For den samiske befolkningen er retten til opplæring
i samisk av avgjørende betydning for at språket skal utvikles og
revitaliseres som talespråk og skriftspråk. I tillegg gir grunnopplæringen
den samiske befolkningen forutsetninger for å velge høyere utdanning
på sitt språk. Et godt tilrettelagt opplæringstilbud er derfor sentralt
for samisk språks framtid.
For samfunnet for øvrig er det samiske innholdet i
de nasjonale læreplanene grunnlaget for å øke kunnskapen om samiske
forhold i Norge generelt.
Utviklingen i antallet elever som velger samiskopplæring
gir et bilde av situasjonen for samisk språk i Norge. For Regjeringen
er det et mål at flere elever velger samiskopplæring. For å oppnå
dette må kommuner og fylkeskommuner legge til rette for at de som
ønsker det, får et tilfredsstillende opplæringstilbud. Videre er
det avgjørende at det foreligger gode læremidler og at det fins
tilstrekkelige lærekrefter med kompetanse til å undervise i samisk.
Dette er utfordringer Regjeringen aktivt vil arbeide med.
Sametingets myndighet på opplæringsområdet framkommer
først og fremst av opplæringsloven § 6-4. Sametinget har ansvar
for utarbeiding av læreplaner for samiske elever på grunnskolen
og for opplæring i samisk og særskilte samiske fag i den videregående
skolen. Sametinget har også ansvar for å gi forskrifter om samisk
innhold i de ulike fagområdene.
Videre gir Sametinget pedagogisk veiledning
og informasjon om samisk opplæring. Sametinget arbeider for å sikre
tilgang og kvalitet på læremidler, forvalter midler til utvikling
av læremidler, og informerer om og låner ut læremidler til skoler
og barnehager. Sametinget forvalter ulike stipendordninger innenfor
utdanning.
I dialogen med Sametinget legger Kunnskapsdepartementet
konsultasjonsavtalen mellom Sametinget og statlige myndigheter til
grunn. Det gjennomføres for øvrig faste dialogmøter på administrativt
nivå mellom Sametinget og departementet.
Staten har det overordnede ansvaret for at elever i
grunnopplæringen får oppfylt retten til opplæring i samisk uavhengig
av bosted, og for at det gis opplæring etter læreplanverket Kunnskapsløftet/Kunnskapsløftet
– Samisk.
I henhold til opplæringslovens kapittel 6 har barn
i grunnskolealder i samiske distrikt individuell rett til opplæring
i og på samisk. Utenfor samiske distrikt har elever rett til slik
opplæring dersom det er minst ti elever i en kommune, og dersom
gruppene kan videreføres med minst seks elever, jf. opplæringsloven
§ 6-2. Departementet ser at lovfesting av rett til samiskopplæring
har bidratt til at samiske barn og unge får en økt trygghet til
å bruke morsmålet sitt i alle sammenhenger. I tillegg gir opplæringen
en innsikt i egen kultur som medvirker til at de i langt større
grad enn tidligere blir stolte av sin bakgrunn og får muligheter
til å bringe sine tradisjoner videre.
Samer i videregående opplæring har rett til
opplæring i samisk, jf. opplæringsloven § 6-3. For å bidra til at
samiske elever/lærlinger i videregående skole får opplæring i samsvar
med rettighetene sine, gis det øremerket tilskudd til slik opplæring.
Kunnskapsdepartementet vil konsultere med Sametinget
om de opplæringstiltakene som det tas sikte på å sette i verk.
Kunnskapsdepartementet
vil kartlegge i hvilken grad elever ikke får oppfylt sine rettigheter
til et fullverdig opplæringstilbud i samisk, og hvordan dette eventuelt
kan bedres.
Som en følge av at faget samisk språk og
kultur ikke er videreført i Kunnskapsløftet, er det totale antall
som velger samiskopplæring noe redusert. Departementet vil følge
utviklingen og se den i sammenheng med den undersøkelsen som fylkesmennene
i de tre nordligste fylkene ønsker å sette i gang for å se på antall
elever som velger samisk.
Departementet vil iverksette en elevundersøkelse
om hvordan samiske elever i grunnopplæringen, også utenfor samiske
distrikt, opplever sin egen opplæringssituasjon. Departementet vil
vurdere om det kan legges til rette for at flere som ønsker opplæring
på samisk, kan få tilbud om dette, f.eks. gjennom fjernundervisning.
I første rekke tar departementet sikte på å legge best mulig til
rette for at alle får innfridd sin rett til opplæring i samisk.
Når interessen for opplæring i samisk øker
i videregående skole, vil det også bli økt oppmerksomhet på kvaliteten
på tilbudene. Departementet vil derfor fortsatt følge utviklingen
og påse at det gis tilbud i samsvar med elevenes rettigheter.
På bakgrunn av de forslagene som er framkommet
i forbindelse med vurderingen av forvaltningsansvaret for de statlige
samiske videregående skolene i arbeidsgrupperapporten og i Sametingets
vedtak i saken, vil Kunnskapsdepartementet i samarbeid med Sametinget, Fylkesmannen
i Finnmark og Finnmark fylkeskommune finne fram til hvordan forvaltningsansvaret
best kan ivaretas.
Departementet vil sørge for at det framskaffes
et bedre kunnskapsgrunnlag over behovet for samiskopplæring blant
voksne, og antall voksne som får samiskopplæring.
Kunnskapsdepartementet ved Utdanningsdirektoratet
vil, i samarbeid med Arbeids- og inkluderingsdepartementet og med
invitasjon til Sametinget, sette i gang et prosjekt om samisk morsmålsanalfabetisme.
Det bør vurderes samarbeid med alfabetiseringskampanjen som Troms
fylkeskommune og Sametinget tar sikte på å sette i gang.
Opplæringsloven åpner for at opplæring i samisk kan
gis på alternative måter når lærer med samisk kompetanse ikke er
tilgjengelig. Slik alternativ opplæring vil som regel omfatte fjernundervisning/nettlæring,
hospitering/integreringsopphold ved en samisk skole og ambulerende
lærer/besøkslærer.
Regjeringen vil arbeide
videre for at alle elever som ikke kan følge ordinær undervisning
skal få tilbud om fjernundervisning, og at kvaliteten på denne skal
være høy uavhengig av bosted og av hvilket samisk språk de benytter.
I løpet av 2008 skal Utdanningsdirektoratet
utarbeide en plan for samisk fjernundervisning.
På bakgrunn av erfaringene fra ulike prosjekter vil
departementet arbeide for ordinær og forutsigbar drift av fjernundervisning
på alle de tre samiske språkene.
Da opplæringsloven trådte i kraft i 1999, fikk Sametinget
vesentlig større innflytelse og ansvar for utvikling av læreplaner.
Sametingene i Norge, Sverige og Finland har vedtatt
å arbeide for samnordiske læreplaner i blant annet samiske språk
og duodji.
Tilgang til læremidler på samisk er en forutsetning
for at skolen skal kunne gi et fullverdig undervisningstilbud til
samiske elever. Innføring av Kunnskapsløftet – Samisk med nye læreplaner
har ført til økt behov for samiske læremidler i de fleste fag. Per
i dag er tilfanget av samiske læremidler tilpasset Kunnskapsløftet
– Samisk begrenset.
For videregående opplæring er det kun produsert læremidler
for enkelte prioriterte fag.
Sametinget har foretatt en ekstern evaluering
av tilskuddsordningen og strategiplanen for samiske læremidler.
Evalueringen viser at tilskuddsordningene Sametinget disponerer
ikke har fungert tilfredsstillende.
Departementet vil
våren 2008, i forståelse med Sametinget, opprette en bredt sammensatt
arbeidsgruppe som skal utarbeide en plan for utvikling av samiske
læremidler for grunnopplæringen. I tillegg skal arbeidsgruppen vurdere
om læremidler beregnet for det norske markedet i større grad kan
oversettes og tilpasses Kunnskapsløftet – Samisk. Arbeidsgruppen
skal også vurdere økonomiske insitamenter som kan bidra til å stimulere
ulike fagmiljøer til å engasjere seg i økt produksjon av samiske læremidler.
Planen vil bli sett i sammenheng med Sametingets strategiske plan
for læremidler.
Departementet vil i samarbeid med Sametinget gjennomgå
evalueringen for å se nærmere på hvordan støtteordningen for læremidler
har fungert, og hvordan utvikling og oppfølging av støtteordninger
kan forbedres.
Departementet vil ta initiativ til, i samarbeid
med Utdanningsportalen www.utdanning.no å kartlegge og lage en oversikt
over trykte og digitale samiske læremidler. Det vil bli opprettet
et eget nettsted for samiske læremidler på www.utdanning.no.
I forbindelse med innføringen av Kunnskapsløftet
overførte Regjeringen 2 mill. kroner til Sametinget til kompetanseutvikling
for lærere som gir opplæring i/på samisk.
I tilknytning til implementering av læreplanene
i Kunnskapsløftet har det vært stor etterspørsel etter ressursmateriell
om det samiske innholdet i de nasjonale læreplanene. For å møte
dette behovet har Samisk høgskole, på oppdrag fra nasjonale utdanningsmyndigheter,
utviklet en veileder for det samiske innholdet i nasjonale læreplaner.
Veilederen Gávnos skal være en del av en informasjons- og motivasjonspakke
for samisk innhold koblet til etterutdanning og opplæring av fagpersonell.
For å legge til rette
for en nasjonal kompetanseheving har Utdanningsdirektoratet med
utgangspunkt i Gávnos gitt Samisk høgskole i oppdrag å utvikle et
opplegg for etterutdanning av lærere om samisk innhold i Kunnskapsløftet.
Departementet ser det som viktig å styrke
samisk leseopplæring og vil i samråd med Samisk høgskole vurdere
hvordan dette best kan ivaretas.
Det er to samiske studieforbund, Samisk studieutvalg
(SOL) og Sjøsamisk studieforbund (SSF) som har som hovedmål å jobbe
for å gi opplæring i samisk språk og kulturarv.
En del av de øvrige studieforbundene, bl.a. Folkeuniversitetet,
gir også tilbud om opplæring i samisk, ofte som fjernundervisning.
De samiske språksentrene er også aktører som gir ulike kurs for
voksne.
Gjennom program for Basiskompetanse i arbeidslivet
(BKA) er det gitt midler til grunnleggende opplæring i matematikk,
lesing og skriving på samisk og norsk og i IKT i regi også av samiske
forbund/utøvere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er kjent med at
interessen for samiskopplæring øker, men at tallet på studenter
i dag er lavt i forhold til de behov som foreligger. Flertallet vil
bemerke at situasjonen i barnehager og grunnskolen tilsier et økt
behov for kvalifiserte samisklærere, både i skoleverket og i voksenopplæringssammenheng. Flertallet viser
til sine merknader under punkt 12 om høyere utdanning og forskning.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil bemerke at Samisk høgskole
tidligere utarbeidet nasjonale prøver på samisk, men at dette arbeidet
stanset opp pga. manglende finansiering fra Regjeringen f.o.m. 2006. Disse
medlemmer er kjent med at Utdanningsdirektoratet har fått
i oppdrag å utvikle nasjonale prøver i lesing på samisk for elever
som har samisk som første språk og at det foreligger planer for
videre arbeid på dette feltet. Disse medlemmer mener
det er viktig å bruke og videreutvikle det arbeidet og den kompetansen
som Samisk høgskole har på dette feltet. Disse medlemmer mener
derfor at utarbeidelsen av nasjonale prøver på samisk igjen bør
legges til Samisk høgskole, og at Regjeringen raskt stiller nødvendige
midler til disposisjon for dette arbeidet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
understreker betydningen av gode kvalitetsvurderingssystemer, og at
nasjonale prøver er sentralt i denne sammenhengen. Etter evaluering
av de nasjonale prøvene måtte prøvene forbedres, og det ble derfor
en pause i 2006. For de samiske elevene har det vært nødvendig å
ha en noe lengre prosess enn resten av grunnskolen for å klargjøre grunnlaget
for nasjonale prøver. Det er en rekke faglige utfordringer knyttet
til å utvikle en nasjonal prøve i lesing på samisk for elever som
har samisk som førstespråk, bl.a. metodiske krav til pilotering
og elevgruppens størrelse. Flertallet har merket
seg at det er tett dialog mellom Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet,
Sametinget og Samisk høgskole om dette. Flertallet viser
til oppdragsbrev fra Kunnskapsdepartementet til Utdanningsdirektoratet
18. juni 2007 der det bl.a. heter:
"Departementet legger til grunn som prinsipp at alle
elever i norsk skole skal gjennomføre nasjonale prøver, med mindre
de gis fritak etter reglene i forskriften. Elever som har samisk
som første- eller andrespråk bør ha like mange nasjonale prøver
som andre elever, "og videre: "Arbeidet skal legges opp slik at
nasjonale prøver i lesing på samisk kan gjennomføres første gang høsten
2009. Rammeverket for prøvene og prøvene skal utvikles på nordsamisk
og oversettes til sørsamisk og lulesamisk.""
Flertallet vil peke på viktigheten
av å utvikle grunnleggende ferdigheter i samisk lesing, skriving
og muntlig fremstilling. Det må tas i bruk flere virkemidler for
å sikre kvalitet og kontinuitet i opplæringen. Flertallet viser
i den forbindelse til flertallsmerknad i Budsjett-innst. S. nr.
12 (2008–2009) fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen der
det heter:
"Flertallet har merket seg at Samisk høgskole jobber
for å etablere et nasjonalt kompetansesenter for samisk i opplæringen.
Flertallet ber Regjeringen komme tilbake med en vurdering av dette."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at sentrale myndigheter har et ansvar
for å bevare og videreutvikle den samiske kulturen og språket.
I dette ligger også et ansvar for samiske elever i grunnopplæringen.
Det er svært viktig at samiske barn får ivaretatt og utviklet sin språklige
identitet. Samiske elever har krav på oppdatert læremateriell som
er i tråd med Kunnskapsløftet Samisk, og utvikling av samiske læremidler
må derfor prioriteres for å sikre en god opplæring i og på samisk.
Dette gjelder læremidler både til elever som har samisk som førstespråk,
til de som har det som andrespråk og til elever i det sør- og lulesamiske området.
Det er derfor svært viktig at sentrale myndigheter ikke fraskriver
seg det overordna ansvaret de har for at samiske elever og lærere har
nødvendige samiske læremidler. Etter opplæringsloven har alle elever
krav på opplæring, og i det ligger også krav på tilrettelagte læremidler.
Det er i tillegg kommunens ansvar å sørge for at læremidler som
er ferdigprodusert, er tilgjengelige for kommunens elever og lærere til
enhver tid.
Disse medlemmer mener det er
behov for en samisk læremiddelkoordinator, primært plassert hos
fylkesmannen. Dette fordi fylkesmannen ikke bare skal være et tilsynsorgan,
men også skal drive veiledning og oppfølging av kommunene og allerede
har et kontaktnett mot kommuner, fylkeskommune og Sametinget. Disse medlemmer mener
det er veien å gå framfor å frata Sametinget ansvaret for utvikling
av samiske læremidler, slik Regjeringen har antydet.
Disse medlemmer mener det i tillegg
er viktig å bedre arbeidsvilkårene for samiske lærebokforfattere.
Disse rekrutteres fra et svært lite miljø- og det er ofte lærere
som tar permisjon fra sin stilling i skoleverket for å utvikle samiske læremidler.
De frikjøpes til bistillinger som ofte ikke har pensjons- og forsikringsordninger
og arbeidstakerrettigheter. Det er derfor behov for at det utarbeides
frikjøpsavtaler på vegne av ansatte i kommuner som vil sikre arbeidstakerrettighetene
i biarbeid for læremiddelproduksjon. Hvis ikke dette blir gjort,
vil det også i fortsettelsen bli vanskelig å rekruttere samiske
lærebokforfattere.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre hvert år i denne stortingsperioden har foreslått
å bevilge flere millioner mer til samisk læremiddelproduksjon i
sine alternative statsbudsjett enn det Regjeringen har. For inneværende
år har Venstre foreslått å bevilge 13 mill. kroner mer til samiske
formål enn Regjeringen, hvorav 3 mill. kroner til økt produksjon
av samiske læremidler og 2 mill. kroner til å bedre arbeidsvilkårene
for samiske lærebokforfattere. Dette medlem har dessuten
gjentatte ganger i inneværende periode tatt opp behovet for samiske
læremidler tilpasset Kunnskapsløftet Samisk, bl.a. med statsministeren
i spørretimen i mai 2008, med to ulike kunnskapsministre og med
arbeids- og inkluderingsministeren, jf. Dokument nr. 15:1297 (2006–2007),
Dokument nr. 15:703 (2007–2008), Dokument nr. 15:1009 (2007–2008)
og Dokument nr. 15:1154 (2007–2008).
Dette medlem er glad for at interessen
for samiskopplæring øker. Med en økende interesse for opplæring
i samisk er det viktig at kvaliteten i tilbudene følges opp og utvikles.
De fleste som ønsker det får opplæring i samisk i Finnmark og Troms,
men dette medlem vil også understreke at det i 2007
ble gitt tilbud om videregående opplæring på samisk i 6 øvrige fylker. Dette
medlem vil peke på at det er svært viktig at for eksempel
Oslo, med et så stort antall samisktalende, er seg sitt ansvar bevisst,
at det legges til rette for et samiskspråklig tilbud i videregående
opplæring og at det blir gitt tilstrekkelig informasjon om dette
og hvilke rettigheter elevene har.
Dette medlem vil for øvrig peke
på at Finnmark er det fylket som har slitt mest med høyt frafall
i videregående opplæring. På grunn av store avstander må mange flytte
hjemmefra for å gå på videregående skole. Dette medlem vil
sterkt understreke behovet for et bedre botilbud generelt for elever
i den videregående skolen i Finnmark og at dette også vil komme samiske
elver til gode. Det vises i så måte til et pågående prosjekt i Nordland,
der både utleiere og leietakere (elever) får oppfølging for å bedre bosituasjonen
for borteboende elever i videregående skole. Dette medlem vil
oppfordre til at statlige aktører som Husbanken tar en mer aktiv
rolle for å bidra til et bedre og mer tilpasset botilbud ved de
videregående skolene i fylket. De statlige videregående skolene,
Samisk videregående skole og reindriftsskole i Kautokeino og Samisk
videregående skole i Karasjok, har begge behov for et hybelbygg
i tilknytning til disse skolene dersom de skal kunne utgjøre reelle
skoletilbud for samiske elever fra hele landet.
Det er også et behov for å styrke rådgivningstjenesten
i den videregående opplæringen, både generelt og mer spesielt, for
å få fram flere rådgivere med samisk bakgrunn og språk. Dette medlem vil
også understreke betydningen av å få mer praksis inn i yrkesutdanningen
også for samiske ungdommer i videregående opplæring.
Dette medlem mener dessuten at
det er svært viktig at det jobbes videre med å få realisert planene
om et nytt skolebygg ved Samisk videregående skole og reindriftsskole
i Kautokeino og en utvidelse av Samisk videregående skole i Karasjok,
slik at begge skolene tilfredsstiller dagens krav til spesialrom
og opplæring.
Dette medlem mener det er på
høy tid at stiftelsen Kárášjoga Dáiddaskuvla/Kunstskolen i Karasjok
får realisert planene om en kunstskole på videregående skole-nivå
i Karasjok. Det er et stort behov for nettopp et slikt skoletilbud
i denne delen av landet og i et samisk miljø. Det eksisterer ikke
et slikt skoletilbud nord for Lofoten i dag, og det vil dermed heller
ikke komme til å bli en konkurrent til noen offentlig skole i landsdelen.
Mange barn og unge har interesser og ferdigheter innen kunst- og
kulturfag, de har vært elever ved ulike kulturskoler i kommunene, og
Kunstskolen vil dermed fylle det behovet som er for en utdanning
innen visuelle fag på dette nivået. Dette medlem har
tatt denne saken opp med kunnskapsministeren i Dokument nr. 15:762
(2008–2009).