisfinansieringen.
I tillegg til dette mener disse medlemmer det også
vil være nødvendig enten å utvide ordningen for basisfinansiering
både i forhold til størrelsen på de enkelte bidrag og i forhold
til det tidsperspektiv det kan gis støtte til. Disse medlemmer mener
det også ville være av interesse å prøve ut en ordning der en, eller
et par, grupper, faste eller sammensatt for formålet, fikk et relativt
sett stort tilskudd, eksempelvis 10–12 mill. kroner årlig, gjennom
en tidsavgrenset periode, eksempelvis 3–5 år, basert på en søknad om
et mer omfattende kunstnerisk prosjekt. Disse medlemmer mener
frie grupper som gjennom mange år har innarbeidet seg og levert gode
kunstneriske resultater, også må kunne finne veien til mer permanent
finansiering gjennom en fast plass på statsbudsjettet. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng også ta avstand fra den ordningen Regjeringen
ønsker gjennomført der grupper med faste tilskudd over statsbudsjettet
skal avskjæres fra tilskuddsordningene for øvrig. Disse medlemmer mener dette
er en endring av premissene det ikke budsjettmessig er kompensert
for og som derfor vil slå meget uheldig ut dersom den gjennomføres
i praksis. Disse medlemmer tror heller ikke dette
er et hensiktsmessig grep fordi det gir mindre fleksibilitet i systemet.
Disse medlemmer viser til at
den forholdsmessige fordelingen av bevilgninger mellom det frie
feltet og institusjonene ikke har endret seg vesentlig til tross
for betydelige økninger i statens bevilgninger til teater gjennom
de senere år. Disse medlemmer mener en bevisst og
sterkere satsing på det frie feltet også må bety at dette området
får en forholdsmessig større andel av midlene enn i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil også peke på
kravet om "nyskaping" som ligger inne som kriterium i Norsk kulturråds
tilskuddsordninger. Disse medlemmer mener "nyskapende"
i kunstnerisk sammenheng er et vanskelig uttrykk brukt som kriterium
for generelle tilskuddsordninger som dette bør være. Disse
medlemmer mener erfaringene viser at nyskapingskravet virker
begrensende i forhold til fremveksten av et bredt anlagt fritt felt.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fjerne kravet til
å være nyskapende som kriterium for de generelle tilskuddsordningene
gjennom Norsk kulturråd."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det også bør utarbeides
bedre og mer omfattende ordninger for programmerende scener.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener den programmerende
scenes arbeidsform kan være et svært hensiktsmessig grep for utvikling
av scenekunst utover i landet. Flertallet viser til de
erfaringer som er gjort gjennom Nettverk for scenekunst der programmerende
virksomhet, og egne initierte produksjoner, svært ofte i koproduksjon
med andre scener i genrebaserte nettverk, utgjør en spennende programflate
for publikum. Flertallet mener dette er en interessant
arbeidsform som bør videreutvikles.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det her bør iverksettes
et pilotprosjekt, dessuten at man gjennom tilskuddsordningene inviterer
til oppbygging av denne type nettverk uavhengig av genre. Disse
medlemmer mener denne arbeidsformen er egnet til å utvikle
godt teater utover i landet og knytte gode faglige nettverk uavhengig
av geografi. Disse medlemmer mener slike nettverk
kan bygges i ganske tette konstellasjoner og utvikles til institusjonslignende
enheter der kuraterende ledelse kan være en interessant løsning.
Komiteen vil peke
på teaterfestivalenes betydning for visning og relasjonsbygging
innenfor det frie feltet. Komiteen mener festivalene
på dette området bør styrkes i årene som kommer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil også understreke
viktigheten av formidlingsaspektet i forhold til det frie feltet.
I denne sammenheng vil utvikling av sterkere programmerende enheter være
viktig.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil i denne sammenheng særlig
peke på Norsk Scenekunstbruks positive betydning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener også Danse-
og teatersentrum er en nøkkelorganisasjon i forhold til det frie
feltets internasjonale kontaktflate og at dette perspektivet bør
utvikles videre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til de foreslåtte tiltak under dette kapitlet i meldingen,
og støtter disse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til de foreslåtte
tiltak under dette kapitlet i meldingen og vil drøfte noen tiltak. Disse
medlemmer slutter seg til de tiltakene som ikke er nevnt
i innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter departementets
planer om opprettelsen av et Dramatikkens hus.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptiske til at man støtter oppbygging av en ny internasjonal festival
for samtidskunst i Oslo. Det kom frem under budsjettbehandlingen
for 2009 at den kommunale finansieringen ikke var på plass, og man
kan forvente at det vil bli svært vanskelig å finne privat kapital
som vil bidra til dette arrangementet. Disse medlemmer råder
derfor Regjeringen til å avvente dette tiltaket og komme tilbake
til det ved en senere anledning.
Disse medlemmer er også usikre
på om man bør etablere et Dramatikkens hus, all den tid man har
etablerte institusjoner som med glede burde ta imot et slikt oppdrag. Disse
medlemmer mener man kunne opprette en dramabase ved en av
de nasjonale institusjonene hvor nye forfattere kunne deponere sine
stykker og gjøre dem tilgjengelig for alle teatre i landet.
Komiteen har merket
seg det arbeidet Norsk Teaterråd gjør i forhold til manusbase (dramabase),
og det klareringsarbeidet som organisasjonen samtidig foretar. Komiteen mener tilgjengelighet
er viktig så vel for eldre som ny dramatikk. Komiteen mener
det er særlig viktig å ivareta de opphavsrettslige spørsmål i denne
forbindelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener flere alternativer
for hvor dramabasen legges bør utredes. Disse medlemmer mener
Norsk Dramatikerforbund bør bringes inn i arbeidet med en dramabase,
eventuelt andre måter å formidle norsk dramatikk på. Disse medlemmer mener
flere mulige forankringer for en dramabase bør utredes. Alternativene
her kan eksempelvis være en utvidelse av dramabasen i Norsk Teaterråd,
Dramatikkens hus, Norsk Dramatikerforbund eller Nasjonalbiblioteket.
Disse medlemmer foreslår derfor
følgende:
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere å opprette
en dramabase, som gjør det mulig for nye dramatikere å gjøre sine
verk tilgjengelige."
Komiteen slutter seg
til målsettingen om at barn og unge skal ha det samme kunst- og
kulturtilbudet som voksne, om enn på sine egne premisser. Komiteen er
likevel av den oppfatning av at barn og unge ikke bare skal være
passive tilskuere til profesjonell scenekunst, men også aktive deltagere
i sine kunst- og kulturopplevelser i tråd med og etter intensjonene
til opprettelsen av Den kulturelle skolesekken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
derfor foreslå:
"Stortinget ber Regjeringen å sørge for at midler fra
Den kulturelle skolesekken også bidrar til å stimulere barn og unge
til aktivitet innenfor scenekunstfeltet."
Komiteen har merket
seg at det ifølge Danseinformasjonen finnes over hundre ballettskoler
i Norge. Disse er viktig for rekruttering til scenisk dans over
hele landet. Mange av dagens dansekunstnere har sin faglige bakgrunn
fra disse ballettskolene.
Komiteen mener det er svært viktig
at alle barn og unge får et godt tilbud, og at det bør vurderes om
Riksteatret kan produsere for Den kulturelle skolesekken.
For øvrig finner komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet det uheldig at Norsk Scenekunstbruk
skal forvalte og samordne scenekunstfeltet for Den kulturelle skolesekken. ABM-
utvikling og fylker og kommuner hadde dette oppdraget sammen, og disse
medlemmer er av den oppfatning at ved å overføre denne oppgaven
til et relativt nytt organ, går mindre av midlene til kulturopplevelser
til barn og unge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
å sikre gode kunstproduksjoner til Den kulturelle skolesekken. Flertallet har
merket seg arbeidet med utvikling av Kulturproduksjonssenteret i
Volda, hvor aktører fra ulike steder i landet får utviklet og prøvd
ut produksjoner for å fremme kvalitet på kunstproduksjoner for barn og
unge. Tiltaket er et samarbeid mellom miljø med barnefaglig og kunstfaglig
kompetanse.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener dette er særlig relevant
med hensyn til å sikre kvalitetsproduksjoner for Den kulturelle skolesekken. Disse
medlemmer ber Regjeringen vurdere ulike tiltak for å sikre
drift av senteret.
Komiteen viser til
sine merknader og forslag under de nasjonale scener og ber Regjeringen vurdere
å bruke tilsvarende virkemidler også når det gjelder region-/landsdelsteatrene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter departementets
understreking av Beaivváš Sámi Teáhters betydning som en viktig
kulturell og språklig nasjonal institusjon for det samiske folk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at alle partiene på Stortinget med unntak av Fremskrittspartiet
har sluttet seg til at det forvaltningsmessige ansvaret for en rekke
formål, herunder tilskuddet til Beaivváš Sámi Teáhter, jf. Budsjett-innst.
S. nr. 2 (2001–2002) skal tillegges Sametinget. Dette flertallet viser
også til Kultur- og kirkedepartementets brev til Stortinget 24. oktober
2008 der det går fram at tilskuddene til samiske formål er økt fra
32,1 mill. kroner i 2005 til 62 mill. kroner for 2009. Dette innebærer
nær en dobling av bevilgningene. Dette flertallet understreker at
i den fremlagte scenekunstmeldingen ikke innebærer noen statusmessig
endring for teatret.
Et tredje flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at Beaivváš Sámi Teáhters finansielle og forvaltningsmessige
ansvar ble overført Sametinget i 2002. Regjeringen forslår at dette
teateret nå skal rapportere inn oppnådde resultater til departementet
på samme måte som de andre teatrene. Dette flertallet har
merket seg diskusjonen rundt et eget teaterbygg for det samiske
teateret og støtter Regjeringens forslag om at dette må Sametinget
ta ansvaret for, all den tid Sametinget også har det øvrige økonomiske
ansvaret for teateret.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke viktigheten
av at Beaivváš Sámi Teáhter opprettholdes som et nasjonalt teater
for samene i hele Norge. Disse medlemmer viser til
at det i denne forbindelse er svært viktig å sikre videre fremdrift
i forbindelse med planene om et eget teaterbygg for Beaivváš Sámi
Teáhter i Kautokeino.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Venstres alternative statsbudsjett for 2009 hvor det ble foreslått
å bevilge 3 mill. kroner til dette formål over kap. 320 post 53.
Komiteen flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener Beaivváš Sámi Teáhter er en svært viktig teaterinstitusjon
både i nasjonalt perspektiv og for samisk kultur og den samiske
befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener Beaivváš Sámi Teáhter
må sees på linje med de øvrige nasjonale teaterinstitusjonene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at Beaivváš Sámi Teáhter ikke bare er et teater for samene, men
like mye et teater som med sitt samiske utspring og forankring bidrar med
forestillinger av allmenn interesse. Ikke minst gjelder dette som
formidler av samtidsuttrykk innenfor teater.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil imidlertid peke på at det vil være viktig å følge Sametingets
vedtatte prioriteringer for realisering av samiske kulturbygg.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen ønsker å styrke det frie feltets basisfinansiering,
i tillegg til at tilskuddsordningen skal endres slik at det også
gis tilskudd til visninger av ferdige produksjoner, og at de frie
gruppene skal kunne formidle nyskapende scenekunst gjennom formidlingsnettverk.
Komiteen har også merket seg
at tilskuddsordningene for historiske spill endres, og rettes inn mot
sektorens behov, og at Norsk Teaterråd får ansvaret for å forvalte
tilskuddene til historiske spel.
Komiteen vil understreke viktigheten
av statlige tilskudd til spelarrangørene, og at dette reflekterer
behovet mange spel har for forutsigbarhet og for å kunne nyttiggjøre
seg av profesjonell kompetanse, for eksempel i forbindelse med produksjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke betydningen
av å øke basisfinansieringen av det frie scenekunstfeltet. Det bør
også være mulig for dem som mottar støtte fra basisfinansieringen
å søke ytterligere finansiering, for eksempel fra Norsk kulturråd.
Sistnevnte er viktig for å bidra til å styrke infrastrukturen innen
det frie feltet, samt muliggjøre større satsinger nasjonalt så vel
som internasjonalt.
I denne forbindelse vil komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, også
trekke frem viktigheten av at man utvider Utenriksdepartementets
støtteordninger for å sikre at norske kompanier har en reell mulighet til
å opptre i utlandet når de blir inviterte.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i denne sammenheng til at Utenriksdepartementets tilskudd
til reisestøtte til utlandet for norske scenekunstnere er økt fra
2008 til 2009 og er tilfreds med dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Regjeringen ønsker å øke tilskuddene til Den Norske
Opera & Ballett, og at dette vil bidra til et løft for opera
og dansekunsten i Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
i den forbindelse peke på at Den Norske Opera & Ballett allerede
mottar over dobbelt så mye som Nationaltheatret og er allerede i
en særstilling når det gjelder statlige tilskudd i forhold til antall
besøkende. Disse medlemmer vil vise til premissene
som ble lagt i 2002 i "Nasjonal plan for produksjon og formidling
av opera og ballett".
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i den forbindelse til at styrking av driftsbudsjettet til
den nye operaen i Bjørvika også har gitt økte bevilgninger til operaformål
landet over, og at dette er tenkt fulgt opp i kommende budsjetter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er av den oppfatning
at man ikke bare kan tildele midler til det store prosjektet operaen i
Bjørvika uten å følge opp tidligere vedtatte planer. Skal man oppnå
at kulturpolitikken ivaretar hele sjangerbredden innenfor opera,
må man, slik disse medlemmer ser det, satse på hele
landet og ikke skape motsetninger by mot land. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader og forslag.
Komiteen er glad for
at scenekunstmeldingen tar til orde for å styrke dansen, og har
merket seg at dansemiljøene er positive til satsingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
Regjeringen ikke ser på dans som en egen sektor i like stor grad
som teater og opera. Det er heller ikke de samme visjonene for dansekunstfeltet
som for resten av scenekunstfeltet.
Komiteen ble under
den åpne høringen i Stortinget gjort oppmerksom på at Norske Dansekunstnere
ønsker å organisere seg i en "Danseallianse" som vil redusere forskjellene mellom
fast ansatte og frilansere innenfor sektoren. Komiteen mener
at dette er et fornuftig tiltak for dansekunstnere, da svært få
av disse er fast ansatt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er tilfreds med
at departementet vil styrke dansekunsten i Nord-Norge, og vil spesielt
legge vekt på det gode samarbeidet som drives av dansemiljøene på
tvers av grenser i nord.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet stiller
seg noe uforstående til at man i meldingen eksplisitt skal styrke
dans i Nord-Norge. Det bør være like vilkår for dansere uansett
hvor i landet man befinner seg. For øvrig viser disse medlemmer til
sine merknader under dansefeltet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er meget fornøyd med at scenekunstmeldingen legger opp til ulike måter
å videreføre og styrke mangfoldsarbeidet på, med utgangspunkt i
de tiltakene og satsingene som ble initiert av Mangfoldsåret 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at mangfold skal råde også innenfor scenekunsten,
men er skeptiske til at man skal "kvotere" inn personer med minoritetsbakgrunn. Disse
medlemmer er av den oppfatning at dette vil komme av seg
selv, og viser til flere svært kompetente skuespillere og dansere
med minoritetsbakgrunn som er knyttet til scenekunstfeltet i dag. Disse
medlemmer mener for øvrig at skal man ha et mangfold skal
man også inkludere andre som ellers har svært vanskelig for å komme
inn både ved høyskolene og teatrene, som for eksempel mennesker
med en eller annen funksjonshemming.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener kvotering er et lite egnet virkemiddel
i forhold til arbeidet med kunstfaglige institusjoner og virksomheter,
også innenfor scenekunstfeltet. Større deltagelse fra de grupper man
ønsker rekruttert, eksempelvis mennesker med minoritetsbakgrunn
bør skje som følge av positive virkemidler og en naturlig utvikling. Disse
medlemmer viser til Høyre og Venstres forslag til statsbudsjett
for de tre siste årene der institusjoner sprunget ut av innvandrermiljøene selv
er foreslått tildelt ekstra bevilgninger utover Regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til de resultater eksempelvis Nordic Black Theatre
kan vise til i forhold til opplæring og trening på teaterområdet,
og vil holde dette frem som et godt eksempel på hvordan sterkere
integrering kan skje.
Komiteen støtter at
man utvikler strategier for publikumsarbeid, og at dette skal inkludere
alle deler av befolkningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at man ønsker å oppnevne personer med minoritetsbakgrunn
til styrer og verv ved institusjonene. Disse medlemmer støtter
ikke dette. Regjeringen kan hvis den ønsker det oppnevne personer
med minoritetsbakgrunn til styrer og verv, men man finner det svært
uheldig å legge slike føringer på de enkelte styrene.
Komiteen vil særlig
peke på Den Mangfoldige Scenen (DMS) – av flere karakterisert som
et av de mest spennende prosjektene i tilknytning til markeringsåret
for kulturelt mangfold. DMS er det største barne- og ungdomsteaterprosjektet
i sitt slag i Norge, og er et samarbeid mellom om lag 150 barn og
unge og 20 kunstnere. Hovedmålet er skape kunst i møtet mellom barn
og unges egne kulturuttrykk og kulturarv. Et bredt antall organisasjoner
og institusjoner står bak prosjektet, som i første omgang skal gå
frem til 2010.
Etter komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstres mening
bør dette og tilsvarende prosjekter fortsatt være satsingsområder
i tiden som kommer.
Komiteen har intet
å bemerke.
Komiteen er enig i
at man i altfor liten utstrekning gjennomfører transmisjoner av
teateroppsetninger. Komiteen er derfor svært fornøyd
med at det med bakgrunn i NRK-plakaten utarbeides avtaler mellom
NRK og statsstøttede teatre om transmisjon av oppsetninger. Dette
skal ikke bare gjelde de nasjonale scenene, men også region-/landsdelsteatrene. Komiteen er
av den oppfatning at med dagens teknologi burde det være mulig å
få til langt flere transmisjoner enn tilfellet er i dag. Teatrene
burde ikke føle seg bundet av NRK, men også forsøke å selge stykkene
sine til andre tv-kanaler.
Komiteen har merket
seg at Regjeringen ønsker å komme tilbake til spørsmålet om utdanning,
etterutdanning og rekruttering i forbindelse med oppfølging av kunstnerundersøkelsen. Komiteen vil
likevel peke på at det er nødvendig med et godt utdanningstilbud
til dem som ønsker å ta utdannelse innenfor scenekunstsektoren,
og at både private og offentlige tiltak er nødvendig.
Komiteen vil i denne forbindelse
trekke frem rekrutteringen for scenisk dans, som svært ofte foregår
ved ballettskolene over hele landet. Disse skolene er i hovedsak
drevet uten offentlig finansiering, og det undervises i en rekke
dansesjangre på ulike nivåer og for ulike aldersgrupper.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det bør gjennomføres
tiltak for å styrke ballettskolene, herunder bl.a. stipend for klassisk
ballett-talenter.
Komiteen er fornøyd
med at man fra 2010 som hovedregel overfører oppnevnelsen av flere
styrerepresentanter fra region-/landsdelsinstitusjonene fra det
statlige til det regionale nivået.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser på de foreslåtte endringene som godt egnet til å få styrer med god
kompetanse, lokal og regional kunnskap og engasjement for kulturinstitusjonene. Flertallet er
også av den oppfatning at dette balanserer hensynet godt med henblikk
på kontakt mellom styrene og tilskuddspartene på den ene siden,
og kunstnerisk frihet og armlengdes avstand på den andre.
Men komiteen støtter
selvsagt også at det skal oppnevnes kompetente personer til styrene. Komiteen er
også fornøyd med at Regjeringen går bort fra kravet om statlig styreflertall.
De statlige representantene bør være valgt for å følge med hvordan
midlene blir forvaltet ved det enkelte teater. Teatrene må ha handlefrihet
nok til å utforme sine kunstneriske ideer, med armlengdes avstand
fra regjeringen og Kultur- og kirkedepartementet.