Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til
Stortinget med en helhetlig sak om alle typer lærerutdanninger.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å stadfeste at
en femårig mastergradsgivende lærerutdanning skal tre i kraft høsten
2014, og at tiden frem til da skal benyttes til å heve kompetansen
ved lærerutdanningsinstitusjonene og for øvrig fase inn den femårige
utdanningen.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk
historie- og RLE-fag på 20 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen
1.–7. trinn.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen slå fast at nye kompetansekrav
for å undervise i skolen også skal omfatte lærere som allerede er
tilsatt.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en opptrappingsplan
for hvordan kompetansen for lærere som allerede er i skolen, skal
økes ved hjelp av systematisk videreutdanning for å møte økte krav
til undervisningskompetanse.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen heve opptakskravene til
norsk og matematikk i grunnskolelærerutdanningen.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for
at veiledning av nyutdannede lærere blir en rett og en plikt både
for lærere og skoleeiere.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med
sertifisering av lærere. Ordningen skal være knyttet til gjennomføring
av etter- og videreutdanning. Bare sertifiserte lærere kan få fast
ansettelse i skolen.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen vurdere et system
for sertifisering av institusjoner som gir grunnskolelærerutdanning,
der prekvalifisering av institusjonene er et viktig element.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen innføre et femte
år i grunnskolelærerutdanningen innen 2014. Faget pedagogikk og
elevkunnskap utvides med 20 studiepoeng og skal inneholde: Praksisrettet pedagogikk,
klasseledelse, elevhåndtering, skole/hjem-samarbeid, samarbeid med
andre yrkesgrupper i skolen og utvidet praksis. Et nytt fag opprettes
med 10 studiepoeng for pedagogisk praksisretting av fag. Masteroppgave
innføres med 30 studiepoeng.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk
norskfag på 30 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen for 5.–10.
trinn.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen innføre krav om skolelederutdanning
for å arbeide som rektor.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen foreta en nasjonal samordning
av innholdet i de ulike skolelederutdanningene.
Forslag fra Høyre:
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen innføre et femte
år i grunnskolelærerutdanningen. Dette året skal være et obligatorisk
praksisår med lønn, og året skal avsluttes med en praksisoppgave.
Praksisåret gir 60 studiepoeng, og må bestås for å bestå grunnskolelærerutdanningen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk
RLE-fag både for grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn og for 5.–10.
trinn.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår
for nyutdannede lærere.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen å vurdere nærmere
en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning
i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
Forslag fra Venstre:
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette
for innføring av en ordning med sertifisering av lærere. I forbindelse
med dette bør ulike modeller for sertifisering av lærere utredes
nærmere, og arbeidet må skje i nært samarbeid med berørte parter
i skolen.