Flere institusjoner er tillagt ansvar for å
gi høyere utdanning og drive forskningsvirksomhet rettet mot det
samiske samfunn. Universitetet i Tromsø har den mest omfattende
og faglig bredeste virksomheten, mens Samisk høgskole som den eneste
samiskspråklige institusjonen har et særlig ansvar for utvikling
av samisk språk. Også høgskolene i Finnmark, Bodø og Nord-Trøndelag
har utdanningstilbud beregnet på den samiske befolkning.
Ansvaret for samisk forskning er sektorovergripende,
og forskningen blir finansiert av ulike departementer.
Universitetet i Tromsø
vil fortsatt ha et nasjonalt ansvar for urfolksrelatert forskning,
utdanning og formidling, inklusive samisk. Forskerutdanning innenfor
samisk- og urfolksrelaterte fagområder vil være en sentral oppgave
for universitetet. Ved tildeling av rekrutteringsstillinger forutsettes
det at universitetet prioriterer også disse fagområdene. For alle
disse tiltakene vil Senter for samiske studier måtte spille en sentral
rolle.
Samisk høgskole har fortsatt et nasjonalt
ansvar for å ivareta og utvikle reindrift, duodji og samisk språk
som vitenskapsfag. Samorganiseringen med Nordisk Samisk Institutt
og instituttets fagmiljø i samisk språk forventes å gi synergieffekter
slik at faget samisk språk kan opprettes på høyere nivå.
Det er en utfordring å rekruttere studenter
til studier i samiske språk og til samisk lærer- og førskolelærerudanning.
Regjeringen vil vurdere å tildele ekstra midler til forkurs i nordsamisk, lulesamisk
og sørsamisk språk.
Regjeringen vil vurdere hensiktsmessigheten
av stipendordninger som virkemiddel for å øke rekrutteringen til
samiske lærerutdanninger.
Regjeringen ser det som viktig at Samisk
høgskole kan bidra mer aktivt inn mot kompetanseoppbyggingen innen
ulike deler av offentlig sektor; helse, skolevesen, politi/fengselsvesen osv.
Dette kan også gjennomføres desentralisert.
I forbindelse med gjennomgangen av nåværende allmennlærerutdanning
vil Kunnskapsdepartementet vurdere hvordan samisk historie- og kulturforståelse
kan styrkes i ny rammeplan for utdanningen.
Det er et mål at en samorganisert Samisk
høgskole/Nordisk Samisk Institutt skal bli godkjent som vitenskapelig
høgskole. Det forutsettes at det ved akkreditering godtgjøres at
fastsatte kriterier er oppfylt.
Høgskolen i Bodø og Høgskolen i Nord-Trøndelag
skal fortsatt ha nasjonalt ansvar for henholdsvis lulesamisk og
sørsamisk som ledd i lærerutdanning.
Regjeringen vil vurdere å nedsette et utvalg
for å se nærmere på de utfordringer på området høyere utdanning
og forskning som er skissert i kjølvannet av St.meld. nr. 34 (2001–2002).
Det bør legges spesiell vekt på de forslag som fremkommer i utredningen
"Samarbeid om samisk høyere utdanning og forskning" (Samisk høgskole/NSI).
Spesielt vil koblingen mellom Samisk høgskole/Nordisk Samisk Institutt
og Universitetet i Tromsø med sikte på å sikre kompetanseoppbyggingen
rundt samiske forhold være av interesse i denne sammenhengen. Videre
bør det tas utgangspunkt i at Samisk høgskole utvikles ut fra sin
målsetting om samisk som administrativt og faglig hovedspråk og
med tilbud til befolkningen i Russland, Finland, Sverige og Norge.
Regjeringen vil som ledd i nordområdestrategien bidra
til oppbygging av kapasiteten ved de samiske institusjonene innen
urfolksrelatert forskning.
Regjeringen legger til rette for tettere
samarbeid mellom flere samiske institusjoner gjennom å realisere
et felles vitenskapsbygg i Kautokeino.
Regjeringen vil arbeide for fortsatt styrking
av samisk forskning og rekruttering av samiske forskere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til følgende
flertallsmerknad i Innst. S. nr. 12 (2002–2003):
"(…)Flertallet er enig med Regjeringens målsetninger
om at Samisk høgskole/Sámi allaskuvlas status kan utvikles til vitenskapelig
høyskole. Flertallet mener dette vil kreve en målrettet satsning
både fra Utdannings- og forskningsdepartementet og fra høyskolen
selv. En slik målsetning forutsetter at det følges opp med ressurser.
Flertallet mener departementet i samråd med Samisk høgskole/Sámi
allaskuvla bør lage en forpliktende plan for finansiering og fremgangsmåte
for å kunne bli til en vitenskapelig høyskole.(…)"
Flertallet vil understreke viktigheten
av at arbeidet følges opp.
Flertallet mener videre den samiske
befolkningens geografiske spredning gjør det både naturlig og riktig
å se forskningspolitikken i et nordisk perspektiv. Den samiske befolkningen bor
i fire land. Det må også forskningen gjenspeile.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er tilfreds med at flere institusjoner er tillagt ansvar for å gi
høyere utdanning og drive forskningsvirksomhet rettet mot det samiske
samfunn. For eksempel har Universitetet i Tromsø den mest omfattende
og faglig bredeste virksomheten, mens Samisk høgskole som den eneste
samiskspråklige institusjonen har et særlig ansvar for utvikling
av samisk vitenskapelig språk. Samisk høgskole kan også bidra mer
aktivt inn mot kompetanseoppbyggingen innen ulike deler av offentlig
sektor; helse, skolevesen, politi/fengselsvesen osv.
Dette flertallet merker seg at
antall studenter som uteksamineres fra lærerutdanningene på Samisk
høgskole, er svært lavt. En av årsakene er at for få elever har
nødvendige samiskkunnskaper slik at de har mulighet til å gjennomføre
lærerutdanningene. Dette flertallet merker seg at
stipendordninger for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene
vil kunne være aktuelt, samtidig kan det være et behov for å kanalisere
ekstra midler til forkurs i de samiske språkene slik at rekrutteringsgrunnlaget
til lærerutdanningene blir større.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er svært gledelig at samisk språk og
kultur opplever en revitalisering i kystområdene og i de lule- og
sørsamiske områdene. Dette medfører et økt behov for kvalifiserte
lærere i samisk, både innen skoleverket og i voksenopplæringssammenheng i
disse delene av landet. Det er da svært viktig at de samiske språksentrene
og Samisk høgskole samarbeider om løsninger hvor det tilbys forkurs og
semesteremne i samisk til søkere som senere kan tenke seg å ta en
pedagogisk fagutdanning ved Samisk høgskole.
Disse medlemmer mener at det
i tillegg til økt fokus på sør- og lulesamisk språk er viktig at
det blir lagt til rette slik at det blir mulig å ta en høyere utdanning
innen sør- og lulesamisk duodji/duetjie. Dette vil være svært viktig
for at den samiske kulturen og tradisjonene skal kunne ivaretas
og videreutvikles også i disse områdene. Høgskolen i Bodø har ansvar
for lulesamisk og Høgskolen i Nord-Trøndelag har ansvar for sørsamisk.
Komiteens medlem fra Venstre, Vera Lysklætt, har tatt denne saken
opp med forsknings- og høyere utdanningsministeren i Dokument nr.
15:326 (2008–2009).
Komiteens medlem fra Venstre mener
det ikke er tilstrekkelig slik Regjeringen legger opp til, når det
i meldinga står at man vil vurdere å tildele ekstra midler til forkurs
i nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk språk – og dessuten vil vurdere
hensiktsmessigheten av stipendordninger som virkemiddel for å øke
rekrutteringen til samiske lærerutdanninger. Dette medlem mener
situasjonen i dag er dramatisk, og vi står overfor en svært stor
utfordring i å rekruttere nok studenter til studier i samisk språk
og til samisk lærer- og førskolelærerutdanning. Dette medlem støtter
derfor rektor ved Samisk høgskole når han i høring med komiteen
uttaler at stipendordninger ikke bare bør vurderes, men at de må omsettes
i praktisk handling. Antall studenter som i dag blir uteksaminert
eller som søker førskolelærer- og allmennlærerutdanningen ved Samisk
høgskole er dessverre svært lavt, og det er helt avgjørende nå for
ivaretakelsen av de ulike samiske språk at det tenkes i nye baner
på dette området for å øke rekrutteringen.
Dette medlem har tatt opp den
dramatiske nedgangen i antall søkere til den samiske allmenn- og
førskolelærerutdanningen med forsknings- og høyere utdanningsministeren
i Dokument nr. 15:1526 (2007–2008).