Departementet foreslår i meldingen en ny og
mer spesialisert lærerutdanning for grunnskolen, der fagligheten
blir styrket gjennom etablering av to ulike studieløp, et nytt og
utvidet pedagogikkfag, endringer av obligatoriske fag og tydeligere krav
til kvalitet og veiledning i praksisopplæringen. En ny, forskriftsfestet
rammeplan for grunnskolelærerutdanningen skal utvikles i tråd med
dette.
Høyere kvalitet i den fireårige lærerutdanningen og
bedre oppfølging av den enkelte lærer er ment å øke interessen for
og rekrutteringen til utdanningen. Departementet legger også opp
til en gradvis utbygging av en femårig mastergradsutdanning for
grunnskolen. Lærerrollen drøftes i meldingen, herunder læreryrkets
status og sammenhengen mellom læreres kompetanse og elevers læring.
Tiltakene som foreslås inngår i målene om en kvalitetsheving i skolen
og sosial utjevning, jf. St.meld. nr. 31 (2007–2008) og St.meld.
nr. 16 (2006–2007) og Stortingets behandling av disse.
Meldingen behandler i all hovedsak grunnskolelærerutdanning.
Vurderinger og tiltak av mer generell karakter vil imidlertid også
omfatte andre typer lærerutdanninger. Departementet har gitt NOKUT
i oppdrag å evaluere førskolelærerutdanningen. Resultatene skal
etter planen legges fram høsten 2010. Utdanningen av førskolelærere
er derfor i mindre grad behandlet i den foreliggende meldingen.
Departementet trekker i meldingen fram internasjonale
undersøkelser som viser at elevenes faglige kompetanse må styrkes,
og at det er nødvendig med tidlig oppfølging og tilpasset læringsstøtte
for elevene. Det blir påpekt at ny kunnskap om læring og skoleutvikling
i liten grad tas systematisk i bruk i skolen. Departementet mener
dagens allmennlærerutdanning er for bred til å gi lærerkandidatene
nødvendig faglig og pedagogisk kompetanse for alle trinn og for
alle fag i skolen. Departementet foreslår derfor en rekke tiltak
på nasjonalt nivå.
Departementet foreslår å endre dagens allmennlærerutdanning
til en ny grunnskolelærerutdanning som deles inn i to hovedretninger. Trinn
1–7 skal normalt ha fire undervisningsfag med vekt på begynneropplæring.
Av disse fagene skal norsk og matematikk være obligatoriske. Trinn
5–10 skal normalt ha tre undervisningsfag. Ingen av disse skal være
obligatoriske, men det skal være mulighet til å velge spesialisering
innenfor et område.
Departementet foreslår et nytt og utvidet pedagogikkfag,
med i alt ett års omfang, som skal være obligatorisk i begge hovedretningene
av lærerutdanningen. Faget, som gis navnet Pedagogikk og elevkunnskap,
skal være praksisrettet og ha som utgangspunkt at det trengs lærere
i dag som både har god fagkompetanse og evnen til å formidle og
inspirere. Det utvidede faget skal samtidig sette læreren i stand
til å møte mange av de nye utfordringene som preger skolehverdagen,
knyttet til sosiale problemer, mobbing og annen trakassering.
Departementet vil beholde flere lærere i yrket
og foreslår en veiledningsordning for alle nyutdannede lærere. En
fast ordning med veiledning av alle nyutdannede lærere vil være
med på å motvirke det som blir kalt praksissjokket ved overgangen
til læreryrket. Departementet ser det som et mål at alle nyutdannede
lærere i grunnskolen og videregående opplæring tilbys veiledning
fra skoleåret 2010–2011. Departementet tar i den forbindelse sikte
på å øke tildelingen til universiteter og høyskoler til ca. 40 mill.
kroner.
Arbeidet med en ny rammeplan for grunnskolelærerutdanningen
vil starte i 2009. Rammeplanen vil bli forskriftsfestet. Departementet
ønsker at det skal utvikles en helhetlig felles struktur for lærerutdanningene
for grunnskolen. Dette vil lette samarbeid mellom institusjonene,
studentenes overgang mellom dem og innplassering av internasjonale
delstudier.
Departementet går inn for tydeligere krav og
forventninger til lærerstudentene og at institusjonenes ledelse
og ansatte uavbrutt arbeider for å øke studentenes læringsutbytte
og studiets relevans. Departementet ønsker en innovativ, utviklingsorientert
og tilpasningsdyktig lærerutdanning. Departementet vil utrede en eventuell
sertifisering av lærere.
Departementet ser en god og relevant lærerutdanning
som det viktigste virkemiddelet for å sikre skolen tilgang på velkvalifiserte
lærere og å øke læreryrkets status og omdømme. Flere må søke seg
til yrket og flere må bli i yrket. For å bedre rekrutteringen til
lærerutdanningene foreslår departementet avskrivning av studielån
for lærere i visse fag. Det skal også settes i gang en rekrutteringskampanje.
Departementet foreslår videre nye rekrutteringsveier til læreryrket
gjennom en lektor II-ordning.
Departementet foreslår en gradvis utbygging
av flere femårige mastergradsutdanninger for grunnskolen, slik at
det innen 2014 kan tilbys 800 studieplasser på dette nivået som
er tilpasset den nye grunnskolelærerutdanningen. Departementet vil
oppnevne et sakkyndig utvalg til å utrede innhold og organisering
av masterutdanningen og eventuell overgang til femårig MA for lærere
i grunnskolen. Hensikten er å øke antall lærere med solid faglig
og pedagogisk kompetanse. Fullfinansiering av 800 studieplasser anslås
til 100 mill. kroner.
Departementet vil høsten 2009 sette i gang en ordning
med sentre for fremragende undervisning i lærerutdanningene. Departementet
vil også legge til rette for forskerskole for lærerutdanninger i
løpet av 2009. En følgegruppe med bred faglig kompetanse skal sikre
overblikk og vurdere kvalitet og resultater når det gjelder oppfølgingen
av meldingens forslag.